هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل

ترفندهای عکاسی حرفه‌ای با موبایل

دسته بندی : فناوری
1400/08/06

یکی از وسایلی که امروزه تقریبا با همه ما همراه شده است و ساعت‌ها آن را در اختیار داریم، گوشی‌های هوشمند موبایل است. این گوشی‌ها دارای قابلیت‌های زیادی برای عکاسی هستند. گوشی‌های موبایل درسته از نظر کیفیت نمی توانند به پای دوربین‌های حرفه‌ای برسند، اما با استفاده از یک سری اصول و ترفندهای عکاسی حرفه‌ای با موبایل، می‌توان عکس‌های باکیفیتی گرفت.

علاوه بر آن، در دنیای امروز که کسب و کارهای آنلاین گسترش زیادی پیدا کرده‌اند، باید بتوانید با دوربین گوشی موبایل خود، یک تولید محتوای بسیار عالی داشته باشید؛ در غیر اینصورت باید هزینه‌های زیاد عکاسی با دوربین حرفه‌ای را به جان بخرید. امروز در این مقاله سایت برتر آموز می‌خواهیم به بررسی ترفندهایی ساده اما اصولی بپردازیم که بتوانید با استفاده از آن‌ها، عکس هایی باکیفیت بگیرید. همچنین می‌توانید برای یادگیری هرچه بهتر نحوه عکاسی، مطالب صفحه آموزش عکاسی را به دقت مطالعه کنید.

1.از تمیز بودن لنزهای گوشی خود اطمینان پیدا کنید.

شاید فکر کنید این عمل تاثیر زیادی در کیفیت عکس من ندارد یا آن را نادیده بگیرید، اما یکی از ابتدایی ترین کارهایی که باید قبل از شروع به عکاسی باید انجام دهید؛ پاک کردن لنز گوشی موبایل است. گوشی تلفن همراه ما در طول روز همیشه همراه ما است و مستعد آلودگی‌ها، گرد و خاک و … است. بنابراین یکی از ترفندهای عکاسی حرفه‌ای با موبایل، پاک کردن آلودگی‌ها از روی لنز است.

برای این که متوجه تاثیر پاک کردن لنز بر روی کیفیت عکس خود شوید، کافی است یکبار از یک منظره یک عکسی را بگیرید و سپس بعد از پاک کردن لنز، مجددا عکس را بگیرید تا تفاوت در کیفیت را احساس کنید.

تمیز کردن لنز گوشی در موبایل

2. استفاده از لوازم جانبی را جدی بگیرید

قطعا داشتن یک گوشی با دوربین باکیفیت شرط اصلی گرفتن عکس‌های عالی است؛ اما شرط کافی آن نیست. برای بهتر شدن عکس‌های خود، بهتره از لوازم جانبی استفاده کنید. برای مثال اگر عاشق عکس گرفتن در شب هستید، شاتر بی سیم یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای عکس برداری استفاده کنید.

لوازم جانبی برای موبایل تنوع زیادی دارد؛ مونوپاد برای نگهداری گوشی و تنظیم هرچه بهتر زاویه عکس، داشتن لنزهای خارجی برای بزرگ کردن دید در گوشی‌ها و … از انواع این نوع لوازم هستند.

3. فوکوس را فراموش نکنید!

گوشی‌های هوشمندی که امروز دز بازار وجود دارد، به صورت خودکار فوکوس را انجام می‌دهد و نیازی نیست شما کاری انجام دهید. اما گاهی ممکن است اطراف سوژه شلوغ باشد یا به هر دلیلی این فوکوس انجام نشود. در چنین حالتی با لمس تصویر سوژه بر روی موبایل خود، می‌توانید فوکوس را مجددا تنظیم کنید.

فوکوس کردن بر روی سوژه‌های متحرک کار سخت‌تری می‌شود، بنابراین بهتر است سعی کنید ابتدا چند ثانیه گوشی موبایل خود را بر روی سوژه قفل کنید تا دوربین و حسگرهای آن، سوژه را بشناسند و سپس اقدام به عکس برداری کنید. گاهی اوقات بهترین سوژه با بهترین لوکیشن را تنها به خاطر فوکوس نکردن از دست خواهید داد و عکسی که می‌گیرید، بسیار ناخوشایند خواهد بود.

ترفند عکاسی با گوشی سامسونگ

4. فلش گوشی موبایل باعث نابودی عکس هایتان می‌شود.

یکی از مواردی که باعث می شود تصاویر شما اصلا جالب نشود، همین استفاده از نورپردازی با فلش است. چراکه وقتی از فلش برای عکس برداری استفاده می‌کنید، نور اطراف را کم می‌کنید و تمرکز زیادی بر روی یک وسیله خاص خواهید داشت که باعث می‌شود زمینه تصویر تار شود. همچنین با استفاد از فلش، چشمان سوژه قرمز خواهد شد که برای کسی که عکس برداری خوبی می‌خواهد داشته باشد، اصلا موضوع جالبی نیست.

ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل

بسیاری از افراد هستند که اشتباه مهلک تری را انجام می‌دهند و برای فروشگاه آنلاین خود، از تصاویر عکس می‌گیرند و گاهی دیده می‌شود که برای بهتر شدن عکس و از نظر خودشان نورپردازی بهتر، از فلش گوشی موبایل استفاده می‌کنند که چنین چیزی طبق گفته تمامی اساتید در دوره‌های آموزش اینستاگرام  کاملا اشتباه است.

برای نورپردازی در شب، می‌توانید راهکارهای مناسب تری به جای استفاده از فلش به کار بگیرید. برای مثال وقتی در کافه یا رستوران از غذای خود می‌خواهید عکس بگیرید، از قبل میزی را برای نشستن انتخاب کنید که نور بهتری دارد. یا از نرم افزارهای مخصوص عکس برداری در شب استفاده کنید تا بتوانید فوکوس نوری بهتری روی سوژه داشته باشید.

5. بازی با انعکاس، یکی از ترفندهای حرفه ای عکاسی با موبایل

بدنه بزرگ آینه، لیوان‌های بزرگ، سطج بزرگ آب تماما مکان‌هایی هستند که برای یک عکاس حرفه‌ای، گزینه زیبایی برای عکس گرفتن است و یکی از زیباترین تصاویری که در طول تاریخ گرفته می‌شود و انسان‌ها این مدل از تصاویر را دوست دارند.

یک لحظه فکر کنید که کنار یک سطح بزرگ آب قرار دارید و می خواهید یک تصویر آینه ای بگیرید. در چنین حالتی حتی داشتن یک موبایل مزیت محسوب می‌شود 🙂 چرا که با استفاده از آن، خیلی راحت تر می‌توانید مانور دهید و عکس خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر بگیرید.

6. استفاده از فضای منفی در عکس ها

گاهی استفاده از فضای زیاد کنار سوژه می تواند باعث زیبایی هرچه بیشتر عکس شما شود. استفاده از این تکنیک، باعث خواهد شد توجه افراد بیشتر به سمت خود سوژه جلب شود و از منظر عکاسی، شما عکس باارزش تری تحویل دیگران می‌دهید. شاید برای شما سوال پیش بیاید که فضای خالی چیست؟ فضای خالی می‌تواند یک سطح وسیع از دیوار خالی، آسمان صاف یا ابری و بخش زیادی از آب باشد.

استفاده از فضای منفی در عکاسی با موبایل

7. استفاده از خطوط راهنمای داخل گوشی موبایل

یکی از ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل که افراد زیادی از آن غافل هستند و از آن استفاده نمی‌کنند، فعال کردن خطوط گرید برای دوربین است. این قابلیت بر روی اکثر موبایل‌های هوشمند وجود دارد و خطوطی تحت عنوان یک سوم بر روی گوشی موبایل نمایان می‌شود.

این خطوط به این صورت است که از جهت افقی و عمودی تصویر به 3 قسمت مساوی تقسیم می‌شود و در مجموع 9 قسمت بر روی گوشی هنگام عکس گرفتن ظاهر می‌شود. روش استفاده از این خطوط نیز به این صورت است که هرچه عکس شما در راستای این خطوط باشد، عکس بهتری گرفته می‌شود و از نظر مخاطب، عکس‌های شما جذاب تر به نظر می‌آیند.

ترفندهای عکاسی با موبایل

برای تنظیم کردن این قابلیت در گوشی آیفون، ابتدا به بخش تنظیمات یا همان setting مراجعه کنید و سپس photo & camera را انتخاب کنید و از آن جا قسمت Grid را برای موبایل هوشمند خود فعال کنید. این قابلیت جزو ترفند عکاسی با گوشی سامسونگ نیز به شمار می‌رود و برای فعالسازی آن، دوربین را باز کنید و از آنجا پس از انتخاب setting صفحه را به پایین اسکرول کرده و Grid Line را فعال کنید.

8. استفاده از خطوط راهنمای طبیعت

ترفند عکاسی با گوشی در طبیعت، بسیار جذاب است. چرا که با یادگیری آن‌ها، می‌توانید صحنه‌های زیبایی از مسافرت، تفریح و گشت و گذار خود در طبیعت بگیرید و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. بسیاری از افراد که  آموزش فوتوشاپ را به خوبی فراگرفته‌اند، از همین طریق پول به دست می‌آورند و با فروش این عکس‌ها به سایت‌های خارجی کسب درآمد می‌کنند. علاوه بر آن، با انتشار عکس طبیعت در اینستاگرام، مشتریانی برای عکس گرفتن جذب می‌کنند و شهرت خوبی نیز می‌توانند به دست آورند.

در طبیعت خطوط خاصی وجود دارند که با نگاه کردن به آن‌ها، چشم را سمت خاصی هدایت می‌کنند و مانند یک راهنما عمل می‌کنند. ریل قطار، پلکان‌ها، مسیرهای داخل جنگا، رودخانه‌ها بهترین خطوط راهنما در تصاویر هستند که حس بی نهایت فوق العاده را در ما ایجاد می کنند.

استفاده از راهنمای خطوط طبیعت در عکس برداری با موبایل

9. در سوژه های خود به دنبال تقارن باشید

عکاسی حرفه ای با موبایل کار بسیار راحتی است و فقط باید به همین نکات ساده توجه کنید. در عکاسی‌های خود هرچه تقارن بیشتری داشته باشید، عکس‌های زیباتری نیز خواهید گرفت. چراکه تقارن به شما حس تناسب، زیبایی و هماهنگی را می‌دهند.

لازم به ذکر است که تقارن با انعکاس متفاوت است و در تقارن یک شی را می‌توان به صورت نصفه از آن عکس گرفت. نمونه‌ای از انواع تقارن را در حیاط وحش نیز می‌توان پیدا کرد که از زیبایی‌های منحصربه فردی برخوردار است.

10. از زوم کردن اجتناب کنید

احتمالا بارها پیش آمده که برای گرفتن عکس یک سوژه از فاصله دور، دوربین موبایل را روی سوژه زوم کرده‌اید و پس از گرفتن عکس، می‌بینید که عکس‌ها اصلا کیفیت خوبی ندارند. بهترین کار برای گرفتن این عکس‌ها این است که به سوژه تا حد امکان نزدیک شوید تا عکس مناسبی بتوانید بگیرید.

11. قابلیت عکس های پشت سر هم را رعایت کنید.

اگر به دنبال گرفتن عکس های جذاب هستید، قابلیت Brust mode را جدی بگیرید و در هر عکس سعی کنید مواردی نظیر قاب و زاویه را تغییر دهید تا عکس های شما هرچه بیشتر از قبل جذاب شود. این یکی از ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل است که می‌توانید از این قابلیت برای انتشار عکس‌های زیبا در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

اکثریت گوشی‌های موبایل دارای این قابلیت هستند و با گرفتن دکمه شات دوربین در موبایل، می توانید عکس‌های زیادی را پشت سر هم بگیرید. این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی سامسونگ به شما اجازه می‌دهد تا 100 عکس را به صورت متداولی و پشت سرهم بگیرید.

12. استفاده از Time Laps ترفندی قدیمی اما همچنان جزو ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل

سال ها قبل بود که تایم لپس خیلی سر زبان ها آفتاد و افراد در مکان ها و مناسبت های مختلف سخنرانی، جشن ها، مراسمات و … از آن استفاده می کردند. امروزه نیز یکی از راه های جذاب  برای ضبط خاطرات، همین استفاده از تایم لپس است.

کاربرد نیز به این صورت است که شما دوربین موبایل خود را ثابت در یک مکان قرار می‌دهید و با نصب یک نرم افزار، دوربین گوشی موبایل شما در مدت زمانی که مشغول انجام یک قعالیت هستید، از شما فیلم برداری می‌کند و آن را روی دور تند تحویل شما می‌دهد. مثلا حضور 2 ساعته شما را در یک دقیقه روی دور تند به عنوان یک فیلم در اختیار شما قرار می‌دهد.

ترفندهای گرفتن عکس با موبایل

برای نصب نرم افزارهای مناسب این کار، کافی است فقط در اپ استور یا گوگل پلی عبارت Time laps را سرچ کنید تا تعداد زیادی نرم افزار مناسب این کار برای شما نمایش داده شود.

13. استفاده از نرم افزارهای رایگان ادیت عکس

قطعا فرایند گرفتن عکس به نرم افزار دوربین گوشی ختم نمی شود و در ادامه بارها و بارها باید آن را ادیت کرد تا به عکس دلخواه و حرفه ای که مد نظرتان است، برسید.

اگر بخواهید عکس را با گوشی موبایل خود بگیرید و فرآیند ادیت آن را به کامیپوتر و لپتاپ شخصی خود واگذار کنید، بهترین برنامه فوتوشاپ است که با دیدن آموزش فوتوشاپ، می توانید کم کم ادیت عکس های خود را آغاز کنید و عکس حرفه ای تر از عکس های گرفته شده با موبایلتان ایجاد کنید.

اگر هم نمی‌خواهید وقت زیادی بگذارید و قصد دارید با همان موبایل، فرایند ادیت عکس‌ها را انجام دهید، بهترین گزینه استفاده از نرم افزار اینشات است که دارای قابلیت‌های زیادی هم برای ادیت عکس و هم برای ادیت فیلم‌های مختلف است.

14. اصول عکاسی را یاد بگیرید.

اگر تمامی موارد بالا رعایت بشه و سعی کنید از تکنیک های مختلف استفاده کنید، اما اصول اصلی عکاسی رو بلد نباشید، فقط وقت و انرژی خود را از بین برده‌اید. بنابراین بهتره قبل از هر چیزی به فکر افزایش مهارت‌های خود در زمینه عکاسی باشید. آموزش عکاسی یکی از مهارت‌هایی است که باید هر کسی با هر سنی که دارد، آن را ببینید. چراکه با توجه به گسترش اینترنت و فروش آنلاین، قطعا روزی کارتان به عکس برداری با موبایل خواهد رسید.

چگونه دوربین گوشی را تنظیم کنیم؟

تمامی مواردی که در بالا گفته شد، ترفندهای عکاسی با وسایل ساده بود و خیلی از ترفندها حتی نیاز به وسایل نیز نداشت و فقط با کسب تجربه و استفاده بهتر از موبایل می توان آن ها را انجام داد. بسیاری از مواردی که در بالا گفته شد، جزو ترفندهای عکاسی با موبایل در خانه نیز بود که با استفاده از آن، می‌توانید مهارت‌های خود را افزایش داده و با به صورت دورکاری با فروشگاه‌هایی که نیاز به عکاسی از محصولاتشان دارند، همکاری کنید.

در ادامه می‌خواهیم به صورت تخصصی‌تر به بررسی تعدادی از تنظیمات دوربین گوشی بپردازیم که با استفاده از آن، می‌توانید عکس‌های بهتری بگیرید.

تنظیمات دوربین گوشی

علاوه بر تمامی موارد بالا، شما می‌توانید با تنظیم کردن دوربین گوشی خود در ایده‌آل ترین حالت، کیفیت عکس‌های خود را تا حد زیادی به عکس دوربین‌های حرفه ای تبدیل کنید. در حالت عادی دوربین گوشی تنظیمات اصلی خود را دارد و فوکوس، ایزو  و …. آن تنظیم است. اما گاهی اوقات برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل، لازم است تنظیمات گوشی را تا حدودی تغییر دهید و در حالت pro یا manual قرار دهید.

در حالت پرو، سطح دسترسی شما به تنطیمات گوشی بسیار بیشتر است و خیلی راحت تر می‌توانید فیلم یا عکسی که می‌خواهید بگیرید را مدیریت کنید. برای تنظیم کردن قابلیت pro در گوشی‌های گلکسی، ابتدا دوربین موبایل را باز کنید. سپس با زدن more، گزینه pro Mode را انتخاب کرده تا تنظیماتی که می‌خواهید اعمال کنید برای شما نمایش داده شود.

تنظیمات موجود در قسمت ISO دوربین موبایل

  • ISO

اگر نتوانید با این قسمت کار کنید، بیشتر باعث خراب کردن عکس‌ها و ایجاد تصاویر و نویز درون آن خواهید شد. برای جاهایی که سوژه شما ثابت است یا نور خوبی دارد، از مقدار کم ایزو استفاده کنید و برعکس در زمان‌هایی که سوژه عکس شما در حال حرکت است و نور کم در محیط وجود دارد؛ از اعداد بالا برای iso استفاده شود.

  • Aperture & Shutter Speed

برای عکاسی در شب و عکاسی از اجسامی که متحرک هستند، این گزینه بسیار ایده‌آل است. با شاتر شما می‌توانید میزان نور ورودی را کم و زیاد کنید. در روز خیلی نیازی به استفاده از این گزینه نیست و بهتر است به عنوان یک ترفند عکاسی حرفه‌ای با موبایل در شب به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • Exposure

با استفاده از این ویژگی می‌توانید حساسیت بالایی برای نور ایجاد کنید. اگر در فضایی هستید که نور کمی وجود دارد و می خواهید فیلم برداری یا عکس برداری خوبی کنید، استفاده از این ویژگی گوشی‌های هوشمند، بسیار می تواند جالب باشد. البته که فیلم برداری باید نکات ویژه تری را نسبت به عکاسی در نظر داشته باشید و با استفاده از آموزش فیلمبرداری بتوانید فیلم های هرچه بهتر با گوشی موبایل بگیرید.

  • Manual Focus 

این حالت برای تنظیم کردن حالت فوکوس بیشتر بکار می‌رود و با استفاده از آن، مقدار فوکوسی برای سوژه نیاز دارید را می‌توانید تغییر دهید.

البته بسیاری از گوشی‌های هومشند، از داشتن این قابلیت manual محروم هستند. البته که اصلا جای نگرانی نیست و کافی است در اپ استور یا گوگل پلی اسم manual را سرچ کنید تا برنامه‌هایی برای این قابلیت بیاید و پس از نصب آنها، از داشتن این قابلیت در گوشی موبایل خود لذت ببرید.

سخن پایانی برای دانستن بهترین ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل

با فراگیر بودن گوشی‌های هوشمند در دست تمامی اقشار مردم و توسعه کسب و کارهای آنلاین، بهترین راه برای عکاسی، استفاده از دوربین گوشی موبایل است. اگرچه این عکس‌ها هیچ موقع نمی‌تواند به کیفیت مطلوب دوربین‌های عکاسی برسد؛ اما می تواند بهترین جایگزین برای آن‌ها در مواقع ضروری باشد. بنابراین سعی کنید ترفندها و نکاتی که در بالا گفته شد را به خوبی بکار بگیرید و اگر ترفندی شما می‌دانید و جای ان در بین مطالب بالا خالی است، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک گذاشته و با انتشار آن، به دیگر افراد برای عکاسی بهتر با موبایل کمک ویژه ای کنیم.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *