هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تاثیر UI UX بر فروش سایت چیست؟

تاثیر UI UX بر فروش سایت چیست؟

دسته بندی : سئو
1402/01/20

یکی از مهمترین نکاتی که می‌تواند فروش سایت شما را چند برابر کند، رابط کاربری « UI » و تجربه کاربر « UX » می‌باشد. در این مقاله مهمترین تکنیک‌های بهبود رابط کاربری و تجربه کاربر « UI / UX » را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در مورد حوزه بهبود فروش سایت. امروزه فروش آنلاین قواعد بسیار گسترده و مهمی دارد. در این مقاله قرار است که در مورد تاثیر UI UX بر فروش سایت  با شما عزیزان صحبت کنیم. با این حال قبل از شروع این مقاله بهتر است که به چند نکته بسیار مهم و کاربردی توجه داشته باشید. اولین و مهمترین نکته این است که طراحی سایت شما باید بر اساس نظر مخاطبین شما باشد و نه بر اساس دیدگاه تخصصی صاحب و موسس سایت.

دومین نکته که باید به آن توجه داشته باشید، این است که رابط کاربری و تجربه کاربر خود یا همان « UI / UX » را صورت مستمر پایش کنید. بهتر است که بررسی کنید کدام یک از پارامترهای کلیدی روی فروش آنلاین شما بیشترین تاثیر دارد و همان‌ موارد را به مرور تغییر دهید. در ادامه چند پارامتر اصلی را بیان خواهیم کرد، که شخصی سازی آن به عهده خود شما می‌باشد. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که هر کسب و کاری مخاطبین خاص خود را دارد و باید دیدگاه عمومی این افراد نیز در شخصی سازی نهایی شما موثر باشد.

آخرین نکته و مهمترین نکته این است که سایت مورد نظر جایگاه مناسبی داشته باشد. چرا که بهترین بازخورد برای « UI / UX » زمانی قابل بررسی است که یک جامع آماری قابل قبول از آن بازدید کرده باشد. برای این موضوع می‌توانید روی آموزش سئو تمرکز ویژه داشته باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که دانش سئو یک دانش به شدت به روز است و ممکن است که قوانین آن به صورت هفتگی و یا ماهانه بهبود یابد. شما نیز باید دانش خود را در حوزه سئو به روز نگه دارید.

رابط کاربری یا همان UI چیست؟ « User Interface Design »

اگر شما به دنبال تاثیر UI UX بر فروش سایت می‌باشید، باید درک درستی از هر بخش آن داشته باشید. رابط کاربری یک اصطلاح تخصصی در حوزه طراحی سایت می‌باشد. زمانی که شما قرار است یک در را باز کنید، نیاز به دستگیره در خواهید داشت و بدون آن نمی‌توانید در را باز کنید. هر چیزی که در سایت به کاربر کمک می‌کند تا یک عمل و یا اقدامی انجام دهد، رابط کاربردی سایت می‌باشد. اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر به رابط کاربری و یا همان UI نگاه کنیم. باید بگوییم که فضای ارتباطی کاربر با سایت رابط کاربری سایت می‌باشد. رابط کاربری « User Interface Design » را نمی‌توان به یک موضوع یک ابزار خاص نسبت داد. بلکه رابطه کاربری به مجموعه‌ای از ابزار گفته می‌شود که منجر به یک اقدام نهایی کاربر سایت می‌شود.

مهمترین قانون در رابط کاربری سایت این است که این بخش از سایت قابلیت استفاده دارد و یا خیر. و سپس سوال بعدی این است که چگونه می‌توان این بخش از سایت را بهبود بخشید. به عنوان مثال اگر قرار است که در دکمه خرید را جا به جا کنیم و یا سایز آن را تغییر دهیم؟ راحتی و توجه مخاطب را باید در اولویت خود قرار دهیم. تا زمانی که شما رابط کاربری هر بخش از سایت را بررسی نکنید. نمی‌توانید تاثیر UI UX بر فروش سایت را بررسی کنید و بهبود بخشید.

در نهایت به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که طراحی گرافیکی ارتباطی با طراحی رابط کاربری سایت ندارد. هدف از طراحی گرافیکی، طراحی بصری «  Visual Design  » می‌باشد. اما در طراحی رابط کاربری هدف بر این است که فرآیند فروش و یا فرآیند جذب مخاطب را به واسط طراحی بصری Visual Design بهبود بخشیم. در طراحی رابط کاربری باید به 4 اصل اساسی توجه داشته باشیم.

  1. تناسب ساختار و اهداف
  2. رعایت سادگی
  3. قابل دید بودن « در نگاه اول مخاطب »
  4. دارای انعطاف پذیری 

رابط کاربری یا همان UI چیست؟ « User Interface Design »

UX یا همان تجربه کاربر چیست؟ « User Experience Design »

یکی از مهمترین بخش‌ها در تاثیر UI UX بر فروش سایت، تحلیل درست و دقیق تجربه کاربر می‌باشد. اگر نتوانید تحلیل درستی از بازخورد مخاطب و تجربه کسب شده توس مخاطب داشته باشید، فروش سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد. در تجربه کاربر تمام هدف ما بر این است که مشکلات کاربران با طراحی سایت و یا خدمات سایت را بررسی کنیم. از طرفی در سئو سایت نیز تجربه کاربر اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. در طراحی سایت نوین، هدف از UX این است که میزان رضایت کاربر از کاربردی بودن یک سایت را به صورت ویژه افزایش دهند.

در این صورت می‌توانند، حس خوب کاربر در استفاده از سایت را افزایش دهند. خروجی نهایی این کار این است که احتمال خرید مخاطب به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که در شرکت‌های طراحی سایت، بخش تاثیر طراحی رابط کاربری و همچنین تجربه کاربر به صورت مستقل از هم کار می‌کنند. این گونه نیست که بگوییم که یک شخص مسئول طراحی و یا بهبود این دو می‌باشد. چرا که دیدگاه تخصصی فرد و همچنین دانش تخصصی فرد رو نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

برای بهبود UX یک سایت می‌توانید روی چند موضوع تحقیق کنید. اولین موضوع این است که نیاز کاربر شما دقیقا چیست؟ به هر میزان که مخاطب نیاز خود را راحتتر به دست آورد، به طبع تجربه بهترین نیز خواهد داشت. دومین موضوع این است که مسیرهای مختلف سایت را به عنوان یک کاربر بررسی کنید. در این صورت می‌توانید بازدهی بسیار بالایی به دست آورید. سومین موضوع این است که روی نتایج سرچ کنسول و همچنین گوگل آنالیتیکس کار کنید. شما به عنوان یک سئو کار خبره باید بتوانید روی رفتار کاربر و همچنین داده‌های سایت خود ارتباط برقرار کنید.

چگونه تاثیر UI UX بر فروش سایت بر فروش سایت بهبود بخشیم؟

در این بخش قرار است که به شما مهمترین عوامل و دلایل بر روی تاثیر UI UX بر فروش سایت را آموزش دهیم. دقت کنید که دیدگاه مخاطب یک سایت با ایده پرداز یک سایت متفاوت است. بنابراین سعی کنید قبل از هر تغییر اصلی روی رابط کاربری سایت و یا تجربه کاربری سایت خود با یکی از مخاطبین سایت خود مشورت کنید و نظر او را نیز دخیل کنید. چرا که در برخی مواقع ممکن است که تغییرات شما تاثیر منفی داشته باشد، تا تاثیر مثبت. نکته بعدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که تغییرات را به صورت بازه‌ای و در مقادیر کم لحاظ کنید. برخی از افراد بعد از آشنایی با تاثیر UI UX بر فروش سایت به نحوی سایت خود را تغییر می‌دهند که گویی یک سایت جدید با مشخصات جدید راه اندازی شده است.

1.    قالب سایت را به روز کنید

یکی از مهمترین نکاتی که می‌تواند روی UI UX سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد. به روز رسانی و حتی تغییر قالب یک سایت می‌باشد. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزان که قالب سایت شما ساده‌تر و خلوت‌تر باشد، این موضوع به این معنی است که مخاطب در سایت به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن می‌تواند به پاسخ نیاز خود دست پیدا کند. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که قالب سایت شما در عین سادگی باید جذابیت نیز داشته باشد.

زمانی که قرار است قالب سایت خود را به روز کنید، ابتداء تغییرات آن را به دقت بررسی کنید و سپس آن را اعمال کنید. در برخی مواقع ممکن است که تغییرات به وجود آمده غیر قابل قبول برای مخاطب سایت باشد. از طرفی برخی از به روز رسانی‌ های یک قالب موجب ایجاد خطا و باگ‌هایی در « UI / UX »  سایت می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از بروز رسانی قالب سایت تمامی بخش‌های و اکشن‌های سایت خود را یکبار بررسی کنید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که این قالب جدید برای سایت شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته آموزش وردپرس کاربردی در این بخش می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

2.    روی محتوای سایت خود به صورت ویژه کار کنید

اگر به دنبال افزایش قدرت سئو سایت، افزایش فروش سایت، افزایش قدرت برندینگ سایت و … می‌باشید. باید روی محتوای سایت خود حساسیت ویژه داشته باشید. حتی سایت‌های فروشگاهی نیز باید برای جذب مخاطب و همچنین بهبود « UI / UX » سایت خود روی محتوای محصولات خود تمرکز ویژه داشته باشند. در غیر این صورت بازدهی مورد نظر خود را جذب نخواهید کرد. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که محتوای سایت شما باید از تمامی جهات عالی باشد. به عنوان مثال علائم نگارشی محتوای شما باید به دقت بررسی شود.

دلیل این موضوع این است که علائم نگارشی علاوه بر کمک به درک بهتر مخاطب از محتوای شما به چشم نوازی و زیبایی محتوای شما نیز کمک ویژه می‌کند. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که محتوای خود را به صورت جامع و کاربردی بنویسید. دقت کنید که یک محتوا زمانی می‌تواند روی « UI / UX » سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد که مخاطب، بعد از مطالعه آن نیاز به استفاده از سایت‌های دیگر برای پیدا کردن پاسخ سوال خود نداشته باشد. برای تولید محتوای جذاب باید سعی کنید که از رقبای خارجی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قرار است که در مورد آموزش فتوشاپ یک سایت قوی بالا بیاورید، سعی کنید سایت‌های مطرح این حوزه را بررسی کنید.

محتوایی که در این سایت‌ها قرار گرفته است، زمانی که بهبود پیدا می‌کند، می‌تواند روی کیفیت سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد. اگر شما درک درستی از محتوای حوزه وب انگلیسی ندارید، سعی کنید که روی آموزش زبان انگلیسی خود کار کنید. دلیل پیشنهاد این موضوع، این است که نگاه تخصصی شما به عنوان صاحب یک سایت با نگاه تولید کننده محتوا اندکی متفاوت است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تیم برترآموز زمانی تاثیر UI UX بر فروش سایت ملموس است که شما بتوانید محتوای سایت خود را ارتقاء دهید. در غیر این صورت بازدهی شما آنگونه که باید نخواهد بود.

3.    بخش های اصلی سایت خود را متمایز طراحی کنید

هر کسی از ایجاد سایت خود اهداف متفاوتی دارد. به عنوان مثال یک شخص به دنبال افزایش فروش کسب و کار خود می‌باشد. از طرف مقابل فردی به دنبال برندینگ سایت خود و جذب مخاطب می‌باشد. زمانی که اهداف شما مشخص شد، شما باید به صورت ویژه بخش هدف خود را خاص طراحی کنید و به نحوی این موضوع را انجام دهید که مخاطب به محض ورود به سایت شما بخش هدف شما را تشخیص دهد و ترغیب به کلیک کردن روی آن شود. در این صورت اگر هدف شما از ایجاد سایت افزایش فروش باشد، تاثیر UI UX بر فروش سایت  برای شما بسیار ملموس و قابل احساس خواهد بود.

از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که شما نباید به مخاطب خود دروغ بگویید. به عنوان مثال ممکن است که روی بخش وبلاگ خود یک مخاطب جذب کرده باشد. در نوار ابزار کنار صفحه خود برای هدایت مخاطب به صفحه اصلی صحبت از تخفیف 60 درصد کرده باشید. زمانی که مخاطب روی آن بخش کلیک می‌کند، خیر از تخفیف نیست. در این صورت نه تنها مخاطب به صفحه شما جذب نمی‌شود، بلکه مخاطب از صفحه سریعا خارج می‌شود و این موضوع نرخ پرش صفحه مورد نظر را افزایش می‌دهد. در نهایت این موضوع روی سئو شما نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

برای طراحی یک « UI / UX » جذاب شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مخاطب خود را به نحوی به سمت صفحه هدف خود هدایت کنید که در آن صفحه حداقل چند دقیقه‌ای زمان سپری کنید. در این صورت علاوه بر افزایش احتمال فروش کالا و خدمات سایت مورد نظر، سئو سایت نیز به صورت ویژه تقویت خواهد شد. در غیر این صورت اهداف مورد نظر شما به سختی به دست خواهد آمد. دقت داشته باشید که همیشه « UI / UX » را در وهله اول بر اساس نیاز مخاطب و در وهله دوم بر اساس نیاز شخصی خود طراحی کنید.

بخش های اصلی سایت خود را متمایز طراحی کنید

4.    از تصاویر جذاب استفاده کنید

یکی از بهترین پارامترهایی که می‌تواند روی « UI / UX » سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد، این است که از تصاویر جذاب استفاده کنید. تصاویر شما باید به صورت انحصاری و خاص باشد. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. اگر شما برای طراحی بنر اصلی خود به دنبال ارزان‌ترین گزینه باشید، کیفیت « UI / UX » سایت خود را کاهش داده‌اید. این موضوع نیز به صورت مستقیم روی فروش و اهداف شما تاثیر گذار است. برای محتوای خود نیز سعی کنید از تصاویر با کیفیت و جذاب استفاده کنید. و برای این موضوع زمان کافی صرف کنید.

برخی از سایت‌های بسیار معروف  و مطرح در حوزه برندینگ معمولا یک تیم حرفه‌ای برای انتخاب عکس و طراحی بنر و پوستر دارند. به این موضوع توجه داشته باشید که این موضوع علاوه بر تاثیر روی « UI / UX » سایت، روی سئو سایت شما نیز به صورت ویژه تاثیر خواهد داشت. زمانی که رقبای شما از عکس‌های شما استفاده کنند، این موضوع به این معنی است که گوگل سئو سایت شما را تقویت می‌کند. زمانی که سئو سایت شما تقویت شود، مخاطبین بیشتری از جامعه هدف خود را به سمت سایت خود سوق خواهید داد. نکته بعدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که از عکس‌هایی با حجم بالا استفاده نکنید.

چرا که هدف شما بهبود « UI / UX » سایت شما می‌باشد و یکی از مهمترین موارد برای این هدف داشتن سرعت سایت بالا می‌باشد. زمانی که شما از عکس‌هایی با سایز بالا استفاده می‌کنید در این صورت سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش می‌دهید و این موضوع برای مخاطب آزار دهنده خواهد بود. در این صورت تجربه کاربری مخاطب منفی خواهد بود. این موضوع می‌تواند حتی روی نظر نهایی او که خرید کالا و اجناس می‌باشد نیز تاثیر منفی داشته باشد. با این حال راهکارهایی برای کاهش حجم عکس می‌باشد. برای درک بهتر این موضوع از مقاله « تغییر سایز و فرمت تصاویر به صورت آنلاین » استفاده کنید.

5.    لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی قوی روی بهبود « UI / UX » تاثیر مستقیم دارد

معمولا نقشه یک سایت می‌تواند به مخاطبین کمک کند به خوبی بین بخش‌های مختلف آن جابه‌جا شوند. از طرفی زمان که ما به دنبال  تاثیر UI UX بر فروش سایت  می‌باشیم، این موضوع به این معنی است که به دنبال افزایش کیفیت فروش نیز می‌باشیم. لینک سازی داخلی قوی به این معنی است که به صورت غیر مستقیم در بخش توضیحات محصول خود، به پرزنت و معرفی چند محصول مکمل نیز بپردازید. از طرفی به این موضوع دقت داشته باشید که لینک سازی زیاد و بی کیفیت موجب این می‌شود که مخاطب در سایت شما سردرگمی داشته باشد.

قبل از انجام هر گونه لینک سازی داخلی خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید. ببینید که آیا این لینک سازی شما مناسب است و یا خیر؟ بررسی کنید که آیا این لینک سازی برای مخاطب شما جذاب است و یا خیر؟ اگر قرار است که مخاطب شما به این لینک سازی واکنشی انجام ندهد. زیاده روی در این موضوع تنها می‌تواند نقشه سایت را برای موتورهای جستجو مبهم و گیج کننده کند. لینک سازی خارجی شما نیز باید به نحوی باشد که برای مخاطبین سایت شما اذیت کننده نباشد.

به عنوان مثال در برخی از سایت‌های مطرح بیش از اندازه لینک سازی خارجی تحت عنوان تبلیغات انجام می‌دهند. این موضوع موجب این می‌شود که تجربه کاربر منفی باشد و برای رفع نیاز خود در مراحل بعدی به سراغ  دیگر سایت‌ها برود. زمانی که شما به خواست مخاطب خود احترام نگذارید. کاملا طبیعی است که مخاطب نیز به سایت شما به عنوان یک سایت مرجع نگاهی نداشته باشد.

6.    ریسپانسیو بودن سایت و چیدمان مناسب بخش های مختلف سایت

یکی از مهمترین عوامل که در تاثیر UI UX بر فروش سایت توسط متخصصین این حوزه بررسی می‌شود. ریسپانسیو بودن سایت برای کاربران موبایلی و تبلت می‌باشد. امروزه کاربران بیش از 60 درصد نیازهایی وب گردی خود را با تلفن همراه انجام می‌دهد. در این صورت شما نیز باید از این فرصت استفاده کنید و را بط کاربری سایت خود را به نحوی طراحی کنید که مخاطبین شما با تلفن همراه خود به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند.

چیدمان سایت خود را برای گوشی و کامپیوتر به صورت ویژه بررسی کنید. اگر قرار است که سایت شما نوار ابزار کنار صفحه داشته باشد، شما باید بررسی کنید که چگونه می‌توانید آن را به نحوی برنامه ریزی کنید که مخاطبین سایت شما بیشترین استفاده را داشته باشند. معمولا در طراحی سایت‌های نوپا این چالش بسیار وجود دارد که همه چیز به بهترین نحو ممکن سازماندهی شده است. اما زمانی که در گوشی شما بررسی می‌کنید، چیدمان نامناسب موجب می‌شود که مخاطب استفاده مناسبی از آن نداشته باشد.

ریسپانسیو بودن سایت و چیدمان مناسب بخش های مختلف سایت

7.    تجزیه و تحلیل قوی داشته باشید

یکی از مهمترین نکاتی که شما می‌توانید برای بهبود UI UX  سایت خود انجام دهید، پایش نتایج تغییرات ایجاد شده می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که چیدمان صفحه محصول را تغییر می‌دهید، باید بررسی کنید که این تغییرات در نهایت چه نتایج را به دنبال داشته است. در غیر این صورت پیشرفت شما با سرعت بسیار پایین انجام خواهد شد. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، در تجزیه و تحلیل خود از ابزارهای مختلف استفاده کنید. هیچ گاه یک تغییر در سایت خود را تنها با تغییر یک پارامتر قضاوت نکنید. چرا که هر پارامتر در سایت برای تغییر نیاز به چند عامل متفاوت خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد تاثیر UI UX بر فروش سایت   با شما صحبت کردیم. در صورتی که در مورد هر بخش از این مقاله سوال و یا چالشی داشتید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید. با این حال به این موضوع توجه داشته باشید که فروش سایت شما و یا برندینگ برند سایت شما به صورت مستقیم با خلاقیت شما در بخش رابط کاربری و همچنین تجربه کاربر ارتباط دارد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *