هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تکنیک های موثر برای افزایش فروش

تکنیک های موثر برای افزایش فروش از دید روانشناسی 1401

1401/01/15

یکی از موارد و اهداف مشترکی که تمامی کسب و کار ها به دنبال آن هستند که از این طریق به درآمد و سود بالا برسند، تکنیک های موثر برای افزایش فروش است. پس از این که کسب و کار راه اندازی شد و دوره ی نخست خود را طی کرد از آن انتظار میرود که بتواند به درآمد زایی برسد، گاهی اوقات شما تمام شیوه ها و روش های درآمد زایی را بررسی کرده و روی کسب و کار خود پیاده سازی می کنید اما متاسفانه آن نتیجه مطلوب و دلخواه خود را دریافت نمیکنید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفته اید امروز به همراه من و برتر آموز باشید زیرا میخواهیم یک سری از تکنیک های موثر برای افزایش فروش را معرفی کنیم که با پیاده سازی آنها بتوانند فروش خوبی را کسب کنید. پس همراه برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • افزاش فروش یعنی چه؟
  • تکنیک های موثر برای افزایش فروش

افزاش فروش یعنی چه؟

وقتی که شما کسب و کاری را راه اندازی می کنید به یک درآمدی خواهید رسید. هرچه زمان میگذرد هزینه های جانبی شما هم افزایش پیدا میکند پس بنابراین فروش شما هم باید افزایش پیدا کند. با این توضیحات خواستم به این نکته بپردازم که افزایش فروش صرفا برای کسب و کار هایی نیست که فروشی ندارند بلکه به کسب و کار های که درآمد دارند اما این درآمد به صورت ثابت است پیشنهاد میشود.

تکنیک های موثر برای افزایش فروش

همانطور که اگر مفهوم بازاریابی و فروش آشما باشید می دانید لزوما خرید های جامعه هدف از شما بنا بر نیاز نیست و ممکن است این افراد به صورت احساسی و با تصمیم در لحظه از شما خرید انجام دهند. بنابراین شما باید برای هر دو دسته راهکار افزایش فروش داسته باشید. در این سری قصد داریم درباره ی تکنیک های موثر برای افزایش فروش از دید روانشناسی استفاده کنیم تا روی هر دو گروه موثر باشد.

پیشنهاد میشود مقاله معرفی ترند های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

هزینه ارسال رو حذف کنید!!

شاید با خواندن این تیتر کمی اوقاتتان تلخ شود و بگویید که دنبال افزایش فروش هستید و نه ضرر. ولی صبر کنید که در ادامه به این موضوع میپردازم. حذف هزینه ارسال لزوما به معنای ضرر کسب و کار نیست. اگر شرایط این را دارید که هزینه ارسال از مشتری دریافت نکنید که چه بهتر و میتوانید با شعار ارسال رایگان به خوبی میان رقبا حرکت کنید و سرعت بگیرید. اما اگر این امکان برای شما فراهم نیست، می توانید هزینه ارسال را روی قیمت محصول محاسبه کنید و هزینه ارسال را صفر قرار دهید. البته این موضوع ابعاد مختلفی دارد و با توجه به اجناس کسب و کار میتوانید متفاوت باشد، اما اگر کالای شما سبک است و توسط پست ارسال دارید بهتر است از این طریق مشتری را به خرید کالا تشویق کنید. این کار حالا چه فایده ای دارد؟ از لحاظ تکنیک روانشناسی اینکه مشتری هزینه ارسال را پرداخت نکند بسیار در فروش کالا تاثیرگذار است. در ذهن مشتری خواهد ماند و اعتماد به برند افزایش پیدا می کند. شاید فکر کنید که ممکن است کالا را ارزان تر خریداری کنند ولی وقتی هزینه ارسال به آن اضافه میشود کاربر از خرید مردد شده و سفارش را رها میکند. پس با حذف هزینه ارسال میتوانید فروش خوبی را تجربه کنید و از لحاظ روانشاسی روی مشتری اثر گذار باشید.

تکنیک های موثر برای افزایش فروش از دید روانشناسی

راه اندازی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان یک ایده عالی و بسیار مناسب برای جذب مشتری و افزایش فروش است. وقتی که به کسب و کار ها میخواهیم پیشنهاد راه اندازی باشگاه مشتریان را بدهیم، در ابتدا به صاحبین کسب و کار ها درباره ی اهمیت باشگاه مشتریان توضیح میدهیم و از آنها میخواهیم در صورتی که میتوانند به مشتری ها خدمات واقعی ارائه کنند، این باشگاه را راه اندازی کنند. حالا منظور از خدمات واقعی به مشتری ها چیست؟ باشگاه مشتریان یک ابزاری هست که معمولا در بین 10 تا کسب کار در 8 تای آنهای راه اندازی شده اما به قدری ایده و راه اندازی آنها کیفیت پایینی دارد که اغلب خود مشتری ها هستند که از شرکت در این باشگاه ها دوری میکنند. در باشگاه مشتری ها شما باید آنقدر ویژگی های خوبی ایجاد کنید که خود مشتری تشویق شود با خرید کالا در باشگاه مشتری ها شرکت کند. اگر ایده ای در راه اندازی باشگاه مشتریان ندارید پیشنهاد میشود در ابتدا مقاله باشگاه مشتریان چیست؟ را مطالعه کرده و سپس به راه کار های آن توجه نمایید تا بتوانید باشگاه مشتریان خوبی را راه اندازی کنید. اینکه مشتری متوجه شود که با هر خرید سودی دریافت میکند و در انتها مشمول دریافت جایزه میشود از دید روانشناسی روی فروش بسیار تاثیرگذار است.

حس ترس در کاربر ایجاد کنید!!

حیلی از شما پس از خواندن این تیتر به این موضوع فکر میکنید که اصلا چرا باید حس ترس در کاربر ایجاد کرد؟؟ یا اصلا تا وقتی که میتوان با کاربر رفیق شد چرا حس ترس؟؟ حس ترس در کاربر به معنای مثبت آن است یعنی در کاربر این جس را ایجاد کنید که اگر خرید خود را نهایی نکند، ممکن است دیگر این تخفیف ویژه را از دست بدهد. خیلی از شما ها خرید هایی را میکنید که در آن زمان به آنها احتیاجی ندارید اما چون حس ترس در شما ایجاد شده که اگر این تخفیف یا این کالا را از دست بدهید دیگر نمیتوانید مانند آن را پیدا کنید، شما سعی کرده اید که خرید خود را نهایی کنید. اگر کاربر متوجه شود که فروش و یا تخفیف شما همیشگی است ممکن است بار ها خرید خود را به تعویق بیاندازد اما با ایجاد یک حس ترس درست میتوانید فروش خوبی را تجربه کنید.

عدد جادویی 9 در قیمت گذاری!

بارها مشاهده کردیم که در فروشگاه ها و تبلیغات تلویزیونی عدد ها و قیمت های فروش به عدد 9 ختم میشود. به جای اینکه کالایی را 100 هزار تومان بفروشید آن را 99 تومان قیمت گذاری کنید. تخفیف هزار تومانی سودی از شما کاهش نمیدهد اما میزان فروش شما را به شدت افزایش میدهد. خیلی از مواقع مشاهده شده است که کالایی که 300 تومن قیمت داشته و کالایی که 299 تومان قیمت گذاری شده وقتی در بازه زمانی های یکسانی به فروش میرسد، کالای 299 تومانی فروش بیشتری را داشه است که همین به دید روانشناسی و عدد جادویی 9 بازمیگردد. پیشنهاد میشود جهت آموزش در این زمینه مقاله فوق کاربردی روش های قیمت گذاری فروش را مطالعه نمایید.

محصولات یکسان در سایت ایجاد نکنید.

خیلی از مواقع مشاهده میکنیم که به محض ورود به یک سایت به جای اینکه 10 تا کالای متفاوت را مشاهده کنیم. 10 تا کالای یکسان با ویژگی های کمی متفاوت می بینیم. این کار باعث میشود کاربر هنگام خرید کالا با مشاهده کالا های متفاوت گیج شده و شاید از خرید خود منصرف شود. بنابراین پیشنهاد میشود برای کالا هایی که شبیه هم هستند اما ویژگی های جزئی دارند، لطفا داخل یک محصول معرفی کنید تا کاربر هنگام خرید گیج نشده و خرید درستی را انحام دهد. دقت کنید که قیمت گذاری درست و اصولی از تنوع کالا مهم تر است، در این مواقع میتوانید با مطالعه آموزش محصول نویسی محصول خوبی را به مشتری معرفی نمایید.

محصولات پرفروش را به مشتری معرفی کنید!

شما میتوانید طی گزارش های ماهانه و هفتگی محصولات پر فروش سایت خود را به مشتری ها معرفی نمایید. این کار باعث میشود که کاربر با مشاهده کالا های پر فروش تشویق شود که این کالا ها را خریداری کند یا در واقع یک پیشنهاد خوب برای کاربران باشد. اگر وبسایت شما کاربران زیادی دارد و فروش محصولات بالایی دارید میتوانید گزارش های پر فروش ترین کالاهای خود را در قالب یک فایل اکسل یا پی دی اف در اختیار اعضای باشگاه مشتریان خود قرار دهید. چون خرید امری احساسی است از اینکه یک کالا فروش خوبی را کسب کرده است میتوانید کاربر را تحت تاثیر قرار داده و فروش خوبی را تجربه کنید!

پیشنهاد میشود مقاله مدیران خوب چه ویژگی ای دارند؟ را مطالعه نمایید.

شرایط خرید را برای مشتری ساده کنید.

مشتری در شرایطی که آنلاین خرید میکند با کوچکترین تلنگری و مشکلی به راحتی خرید خود را ترک میکند و دیگر سفارش انجام نمیدهد. بنابراین تا حدالمکان باید شرایط را برای مشتری ساده کنید. در طراحی فرم ها باید ساده سازی داشته باشید.یکی از علت های مهمی که کاربران را از ادامه ی ثبت نام در سایت مورد نظر باز میدارد این است که معمولا فرم های ثبت نام بسیار طولانی است و کاربر از ثبت اطلاعات منصرف میشود. اطلاعاتی را که نیاز ندارید از کاربر دریافت نکنید.  سایت های که خدمات دانلودی را به کاربران ارائه می دهند چه نیازی است که آدرس و کد پستی کاربران را  داشته باشند. بنابراین درج این فیلد ها الزامی ندارد و فقط کاربران را از سایت شما دور می کند. حتی اگر از کاربران چنین اطلاعاتی را برای تکمیل بانک اطلاعاتی خود میخواهید فیلد های این موارد را اجبار نگذارید تا در صورتی که کاربر علاقه دارد فیلد های غیر اجبار را پر کند. بسیاری از کاربران وجود دارند که برای آنکه اطلاعتشان لو نرود در سایتی ثبت نام نمی کنند. شما باید به این دسته از کاربران ضمانت بدهید که حامی اطلاعتشان هستید و به هیچ وجه اطلاعات کاربران جایی درز پیدا نمی کند. در این صورت آن دسته از کاربرانی که نگران این موضوع هستند به شما اطمینان می کنند و در سایت شما عضو میشوند. گاهی اوقات افراد آدرس ایمیل و یا رمز عبور خود را نادرست وارد میکنند و اکثر سایت ها فقط اعلام میکنند که اطلاعات نادرست است. در این مواقع کاربران چون نمی دانند علت اشتباه است پس از چند بار تلاش سایت را ترک می کنند اما پس از اینکه شما به کاربر پر واضح توضیح دهید که کدام فیلد را را اشباه وارد کرده است. در این جور مواقع به راحتی کاربر اطلاعات نادرست را اصلاح می کند و به آسانی در سایت شما عضو میشوند.

اگر محصول نکته منفی دارد آن را ذکر کنید.

اینکه شما با مشتری رو راست باشید خیلی اهمیت دارد. اگر محصولی که میفروشید نکته منفی دارد این حق مشتری است که هنگام خرید به وجود آن آگاه باشد. این نکته باعث میشود اعتماد مشتری به برند شما افزایش پیدا کند و اگر مشتری پس از خرید با ایراد مواجه شد از برند شما ناراضی نباشد زیرا شما مشتری را آگاه کرده بودید. البته که به این نکته توجه داشته باشید که شما باید تا حد المکان نقاط منفی محصولات خود را کاهش دهید و در صورتی که این امکان میسر نبود میتوانید مشتری را آگاه سازید. این صداقت شما از دید روانشناسی بسیار تاثیر گذار است.

پیشنهاد میشود مقاله خدمات پس از فروش چیست؟ را مطالعه نمایید.

افزایش فروش ویژه

کمپین های مناسبتی طراحی کنید!

یکی از مواردی که بسیار روی فروش شما تاثیر گذار است و کاربران زیادی جذب آن شده اند کمپین های مناسبتی است که میتوانید آن را اجرا کنید. برای مثال با چیدن استراتژی کمپین یلدایی میتوانید به مشتری های خود اطلاع رسانی کنید که میتوانند تا روز کمپین صبر کنند و کالا های مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری کنند. برای اینکه این کمپین را به خوبی راه اندازی کنید میتوانید در سایت خود بنر های یلدایی طراحی و درج کنید تا بتوانید به درستی حال و هوای کمپین را برای افزایش فروش ایجاد کنیدو این روش از لحاظ روانشناسی هم تاثیر گذار است بدین صورت که کاربران تشویق میشوند تا در کمپین برای اینکه از تخفیف ها استفاده کنند، خرید انجام دهند.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور درباره ی تکنیک های موثر برای افزایش فروش از دید روانشناسی صحبت کنیم و نکات کاربردی را بیان کنیم. هر کسب و کاری همیشه به دنبال افزایش فروش است، بنابراین شما باید روش های مختلفی را برای افزایش فروش انتخاب کنید تا بتوانید بهترین و متناسب ترین روش را پیدا کنید. اگر در زمینه تکنیک های موثر برای افزایش فروش تجربه ای دارید و یا از هر کدام از روش ها بازخورد خوبی را داشتید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.  شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *