هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تحلیل بازار چیست؟

تحلیل بازار چیست و چگونه یک تحلیل بازار بنویسم

1401/12/28

 در سال 1402 کسب و کارهای بسیار زیادی به دلیل نداشتن تحلیل بازار مناسب شکست خواهند خورد.

به این نکته توجه داشته باشید که تحلیل بازار به شما کمک می‌کند که کسب و کار خود را در مقابل حوادث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی بیمه کنید.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😃👋🏻  ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و حرفه‌ای در حوزه فروش و برندینگ. نکاتی که در این مقاله گفته می‌شود برای افراد بسیار زیادی مهم و ضروری خواهد بود. اگر شما یک شخص فریلنسر می‌باشید و یا یک شخص صاحب بیزینس با کلی نیروی انسانی؛ این مقاله قرار می‌تواند دید بسیار جامع و کاملی از فضای کسب و کار شما در سال 1402 بدهد. در سال جدید به دلیل متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی که وجود دارد، تحلیل بازار اولین کار شما می‌باشد.

تحلیل بازار برای یک سئو کار نیز بسیار ضروری و مهم می‌باشد. چرا که اگر شما تحلیل بازار مناسبی نداشته باشید، چگونه می‌خواهید رقبای کسب و کار خود را تحلیل کنید. بدون تحلیل بازار دقیق چگونه می‌توانید پلن خود در سال جدید را مشخص کنید. البته در دوره آموزش سئو VIP تمامی این نکات به صورت کامل و جامع توضیح داده شده است. با این حال قصد داریم که برخی از نکات آن را به صورت رایگان خدمت شما عزیزان مطرح کنیم. دقت کنید که همراهی شما عزیزان برای برترآموز بسیار ارزشمند می‌باشد.

قبل از شروع آموزش تحلیل بازار لازم است که چند نکته اصلی و اساسی را به شما آموزش دهیم. اولین نکته این است که ذهن خود را اطلاعات قبلی خالی کنید و سعی کنید و برای یادگیری این مقاله را مطالعه کنید. دومین نکته این است که تا زمانی که به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نکردید در این کار استمرار داشته باشید. تحلیل بازار نیاز به کسب اندکی تجربه و دانش تجربی خواهد داشت.

تحلیل بازار چیست؟

به صورت کلی تحلیل کردن یک بازار کار سخت و دشواری نمی‌باشد. نکته بسیار مهم آن روش تحلیلی شما و از طرفی دانش شما می‌باشد. تحلیل بازار به معنی بررسی کیفی و کمی بازار از نظر پارامترهای اقتصاد کلان، اقتصاد سیاسی، اقتصاد اجتماعی، شرایط بازار، شرایط رقبا می‌باشد. دقت کنید که پارامتر و معیار اصلی ما در تحلیل بازار وضعیت اقتصادی می‌باشد. البته اقتصاد نیز متغیرهای بسیار زیادی داری که در ادامه بررسی هریک خواهیم پرداخت. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تحلیل بازار برای هر شخص متفاوت است. اما اصول کلی آن یکی است.

نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تحلیل بازار نیاز به دانش ریاضی و آمار دارد. در صورتی که شما دانش قوی در این حوزه ندارید، خوشبختانه می‌توانید از هوش مصنوعی « Chat GPT » و یا نرم افزارهای اکسل برای راحتی کار خود استفاده کنید.  به این نکته توجه داشته باشید که بازار دوست شما است و شما می‌توانید با شناخت آن از آن کمک بگیرید. در تحلیل بازار ما به دنبال خوب و یا بد بودن بازار نیستم، بلکه به دنبال درک بازار می‌باشیم تا یک وضعیت مناسب و صحیح برای کسب و کار خود بر قرار کنیم.

برای یک تحلیل بازار اصولی و درست اولین نکته که باید به آن توجه کنید، درک شرایط اقتصاد کلان می‌باشد. اگر سیاست بانک مرکزی و سیاست دولت شما به سمت کوچکتر کردن انقباض است. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با یک وضعیت منطقی و درست با این وضعیت سازگار شوید و سپس لایه‌های بعدی تحلیل بازار را برای درک رفتار مصرف کنندگان کالا و خدمات خود به کار گیرید. دقت کنید اولین و مهمترین اصل در تحلیل بازار دوام آوردن در بازار است و سپس ریسک کردن و کسب سود از بازار.

تفاوت تحلیل بازار و تحقیق بازار در چیست؟

تفاوت تحلیل بازار و تحقیق بازار در چیست؟

به این نکته توجه داشته باشید که بین تحقیق بازار و تحلیل بازار تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد، از طرفی به عنوان مثال هدف ما از تحقیق بازار ارائه گزارش است و شرایط موجود بازار را بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال بررسی می‌کنیم که سهم بازار آنلاین از فروش آموزش زبان انگلیسی در حال کوچک‌تر شدن است و از طرفی سهم بازار آنلاین نیز در حال بزرگتر شدن است.

مخاطبین علاقه دارند که پرداخت خود را صورت غیر نقدی انجام دهند و … . در تحقیق بازار به بررسی شرایط حال می‌پردازیم، بدون این که راجب آینده بازار نظری داشته باشیم. اما در نقطه مقابل تحلیل بازار هدفش درک شرایط بازار و بررسی آینده بازار می‌باشد. به عنوان مثال اگر ما فکر می‌کنیم که بازار در آینده قرار است به سمت بازار آنلاین حرکت کند، کدام شبکه بازار‌یابی آنلاین می‌تواند برای ما بیشترین سود و منفعت را داشته باشید. اگر شما آینده نگری مناسب و همچنین دلایلی برای اثبات آن نداشته باشید، کاملا طبیعی است که در تحلیل بازار شکست بخورید. به این نکته دقت کنید که شما برای هر نکته در تحلیل بازار آموزش می‌دهید، باید یک دلیل و برهان داشته باشید. در غیر این صورت هدف نهایی شما به دست نمی‌آید.

برترین روش‌های تحلیل بازار چیست؟

در این بخش به شما چند استراتژی اصلی و مهم از تحلیل بازار را آموزش خواهیم داد. هنر شما به عنوان یک کارفرما و یا استراتژیست در این است که چند روش را به با هم ترکیب کنید و به یک روش اختصاصی به دست آورید. در صورتی که در درک و آموزش هر یک از این روش‌ها دچار چالش شدید می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. تیم تحقیقاتی برترآموز نیز در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ آن را منتقل خواهد کرد.

1.    تحلیل ظرفیت پاسخ داده نشده

یکی از مهمترین کارهایی که شما قبل از هر چیزی باید بررسی کنید، بررسی وضعیت تولید کالا و خدمات شما می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما یک خدمت به مشتریان خود ارائه می‌دهید و آن آموزش وردپرس به صورت تخصصی می‌باشد. می‌توانید از ظرفیت پاسخ داده نشده کار خود استفاده و به آن مشاوره وردپرسی  را نیز اضافه کنید. در این بخش باید بررسی کنید که مشتری شما دقیقا چه نیازهایی دارد و آن نیاز را می‌توانید پاسخ دهید و یا خیر. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما تولید ظروف یکبار مصرف می‌باشد. باید بررسی کنید که آیا اضافه کردن دستگاه جدید برای تولید جدید از سمت مشتریان شما چه بازخوردی دارد.

البته نحوه کسب این اطلاعات نیز بسیار مهم می‌باشد. ممکن است که فردی با انجام مصاحبه میدانی، گزارش تلفنی، بررسی آمار فروش این محصولات و … به این نتایج دست پیدا کند. مهم این است که خدمات خود را کاهش و یا افزایش دهید. ممکن است که شما مقدار زیادی هزینه می‌کنید تا یک محصول را به دست مشتری برسانید. محصولی که برای شما درآمد کافی در پی ندارد. از طرفی این محصول برای برند شما نیز بسیار مهم نمی‌باشد. در این صورت ساده‌ترین کار این است که آن را از خط تولید خود حذف کنید و یا در نهایت یک محصول جدید جایگزین ان کنید.

این موضوع در خدمات نیز بسیار مهم و کاربردی می‌باشد. به عنوان مثال شما یک دوره آموزش زبان فرانسوی پیشرفته دارید که در حال حاضر بازار به آن توجه کافی ندارد. اما آموزش زبان آلمانی شما مشتریان فراوانی دارد. به جای سرمایه گذاری روی آموزش زبان فرانسوی  برای فروش بیشتر باید روی آموزش زبان آلمانی پیشرفته خود تبلیغات بروید و به مرور زمان با توجه شرایط بازار این محصول خود را حذف کنید تا از ظرفیت آزاد آن به نحوی دیگر استفاده کنید.پ

2.    باید رقبای خود را به صورت جدی بررسی کنید

در تحلیل بازار خود باید به صورت جدی و دقیق به بررسی تحلیل رقبای خود بپردازید. شما باید بررسی کنید که رقیب شما در حال حاضر روی چه محصولاتی تمرکز کرده است. روی چه محصولاتی در حال حاضر قدرت زیادی ندارد. سپس باید بررسی کنید که کدام بخش از مخاطبین شما را به عنوان مخاطب هدف انتخاب کرده است. از طرفی باید بررسی کنید که رقبا شما روی فروش آنلاین و همچنین فروش آفلاین خود از چه استراتژی‌های تبلیغاتی استفاده می کنند.

زمانی که تمامی این نکات را به دست آوردید، حال زمانی آن فرا رسیده است که در کسب و کار خود این نکات را بررسی کنید. بررسی نقاط ضعف و قوت مخاطب شما بدون بررسی اصل کسب و کار شما هیچ نتیجه‌ای ندارد. در مرحله باید با توجه به پرسونای مشتریان بررسی کنید که نتیجه این رویه در 4 تا 5 ماه آینده چه می‌شود. زمانی که به بررسی این نکات پرداختید، زمان آن فرا رسیده است که شما از فرصت‌های موجود و کم ریسک استفاده کنید. اگر در حال حاضر کسب و کار شما در مرحله بلوغ قرار دارد به جای جنگیدن برای محیط‌های پر مخاطب پیشنهاد به شما این است که از سهم بازار آزاد استفاده کنید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مخاطبین شما همیشه برای کالا و خدمات با ارزش پول خوب می‌دهند. در نتیجه شما باید تلاش کنید که با خدمات و کیفیت خود با رقبا خود رقابت کنید و نه با قیمت. اگر شما کتاب‌های استراتژیک کسب و کار را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که رقابت قیمتی همیشه به ضرر کسی است که بازار کوچکتر و یا توان رقابتی کمتری دارد. در نتیجه روی این موضوع تمرکز ویژه داشته باشید.

بررسی رقبا در تحلیل بازار

 

3.    بررسی سمت تقاضا با متغیرهای مختلف

یکی از مهمترین نکاتی که شما در تحلیل بازار خود، می‌توانید از آن استفاده کنید. بررسی وضعیت سمت تقاضا به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد. البته سمت عرضه را نیز بررسی می‌کنیم. اما اولویت اول ما درک و فهم سمت تقاضا می‌باشد. بخشی از استراتژی اصلی سمت تقاضا را می‌توان با متغیرهای مختلف بررسی کرد و برای آن برنامه ریزی داشت. اما بخش قابل توجهی از آن را نمی‌توان به صورت مستقیم بررسی کرد و نیازمند استفاده از بیک دیتا و دیگر متغیرهای کلان می‌باشیم. به عنوان مثال اگر فروش شرکت شما افت پیدا کرده است. بخش کمی از آن ممکن است که به علت وضعیت اقتصادی مردم باشد.

بخش قابل توجهی از آن به دلیل ورود رقبا به بازار شما و یا عدم درک و شناخت مناسب سمت تقاضا از محصول و خدمات شما می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که هدف ما برای درک بازار یک تعیین یک استراتژی قابل درک است. اگر نتوانیم به درستی رفتار و مسیر مخاطبین خود را درک کنیم. کاملا طبیعی است که نتوانیم برای نیاز آن‌ها یک برنامه ریزی درست داشته باشیم. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که نزدیکی به مخاطبان می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی به شما بدهد.

به عنوان مثال شما می‌توانید با مشتریان سابق خود تماس بگیرید و از آن‌ها سوال کنید که به چه دلیل در حال حاضر خرید مناسبی از شما ندارند. آیا مشکل آن ها قیمت است؟ آیا مشکل کیفیت است؟ بررسی کنید  آیا مشکل خدمات پس از فروش است؟ آیا رقبای شما پیشنهاد بهتری به آن‌ها داده‌اند و … . شما باید بررسی کنید که چرا مشتریان حال حاضر با تمام ظرفیت از شما خرید نمی‌کنند. شما برای یک تحلیل بازار حرفه‌ای باید تلاش خود را به کار بگیرید تا بازار از تمامی جوانب و شرایط بررسی کنید.

4.    برند خود را تحلیل کنید

در تحلیل بازار نوین اهمیت بسیار زیادی برای برندینگ قائل می‌شوند و دلیل آن نیز این است که امروزه همه چیز با برند شما تعریف می‌شود. به عنوان مثال اگر یک کیف چرم گوچی 50 میلیون تومان است و همان کیف چرم برای برند شما 3 میلیون تومان مشتری ندارد. مشکل اصلی و عمده شما روی برندینگ شما تعریف می‌شود. اگر شما بتوانید به درستی مفاهیم برندینگ را درک کنید، تحلیل بازار بهتری انجام خواهید داد. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، برند سازی با حواشی می‌باشد. شاید فکر کنید که برند سازی اخبار زرد یک روش سریع است، اما باید بگوییم که اولا برندینگ شما پایدار نیست و دوما برندینگ شما در کوتاه مدت جواب می‌دهد.

زمانی که در تحلیل بازار به دنبال علت افزایش و یا کاهش فروش رقبای خود می‌باشید، باید بررسی کنید که این موضوع چه میزان برندینگ این افراد می‌باشد. منظور ما این است که شما چگونه می‌توانید برندینگ رقبای خود را به خود منتقل کنید. شما باید بررسی کنید که تا چه میزان رقبای شما می‌توانند روی برند شما تاثیر داشته باشند. بگذارید ساده تر بیان کنیم، شما تا چه میزان برند خود را می‌توانید به واسطه برند رقبای خود رشد دهید. دقت کنید که این موضوع با تعامل رقبا و به اشتراک گذاری مخاطبین بسیار تفاوت دارد.

شما باید برند خود را به لحاظ کیفی و کمی بررسی کنید و ببینید که چگونه می‌توانید آن را در کوتاه مدت و بلند مدت رشد دهید. زمانی که برند شما در حال رشد می‌باشد، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا عوامل موثر روی آن را بررسی کنید. در این صورت برای ایجاد محرک می‌دانید که کدام استراتژی بیشترین تاثیر روی کسب و کار شما را دارد. در این مسیر می‌توانید از آموزش اینستاگرام برترآموز نیز به صورت ویژه استفاده کنید و شبکه‌های مجازی خود را به صورت هدفمند رشد دهید.

5.    تجزیه و تحلیل صنعت در طرح کسب و کار

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی برترآموز، یکی از استراتژی‌هایی که در تحلیل بازار می‌تواند به صورت بنیادی روش بازار گردانی و همچنین استراتژی خدماتی شما را تغییر دهد. تجزیه و تحلیل صنعت در طرح کسب و کار می‌باشد. شما باید بررسی کنید که تجزیه و تحلیل صنعت شما به چه صورت است. به عنوان مثال شما باید بررسی می‌کنید که حاشیه سود صنعت شما در حدود 40 درصد می‌باشد. از طرفی طرح کسب و کار شما نیز روی کاغذی حاشیه سود 60 درصدی دارد، اما در واقعیت همان 45 تا 40 درصد حاشیه سود را کسب می‌کند.

با توجه به این موضوع باید بگوییم که کسب و کار شما تنها با بزرگتر شدن می‌تواند سود بیشتری کسب کند و از طرفی سرمایه گذاری روی تحقیقات و توسعه رای کسب سود بیشتر تا حدودی کار اشتباهی می‌باشد. اما اگر در حال حاضر حاشیه سود شما 30 درصد است باید تمام تمرکز تحلیل بازار خود روی تحلیل و تحلیل طرح کسب و کار خود قرار دهید و به بررسی هزینه‌های پنهان و یا درآمدهای غیر قابل تعریف خود بپردازید.

به این نکته توجه داشته باشید که در یک کسب و کار فعال تمام هدف ما از تحلیل بازار بهینه سازی کسب و کار می‌باشد. اما زمانی که کسب و کار فعال نیست و ما در مرحله تحقیق می‌باشیم، تمام هدف ما از تحلیل بازار این است که استراتژی اصلی سود آوری خود را تغییر دهیم. از طرفی باید بررسی کنیم که با توجه به توانایی و زیر ساخت‌های ما آیا چنین چیزی امکان پذیر است و یا خیر؟

6.    بررسی پارامترهای اقتصادی

امروزه تحلیل بازار خودرو، تحلیل بازار طلا، تحلیل بازار سرمایه، تحلیل نرخ سود بانکی و … همگی برای کسب و کار ما لازم است. چرا که شاخص‌های تورمی جدید در کشور ما توسط این بازارها تعریف می‌شود. اگر شما بتوانید که در زمان مناسب بررسی کنید که آیا افزایش قیمت‌های از جنس حباب تورمی است و یا ارزش ذاتی ان افزایش پیدا کرده است؛ می‌توانید با نوسان گیری در کسب و کار خود سود بهتری برداشت کنید و یا بهتر است که بگوییم خود را در مقابل موج‌های تورمی کسب و کار خود را از دست ندهید. به عنوان مثال زمانی که طلا در حال زدن سقف جدید می‌باشد.

دلار و خودرو نیز در حال گران شدن می‌باشند، دقیقا زمانی است که شما می‌توانید موجودی انبار خود را افزایش دید. از طرفی پیش پرداخت سفارشات خود را افزایشی دهید و البته ملاک را قیمت قرار دهید. کسب و کار خود را در حال انقباضی قرار دهید و تمرکز خود روی افزایش موجودی قرار دهید. زمانی که قیمت کالا و خدمات شما افزایش پیدا کرد. در ابتدا فروش خود افزایش دهید و با قیمت جذاب بازار مشتریان خود را بیشتر کنید و از ابزار بازار بدهی استفاده کنید. در نهایت نیز افزایش قیمت اصلی خود را لحاظ کنید و فروش خود را به صورت نرمال قرار دهید.

نکته بسیار مهم که نه تنها شما بلکه هر فرد اقتصادی باید به آن توجه داشته باشد، این است که رشد بازار کار همیشه یک بازار حساس است که می‌تواند وقایع اقتصادی را قبل از وقوع در خود نشان دهد. شما می‌توانید با پیگیری اخبار مختلف به درک بهتری از بازار خود پیدا کنید. تحلیل بازار یک، یک تحلیل میان رشته است که شما می‌توانید با درک مناسب آن به نتایج مورد نیاز خود دست پیدا کنید. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که در تحلیل بازار تا زمانی که اعداد حکم فرما هستند، هیچ استراتژی ثابتی وجود ندارد و شما باید با تجربه خود از پویایی کسب و کار استفاده کنید.

بررسی پارامترهای اقتصادی

7.    روی تبلیغات نوین و ابزار آن تمرکز ویژه داشته باشید

اگر 30 تا 40 سال قبل را بررسی کنیم، هر کسی که یک بیلبورد مناسب در مرکز شهر داشت و از طرفی تبلیغات تلویزیون قوی‌تری استفاده می‌کرد، سر شناس تر بود. اما امروزه داستان کلا متفاوت است. امروزه بزرگتری فروشگاه جهان شعبه حضوری ندارد و یا  امروزه سنگین ترین و با ارزش ترین پول جهان ماهیت فیزیکی ندارد. امروزه تبلیغات توسط برند افراد انجام می‌شود. امروز خلاقیت برای شما سود آوری بیشتری دارد.

شما باید در تحلیل بازار خود بررسی کنید که رقبای شما از چه کانال‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. شما باید بررسی کنید که تبلیغات گذشت شما تا چه میزان جواب دادند. نرخ تبدیل شما چه میزان بوده است. شما بهتر است که بررسی کنید در این تبلیغات چگونه می‌توانستید فروش بسیار بیشتری را کسب کنید. دقت کنید که رشد و نمو کسب و کار شما بدون تبلیغات و برندینگ قوی تقریبا امری محال است.

8.    بررسی تخصصی سوشال مدیا و بازار سنجی چند لایه

در تحلیل بازار یک محصول و یا خدمات یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر قرار دهید، سوشال مدیا اون حوزه خاص می‌باشد. به عنوان مثال اگر قرار است که در حوزه آموزشی فعالیت نمایید، معمولا سوشال مدیا به مراتب فعال تر از سایت می‌باشد. حال اگر شما به دنبال آموزش در فضای مجازی و همچنین حوزه وب می‌باشید، تحقیق بازار شما نیز در همین راستا باید انجام شود. دقت کنید که ما در هر منطقه جغرافیایی تحلیل بازار امری کاملا متفاوت است. به عنوان مثال زمانی که ما صحبت تحلیل بازار فضای آموزش در ایران می‌کنیم، با زمانی که هدف ما بررسی بازار آموزش در کشورهای اروپایی می‌باشد، شرایط کاملا متفاوت است. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی خاص یک برنامه ریزی ویژه در این مورد انجام دهید.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط تیم ما معمولا آموزش آنلاین در شبکه لینکدین در کشورهای اروپایی نتایج به شدت جذابی دارد. اما اگر همین تحقیقات بخواهد در ایران انجام شود، قطعا به شما اینستاگرام معرفی خواهد شد. چرا که سطح آموزش و همچنین نوع فرهنگ ما بسیار متفاوت است. البته به این موضوع توجه نمایید که تکنیک‌های بازاریابی نیز برای هر یک از آن ها متفاوت است. معمولا در ایران شما با استفاده از تکنیک‌های اغراق و همچنین تصویر سازی هدف نهایی می‌توانید به یک نتیجه بسیار جذاب دست پیدا کنید. اما زمانی که قرار است محتوای شما به صورت طبقه بندی شده برای لینکدین آماده شود، در این صورت شبکه سازی شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

هدف ما بر این است که در تحلیل بازار خود علاوه بر بررسی رقبای خود به دنبال سهام بازار آزاد باشید. ممکن است که شما با یک خلاقیت بتوانید علاوه بر کسب دانش و همچنین تجربه در فضای هر دو شبکه اجتماعی موفق عمل کنید. در این حالت مدل سازی شما در تحلیل بازار و همچنین تحقیق بازار کاملا متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که تحلیل بازار از دو بعد کاملا متفاوت انجام می‌شود.

9.    تحلیل مشتری

در بخش‌های قبلی به صورت ویژه در مورد بررسی مشتری و همچنین تحلیل بازار صحبت کردیم. شما با بررسی پرسونای مشتری و همچنین ظرفیت‌های آزاد یک بخش به خوبی آشنا شدید. اما نکته بسیار مهم در این است که با توجه به نتایج و گذشته تصمیمات خود روی تحلیل مشتری تمرکز نمایید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار جذاب دست پیدا کنید. چرا که شما باید تمامی شرایط مشتری را در نظر بگیرید و خود را به عنوان مشتری محصول و خدمات خود تجسم کنید. حال بدون قرار گرفتن در دام سوگیری‌های روان شناختی شرایط روز جامعه را به آن اضافه کنید و محصول خود را از دیدگاه مشتری بررسی کنید و نه صاحب محصول.

در این مرحله به نظر شما بسته بندی محصول در حالت مناسبی قرار دارد. آیا این محصول می‌تواند در نگاه اول نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند. به نظر شما این محصول تمام نیاز شما را در بر می‌گیرد. و در آخرین مهمترین سوال در این است که آیا این محصول با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خریدش برای شما منطقی است و یا خیر. در برخی مواقع ممکن است شما یک محصول با کیفیت تولید کنید و از طرفی مخاطب هدف شما نیز به آن نیاز دارد. اما به دلیل نوسانات ارز در کشور شرایط زندگی برای او سخت شده و نمی‌تواند آن را تهیه کند. در این صورت است که شما به عنوان یک فرد متخصص باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا استفاده از یک استراتژی مناسب به یک نتیجه جذاب و مناسب دست پیدا کنید.

دقت کنید که در تحلیل بازار یک سری اصول مشخص وجود دارد، اما نکته بسیار جذابی میزان خلاقیت شما نیز می‌باشد. تا زمانی که خلاقیت شما در بالاترین مرتبه قرار نگیرد، نمی‌توان به آن به چشم یک استراتژی مناسب نگاه کرد. به همین دلیل است که در تحلیل بازار باید بتوانید با دانش، تجربه و خلاقیت خود به تحلیل مشتری بپردازیم و رفتار آینده او را تخمین بزنید. البته در نظر گرفتن مزیت رقابتی محصول و معرفی درست آن به مخاطب نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد تحلیل بازار با شما صحبت کردیم. اما یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تحلیل بازار نیازمند امتحان روش‌های مختلف و خلاقیت است. شما باید بررسی کنید که کدام متغیرها روی کسب و کار شما بیشترین تاثیر را داشتند. کدام استراتژی روی کسب و کار شما می‌تواند تاثیرات بسیار بیشتری داشته باشد. از طرفی در تحلیل بازار باید منتظر بررسی نتایج نیز باشید. تا زمانی که یک دوره 3 تا 5 ساله خود را خوب بررسی نکردید راجب آینده کسب و کار خود با اطمینان صحبت نکنید. در صورتی که در مورد هر استراتژی سوال و یا چالشی داشتید، با ما مطرح کنید. تحلیل بازار یک علم میان رشته‌ای است که می‌توان در مورد هر بخش آن نظرات متفاوتی را مطرح کرد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *