هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تخفیف گذاری اشتباه چیست؟

تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ + (آموزش تخفیف گذاری صحیح)

1400/12/05

تخفیف عبارتی دوست داشتنی که هر مشتری را وسوسه به خرید میکند. حیلی از مشتری ها و جامعه هدف هستند که در آن واحد شاید اصلا به فلان کالا احتیاجی نداشته باشند اما به محض اینکه تخفیف خوبی را مشاهده می کنند وسوسه میشوند که کالا را خریداری کنند. خوب تا اینجا که از مزایای تخفیف صحبت کردیم و بهش پرداختیم چرا میخواهیم بگوییم تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ اصلا مگه تخفیف گزاری اشتباه هم میشود؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت بله همیشه تخفیف گذاری برای شما وجه خوبی ندارد و گاهی ممکن است حتی بد هم باشد و به ضرر کسب و کار شما تمام شود. در ادامه میخواهیم به بررسی این موضوع با برتر آموز بپردازیم پس همراه ما باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • تخفیف گذاری اشتباه چیست؟
  • تخفیف گذاری اشتباه چه پیامد هایی دارد؟
  • آموزش تخفیف گذاری صحیح

تخفیف گذاری اشتباه چیست؟

با ذکر یک مثال ساده به توضیح تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ میپردازیم. فرض کنید شما برای اینکه بتوانید کالای خود را بفروشید و مشتری را تشویق به خرید کنید مانند هر کسب و کار دیگری شروع به تخفیف گذاری میکنید. پس از گذشت مدت ها این تخفیف شما ادامه داره و تنها چند روز به حالت اول برمیگردد سپس دوباره تخفیف گذاری شروع میشود، این کار باعث میشود مشتری هایی که به کالای شما نیاز پیدا میکنند به محض مشاهده اینکه تخفیف ندارید از خرید منصرف شوند و در بهترین حالت صیر کنند تا شما تخفیف گذاری کنید. چرا این موضوع اتفاق می افتد؟ چون شما همیشه در تخفیف بوده اید دیگر مشتری قیمت اصلی کالا را به رسمیت و به عنوان قیمت مرجع نمی شناسد و همیشه شما را با تخفیف تصور میکند. شاید فکر کنید که خوب الان چی کار کنیم یعنی تا تخفیف بزاریم مشتری های ثابتمون رو از دست می دهیم؟؟ در پاسخ به این نگرانی شما باید بگویم که نه. تخفیف گذاری کنید اما نه به صورت اشتباه و بلکه به صورت درست این کار را انجام دهید.

تخفیف گذاری اشتباه چه پیامد هایی دارد؟

با تمام توضیحات و بررسی های بالا الان نوبت به آن رسیده است که درباره پیامد های منفی تخفیف گذاری اشتباه صحبت کنیم. مطالب را با دقت مطالعه کنید و اگر در کسب و کارتان این اشتباه ها را انجام می دهید سعی کنید آن را اصلاح نمایید.

در تخفیف گذاری اشتباه مشتری به تخفیف عادت می کند.

اینکه همیشه سایت شما به مشتری تخفیف اراده بدهد یا همیشه بنر تخفیف داشته باشید، مشتری به این تخفیف عادت میکند و در غیر اینصورت محصول شما را خریداری نمی کند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ برای اینکه به کسب و کار ها پیشنهاد تخفیف بدهیم می گوییم که برای این تخفیف زمان اعلام کنید تا مشتری بداند این تخفیف تمام شدنی است و اما اگر همیشه بنر تخفیف یا برچسب تخفیف در فروشگاه شما چه مجازی و چه سنتی باشد دیگر مشتری کالا و فروشگاه شما را به قیمت تخفیف می شناسد و در حالت عادی از شما خرید میکند. همین نکته باعث میشود تا وقتی با کارفرما صحبت میکنیم می گوید وقتی از 30 روز ماه 28 روز تخفیف داریم فروش خوب است اما وقتی 2 روز تخفیف را بر میداریم اصلا فروشی نداریم. در پاسخ به ایشون باید بگوییم که فکر نکنید با تخفیف گذاری کل ماه شما فروشتنون افزایش پیدا کرده، بلکه مشتری ها قیمت تخفیفی شما را به عنوان قیمت مرجع پذیرفته اند و از آنجا که همواره در تخفیف هستید اگر روزی تخفیف خود را بردارید مشتری دوباره صبر میکند تا شما تخفیف قرار دهید تا خرید کند در واقع دیگر قیمت های اصلی شما را قبول ندارند و فکر میکنند اگر با قیمت اصلی خرید کنند، ضرر خواهند کرد. طبق تحقیقات بدست آمده اگر کالایی بیشتر از 7 روز قیمت آن تخفیف دارد باشد و به قیمت اصلی تغییر نکند دیگر قیمت تخفیف دار کالا به قیمت اصلی بدل میشود.

در تخفیف گذاری اشتباه مشتری کالا را بی ارزش میداند.

متاسفانه یا خوشبختانه ذهن انسان این گونه طراحی شده است که بابت هرچیزی که بیشتر به آن پول می دهد آن را با ارزش تر تلقی میکند و به آن اهمیت می دهد. مثلا این ماشین n میلیونی در مقابل یک ماشین n+1 میلیونی دیگر از نگاه مشتری ارزش کمتری دارد. حال اگر کالا ها و محصولات شما همواره در تخفیف باشد دیگر آن ارزش و اعتبار اولیه را در ذهن مشتری نخواهد داشت زیرا وقتی یک کالای 1 میلیون تومانی را به قیمت 200 هزار تومان به صورت پیوسته میفروشید دیگر در ذهن مشتری این کالا 1 میلیون تومانی نیست و ارزش آن کمتر است. اما اگر 1 بار این کالا تخفیف بخورد این حس به مشتری القا میشود که توانسته است یک کالای با کیفیت را با با قیمت کمتری خریداری کند.

در تخفیف گذاری اشتباه اعتماد مشتری ها به برند شما کم میشود.

مهم ترین نکته در هر کسب و کار جلب اعتماد مشتریان است. این که مشتری بداند شما هم درد او هستید و کسب و کار شما را همدرد بداند و این حس به آن بدل شود که با فروش کالا قصد دارید به او کمک کنید، خیلی با ارزش است. اعتماد مشتری مسئله ای مهم است که در مقاله راه های جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش به آن پرداختیم که میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید. حالا چرا تخفیف گذاری اشتباه از اعتماد مشتری کم میکند؟ اینکه شما قیمت کالای خود را 1 میلیون تومان قرار می دهید و با انجتم فرآیند های مختلف بازاریابی سعی در فروش کالا دارید که موفق به این کار هم می شوید حال تصمیم میگیرید که تخفیف گذاری کنید. با انجام یک تخفیف گذاری شاتبه یک دفعه کالای 1 میلیون تومانی به مبلغ 200 هزار تومان فروش می رود. شاید بتوانید فروش خوبی را هم تجربه کنید اما اعتماد مشتریان قبلی شما به برند و کالا ها کم میشود. زیرا مشتری ها گمان می کنند که مگر چه قدر حاشیه سود شما بالا بود که توانستید درصد زیادی را تخفیف بگذارید. هنگام این جور تخفیف گذاری ها دقت داشته باشید که مشتری هایی که از شما با تخفیف خرید می کنند خیلی سخت به مشتری ای تبدیل میشوند که قیمت قبل تخفیف هم از شما خرید کنند اما مشتری هایی که با قیمت ثابت از شما خرید انجام داده اند همیشگی هستند و میتوانید روی آنها حساب کنید. پس با تخفیف گذاری غیر اصولی مشتری های خود را بی اعتماد نکنید.

در تخفیف گذاری اشتباه به نفس فروشنده کم میشود.

اگر شما در کسب و کار خود اعتماد به نفس نداشته باشید نمی توانید به خوبی در این فضای مارکتینگ فعالیت داشته باشید، خیلی از دیجی مارکتر های مغروف هستند که مهم ترین عامل در فروش را اعتماد به نفس فروشنده می دانند. حالا چرا اعتماد به نفس را به این موضوع ربط می دهیم. اگر شما به اندازه کافی به کسب و کار و محصولات خود اعتماد نداشته باشید نمی توانید به تولید محتوای اصولی برای آنها بپردازید و همین امر باعث میشود که دوست داشته باشید زودتر از شر آن راحت شوید برای همین وقت و بی وقت، بدون مناسبت یا با مناسبت به تخفیف گذاری میپردازید تا زودتر اجناستان تموم شود. ولی اگر در کار خود اعتماد به نفس کافی داشته باشید می توانید با انواع روش های بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی ، بازاریابی موبایلی و…. به فروش کالا و خدمات خود بپردازید.

تخفیف گذاری اشتباه چیست؟

در تخفیف گذاری اشتباه کاهش سود برای کسب و کار شما خوب نیست.

هر کاری یک حاشیه سود مشخصی دارد تا با آن سود بتوانند به اداره کردن کسب و کار مانند حقوق کارمندان، اجاره دفتر ،خرید محصول تازه و…. بپردازند. حال فرض کنید برای اینکه زودتر به اصل پول خود برسید مجبور هستید تا محصولات خود را با سود پایین و تخفیف گذاری بالا بفروشید که با این کار هم موفق میشوید محصولات خود را تمام کنید. اما این نکته را در نظر بگیرید که شما اگر اینکار را هر بار تکرار کنید عملا با کاهش سود خود دارید از کیفیت خیلی چیز ها در کسب و کار خود میزنید. دیگر نمی توانید محتوا های کاربردی و با کیفیت تولید کنید زیرا تولید محتوا مشمول هزینه برای شما خواهد بود. به جای آنکه از کارمندان زبده در زمینه فروش کمک بگیرید مجبور هستید از افراد با سطح دانش کمتر و حقوق کمتر کمک بگیرید که شاید آشنایی چندانی هم نداشته باشند و در نهایت با کاهش سود و بالا رفتن هزینه های جانبی هر بار مجبور می شوید کیفیت کالای خود را کاهش دهید. اگر به این زمینه به خوبی فکر کنید دیگر با تخفیف گذاری های اشتباه ارزش کالای خود را پایین نمی آورید و سود خود را کاهش نمی دهید البته توجه داشته باشید که در قیمت گذاری کالا سود منصفی را در نظر بگیرید تا همه اقشار بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

با ادامه تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ همراه باشید.

آموزش تخفیف گذاری صحیح

در قسمت های گذشته با پیامد هایی که تخفیف گذاری اشتباه داشت آشنا شدیم در این قسمت میخواهیم بررسی کنیم که اصلا تخفیف گذاری صحیح به چه صورتی انجام میشود. با ما همراه باشید.

تخفیف زماندار تعیین کنید.

یکی از بهترین انواع تخفیف ، تخفیف هایی هستند که زماندار صورت میگیرد یعنی کاربر می داند که تنها این تخفیف 5 روز ادامه دارد و اگر بخواهد از آن استفاده کند تنها در مدت 5 روزه می تواند این کار را انجام دهید. تخفیف های زماندار برای کاربر انگیزه ایجاد می کند و حتی باعث افزایش فروش میشود. بهتر است در مناسبت های مختلف مانند شب یلدا، بلک فرایدی، نوروز، کریسمس، چهارشنبه سوری و…. کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ مختلفی را برنامه ریزی کنید.

می توانید روی حجم خرید کاربر تخفیف اعمال کنید.

به جای اینکه روی محصولات خود تخفیف های چند درصدی کوچکی را اعمال کنید میتوانید روی حجم خرید کاربر مثلا سبد های سفارش بالای 300 هزار تومان تخفیف ایجاد کنید یا هزینه ارسال را برای مشتری رایگان قرار دهید. این کار مشتریان را تشویق می کنند برای اینکه از تخفیف شما استفاده کنند حجم خرید خود را افزایش دهند، که این مورد بسیار اهمیت دارد.

به مشتری های قدیمی خود تخفیف دهید.

یکی از روش هایی که باعث میشود مشتری های قدیمی تشویق به خرید مجدد از شما شوند تخفیف گذاری است. پس به جای اینکه برای همه مشتری ها تخفیف گذاری داشته باشید می توانید با ارسال یک کد تخفیف به مشتری های قدیمی از آنها بخواهید که با خرید دوباره از شما شامل امتیاز شوند. معمولا این کار در جلب اعتماد مشتری بسیار تاثیرگزار تر است. زیرا وقتی مشتری متوجه شود که این کد تخفیف فقط منحصر بفرد او است بسیار در اعتماد و وجه کسب و کار شما موثر است. همچنین با این کار هم می توانید فروش خوبی را تجربه کنید.

تخفیف به شرط بازاریابی دهان به دهان

در این نوع تخفیف گذاری از کاربر خود میخواهید به شرط اینکه با بازاریابی دهان به دهان اگر شما را به مشتری های دیگر معرفی کنند با هر خرید مشتری ها شما هم تخفیف دریافت می کنید. این کار باعث میشود تا کاربر تشویق شود اولا شما را به دوستان و آشنایان معرفی کند، دوما از شما تخفیف جداگانه ای دریافت کند.

در مشتری حس اضطرار ایجاد کنید.

بدین صورت که به مشتری اطلاع می دهید تا پایان هفته با خرید هر 200 هزار تومان علاوه بر تخفیف 10 درصدی ارسال رایگان هم هدیه بگیرید. همین نکته موجب میشود مشتری برای اینکه از آفر ویژه شما زودتر استفاده کند، سریعتر خرید خود را نهایی کند. البته سغ+عی کنید با حس عجله و اضطرار ویژه ای این کار را انجام دهید یعنی پیشنهاد وسوسه انگیز داشته باشید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ صحبت کنیم و در ادامه راجب به آموزش صحیح تخفیف گذاری نکاتی را ذکر کنیم. هدف اصلی ما از انتشار این مقاله و این گفت و گو این بود که تخفیف گذاری را جدی بگیرید و به راحتی از آن نگذرید. اگر در تخفیف گذاری بی فکر عمل کنید ممکن است پیامد های حبران نا پذیری برای شما اتفاق بیفتد. اگر میخواهید در زمینه های دیگر دیحیتال مارکتینگ اطلاعات خوبی را داشته باشید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید. اگر کسب و کار شما در زمینه تخفیف گذاری تجربه خوبی دارد لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموز به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *