هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بهترین فرمت تصاویر برای سایت برتر آموز

بهترین فرمت تصاویر برای سایت

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/10/29

البته که شاید اصلا تا به حال به این نکته توجه نداشتی وقتی می‌خوای برای سایت تصویر آپلود کنی به چه فرمتی این کار رو انجام بدی؟ شاید خیلی از مواقع بدون توجه به همین نکته سریع عکس دلخواهت رو با یک متن جایگزین خوب آپلود می‌کردی. اصلا تا به حال توجه کردی که ممکنه فرمت عکسی که آپلود کردی در سیستم کاربران نمایش داده نشود و برای همین نکته ریز امتیاز منفی از طرف گوگل داشته باشی!!

ولی الان می‌خوایم بررسی کنیم که فرمت‌های تصاویر برای سایت به چه صورتی است و آیا اهمیت داره که طبق چه فرمتی تصاویر آپلود بشه؟؟ در ادامه همراه من و برتر آموز باشید زیرا می‌خواهیم به خوبی تمامی موارد را با یک دیگر بررسی نماییم.

بهترین فرمت تصاویر برای سایت چیست؟ سوالی مهمی که اکثر وبمستران و سئوکاران همیشه به دنبال آن هستند تا بتوانند بهترین فرمت را جایگزین کنند.

البته که سئوکاران به خوبی می‌دانند برای این که رتبه خوبی را در نتایج گوگل کسب کنند نیاز دارند تا حتی به همین نکات ریز به خوبی توجه کنند.اگر هنوز روی مفهوم سئو مسلط نشدید پیشنهاد می‌شود بعد از مطالعه این مقاله آموزش سئو برتر آموز را به خوبی مطالعه نمایید تا اطلاعات خوبی را کسب کنید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • از چه نوع تصاویری برای سایت استفاده نماییم؟
  • معرفی انواع فرمت‌های تصویر
  • بهترین فرمت تصاویر برای سایت

از چه نوع تصاویری برای سایت استفاده نماییم؟

قبل از این که به سراغ موضوع بهترین فرمت‌ها برویم بهتر است کمی اطلاعات راجب به تصاویری که می‌خواهیم داخل سایت آپلود کنیم داشته باشیم.

مهم‌ترین ویژگی که تصاویر شما در وبسایت باید داشته باشند این است که از بهترین کیفیت موجود برخورددار باشند ، هرچه قدر کیفیت یک تصویر در وبسایت شما بالاتر باشد باعث می‌شود سایت شما نمای بهتری برای کاربر داشته باشد و این مورد رضایت تجربه کاربری را بسیار زیاد افزایش می‌دهد.

خوب می‌دانیم که هرچه قدر کیفیت یک عکس بالاتر باشد قطعا حجم بالاتری هم دارد و بالا بودن حجم برای سایت هم معایب خود را دارد.

هرچه قدر حجم عکس بالاتر باشد باعث می‌شود که تصویر در سایت شما هنگام لود شدن مشکل داشته باشد.

از همه مهمتر هرچه قدر حجم عکس‌های شما بالا باشد قطعا سرعت سایت شما افت می‌کند.

کاهش سرعت سایت یکی از مواردی است که بسیار روی سئو گوگل تاثیر گذار است پس حتما باید به این مورد دقت داشته باشید.

در درجه بعدی تصویر آنقدری باید از کیفیت خوب برخورددار باشد که با بزرگ و کوچک کردن آن وضوح تصویر به مشکل بر نخورد.

مثلا در فروشگاه‌های اینترنتی مشتری می‌خواهد تصویر را زوم کند تا بتواند تمامی جزئیات را به خوبی مشاهده نماید.

اگر با زوم کردن عکس تار و کدر بشود قطعا فرد نمی‌تواند به خوبی برای خرید خود تصمیم گیری نماید.

این موضوع یعنی با درج یک عکس نامناسب تمام تیم مارکتینگ زیر سوال می‌رود وشما نمی‌توانید مشتریان خود را تا انتهای قیف فروش هدایت نمایید.

اگر با این چالش روبرو هستید که چگونه می‌توانید حجم تصاویر خود را کاهش بدهید با مطالعه مقاله کم کردن حجم عکس آنلاین می‌توانید با وبسایت‌های خوبی آشنا بشوید.

معرفی انواع فرمت‌های تصویر

خوب در این قسمت می‌خواهیم تمامی فرمت‌های تصاویر را به شما معرفی نماییم. در این قسمت با اطلاع از فرمت‌های تصاویر خودتان می‌توانید حدس بزنید که کدام فرمت برای سایت مناسب است؟

البته که در ادامه پس از معرفی تمامی فرمت‌ها به بهترین فرمت تصاویر برای سایت می‌پردازیم.

فرمت JPG

یکی از بهترین و معروف‌ترین فرمت تصاویر در سطح وب JPG است که اکثر کاربران با این فرمت آشنا هستند. زمانی که شما تصویری را در سطح وب دانلود می‌کنید اکثرا با این فرمت در دیوایس شما ذخیره می‌شود.

Photographic Experts Group مخفف JPG است ، که در سال 1986 اولین بار ابداع و مورد استفاده قرار گرفته است.

ویژگی مثبت این فرمت این است که میلیون‌ها رنگ در آن قابل تشخیص است و وضوح تصاویر در این فرمت بسیار بالاست.

این فرمت در تمامی دستگاه‌های دیجیتال از جمله گوشی‌های موبایل و لپ تاپ‌ها قابل استفاده است.

البته که این فرمت در کنار ویژگی‌های مثبتی که دارد ، هنگام فشرده سازی شفافیت تصویر را تا حدی کاهش می‌دهد که البته می‌توانید این موارد را کنترل نمایید.

اگر می‌خواهید تصاویر خود را به فرمت JPG تبدیل کنید می‌توانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید و به راحتی فرمت تصاویر خود را تغییر بدهید.

نمی‌توان شخصی را پیدا کرد که با فرمت JPG مشکلی داشته باشید و یا نتواند آن را در سیستم خود بارگزاری نماید.

برای تصاویر وب سایت از چه فرمتی استفاده نماییم؟ برتر آموز

فرمت PNG

این فرمت هم جزو فرمت‌های خوب و مناسب برای سطح وب می‌باشد که در تمامی پلتفرم‌ها خوانا است.

یکی از ویژگی‌های مثبت فرمت PNG این است که بعد از این که حجم تصویر را کم می‌کنید اصلا روی وضوع تصویر اثری نمی‌گذارد و شما باز هم یک تصویر با کیفیتی را خواهید داشت.

Portable Network Graphics از میلیون‌ها رنگ پشتیبانی می‌کند برای اصلا نگرانی درباره‌ی کیفیت و شفافیت تصاویر خود نداشته باشید.

برای مثال اگر تصویری را از قسمت Paint کامپیوتر خود ذخیره نمایید طبق فزمت PNG ذخیرع می‌شود.

این موضوع یعنی این که فرمت PNG به خوبی در تمامی سیستم‌ها قابل بارگزاری است.

فرمت PNG24

فرمت PNG24 یکی از مدل‌های PNG است. این فرمت هیچ کدام از دیتاهای رنگی را پاک نمی‌کند و همه رنگ‌ها را با وضوح و شفافیت بالا در تصویر حفظ می‌شود. کیفیت تصاویر با این فرمت بسیار بالا است و طبق همین موضوع تصاویر حجم‌های بالایی هم دارند که خوب البته برای سایت زیاد مناسب نخواهد بود.

از این فرمت بیشتر برای طراحی و تصاویر ساده استفاده می‌شود زیرا به علت این‌که تمامی جزئیات رنگ‌ها را نمایش می‌دهد حجم بالایی را دارند.

فرمت GIF

GIF های فرمت‌های متحرک تصاویر هستند ، در واقع ممکن است کسی این فرم را با ویدیوها اشتباه بگیرند ولی GIF‌ها کاملا یک نوع از تصاویر چندثانیه‌ای متحرک هستند. این نوع فرمت تصویر از 256 رنگ از رنگ‌های اصلی را پشتیبانی می‌کند که خوب طبیعتا در این مورد محدودیت داریم.

ولی خوب همین ویژگی باعث می‌شود تا تصاویر با حجم خیلی کمتری بارگذاری شود.

بیشتر شما این فرمت تصاویر را در آگهی‌های تبلیغاتی مشاهده کردید که یکسری تصاویر متحرک برای تبلیغ محصول و یا خدماتی وجود دارند.

قرار دادن این فرمت‌ها در وبسایت اصلا باعث کند شدن سرعت سایت نخواهد شد ، البته که پیشنهاد هم نمی‌شود در تمامی قسمت‌های سایت خود از این فرمت استفاده نمایید.

فرمت psd

این نوع فرمت برای پروژه‌های چاپی و خروجی‌های فتوشاپی کاربرد دارد. زمانی که تصویر با فرمت ذخیره می‌شود ، کیفیت و وضوح رنگ‌ها در آن به خوبی حفظ می‌شود به طور کلی شفافیت عکس دست خوش تغییر نمی‌شود.

البته که تمامی کامپیوترها و موبایل‌ها نمی‌توانند این فایل را مشاهده کنند و این یعنی ما برای کاربران محدودیت ایجاد کرده‌ایم.

فرمت Google Webp

خیلی از مواقع برای شما اتفاق افتاده است که قصد دارید تصویری را در کامپیوتر خود ذخیره کنید ولی با فرمت Google Webp مواجه می‌شوید.

این فرمت جدید را خود شرکت گوگل معرفی کرده است که کیفیت تصویر تا حد زیادی حفظ کرده و باعث می‌شود که حجم تصاویر همچنان کم بماند که این موضوع کاملا مطلوب وبسایت‌ها است.

webp یک تکنولوژی جدید است که اگر وبسایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پشتیبانی می‌کند به راحتی می‌توانید با استفاده پلاگین webp Express فرمت تصاویر JPG یا PNG را تبدیل به webp می‌کند که این کار باعث می‌شود حجم تصاویر تقریبا پنجاه درصد بدون تغییر در کیفیت پایین بیاید و این امر باعث افزایش سرعت در سایت ما می‌شود.

البته که توجه داشته باشید تمامی پلاگین‌ها را از مخزن وردپرس دانلود نمایید تا سایت شما دچار بدافزارها نشود و اگر هنوز به خوبی مسلط به وردپرس نیستید حتما آموزش وردپرس را مطالعه نمایید.

فرمت SVG

یکی از ویژگی‌های خوب فرمت Scalable Vector Graphics این است که مقیاس پذیر است یعنی اگر روی آن زوم کنید و تصویر را کوچک بزرگ کنید اصلا کیفیت تصویر کم نمی‌شود. این موضوع را در فرمت‌های PNG , JPG شاهد نیستیم زیرا با زوم کردن زیاد تصاویر را پیکسلی مشاهده می‌کنیم.

معمولا برای آیکون‌های وبسایت از فرمت SVG استفاده می‌کنند.

البته که برخی از برندها هستند که لوگوهای خود را با این فرمت طراحی می‌کنند ولی برای تصاویر سایت استفاده از این فرمت توصیه نمی‌شود.

فرمت raw

در عکاسی‌های حرفه‌ای ما معمولا این فرمت تصویر را مشاهده می‌کنیم زیرا raw کیفیت عکس را به خوبی حفظ می‌کند و تمامی اطلاعات را ذخیره می‌کند.

اگر نمی‌دانید که چه تصاویری را برای سایت خود انتخاب نمایید و حتی تصاویر مناسبی را پیدا نمی‌کنید پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی سایت برای دانلود عکس رایگان را مطالعه نمایید.

بهترین فرمت تصاویر برای سایت

بعد از مطالعه بهترین فرمت‌های موجود برای وبسایت‌ها تا حدودی متوجه شدید که از چه فرمتی برای سایت استفاده کنیم ولی برای بررسی اطلاعات بیشتر قطعا موارد تکمیلی را بررسی خواهیم کرد.

فرمت PNG و JPG

با توجه به معرفی تمامی فرمت‌های بالا ما به شما دو فرمت فرمت PNG و JPG را برای استفاده از تصاویر وبسایت پیشنهاد می‌کنیم که با دلایل خوبی در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

حجم تصاویر در سایت مهم است!

اکثر وبسایت‌ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس پشتیبانی می‌کند و همانطور که می‌دانید خود وردپرس و تمامی پلاگین‌های آن سنگین هستند و باعث کند شدن و سنگین شدن سایت شما می‌شوند.

جدا از این موارد شما تعدادی زیادی محصول ، صفحه و… در سایت خود دارید که همگی یک حجمی از سایت را اشغال می‌کند و مهم‌ترین مورد این است که اغلب فضای هاستیگ آن‌ها فضای زیادی نیست زیرا برای حجم زیاد باید پول بیشتری را پرداخت کنید که شاید همه کسب و کارها از پس آن برنیایند.

حالا چرا انقدر به این موضوع اهمیت می‌دهیم؟

اگر سایت شما سنگین باشد کاربران برای این که وارد سایت بشوند باید تایم زیادی را معطل بمانند تا سایت شما لود شود و الان این موضوع از حوصله کاربران خارج است ، از همه مهم‌تر این است یکی از همین بازدید کننده‌ها الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل هستند.

پس بنابراین اگر سایت شما کند باشد و یا سرعت لود آن بالا باشد حجم کاربران خود را از دست می‌دهید و در سئو نتیجه منفی کسب می‌کنید.

خوب فرمت PNG و JPG طوری طراحی شده‌اند که شما بتوانید این تصاویر را طبق حجمی که مد نظر دارید کاهش بدهید ، البته که در بیشتر مواقع کیفیت تصویر هم حفظ می‌شود مگر موقعی که کیفیت اصلی تصویر بسیار پایین باشد و شما با کاهش حجم تصویر نامناسبی را دریافت نمایید.

معرفی بهترین فرمت های تصاویر برتر آموز

کیفیت در این دو فرمت بالاست!

زمانی که شما تصویر و یا بنری را در سایت خود قرار می‌دهید انتظار دارید تا بازدید آن توسط کاربر نتیجه خوبی را بگیرید.

ویژگی مثبت فرمت PNG و JPG این است که کیفیت و وضوح رنگ در آن‌ها بالاست و فروشگاه‌های اینترنی به راحتی می‌توانند محصولات خود را با این دو فرمت بارگزاری نمایند.

با فرمت PNG و JPG به سئو سایت خود اهمیت بدهید.

بهترین فرمت‌هایی که گوگل به آن اهمیت می‌دهند فرمت PNG و JPG است. اگر می‌خواهید نتایج خوبی را در سئو سایت خود بدست بیاورید پیشنهاد می‌شود حتما از این دو فرمت اسفاده نمایید و حتی استفاده از این فرمت را به سئوکاران خود اطلاع بدهید.

اکثر مرورگرها از این فرمت پشتیبانی می‌کنند!

یکی از چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم این است که ممکن است تمامی کاربران ما از دو مرورگر فایرفاکس و کروم استفاده نکنند.

خوب اگر از سایر مروگرها استفاده کنند ممکن است تصاویر ما برای آنها لود نشود.

مثلا مروگرهای اینترنت اکسپلورر های ورژن‌های قدیمی ممکن است سایر فرمت‌ها را اصلا پشتیبانی نکند که این مورد یکی از دلایلی است که می‌گوییم از دو فرمت بهینه اسفاده نمایید.

بنابراین اگر از دو فرمت PNG و JPG استفاده نمایید حداقل آسوده خاطر هستیم که تمامی مرورگرها از این فرمت پشتیبانی خواهند کرد.

سخن آخر:

سعی کرده‌ایم در مقاله بهترین فرمت تصاویر برای سایت به خوبی اول به معرفی فرمت‌ها و سپس به معرف یبهترین فرمت بپردازیم. البته اگر در زمینه مارکتینگ کار کرده باشید می‌دانید که استفاده از این دو فرمت چه نتیجه خوبی را به همراه دارد.

اگر تجربه‌ای در استفاده از سایر فرمت‌ها دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی آن را به اشتراک بگذارید تا همگی از تجربیات شما دوستان استفاده نماییم. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *