هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟ برتر آموز

دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟

دسته بندی : کسب و کار
1401/08/30

از همان دوران ابتدایی و راهنمایی همیشه معلمان ما را به این تشویق می‌کردند که کار گروهی انجام بدهیم و سعی کنیم که بتوانیم با دوستان خود یک کار مشترک تیمی را به سر انجام برسانیم. خوب مسلما همیشه کارهای گروهی به نتیجه خوبی منتهی نمی‌شود و اگر بخواهیم آمار بگیریم همیشه نمی‌توان کار گروهی را موفق اعلام کرد. خوب نمی‌شود که به طور کلی کار گروهی را حذف کرد. اگر بخواهیم به طور کلی کار گروهی را زیر سوال ببریم یعنی مشاغل‌ها به سمت فریلنسری پیش می‌رود که خوب مسلما چنین چیزی ممکن نیست. در این سری از مقالات برتر آموز صرفا می‌خواهیم بررسی نماییم که چه مشکلاتی برای کارهای تیمی وجود دارد و انجام چه کارهایی تیم را به شکست پیش می‌برید. این مقاله برای افراد شاغل ، دانشجو ، دانش آموزان و هر فرد دیگری که الان در پروسه کار گروهی است توصیه می‌شود. همراه برتر آموز باشید.

دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟ سوالی پر تکرار که امروزه افراد زیادی به دنبال پاسخ آن هستند.

کارهای گروهی باعث می‌شود که یک پروژه بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود.

البته در تمامی کارهای تیمی مشکل بوجود نمی‌آید و ممکن است برخی از تیم‌ها اصلا به این مشکلات دچار نشوند.

ولی متاسفانه ذهن برخی از افراد اصلا برای کارهای تیمی مثبت نیست و ترجیح می‌دهند به صورت فریلنسر فعالیت کنند. برای مثال راجب به یک دانش مثلا آموزش سئو مطالعه و تحقیق می‌کنند زمانی که توانایی‌های مورد نیاز را بدست آورند به صورت شخصی پروژه‌های تکی گرفته و فعالیت می‌کننئ.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • کار تیمی چیست؟
  • دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟
  • برای جلوگیری از شکست کار تیمی چه فعالیت‌هایی باید انجام بدهیم؟

کار تیمی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی و مفهوم پرسش دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟ بپردازیم می‌خواهیم بررسی نماییم که اصلا مفهوم کار تیمی چیست؟

به هر کاری که شما با تعدادی از افراد به صورت مشترک انجام بدهید و هدف مشترک داشته باشید ، کار تیمی و کار گروهی گفته می‌شود.

ویژگی بارز کار گروهی این است که تمامی افراد گروه یک هدف واحد و یکسان را دنبال می‌کنند و خوب این موضوع به پیشرفت کار کمک خواهد کرد.

در یک گروه صرفا تمامی افراد با ویژگی‌های یکسان نیستند و هر یک توانایی و سلیقه‌های مختلفی دارد. گاهی اوقات مشکل اصلی اختلافات همین ویژگی‌های مختلف است.

خیلی از اوقات در دانشگاه و یا مدارس باید با یکسری از افراد کار تیمی انجام می‌دادیم و همیشه در گروه‌ها یکسری اختلاف‌ها بوجود می‌آمد. شاید برای جلوگیری از این اختلافات همیشه دوست داشتیم تنها کار کنیم!!

ولی کار گروهی اگر به صورت درست و اصولی انجام بشود ، خیلی بهتر است کار انفرادی نتیجه بخش خواهد شد.

دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟

خوب رسیدیم به اصل ماجرا یعنی این که بررسی کنیم چرا کارهای تیمی با شکست مواجه می‌شود؟ چرا بیشتر افراد به جای این که برای کارهای تیمی خوشحال باشند همیشه از این کارها ناراضی هستند؟

اگر همین الان عضو گروه خاصی هستید و یا تجربه ناخوشانید داشتید در ادامه ممکن است مواردی را مشاهده نمایید که برای شما آشنا باشد.

هیچ رهبر و سر گروهی در تیم وجود ندارد.

متاسفانه یکی از مواردی که جزو عمده دلایلی در شکست کارهای تیمی وجود دارد این است که هیچ فرد به نام رهبر و یا سرگروه تیم را هدایت نمی‌کند. در هر گروهی (از تعداد 2 نفر تا بیشتر) یکسری از افراد با ایده و اخلاق و رفتارهای متفاتی وجود دارد که خوب مسلما این افراد ممکن است نتوانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند. شخصی به نام سر گروه که ویژگی رهبری و هدایت تیم را بلد است باید سرپرستی گروه را به عهده بگیرد و به صورت کلی تمامی اعضای تیم را در جهت پیش برد اهداف تیم هدایت نماید.

زمانی که اختلاف و یا سرپیچی از انجام کارها در گروه‌ها بوجود می‌آید این وظیفه سرگروه است تا با آرام کردن اوضاع افراد به سمت انجام وظایف تشویق کند.

سر گروه موظف است تا وظیفه و لیست کارهای افراد گروه را برای آنها ارسال نماید و هر تایم مشخصی به دنبال گزارش کار باشد. اگر رهبری وجود نداشته باشید قطعا افراد گروه به خوبی نمیتوانند سر تایم‌های مشخص به وظایف رسیدگی کنند.

حتی اگر تعدادی از اعضای گروه با هم مشکل داشته باشند با وجود یک سرگروه و رهبر مقتدر می‌توان این اختلاف را اصلا به کار گروهی دخالت نداد.

البته به این نکته توجه نمایید که هر شخصی نمی‌تواند یک سر گروه لایق و موفق باشد زیرا سر گروه هم باید از ویژگی‌های مختلفی برخورددار باشد. اگر دوست دارید سرپرستی یک تیم را به عهده بگیرید ولی اطلاعاتی راجب به آن ندارید پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رهبری تیم چگونه است؟ را مطالعه نمایید تا با این ویژگی به خوبی آشنایی داشته باشید.

به صورت تکی و بدون اهداف گروه کار می‌کنید.

خیلی از افراد هستند که اصلا بدون توجه به اهداف گروه و کار تیمی با توجه به نظر شخصی خودشان کار می‌کنند و خوب این مورد هم باعث شکست کار تیمی می‌شود. شما در یک گروه موظف هستید که با توجه به اهداف اصلی گروه کار کنید بنابراین اگر هر یک از افراد بخواهند با توجه به هدف شخصی کار کنند تیم هیچ موقع به نتیجه نخواهد رسید.

یکی از نقاط مثبت در گروه این است که از همان ابتدا مهم‌ترین اهداف تیم را مشخص نمایید.

رهبر گروه باید وظایف افراد را با توجه هب اهداف گروه تقسیم بندی نماید.

بعد از این که هدف گروه مشخص شد ، باید تمامی فعالیت‌های خود را به صورت گروهی پیش ببرید.

اگر تا انتهای مسیر به صورت تنها فعالیت خود را انجام دهید ، هیچگاه تیم به نتیجه نمی‌رسد.

خوب مسلما اگر اعضای تیم با هم هماهنگ نباشند این مشکلات بوجود می‌آید.

بنابراین سرگروه تیم باید طی جلسات هفتگی و ماهانه اعضای تیم را به جلسات مختلف و توضیح فرآیند کاری دعوت نماید.

البته که باید اعضای گروه به تصمیمات سر گروه احترام بگذارند و طبق قوانین گروه رفتار کنند.

شکست کار تیمی برتر آموز

سلیقه‌ها و اعتقادات شخصی وارد کار تیمی می‌شود.

متاسفانه یکی از دلایلی که موجب مشکلات در کارهای تیمی می‌شود این است که افراد نظرهای شخصی خود را وارد کار تیمی می‌کنند.

این که در یک تیم تمامی افراد نظرها و سلیقه‌های یکسان داشته باشند خیلی بعید و دور از ذهن بشمار می‌رود.

قطعا افراد با فرهنگ‌های مختلفی در کنار هم قرار می‌گیرند و باید با یک دیگر فعالیت داشته باشند.

خوب اگر این افراد بخواهند به طور مدام نظرهای مختلف خود به اعضی تیم تحمیل کنند اختلافات زیادی بوجود می‌آید.

برای همین در کارهای تیمی اصلا نباید اعتقادات خود را وارد کار کنید و تنها تمرکز شما روی کار باید باشد.

اگر تیم شما سر گروه داشته باشد خوب به این مشکلات کمتر دچار می‌شوید.

برای همین پیشنهاد می‌شود که در گروه خود یک زبان مشترک انتخاب نمایید و همگی طبق این زبان پیش بروید.

این زبان مشترک می‌تواند قانون برای انجام کارهای شما باشد.

افراد در جلسات تیمی حاضر نمی‌شوند!

یکی از دلایلی که اکثز تیم‌ها با شکست روبرو می‌شوند این است که متاسفانه اصلا توجهی به جلسات گروهی ندارند و این عدم توجه باعث می‌شود تا افراد از موضوع کار به طور کلی عقب بمانند.

در جلساتی که برای کل گروه تشکیل می‌شود شما درباره اهداف و وظایف صحبت می‌کنید و هر یک از افراد ایده و نظر خود را راجب به موضوعات و فعالیت‌ها می‌دهند حالا فکر کنید که در این جلسات تعداد کمی از افراد گروه شرکت کنند. خوب مسلما شما نمی‌توانید به خوبی راجب به موضوع و هدف تیم صحبت کنید و همین مشکل قدم بزرگی برای شکست شما خواهد بود.

جا به جایی بیش از اندازه اعضای گروه

یکی دیگر از دلایل مهم در شکست اعضای تیم این است که معمولا افراد به دلیل جا به جایی زیاد اعضای تیم و گروه‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. تا اعضای تیم همدیگر را بشناسند و با وظایف خود آشنا شوند خوب تایم زیادی طول می‌کشد حالا فکر کنید که افراد به طور مداوم هم تیمی‌های خود را جا به جا کنند و تمامی وظایف را بخواهند از اول شرح بدهند.

در این شرایط تیم همیشه در نقطه صفر خود باقی می‌ماند و هیچ پیشرفت خاصی نخواهد کرد.

قبل از تشکیل تیم‌ها به طور کامل با اعضای تیم و توانایی‌های آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید به خوبی از آنها استفاده نمایید.

اعضای تیم انگیزه انجام فعالیت را ندارند!!

انگیزه موضوع بسیار مهمی است که نه تنها در کارهای گروهی بلکه در دیگر مشاغل و فعالیت‌ها نیز اهمیت دارد.

زمانی که اعضای گروه انگیزه کافی برای وظایف و اهداف خود نداشته باشند نمی‌توان از تیم انتظار پیشرفت داشت. این عدم انگیزه نیز دلایل بسیار زیادی دارد که در صورت مواجه شدن با چنین موردی باید حتما به دنبال مشکلات آن باشید.

برای مثال شاید شما اهداف بلند مدت و دست نیافتنی برای خود نشان کرده‌اید که افراد چون می‌دانند ممکن است به این اهداف نرسند از انجام فعالیت‌های خود منصرف می‌شوند.

سعی کنید که اهداف و فعالیت‌های خود را طبق توانایی‌های گروه تعیین نمایید تا بتوانید از بی‌انگیزگی افراد جلوگیری نمایید.

حضور افراد سمی در گروه

متاسفانه برخی از افراد در جوامع وجود دارند که علاوه بر این که کمکی به فرآیند گروه نمی‌کنند باعث دلسرد شدن سایر افراد تیم نیز می‌شوند. این افراد اصلا نمی‌توانند به اهداف مثبت فکر کنند و تلاش می‌کنند تا از پیشرفت تیم جلوگیری کنند.

چگونه از این فرآیند جلوگیری نماییم؟

هنگام چینش تیم و گروه باید تا حد امکان تلاش کنید تا افراد سمی را اصلا وارد گروه نکنید ، حضور این افراد به اندازه‌ای خطرناک است که ممکن است باعث شکست تیم بشود. اگر نمی‌توانید ویژگی افراد سمی را تشخیص بدهید به شما پیشنهاد می‌شود با مطالعه مقاله افراد سمی در کار چه کسانی هستند؟ تا حد زیادی راجب به این افراد آشنایی داشته باشید.

افراد تیم مسئولیت پذیر نیستند.

متاسفانه در بسیاری از تیم‌ها و گروه‌ها مشاهده می‌کنیم که تعدادی از افراد و یا حتی همه‌ی اعضا تیم مسئولیت پذیر نیستند.

عدم مسئولیت پذیری افراد تیم باعث می‌شود تا هیچ یک از افراد وظایف خود را به خوبی انجام ندهند و در نهایت اصلا تیم به یک مرحله مشخصی نخواهد رسید. بنابراین باید روی مسئولیت پذیری تیم خود حتما تاکید داشته باشید.

برای این کار سر گروه می‌تواند هر هفته از اعضای تیم گزارش کار بخواهد تا برای این موضوع افراد متوجه شوند که باید فعالیت انجام دهند.

برای جلوگیری از شکست کار تیمی چه فعالیت‌هایی باید انجام بدهیم؟

حالا که با دلایل شکست کار تیمی آشنا شدیم در ادامه به صورت خلاصه بررسی نماییم که چگونه از این کار جلوگیری نماییم؟

نقش افراد را از همان ابتدا مشخص نمایید!

پس از این که تیم خود را تشکیل داید و اعضای تیم مشخص شد باید نقش افراد را به خوبی مشخص کرده و به تمامی اعضای گروه معرفی نمایید. پیشنهاد می‌شود در همان ابتدای کار سر گروه تیم مشخص شود.

متاسفانه در برخی از تیم‌ها به دلیل این که بعد از مدت‌ها هنوز نقشی برای اعضا مشخص نشده شکست می‌خورند. با تعیین نقش دیگر افراد نمی‌توانند از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود سرباز کنند.

جلوگیری از شکست کار تیمی برتر آموز

تصمیمات درست و هوشمند!

فعالیت تیم شما در حول محور تصمیمات شما در گردش است ، بنابراین برای اینکه تیم موفقی داشته باشید باید حتما تصمیمات درستی را بگیرید. پیشنهاد می‌شود تمامی تصمیم‌گیری‌های گروه حول محور یک شخص نباشد و تمامی اعضای تیم روی تصمیم گیری نقش داشته باشند.

هدفمند فعالیت نمایید!

یک تیم قوی همیشه فعالیت‌های خود را یر پایه هدف پیش می‌برد و هیچ موق کاری را بدون هدف و نگرش اصلی انجام نمی‌دهد. کاری که خارج از هدف گروه انجام شود در نهایت برای شما سردرگمی به همراه خواهد داشت و با توجه به انرژی و هزینه‌ای که داشته‌اید هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

داشتن هدف در گروه بسیار معجزه می‌کند و باعث نتایج بسیار خوب می‌شود.

سخن آخر:

در مقاله دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟ سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به موضوع این شکست تیم‌ها صحبت کرده و نکات کاربردی و مهمی را بیان نماییم. سعی کنید که در کارهای تیمی بهترین عملکرد خود را انجام دهید تا بتوانید به اهداف هدفمند گروه خود برسید.

اگر راجب به موضوع دلایل اصلی شکست کار تیمی چیست؟ تجربه‌ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *