هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
vps به چه دردی میخوره؟

بررسی انواع سرور مجازی | vps به چه دردی میخوره؟ قیمت و خرید VPS

1400/10/15

بررسی سرور مجازی – اگر از سرعت اینترنت ایران خسته شده اید، اگر می خواهید یک سرور قدرتمند داشته باشید، اگر می خواهید تحریم ها را دور بزنید، اگر می خواهید از سرور به عنوان هاست استفاده کنید. چاره کار شما داشتن یک سرور مجازی است. سرور مجازی (Virtual Private Server) به معنای سرور مجازی خصوصی است که به اختصار VPS نامیده می شود. البته ما آن را بیشتر با نام سرور مجازی می شناسیم. قبل از اینکه در مورد بررسی سرور مجازی صحبت کنیم بهتر است به پیش نیازهای آن بپردازیم. برای دانستن مهمترین نکات مربوط به سرورهای مجازی تا انتها در برترآموز همراه ما باشید.

سرور به معنای یک کامپیوتر است که فایل ها و دیتاهای شما را ذخیره سازی می کند و خصوصی هم به این معناست که این سرور برای شما تدارک دیده شده است (یعنی شما بهای آن را پرداخته اید و اکنون در اختیار شماست) و تمامی منابع و قدرت آن مانند CPU و رم برای شما صرف می شود. برخی از سرورها اشتراکی هستند و به جز شما مشتریان دیگری نیز از آن ها استفاده دارند، به همین علت منابع قدرت به صورت تمام و کمال در اختیار شما نیستند و گاها احتمال دارد که به دلیل استفاده بیش از حد همسایه ها از منابع سرور، شما با مشکل مواجه شوید.

سرور درست مانند یک محله است. هر چه برق بیشتری مصرف شود، احتمال قطعی برق بیشتر می شود و وقتی برق قطع می شود، صرف نظر از میزان مصرف مشترکین، هم مشترکین پرمصرف و هم مشترکین کم مصرف با هم برای مدتی بدون برق می مانند. به نوعی تر و خشک با هم می سورند.

و از این رو به آن گفته می شود مجازی که شما به صورت مجازی به آن دسترسی دارید. یعنی یک سرور، در یک جای دیگر قرار دارد و شما باید به صورت دوره ای اجاره آن را بپردازید و سپس می توانید از آن به منظور کارهای مختلف استفاده داشته باشید. برای مثال شما در ایران یک سرور مجازی فرانسه می خرید. سرور به صورت فیزیکی در فرانسه است، اما شما می توانید با استفاده از ریموت ویندوز یا سایر روش هایی که وجود دارد از ایران به سرور مجازی فرانسه خود دسترسی داشته باشید. شما می توانید از سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خود وارد سرور مجازی شده و سپس کارهای خود را انجام دهید.

سرور مجازی می تواند لوکیشن های مختلفی داشته باشد. برای مثال ما هم سرور مجازی ایران داریم و هم سرور مجازی خارج و سرور مجازی های خارج نیز، خودشان به کشورهای مختلف مانند سرور مجازی فرانسه، سرور مجازی آلمان، سرور مجازی آمریکا، سرور مجازی امارات متحده عربی و سایر کشورها تقسیم می شوند. هر کدام از این سرور مجازی ها برای انجام کارهای مختلفی مناسب هستند.

معمولا سرور مجازی خارجی از سرور مجازی ایرانی گران تر است و با استفاده از آن می توان تحریم های موجود علیه ایران را دور زد. سرورهای مجازی خارجی به این علت که پرداخت آن به صورت ارزی صورت می گیرد یا شرکت مادر به صورت ارزی کار می کند، گران تر هستند. برای نمونه اگر شما یک سرور مجازی آلمان خریداری نمایید، باید به دلار یا یورو هزینه آن را پرداخت نمایید و شرکتی که در ایران است نیز آن را با سود بیشتر به فروش می رساند و در نتیجه سرور مجازی خارجی معمولا گران تر از سرور مجازی ایرانی در همان رده است.

ضمن اینکه سرور مجازی خارجی مزایایی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

بررسی سرور مجازی: مزایا و معایب سرور مجازی خارجی

در مورد سرور مجازی خارجی صحبت کردیم و به بررسی انواع سرور مجازی پرداختیم  و حالا وقت آن است که در مورد مزایا و معایبی که دارند با هم صحبت کنیم.

مزایا

  • سرعت بالا
  • استفاده از اینترنت پرسرعت و بدون هزینه اضافی
  • دور زدن تحریم ها (درباره این مورد صحبت می کنیم)
  • ایندکس سریع تر سایت. اگر شما از سرور مجازی به عنوان هاست استفاده می کنید استفاده از سرور مجازی خارجی به دلیل آنکه تحریمی گریبانگیر شما نخواهد شد، سایت سریع تر و راحت تر ایندکس می شود.

معایب

  • هزینه بالاتر نسبت به سرور مجازی ایرانی
  • به جز پاره ای از مواقع، تفاوت چندانی با سرور مجازی ایران ندارد.

مزایا و معایب سرور مجازی ایران

بررسی سرور مجازی، سرورهای مجازی ایرانی در کشور ایران مستقر شده اند و مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مزایا

  • هزینه ارزان تر
  • استفاده از اینترنت بدون پرداخت هزینه های اضافی
  • استفاده به عنوان هاست
  • افزایش سرعت سایت. اگر بیشتر کاربران شما در ایران هستند، اینکه اطلاعات هاست شما در سرور ایران باشد بهتر است. چراکه زمان کمتری برای رد و بدل درخواست ها و پاسخدهی سرور طول می کشد و در نهایت سرعت سایت شما افزایش پیدا می کند. البته قدرت سرور شما و موارد دیگری نیز در این امر دخیل هستند که در مقالات افزایش سرعت سایت، پلاگین های افزایش سرعت سایت و ابزارهای تست سرعت سایت در مورد آن صحبت کردیم.

معایب

  • در مقابل تحریم ها خیلی موثر نیست. چون در ایران قرار داشته و فرقی با یک کامپیوتر یا لپ تاپ در ایران ندارد.
  • اگر می خواهید از آن به عنوان هاست استفاده کنید احتمال کمی وجود دارد که با مشکلاتی چون ایندکس نشدن سایت یا دیر ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جست و جو مواجه شوید.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی ها نیز مانند خیلی دیگر از سرویس ها، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سرور مجازی اختصاصی

سرور مجازی اختصاصی به سرور مجازی گفته می شود که فقط برای شما رزرو شده است و تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری آن در اختیار شماست. معمولا از سرور مجازی اختصاصی برای سایت های بزرگ و پربازدید که محتواهای زیادی داشته و به علاوه نیاز به منابع سخت افزاری قوی و بالا برای پشتیبانی از بازدیدهای فراوان دارند استفاده می شود.

همچنین از سرور مجازی اختصاصی برای کارهای دیگر چون نصب نرم افزارهای سنگین، انجام کارهای مربوط به کسب و کار و نگهداری از فایل های کاری و شخصی استفاده می شود.

سرور مجازی اشتراکی

سرور مجازی اشتراکی یک سرور است که به چند بخش تقسیم شده و برای چند کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. سرور مجازی اشتراکی را می توان یک آپارتمان فرض کرد که چند واحد دارد و درون هر یک از واحدها امکانات مناسب گنجانده شده است اما ساکنان این واحدها به صورت جمعی در یک آپارتمان زندگی و تردد می کنند. همانگونه که در ابتدای مقاله گفتیم استفاده از سرور مجازی اشتراکی در مواقعی مناسب نیست.

به علت مصرف بیش از حد سایر مشترکانی که از سرور مجازی اشتراکی ما استفاده می کنند و معمولا به آن ها همسایه گفته می شود، پیش می آید که منابع سرور مصرف شده و بدون اینکه شما کاری انجام داده باشید، چوبش را می خورید.

البته اینهمه در مورد بدی های سرور مجازی اشتراکی صحبت کردیم اما کمی هم در مورد خوبی های آن صحبت کنیم. سرور مجازی اشتراکی برای دوستانی مناسب است که می خواهند با هزینه ای ارزان یک سرور داشته باشند.

همچنین گاها استفاده از سرور مجازی برای انجام کارهای ساده دوره ای یا پروژه ای است و خرید یک سرور مجازی اختصاصی، با هزینه های گرانی که دارد به صرفه نیست. پس اگر شما نیز می خواهید کارهای نه چندان سخت و سنگین را با سرور مجازی انجام دهید، استفاده از سرور مجازی اشتراکی یک انتخاب ایده آل است.

همچنین خوب یا بد بودن یک سرور مجازی اشتراکی منوط به مواردی چون شرکت ارائه دهنده، شرکت مادر و مالک سرورها و پلنی که انتخاب می کنید است. چون برای مثال احتمال دارد که شرکت مادر یا شرکت ارائه دهنده، سرور مجازی باکیفیت ارائه ندهد یا شما یک پلن را انتخاب می کنید که خیلی قدرتمند نیست و به این علت است که دچار مشکل می شوید. پس اگر یک سرور مجازی اشتراکی، با پلن مناسب، از یک شرکت مناسب خریداری می نمایید خیلی نگران سایر مشکلات نباشید.

سیستم عامل های سرور مجازی

سرورها کامپیوتر هستند و سیستم عامل برای رابط بین سخت افزاز و کاربر احتیاج است. سرورهای مجازی دارای دو سیستم عامل لینوکسی و ویندوزی هستند که در این بخش در مورد آن ها صحبت می کنیم.

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس یک سرور مجازی است که به شما این امکان را می دهد تا بسته به نیاز، انواع سیستم عامل لینوکس را بر روی آن نصب کنید. سرور مجازی لینوکس بیشتر برای استفاده از سرور مجازی به هاست استفاده می شود. چون لینوکس یک سیستم عامل تخصصی است و به جز قشری خاص، هر کسی نمی تواند با لینوکس کار کند. همچنین سیستم عامل لینوکس به دلیل ویژگی هایی که دارد برای برنامه نویسان نیز پرکاربرد است.

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز نیز مانند سرور مجازی لینوکس است. یک سرور مجازی که می توانید نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز را بر روی آن نصب کنید. معمولا از سرور مجازی ویندوز برای استفاده به عنوان هاست ویندوزی یا استفاده مانند یک سیستم معمولی استفاده می شود. وقتی سیستم عامل ویندوز بر روی سرور نصب می شود می توانید به راحتی مانند یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی با آن کار کرده و بر روی آن نرم افزار و بازی نصب کرده یا استفاده های دیگر مانند مکانی برای ذخیره فایل های شخصی و کاری استفاده نمایید.

دلیل استفاده از سرور مجازی | vps به چه دردی میخوره؟

این سوال خیلی از دوستان در گوگل است که vps به چه دردی میخوره؟ و در این بخش می خواهیم در مورد روش ها و دلایل استفاده از سرور مجازی با هم صحبت کنیم.

استفاده از سرور مجازی برای هاست

همانطور که گفته شد می توانید از سرور مجازی به عنوان هاست نیز استفاده کنید و به این علت که منابع سخت افزاری قدرتمند آن هم فقط در اختیار شماست، بنابراین سرعت سایت بسیار بالاتر رفته و امکان پشتیبانی از سایت های بزرگ با محتواهای بالا و حجم بازدید بالا وجود دارد.

می توانید کنترل پنل های مختلفی مانند دایرکت ادمین و cPanel برای لینوکس و پلسک برای ویندوز را بر روی آن نصب کرده و دقیقا مانند یک هاست، از آن برای مدیریت سایت خود استفاده کنید.

استفاده از سرور مجازی اختصاصی برای هاست به علت آنکه قدرت بالایی دارد برای سایت های پربازدید و پرکاربر بسیار مناسب هستند و باعث افزایش سرعت سایت می شوند. در مقاله خرید بهترین هاست در مورد نحوه انتخاب و خرید بهترین هاست ممکن صحبت کرده ایم. خرید هاست از آنجایی که برای مباحث مربوط به سئو بسیار اهمیت دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین بهتر است برای خرید هاست دقت بسیار زیادی را داشته باشید که سایت خود را در معرض آسیب قرار ندهید.

استفاده از سرور مجازی برای دور زدن تحریم ها

برخی از سایت های خارجی مانند فریلنسر، پی پال و تم فارست (به تازگی در تم فارست ایران فیلتر نیست اما به محض اینکه متوجه شود در ایران هستید حساب شما بسته می شود)، با IP ایران مشکل دارند و وقتی بفهمند در ایران هستید حساب شما را لیمیت می کنند و اکانت شما با تمامی فعالیت هایی که انجام داده اید و حتی پولی که در حسابتان است بلوکه می شود.

می توانید یک سرور مجازی در یک کشور تحریم نشده تهیه کرده و از طریق آن کارهای مربوط به حسابتان در سایت مدنظر را انجام دهید. با استفاده از Remote Desktop می توانید به سرور مجازی متصل شده و کارهای خود را انجام دهید و سایت های خارجی نیز متوجه نمی شوند که شما در ایران هستید.

برای مثال، فرض کنید شما در ایران هستید و یک VPS آلمان خریداری می کنید. وقتی که به سرور مجازی آلمان متصل می شوید، سایت ها شما را به عنوان یک کاربر در آلمان می بینند و در نتیجه خبری از تحریم و بسته شدن حساب نیست.

البته نکته مهمی که باید در رابطه با استفاده از پی پال داشته باشید این است که پی پال از طریق سرچ شما در گوگل هم می تواند تشخیص دهد که ایرانی هستید، برای مثال شما سرچ می کنید اجاره خانه در شیراز یا سرچ می کنید کافه های تهران یا سایر سرچ هایی که مربوط به ایران است و وارد سایت های ایرانی می شوید. در این حالت احتمال اینکه پی پال متوجه ایرانی بودن شما شود بالاست. پس بررسی سرور مجازی به این علت خوب است که می توانید شما را شر تحریم ها نیز نجات دهد.

بهترین کار این است که از سرور مجازی خود به گونه ای استفاده کنید که گویی یک آلمانی یا فرانسوی هستید. هر چیزی به غیر از ایرانی بودن 🙁

یا اگر هم از طریق گوگل چنین سرچ هایی مربوط به ایران انجام می دهد و وارد سایت های ایرانی می شوید حتما قبل از ورود دوباره به پی پال باید سابقه مرورگر خود، کش های موجود و هر چیزی که احتمال می رود ردیابی شما را برای پی پال یا هر شرکت دیگری میسر کند را پاک نمایید.

بررسی سرور مجازی: استفاده از سرور مجازی برای کارهای دیگر

از سرور مجازی می توان برای کارهای دیگری هم استفاده کرد که به صورت گذرا به آن ها اشاره می کنیم.

بهره گیری از سرور مجازی برای استفاده از اینترنت پرسرعت: VPSها و خصوصا VPSهای خارج، سرعت اینترنت بسیار بالایی دارند و شما می توانید با خریداری یک VPS و وصل شدن به آن از اینترنت پرسرعت آن بهره مند شوید. اگر فایل های حجیمی دارید که قصد دارید آن ها را آپلود کنید یا می خواهید فایل های بزرگی را دانلود کنید می توانید از سرور مجازی استفاده کرده و با استفاده از اینترنت آن، کارهای خود را انجام دهید.

استفاده از سرور مجازی برای کارهایی مانند میل سرور: شما می توانید از سرور مجازی به عنوان یک سرور برای ارسال ایمیل استفاده کنید. همانطور که می دانیم ایمیل مارکتینگ یکی از روش های مهم برای ارتباط با مشتریان و افزایش فروش است و ما در دو مقاله ایمیل مارکتینگ چیست و معرفی بهترین سرویس های ایمیل مارکتینگ در مورد این موضوع صحبت کردیم.

شما می توانید از سرور مجازی برای سامانه ارسال ایمیل های تبلیغاتی و ایمیل های سازمانی خود استفاده کنید. علاوه بر ایمیل مارکتینگ که انجام می دهید گاها احتیاج است که ایمیل های سازمانی یا مربوط به سفارشات یا مواردی مانند این بین کارمندان شرکت و مشتریان رد و بدل شود و استفاده از سرور مجازی به عنوان میل سرور می تواند یک روش مناسب برای انجام فرایند ایمیل مارکتینگ و ارسال ایمیل های سازمانی باشد.

استفاده از سرور مجازی برای نگهداری فایل ها: این امکان وجود دارد که از سرور مجازی برای نگه داری فایل های خود استفاده کنید. چون همانطور که گفته شد سرور مجازی یک کامپیوتر کامل و قدرتمند است که فضای هارد دیسک مناسبی در اختیار ما قرار می دهد. البته این کار در صورتی پیشنهاد می شود که ناچار به انجام آن باشید. چون معمولا سرور مجازی مانند یک فضای اجاره ای است و باید به صورت دوره ای برای آن پول پرداخت نمایید و در صورت عدم تمدید، سرور شما با تمامی اطلاعات و دیتاهایی که وجود دارد از بین می رود.

بررسی سرور مجازی: قیمت و شرایط خرید سرور مجازی

برای خرید سرور مجازی می توانید از شرکت های هاستینگ سفارش دهید. قیمت سرور مجازی به عوامل زیادی که به بخشی از آن ها اشاره کردیم بستگی دارد.

  • سرور مجازی ایرانی یا خارجی: اینکه سرور مجازی شما ایرانی باشد یا خارجی بر روی قیمت سرور مجازی تاثیر دارد. چون سرور مجازی خارجی، به دلیل پرداخت ارزی و قیمت بالای ارزهای خارجی مانند دلار و یورو معمولا گران تر است.
  • شرکت فروشنده سرور مجازی: شرکت های فروشنده سرور مجازی بیشتر اوقات همان شرکت هایی هستند که خدمات ارائه هاست و دامنه را نیز ارائه می دهند. این شرکت ها بسته به استراتژی های خود و رقابتی که دارند قیمت های کمتر یا بیشتر برای محصولات و خدمات خود از جمله سرور مجازی تعیین می کنند. برای همین ممکن است قیمت یک سرور مجازی با خصوصیات تقریبا یکسان در دو شرکت هاستینگ متفاوت باشد.
  • پلن سرور مجازی: شما چه پلنی را انتخاب می کنید؟ این مهم است. معمولا شرکت های فروشنده سرور مجازی، آن را به پلن های مختلفی تقسیم می کنند که هر کدام برای بخش خاصی از مشتریان کاربرد دارد. برای مثال پلن های ارزان تر برای افرادی مفید است که می خواهند با بودجه کم یک سرور مجازی داشته باشند و سرور مجازی گران تر برای وب مستران و صاحبان سایت های بزرگ کاربرد دارد که نیاز به یک سرور قدرتمند برای پشتیبانی از تعداد بالای کاربران سایت دارند.
  • نوع سرور مجازی: سرور مجازی به دو نوع اصلی اشتراکی و خصوصی تبدیل می شود و قیمت آن ها با یکدیگر متغیر است چون سرور مجازی اختصاصی تماما در اختیار یک کاربر است و سرور مجازی اشتراکی در اختیار چند نفر است و بدیهی است که قیمت آن ها با هم متفاوت باشد.
  • سیستم عامل سرور مجازی

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتیم با بررسی سرور مجازی شما را با انواع VPS، کارایی هایی که دارد و موارد مربوط به آن آشنا کنیم. ضمنا توضیحات و نکات مفیدی درباره شیوه استفاده از آن بیان شد. در صورتیکه تاکنون از سرور مجازی استفاده کرده اید یا نظر و تجربه ای دارید، می توانید نظر و تجربیات خود را از طریق بخش کامنت های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *