هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
Earache in children4

بهترین راه درمان گوش درد کودک در منزل

دسته بندی : سلامت
1400/09/29

Earache in children

گوش درد در کودکان را جدی بگیرید! اگر کودک شما هم از گوش درد رنج می برد و مدام در حال گریه است، بهتر است هر چه سریعتر پیگیر این موضوع شوید و راه هایی برای درمان ارائه دهید. به طور کلی همه افراد در دوران کودکی خود، حداقل یک بار درد گوش را تجربه کرده اند. چنانچه پیگیر این موضوع نشوید ممکن است عواقب بسیار بدی برای کودک به همراه داشته باشد. بنابراین اگر کودک شما دچار گوش درد شد بلافاصله علت آن را جویا شوید.

شاید علت گوش درد کودکان عفونت گوش و یا بیماری های جدی تر باشد اما جای نگرانی نیست چرا که در این مقاله از سایت برتر آموز قصد داریم به روش های درمان گوش درد بپردازیم به همین علت پیشنهاد می کنیم تا انتهای یادداشت همراه ما باشید. جالب است بدانید که کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار گوش درد می شوند و ممکن است از هر 10 کودک 9 نفر به این عارضه دچار شوند.

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده ایم، گوش درد می تواند عوامل مختلفی از جمله عفونت داشته باشد اما همیشه اینگونه نیست. انواع تغییر حالات از جمله: گرفتگی بینی، تغییر فشار، بیمایر های سینوسی، جرم گوش و ملتهب شدن لوزه ها و … می توانند از عوامل به وجود آمدن گوش درد در کوکان باشند.

اگر فرزند شما دچار گوش درد شود، حتما بیقراری، گریه و تب خواهد کرد که در ادامه چند راهکار برای تسکین درد گوش آن ارائه داده ایم.

نکته: در بعض مواقع نباید این موضوع را سر سری بگیرید. اگر علاوه بر گوش درد، کودک شما دچار مشکلات تعادلی، تب، تورم و مشکلات شنوایی شد، باید آن را فورا به پزشک متخصص گوش نشان دهید تا چاره ای برای درمان آن بیندیشند.

راه های تکسین درد گوش در کودکان

استفاده از کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم می تواند از هرگونه احساس ناراحتی بکاهد و گوش را گرم کند. هرچه گوش گرمتر شود میزان درد آن هم نیز کاهش می باید. با گرم شدن گوش میکرو ارگانیسم ها کاهش می یابد که در نتیجه باعث بهبود فرد می شود.

برای استفاده از کمپرس آب گرم کافیست یک پارچه تمیز را آغشته به آب گرم کنید و آب آن را به خوبی بگیرید سپس آن را 5 دقیقه بر روی گوش فرزند خود قرار دهید. این پارچه را 10 دقیقه روی گوش بگذارید و بعد از آن دوباره همین کار را تکرار کنید.

راه دیگر این که می توانید پد را در معرض حرارت قرار دهید و آن را روی گوش بگذارید تا درد آن آرام گیرد.

از دیگر راه های استفاده از کمپرس آب گرم این است که مقداری نمک را در ماکروفر قرار دهید تا داغ شود سپس آن را درون پارچه ای تمیز بریزید و پارچه را به مدت 10 دقیقه بر روی گوش قرار دهید. لازم به ذکر است که این کا ر را خیلی تکرار نکنید چرا که ممکن است همین کمپرس آب گرم هم کودک را آزرده کند.

کمپرس آب سرد

Earache in children5

از دیگر راه های تسکین درد گوش، استفاده از کمپرس آب سرد می باشد. سرما می تواند عصب های اندام ها را کرخت کند که درنتیجه موجب کاهش درد می شود.

برای این کار ابتدا یک پارچه تمیز را بردارید و آب سرد بر روی آن بریزید پس خوب آب آن را بگیرید به طوری که هیچ آبی از آن نچکد. سپس پارچه را 20 دقیقه بر روی گوش بگذارید باشد تا وقتی که به طور کامل درد را رفع کنید. همچنین به جای استفاده از آب سرد می توانید از یخ برای تسکین درد گوش کودک استفاده کنید.

هشدار: هیچ گاه یخ را به طور مستقیم بر روی پوست فرزند قرار ندهید و و همیشه آن را داخل نایلون و یا پارچه بپیچید.

سیر

یکی از موثر ترین و بهترین راه های خانگی استفاده از سیر می باشد. سیر قابلیت این را دارد که فورا درد گوش را تسکین دهد. لازم به ذکر است که ضد باکتریایی بودن سیر باعث می شود که تا حد زیادی از بیماری های عفونی و درد های ناشی از آن کاسته شود.

اگر می خواهید برای تسکین درد گوش کودک خود از سیر استفاده کنید: ابتدا یک حبه سیر را رنده  و یا خرد کنید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن کنجد به آن اضافه کنید. ترکیب این دو ماده را بر روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شوند. بعد از اینکه آن ها را از روس شله برداشتید، سعی کنید تماتم روغن کنجد را بگیرید و دو الی سه قطره از سیر آغسته به روغن را در گوش بریزید.

از ترکیب روغن کنجد و سیر می می توان در روز 2 الی 3 بار استفاده کرد و هیچ ضرری به دنبال نخواهد داشت. اگر گوش درد کودک بیش از حد طاقت فرسا می باشد، حتما در روز یک حبه سیر بخورند.

شیر مادر

شیر مادر از دیگر راه های کاهش گوش درد در کودکان می باشد زیرا دارای آنتی بادی های طبیعی است. طی تحقیقات انجام شده شیر مادر قابلیت این را دارد هر نوع عفونت گوش را برطرف سازد. کودکانی که از بدو تولد از شیر مادر خود استفاده می کنند، کمتر دچار گوش درد در طی رشد و نمو می شوند.

به این نتیجه می رسیم که شیر مادر به تنهایی می تواند از بهترین راه های کاهش گوش درد باشد. علاوه بر اینکه کودک شیر مادر را بخورد، می توان 2 الی 3 قطره از آن را داخل گوش ریخت تا درد آرام گیرد. برای اینکه به نتیجه مطلوب برسید، بهتر است هر چند ساعت یکبار این عمل را تکرار کنید.

روغن زیتون

از دیگر مواد غذایی که می تواند در تسکین گوش درد تاثیر مثبت داشته باشد، روغن زیتون است. به خاطر بسپارید در صورتی می توان از روغن زیتون استفاده کرد که گوش فاقد هرگونه علائمی همچون پارگی گوش و ترشح باشد. روغن زیتون نقش روان کننده دارد و می تواند تا حد نسبتا زیادی عفونت گوش را رفع کند.

برای این کار ابتدا کمی روغن زیتون را بر روی حرارت بگذارید تا ولرم شود، سپس به کمک قطره چکان 3 الی 5 قطره از آن را داخل گوش بریزید. استفاده از روغن زیتون برای گوش درد، در طول روز حداکثر دوبار کافی می باشد.

درمان کایروپراکتیک

درمان کایروپراکتیک از دیگر راه های تسکین گوش درد می باشد. این درمان می تواند بر روی عصب های گردن و عملکرد بافت داخلی گوش نیز تاثیر بگذارد و درد آن را نیز کاهش دهد.

کایروپراکتورها قابلیت این را دارند که با فشار بسیار کوچک، ناحیه ستون فقرات را که داری همترازی است را اصلاح کند و آن ها را در جای خود قرار دهد.

وضعیت خواب

آیا تا به حال به نوع خوابیدن فرزند خود دقت کرده اید؟ بله درست است گاهی اوقات نوع خوابیدن هم می تواند در گوش درد تاثیر داشته باشد. همچنین صاف خوابیدن می تواند عفونت گوش را تشدید کند. به همین منظور اگر کودک شما وضعیت خواب نامناسبی دارد، سعی کنید در همان کودکی این عادت را ترک دهید.

دستگاه رطوبت ساز

اگر گوش درد بر اثر بیماری های همچون سرماخوردگی و یا آلرژی باشد، می توانید برای رفع آن از دستگاه های بخور کمک بگیرید. کافیست یک دستگاه بخور در اتاقی که کودک می خواهد قرار دهید تا علاوه بر مرطوب کردن اتاق، از التهابات دستگاه فوقانی تنفس هم کاشته شود.

اگر نمی توانید دستگاه بخور تهیه کنید، موردی ندارد زیرا استفاده از یک طرف آب هم برای مرطوب کردن اتاق فرزندتان کافیست.

در این مقاله از سایت برتر آموز به معرفی اصلی ترین راه های کاهش درد کوش در کودکان پرداختیم. به این نکته توجه کنید که هیچگاه خودسرانه برای درمان بیماری های کودکان اقداماتی انجام ندهید و حتما قبل از اقدامی با پزشک متخصص مشورت کنید. بسیاری از افراد بر اثر سهل انگاری و عدم آگاهی خسارات زیادی به سلامت جسمی و روانی کودکان خود وارد کرده اند.

امیدواریم مطالب برایتان مفید بوده باشد از این که تا انتها برتر آموز بوده اید، بی نهایت از شما سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *