هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها

راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها در دنیای کسب و کار ها

1400/10/01

اگر در دنیای دیجیتال مارکتنیگ فعالیت داشته باشید قطعا بار ها و بارها به چالش استفاده از رنگ مناسب در کسب و کار و نوع تبلیغات خود برخورده اید. شما برای اینکه بخواهید یک طراحی پاپ آپ مناسب و غیر زننده داشته باشید، قطعا به رنگ بندی های مناسب در این کار نیاز دارید. با برای مثال در طراحی بازاریابی چریکی و طراحی این سبک از تبلیغات استفاده از رنگ آمیزی مناسب قطعا حرف اول را برای جذب مشتری می زند که کی و کجا نیاز به رنگ های آروم و کجا نیاز به رنگ های جیغ داریم.

شاید با خوندن همین یک پاراگراف تصور کنید که الان نیاز به مدرک دانشگاهی حرفه ای در این زمینه دارید و حتما نیاز است با تجربه ی زیاد به سراغ این کار بروید. اما واقعیت امر این طور نیست، شما تنها با خواندن این مقاله و آزمون و خطا روی بنر های خود میتوانید به دانش نسبی در روانشناسی رنگ ها برسید.

در واقع در دیجیتال مارکتر ها نیاز است امروزه به این دانش دست پیدا کرده باشند چون در تمامی کسب و کار ها استفاده از این دانش نیاز است.

رنگ ها تاثیرات زیادی روی ذهنیت افراد دارند و برای همین است که در فروشگاه ها (با توجه به نوع فعالیتشان)، رستوران ها،کافی شاپ ها، مراکز اداری و بانک ها، درمانگاه و بیمارستان ها و…..همگی سعی می کنند از رنگ متناسبی استفاده کنند تا مادامی که کاربر در آن منطقه قرار دارد، آرامش ذهنی داشته باشد.

احتمال زیاد برای خیلی از شما ها پیش آمده است که وقتی وارد یک فروشگاه می شوید، چه قدر تحت تاثیر آن قرار میگیرید، دیزاین و رنگ بندی آنجا شما را شیفته می کند و همین آرامش روانی حاصل شده باعث میشود خرید بهتری را داشته باشید.

قطعا صاحب مغازه از راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها در دنیای کسب و کار ها بهره برده و به خوبی و این قوانین را میداند و میخواهد از این طریق به فروش بیشتری برسد. شما اگر آموزش فنگ شویی را دیده باشید به خوبی میتوانید این موارد را بیاموزید.

آنچه که شما در این مقاله می خوانید:

  • چرا باید راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها را بلد باشیم؟
  • وفتی میخواهیم رنگ مناسب را انتخاب کنیم به چه نکته ای توجه کنیم؟
  • رنگ ها را بشناسیم!!
  • روانشناسی رنگ ها را بررسی کنیم!

چرا به رنگ ها اهمیت بدهیم؟

چرا باید راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها را بلد باشیم؟

در هر کسب و کاری با هر موضوعی ما میخواهیم به جامعه هدف نزدیک شویم و با آنها ارتباط بگیریم. تمامی روش های مختلف بازاریابی را امتحان می کنیم تا به فروش ویژه برسیم. در خیلی از این مواقع شما با رعایت کردن چند نکته خاص میتوانید فروش خود را به بیشترین حد ممکن برسانید.

یکی از این موارد آشنایی با راهنمای جامع روانشناسی رنگ هاست. در خیلی از کسب و کار ها با مشخص کردن یک رنگ سازمانی خاص و ایده آل خیلی راحت در ذهن افراد بمانید. برای مثال وقتی به سازمان ایرانسل فکر میکنید رنگ زرد برایتان تداعی میشود و یا وقتی به اسنپ فکر میکنید رنگ سبز زیبایی به ذهنتان میرسد و دیگر قرمز دیجی کالایی زبانزد همه است.

تمام این شرکت ها برای اینکه رنگ سازمانی داشته باشند، به راهنمای جامع روانشناسی دقت کرده اند . متوجه شده اند که رنگ ها به کسب و کار جهت، روح و انرژی میدهند.

برای این است که در اکثر رستوران ها و فست و فود ها رنگ های قالب قرمز، نارنجی، زرد مشاهده میکنیم چون اشتها مشتری را برانگیخته میکنید و باعث میشود که مشتری ها بیشتر سفارش بدهند.

یا کسب و کار هایی که از بازاریابی سبز استفاده میکنند از رنگ سازمانی سبز استفاده میکنند تا بتوانند حس طبیعت را به مشتری القا کنند و در ذهن بمانند.

به چند آمار و ارقام توجه کنیم:

حدود 75 درصد از کسب و کار ها با استفاده از رنگ سازمانی در ذهن مردم باقی می مانند.

تجربه نشان میدهد که اغلب افراد به جای اینکه شیفته مدل لباس شوند اغلب از رنگ آن استفبال میکنند و به خرید تشویق میشوند.

در طراحی سایت ها هم باید به این نکات توجه کنید زیرا رنگ آمیزی سایت ها کاملا مهم است و باید با راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها به آن توجه کرد چون اگر طراحی رنگ ها طبق سلیقه کاربر نباشد، سایت شما را به سرعت ترک می کنند و چیزی جز بانس ریت با افرایش نرخ پرش برای شما نخواهند ماند.

وفتی میخواهیم رنگ مناسب را انتخاب کنیم به چه نکته ای توجه کنیم؟

مهم ترین نکته این است الان چه رنگی را برای کسب و کارم انتخاب کنم که مهم ترین نکته این اسن که شما به سه فاکتور زیر پایبند باشید:

  1. تناسب رنگ با فرهنگ جامعه ای که در آن قرار دارید.
  2. تناسب رنگ با مصرف کننده ها
  3. تناسب رتگ با ماهیت کسب و کار

برای مثال شما تولید کننده لباس مردانه هستید و به دنبال رنگی مناسب برای برند خود هستید، با توجه به سه فاکتور بالا شاید رنگ نارنجی یا صورتی رنگ مناسبی برای شما نباشید ولی در عوض با رنگ هایی مثل سفید، سورمه ای، آبی بتوانید مانور خوبی روی این حیطه داشته باشید.

رنگ ها را بشناسیم!!

مهم ترین نکته در روانشناسی جامع رنگ ها این است که شما رنگ ها را بشناسید . سه رنگ اصلی که در چرخه رنگ ها وجود دارد و تمامی رنگ ها نشات گرفته از این سه رنگ هستند، آبی و قرمز و زرد نام دارند. شما هرگز نمی توانید با ترکیب رنگ های دیگر این سه رنگ اصلی را در پلت رنگی خود بدست آورید.

در کنار 3 رنگ اصلی شما 3 رنگ فرعی نیز دارید که از ترکیب رنگ های اصلی بدست می آید. این رنگ های فرعی شامل سبز، بنفش، نارنجی است.

در دسته آخر نیز شما رنگ های ترکیبی دارید که از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی بدست می آید و پلت رنگ های ترکیبی را بوجود می آورد.

در چرخه رنگ ها شما باید بتوانید رنگ های مکمل را با یک دیگر پیدا کنید و در طراحی برند از آن استفاده کنید. پس در هر کسب و کاری انتخاب دو رنگ مکمل ضرورت زیادی دارد که در ادامه به رنگ های مکمل می پردازیم:

آبی-نارنجی

سبز-قرمز

بنفش-زرد

شما با در نظر گرفتن این ترکیب های مکمل میتوانید طراحی رنگارنگی داشته باشید.

روانشناسی رنگ ها را بررسی کنیم!

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

در ادامع روانشناسی هر رنگ را به تفکیک بررسی و بیان می کنیم که برای کدام کسب و کار شما مفید است، پس در ادامه با برتر آموز همراه باشید.

رنگ قرمز:

رنگ قرمز رنگی نام آشنا و موفق در تمامی کسب و کار ها و برندها. به طوری که گویا این کسب و کار ها اهمیت این رنگ را به خوبی دریافته اند. قرمز نماد انرژی و سرحالی و حالی خوب است، با مشاهده رنگ قرمز متابولیسم بدنتان بالا می رود و هورمون شادی و انرژی در بدن شما ترشح میشود. شرکت نوشابه سازی کوکاکولا و شرکت مک دونالد از شرکت های موفق در زمینه استفاده از رنگ قرمز در کسب و کارشان هستند. وقتی شما به قفسه های نوشیدنی نگاه میکنید ، با مشاهده نوشیدنی های قرمز ترغیب میشوید آن ها را امتحان کنید. قرمز از آن دسته از رنگ هایی است که برای بالا بردن انرژی کار از آن استفاده میشود.

بنر های تخفیفی مناسبت ها، دکمه های Call to action ها و….. همگی مواردی هستند که برای جلب توجه و استفاده از هوش هیجانی کاربر از آن استفاده می کنند.

اغلب کسب و کار ها که بخش فروش ، بخش پخش مواد غذایی، رستوران و…. را دارند قرمز یک رنگ مناسب برای آن ها است. زیرا هم کاربران را به خرید وادارد میکند و هم با طراحی لوگو های زیبا میتوانند در ذهن کاربر بمانند.

رنگ نارنجی:

این رنگ نیز از طیف رنگ های گرم و هیجانی است که معمولا پرچم دار مقاومت و پایداری است. رنگی زیبا که شور و هیجان مخصوص به خودش را به دنبال دارد. رنگ نارنجی فعالیت ذهنی را بالا برده و موجب اکسیژن رسانی بیشتر به مغز میشود. همین نکته باعث میشود تا شرکت های بزرگ وسایل ورزشی و باشگاه ها از رنگ نارنجی استفاده کنند.

علاوه بر این موارد رنگ نارنجی همانند رنگ قرمز اشتها بر انگیز است و در رستوران ها و کافه ها میتوانید از ترکیب این دو رنگ استفاده کنید.

یا اگر برند خوراکی دارید نارنجی گزینه مناسبی برای طراحی لوگو شما خواهد بود.

رنگ زرد:

رنگ زرد نیز یکی از رنگ های زیبا و موفق در زمینه طراحی لوگو میتوانید باشد. این رنگ نشان آرامش و شادی که از خورشید نشات میگیرد بسیار پرانرژی است. گرمای رنگ زرد صمیمیت را به دنبال دارد و نوعی رنگ دوستانه است. این رنگ نشان دهنده نوعی معنویات و الهیات و رنگ زیبای گل آفتابگردون است. اگر میخواهید نوعی آرامش را هدیه دهید حتما از رنگ زرد میتوانید استفاده کنید.

رنگ سبز:

رنگ سبز، یکی از رنگ های تعامل بر انگیز با طبیعت است. نوعی رنگ فرش و سازگار با محیط زیست و درختان و جنگل ها است. بیشتر کسب و کار هایی که به نوعی به طبیعت ربط دارند یا شرکت های دارویی همگی از رنگ سبز الهام میگیرند. این رنگ اشاعه دادن حس ناب طبیعت و دوستی است. حتی روانشنان هم از زنگ سبز به عنوان رنگی با ثبات و پایدار و نماد ثروت و دارایی یاد میکنند.

معمولا کسب و کار های مالی شرکت های بورسی هم با استفاده از رنگ سبز برای خودشان لوگو طراحی می کنند تا این حس ثروت را با رنگ سبز گسترش دهند.

رنگ آبی :

رنگ آبی نیز پرچم دارد رنگ های سرد در طیف رنگی و القا کننده آرامش و آسایش است، این رنگ بر خلاف رنگ قرمز متابولیسم بدن را کاهش می دهد و فرد را به آرامش دعوت کرده و از آن شور و هیحان سعی می کند کم کند. همانطور که رنگ آبی متابولیسم بدن را کم میکند باعث کم اشتهایی هم میشود که پیشنهاد میشود در رستوران ها و کافی های کمتر از این نوع رنگ استفاده شود. معمولا در هلدینگ ها بانک ها شما از آبی آرامش بخش استفاده می کنید. بطری های آب معدنی، دستگاه های تسفیه هوا، کولر ها تمامی مواردی هستند که با رنگ آبی طراحی میشوند.

رنگ بنفش:

رنگ بنفش نیز از آن دسته رنگ های هیجان انگیز است که بیشتر زمینه نماد برای بانوان و بهداشت استفاده میشود. این رنگ حس حمایت و القا و همدردی را در کنار خود دارد. این رنگ نماد سلطنت و خلاقیت نیز می باشد. اگر کسب و کار شما این پیام ها را در خود دارد میتوانید از رنگ بنفش استفاده نمایید. برای رویا و خیال پردازی نیز رنگ بنفش پیشنهاد میشود.

رنگ صورتی :

صورتی نشات گرفته از رنگ قرمز است در واقع در مواردی که میخواهیم از قرمز یواش تری استفاده کنید رنگ صورتی پیشنهاد میشود. این رنگ در کنار شور و هیجان، آرامش منحصر بفرد خاص خودش را نیز دارد. فقط سعی کنید زیاد از این رنگ در کسب و کار خود استفاده ننمایید.

رنگ سفید:

سفید نماد پاکی، زیبایی، نظافت و روحانیت، ایمان و درستی است. معمولا در محصولات لبنی از رنگ سفید استفاده میکنند. محصولاتی همچون عروس و داماد هم با رنگ های سفید عرضه میشود. بیمارستان ها، ساختمان های پزشکی هم میتوانند از آرامش این رنگ استفاده کنند.

رنگ سیاه:

رنگ سیاه یکی از رنگ های پر استفاده در نماد ها است که بیشتر القا کننده حس قدرت است و با رنگ سفید به کار میرود. در مقابل باید بدانید که رنگ سایه معمولا نشان دهنده غم و افسردگی و ناراحتی است پس سعی کنید در استفاده از این رتگ خیلی دقت نمایید.

رنگ خاکستری:

رنگ خاکستری از آن دسته از رنگ های خنثی ایی است که حد فاصل رنگ سفید و مشکی قرار می گیرد و آرامش خاص خود را به همراه دارد. معمولا این رنگ با حس اعتماد برای کاربران همراه است و بیشتر شرکت هایی که میخواهند از رنگ سیاه و سفید فاصله بگیرند به سمت رنگ خاکستری حرکت می کنند.

رنگ طلایی:

رنگ طلایی، رنگ سلطنت و لوکس و قدرت است. معمولا در ظروف ها و وسایل خیلی زینتی برای اینکه اهمیت و ارزش مادی کار را نشان بدهند از رنگ طلایی استفاده میکنند.

رنگ نقره ای:

این رنگ نیز قدرت و جاه طلبی را در خود جای دارد، با یک جور حس کنجکاوی و رازآلودی همراه است. اصولا شرکت ها کسب و کار های زیادی هسنتند که از رنگ نقره ای استفاده می کنند.

سخن آخر :

با مطالعه توضیحات بالا متوجه شدیم که هر رنگ خاصیت و ویژگی خاص به خود را دارد فقط تنها نکته حائز اهمیت این است که شما ویژگی های منحصر بفرد کسب و کار خود را کشف کنید سپس با بهترین و مناسب ترین رنگ آن را دسته بندی کنید و به لوگو برند خود جان ببخشید.

حتما قدرت رنگ ها را احساس کنید و آن ها را دست کم نگیرید، انتخاب یک رنگ نامناسب شما را از کسب و کار و هدف اصلی دور میکند. اگر کسب و کار شما مربوط به مواد خوراکی و نوشیدنی است احتمالا انتخاب رنگ آبی ممکن است گزینه مناسبی برای این کار نباشد.

اگر به دنیای دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید پیشنهاد میشود حتما مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. عرفان شجاعی

    بسیار به جزییات محتوا توجه شده بود ….ممنون از محتوای عالی نویسنده
    مثل این مطالب رو فقط تو سایت – دیده بودم

    1. محسن حبیبی راد

      قوربون شما
      اما اسم سایتتون لینک دار بود تایید نشد ببخشیداااا