هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
به دست آوردن آرامش در شرایط سخت چگونه است؟

تجربه آرامش در شرایط سخت چگونه است؟

دسته بندی : موفقیت
1401/11/22

با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید تجربه آرامش در شرایط سخت را تجربه کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که چالش و شرایط سخت بخشی تمام نشدنی در زندگی ما می‌باشد.

سلام بر دنبال کنندگان عزیز برترآموز 🖐🏻😎، ما اومدیم به یک مقاله به شدت جذاب و کاربردی در حوزه موفقیت فردی. امروزه هر انسانی با چالش‌های فراوانی روبرو است. این چالش‌ها در هر فرهنگی یک شکل و بروز دارد. به عنوان مثال ما در ایران چالش اصلی خود ار اقتصاد و فرهنگ می‌دانیم. در اروپا چالش اصلی فلسفه حیات « احساس پوچی » است. در آمریکا چالش اصلی مردم تغییر با سرعت تغییر تکنولوژی است. اما به نظر شما این موضوعات چه ارتباطی با تجربه آرامش در شرایط سخت دارد؟

نکته بسیار مهم در این است که امروزه هر کدام از ما درگیر یک چالش اجتماعی- روانشناختی می‌باشیم. شما اگر به دنبال استفاده از آموزش سئو، آموزش زبان انگلیسی و … می‌باشید. قبل از هر چیزی باید ذهن و روان خود را آماده و آسوده کنید. در غیر این صورت ممکن است که شما نتوانید به درستی از ظرفیت‌های خود استفاده کنید. تمرکز و مراقبت از روان مهمترین بخش در یک زندگی هر آدمی می‌باشد.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که تلاش برای تجربه آرامش در شرایط سخت ربطی به موقعیت مالی شما ندارد. اگر شما وضعیت مالی متوسط و یا رو به پایینی دارید، تلاش شما بسیار بیشتر باید باشد. چرا که چالش‌های شما جنس متفاوتی دارد و عدم توجه شما به جزئیات ممکن است که زندگی را برای شما سخت‌تر کند. چرا که برخی از چالش‌های بزرگ زندگی را می‌توان با پول درست کرد. اما دیگر چالش‌ها را فقط با تلاش ذهنی و استمرار می‌توان تعریف کرد.

شخصیت داشتن به چه معناست؟ « تعریف شخصیت از منظر روانشناسی اجتماعی »

یکی از چالش‌های همیشگی بشر این است که به درک درستی از خود و شرایط خود دست پیدا کند. فرض کنید که شما یک آموزش دهنده محیط وب باشید. به عنوان مثال آموزش وردپرس شما بسیار بسیار قوی و حرفه‌ای می‌باشد. اما شما همیشه یک سطح متوسط دارید و آنگونه که باید در حرفه خود مطرح نمی‌شوید. به نظر شما مشکل چیست؟ شما که دانش را دارید جای چه چیزی خالی است؟ در این جا است که برای حل مشکل شما نکاتی از شخصیت بیان می‌شود. حال فرض کنید که شما دچار یک چالش سخت شغلی نیز شده‌اید.

به عنوان مثال فرض کنید که اینترنت در ایران مجدد قطع شده است. به نظر شما چگونه می‌توان این موضوع را مدیریت کرد. چگونه می‌توان این شرایط به دست آورن آرامش را تجربه کرد؟ دقت کنید که خود شما قبل از رسیدن به پاسخ باید به این سوالات فکر کنید. شخصیت به معنی بروز رفتارهای تکرار شونده در شرایط خاص با توجه به محرک‌های مشخص می‌باشد. به عنوان مثال زمانی که شما در طول روز به خاطر بد قولی یک شخص ناراحت می‌شوید، چیز عجیبی نیست. اما اگر در طول روز مرتب به زمین و زمان فوش می‌دهید و از همه کس و همه چیز طلب کار می‌باشید.

 اضطراب و پرخاشگری بخشی از شخصیت شما است و چیزی نیست که به توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. درک شخصیت برای تجربه آرامش در شرایط سخت نکته بسیار مهم و ضروری می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که آرامش خریدنی نیست و شما باید برای تجربه آن تلاش کنید. شاید بتوانید برای مدت زمانی جای آن را با احساسات دیگر پر کنید، اما به شما قول می‌دهم که پوچی به زودی به سراغ شما خواهد آمد و روز از نو، روزی از نو.

شخصیت داشتن به چه معناست؟ « تعریف شخصیت از منظر روانشناسی اجتماعی »

چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟

ما در بخش‌های قبلی به صورت کلی با تعریفی از شخصیت و همچنین چرایی آن آشنا شدیم. حال اولین قطعه پازل برای تجربه آرامش در شرایط سخت را می‌خواهیم بررسی کنیم. قرار است که به پاسخ به آین سوال بپردازیم که چگونه شخصیت قوی داشته باشیم. اگر شما به بتوانید شخصیت خود را تغییر دهید و یک ثبات رفتاری مثبت داشته باشید. به شما قول می‌دهم که نیمی از راه را رفته‌اید.

خودتان را بشناسید

شاید فکر کنید که منظور ما از خودشناسی کتاب‌ها روانشناسی زرد می‌باشد. باید به شما بگوییم که اینگونه نیست. منظور ما از خود شناسی این است که بدانید دقیقا نقطه ضعف و نقطه قوت شما چیست؟ زمانی که به درک این دو موضوع رسیدید زمان آن رسیده است که تلاش کنید تا خود را بپذیرید. به عنوان مثال فرض کنید که شخصی قد کوتاهی دارد. شاید برخی از دوستان او نیز به خاطر این موضوع او را مسخره کرده باشند و یا نگاه ترحم آمیز به او داشته باشند.

او نباید این هیچ یک از دو نگاه را تحمل کند و اجازه دهد که نظر دیگران روی تاثیری داشته باشد. دقت کنید اگر بگوییم که دیگران اصلا او را ناراحت نمی‌کنند به نوعی آرمان گرایانه و همان نکات روانشناسی زرد است. اما باید به شما بگوییم که این ناراحتی نباید تاثیر بلند مدتی داشته باشد. فکر نکنید که یک شخصیت قوی برای تجربه آرامش همه کس و همه چیز را قربانی خود خواهی خود می‌کند. برعکس او سعی می‌کند که از موج‌های به وجود آمده، استفاده کند.

زمانی که یک شخصیت قوی، خودش را به خوبی می‌شناسد، در مقابل تمسخر و یا ترحم دیگران یک واکنش جدی نشان می‌دهد. دقیقا این همان موضوعی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. دقیقا این همان موضوعی است که شما باید برای تجربه آرامش در شرایط سخت به آن متوسل شوید. هدف ما از زندگی این است که پویایی و تکاپو داشته باشیم. اجازه ندهید که دیگران در این مسیر برای شما مزاحمتی ایجاد کنند.

برای تجربه شخصیت قوی تلاش کنید

اگر بخواهیم یک ویژگی مشترک برای تمام افراد بزرگ تاریخ برای شما بازگو کنیم. باید بگوییم که تمام افراد بزرگ تاریخ جنگجو بودند. اگر شما فکر می‌کنید که با مظلوم نمایی و احساس قربانی بودن چیزی برای شما تغییر می‌کند، باید به شما بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. این موضوع از اساس و بنیاد اشتباه است و شما باید تلاش کنید که تغییرات قابل توجه ایجاد کنید. این که شخصیت شما الان به چه صورت مهم نیست. مهم این است که برای تجربه آرامش در شرایط سخت باید تلاش کنید که قوی باشید.

این قوی بودن را به هیچ وجه ساده به دست نخواهید آورد، اما به شما این قول را می‌دهم که نتیجه آن بسیار جالب و جذاب است. شاید باید برای شما جالب باشد که بدانید جمعیت افراد « Nerd یا همان بیکاره‌ها » در حال افزایش جدی است. دقت کنید که مشکل این افراد پول و جایگاه نیست، بلکه مشکل این افراد این است که جایگاه درستی ندارند و به نوعی می‌توان گفت که هیچ چیز آن‌ها را راضی نمی‌کند. این افراد ممکن است همیشه و در همه حال مشغول غر زدن و یا زندگی در یک دنیای خیالی می‌باشند.

جامعه همیشه سختی و چالش داشته و دارد و خواهد داشت

شاید فکر کنید که در حال حاضر شما سخت‌ترین و اشتباه‌ترین جای دنیا قرار دارید. شما برای یک شخصیت قوی همیشه تلاش می‌کنید و در حال جنگ می‌باشید. اما نمی‌توانید از پیروزی‌های زندگی خود لذت ببرید. به نوعی می‌توان گفت که شما در تجربه آرامش در شرایط سخت موفق عمل کرده‌اید. اما این آرامش برای شما هزینه زیادی داشته است و به نوعی فکر می‌کنید که در حق شما ظلم شده است. حال این ظلم ممکن است که ظلم جغرافیایی باشد و یا ظلم اجتماعی.

باید به شما بگوییم که تاریخ بخوانید، چرا که تاریخ برای شما یک دنیای بسیار آموزنده است و مهمترین نکته این است که حقایق برای شما آشکار است. جهان همیشه برای عده‌ای سخت بوده و برای عده‌ای آرامش بر انگیز بوده است. به عنوان مثال زمانی که ایران به عنوان یک قدرت جهانی شناخته میشده است و از طرفی ایرانیان در اوج قدرت و حکومت به سر میبردند، می‌توان گفت که عده‌ای در استرالیا مشغول یک زندگی سخت بودند و برای ساده‌ترین نیازهای خود دست به هر کاری می‌زند.

اما امروزه جایگاه هر دو کشور بسیار متفاوت است. ایران دیگر آن ایران قوی  بزرگ در تاریخ نیست و از طرفی استرالیا دیگر نیز یک کشور با مردم معمولی نمی‌باشد. پس این چرخه چالش و سختی در تمام جهان همواره وجود داشته است. در نتیجه اگر شما به دنبال تجربه آرامش در شرایط سخت می‌باشید، باید درک کنید که نظم جهانی همیشه در بحران و راحتی را در کنار هم داشته است و هیچ به نسبت دیگری برتری نداشته اند.

جامعه همیشه سختی و چالش داشته و دارد و خواهد داشت

برای تجربه آرامش در شرایط سخت برخی مواقع بی احساس شوید

بی احساس شدن همیشه بد نیست و گاهی می‌تواند برای شما کمک کننده باشد. چرا که بی احساس شدن به شما کمک می‌کند که تمرکز خود را به دست آورید. البته این موضوع باید از راه درست و منطقی خود به دست آید در غیر این صورت برای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. اگر شما به دنبال تجربه این موضوع از طریق مواد مخدر و یا مشروب و … می‌باشید. باید به شما بگوییم که به دست نیاوردن آن برای شما بسیار بهتر است.

افراد ضعیف و نادون برای تجربه بی احساسی و یا بهتر است که بگوییم احساس رها شدن به دنبال کارهای اشتباه میروند. این موضوع به این منزله است که آن ها برای خلاص شدن از یک مشکل، یک مشکل بزرگتر خلق می‌کنند. دقیقا این همان جایی است که شما نه تنها تجربه آرامش در شرایط سخت را امری محال کرده‌اید. بلکه برای خود چالشی به قیمت جان خود نیز خلق کرده‌اید. دقت کنید که اعتیاد به هر چیزی ممکن است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت شما را آرام کند، اما همان چیز تبدیل به قابل شما خواهد شد.

به عنوان مثال ممکن است که اعتیاد به اینستاگرام برای شما در یک بازه زمانی کوتاه مدت کمک کننده باشد. اما به شما قول می‌دهم که در بلند مدت برای شما نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد. دقت کنید که هدف ما از بدست آوردن آرامش این است که معنای زندگی را بهتر درک کنیم. هدف این ما این است که احساسات درستی داشته باشیم. هدف اما این نیست که زندگی خود را به خاطر هیچ و پوچ از بین ببریم. ما به دنبال درک لذت زندگی هستیم. البته توجه داشته باشید که این موضوعات ارتباطی با روانشناسی زرد و… ندارد.

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم تا به آرامش دست پیدا کنیم؟

برای تجربه آرامش در شرایط سخت باید روی احساسات خود کنترل داشته باشیم. ساده‌ترین حالت این است که شما علاقه بسیار زیادی به فست فود دارید. اما از طرفی فرم بدنی شما نیز از حالت جذاب خود خارج شده است و خود شما بدن خود را دوست ندارید. شما در مقابل وسوسه فست فود نمی‌توانید مقاومت کنید و زمانی که آن را می‌خورید، احساس عذاب وجدان آن شما را بسیار اذیت می‌کند. دقیقا این همان جایی است که شما باید درک کنید که کدام برای شما اولویت دارد.

ممکن است که شما بارها و بارها برای تسلط رو احساسات خود تلاش کرده باشید. این موضوع قابل درک است. اما نباید این شکست‌ها شما را نا امید کند. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا روحیه خود را به دست آورید. شکست بخشی از فرآیند تجربه آرامش در شرایط سخت می‌باشد. دقیقا شما باید تلاش کنید که این مسیر را بارها و بارها تکرار طی کنید تا بالاخره به اهداف خود دست پیدا کنید.

1.    عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشید

برای کنترل احساسات شما باید چیزی داشته باشید که شما را وادار کند که تصمیم درستی بگیرید. این عامل و این اهرم برای شما می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس شما باشد. شما باید اینقدری به خود علاقه داشته باشید که به خاطر خود از یک لذت کوتاه مدت چشم پوشی کنید. به عنوان مثال زمانی که شما قصد خوردن فست فود را دارید، شاید با خود بگویید که من الان درگیر رابطه نیستم که بخواهم بدن خود را روی فرم نگه دارم. و یا حتی بدتر از آن من دیگر ازدواج کردم و نیازی نیست که روی بدن خود فشار بیاورم و ورزش کنم و رژیم داشته باشم.

تمامی این دلایل و بهانه‌ها از عدم وجود اعتماد به نفس ناشی می‌شود. دقیقا این همان جایی است که ممکن است که شما شکست را بارها و بارها تجربه کنید. عزت نفس و اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند که شما به خاطر خودتان در مقابل لذت‌ها ایستادگی کنید. نکته بسیار مهم و جالب آن این است که هر باری که شما در کنترل احساسات خود موفق می‌شوید اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.

این موضوع به شما کمک می‌کند که تجربه آرامش هر بار تلاش کمتری داشته باشید. چرا که آرامش برای شما تبدیل به نوعی عادت شده است. این بالاترین درجه‌ای است که یک انسان می‌تواند به آن دست پیدا کند.

2.    از بیرون و بدون احساسات به این مسائل نگاه کنید

اکثر ما انسان‌ها برای دیگران همیشه یک رفیق، مشاور و همراه خوب می‌باشیم. اما برای خودمان به هیچ! برای تجربه آرامش در شرایط سخت و همچنین برای کنترل روی احساسات خود باید بتوانید چالش‌های خود را از بیرون بررسی کنید. باید بتوانید تمامی مشکلات خود را به صورت منطقی از بیرون نگاه کنید. در این صورت برنامه ریزی برای رفع آن بسیار منطقی و امکان پذیرتر خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین کار این است که سعی کنید یک مسیر منطقی و درست را پیشروی خود ترسیم کنید.

فرض کنید که شما در حال حاضر درگیر مشکل مالی می‌باشید. اگر شما بخواهید که نقش یک قربانی را بازی کنید و به زمین و زمان غر بزنید. هم آرامش ندارید و هم مشکل مالی شما روز به روز بزرگتر خواهد شد. اما من به شما مسیر درست را نشان خواهم داد. دقیقا این همان جایی است که شما باید تلاش کنید و تمرکز خود را روی دیدن درست مسئله از بیرون بگذارید. فرض کنید که دوست شما درگیر این احساسات است. به این موضوع فکر کنید که چگونه به او مشاوره می‌دادید. آیا به دوست خود می‌گفتید که تو یک بی عرضه لعنتی هستید.

و یا به او امید و آرامش را هدیه می‌دادید، دقیقا این همان جایی است که شما باید برای آن تلاش کنید و سعی کنید که به درستی از آن استفاده کنید. اگر شما به دنبال تجربه آرامش در شرایط سخت می‌باشید، سعی کنید مشکلات خود را به درستی از بیرون نگاه کنید. سعی کنید که آن‌ها را به صورت شخصی نگاه نکنید و از طرفی سعی کنید که ذهن خود را نیز روی مشکلات باز نگه دارید. در این صورت راه‌حل‌های بسیار بهتر و همچنین سریعترین نیز به ذهن شما راه خواهد یافت.

از بیرون و بدون احساسات به این مسائل نگاه کنید

3.    سعی کنید که در زمان حال زندگی کنید

شاید بتوان در ظاهر گفت که این سخت ترین کار برای تجربه آرامش در شرایط سخت است. اگر شما بتوانید در زمان حال زندگی کنید، شاید بیش از 90 درصد مشکلات شما رفع خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان حال زندگی کردن بزرگترین مشکل هر انسانی است. ما انسان‌ها معمولا یا در زمان گذشته زندگی می‌کنیم و یا در زمان آینده. خانوم‌ها بیشتر به گذشته خود فکر می‌کنند و مرد بیشتر به آینده خود فکر می‌کنند. اما هر دو گروه اشتباه می‌کنند. چرا که درست‌ترین کار این است که در زمان حال زندگی کنید.

برای تجربه آرامش در شرایط سخت باید سعی کنید که به ذهن خود استراحت دهید. شما برای خاموش کردن ذهن خود و همچنین مشغول اهداف آینده شدن یک راه بیشتر ندارید و آن‌هم این است که در برخی مواقع همه چیز را رها کنید و به لحظه حال فکر کنید. منظور ما این است که سعی مشکلات را متفاوت ببیند. به عنوان مثال فرض کنید که شما فردا یک امتحان بسیار مهم دارید. شما به اندازه کافی مطالعه کرده‌اید. اگر استرس امتحان فردا نگذارد که شما به درستی استراحت کنید، قطعا شما ذهن و فکر شما از بین خواهد رفت.

شما باید بتوانید زمانی که لازم است بخوابید واقعا بخوابید به هیچ چیزی به غیر از خوابیدن فکر نکنید. در این صورت می‌توان گفت که شما در مسیر خود موفق شده‌اید. به این موضوع فکر کنید که استرس و اضطراب شما آیا تا به حال مشکلی را از شما رفع کرده است و یا خیر. اگر شما تا به حال به خاطر استرس داشتن مشکلی از خود حل کرده‌اید، پس به این کار خود ادامه دهید. اما اگر پاسخ شما منفی است، سعی کنید که اندکی منطقی به ماجرا نگاه کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد آرامش با شما صحبت کردیم. به این موضوع توجه داشته باشید که شما در صورتی آرامش را تجربه خواهید کرد که بتوانید درک درستی از محیط و شرایط داشته باشید. در غیر این صورت آرامش برای شما امری محال و غیر قابل دستیابی خواهد شد. بر خلاف چیزی که عموم مردم فکر می‌کنند، در بیشتر مواقع برای تجربه نیاز است که شما از منطق و استدلال خود کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است که نتایج مورد نظر شما به دلیل نوسانات احساسی شما غیر قابل دستیابی باشد.

دقیقا این همان مشکلی است که می‌تواند شما را از بین ببرد. آرامش در قرن 21 یک پازل به شدت مهم و حساس است. در صورتی که شما آرامش را به درستی درک نکنید، این موضع به این معنی است که شما نمی‌توانید به درستی تصمیم گیری کنید. فکر نکنید که آرامش داشتن فقط برای تجربه یک حس لذت بخش لازم و ضروری است. بهتر است که دید خود را بالا بیاورید. جنگ امروز هر آدمی مواجه با اتفاقات کوچک و بزرگ است. درک اطلاعات بسیار زیادی که از شبکه‌های مجازی دائما در دهن ما مرور می‌شود.

اگر شما به دنبال آرامش می‌باشید، بهترین کار این است که تلاش کنید، ورودی‌های ذهن خود را فیلتر کنید. در این صورت تجربه آرامش در شرایط سخت برای شما غیر ممکن نخواهد بود. تمام تلاش تیم برترآموز در این مقاله بر این بود که شما را با بزرگترین چالش امروز بشر بیشتر آشنا کنیم. و آن هم چیزی نیست جز نداشتن آرامش، باید به شما بگوییم که تجربه آرامش کار سختی نیست، تنها لازم است که برای آن اندکی برنامه ریزی و تلاش داشته باشیم. نظر خود را در مورد آرامش در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *