هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
دلیل شکست استارتاپ ها

دلیل شکست استارتاپ ها / بررسی علل شکست

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/12

استارتاپ ها واژه ای نام آشنا که در چند سال اخیر بسیار نام آن را شنیده ایم و یا احتمالا در اطراف خود کسب و کارهای نوپای موفقی را هم دیده اید. تا زمانی که نام همکاری استارتاپ ها را به کارفرما ها می دهیم متاسفانه با مخالفت مواجه میشویم وقتی که جویای علت در این زمینه شدیم به نتیجه رسیدیم که چون اکثر استارتاپ های تازه کار بدون برنامه برنامه ریزی قبلی و درستی شروع به کار می کنند، بیشتر آنها با شکست مواجه میشوند و بیشتر کارفرما ها به علت اینکه این نتیجه منفی را از کسب و کار ها میبینند، از همکاری با سایر استارتاپ ها جلوگیری میکنند تا با شکست روبرو نشوند. ولی این تمام ماجرا نیست زیرا استارتاپ هیا قوی ای وجود دارند که با برنامه ریزی مطلوب توانسته اند نتیجه های خوبی را کسب کنند. حال اگر شما هم در شرف تاسیس یک استارتاپ موفق هستید ما به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه برتر آموز باشید. چرا؟؟ چون قرار است به همراه برتر آموز به بررسی دلیل شکست استارتاپ ها یپردازیم و شما می توانید با مطالعه این دلیل ها و جلوگیری از بروز آن به کسب و کار خود کمک کنید تا نتیجه دلخواهی را بگیرید. پس با من و برتر آموز همراه باشید:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • استارتاپ چیست؟
  • دلیل شکست استارتاپ ها چیست؟

استارتاپ چیست؟

استارتاپ به راه اندازی یک پروژه گفته میشود که در آن افرادی به ارائه یک ایده نو و جدید می پردازند و در این حواشی با تلاش و پشتکار سعی می کنند این ایده را پرورش دهند تا به صورت یک محصول یا خدمات در بیاید و در نهایت آن را به جامعه هدف معرفی می نمایند. استارتاپ ها به این معروف هستند که برای موفق شدن از صفر شروع می کنند و تمامی ایده ها در آن نو و جدید هست و با تلاش سعی می کنند به صد و نقطه اوج برسند. در طی کردن مسیر استارتاپ ها ممکن است آزمون و خطاهای زیادی شکل بگیرد. توجه داشته باشید که این آزمون و خطا ها باعث میشود قالب استارتاپ ها شکل بگیرد. برای اینکه بخواهید موسس یک استارتاپ باشید نیاز نیست کار پیچیده و یا خارق العاده ای انجام دهید، همین که یک کار انجام دهید تا محصول و خدماتی ویژه تولید کنید، شما می توانید یک استارتاپ موفق داشته باشید.

دلیل شکست استارتاپ ها چیست؟

حال می خواهیم بررسی کنیم که چرا اصلا استارتاپ ها شکست میخورند و موفق نمیشوند که این شکست خوردن و عدم موفقیت در همه ی استارتاپ ها به این معنی نیست که ایده آنها خوب نبوده. بلکه بدین معنا است شیوه ها و اصول های صحیح در آنها رعایت نشده است و موجب به شکست استارتاپ شده. در ادامه همراه باشید تا دلیل شکست استارتاپ ها را بیان کنیم:

پیشنهاد میشود مقاله حفظ مشتریان دائمی چیست؟ را مطالعه نمایید.

شکست استارتاپ ها

زمان ارائه محصول مهم است.

متاسفانه نکته ای که اکثر استارتاپ ها به آن توجه ندارند و گمان می کنند هر موقع که ایده کامل پخته شد باید آن را به جامعه هدف از پیش تعیین شده ارائه دهند. اما این طور نیست. زمان ارائه محصول شما را تایمی که محصول تایید نهایی میشود تعیین نمی کند بلکه تایمی که حاشیه های محصول فراهم است تعیین کننده زمان ارائه آن است. برای مثال شرکت اسنپ را در نظر بگیرید که یکی از استارتاپ موفق در این زمینه است، این شرکت با طراحی محصول تاکسی های اینترنتی ایده نو و تازه ای را در سطح جامعه کنونی ما گسترش داد. اگر ایده تاکسی های اینترنتی را 20 سال پیش بیان می کردیم شاید با استقبال گسترده مواجه نمی شدیم. چرا؟؟ چون محصول تاکسی های اینترنتی به بستری مانند گوشی های هوشمند، اینترنت پر سرعت نیاز دارد و در 20 سال گذشته این توقع بالایی بود ولی اسنپ زمانی محصول خود را معرفی کرد که اینترنت تلفن همراه جزو ضرورت همه اقشار بوده است و گوشی هوشمند در هر خانواده ای فراهم بود برای همین منظور ایده تاکسی های اینترنتی شکوفا شد و توانست تحول عظیمی را به وجود آورد.

برای محصول باید بازاریابی داشته باشید!

تبلیغات و بازاریابی آنقدر مهم است و اهمیت دارد که شرکت های بزرگی مانند دیجی کالا، ایرانسل و… هم هنوز با وجود اینکه درصد زیادی مشتری بالفعل دارند و جامعه هدف زیادی را در بر میگیرند هنوز هم در سطح شهر ما شاهد بیلبورد مارکتینگ هستیم و یا از راه هایی مانند ایمیل مارکتینگ، اسمس مارکتیگ و تبلیغات کلیکی و… هم فعالیت می کنند. این موضوع این را نشان می دهد که تبلیغات درست و صحیح روی فروش و آشنایی با کسب و کار بسیار تاثیر دارد. پس استارتاپ های نوپا باید با تبلیغات درست و شیوه های بازاریابی مناسب به گسترش ایده خود بپردازند. همانطور که می دانید مرحله اول در قیف فروش که کاربران طی می کنند، آگاهی از برند است و اگر این آگاهی از برند یعنی مرحبه اول قیف فروش شکل نگیرد متاسفانه نمی توان ادامه مسیر را طی کرد. ممکن است تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کار های نوپا هزینه های زیادی به همراه داشته باشد ولی این هزینه ها تماما پس از اینکه استارتاپ شکل گرفت به شما بر میگردد. یکی از دلایلی که استارتاپ ها اکثرا موفق نمیشوند و شکست میخورند نداشتن ایده تبلیغاتی مناسب و بازاریابی درست است. پس اگر در این زمینه بودجه کافی دارید میتوانید از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید تا نقشه راه درستی را برای شما برنامه ریزی کند.

بودجه کافی برای استارت کار مهم است.

یکی از دلایل مهمی که استارتاپ ها شکست می خورند و نمی توانند ادامه مسیر را به خوبی طی کنند این است که در ابتدای راه برآورد مالی درستی ندارند و در انتها باعث میشود که شکست بخورند. اکثر استارتاپ ها با یک بودجه محدودی شروع به فعالیت می کنند و بر این گمان هستند که احتمالا در انتهای راه می توانند اسپانسر خوبی را جذب کنند و یا حتما بودجه کافی بدست می آورند ولی خوب شرایط اصلا به این صورت پیش نخواهد رفت و شما باید از همان ابتدای راه به این موضوع کاملا اشراف داشته باشید که ممکن است هیچ اسپانسر و کمک مالی به استارتاپ شما نشوند پس حتما نقشه راه مالی داشته باشید و برآورد هزینه کنید که بتوانید تا انتهای مسیر معرفی محصول و کالا موفق شوید!!!

تیم کارآمد و حرفه ای ندارید!

یکی از دلایلی که باعث میشود تیم های استارتاپی از درون از هم گسیخته شود نداشتن افراد حرفه ای و کارآمد در یک تیم است. اینکه شما با دوستان خود بدون در نظر گرفتن سطح دانش و توانایی بخواهید یک ایده خامی را ارائه دهید و سپس در انتها تشکیل یک تیم بدهید تا استارتاپی را شروع کنید شک نکنید در انتهای مسیر نمی توانید با یک دیگر ادامه بدهید و تیم شما با شکست روبرو میشود. وقتی از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید هر فردی می داند که وظیفه اش چیست و در آن راستا تلاش می کند تا به بهترین نحو ممکن استارتاپ را پیش ببرد تا استارتاپ مشکلی نداشته باشد. اینکه افراد وظیفه خود را بدانند باعث میشود که هر کس در حیطه وظایف خود تلاش کند ئ مشکلی پیش نیاید.

از نیاز های مشتری اطلاعاتی ندارید!

قبل از تولید هر محصولی به کسب و کار ها پیشنهاد میشود اول جامعه هدف خود را به درستی شناسایی کنند. شما با سرچ و آنالیز جامعه هدف اطلاعات دقیقی از نیاز ها و خواسته های این افراد به دست می آورید. وقتی که شما نیاز افراد را شناسایی کنید می توانید برای برطرف کردن این نیاز ها به ارائه محصول و خدمات بپردازید. اگر از نیاز جامعه هدف اطلاعاتی نداشته باشید ممکن است محصولی را تولید کنید که در نهایت اصلا جامعه هدف به آن نیاز نداشته باشد. برای مثال در نظر بگیرید شما میخواهید استارتاپی را اجرا کنید که محصولات آنلاین برای حیوانات خانگی ارسال می کنند. اول از همه باید بررسی کنید که آیا کسانی که حیوانات خانگی دارند می توانند به صورت آنلاین خرید انجام دهند یا خیر!! بعد از بررسی این موضوعات حال استارتاپ خود را راه اندازی نمایید.

انعطاف پذیر در برابر مشکلات نیستید!!

خیلی از اوقات در کسب و کارها مشکلاتی به وجود می آید که شما باید انعطاف پذیر باشید و بتوانید این مشکلات را به خوبی هندل کنید. این که شما اول مسیر استارتاپ خود ایده هایی دارید اما در انتهای مسیر یا حتی اواسط کار متوجه خواهید شد که شاید ایده نیاز به تغییر دارد یا برای اینکه بتوانید مسیر خود را ادامه دهید باید ایده را تغییرات جزئی یا کلی بدهید. خیلی از استارتاپ ها به دلیل دانش ناکافی و انعطاف پذیری کمی که دارند در همین مرحله باز میماند و دیگر نمی توانند فعالیت استارتاپی خود را مدیریت کنند و به همین دلیل استارتاپ فرپاشیده میشود و ادامه پیدا نمی کند.

با ادامه دلیل شکست استارتاپ ها همراه باشید.

مدل کسب و کار شما مشخص نیست.

برای اینکه بتوانید استارتاپ خود را راه اندازی کنید باید برای آن یک مدل کسب و کار خوب طراحی کنید. در این مدل کسب و کار شما باید برای یک دوره زمانی مشخص کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برنامه‌ریزی داشته باشید تا بتوانید طبق این برنامه ها عمل نمایید. در این برنامه‌ریزی باید مسائل مالی، مشتریان و نیازهای بازار، منابع درآمدی، توسعه کاری، شکست‌ها و چالش‌های احتمالی و غیره را در نظر گرفته و یک مدل کسب و کار دقیق داشته باشید.اگر کسب و کار شما مدل دقیق نداشته باشید شما هر روز با چالش جدید روبرو می شوید و در نتیجه استارتاپ شما شکست خواهد خورد.

به کیفیت محصول و خدمات نظارت ندارید!

شما باید محصولات و خدمات خود را با بالاتریت کیفیت در اختیار مشتری قرار دهید. اینکه محصولات شما درجه یک نباشد و حتی کیفیت خوبی نداشته باشید باعث میشود جامعه هدف از شما دلسرد شود و در نهایت از شما دوری کند. این دور شدن افراد باعث میشود که استارتاپ شما به مرور شکست بخورد. شما در بازار رقابتی شدیدی قرار گرفته اید و برای اینکه بتوانید در این بازار رشد کنید باید محصولات خوب و با کیفیتی را ارائه دهید تا در نهایت بتوانید در این بازار رشد کنید و برند خود را میان جامعه هدف ثبت نمایید.

پیشنهاد میشود آموزش بازاریابی ویروسی را مطالعه نمایید.

انتخاب کسب و کاری که رقبای قوی ای دارد!!

در جامعه امروزی با پیشرفته شدن به احتمال زیاد هر کسب و کاری را که انتخاب نمایید، رقبای زیادی در سر راه شما قرار دارند ولی برخی از کسب و کارها هستند که رقبای قوی و غولی جلوی آنها هستند که چندین ساله در این زمینه تجربه دارند و به قولی معروف بزرگ این کسب و کار به شمار میروند. اگر شما بخواهید فعالیت داشته باشید باید با این کسب و کار ها رو در رو شوید که اگر در مرحله اول انگیزه کافی و در مرحله دوم برنامه ریزی و بودجه خوبی نداشته باشید نمی توانید در این مسیر پیروز شوید. پس در همین مرحله به شما پیشنهاد میشود که سعی کنید به سراغ کسب و کار هایی بروید که رقبای آنها کمتر است و بدین ترتیب می توانید زودتر از حالت قبل در ایت مسیر رشد کنید و ریشه های کسب و کار خود را سفت کنید.

قیمت گذاری اشتباهی انجام می دهید!!

قیمت گذاری مهم ترین مرحله در هر کسب و کاری است که باید آن را به درستی انجام دهید. اگر تمامی مراحل استارتاپ شما درست باشد اما قیمت گذاری درستی نداشته باشید در نهایت نمی توانید در بازار رقابت کنید. پیشنهاد میشود در این مرحله ابتدا مقاله روش های قیمت گذاری را مطالعه نمایید تا بتوانید قیمت گذاری خوبی را داشته باشید!! این را هم در نظر بگیرید که شما در ابتدای استارتاپ باید سعی کنید از حاشیه سود خود کاهش دهید تا مشتری زیادی را بتوانید به کسب و کار خود اضافه نمایید.

پشتکار و اشتیاق به کار را از دست می دهید!!

یکی از عوامل مهم و درستی که استارتاپ ها را از ادامه کار باز میدارد شور و انگیزه کافی اعضای تیم برای ادامه راه است. اگر این شور اشتیاق اعضای تیم از دست برود استارتاپ به زودی روبر شکست خواهد رفت. از اینکه اشتیاق خود را از دست دهید نگران نباشید از این نگران باشید که نتوانید پشتکار خود را تقویت کنید و مسیر استارتاپ خود را ادامه دهید. ممکن است بارها شکست را تجربه کنید ولی این را بدانید که هر کدام از شکست ها در نهایت مسیری برای پیروزی م موفقیت شما خواهد بود. پس سعی کنید همیشه در ادامه راه استارتاپی خود انگیزه کارکنان تیم را بالا ببرید و با ایمد بیشتر به سمت روز های خوب حرکت کنید.

به مسائل حقوقی واقف باشید!!

خیلی از استارتاپ ها اصلا با ثبت برند، ثبت شرکت، مالیات ها و… آشنایی ندارند و تصور می کنند که با اجاره یا خرید یک واحد تجاری دفتر کار خود را راه اندازی کرده اند اما در واقعیت امر این طور نیست و یک استارتاپ باید قبل از هر کاری با یک مشاور مالی و حقوقی صحبت کرده باشد تا بتواند به خوبی به مسائل مالی و حقوقی واقف باشد. اکثر کسب و کارها چون به این موضوع واقف نیستند در اواسط مسیر به این نکات بر میخورند و چون آگاهی کافی در این زمینه ندارند بعضی اوقات مجبور هستند کسب و کار خود را رها کنند و از ادامه مسیر طی شده باز میمانند.

بررسی علل شکست

ارتباط اعضای تیم با هم خوب نیست!

از هم گسستگی داخلی یکی از عواملی هست که باعث میشود استارتاپ ها فروپاش شوند. بدین صورت که اعضای هر تیم رفتار شایستی با یک دیگر ندارند یا حتی رئیس تیم با سایر اعضا ارتباط خوبی ندارد. مهم ترین نکته ای که موجب میشود کسب و کار شما رشد کند و گستره گردد این است که مدیر تیم بتوانید رابطه دوستانه و در عین حال مدیرانه ای را در کسب و کار خود ایجاد کند. این باعث میشود تا تمامی اعضای تیم به خوبی به کار رسیدگی کنند و هر یک وظایف خود را در آرامش جهت پیشبرد کسب و کار انجام دهد. پس به عنوان مدیر روحیه همکاری و همدلی را در کسب و کار خود بالا ببرید.

عدم داشتن تمرکز روی کسب و کار

خیلی از تیم های استارتاپی هستند که مدیران آنها روی چند پروژه دیگر در حال فعالیت هستند و تایم کافی را برای اینکه روی پروژه جدید بگذارند ندارند. برای همین این عدم تمرکز موجب میشود تا استارتاپ با تمام ویژگی های مثبتی که دارد به خوبی پیش نرود. نکته مهم دیگری این است که سعی کنید در استارتاپ های خود به حاشیه نروید و دقت و تمرکز اصلی خود را روی اصل موضوع کسب و کار بگذارید تا بتوانید در نتیجه به هدف اصلی کسب و کار برسید.

سخن آخر:

اگر در حال احداث یک کسب و کار تازه و جدید هستید از اینکه کسب و کار خود را استارت بزنید واهمه نداشته باشید و سعی کنید با دقت و تمرکز این کار را انجام دهید. اگر با شکست مواجه شدید ایرادی ندارد شما می توانید با جمع آوری و دقت به نکات مهم در مورد دلیل شکست استارتاپ ها دوباره استارتاپ خود را با سرعت بیشتری راه اندازی نمایید. اگر در زمینه تاسیس استارتاپ و دلیل شکست استارتاپ ها تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *