هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه تایتل و دیسکریپشن جذاب بنویسم؟

چگونه تایتل و دیسکریپشن جذاب بنویسم؟

دسته بندی : سئو
1402/01/28

امروزه اگر به ریز نکات سئو در حوزه وب توجه کافی نداشته باشید، 😕 کاملا طبیعی است که بازدهی مناسبی نیز به دست نیاورید.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از تایتل و دیسکریپشن به صورت شخصی سازی شده است.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍🖐🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ. در این مقاله قرار است یکی از رازهای جذب مخاطب و همچنین افزایش کلیک را به شما آموزش دهیم. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پاسخ به سوال « چگونه تایتل و دیسکریپشن جذاب بنویسیم؟ » ساده نیست و نمی‌توان با یک مقاله پاسخ و جامع و کاملی به آن داد. شما در این مقاله قرار است که با چند سرنخ بسیار مهم آشنا شوید و با توجه به نوع کار خود سعی کنید که آن را شخصی سازی کنید.

در بخش آموزش سئو به صورت ویژه در مورد تایتل و دیسکریپشن جذاب با شما عزیزان صحبت کرده‌ایم. اما نکته بسیار مهم آن این است که است که در برخی از آموزش‌های موجود در سطح وب به تایتل « متا تایتل – Meta Title » نیز گفته می‌شود. در این مقاله در هر بخشی که از تایتل و یا متا تایتل استفاده کرده‌ایم، منظور ما یکی است. مگر این که شما یک قالب اختصاصی طراحی کرده باشد و برخی از اصول کلی آن متفاوت باشد. نکته بعد که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در این مقاله منظور ما از دیسکریپشن نیز همان « متا دیسکریپشن _ Meta Description » می‌باشد.

در نهایت به یاد داشته باشید که هدف از این مقاله این است که نرخ کلیک شما را افزایش دهد و از طرفی شما باید محتوای قوی و کاربردی نیز در سایت خود داشته باشید. اگر شما نرخ کلیک خود را افزایش دهید و محتوای قوی نداشته باشید. در این صورت نرخ پرش شما افزایش پیدا می‌کند و این خود یک نکته بسیار منفی می‌باشد. به یاد داشته باشید که سئو و تولید محتوا یک زنجیره کاملا مهم و اساسی می‌باشد.

تایتل « متا تایتل – Meta Title » چیست؟

اگر شما به تصویر زیر نیم نگاهی داشته باشید، چهار بخش اصلی به صورت پیش فرض قرار دارد. اولین بخش عنوان می‌باشد. زمانی که یک شخص صفحه اول گوگل را بررسی می‌کند، معمولا به او یک بخش آبی رنگ که آدرس سایت می‌باشد، نشان می‌دهد. همین بخش آبی رنگ تایتل ما می‌باشد. با این توصیف که در آن عنوان مقاله نیز به صورت کامل گنجانده شده است. بخش بعدی که در آن وجود دارد، برگه می‌باشد که این بخش نیز برای شما کاربردی نخواهد بود و به صورت پیش فرض می‌باشد و در بخش‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت. سپس بخش جدا کننده می‌باشد که به نوعی یک عامل نگارشی می‌باشد و نمی‌تواند تاثیر مستقیم روی تایتل ما داشته باشید.

در نهایت نیز عنوان سایت شما در متا تایتل وجود دارد که خود به نوعی برندینگ حوزه کاری شما می‌باشد. اگر به این بخش دقت بیشتری داشته باشید، گزینه پیش نمایش به عنوان نتیجه موبایل و پیش نمایش به عنوان نتیجه دسکتاپ وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که قبل از اعمال هر گونه تغیری در تایتل، وضعیت شما روی نمایش در نتیجه موبایل فعال باشد. چرا ریسپانسیو بودن متا تایتل شما بسیار مهم و کاربردی است. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که این بخش به صورت پیش فرض در وردپرس وجود دارد. اگر شما از آموزش وردپرس استفاده کرده باشد، با تغییر آن به صورت پارامتریک تا حدودی آشنایی خواهید داشت.

از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که هر سایت با توجه به نوع حوزه کاری و همچنین پرسونای مخاطبین آن بخش نیاز به تایتل و دیسکریپشن جذاب خود خواهد داشت تایتل و دیسکریپشن جذاب. به عنوان مثال اگر شما در حوزه مالی کار می‌کنید تا تایتل خود بهتر است که از اهرم ترس و طمع استفاده کنید و نظر آن‌ها را به چالش‌های بازارهای مالی کسب کنید و از طرفی اگر شما در حوزه آموزش زبان انگلیسی کار می‌کنید. در بخش تایتل خود باید بررسی کنید که رقبای شما از چه استراتژی استفاده کرده‌اند و شما به صورت متفاوت از آن‌ها ظاهر شوید.

تایتل « متا تایتل – Meta Title » چیست؟

بررسی مهمترین نکات برای نوشتن یک تایتل جذاب

نکاتی که در این بخش مطرح می‌شود، می‌تواند برای نوشتن توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن شما نیز استفاده شود. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که خلاقیت شما و صرف زمان شما به صورت کاربردی با میزان جلب نظر مخاطبین احتمالی، ارتباط مستقیم دارد.

1.    از دیدگاه مخاطب به تایتل خود نگاه کنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مخاطبین شما نمی‌توانند زمان و تمرکز خود را بررسی جزئی و مو به موی تمامی تایتل‌های پیشنهادی گوگل صرف کنند. در نتیجه شما باید از تایتلی استفاده کنید که مخاطب شما در نگاه اول جذب آن شوند. در گذشته استفاده از شعارهای تبلیغاتی و یا تکنیک‌های روانشناسی زرد شاید پاسخ گو بود، اما امروزه مخاطب آن را به سادگی نادیده می‌گیرد و به سراغ سایت بعدی می‌رود. به عنوان مثال اگر شما در تایتل آموزش زبان آلمانی خود زده‌اید، در خواب زبان آلمانی یاد بگیر، احتمال نادیده شدن آن توسط مخاطب بسیار بالا خواهد بود.

اگر شما در تایتل خود زده‌اید که، آموزش زبان آلمانی با استفاده از المان‌های ضمیر ناخودآگاه … احتمال تایید و کلیک مخاطب روی آن به صورت ویژه افزایش خواهد یافت. سعی کنید نکته‌ای که مد نظر شما است را بررسی کنید و ببیند که آیا مخاطب شما به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد و یا خیر. زمانی که بتوانید متا تایتل و دیسکریپشن جذاب خود را از نگاه مخاطبین خود بررسی کنید، می‌توانید با توجه علایق او از نکات مورد نیاز او استفاده کنید. به این موضوع دقت داشت باشید که تمام تلاش ما از نوشتن تایتل جذاب این است که نظر مخاطب را یک لحظه جلب کنیم، تا مخاطب به سراغ خواندن متا دیسکریپشن شما برود.

از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که مخاطب شما هر چه مخاطب شما به سمت پایین حرکت صفحه نتایج حرکت می‌کند، توجه او کمتر می‌شود. در نتیجه نباید سعی کنید که از اصطلاحات قوی و خاص روی این موضوع استفاده کنید. تمام سعی شما باید این باشد که مخاطب خود را با استفاده از کلمات ساده و جذاب به خود جذب کنید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار بالا و همچنین افزایش نرخ کلیک قابل توجه دست پیدا کنید. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که تایتل و دیسکریپشن جذاب برای موتورهای جستجو نیز بسیار مهم است و شما باید روی المان‌های سئو آن نیز تمرکز کافی داشته باشید.

2.    تعداد کاراکتر شما محدود است، خلاصه گویی کنید

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره داشتیم که نمایش نتیجه را روی حالت موبایلی آن تنظیم کنید. حال شما باید به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین سایت شما اکثر با تلفن همراه سایت شما را چک می‌کنند. در این حالت معمولا تعداد کاراکتر‌های شما برای متا تایتل و همچنین متا دیسکریپشن محدودتر نیز خواهد شد. بنابراین شما باید زمان کافی صرف کنید و با تعداد کاراکتر‌های محدود موضوع خود را مطرح کنید. معمولا سئو کاران حرفه‌ای برای این موضوع یک زمان قابل توجه صرف می‌کنند.

اما سئو کاران باهوش پا را فراتر می‌گذارند و تمام سعی و تلاش خود را به کار میگیرند تا این موضوع را به محتوا نویس خود منتقل کنند. زمانی که محتوا نویس در حال تحقیق برای کلمه کلیدی مورد نظر می‌باشد، اطلاعات بسیار زیادی را بررسی کرده است و از طرفی به چندین و چند تایتل نیز برخورده  است. در نتیجه او کسی است که می‌تواند برای شما تعداد کاراکتر بیشتری را بررسی کند. حال به این موضوع توجه داشته باشید که تعداد کاراکتر محدود شما نباید به معنی گنگ و نامفهوم بودن تایتل شما شود.

برخی از سئو کاران بی تجربه، به دلیل این که به تازگی با اهمیت تایتل آشنا شده‌اند. سعی می‌کنند تا با استفاده از کلمات کلیدی مترادف و همچنین کلمات کلیدی جذاب نظر مخاطب را به خود جلب کنند. اما نکته بسیار مهم این است که مخاطب شما درک درستی از منظور تایتل شما نخواهد داشت. در این صورت اهداف شما به صورت پیوسته قابل درک نخواهد بود و حتی این موضوع ممکن است که رو تصمیم او برای کلیک کردن و یک کلیک نکردن نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

3.    از راه حل و اعداد در متا تایتل خود استفاده کنید

یکی از مهمترین پارامترهایی که می‌تواند روی تایتل و متا دیسکریپشن شما تاثیر داشته باشد، استفاده از کلمه راه حل و ترکیب آن با اعداد می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت آموزش فتوشاپ دارید. اگر شما برای تایتل این بخش از عبارت « آموزش فتوشاپ به صورت حرفه‌ای » استفاده کنید، تا حدودی جذاب است. اما نکته بسیار مهم آن این است که افراد دیگری نیز از این عنوان به کرات استفاده کرده‌اند و در برای مخاطبین شما این موضوع جذابیتی نخواهد داشت. حال اگر شما از عنوان « 3 راه حل سریع برای آموزش فتوشاپ » استفاده کنید.

این موضوع اولا برای مخاطبین شما جذاب است. دوما برای آن‌ها قابل اندازه گیری است. سوما برای آن‌ها تایم لاین زمان مشخص دارد. چهارما به خلاصه بودن و کوتاه بودن آموزش شما اشاره دارد و پنجما متفاوت از آن چیزی است که مخاطبین شما تا به حال مشاهده کرده‌اند. در این صورت می‌توانید نظر مخاطبین خود را برای یک لحظه به خود جلب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبین شما به صورت اتفاقی جذب سایت شما نمی‌شوند، بلکه نیاز به دلیل و مدرک برای اعتماد کردن و انتخاب سایت شما دارند.

از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که اگر مقاله شما راه حل محو نیست و حالت خبری و یا نقد و بررسی دارد. شما باید از موارد مشابه و هم حوزه این موضوع استفاده کنید. تمام تلاش بر این است که مخاطبین شما برای چند ثانیه متوجه سایت شما شوند و در نهایت روی تایتل شما کلیک کنند. با توجه به اطلاعاتی که تا این بخش از مقاله به دست آورده‌اید. پاسخ شما به سوال « چگونه تایتل و دیسکریپشن جذاب بنویسم؟ » چیست؟

4.    از ایموجی در تایتل خود استفاده کنید

یکی از نکاتی که می‌تواند شما را به صورت ویژه متمایز از دیگران کند، استفاده از ایموجی‌های جذاب در تایتل می‌باشد. به عنوان مثال اگر قرار است که یک تایتل خبری استفاده کنید از 😨 ، 😮 و یا 😐 در آخرین بخش تایتل خود استفاده کنید. در این صورت عنوان خبری شما به احتمال زیاد توسط مخاطب شما دیده می‌شود. البته شما باید خود این موضوع را شخصی سازی کنید و از یک ایموجی جذاب و متناسب استفاده کنید. حتی برخی از سایت‌های فروشگاهی استیکر شخصی سازی شده برای این موضوع طراحی و استفاده می‌کنند.

در ابتدای کار لازم نیست که روی این موضوع هزینه کنید. اما می‌توانید از گزینه‌های موجود بهترین دسترسی را به دست آورید. به این نکته توجه داشته باشید که شما مجاز به استفاده از حداکثر یک تا دو استیکر در متا تایتل خود می‌باشد. شما نمی‌توانید آنگونه که دوست دارید یک ردیف چندتایی استیکر در تایتل خود استفاده کنید. چرا که این موضوع نه تنها برای مخاطب شما جذاب نخواهد بود، بلکه به نوعی مسخره نیز می‌باشد.

از ایموجی در تایتل خود استفاده کنید

5.    از تایتل‌های انگلیسی استفاده کنید

یکی از بهترین منابعی که به صورت رایگان می‌تواند برای شما ایده پردازی کند. و به شما اطلاعاتی کافی و دقیق بدهید، حوزه وب انگلیسی می‌باشد. به عنوان مثال شما قرار است که در مورد آموزش اینستاگرام یک تایتل جذاب بنویسد. همین عبارت را به صورت انگلیسی سرچ کنید و بررسی کنید که سایت‌های قوی از چه تایتلی برای این موضوع استفاده کرده‌اند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که فرهنگ‌ها اندکی متفاوت است و باید به آن توجه کافی داشته باشید.

در برخی مواقع ممکن است که سایت‌های خارجی از یک عبارت و کلمه جذاب برای تایتل استفاده کرده باشند که در فرهنگ ما باز خورد مناسبی ندارد. بنابراین شما نباید تحت هیچ شرایطی از آن در تایتل و یا در متا دیسکریپشن از آن استفاده کنید. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که وبمستران حوزه وب انگلیسی معمولا روی این بخش در برخی حوزه‌ها خلاقیت بیشتری دارند. در نتیجه سعی کنید که حوزه‌های مکمل و حوزه‌های رقیب خود را نیز بررسی کنید. چرا که این کشف این حلقه گمشده می‌تواند رشد سایت شما را چند برابر کند.

دیسکریپشن « متا دیسکریپشن _ Meta Description »

زمانی که نتایج گوگل را بررسی می‌کنید، معمولا زیر هر بخش آبی رنگ یک عبارت بسیار خلاصه نوشته شده است. این بخش همان متا دیسکریپشن می‌باشد.  یکی از بخش‌های بسیار مهم و کاربردی متا دیسکریپشن یا همان توضیحات متا می‌باشد. در این بخش تعداد کاراکترهای شما بیشتر است. اما نکته بسیار مهم آن این است که حساسیت گوگل نیز روی این بخش بسیار بیشتر است. در گذشته شاید نوشتن یک توضیحات متا جذاب صرفا برای خواننده انجام می‌شد. اما در حال حاضر این بخش به صورت ویژه برای گوگل نیز مهم و موثر است. شما می‌توانید این بخش را خالی قرار دهید، در این صورت گوگل به صورت خودکار بخشی از متن شما را به عنوان توضیحات متا نمایش خواهد داد. ممکن است که چند خط ابتدای مقاله شما را به عنوان متا دیسکریپشن نمایش دهد. در این صورت ساختار مشخصی برای آن وجود نخواهد داشت.

اما سئو کاران حرفه‌ای معمولا در این بخش با استفاده از کلمات کلیدی و همچنین جملات جذاب به بهترین شکل نظر مخاطب را جلب می‌کنند. دقت داشته باشید که این بخش نیز به اندازه همان بخش تایتل مهم و کاربردی خواهد بود. دقت داشته باشید که برای نوشتن یک متا دیسکریپشن می‌توانید از رقبای خود نیز استفاده کنید. در این بخش معمولا افراد می‌توانند، بخشی از زمان خود را به این موضوع اختصاص دهند که رقبای آن‌ها چه چیزی نوشته‌اند. آیا این عبارات جذاب است و یا خیر؟ شما باید بررسی کنید که مخاطب با چه چیزی نظرش به متا دیسکریپشن مقاله جذب می‌شود.

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای نوشتن یک متا دیسکریپشن جذاب این است که هدف کاربر توجه کافی داشته باشید. باید بررسی کنید که این توضیحات متا شما در راستای جستجوی مخاطب است و یا خیر. چرا که برخی از سایت‌های فروشگاهی در این بخش اطلاعات مربوط به راه‌های ارتباطی خود را ذکر می‌کنند. این موضوع بزرگترین اشتباه‌ آن‌ها می‌باشد و یک فرصت بسیار جذاب را به سادگی هر چه تمام از دست می‌دهند.

چگونه متا دیسکریپشن جذاب بنویسیم؟

در این بخش قرار است به بررسی نحوه نوشتن متا دیسکریپشن جذاب بپردازیم. اما نکته بسیار مهم آن این است که تکنیک‌های این بخش به صورت یونیک می‌باشد و قابل استفاده برای تایتل نمی‌باشد. چرا که شما به لحاظ تعداد کاراکتر دسترسی استراتژی بسیار متفاوتی خواهید داشت. از طرفی یکی از اصول متا دیسکریپشن این است که نکاتی که در تایتل شما مطرح شده است به هیچ وجه نباید در متا دیسکریپشن مطرح شود. چرا که با این کار بخش قابل توجهی از کاراکترهای خود را نکات تکراری اختصاص داده‌اید.

1.    از علائم نگارشی استفاده کنید

برخی از افراد فکر می‌کنند، چون تعداد کاراکتری متا دیسکریپشن محدود است. در نتیجه نیازی به استفاده از علائم نگارشی نمی‌باشد. اما باید به شما بگوییم که هدف در استفاده از علائم نگارشی این است که انتقال مفهوم بهتری داشته باشیم. در نتیجه شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با علائم نگارشی مناسب به این هدف دست یابید. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که در کنار علائم نگارشی می‌توانید از استیکر مناسب نیز استفاده کنید. اما مجدد تاکید بر روی این است که شما پیش نمایش خود را بر اساس نتایج موبایل بررسی کنید.

در این صورت متا دیسکریپشن شما به صورت ناقص نمایش داده نمی‌شود. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که علائم نگارشی در توضیحات متا حتی برای موتورهای جستجو نیز مهم می‌باشد. اگر شما روی اصول سئو داخلی تسلط کافی دارید، از همان اصول برای متا دیسکریپشن استفاده کنید. در این صورت بازدهی توضیحات متا شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

از علائم نگارشی استفاده کنید

2.    از کلمات کلیدی هم خانواده و مکمل استفاده کنید

اگر شما به بررسی چراغ سبز وردپرس در بخش سئو بپردازید. یکی از پارامترهای اصلی آن استفاده از کلمه کلیدی اصلی در متا دیسکریپشن می‌باشد. شما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از ابزاری که دارید، هم خانواده‌های کلمات کلیدی اصلی خود را پیدا کنید و از آن در متا دیسکریپشن استفاده کنید. در این صورت ورودی که قرار است روی کلمه کلیدی اصلی خود دریافت کنید، چند برابر خواهد شد.

البته به این نکته توجه کنید که ارتباط معنایی کل متا دیسکریپشن نیز مهم است. شما نباید صرفا به صورت قطاری و بدون معنی است از چندین و چند کلمه کلیدی استفاده کنید. بلکه تمام هنر شما این است که یک خلاصه بسیار کاربردی و مختصر با استفاده از چند کلمه کلیدی مترادف و هم خانواده با کلمه کلیدی اصلی به مخاطبین خود منتقل کنید. سعی کنید که توضیحات متای خود را از دیدگاه مخاطبین بررسی کنید. در این صورت بازدهی شما بسیار بیشتر خواهد شد.

3.    از ترندهای شبکه اجتماعی استفاده کنید

اگر قرار است که در مورد یک موضوع خاص یک مقاله بنویسد. باید بررسی کنید که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آن چه چیزی می‌گویند. به عنوان مثال قرار است که در چت جی پی تی مقاله‌ای بنویسد. در بخش متا دیسکریپشن می‌توانید از عبارت جنگ هوش مصنوعی CHAT GPT با هوش انسان استفاده کنید. چرا که این عبارت به صورت ترند با هشتگ‌های بسیار زیاد در شبکه‌های اجتماعی در حال تکرار است. شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید روی این موضوع تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد نوشتن تایتل و دیسکریپشن جذاب با شما عزیزان صحبت کردیم. نظر خود در مورد چگونگی نوشتن تایتل و دیسکریپشن جذاب در بخش کامنت‌های همین مقاله با و دیگران مطرح کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که این دو بخش برای سئو و موتورهای جستجو بسیار مهم می‌باشد. از طرفی می‌تواند یک جذب مخاطب بسیار عالی نیز برای شما در پی داشته باشد. هنر شما در خلاقیت شما نهفته است و باید بررسی کنید که تکه گمشده پازل در این بخش چیست. رقبای شما از چه چیزی استفاده نکرده‌اند و شما دقیقا روی همان موضوع مانور جدی بدهید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *