هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تكنيك فراموش نكردن درس + برترآموز

تكنيك فراموش نكردن درس ها + آموزش تخصصی برای جلوگيری از فراموشی

دسته بندی : تحصیلی - مقالات - موفقیت
1401/05/22

تكنيك فراموش نكردن درس يكی از مهارت‌های مهم در جهان امروز می‌باشد كه تمامی افراد بايد به‌خوبی به آن توجه داشته باشند؛ اما فراموشی از كجا شروع خواهد شد؟ آيا فقط موقعی كه فراموشی زياد برای ما پيش می‌آید استفاده از اين تکنیک‌ها واجب می‌شود؟ قطعاً خير، فراموشی حتی برای كودكان و حتی برای‌ نو جوانان و… هم پيش خواهد آمد و البته كه همه بايد از تكنيك فراموش نكردن درس استفاده كنند؛ اين نوع از تکنیک‌های به شما كمك می‌کند كه به‌صورت‌ كلی فرايند حفظ كردن خود را بالا برده و البته كه پس از حفظ كردن موارد به‌سرعت آن‌ها را فراموش نكنيد حتی در بازه زمان‌های بسيار بلند مدت؛ ما در اين مقاله از سايت برتر آموز قصد بر آن داريم كه صفر تا صد اين تکنیک‌ها را برای شما شرح دهيم و البته پيشنهادات ارزنده ایی‌ هم به شما ارائه دهيم.

فراموش كردن درس‌ها و يا شماره‌ها و يا اطلاعات و… امری طبيعی خواهد بود و البته كه تمامی انسان‌ها نمی‌توانند تمامی اطلاعات را حفظ كرده باشند ولی اين مورد امكان پذير خواهد بود و البته كه به‌ویژه برای دانش آموزان اين موضوع اهميت بسيار زيادی دارد به اين دليل كه دانش آموز پس مطالعه فكر می‌کند كه ديگر به موضوعات مسلط شده ولی چند ساعت ديگر موضوعات و مباحث را فراموش كرده است؛ قطعاً كه اين نوع از موارد طبيعی و برای تمامی دانش آموزان هم پيش آمده است و تنها راه حل برای آن استفاده از تكنيك فراموش نكردن درس‌ها خواهد بود و البته شايد استفاده از اين تکنیک‌ها را در دوره‌های تند خوانی و… ديده باشيد ولی اين موضوع فراتر از اين موارد خواهد بود.

فراموش كردن درس‌ها زمينه ساز چه مواردی است؟

شايد اين سؤال برای‌ شما هم پيش آمده باشد كه اگر درسی را فراموش كنيم چه بر سر ما خواهد آمد و… اولين آن كه شما قطعاً نمره‌ی مناسبی در امتحانات خودتان كسب نخواهيد كرد و البته كه دانش آموزان حساس و البته افراد حساس به اين نوع از موضوعات سر شار از استرس می‌شوند و دائم با خود فكر می‌کنند كه چرا انقدر فراموش كار شده‌اند و يا اينكه چگونه مطالب به‌سرعت فراموش می‌کند و… قطعاً كه اين موضوعات به سراغ شما خواهد آمد؛ اما عوامل زمينه ساز پس فراموشی موارد زير می‌باشد:

1- عادت به فراموشی: عادت به فراموشی يكی از دغدغه‌های بزرگ افراد می‌باشد كه خودشان شايد از آن خبر نداشته باشند و بعد از مدت‌های طولانی از اين موضوع باخبر شوند؛ به‌عنوان مثال اگر شما تمامی اين نوع از فراموشی‌ها را عادی جلوه دهيد و به آن اصلاً توجهی نكنيد قطعاً سعی و تلاشی برای بهبود آن نخواهيد كرد و قطعاً كه اين موضوع سبب ضعف حافظه شما خواهد شد و البته كه در آينده ایی بسيار نزديك هم به مشكل برخورد خواهيد كرد.

آموزش درستی را انتخاب كنيد:

انتخاب آموزش درست برای مطالعه دروس از جمله مواردی است كه هميشه تأکید شده و همه بايد به آن‌ها توجه كنند؛ سايت ما با ارائه آموزش درس‌های مهمی همانند شيمی و با ارائه آموزش شيمی صفر تا صد كنكور به شما دانش آموزان اين پيشنهاد ويژه رتبه برتر شدن را داده است و البته اين دوره توسط اساتيد برتر آموز تدريس شده و به‌راحتی شما می‌توانید در آن‌ها شركت كنيد.

تند خوانی بهترين روش موجود:

در دوره‌های تند خوانی شركت كنيد؛ سايت برتر آموز برای شما كاربران عزيز دوره تندخوانی حاضر كرده است كه شما می‌توانید با شركت كردن در اين دوره‌های به‌صورت عالی موفق شويد و البته كه اين دوره آموزش تند خوانی توسط اساتيد برتر آموز تدريس شده و از كيفيت بالایی برخوردار می‌باشد.

 

تكنيك فراموش نكردن درس

2- ايجاد استرس بسيار زياد: اغلب افرادی كه به‌سرعت مواردی را فراموش می‌کنند و… قطعاً كه دچار استرس خواهند شد به اين دليل كه اين موضوع برای آن‌ها اصلاً طبيعی نخواهد بود. حال بهتر است بدانيد كه افراد برای مواجه شدن با اين موضوع به چند دسته تقسيم می‌شوند؛ ابتدا آن كه بی‌خیال هستند كه همانند بخش قبلی برا‌ی آن‌ها عادی می‌شود و البته كه افراد حساس دچار استرس بسيار زياد می‌شوند؛ پيشنهاد می‌شود كه اصلاً به خودتان استرس وارد نكنيد به اين دليل كه استرس بدن شما را نابود  می‌کند و بهترين راه آن است كه از تكنيك فراموش نكردن درس كه در ادامه برای شما عنوان خواهيم كرد استفاده كرده و از اين مورد به‌سرعت خلاص شويد.

 

3- موفق نشدن در تمامی زمینه‌ها: برای موفق شدن در مدرسه و در محل كار و البته در تمامی عناوين بايد از هوش و حافظه خوبی برخوردار باشيد و البته كه افراد فراموش كار هيچ جایی نخواهند داشت ولی چرا؟ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است مثالی را برای شما عنوان كنيم؛ فرض كنيد شما دانش آموزی هستيد كه با خواندن درس‌های خود پس از چند ساعت آن‌ها را فراموش می‌کنید با اين حال شما در امتحانات خود نمره‌ی خوبی به دست نخواهيد آورد و قطعاً زندگی هم همین‌گونه است و در تمامی بخش‌های زندگی شما مشكل ساز خواهد شد.

تكنيك فراموش نكردن درس :

تا به اينجای مقاله با مواردی بسيار مهم آشنا شده‌اید و حال نوبت آن فرا رسيده است كه به سراغ تكنيك فراموش نكردن درس برويم و البته قبل از آن توجه داشته باشيد در هر بخش نكات و پيشنهادات ارزنده ایی برای شما ارائه خواهد شد كه بهتر است شما از آن‌ها به‌خوبی استفاده كنيد:

  • نحوه درست مطالعه: اولين مورد از تكنيك فراموش نكردن درس نحوه درست مطالعه می‌باشد؛ قطعاً مطالعه درست سبب می‌شود كه شما مطالب را به‌خوبی به خاطر بسپاريد و قطعاً آن‌ها را دير فراموش كنيد و يا اصلاً هميشه فراموش نكنيد، ولی چگونه؟ ابتدا برای مطالعه درست بهتر است كه به‌صورت چشمی يك مطالعه ایی داشته باشيد و البته كه اين مطالعه چشمی شما فقط و فقط نگاه كردن به متن‌ها نخواهد بود و در اين حين شما بايد زير تمام كلمات قيد و كلمات كليدی خط بكشيد و حال نوبت آن است كه متن را به‌خوبی مطالعه كنيد با اين روش شما خواهيد فهميد كه موضوعی كه داريد مطالعه می‌کنید در رابطه با چيست و چه مواردی در رابطه با آن مهم است. دانستن موضوع مبحث و البته نكات مهم آن و البته قیدهایی كه بايد بدانيد از جمله مواردی است كه هميشه مطلب را در ذهن شما هك می‌کند.( هايلات كردن و نوشتن نكات مهم در دفتر باطله نيز تأثیر گذار خواهد بود و البته هايلات كردن به‌منظور رنگ كردن بخش‌های مهم و قیدها است)

 

  • مرور صحيح مباحث: مرور و استمرار بر خواندن مطالبی كه قبلی مطالعه کرده‌اید يكی ديگر از تكنيك فراموش نكردن درس‌ها می‌باشد. قطعاً هميشه با واژه مرور آشنا بوده‌اید و هميشه بايد به آن هم توجه داشته باشيد به اين دليل كه مرور كردن موارد و نكات مهم هميشه شبيه ساز مطالب عمل خواهد كرد ولی چگونه؟ توجه داشته باشيد وقتی شما مطلبی را به‌خوبی مطالعه کرده‌اید قطعاً پس از گذشت چند ساعت ممكن است برخی‌ از نكات از ذهن شما به‌اصطلاح پاك شده باشد و حال نوبت آن فرا رسيده است كه سؤالاتی را برای خود طرح كرده و يا اينكه به‌صورت روتين مانند مطالب را مرور كنيد با اين روش شما درك خواهيد كرد كه چه مطالبی را فراموش کرده‌اید و با بازبينی مجدد آن‌ها ديگر آن‌ها را فراموش نخواهيد كرد.

چگونه با سرعت مرور كنيم تا وقتمون گرفته نشه؟ شايد اين سؤال برای‌ دانش آموزان كنكور هم پيش آمده باشد ولی در الان برای شما سير تا پياز را ذكر خواهيم كرد. برای مرور كردن سریع مباحث شما بايد چندين كار را از قبل انجام داده باشيد آن كه نكات مهم هر بخش را يادداشت كرده باشيد و علاوه بر آن بر روی كلمات مهم و قیدها نيز هايلات كشيده باشيد با اين روش شما با رسيدن به صفحه مد نظر می‌توانید نكات مهم را بخوانيد و البته كه سریع نكات را درك كنيد.

تكنيك مديريت زمان كنكور به صورت صفر تا صد

  • کنفرانس بدهيد به‌صورت تك نفره( معلم شويد): يكی ديگر از روش‌هایی كه شايد قبلی شنيده باشيد آن است كه خودتان معلم خودتان شويد ولی چگونه و با چه روشی؟ اين تكنيك فراموش نكردن درس بسيار عالی خواهد بود، فرض كنيد شما مبحثی مهم را خوانده‌اید و به‌تمامی مطالب و نكات مهم آن درست یافته‌اید و حال نوبت آن فرا رسيده است كه خودتان را بيازماييد بهترين روش آن است كه برای خودتان توضيح دهيد ولی به روشی درست؛ فرض كنيد كه در كلاسی قرار گرفته‌اید و شروع به صحبت كردن كنيد و به زبان معياری خودتان توضيح دهيد و نكات مهم را شرح دهيد بدون هيچ لكنت زبان و استرس.( يكی از مؤثرترین بخش‌ها آن است كه با صدای بلند موضوعات را برای خودتان شرح دهيد و البته كه بدون خجالت)

 

  • تمركز داشتن حين مطالعه: شايد يكی از عنصرهای هميشگی در تمامی عرصه‌ها برای موفقيت تمركز می‌باشد؛ شما با داشتن تمركز می‌توانید تمامی کارها را با دقت و با درصد خطا كمتری انجام دهيد؛ اما برای تكنيك فراموش نكردن درس‌ها چگونه از تمركز خودمان استفاده كنيم؟ توجه داشته باشيد برای مطالعه ایی بدون نقص وجود مكان آرام و البته مكانی كه شما در آن آرام باشيد و بدون هيچ استرس و البته مكانی‌ شما عادت داريد در آن مطالعه كنيد بهتر نوع انتخاب شما خواهد بود؛ با انتخاب مكانی آرام حال شما می‌توانید مطالعه داشته باشيد؛ توجه داشته باشيد كه حين مطالعه صدای تلويزيون و موبايل و… خود را كم كنيد تا تمركز شما حين مطالعه بر هم نخورد و البته كه اگر لحظه ایی تمركز از بين برود به‌طور قطع شما بر مباحث مسلط نخواهيد شد و اين موضوع اثبات شده است.( ممكن است برخی از روزها شما ناراحت شده باشيد و يا اينكه حوصله مطالعه نداشته باشيد و قطعاً در اين نوع از حالت‌ها افزايش تمركز و يا ایجاد تمركز برای‌ شما بسيار سخت خواهد بود؛ بهترين كاری كه می‌توانید انجام دهيد آن است كه كمی موسيقی آرامش بخش گوش كنيد؛ قطعاً با گوش دادن به موسيقی كه به آن علاقه داريد می‌توانید شما را آرام كند)

 

  • تست و آزمون از خود را فراموش نكنيد: شايد در بخش‌های قبلی از تكنيك فراموش نكردن درس مرور را مطالعه كرده باشيد متوجه آن شده‌اید كه تست و آزمون بسيار مهم است و در اين بخش به‌صورت مختصر به آن خواهيم پرداخت. اولين مورد آن است كه شما بعد از مطالعه كامل به مباحث بايد توجه داشته باشيد كه آيا شما به آن تسلط كافی داريد و يا نه؟‌ قطعاً هيچ دانش آموزی تسلط كافی نخواهد داشت و يا اينكه از اين موضوع اطمینان خاطر حاصل كنيد بهترين روش آن است كه خودتان را بيازماييد با آزمون‌های اينترنتی و يا طراحی كردن آزمون توسط خودتان؛ البته با پاسخ دادن به‌صورت منطقی و بدون تقلب به اين آزمون‌ها شما از خودتان يك ارزيابی داريد؛ حال اگر نتيجه مثبت حاصل شد راهی درست را در پيش گرفته‌اید و بلعكس بايد روش و تكنيك فراموش نكردن درس را تغيير دهيد برای‌ خود يا آن كه دوباره آن را بررسی كنيد.

تكنيك فراموش نكردن درس به صورت تخصصی + برترآموز

 

جمع بندی و سخن پايانی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و در صورت رضايت آن را برای دوستانتان به اشتراك بگذاريد؛ بهتر است يك نکته‌ی مهم را يادآوری كنيم و آن كه اگر به تكنيك فراموش نكردن درس‌ها دقت نكنيد و يا توجهی نداشته باشيد در آينده ایی بسيار نزديك ممكن است كه شما درگير استرس شويد و البته اين نوع از استرس‌ها بسيار حاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را كنترل كرد؛ بهترين شيوه كنترل آن‌ها جلوگيری خواهد بود. شما با فرا گرفتن تكنيك فراموش نكردن درس‌ها و عمل كردن به‌ آن‌ها می‌توانيد اين موردها‌ را بهبود بخشيده و ديگر نگران نباشيد.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *