هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

بررسی و حل مشکل پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

دسته بندی : فناوری
1400/08/23

گوشی موبایل یکی از ابزارهایی است که در هر زمان از روز به آن و اینترنت متصل به آن نیاز خواهیم داشت. فرض کنید شما برای خواندن همین مطلب، درخواست تاکسی، شرکت در سمینارها، کلاس های آنلاین و تقریبا تمامی کارهای روزمره خود به اینترنت دیتای گوشی خود نیاز خواهید داشت. اما اگر به هر دلیلی این ایتنرنت کند شود و به درستی نتوان از آن استفاده کرد، فقط اعصاب شما را به هم میریزد. بنابراین باید به دنبال علت و حل پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل خود کنید. امروز در برتر آموز می خواهیم علت هایی را که باعث کاهش سرعت دیتای گوشی موبایل شده اند را مورد بررسی قرار دهیم و برای آن راه حل هایی اراده کنیم.

بررسی علت پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

بسیاری از افراد هنگام استفاده از دیتای موبایل این سوال برایشان پیش می آید که چرا سرعت اینترنت من انقدر پایین آمده است یا آیا باید کد نخفی افزایش سرعت را بدانم تا بتوانم سرعت اینترنت خود را افزایش دهم. حال آنکه اصلا چنین چیزی نیست و برای پاسخ به سوال چگونه سرعت اینترنت گوشی را افزایش دهیم، کافی است کمی از تنظیمات و ترفندهای گوشی را بدانیم و با استفاده از آن ها مشکل کاملا حل خواهد شد.

1.استفاده از چندین برنامه که نیاز به اینترنت دارند.

یکی از شابع ترین علت کم شدن سرعت اینترنت ایرانسل و همراه اول این است که در گوشی تلفن همراه از چندین برنامه ای که نیاز به اینترنت دارند، به صورت همزمان استفاده می کنید. در چنین حالتی سرعت اینترنت تا حد زیادی پایین می آید و ممکن است عملکردهایی در گوشی موبایل به مشکل بخورد.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی کارتان با یک برنامه به اتمام رسید، آن را به صورت کامل ببندید تا در پس زمینه گوشی از شما اینترنت مصرف نکند که باعث کندی سرعت دیتای موبایل شما شود. در کنار این کار می توانید از طریق تنطیمات گوشی برنامه هایی را که مقدار زیادی دیتای گوشی را مصرف می کنند، شناسایی کنید و جلوی مصرف دیتا را از طریق تنظیمات خود گوشی موبایل بگیرید.

علت کاهش سرعت اینترنت در گوشی موبایل

برای این کار ابتدا وارد تنطیمات یا همان Setting گوشی موبایل خود شوید. سپس به بخش Network & Internet در تنظمیات رفته و گزینه Mobile Network را انتخاب کنید. سپس وارد قسمت App Data Usage شده و در این بخش تمامی برنامه هایی که از اینترنت استفاده می کند به صورت کامل نوشته شده است و می توانید آن ها را ببینید. حال اگر برنامه ای زیاد از دیتای موبایل استفاده می کند، کافی است بر روی آن بزنید و در پنجره باز شده Background Data و Unrestricted Data Usage را غیرفعال کنید تا اگر زمانی هم یادتان رفت آن برنامه را به صورت کامل ببندید، از اینترنت شما کاسته نشود.در مقاله  ترفندهای کاهش مصرف اینترنت به صورت کالم روش هایی را مورد بررسی قرار دادیم تا بدون هیچ گونه کار خاصی حجم اینترنت مصرفی خود را مدیریت کنید.

2. تبلیغات را از روی گوشی خود بلاک کنید

یکی از چیزهایی که باعث پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل است و کمتر کسی به آن توجه می کند، تبلیغات هایی است که از سراسر نت بر روی گوشی ما قرار می گیرد. این تبلغیات باعث می شود تا پهنای باند اینترنت مصرفی ما کم شود و سرعت دیتای گوشی موبایل ما کاهش پیدا کند. برای جلوگیری از نمایش تبلیغات فقط کافی است گزینه AdBlock را بر در اینترنت یا گوگل پلی جست و جو کنید تا تعداد زیادی مناسب با همین کار به شما نمایش داده شود. با نصب این برنامه ها دیگر هیچ تبلغاتی از سراسر دنیای نت به شما نمایش داده نخواهد شد.

3. حذف برنامه های غیرضرروی

برنامه هایی که به آن نیاز ندارید را حذف کنید چرا که این برنامه ها علاوه بر اینکه باعث می شوند فضای گوشی موبایل شما پرشود، باعث مصرف اینترنت نیز می شوند.

4. استفاده از vpn دلیل دیگری از پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

با توجه به این که بسیاری از سایت های مهم در سراسر دنیا در ایران فیلتر هستند، برای باز کردن آن ها باید از VPN یا فیلترشکن استفاده نمود. یکی از سایت هایی که بسیار مورد استفاده افراد است، یوتیوب است که در آن می توانید انواع و اقسام آموزش های کاربردی مانند آموزش فتوشاپ و آموزش طراحی سایت را مشاهده کنید. اگر خودتان قصد دارید یک یوتیوبر با درآمد دلاری شوید، حتما به صفحه آموزش یوتیوبری سر بزنید .

راه حل کاهش سرعت دیتای موبایل

اما بسیاری از مواقع این وی پی ان، باعث کاهش سرعت اینترنت در گوشی موبایل می شود. اگر پس از اینکه VPN خود را فعال کردید سرعت اینترنت گوشی شما به یکباره پایین آمد، احتمالا ایراد از این فیلترشکن است. برای حل این مشکل می توانید VPN را قطع کرده و مجددا وصل نماید تا مشکل حل شود. اگر هم مشکل با این کار حل نشد؛ می توانید فیلترشکن خود را تعویض نمایید و اگر با تمام این کارها باز هم مشکل پایین بودن سرعت دیتای موبایل وجود داشت، بهتر است از VPN استفاده نکنید.

5. آنتن دهی ضعیف یکی از علت های سرعت پایین دیتای موبایل

بسیار پیش می آید که در جایی هستید که آنتن دهی اپراتور شما برای اینترنت کمی مشکل دارد. برای اینکه متوجه شوید آیا علت این است یا خیر، بهترین کار این است که از بالای گوشی موبایل، نوار خط هایی که مربوط به سیم کارت است را بررسی نمایید و هرچه میله ها پرتر باشد؛ یعنی آنتن دهی قوی تری برای سیم کارت وجود دارد.

6. سیم کارت های قدیمی را تعویض نمایید

بسیاری از مواقع پیش می آید که سیم کارت شما قدیمی است و پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل شما به همین علت است. با پیشرفت تکنولوژی، اکثر مشکلاتی که به وسیله قدیمی بودن سیم کارت ها در سرعت اینترنت، پرش آنتن، آنتن دهی ضعیف و … پیش می آمده است، امروزه حل شده است. اپراتورهای تلفن همراه نظیر رایتل، ایرانسل، همراه اول و … به رایگان سیک کارت های قدیمی شما را تعویض می کنند و سیم کارت هایی با نسل جدید که شامل  اینترنت نسل 4G و 5G هستند به شما ارائه می کنند. بنابراین با تعویض سیم کارت خود می توانیدی راه حل خوبی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی موبایل داشته باشید.

7. تنظیمات اینترنت را بررسی کنید

در حالت عادی بهترین شبکه ای الان در کشور برای بالاترین سرعت اینترنت وجود دارد، 5G است. بعد از آن 4G، 3G و … نیز هستند که در صورتی که یکی از شبکه ها دارای سرعت پایین تری باشد، به صورت خودکار به شبکه های با سرعت پایین تر انتقال پیدا می کند. اما نکته مهم این است که در تنظیمات گوشی باید این شبکه به درستی انتخاب شده باشد تا بالاترین سرعت اینترنت ممکن را بتوانید بر روی گوشی موبایل خود داشته باشید.

بررسی تنظیمات اینترنت و حل مشکل کاهش سرعت اینترنت موبایل

8. قطع و وصل کردن اتصال به اینترنت

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین کارهایی که باید انجام دهید، این است که یکبار اتصال خود به اینترنت را قطع و وصل کنید. برای این کار فقط کافی است روی گزینه Mobile Data داخل تنظیمات اندروید بزنید و دیتا را خاموش کنید و سپس پس از چند لحظه مجددا آن را روشن کنید. تجربه نشان داده است این کار باعث افزایش سرعت اینترنت در گوشی های موبایل میشود.

اگر هم می خواهید خیلی بهتر این کار انجام شود، روشن خاموش کردن موبایل گزینه خوبی است که علاوه بر اینکه باعث اتصال مجدد اینترنت می شود، باعث خواهد شد تا کش های اضافی موجود در گوشی نیز پاک شود تا سرعت گوشی موبایل در کنار سرعت اینترنت آن افزایش یابد.

9. ترافیک بالا علت کم شدن سرعت اینترنت گوشی سامسونگ و ….

بسیاری از مواقع پیش می آید که همه چیز در گوشی موبایل درست کار می کند و هیچ جایی هیچ مشکلی وجود ندارد. اما ترافیک موجود در شبکه اپراتور اصلی باعث می شود تا سرعت اینترنت در گوشی تلفن همراه شما بسیار پایین بیاید. از آنجایی که پهنای باند و ظرفیت اینترنت داخلی مقدار ثابتی است، بنابراین کاری از دست شما برنمی آید و باید اجازه دهید تا این فرآیند طی زمان درست شود و سرعت اینترنت به حالت اول برگردد.

گاهی نیز پیش می آید علت کم شدن سرعت اینترنت گوشی آیفون، هواوی و … به دلیل اختلال سراسری است. هرچند وقت یکبار می شنویم که فلان اپراتور برای مدتی از کار افتاده بود و نمی شد از آن استفاده کرد. در چنین حالتی فقط می شود با تماس با خود اپراتور اصلی اراده دهنده اینترنت، این موضوع را مورد بررسی قرار داد و اطلاع پیدا کرد تا چه زمانی این مشکل وجود دارد.

10. ایجاد محدودیت در مقدار دیتای مصرفی یکی دیگر از عوامل پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل

بسیار پیش می آید برای اینکه حجم دیتای مصرفی از حدی بالاتر نرود، خود شما تنظیماتی را اعمال می کنید تا در رسیدن مصرف اینترنت به یک حد مشخص، سرعت اینترنت کاهش پیدا کند یا آن قطع شود. اما به هر دلیلی حواستان به این موضوع نیست و برای حل مشکل پایین بودن سرعت اینترنت در دنبال روش های دیگری هستید. بنابراین بهتر است در کنار انجام کارهای بالا، تنظیمات خود گوشی را نیز مورد بررسی قرار دهید.

11. نویز موجود در فضا علت کاهش سرعت در گوشی شیائومی

در فضای دور و بر ما بسیاری از اجسام هستند که نویزهای زیادی تولید می کنند نظیر ماکروویو و تلفن های بیسیم. این نویزها می توانند باعث اختلال در عملکرد دیتای اینترنت خط شوند. بهترین راه حل برای رهایی از شر این اتفافات این است که تا جای ممکن از این وسایل دور شوید و یا اینکه تنظیمات موبایل خود را طوری قرار دهید تا به این نویزها کاری نداشته باشد.

نویز موجود در فضا علت کم شدن سرعت اینترنت ایرانسل

12. سرعت پایین خود گوشی ممکن است باعث کاعش سرعت اینترنت دیتا شود

اگر تمامی روش های بالا را مورد بررسی قرار دادید و تغییری در سرعت دهی اینترنت خود نداشتید، شاید مشکل از گوشی موبایل خودتان است. بسیاری از موبایل های قدیمی به خوبی نمی توانند اتصال به اینترنت را ساپورت کنند و همین امر باعث می شود تا سرعت اینترنت در گوشی موبایل بالا نباشد. بسیاری از مواقع هم این پایین بودن سرعت در نوع شبکه ای است که نمایش می دهند. مثلا این گوشی ها نمی توانند 4G و 5G را ساپورت کنند و دائما بر روی شبکه های 3G و +H هستند.

13. آخرین روش تغییر اپراتور

شاید واقعا آخرین روشی که به ذهن بیاید تغییر اپراتور تلفن همراه است. تفاوتی نمی کند از کدام اپراتور تلفن همراه استفاده می کنید؛ بعضی از آن ها در مناطقی خاص آنتن دهی و سرعت اینترنت پایینی دارند و نمی توان از آن انتظار خاصی داشت. این برای خود من پیش آمده است که زمانی که در خوابگاه دانشجویی مستقر بودم، از اتاق خودم تا اتاق بغلی چندین مرحله سرعت نت افزایش پیدا می کرد. فقط در حد چند متر. اما این مثالی است برای بهبود؛ گاهی اوقات با تغییر مکان نیز اوضاع درست نمی شود و راه حلی جز عوض کردن آن باقی نخواهد ماند.

کلام آخر و پایانی

همانطور که دیدید، روش های متنوع و علت های زیادی را برای پایین بودن سرعت اینترنت در گوشی موبایل با هم مورد بررسی قرار دادیم که هر کدام از آن ها می توانند به تنهایی باعث کم شدن سرعت اینترنت خط موبایل شما شوند. اما معمولا حل این مشکل آسان است و نیاز به کار خاصی ندارد که شما را به چالش بیندازد. حال اگر شما نیز تجربه ای مشابه در حل مشکل پایین بودن سرعت اینترنت گوشی موبایل دارید، حتما ان را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا آن را در سایت برترآموز انتشار داده و کمک زیادی به دیگر افراد در حل این مشکل کنیم.

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Me

    از وقتی گوشیمو عوض کردم روی گوشی جدیدم سرعتش 4G+ میاد و تو برنامه های داخلی هم خوبه اما وقتی که به فیلتر شکن وصل میشم سرعتش خیلی کم میشه حتی اینستاگرام هم باز نمیشه
    دی ان اس هم واسه بازی پابجی موبایل امتحان کردم کار نکرد
    کلا برای برنامه خارجی سرعتش خیلی ضعیف میشه ولی تو برنامه های داخلی سرعت دانلودش خیلی بالاست و خیلی قویه
    سیمکارتم همراه اول هستش

    1. جواد فرازمند

      سلام رفیق
      این مشکل هست و فیلترشکن ها بعضی ها سرعت رو پایین میارن
      میتونین فیلترشکن های دیگه رو تست کنین

  2. سعید محبی

    سلام ، مرسی ، عالی بود

  3. Zahra

    سلام وقت بخیر من نت ایرانسل گرفتم ولی نه به اینستا وصل میشه نه حتی تلگرامم بالا میاد نه میتونم فیلم دانلود کنم حتی نرم افزارای داخلب رو دیر بالا میاره باز نت همراه اول گرفتم که سرعتش بهتره راهکاری دارین برا قوی شدن نت ایرانسلم ؟
    هیچ کدوم از روش های بالا جواب نبود!

    1. جواد فرازمند

      سلام زهرای عزیز
      برای این کار بهتره از پشتیبانی خود ایرانسل کمک بگیری، قطعا راه حل هایی برای بهتر شدن سرعت اینترنت دارن خودشون

  4. ovvio

    سلام خسته نباشید من حدودا از چند روز پیشه که وقتی به وی پی ان وصل میشم میرم اینستا یا هر برنامه دیگه ای به شدت سرعتش نسب به چند روز گذشته که مشکلی نداشت کم شده حتی دی ام اس که برای گیم میزنم سرعتش کم شده خیلی خسته شدم به پشتیبانی و هر کی بگید گفتم ولی درست نشده خیلی کار ها کردم ولی بازم درست نشده سیم کارت دیگه ای هم‌ امتحان کردم ولی اونم اونطوریه سیم کارتم هم ایرانسله

    1. جواد فرازمند

      سلام رفیق
      سرعت اینترنت الان عادیه که یه مقدار اذیت کنه:) ممکنه یه بازه ای سرعت کم بشه ولی اینکه بخوایم دلیلش رو بگیم وافعا مشخص نیست

  5. کیان فاضلی

    من وقتی میرم توش این میاد

    1. جواد فرازمند

      سلام کیان عزیز
      متوجه منظورت نشدم، اگر مشکلت حل نشده یه بار دیگه برام توضیح بده بتونم راهنماییت کنم

  6. رضا

    درود به همه عزیزان
    من از اپراتور همرا اول استفاده میکردم و بسته بی نهایت رو فعال کرده بودم ولی محدودیت ۱۰۰گیگ (بعد از مصرف ۱۰۰گیگ سرعت ۱۲۸کیلو بایت برثانیه اعمال میشه)روی بسته بی نهایت فعال نشد و بنده هم استفاده کردم حدودا ۳۰۰گیگ در یک هفته و بعد از تموم شدن بسته به این مشکل برخوردم که اینترنت در یک ثانیه قطع میشه(صفر بایت بر ثانیه)وبعد از چند ثانیه وصل میشه بنده اپراتور رو به ایرانسل تغییر دادم ولی باز این مشکل رو دارم راه کار تنظیمات اینترنت،اپدیت سیستم،امتحان در ساعت های مختلف ،امتحان در مکان های مختلف رو انجام دادم ولی باز به نتیجه ای نرسیدم،اگه راه کاری مد نظرتون هست خوشحال میشم بشنوم،ممنون😍

    1. جواد فرازمند

      سلام رفیق
      احتمالا این مشکل از سمت اپراتور باید باشه و تنظیمات گوشی خیلی ربطی بهش نداره