هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

ثبت نام لاتاری رایگان | لاتاری چیست؟ لاتاری 2023

دسته بندی : کسب و کار
1399/10/15

در میان روش های موجود برای مهاجرت به کشور آمریکا و گرفتن اقامت این کشور ثبت نام لاتاری یکی از محبوب ترین و راحت ترین این روش ها می باشد. دولت آمریکا برای افرادی که سال ها آرزوی مهاجرت به آمریکا را در سر می پرورانند بستری را فراهم کرده است که با داشتن خصیصه ی خوش شانسی می توانند برنده ی گرین کارت و اقامت دائم آمریکا شوند.

امروز در مقاله ” ثبت نام لاتاری ” به پاسخ برخی از سوالات پرتکرار خواهیم پرداخت و ثبت نام لاتاری، شرایط و تاریخچه ی آن را باهم بررسی می کنیم.

با برتر آموز همراه باشید.

آیا لاتاری برای اروپاست؟

ثبت نام لاتاری 2023 با قوانین و شرایطی همراه است. فکر می کنید چه کشورهایی لاتاری دارند؟ آیا لاتاری فقط برای اروپا در نظر گرفته شده است؟ یک سری خبرها مبنی بر لاتاری آمریکا، لاتاری اروپا و حتی سوئد شنیده می شود و که بهتر است بیشتر در این زمینه صحبت کنیم.

لاتاری آمریکا مسیری شفاف و واضح است و همه افراد می دانند که دولت آمریکا با تایید این طرح راه ورود بسیاری از افراد به کشور خود را باز کرده است. کسانی که از طریق لاتاری وارد آمریکا شده اند، طبق روال قانونی گرین کارت دریافت کرده اند و حالا شهروند این کشور هستند. اما موضوع این است که چیزی به عنوان مثلاً لاتاری کانادا چقدر صحت دارد؟ لاتاری کانادا تنها روشی سودجویانه از سوی برخی از شرکت ها بوده و در واقع برنامه ای غیر واقعی و البته که غیر قانونی است. شما برای سفر به کانادا، سوئد و سایر کشورها باید به سراغ روش های سرمایه گذاری، کار، تحصیل و … بروید.

ثبت نام لاتاری

طبق آماری که به دست ما رسیده است 8 کشور در دنیا بیشترین رقم ثبت نام در لاتاری را به خود اختصاص داده اند به طوری که برای هر کشور به طور میانگین بیش را از یک میلیون نفر در این مسیر ثبت نام کرده اند. لیست 8 کشور را با میانگین نفرات آورده ایم تا درک بهتری از موضوع ایجاد شود.

  • غنا : 2.2 میلیون نفر
  • ازبکستان : 2.1 میلیون نفر
  • نپال : 1.2 میلیون نفر
  • اتیوپی : 1.1 میلیون نفر
  • سیرالئون : 1 میلیون نفر
  • ایران : 1.6 میلیون نفر
  • اوکراین : 1.5 میلیون نفر
  • مصر : 1.3 میلیون نفر

قوانین ثبت نام لاتاری

حالا نوبت رسید به قوانین ثبت نام لاتاری 2023 که در این راستا دو شرط مهم وجود دارد.

شرط اول: همان قوانینی است که در قانون ملیت آمریکا به ثبت رسیده است.

شرط دوم: قانونی است که در زمان ریاست جمهور آن دوره در نظر گرفته می شود.

در واقع رییس جمهور در آمریکا در زمینه سیاستگذاری های مهاجرتی حق تصمیم گیری دارد و این موضوع سبب شده تا مدارک جدید و متنوعی نیاز باشد.

شرط تحصیل در ثبت نام لاتاری

حداقل تحصیلات که برای ارائه به سفارت آمریکا در نظر گرفته می شود مدرک دیپلم دبیرستان است.  دقت کنید که طبق سیاست آمریکا مدرک دیپلم باید 12 ساله باشد در صورتی که در ایران در دوره قدیم دیپلم 12 ساله و در دوره جدید 11 ساله ارائه شده است. شما باید 12 سال تحصیل موفق را به دولت آمریکا ثابت کنید. برای کسانی که در نظام جدید هستند با اضافه کردن پیش دانشگاهی موقعیت 12 ساله تکمیل می شود.  در صورتی که فنی حرفه ای باشید نیاز است وارد دانشگاه شوید و تحصیلات آکادمیک خود را ارائه کنید.

*تبصره: دقت کنید که تحصیلات بالا در لاتاری هیچ نقشی در شانس شما در برنده شدن ندارد. شانس یک دیپلمه با یک جراح در لاتاری برابر است.

تنها امتیاز تحصیل بالاتر اینکه احترام بیشتری برای تحصیلات شما قائل می شوند.

سوال: کسانی که تحصیلات زیر دیپلم دارند شانسی ندارند؟

چرا! در جدیدترین قانون ثبت نام لاتاری 2023 در صورتی که فرد تحصیلات زیر دیپلم داشته باشد باید بتواند ثابت نماید که بین 2 الی 5 سال سابقه کار در 5 سال گذشته دارد و البته باید شغل وی در لیست مشاغل خاص اداره کار دولت آمریکا وجود داشته باشد.  در یک بررسی کلی، شغل هایی مانند برنامه نویس کامپیوتر، طراحی گرافیک، نوازندگان موسیقی و همینطور کسانی که در زمینه ورزش فعالیت می کنند می توانند شانس ثبت نام لاتاری داشته باشند.

شرایط عکس ثبت نام لاتاری

قوانین مهم برای عکسی که در ثبت نام لاتاری نیاز است از قرار زیر است:

1-      باید زاویه مستقیم به دوربین داشته باشید.

2-      عکس باید به صورت مربع و در طول 600 پیکسل الی 1200 پیکسل باشد.

3-      زمینه عکس سفید باشد و عکس رنگی گرفته شود.

4-      بدون عینک و سمعک باشید.

5-      نیازی به مشخص شدن گوش نیست.

6-      مسلمانان باید عکس با حجاب بگیرند.

7-      گردی صورت باید کاملاً واضح باشد.

8-      عکس به صورت فایل دیجیتال تحویل داده می شود.

9-      دقت کنید که چاپ عکس نه به درد شما میخورد و نه ثبت نام لاتاری! پس باید از عکاسی هایی استفاده کنید که فایل دیجیتال به شما ارائه می دهند.

 

نکات مهم در مورد عکس لاتاری

عکس یکی از مهمترین بخش های ثبت نام لاتاری محسوب می شود. اگر عکس اشتباهاً ثبت شود شما وارد قرعه کشی نمی شوید. آپلود عکس نشانه ای از تایید عکس نیست و این پروسه از دو بخش مهم تشکیل شده است. بخش اول به این صورت است که عکس در سایت بارگذاری شده و اندازه و نوع فایل عکس بررسی می شود. مرحله بعدی بررسی عکس است و باید کیفیت و سایر قوانین گفته شده ارزیابی شود.

 

هزینه لاتاری برای ایرانیان

و حالا نکته ای مهم در زمینه ثبت نام لاتاری که بهتر است به آن توجه شود. ثبت نام لاتاری آمیکا رایگان است! یعنی دولت آمریکا از شما هزینه ای در این زمینه دریافت نمی کند. اما یک سری هزینه ها وجود دارد که باید بررسی کنید. در واقع شما باید مبلغی را به عنوان خدمات کارگزاری ارائه دهید و این موضوع ربطی به هزینه رسمی فرم ندارد. یک سری از فرم ها با هزینه هستند و یک سری دیگر به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.  فرم اصلی برای لاتاری 5501-ds است.

هزینه دیگر مربوط به تنظیم عکس است که مربوط به عکاس می شود و فایل دیجیتالی که در اختیار شما قرار می گیرد هزینه ای در بر دارد و با توجه به دقت زیادی که برای تنظیم عکس لاتاری نیاز است معمولاً هزینه این نوع از عکس ها کمی بیشتر است.

شما برای تکمیل فرم نیاز به راهنما دارید و شخص یا گروهی که شما را در تکمیل فرم راهنمایی می کنند برای اینکار هزینه ای در نظر می گیرند.

می دانید که برای ثبت نام لاتاری نیاز به پاسپورت دارید و برای اخذ پاسپورت نیاز است هزینه و مراحلی را طی کنید. همه این موارد با هزینه های مختصری همراه است که باید از سوی شما مورد پوشش قرار بگیرد.

لاتاری آمریکا

کشورهای مجاز برای ثبت نام لاتاری

برای اینکه بتوانید ثبت نام لاتاری داشته باشید نیاز است متولد یکی از کشورهای مجاز باشید. در ابتدای دوران ثبت نام لیست این کشورها اعلام می شود و یک سری از کشورها نیز به نسبت سال های گذشته از لیست حذف می شود. البته این حذف به این دلیل است که تنوع نژادی آمریکا رعایت شود به طوری که تعداد مهاجران از یک کشور از حد نگذرد.  اینطور که بررسی ها نشان می ده ایران همیشه در لیست کشورهای مجاز برای لاتاری بوده است و این موضوع در ثبت نام لاتاری 2023 نیز به احتمال زیاد وجود خواهد داشت.

 

دقت کنید که لیست زیر اجازه ثبت نام در لاتاری ندارند!

  •                 بنگلادش
  •                 برزیل
  •                 کانادا
  •                 چین ( تنها سرزمین اصلی چین)
  •                 کلمبیا
  •                 جمهوری دومینیکن
  •                 السالوادور
  •                 گواتمالا
  •                 هائیتی
  •                 هندوستان
  •                 جامائیکا
  •                 مکزیک
  •                 نیجریه
  •                 پاکستان
  •                 فیلیپین
  •                 کره جنوبی
  •                 کشورهای متحده بریتانیا: انگلستان، اسکاتلند، ولز به جز ایرلند شمالی
  •                 ویتنام

 

نکته مهم در مورد ثبت نام لاتاری

در صورتی که زن و شوهری برای ثبت نام لاتاری اقدام نمایند و زن باردار باشد، امکان ثتبن نام وجود دارد به طوری که هر دو شخص ثبت نام می کنند و در صورت برنده شدن یک شخص، اسم نیز در فرم وارد می شود و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

کسانی که دیپلم 11 ساله فنی دارند و 2 سال سابقه کار فنی داشته باشند برای ثبت نام لاتاری هیچ مشکلی نخواهند داشت و این موضوع شانس افراد را بیشتر می کند و سبب می شود که پروسه مهاجرت بر اساس تخصص و کار باشد.

لاتاری چیست؟

لاتاری در واقع به معنی نوعی از قرعه‌کشی می باشد که با استفاده از قرعه کشی میان عدد های شانسی که در دست شرکت کنندگان است شخصی به عنوان برنده انتخاب می شود و علاوه بر منافعی که در لاتاری های مختلف متفاوت هستند سازمان برگزار کننده از راه فروش بلیط های لاتاری کسب درآمد نیز می کند؛ ریشه لغت لاتاری از کلمه ای هلندی به معنی «ایمان» آمده است و لاتاری آمریکا نیز نوعی از همین قرعه کشی می باشد که زیر نظر دولت آمریکا برای جذب مهاجر از سرتاسر جهان و به منظور ارائه ویزای گوناگونی می باشد.

تاریخچه لاتاری و لاتاری آمریکا

تاریخچه لاتاری

قبل از قرن پانزدهم میلادی و به وجود آمدن کلمه لاتاری در زبان هلندی تاریخ دانان نسخه‌ ای از بلیط بخت آزمایی را در چین غربی پیدا کردند که در دوره زمانی حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. در آن زمان مردم یک بازی به نام «کبوتر سفید» انجام می‌ دادند که این نام به دلیل استفاده از پرندگان برای ارسال نتایج قرعه کشی به روستاهای دور دست بر روی آن گذاشته شده بود. حتی جالب است بدانید که بخشی از درآمد این قرعه کشی (لاتاری) صرف ساخت دیوار بزرگ چین شده است.

در روم باستان نیز «آگوستوس سزار» نوعی از لاتاری را معرفی کرد که همه شهروندان روم قادر به شرکت در آن بودند و جوایز قرعه کشی مجموعه ای از غنائمی بود که ارتش از آخرین پیروزی خود به دست آورده بود؛ در آمد حاصل از این قرعه کشی هم صرف تامین هزینه های نگهداری خیابان ها و ساختمان های پایتخت می شد.
به صورت کلی همانطور که گفتیم لاتاری در قرن ۱۵ میلادی در مکانی که امروز بلژیک و هلند خوانده می شود متولد شده است.بعد از گذشت مدتی کوتاه لاتاری به کشور ایتالیا نیز سفر کرد و در زمانی که شهر میلان به خاطر تامین هزینه ها شرایط سختی را می‌ گذراند ایتالیا با برگزاری لاتاری موفق به پرداخت و تامین هزینه های جنگ شد. کشورهای اروپایی دیگری نیز مانند اسپانیا و فرانسه به سرعت و برای اهداف گوناگون از لاتاری استفاده کردند.
اواسط قرن هفدهم میلادی در شهر نیویورک بخت آزمایی ای سازماندهی شد که شرکت کنندگان در آن می بایست حدس می‌زدند که چه تعداد کتاب مقدس در یک مقطع زمانی خاص در شهر فروخته شده است. بسیاری از بنیان گذاران و بنیاد های تاریخی آمریکا در این کشور با سازمان های برگزار کننده لاتاری سروکار داشتند و به وسیله آن ها تامین مالی می شدند.
در حال حاضر قدیمی ترین لاتاری فعال جهان لاتاری ملی هلند است که از سال ۱۷۲۶ بصورت بی وقفه در شهر لاهه انجام می شود و لاتاری ال گودروی اسپانیا که به صورت سالانه از سال ۱۸۱۲ برگزار می ‌شود در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین لاتاری در تاریخ دنیا شناخته می شود.

تاریخچه لاتاری آمریکا

سرانجام قانون مهاجرت با لاتاری در سال ۱۹۹۰ با حمایت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات توسط جورج بوش رئیس جمهور وقت امضا شد. این قانون تعیین کننده برنامه فعلی و دائمی ویزای گوناگونی بود.
اولین قرعه‌کشی برای ویزای DV در سال ۱۹۹۵ با نام DV-1 برگزار شد؛ اما پس از آن در سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی قرعه کشی لاتاری آمریکا به صورت DV-YY نامگذاری می‌ شد به این صورت که بجای YY دو رقم آخر سال قرار می گرفتند. به طور مثال : DV-98
اما از سال ۲۰۰۰ به بعد با توجه به اینکه پروسه انتخاب برندگان نزدیک به دو سال طول می کشید نامگذاری این قرعه کشی ها به این صورت انجام می شود که نام کامل سالی که اعلام‌ نتایج در آن انجام خواهد شد به عنوان نام این قرعه کشی ها انتخاب می شود.
به طور مثال: در سال 2020 متقاضیان در لاتاری DV-2022 ثبت نام نمودند.
  • نام DV مخفف عبارت ویزای گوناگونی (Diversity Visa) می باشد.

ویزای گوناگونی یا گرین کارت لاتاری آمریکا چیست؟

ویزای گوناگونی یا گرین کارت لاتاری یکی از انواع ویزا های مهاجرتی آمریکا است. از سال ۱۹۹۰ و به دستور کنگره آمریکا، هر سال وزارت امور خارجه آمریکا مطابق بخش ۲۰۳ از قانون مهاجرت و ملیت (Immigration and Nationality Act) آمریکا، به صورت قرعه‌کشی (موسوم به لاتاری) تعدادی افراد را برای دریافت این نوع ویزا به صورت تصادفی انتخاب می ‌کند که نهایتاً منجر به دریافت کارت اقامت دائم آمریکا (معروف به گرین کارت) می ‌شود. دارنده گرین کارت این امکان را دارد تا مانند هر شهروند آمریکایی آزادانه در این کشور زندگی، کار و تحصیل کند.

مزایا و امکانات دارندگان گرین کارت:

اشخاص صاحب گرین کارت با وجود اینکه خارجی محسوب می شوند می توانند:

  • تحت حمایت قوانین و دولت آمریکا در این کشور اقامت دائمی داشته باشند.
  • با کسب مجوز های لازم از آمریکا صاحب مشاغل خصوصی یا دولتی آمریکا شوند.
  • اسپانسر افراد دیگر شوند.
  • اجازه ی به همراه آوردن همسر و فرزندان زیر 21 سال را کسب کنند.
  • بعد از گذشتن تقریبا 5 سال برای سیتیزن شیپ (شهروندی) اقدام کنند.
  • کمک هزینه ی تحصیلی دریافت کنند و یا با هزینه ی کمتری تحصیل کنند.
  • کد ملی آمریکایی دریافت کنند که داشتن این کد در مواردی مزایایی نیز به همراه دارد.

و….

هدف و فلسفه لاتاری آمریکا

هدف از صدور ویزای گوناگونی و برگزاری لاتاری حفظ گوناگونی نژادی میان مهاجران آمریکا می باشد. به این صورت که دولت آمریکا سالانه به مردم کشور هایی که مهاجران کمتری به آمریکا داشته اند اجازه می دهد تا با ثبت نام در لاتاری در این قرعه کشی شرکت و شانس خود را برای گرفتن اقامت این کشور امتحان کنند. کشورهای غیرمجاز کشورهایی هستند که در ۵ سال گذشته بیش از ۵۰٫۰۰۰ مهاجر از طریق ویزاهای خانوادگی و کاری به آمریکا فرستاده باشند.

مقایسه لاتاری با سایر روش های مهاجرتی

لاتاری گرین کارت آمریکا یکی از برترین، ارزان ترین و سریع ترین روش های مهاجرتی در تمام دنیا می باشد چرا که مدت زمان کلی پروسه از شروع ثبت تقاضا تا دریافت گرین کارت کمتر از دو سال طول می‌کشد و هزینه‌های اداری لاتاری تا رسیدن گرین کارت کمتر از ۶۰۰ دلار برای هر نفر است علاوه بر اینها لاتاری گرین کارت آمریکا یکی از معدود روش های دریافت اقامت است که از ابتدا به دریافت کارت اقامت دائم ختم می شود؛ از ویژگی‌های دیگر گرین کارت آمریکا می توان به محدودیت های کمی که ثبت نام لاتاری دارد اشاره نمود. حتی با استفاده از این روش مهاجرت شما می توانید همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود را به همراه خود به آمریکا ببرید و باهم مهاجرت کنید.

شرایط ثبت نام لاتاری

برای ثبت نام لاتاری شما باید متولد یکی از کشورهای مجاز برای شرکت در لاتاری باشید. لیست کشورهای مجاز همه ساله در دستورالعمل قرعه کشی همان سال منتشر می‌شود. اما اگر شما متولد یکی از این کشورها نیستید می توانید از دو طریق دیگر اقدام به ثبت نام لاتاری کنید؛ اولین روش این است که همسر شما متولد کشوری باشد که شهروندان آن مجاز برای شرکت در لاتاری هستند، در این روش شما مشروط بر این که در فرم نام نویسی اسم شما و همسرتان را بنویسید می توانید ویزا بگیرید و با هم وارد آمریکا شوید. در روش دوم نیز شما می توانید به حساب کشوری که یکی از والدین شما در آن به دنیا آمده است در برنامه ویزای گوناگونی شرکت کنید.
دومین شرط لازم برای ثبت نام لاتاری این است که شما باید دارای دیپلم دبیرستان باشید به معنی پایان موفقیت آمیز یک دوره ۱۲ ساله ی آموزش ابتدایی و متوسطه.
جهت ثبت نام لاتاری شما باید از طریق این لینک اطلاعات فردی و خانوادگی خود را به همراه یک فایل عکس دیجیتال که واجد شرایط عکس لاتاری می باشد به علاوه تصویر پاسپورت معتبر خود آپلود کنید.
توجه داشته باشید که شخص متقاضی باید شماره پاسپورت، تاریخ انقضا و نام و نام خانوادگی را بر اساس پاسپورتی که دارد و معتبر است وارد کند.

چگونگی انتخاب متقاضیان ثبت نام لاتاری

برندگان لاتاری آمریکا به صورت تصادفی توسط کامپیوتر و از بین تمامی متقاضیان تایید صلاحیت شده انتخاب خواهند شد.
تمامی درخواست هایی که طی مهلت نام نویسی در قرعه کشی دریافت می گردند دارای احتمال انتخاب تصادفی برابر در منطقه خود می باشند و اگر بیش از یک درخواست به نام یک شخص دریافت شود منجر به حذف نام آن شخص از لاتاری خواهد شد.
با وجود تصادفی بودن انتخاب برندگان، این قرعه کشی از توزیع جغرافیایی خاصی استفاده می کند و هیچ کشوری نمی تواند بیش از 7 درصد تعداد برندگان را به خود اختصاص دهد. کشور ایران با دارا بودن آمار انتخاب شش درصد از متقاضیان یکی از رکورد داران می باشد.

افزایش شانس برنده شدن لاتاری

همانطور که گفتیم هیچ شخصی نمی تواند بیش از یکبار در یک دوره از لاتاری ثبت نام کند؛ پس عملا راهی برای افزایش شانس فردی در ثبت نام لاتاری وجود ندارد، اما می توانید با ثبت نام کردن تمامی افراد واجد شرایط یک خانواده احتمال ورود به آمریکا از طریق لاتاری را بالا ببرید.

زمان ثبت نام لاتاری و اعلام نتایج

برای ثبت نام لاتاری آمریکا معمولا وبسایت کنتاکی کنسولار آمریکا از اواسط مهر ماه تا اوایل آبان ماه به متقضیان اجازه ثبت نام می دهد و بخش ثبت نام سایت به مدت یک ماه فعال است .

اعلام این نتایج عموما نزدیک به یک سال طول می کشد و متقاضیان باید با استفاده از کد تایید ثبت نام که در اختیار آن ها قرار گرفته است در روز تعیین شده توسط خود وبسایت کنتاکی وارد وبسایت شده و لیست انتخاب شده گان را بررسی کنند. هیچ سازمان،شخص و یا وبسایت دیگری به غیر از خود شخص نمی تواند به لیست انتخاب شده گان دسترسی داشته باشد.

و به صورت کلی پروسه ی دریافت گرین کارت نزدیک به دو سال به طول می انجامد.

چند نکته در ارتباط با ثبت نام لاتاری (پاسخ به سوالات متداول)

شما بلافاصله بعد از برنده شدن در این قرعه کشی گرین کارت خود را دریافت نمی کنید و باید مراحل دیگری همچون پر کردن چند فرم دیگر و مصاحبه حضوری در سفارت آمریکا را نیز انجام دهید که برای انجام این مراحل بهتر است اقدام به دریافت راهنمایی از اشخاصی که تجربه و اطلاعات کافی دارند کنید.

اگر شخصی که برنده ی لاتاری شده است فوت کند به همسر و فرزندان او گرین کارتی نعلق نمی گیرد.

اگر فرزندی را به فرزندخواندگی قبول کرده اید و یا همسر شما فرزندی دارد باید مشخصات آن ها را نیز در فرم بنویسید.

در صورتی که به صورت قانونی از همسر خود جدا شده اید نیازی به نوشتن مشخصات او در فرم نیست.

برای پر کردن فرم ثیت نام لاتاری تنها 60 دقیقه زمان دارید و اگر این مدت زمان بیشتر شود شما باید فرم را مجددا از اول پر کنید.

افرادی که از روش های دیگری اقدام به مهاجرت به آمریکا کرده اند نیز می توانند در لاتاری گرین کارت آمریکا شرکت کنند.

اگر در لاتاری برنده نشدید هیچ ایمیل یا پیامی مبتنی بر برنده نشدن شما دریافت نخواهید کرد.

می توانید در لاتاری های دوره های مختلف شرکت کنید اما در یک لاتاری نمی توانید چندین بار شرکت و نام نویسی کنید.

ارسال تصویر باحجاب بانوان هیچ ممانعتی ندارد در صورتی که قرص صورت پوشانده نشده باشد.

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *