هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ترفندهای عکاسی پرتره

ترفندهای عکاسی پرتره

دسته بندی : فناوری
1400/10/10

احتمالا در اطراف خود کسانی را دیده اید که همیشه با دوربین یا گوشی تلفن همراه خود، مشغول عکاسی و فیلمبرداری از مناظر مختلف هستند. این افراد سعی می کنند هر آنچه که می تواند به چشم خودشان و بقیه زیبا می رسد را به تصویر بکشند. عکاسی جزو کارهایی است که عمدتا به شکار زیبایی ها و مناظر فوق العاده می رود و سعی می کند تا هرآنچه مورد توجه مردم قرار می گیرد را ثبت کنند. اما یک شاخه از عکاسی که به آن عکاسی پرتره گفته می شود، بسیار جذاب است و طرفداران زیادی دارد و در بسیاری از مواقع تفاوتی نمی کند شما عکاس باشید، آموزش عکاسی دیده باشید یا خیر. بلکه آنقدر این دسته از عکس ها زیبا هستند که هر کسی را مجذوب خودش می کند. اما گرفتن این عکس ها اصولی دارد و ما امروز می خواهیم در قالب ترفندهای عکاسی پرتره تعدادی از مهم ترین اصول و ترفندهایی که برای این نوع عکاسی به کار می رود را در برتر آموز با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

بسیاری از افراد فکر می کنند، گرفتن عکس های خوب، ملزم به داشتن دوربین های گران قیمت و فوق العاده حرفه ای است. این نظریه اشتباه است؛ قبول دارم که داشتن دوربین کمک زیادی به گرفتن عکس های بینظیر خواهد کرد اما همه چیز داشتن دوربین نیست و شما حتی با یک گوشی موبایل نیز می توانید بهترین عکس ها را ثبت کنید به شرطی که اصول و ترفندهای مورد نیاز برای این کار را بدانید.

عکاسی پرتره چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی تکنیک های این نوع از عکاسی برویم، بهتر است ابتدا توضیح مختصری از این نوع عکاسی داشته باشیم. عکاسی پرتره در واقع شاخه ای از عکاسی است که در آن، چهره یک انسان عکس برداری می شود. برای داشتن بهترین عکس های پرتره باید به صورت دائم خلاقیت خود را بکار ببرید تا با استفاده از ترکیبات نور و رنگ، یک پرتره با کیفیت و عالی داشته باشید. عکاسی پرتره این نیست که شما یک عکس فوری و سریع بگیرید، بلکه عکسی است که در کمال آرامش انجام می شود و در بسیاری از موارد شخص به دوربین نگاه می کند. در گذشته این نوع عکاسی به تک چهره نیز معروف بود که به دلیل زیبا نبودن نام آن، بسیار سریع جای خودش را به پرتره داد.

عکاسی پرتره چیست؟

ترفندهای عکاسی پرتره چیست؟

حال که تعریف این نوع سبک از عکاسی را دانستید و متوجه شدید چگونه انجام می شود، می خواهیم با یکدیگر ترفندهایی را فرا بگیریم تا عکس های پرتره شما باکیفیت تر و زیباتر از قبل گردد. این مواردی که گفته می شود هم برای دوربین و هم برای موبایل قابل استفاده هستند. اما برخی از آن ها فقط با داشتن دوربین امکان پذیراند اما ما سعی کردیم روش هایی را مورد بررسی قرار دهیم که با رعایت آن ها حتی با موبال نیز بتوانید عکس های خوبی بگیرید. برای عکاسی هرچه بهتر با موبایل می توانید آموزش موبایل گرافی و ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل را مطالعه نمایید.

1.استفاده از نور طبیعی

بسیاری از مواقع برای عکاسی پرتره در جایی مانند منزل، نیازی به استفاده از نورهای استودیویی وجود ندارد و همین نور طبیعی که از پنجره داخل ساختمان می تابد، برای گرفتن یک عمکس حرفه ای کاملا مناسب است. مدل عکاسی خود را در زاویه از پنجره قرار دهید که با استفاده از یک رفلکتور سفبد یا نقره ای بتوانید بر روی صورت وی سایه بیندازید. البته باید به نورهای دیگه ای که بر روی صورت سوژه ممکن است بیفتد نیز باشید. این نورها اگر به رنگ سبز باشد، ممکن است باعث شود سوژه مریض به نظر بیاید. این در حالی است که نوری که هنگام غروب از خورشید متساعد می شود، بسیار گرم و زیبا است .

نورپردازی در عکاسی پرتره

2. فوکوس روی چشم ها را فراموش نکنید

به صورت کلی لازم نیست حتما در یک عکس پرتره، مستقیم به دوربین نگاه شود و اصطلاحا Eye Contact برقرار گردد اما از آنجایی که چشم ها یکی از زیباترین عضوهای صورت هستند، بهتر است در تصویر به صورت مشخص و شارپ مشخص باشند. بهتر است نقطه فوکوس اصلی خود را در عکس همان چشم ها در نظر بگیرید و در ححالی که شاتر را تا نیمه فشار داده اید، یک بار دیگر کادر را چک کرده و تا عکس خود را ثبت کنید.

3. استفاده از لنز استاندارد را فراموش نکنید

یکی از ترفندهای عکاسی پرتره با دوربین، استفاده از لنز استاندارد برای عکاسی است. استفاده از لنزهای واید برای مواقعی که می خواهید یک منظره بزرگ و گسترده را عکاسی کنید مناسب هستند اما برای عکاسی پرتره اصلا نباید از این نوع لنزها استفاده کنید. استفاده از لنز واید باعث می شود جزئیات چهره سوژه به هم بریزد و شخص داخل تصویر کج و کوله به نظر بیاید و عکس خراب شود.

4. پرتره با نور زیاد

یکی دیگر از ترفندهای عکاسی پرتره، عکس برداری با نور غیر معقول و زیاد است که به آن عکس های با نور زیاد یا High-key می گویند. در این نوع از عکاسی ها، از یک نور زیاد استفاده می شود و حتی می توانید از overexpose برای بهتر شدن نور در عکاسی استفاده کنید. در این نوع عکاسی حتما بهتر است از تصاویر RAW استفاده شود و بعض از عکاسی، در فوتوشاپ تنظیمات مربوط به Exposure را تغییر بدهیم. اگر اطلاعات کافی درباره فتوشاپ ندارید، می توانید مقاله آموزش فوتوشاپ را مطالعه کنید.

در این عکس ها باید از یک بک گراند سفید استفاده کنید و جزییات صورت اگر مشخص نباشد مشکلی ندارد و نتایج خوبی برای تصویر ایجاد خواهد شد.

پرتره با نور زیاد

5. ایزو را افزایش دهید

احتمالا برایتان پیش آمده است که وقتی از یک فردی می خواهید عکس بگیرید، مدام حرکت می کند و حالات چهره خود را تغییر می دهد و در عکاسی یکی از بدترین چیزهایی که می تواند یک عکس را خراب کند، نیمه چشمک زن صورت یا چهره با حالت عجیب و غریب است. برای اینکه در چنین حالتی بتوانید یک عکس خوب بگیرید و تغییر حالت فرد باعث خراب شدن تصویر نشود، باید از سرعت بالا برای شاتر استفاده کنید.

با انجام این کار مطمئن خواهید بود هیچ گونه لرزشی برای دست خود نخواهید داشت و می توانید با خیال راحت عکس های پرتره را بگیرید. اگر از مد اولویت دیافراگم استفاده می کنید، افزایش سرعت شاتر را از ایزو 100 تا ایزو 400 می توانید افزایش دهید. برای مکان هایی که نور کم می شود، می توانید این مقدار تا 800، 1600 و در بعضی مواقع تا 3200 افزایش دهید.

6. از ترکیب بندی ها استفاده صحبح کنید

در مورد ترکیب بندی ها بهتر است نهایت خلاقیت خود را بکار ببرید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای بهتر کردن عکس می توانید خیلی خوب زوم کرده و فقط شخص را درون کادر قرار دهید و اطراف وی را به نمایش ندهید. این در حالی است که می توانید با استفاده از نمایش اطراف سوژه نیز عکس زیبایی بسازید. تفاوتی نمی کند بک گراند سوژه نمایش داده شود یا خیر. بلکه می توانید با تغییر ترکیب بندی، یک عکس زیبا بگیرید.

7. تغییر ژست سوژه یکی از ترفندهای عکاسی پرتره

بسیاری از مواقع یک تغییر کوچک در ظاهر شخص می تواند تاثیر زیادی بر روی عکس شما داشته باشد. مثلا اینکه شخص می خندد یا خیر، شخص ایستاده است یا خیر و … می تواند به صورت کلی حالت یک عکس را تغییر دهد. یکی از نکاتی که هنگام عکاسی باید در نظر بگیرید این است که از تمامی حالات سوژه عکاسی کنید تا بعدا دستتان برای انتخاب و ویرایش باز باشد و نیازی نباشد که یک عکس تکی که شاید خیلی هم زیبا به نظر نمی رسد را ویرایش کنید.

8. گرفتن عکس پرتره از کودکان

اگر شما در منزل یک کودک دارید، به شما تبریک می گویم چرا که یک سوژه بینظیر برای گرفتن عکس های فوق العاده در اختیارتان قرار دارید که می توانید از حالات مختلف وی عکاسی کنید. برای عکس گرفتن از کودکان بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید و آن ها را نزدیک پنجره قرار دهید و با استفاده از یک رفلاکتور نور بیشتری را به سمت کودک خود هدایت کنید.

عکاسی پرتره از کودکان

هرچه نوری که بر سوژه می تابانید بیشتر باشد، نیاز به حالت ایزوی کمتری است و همین باعث زیباترشدن عکس گرفته شده خواهد کرد. بهترین زمان برای عکاسی از کودک زمانی است که آن ها از خواب بیدار شده اند یا تازه غذایشان را خورده اند چرا که در این زمان بیشترین سطح هشیاری برای آن ها برقرار است.

9. سعی کنید عکس های طبیعی بگیرید

بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه موقعی جلوی دوربین قرار می گیرند، حالت چهره آن ها عوض می شود و کاملا مشخص است که عکسی که از آن ها گرفته شده در شرایط نامعمولی بوده و همین امر باعث می شود تا عکس کاملا مصنوعی به نظر بیاید. این اتفاق وقتی از یک کودک عکس می گیرید بیشتر میفتد چرا که ممکن است شما بخواهید او را در یک ژست مشخص قرار داده و همین امر باعث شود عکس کاملا مصنوعی به نظر بیاید. بنابراین سعی کنید از کسی به عنوان سوژه استفاده کنید که هر دوی شما با هم راحت هستید. این راحت بودن می تواند ایجاد عکس های فوق العاده را برای شما کند.

10. احساسات به عکس معا می دهند

یکی از ترفندهای عکاسی پرتره، عکاسی از احساسات و ثبت لحظات خنده، شادی و غم یک فرد است. سعی کنید از گرفتن عکس هایی که دارای احساسات مصنوعی هستند، خودداری کنید. سعی کنید با سوژه خود صحبت کنید که چه سبک عکسی قرار است گرفته شود و چگونه می تواند به شما کمک کند تا یک عکس هنری و زیبا بگیرید.

عکس پرتره همراه لبخند

11. پیش زمینه عکس را جدی بگیرید

در اکثریت عکس های پرتره، پیش زمینه عکس به صورت کامل تار می شوند تا فوکوس بیشتری بر روی خود سوژه باشد. در کنار این داشتن یک پیش زمینه جذاب می تواند کمک زیادی برای داشتن یک عکس فوق العاده کند. بنابراین بهتر است یک پیش زمینه مناسب انتخاب کنید و در کنار آن، سعی کنید دیافراگم، شاتر و … را با توجه به آن تنظیم کنید.

12. ژست خانوادگی برای داشتن یک عکس پرتره زیبا

فرض کنید تعدادی از افراد یک خانواده یا گروهی از دوستان خود هستند که می خواهید از آن ها عکس پرتره دسته جمعی بگیرید. اولین چیزی که در نگاه اول بسیار مشخص است، تفاوت در جسه و سایز فیزیک بدنی آن ها است. در عکس های دسته جمعی معمولا افرادی که دارای قد بلندتری هستند به عقب رفته و کسانی که قدشان کوتاهتر است در جلوی تصویر قرار می گیرند. علاوه بر این، رنگ لباس موردی است که می تواند بسیار مورد توجه شما قرار بگیرد و از آن استفاده کنید. ترجیحا افرادی که دارای رنگ لباس نزدیک به یکدیگر دارند را کنار هم قرار ندهید تا مرز بین آن ها به صورت کامل مشخص باشد.

عکس پرتره خانوادگی

برای بهتر شدن عکس بهتر است از یک دوربین با دیافراگم F/8 و لنز واید استفاده کنید تا همه داخل عکس باشند. اما اگر لرزش دستان شما زیاد است و نمی توانید به خوبی عکس را با استفاده از این دیافراگم بگیرید، توصیه می کنم به دوستان یا افراد خانواده بگویید که در نزدیکی یکدیگر قرار بگیرند تا مجبور نباشید از این دیافراگم استفاده کنید.

13. گوشی موبایل خود را بر روی حالت پرتره قرار دهید

تا چند سال قبل دوربین گوشی ها به خوبی نمی توانست تفاوت میان پس زمینه و سوژه را متوجه شود و همین امر باعث می شد تا در بسیاری از مواقع موی سوژه به صورت تار تبدیل شده و از کیفیت تصویر تا حد زیادی کم می کرد. اما این مشکل در گوشی های هوشمند امروزی تا حد زیادی برطرف شده اما می تواند بهتر شود.

با این حال با استفاده از گوشی موبایل خود می توانید عکس های زیبایی بگیرید و فقط کافی است کمی از تکنیک های عکاسی استفاده کنید و گوشی موبایل خود را بر روی حالت پرتره قرار داده و در حالت های مختلف عکس بگیرید. ممکن است با گوشی موبایل در شب، عکس ها با نویز بیشتری گرفته شود بنابراین باید تمامی این موارد را تست کنید

14. تعداد عکس های بالا بگیرید

شاید بسیار دیده باشید که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یک عکس بسیار زیبا گذاشته شده است و شخص در آن عکس بسیار فوق العاده به نظر می رسد. واقعیت این است که آن عکس، یکی از 100 عکس گرفت شده است و قرار نیست یک عکس گرفته شود و همان یک عکس نیز بهترین عکس موجود باشد. شما باید چندین و چند عکس از سوژه مورد نظر خود بگیرید و سعی کنید بهترین آن را انتخاب کنید. این قضیه برای موبایل یا دوربین تفاوتی ندارد و شما باید سعی کنید تعداد عکسی که می گیرید، زیاد باشد و از بین آن بهترین را برگزینید.

کلام پایانی

امروز در این مقاله سعی کردیم مهم ترین ترفندهای عکاسی پرتره رو با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و به شما آموزش دهیم که چگونه با دوربین عکاسی عکس پرتره بگیریم و این کار باعث خواهد شد تا وقتی برای عکاسی پرتره می خواهید اقدام کنید، یک اطلاعات کافی در دست داشته باشید و بتوانید با استفاده از دوربین و گوشی موبایل خود، بهترین عکس ها را بگیرید. حال نوبت شماست که مقاله ما را هرچه تکمیل تر کنید. اگر چیزی برای داشتن یک عکس پرتره خوب می دانید، خوشحال خواهیم شد آن را با ما در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *