هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
صفر تا صد تحلیل آزمون آزمایشی

تحلیل آزمون آزمایشی + ترازت رو بفرست فضا 🚀

دسته بندی : تحصیلی
1401/12/10

تحلیل آزمون آزمایشی مهم‌ترین بخش از مطالعه دانش آموزان کنکوری می‌باشد؛ شاید با مفهوم تراز آشنا شده باشید ولی ندانید که آن چیست یا آن که چگونه به دست می‌آید. در سال در کنکور نظام جدید با توجه به ترازهای آزمون آزمایشی می‌توان دریافت که کدام دانش آموزان در کنکور نیز رتبه‌خوبی می‌توانند به دست آورند.( البته باید بدانید که ملاک اصلی شما کنکور است و این نوع از آزمون‌ها برای محک زدن شما و نکته برداری صرفاً طراحی شده است)

ما در این مقاله از سایت برتر آموز  قصد بر آن داریم که تحلیل آزمون آزمایشی را برای شما به‌صورت صفر تا صد شرح داده و البته که تمام نکات و پیشنهاداتی در راستای آن به شما ارائه کنیم، پس کمر همت رو سفت ببند و با ما همراه شو که خیلی خاص باشی در کنار دیگر رقبا.

اول از هر چیزی باید به جامعه آماری بالا این نوع آزمون آزمایشی‌ها توجه کنید. آزمون سنجش و البته قلم چی و گزینه دو محبوب‌ترین آزمون‌های آزمایشی با جامعه آماری نسبتاً مناسب می‌باشند؛ قابل توجه است که ثبت نام دانش آموزان کنکوری در این آزمون‌ها نیز واجب است و البته که برای دستیابی به رتبه مناسب باید با توجه به بودجه بندی آزمون‌ها پیش بروید.

حالا شاید اصلاً ندونید بودجه بندی چیه؟ بودجه بندی به‌عنوان مثال این گونه هستش که در تاریخ 15 فروردین 1402 از مباحث ریاضی تابع و فیزیک مغناطیس و زیست ژنتیک را مطالعه کرده و برای این آزمون آماده باشید( به عبارتی از قسمت هایی که سوال طرح می‌شود)؛ حال با دانستن این بودجه بندی می‌توانید مطالعه خودتان را به‌خوبی مدیریت کرده و البته سنجشی برای خود داشته باشید.

مهم‌ترین موضوع آن است که شما با شرایط همانند کنکور و مدیریت زمان رو به رو خواهید شد؛ به عبارتی وقتی که شما سر جلسه حاضر می‌شوید و شروع به تست زدن می‌کنید با خستگی هم رو به رو خواهید شد و مدیریت رفتارهای خودتان از جمله فنون یک دانش آموز کنکوری تلقی می‌شود. حالا تصور که توی این جور مواقع تو نسبت به دیگر دانش آموزا برتری داشته باشی شکی نکن که چند قدم جلویی پس توی کنکور وجود کمترین حسن هم به نفع شما خواهد شد.

حالا آخرین بخش مقدمه این مقاله که باید به شما بگیم و بعدش بریم تو بخش‌هایی تخصصی اون هستش که تحلیل آزمون آزمایشی مهمتر از نان شب یک کنکوری  است، شما از دل مطالب و سؤالات نکات به دست می‌آورید و البته بادید طراح رو به رو خواهید شد.( دید طراح یعنی چه؟ یعنی جوری که طراح به موضوع نگاه میکنه و ازش سوال طرح میکنه، حالا در ادامه که حرفه ایی شدی برای آزمون‌های بعدیت این موارد رو به‌خوبی درک می‌کنی پس اصلاً نگران نباش)

چگونه تحلیل آزمون تستی داشته باشیم؟

آموزش و رابطه مستقیم با تراز آزمون‌های آزمایشی:

برخی از دانش آموزان بر این باور هستند که تنها و تنها بامطالعه کتاب و حاضر شدن سر جلسه برا محک زدن خود کافی است، خلاصه بهتون بگم اگر بخواهید با این طرز تفکر پیش برید اصلاً امیدی به کنکور نداشته باشید. فرض کنید که شما مطالب کتاب را به‌خوبی فرا گرفته اید آیا طراح سوال از آن بخش‌ها برای شما سوال طرح می‌کند؟ آیا سؤالی از متن کتاب انتخاب می‌کند؟

قطعاً که خیر، آزمون‌های آزمایشی در راستای مشخص کردن افرادی است که سطح مطالعات بالایی دارند، یعنی افرادی که ابتدا کتاب را مطالعه کرده‌اند و بعد به‌صورت تخصصی نکات شکل‌ها و رابطه‌ها و… را درک کرده و آن‌ها در ذهن خود تثبیت کرده‌اند و در این صورت شما می‌توانید به سؤالات آزمون‌ها پاسخ دهید.( قطعاً که اگر شما ندونید فلان شکل کتاب زیست شناسی چه نکاتی دارد و از چه بخش‌هایی تشکیل شده از رقبای خود صد هیچ عقب هستید)

حالا چجوری توی این بخش از رقبا پیشی بگیریم؟ آموزش متناسب با سطح شما بسیار مفید خواهد بود، آموزش ریاضی و البته آموزش زیست شناسی  از جمله آموزش‌ها واجب برای کنکور می‌باشد، شما با دریافت کردن نکات مهم با آموزش و پیش رفتن با آن شانس خودتان را رفته رفته افزایش خواهید داد و این موضوع سبب می‌شود که در انتهای آموزش‌ها کوهی پر از نکته باشید.

یکی از ویژگی‌های مهم آموزش خوب آن است که حل تست در آن وجود داشته باشد، یعنی دانش آموز توسط دبیر خود ببینید که چگونه دیدی به تست‌ها داشته باشد؛ این مورد راز مطالعه رتبه برترها می‌باشد.( خداروشکر توی سایت برتر آموز تمامی این آموزش‌ها با این پارامترهایی که عنوان کردیم مطابقت دارد)

 

تحلیل آزمون آزمایشی به روش ناب:

خب تا الان با موضوعات ابتدایی آشنا شدی حالا وقتشه که بریم سراغ تحلیل آزمون آزمایشی، و قلم و کاغذ لطفا کنار دستت باشه که نکات مهم رو از دل داستان در بیاری و یادداشت کنی. پیشنهاد میشه هر چیزی که بهش تاکید داریم رو اجرا کنی و قول میدیم که اصلاً پشیمون نمیشی:

  • عادت‌های خودتان را سر جلسه بررسی: یکی از روش‌های تحلیل آزمون آزمایشی آن است که دانش آموزان عادت‌های خودشان را بررسی کنند، طبق آماری که گرفته شد توسط دانش آموزان یکی از دلایلی که سبب افت تراز و درصدهای پایین در هر درس می‌شد قطعاً عادت‌های بد و رایج بین دانش آموزان آماتور بود.

اما منظور از عادت بد چیه؟ فرض کن سر جلسه امتحان هستی و تا همیشه میخوای از سوال اول شروع کنی و تا به انتها برسی؛ اما نکته جالبش اینه که طراح سوال، سؤالات ابتدایی را همیشه سخت طراحی میکنه که دانش آموز روحیه خودش رو از دست بده و بعدش عدم تمرکز پیدا کنه.

حالا به‌عنوان یک دانش آموز ماهر موظف هستی که اولویت رو با سؤالات آسان  قرار بدی، یعنی سؤالی سخت بود سریعاً اصلاً بهش فکر نکردن و بعد برو سراغ سوال بعدی( این موضوع قطعاً منطقی هستش، همه سؤالات از جمله آسون تا سخت درصد یکی دارند و بنظرتون بهتر نیست سؤالات آسون رو جواب بدیم؟) قطعاً شما با این اولویت درصد خوبی به دست خواهید آورد؛ حالا اگر زمانی باقی ماند برگردید و بر روی سؤالات سخت کمی فکر کنید. این مورد از روش‌های ناب تحلیل آزمون آزمایشی توسط رتبه برترها است.

مسیر موفقیت در آزمون آزمایشی

  • بررسی کن که توی دام طراح افتادی: بیشتر از سطح سوال دانش آموز، طراح میخواد بودنه که ایا دانش آموزان کنکوری فنون تست زنی رو بلده؟ اما این یعنی چی؟ قطعاً شاید توی پاسخ دادن به تست‌ها با این رو به رو شدی که جواب چند تا تست پشت سر هم یک گزینه شده و حالا توی ذهنت به خودت میگی که نکنه فلان سوال رو غلط زده باشم؟ دوباره میری سوال قبل رو بررسی می‌کنی و ممکنه که گزینه رو جا به جا کنی و… طراح سوال هم ازت همین رو میخواد.

یکی از شگردهای رایج این موضوع بود، شما با مواجه شدن با این شرایط اصلاً کاری نکنید و به راه خودتون ادامه بدید، طراح سوال توی این بخش میخواد شما رو بازی بده و تمرکز رو ازتون بگیره.

اما یکی از قشنگ‌ترین تله‌های طراح که همیشه هم دانش آموزان توش گیر میکنن اون هستش در سؤالاتی با تیپ( کدام یک از موارد زیر درست است یا نادرست) همیشه به یک گزینه رنگ و لعاب زیادی می‌دهد و می‌خواهد اون رو نمایان کنه یا اینکه خیلی دربارش توضیح میده، دید دانش آموز اینه که به‌احتمال زیاد اون گزینه میتونه درست باشه و بیشتر تمرکز رو روش میزاره و به گزینه‌های دیگه زیاد فکر نمیکنه در نهایت تست رو غلط جواب میده.( پیشنهاد میشه توی این تله نیفته)

 

  • از سؤالاتی که به‌اشتباه پاسخ داده‌اید اصلاً نگذرید: روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور به شما آموزش می‌دهد که اصلاً نباید از دریافت نکته بترسید، به فرض مثال شما در آزمون آزمایشی 25 تا تست را اشتباه پاسخ داده‌اید قطعاً که این موضوع فاجعه است ولی چه چیزی سبب این موضوع شده است؟ توجه کنید که شاید شما به زبان خودمانی شانسی به تست پاسخ داده‌اید یا مطالعه داشتید و تست را به‌اشتباه پاسخ داده‌اید.

خب حالا کار شما پس از اعلام نتایج شروع میشه، سریع برو بخش غلط‌ها و ببین که چرا فلان سوال اشتباه پاسخ دادم؟ بزار من بهت میگم، اول از اینکه ممکنه اصلاً مفهوم صورت سوال رو متوجه نشدی یا اونکه اصلاً اون نکته مد نظر رو نمیدونی. بخش طلایی همینجاست تو باید نکته رو یادداشت کنی و اون رو مرور کنی.

 

  • بادید طراح تست آشنا شو و دستشو رو کن: یک باز آزمون آزمایشی بدی و یا دوبار یا سه بار و… در آخر بادید طراح آشنا میشی، بزار از تجربه بهت بگم. درسی مثل ریاضی قطعاً طراح تست همیشه از نمودارها یا شکل‌ها سوال میده چرا؟ چون دانش آموزا از شکل‌ها میترسن و حالا به نظرت چرا این موضوع باعث ترس دانش آموزا شده؟ خب دلیلش اینه که اول باید شکل رو تحلیل کنی و متوجه بشی و راه حل براش انتخاب کنی؛ حالا این سوال رو ازت میپرسم چرا طراح نباید از این بخش سوال بده؟

قطعاً که به چالش کشیدن ذهن دانش آموزان برتر از اهداف این آزمون‌های آزمایشی است، پس بهتره بدونی که همیشه از شکل سوال داری. توی کنکور هم باید انتظار این چنین سؤالاتی داشته باشی ولی الان بهت میگم چیکار کنی که دیگه توی این سوال ها اصلاً اشتباه پاسخ ندی. اول از هر چیزی برو سراغ درس‌نامه، یعنی اول فرمول و مفهوم و روش رو آموزش ببین و تمرین کن و بعدش فقط و فقط برو تست بزن.

تست زیاد از اشکال همیشه مؤثر هستش، به این دلیل که شما با هر تیپ سوال و هر روش که طراح میتونه ازش سوال طرح کنه آشنا میشی. پس از این روش تحلیل آزمون آزمایشی میمونی از رقبایت پیشی بگیری و بخشی که نقطه ضعف اون ها هستش که به نقطه قوت خودت تبدیل کنی.( هدف تحلیل آزمون آزمایشی هم همین هستش)

آموزش تحلیل آزمون آزمایشی به صورت کامل

  • رد گزینه رو یاد بگیر: از تحلیل آزمون آزمایشی میتونی رد گزینه یاد بگیری، مثلاً برای درسی مثل ریاضی میتونی به معادله‌ها از اعداد گزینه‌ها استفاده کنی و سریع گزینه ایی که معادله رو با جواب درست مطابقت میده رو انتخاب کنی؛ اما شاید اصلاً این روش رو تا به حال انجام نداده باشی و اصلاً ندونی چجوری انجام میشه، پس باید چگونه تجربه کسب کنی؟

از دل نکات تحلیل آزمون آزمایشی میمونی در این بخش ماهر بشی، پس از هر آزمون آزمایشی در پنل سایت‌های برگزار کننده برای شما پاسخ تشریحی نیز منتشر می‌شود حال با بررسی پاسخ تشریحی میتونید از این بخش‌ها و روش‌ها اطلاع یابید.

پیشنهاد میشه که از کتاب های سطح بالایی در دروس محاسباتی همانند انتشارات مهر و ماه و نشر و الگو نیز استفاده کنید.

 

کدام آزمون آزمایشی را شرکت کنیم؟

یکی از سؤالات بسیار پر تکرار این مورد است، پیشنهاد می‌شود چند ماه قبل از کنکور و پس از فروردین ماه در تمامی آزمون‌های سنجش شرکت کنید به این دلیل که جامعه آماری بالا دارد و همانند کنکور مییاشد و به گونه ایی سطح کنکور دست شما خواهد آمد و می‌توانید با توجه به سطح، سؤالات کنکور را پیش بینی کنید.

آزمون‌های قلمچی و گزینه دو هم به ترتیب جزء بهترین‌ها هستند و جامعه آماری بالایی خواهند داشت، پیشنهاد می‌شود از بین این سه آزمون، سنجش را 100 درصد ثبت نام و بین قلم چی و گزینه دو هم یکی را انتخاب کنید.( البته هزینه هایی نسبتا بالایی برای ثبت نام این آزمون ها باید بپردازید، شما به عنوان دانش آموزان میتوانید با فرا گرفن حرفه هایی همانند آموزش فتوشاپ و آموزش تولید محتوا نیز درآمد زایی کنید)

نکته مهم: در برخی از کانال‌های تلگرام سؤالات آزمون‌های آزمایشی زودتر از زمان موعود لو می‌رود به همراه پاسخنامه، توجه داشته باشید که اگر شما از روی کلید تقلب کنید و سر جلسه حاضر شوید، مثل آن است که الکی هزینه کرده‌اید و وقت خودتان را تلف کرده‌اید؛ علاوه بر این موضوع تراز بسیاری از دانش آموزان دیگر را هم کاهش خواهید داد.( اگر می‌خواهید در رشته‌های تاپ کنکور موفق شوید و یا آن که در بهترین دانشگاه‌ها پذیرش شوید، تحلیل آزمون آزمایشی را جدی بگیرید، افراد در کنکور موفق هستند که از این نوع موارد فاکتور گیری مناسب داشت باشند)

چک لیست تحلیل آزمون آزمایشی :

بهتر است برای یک نگاه کلی به این چک لیست توجه داشته باشید.

اشتباهات رایج را ترک کنید: استرس گرفتن بی مورد سر جلسه و حواس پرتی های مداوم و… از اشتباهات رایج است که تحلیل آزمون آزمایشی باید آن ها رفع شود.

استفاده از منبع های درست: ممکن است که شما برای مطالعه خود از منبع های آسان و ساده استفاده کرده باشید. این موضوع را موقعی درک خواهید که سطح سوالات را مشاهده کنید و اینکه شاید آن ها برای شما سخت باشد. پس بهتر است که از کتاب های ساده شروع کرده و میزان درجه سختی و… آن را برای مطالعه افزایش دهید.

مدیریت زمان: در آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری همیشه زمان کم خواهد آمد. شما باید مدیریت زمان مناسبی داشته باشید. برای مدیریت زمان مناسب بهتر است در تست زنی به صورت زمان دار را به برنامه روزانه و روتین خودتان تبدیل کنید.

تست زیادش خوبه: شما برای اینکه بتوانید نتیجه بسیار عالی از کنکور و آزمون های آزمایشی به دست آورید قطعا که باید تعداد زیادی تست بزنید. زمانی که شما تعداد تست را افزایش دهید دیگر نوع و تیپ سوالی که شما قبلا آن را ندیده باشید و همین موضوع سبب میشود که به راحتی به تمامی سوالات پاسخ بدهید.

توجه کردن به این 4 اصل مهم چک لیست میتواند تا حدی تحلیل آزمون آزمایشی را برای شما ساده تر و آسان تر کند از طرفی هم برای شما نتیجه مثبتی هم ارائه خواهد شد.

جمع بندی :

امیدوار هستیم از این مقاله نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید. در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.

ابتدایی ترین نکته در رابطه با عادت های بد شما سر جلسه است. شما به عنوان یک دانش آموز کنکور باید این عادت ها را کاهش دهید. عادت هایی همانند خواب آلود بودن؛ ضعف کردن، حواس پرتی سر جلسه آزمون و… از جمله موارد مهمی است که باید به آن ها بسیار توجه شود که تراز خوبی در آزمون آزمایشی به دست آورید.

بهتر است هنگام تحلیل آزمون آزمایشی به این موارد توجه کنید و آن ها را یادداشت کنید که در آزمون های بعدی مرتکب آن ها نشوید.

سوالاتی که به اشتباه به آن ها پاسخ داده اید رمز موفقیت شما در تحلیل آزمون آزمایشی هستند. شما سریعا باید این نوع از سوالات را بررسی کرده و سعی داشته باشید که به درستی به آن ها پاسخ دهید. به عنوان مثال در درسی همانند ریاضی اگر شما سوالی را به اشتباه پاسخ داده باشید باید دلیل آن را متوجه شید.

ممکن است که فرمول را فراموش کرده باشید یا آن که راه حل را بلد باشید ولی اشتباه محاسباتی کرده باشید و… درک کردن این نوع از اشتباهات و اصلاح کردن آن ها همیشه به نفع داشن آموزان کنکور بوده و بهتر است که به آن ها توجه کنید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *