هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تحلیلگر امنیت اطلاعات

تحلیلگر امنیت اطلاعات کیست؟ با هم بررسی می کنیم

دسته بندی : کسب و کار - موفقیت
1401/03/28

تحلیلگر امنیت اطلاعات کیست؟ تحلیلگران امنیت اطلاعات مسئول حفاظت از اطلاعات موجود در سیستم های کامپیوتری سازمان در برابر نفوذ داده ها و حملات سایبری هستند. تحلیلگران امنیت اطلاعات از نبوغ و مهارت های تحلیلی قوی خود برای محافظت از یکی از مهم ترین دارایی های شرکت یعنی داده های الکترونیکی استفاده می کنند.

برای افرادی که آن ایده را جذاب می‌دانند، یادگیری نحوه تبدیل شدن به یک تحلیلگر امنیت اطلاعات می‌تواند آنها را در مسیری قرار دهد که احتمالاً چالش‌برانگیز، پاداش‌دهنده و همیشه در حال تکامل است. فناوری به طور مداوم در حال پیشرفت و تغییر است و جایگاه خود را در میان مشاغل جذاب در دنیای فناوری اطلاعات قرار می دهد. در نهایت، کار انجام شده شرکت را قادر می سازد تا تجارت را به شیوه ای ایمن و کارآمد انجام دهد.

قرن بیست و یکم قبلاً شاهد نقض گسترده اطلاعات در شرکت‌های بزرگ بوده است که در آن داده‌های حساس – از جمله شماره کارت اعتباری، رمز عبور و شماره امنیت اجتماعی صدها میلیون کاربر – به خطر افتاده است. تحلیلگران امنیت اطلاعات برای محافظت از سازمان ها در برابر تهدیدات مشابه، جلوگیری از هک و نقض داده ها تلاش می کنند.

از آنجایی که امروزه بسیاری از داده های حساس به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند، از جمله شماره حساب های بانکی و رمز عبور، این متخصصان بسیار مهم هستند. تحلیلگران امنیت اطلاعات ممکن است فایروال ها یا نرم افزارهای رمزگذاری داده ها را نصب و نگهداری کنند، استانداردهای امنیتی و بهترین شیوه ها را برای محافظت از اطلاعات حساس، شناسایی خطرات و آسیب پذیری ها در سیستم های شبکه یک سازمان، و در صورت وقوع نقض داده ها بررسی کنند.

تحلیلگران امنیت اطلاعات به محافظت از اطلاعات شرکت ها در برابر هکرها، ویروس ها، بدافزارها و حملات سایبری کمک می کنند. آنها از شبکه ها و سیستم های کامپیوتری محافظت می کنند و از سرقت اطلاعات مهم توسط هکرها جلوگیری می کنند. آنها همچنین به طور مرتب سیستم ها را با آخرین فایروال محافظت می کنند. مسئولیت های شغلی یک تحلیلگر امنیت اطلاعات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شناسایی خطرات و آسیب پذیری های احتمالی یک شبکه کامپیوتری
  • نظارت و بررسی موارد نقض امنیتی
  • نصب ابزارهای دفاعی مانند رمزگذاری داده ها، حفاظت از ویروس و فایروال ها
  • آموزش کارمندان یا مشتریان در مورد رویه ها و برنامه های امنیتی
  • کمک به کارکنان برای رفع مشکلات امنیتی یا دسترسی
  • برنامه های حفاظتی را آزمایش می کنند تا مطمئن شوند که به خوبی کار می کنند.
  • ایجاد طرح هایی برای شرایط اضطراری و نحوه محافظت، ذخیره یا بازیابی داده ها در هنگام قطع برق و بلایای طبیعی
  • تحقیق در مورد ویروس ها و حملات سایبری جدید و نحوه جلوگیری از آنها

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات از شبکه های کامپیوتری که توسط مشاغل خصوصی، سازمان های دولتی و سازمان های غیرانتفاعی اداره می شوند، دفاع می کند. زمینه های کمی وجود دارد که یک تحلیلگر امنیت اطلاعات نتواند کار پیدا کند – امور مالی، بازاریابی، بیمه، فروش، سیستم های کامپیوتری و بسیاری از صنایع دیگر به امنیت داده ها متکی هستند. همانطور که یادگیری ماشین و مدل‌سازی پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری خود را نشان می‌دهد، انواع کسب‌وکار بیشتر به مهارت‌های یک تحلیلگر امنیت اطلاعات شایسته نیاز دارد.

آموزش زبان انگلیسی

مسئولیت اصلی تحلیلگر راه اندازی دستگاه های امنیتی مقیاس پذیر برای مقابله و جلوگیری از تهدیدات است. مشخصات این شغل بسته به صنعت متفاوت است، اما یک تحلیلگر امنیت اطلاعات اغلب در صورت نقض داده ها، هک کردن یا سایر موارد اضطراری مرتبط با امنیت دارایی های فناوری در حالت آماده باش است. یک تحلیلگر گزارش هایی تولید می کند که مدیران فناوری اطلاعات و مدیران تجاری از آنها برای ارزیابی عملی بودن دستگاه های امنیتی خود استفاده می کنند. بر اساس توصیه های تحلیلگر، شرکت ها شبکه های امنیتی را تغییر خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات برای افراد غیرمجاز غیرقابل دسترسی است. ایجاد و ارائه برنامه های آموزشی نیز بخشی از کار است. زیرا اغلب برای کمک به کارکنان، کاربران نهایی و مدیران اجرایی برای حفظ شیوه های امنیتی سالم ضروری است.

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات از شبکه های کامپیوتری، سیستم ها و پایگاه های داده سازمان در برابر حملات سایبری و نقض داده ها محافظت می کند. 

شرح شغل یک تحلیلگر امنیت اطلاعات ممکن است به طور خاص شامل موارد زیر باشد:

  • شناسایی، نظارت و میانجیگری جنبه های مختلف امنیت – از جمله امنیت فیزیکی، امنیت نرم افزار و امنیت شبکه
  • انجام تست کنترل انطباق
  • توسعه توصیه ها و برنامه های آموزشی برای به حداقل رساندن خطر امنیتی در شرکت
  • آگاهی از تهدیدات در حال تحول در فضای امنیت سایبری از طریق ارتباط با منابع خارجی
  • همکاری با سایر تیم ها و مدیریت در یک شرکت برای اجرای بهترین شیوه های امنیتی

در شرکت هایی که داده ها و اطلاعات حساس را نگهداری می کنند، به تحلیلگران امنیت اطلاعات نیاز است. این می تواند تقریباً هر زمینه ای را شامل شود – از جمله تجارت، حکمرانی، فناوری، مالی، انرژی و بسیاری موارد دیگر.

میانگین درآمد

از آنجایی که همه شرکت ها باید اطلاعات حساس را ایمن نگه دارند، تحلیلگران امنیت اطلاعات تقاضای زیادی دارند. اندازه، نوع و موقعیت جغرافیایی شرکتی که در آن کار می کنند می تواند بر حقوق یک تحلیلگر امنیت اطلاعات تأثیر بگذارد. سطح تحصیلات و تجربه آنها نیز می تواند عاملی مهم در تعیین دستمزد آنها باشد.

الزامات برای شروع به کار تحلیلگر امنیت اطلاعات

اکثر تحلیلگران امنیت اطلاعات یک سطح تحصیلی مشخص را تکمیل می کنند، سپس برای یافتن شغل در این زمینه تجربه کسب می کنند. آنها معمولاً گواهینامه می گیرند و مجموعه مهارت هایی را برای موفقیت ایجاد می کنند.

تحصیلات

تحلیلگران امنیت اطلاعات معمولاً به مدرک لیسانس در زمینه هایی مانند علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی یا مهندسی کامپیوتر نیاز دارند. برخی از کارفرمایان ترجیح می دهند تحلیلگران امنیت اطلاعات را با مدرک کارشناسی ارشد استخدام کنند. دوره کارشناسی ارشد در سیستم های اطلاعاتی دو سال طول می کشد و شامل دوره های کسب و کار، مدیریت و برنامه نویسی است.

آموزش

تحلیلگران امنیت اطلاعات بیشتر آموزش های خود را از طریق دوره های دانشگاهی، دوره های کارآموزی و تجربه کاری دریافت می کنند. اکثر تحلیلگران تجربه قبلی در سمت های فناوری اطلاعات مانند تکنسین شبکه، تکنسین کامپیوتر یا تحلیلگر پشتیبانی دارند.

دانشجویان می توانند در حین تکمیل مدارک خود دوره های کارآموزی را نیز طی کنند. دوره های کارآموزی به آنها کمک می کند تا تجربه عملی در زمینه انتخابی خود کسب کنند. در طول دوره کارآموزی، یک دانشجو همچنین می تواند با متخصصان فناوری اطلاعات ارتباط ارزشمندی برقرار کند که ممکن است به آنها کمک کند پس از فارغ التحصیلی شغل پیدا کنند.

گواهینامه ها

در حالی که گواهینامه ها اجباری نیستند، می توانند فرصت های شغلی و پتانسیل کسب درآمد بیشتری را به تحلیلگران امنیت اطلاعات ارائه دهند. گواهینامه های امنیت اطلاعات عبارتند از:

دارای گواهینامه حرفه ای امنیت سیستم های اطلاعاتی

CISSP یک مدرک معتبر بین المللی برای تحلیلگران امنیت اطلاعات با حداقل پنج سال سابقه کار است. تحلیلگران واجد شرایط باید امتحان را بگذرانند و سالانه 40 ساعت آموزش مداوم کسب کنند تا بتوانند گواهینامه خود را حفظ کنند. کسانی که مایل به تخصص بیشتر هستند می توانند در آزمون دیگری شرکت کنند تا یکی از سه تمرکز – معماری، مهندسی یا مدیریت را اضافه کنند.

هکر اخلاقی معتبر

یک CEH نشان می دهد که یک تحلیلگر امنیت اطلاعات می داند که چگونه نقاط ضعف یک سیستم را پیدا کند و در برابر هکرها دفاع کند. داوطلبان باید یک دوره آموزشی را بگذرانند و امتحانی را بگذرانند تا گواهینامه بگیرند.

تحلیلگر امنیت خبره EC-Council

این گواهینامه برای افرادی است که قبلاً گواهینامه CEH را دریافت کرده اند و می خواهند مهارت های خود را بیشتر کنند. داوطلبان باید یک دوره آموزشی عملی را بگذرانند و امتحانی را پشت سر بگذارند تا گواهینامه بگیرند.

گواهینامه انجمن حسابرسی و کنترل سیستم های اطلاعاتی

چهار گواهینامه جداگانه وجود دارد – حسابرس سیستم های اطلاعات خبره، مدیر امنیت اطلاعات خبره، مدیریت فناوری اطلاعات سازمانی و کنترل ریسک و سیستم های اطلاعاتی. کاندیداها باید شرایط تجربه را داشته باشند و برای هر کدام یک امتحان را بگذرانند.

آموزش سئو

گواهینامه تضمین اطلاعات جهانی

30 تخصص برای همه سطوح تجربه، از دفاع سایبری تا واکنش به حوادث وجود دارد. می‌توانید گواهینامه GIAC را بر اساس مهارت‌ها و اهداف شغلی خود انتخاب کنید، سپس برای امتحان مطالعه کنید و قبول شوید.

مهارت ها

تحلیلگران امنیت اطلاعات افراد منطقی و تحقیقی هستند. آنها اغلب تحت فشار به خوبی کار می کنند. مهارت هایی که تحلیلگران امنیت اطلاعات برای موفقیت نیاز دارند عبارتند از:

مهارت های تحلیلی

تحلیلگران امنیت اطلاعات باید شبکه های کامپیوتری را از نظر نقض امنیتی و نقاط ضعف از نزدیک ارزیابی کنند. آنها از مهارت های تحلیلی خود برای تقویت و بهبود حفاظت از سیستم استفاده می کنند.

توجه به جزئیات

تحلیلگران امنیت اطلاعات باید بتوانند ظریف ترین تغییرات را در عملکرد کامپیوتر و نشانه های حمله شناسایی کنند. آنها ممکن است نیاز به بررسی صدها یا هزاران خط کد رایانه ای داشته باشند تا هر گونه تغییری را تشخیص دهند.

حل مسئله

تحلیلگران امنیت اطلاعات چگونگی محافظت از سیستم های کامپیوتری و رفع مشکلات را به بهترین نحو کشف می کنند. آن‌ها باید حل‌کننده‌های عالی مشکل باشند تا راه‌حل‌های متعددی برای یک مشکل ایجاد کنند و بهترین را انتخاب کنند.

مهارت های کامپیوتری

تحلیلگران امنیت اطلاعات باید مهارت های برنامه نویسی کامپیوتری استثنایی داشته باشند. آنها همچنین باید دانش گسترده ای از پایگاه های داده، شبکه ها و سیستم های کامپیوتری داشته باشند. از آنجایی که زمینه فناوری اطلاعات دائماً تغییر می کند، آنها باید دانش رایانه خود را برای شناسایی تهدیدها به روز نگه دارند.

ارتباط

تحلیلگران امنیت اطلاعات باید بتوانند به طور واضح با سرپرستان و همکاران ارتباط برقرار کنند و مسائل پیچیده کامپیوتری را با عبارات قابل درک توضیح دهند. آنها اغلب از طریق ایمیل در برنامه های چت آنلاین ارتباط برقرار می کنند، بنابراین مهارت های ارتباطی نوشتاری نیز مهم هستند.

محیط کاری تحلیلگر امنیت اطلاعات

اکثر تحلیلگران امنیت اطلاعات به صورت تمام وقت در تنظیمات اداری کار می کنند. معمولاً در ساعات کاری عادی کار می کنند. در صورت بروز یک وضعیت اضطراری یا نقض داده، ممکن است عصرها یا آخر هفته ها کار کنند.

تحلیلگران امنیت اطلاعات می توانند تقریباً برای هر نوع شرکتی کار کنند، اما معمولاً در صنایع زیر استخدام می شوند:

  • مراقبت های بهداشتی
  • بیمه
  • دارایی، امور مالیه، سرمایه گذاری
  • دولت
  • آموزش و تحصیلات

آنها اغلب به عنوان بخشی از یک تیم بخش فناوری اطلاعات کار می کنند. تحلیلگران امنیت اطلاعات همچنین می توانند برای شرکت های مشاوره کار کنند و به محل کار مشتریان سفر کنند.

چگونه یک تحلیلگر امنیت اطلاعات شویم؟

چگونه یک تحلیلگر امنیت اطلاعات شویم

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر امنیت اطلاعات می توانید چندین مسیر را طی کنید. در نهایت، شما باید مهارت های خاصی داشته باشید. این شامل: 

  • مبانی امنیت رایانه: این شامل دانش فایروال ها، روترها و سایر زیرساخت های امنیتی و همچنین درک چارچوب های مدیریت ریسک است. برخی از مشاغل امنیت اطلاعات ممکن است تجربه هک اخلاقی یا تست نفوذ را درخواست کنند.
  • آشنایی با قوانین حفظ حریم خصوصی: موقعیت های تحلیلگر امنیت اطلاعات می تواند نیازمند آشنایی با قوانین حفظ حریم خصوصی داده ها در منطقه شما باشد. کار در بخش‌های خاص، مانند مراقبت‌های بهداشتی یا امور مالی، ممکن است نیاز به درک قوانین حفظ حریم خصوصی آن بخش داشته باشد.
  • ارتباط و کار تیمی: دانستن اینکه تهدیدات امنیتی کجا و چگونه اتفاق می‌افتند، و پس از انجام آنها به آنها پاسخ می‌دهید، به این معنی است که به طور مکرر با تیم خود و سایر بازیکنان در ارتباط خواهید بود. 

تحلیلگران امنیت اطلاعات سال ها را صرف کسب آموزش، آموزش و تجربه کاری می کنند که برای موفقیت نیاز دارند. مراحل تبدیل شدن به یک تحلیلگر امنیت اطلاعات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. مدرک لیسانس بگیرید.

اکثر کارفرمایان از شما می خواهند که یک مدرک لیسانس چهار ساله در زمینه کامپیوتر مانند علوم کامپیوتر یا سیستم های اطلاعاتی داشته باشید.

2. کسب تجربه.

اکثر کارفرمایان نیز ترجیح می دهند تحلیلگران امنیت اطلاعات را استخدام کنند که چندین سال سابقه کار دارند. در حین اخذ مدرک به دنبال کارآموزی باشید. پس از فارغ التحصیلی، برای مشاغل سطح ابتدایی مانند تحلیلگر پشتیبانی دسکتاپ، متخصص پشتیبانی فنی یا تحلیلگر سیستم های رایانه ای درخواست دهید تا تجربه مدیریت سیستم و برنامه نویسی خود را توسعه دهید.

3. گواهینامه های لازم را دریافت کنید.

در حالی که اجباری نیست، بسیاری از کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی با گواهینامه از یکی از چندین سازمان حرفه ای هستند. شما ممکن است یک گواهینامه تخصصی انتخاب کنید که مهارت های شما را در یک زمینه خاص نشان دهد، مانند تست نفوذ یا ممیزی سیستم. این گواهینامه ها می توانند به برجسته شدن رزومه شما در طول فرآیند استخدام کمک کنند.

4. فوق لیسانس بگیرید.

اگر هدف شما کار در یک موقعیت IT سطح بالا یا مدیریتی است، مدرک کارشناسی ارشد در سیستم های اطلاعاتی می تواند شما را برای این مسیر شغلی آماده کند. کارشناسی ارشد یک دوره دو ساله ترکیبی از دوره های آموزشی سیستم های اطلاعاتی پیشرفته و دوره های مالی، بازاریابی، منابع انسانی و سایر دوره های تجاری را ارائه می دهد.

5. در حرفه خود پیشرفت کنید.

اگر گواهینامه دارید، ممکن است لازم باشد هر سال تعداد مشخصی از ساعات آموزش مداوم را به دست آورید تا گواهینامه خود را حفظ کنید. همانطور که تجربه کاری و اعتبار کسب می کنید، ممکن است واجد شرایط موقعیت های امنیتی پیشرفته تر و پردرآمدتر مانند معمار شبکه کامپیوتری، مدیر فناوری اطلاعات یا مدیر شبکه و سیستم های کامپیوتری باشید.

مسئولیت های تحلیلگر امنیت اطلاعات عبارتند از:

  • نظارت بر شبکه های کامپیوتری برای مسائل امنیتی
  • بررسی نقض امنیت و سایر حوادث امنیت سایبری
  • نصب اقدامات امنیتی و اجرای نرم افزار

خلاصه کار

ما به دنبال یک تحلیلگر امنیت اطلاعات پرشور و با تجربه برای پیوستن به تیم خود هستیم. این شخص همیشه به دنبال راه هایی برای ایمن سازی بهتر شبکه ها در برابر تهدیدات روزافزون خواهد بود.

مسئولیت‌های یک تحلیلگر امنیت اطلاعات شامل نظارت بر شبکه‌ها برای تهدیدات احتمالی، نصب نرم‌افزاری است که از آسیب‌پذیری‌های آنلاین محافظت می‌کند، مستندسازی نقض‌ها و گزارش‌دهی مسائل به‌گونه‌ای که بتوان به اندازه کافی با آنها برخورد کرد.

آموزش بیزنس کوچینگ

در نهایت، شما نرم‌افزاری مانند فایروال‌ها را برای محافظت از رایانه‌ها و نظارت بر شبکه‌ها در برابر هرگونه نشانه‌ای از نفوذ نصب می‌کنید و در عین حال دانش کاری خود را از تهدیدات جدید برای امنیت سایبری حفظ می‌کنید.

مسئولیت ها

  • از سیستم ها و زیرساخت های اطلاعاتی، از جمله فایروال ها و برنامه های رمزگذاری داده ها محافظت کنید
  • سیستم ها را برای فعال کردن نرم افزارهای امنیتی ارتقا دهید
  • نرم افزار آنتی ویروس را نصب و ارتقا دهید
  • تست و ارزیابی فناوری جدید
  • انجام تست نفوذ
  • الزامات فناوری اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید و توصیه های عینی در مورد استفاده از الزامات امنیت فناوری اطلاعات ارائه دهید
  • برای ادامه بهبود سیستم ها، بازخورد کاربران نهایی را جمع آوری کنید

الزامات و مهارت ها

  • تجربه کاری ثابت شده به عنوان تحلیلگر امنیت اطلاعات یا نقش مشابه
  • مسلط به MAC و OS
  • مهارت های ارتباط نوشتاری و شفاهی عالی
  • دارای تجربه در تست نفوذ و تکنیک ها
  • توانایی شناسایی و کاهش آسیب پذیری های شبکه
  • ترجیحا MBA در سیستم های اطلاعاتی

سوالات متداول

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات چه می کند؟

تحلیلگران امنیت اطلاعات مسئول نصب نرم افزارهایی مانند فایروال ها و برنامه ریزی اقداماتی برای محافظت از شبکه های کامپیوتری سازمان هستند.

وظایف و مسئولیت های یک تحلیلگر امنیت اطلاعات چیست؟

تحلیلگران امنیت اطلاعات وظیفه محافظت از اطلاعات در برابر نقض احتمالی داده ها را بر عهده دارند. آن‌ها از نرم‌افزاری برای ردیابی اینکه چه کسی به چه چیزی دسترسی دارد استفاده می‌کند و می‌داند چه زمانی باید نگران کسی باشد که به فایل‌های خصوصی در شبکه یک سازمان نگاه می‌کند.

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات خوب کیست؟

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات به مقدار زیادی تفکر تحلیلی و مهارت های حل مسئله برای جلوگیری از هک کردن شبکه کامپیوتری نیاز دارد. آنها همچنین باید مهارت های رهبری قوی برای شناسایی و ارزیابی خطرات بالقوه و توسعه راه حل ها داشته باشند.

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات با چه کسانی کار می کند؟

یک تحلیلگر امنیت اطلاعات معمولاً با تیمی از تحلیلگران دیگر برای محافظت از شبکه یک سازمان کار می کند. علاوه بر این، آنها ممکن است بسته به نیاز سازمان خود نیاز به کار با متخصصان امنیت رایانه داشته باشند.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *