هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
راه های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت فروشگاهی

راه های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت فروشگاهی 😏

دسته بندی : سئو
1402/03/12

درکی کهشی کشنی امروزه یکی از چالش‌های بزرگ سایت های کوچک و بزرگ، افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت می‌باشد. 🤨

با مطالعه این مقاله می‌توانید یک راهکار بسیار عالی برای این موضوع پیدا کنید، از طرفی استراتژی های مطرح شده در این مقاله با توجه به آخرین آپدیت هسته گوگل می‌باشد و می‌تواند آینده سایت شما را متحول سازد. 😏👌🏻

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍👌🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه دیجیتال مارکتینگ. البته موضوع این مقاله به صورت مستقیم روی سئو سایت شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. اما ارکان اصلی آن به واسطه دیجیتال مارکتینگ و روانشناسی فروش تعریف می‌شود. در این مقاله قرار است که به صورت جامع و کامل در مورد استراتژی‌های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت فروشگاهی با شما عزیزان صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید امروزه کارفرمایان بسیار زیادی سایت خود را با فروش آن میسنجند و کاری به جایگاه و برندینگ و … ندارند. 😐 آن ها در نگاه اول به درآمد حاصل از سرمایه گذاری خود نگاه می‌کنند. 🙄

 در دوره آموزش سئو برترآموز معمولا اولین چیزی که به آن اشاره می‌کنیم، خلق ایده برای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل یک سایت می‌باشد. 🤩 چرا که ایده این موضوع باید از خارج روح بگیرید و برای سایت شخصی سازی شود. بر اساس تحقیقات تیم تولید محتوای برترآموز اگر قرار است که نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا کند. اولین و مهمترین پارامتری که به آن کمک می‌کند، موضوع خلاقیت فرد می‌باشد. 😉

البته قبل از شروع مباحث اصلی این بخش بهتر است که یک راهنمایی بسیار جذاب نیز به شما داشته باشیم. معمولا یکی از مهمترین پارامترهایی که برای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل به آن اشاره می‌کنیم، درک پرسونای مخاطب می‌باشد، به همین دلیل است که معمولا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای بررسی و تحویل پرسونای مشتریان یک کسب و کار مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند. چرا که می‌دانند راز فروش نگاه کردن به مسائل از چشم مخاطبین یک کسب و کار است و لا غیر.

نرخ تبدیل به چه معناست؟

شما برای اینکه بتوانید به یک درک جامع و کامل از استراتژی های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل دست پیدا کنید، باید با مفهوم آن به درستی آشنا شوید. به صورت کلی نرخ تبدیل دستیابی به هدف پیشران اصلی کسب و کار از طریق ورودی می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک دوره آموزش وردپرس دارید. روزانه 10 نفر به دفتر شما مراجعه می‌کنند و در مورد آن کسب اطلاع می‌کنند. از این 300 نفر در ماه نزدیک به 15 نفر دوره آموزش وردپرس شما را خریداری می‌کنند. این موضوع به این معنی است که نرخ تبدیل کسب و کار شما 1 به 20 می‌باشد. از هر 20 نفری که به کسب و کار شما مراجعه می‌کنند به احتمال زیادی 1 نفر مشتری شما می‌شود.

حال ممکن است که شما یک آژانس تبلیغاتی داشته باشید و به تازگی یک اپ آموزش زبان انگلیسی را به برنامه تبلیغاتی خود اضافه کرده باشید. هدف شما این است که آگاهی از برند این آموزشگاه را افزایش دهید. در این صورت به ازای هر User جدید که این برنامه را نصب کند، شما یک گام به تارگت نهایی 10000 نصب نزدیکتر شده‌اید. این موضوع به این معنی است که نرخ تبدیل شما به واسطه میزان نصب برنامه تعریف می‌شود. دقت کردید نرخ تبدیل در این دو مثال دو هدف کاملا متفاوت را دنبال می‌کرد.

یکی از شاخص‌های اصلی در قدرت یک سایت داشتن نرخ تبدیل مناسب با توجه به نوع کسب و کار می‌باشد. امروزه برخی از سئوکاران داخلی مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند. تنها به این دلیل که با راهکارهای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل آشنایی کامل دارند. شما با مطالعه این مقاله قرار است که با این استراتژی های هرچه بیشتر آشنا شوید. دقت داشته باشید که اگر شما ان را با خلاقیت متناسب با کسب و کار خود آشنا کنید، بازدهی نرخ تبدیل شما به صورت کاملا ملموس قابل مشاهده می‌باشد.

نرخ تبدیل به چه معناست؟

معرفی بهترین استراتژی‌های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های خدماتی

نکاتی که در این بخش گفته می‌شود برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های خدماتی می‌تواند نتایج بسیار جذابی را به همراه داشته باشد. نکته بسیار مهم در این است که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید تا ترکیب هر استراتژی با استراتژی دیگر بازدهی آن را افزایش دهید. همانطور که ما روی افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل کار می‌کنیم، مخاطبین ما نیز واکنش کمتری نسبت به هر استراتژی از خود نشان می‌دهند. این موضوع تنها با افزایش خلاقیت ما می‌تواند بهبود پیدا کند. به همین دلیل سعی کنید از مخاطبین و دوستان خود برای بهینه سازی آن نظر خواهی کنید و در نهایت بهترین استراتژی را در سایت خود استفاده نمایید.

1.    وقت مخاطب را در سایت خود هدر ندهید

زمانی که با مشاورین سئو برترآموز در مورد افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل صحبت می‌کردیم، یکی از نکات بسیار جالبی که در این حوزه با ما مطرح می‌کردند شلوغ بودن صفحات اصلی یک سایت بود. فرض کنید که ما یک سایت آموزش اینستاگرام داریم. اگر بخواهیم که مخاطبین خود را به بهترین شکل ممکن تبدیل کنیم، باید در ابتداء خودمان را به او اثبات کنیم و سپس به خدمت خود را به آن‌ها ارائه دهیم. شما اگر اکثر سایت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بررسی کنید، بخش قابل توجهی از فضا و انرژی خود را به اخبار زرد این حوزه اختصاص داده‌اند. در صورتی که این موضع موجب می‌شود مخاطبین شما با سوالات بیشتری مواجه شوند.

به هر میزان که شما سعی کنید خود را خاص نشان دهید و از طرفی اطلاعات کم ارزش به مخاطبین خود منتقل کنید، احتمال تبدیل شدن آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که هنگامی که شما به آژانس‌های تولید محتوای حرفه‌ای مراجعه می‌کنید، بودجه محتوایی شما را بر اساس کیفیت تنظیم می‌کنند و نه کیفیت. آژانس تبلیغاتی ایکس دو پلن به شما معرفی می‌کنند که یکی 10 مقاله 1000 کلمه‌ای برای شما انجام می‌دهند به قیمت 100 دلار و پلن دوم نیز 15 مقاله 2000 کلمه‌ای به قیمت 150 دلار می‌باشد. اگر شما به صورت دقیق نگاه کنید، مزایای و کیفیت پلن اول بسیار بیشتر است، امام تعداد کلمات کمتری را به شما تحویل می‌دهد. اگر شما یک فرد سنتی باشید، ممکن است که به تعداد کلمات دریافتی توجه کنید.

در صورتی که سئو کاران حرفه‌ای بدون فکر کردن پلن اول را انتخاب می‌کنند، چرا که می‌دانند افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل تنها با استفاده از محتوای با کیفیت امکان پذیر است. بنابراین به جای این که فکر کنید چگونه سایت خود را شلوغ کنید و خدمات متنوع به مخاطبین خود ارائه دهید، به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید مخاطبین خود را به با کمترین محتوا به مشتری خود تبدیل کنید. اگر اندکی خلاقیت در این بخش به خرج دهید،   برای شما هدف دور از دسترسی نخواهد بود.

2.    از کال تو اکشن مناسب استفاده نمایید

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که به صورت تضمینی می‌تواند نرخ تبدیل سایت شما را افزایش دهید، استفاده از فراخوان عمل مناسب یا کال تو اکشن می‌باشد. همانطور که می‌دانید، امروز کال تو اکشن‌های بسیار زیادی داریم. به عنوان مثال ممکن است که فرد به صورت کاملا حرفه‌ای کال تو اکشن خود را غیر مستقیم در محتوای متنی خود قرار دهد. در این صورت زمانی که مخاطبین سایت شما را بررسی می‌کنند، خود به این نتیجه می‌رسند که بهترین گزینه برای آن استفاده از خدمات شما می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت آموزش زبان آلمانی دارید. اگر بخواهید که به صورت کاملا سنتی روی قیمت دوره آموزشی خود مانور دهید، کاملا طبیعی است که فروش بالایی را تجربه نکنید. چرا که در حال حاضر تمامی آموزش‌های شما به صورت رایگان در سطح وب وجود دارد.

اما اگر شما به صورت رایگان اقدام به آموزش زبان آلمانی کنید و از طرفی  در زمان آموزش بخش‌هایی از آن را به عنوان رمز و راز یادگیری سریع به مخاطبین خود آموزش ندهید. در این صورت شما یک برگ برنده به نسبت سایر محتواهای آموزشی در این حوزه خواهید داشت و آن آموزش سریع زبان آلمانی به صورت قاعده مند و سریع می‌باشد. حال شما باید محتواهایی که در مورد مهاجرت به آلمان تهیه می‌کنید. یا مقالاتی که در مورد مزایایی زبان آلمانی تهیه می‌کنید را به صورت هدفمند با کال تو اکشن‌های غیر مستقیم شخصی سازی کنید. در این صورت بازدهی کار شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند.

دقت کنید که تمام هدف شما از تعریف کال تو اکشن این است که مخاطبین خود را دعوت به اقدامی کنید که در حال حاضر به آن نیاز دارید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که مخاطب شما از هدف شما با خبر نشود. چرا که در این صورت کار شما به شدت سخت خواهد شد. در صورتی که به این موضوع علاقه دارید، می‌توانید از مقاله « فراخوان عمل چیست » در بخش مقالات سایت برترآموز به صورت مختصر دیدن فرمایید.

از کال تو اکشن مناسب استفاده نمایید

3.    احساس فومو را در مخاطب خود بیدار کنید « Fomo »

اگر دقت کرده باشید، زمانی که به سایت آمازون نگاه می‌کنید تخفیف‌های آن معمولا شمارش معکوس دارند، به نظر شما علت این موضوع چیست. و یا چرا زمانی که بازارهای مالی در حال رشد می‌باشند، همه تلاش می‌کنند که خریدهای سنگین انجام دهند، اما زمانی که بازارهای مالی در  حال رکود است و یا در حال ریزش است کسی به خرید فکر نمی‌کند. این موضوع تنها یک ریشه بیشتر ندارد و آن هم ترس از جا ماندن است. حال اگر شما بتوانید افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل خود را بر اساس این موضوع تنظیم کنید، از نتایج آن شگفت زده خواهید شد. به زمانی که شماره معکوس به مخاطبین نمایش داده می‌شود، یک هدف بیشتر ندارد و آن هم تحریک احساس جا ماندن از بازار است.

شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید این موضوع را در کسب و کار خود اجرا کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که کار شما نباید به نحوی باشد که مخاطبین شما از نیت شما با خبر شوند. به عنوان مثال اگر شما پیج‌های اینستاگرامی را نگاه کنید، همواره در حال برگزاری کمپین فروش هستند. از طرفی همیشه هم کمپین خود را برای چندین بار تمدید، می‌کنند. مخاطب اگر دنبال کننده این پیج باشد، بعد از یک الی دو بار دیدن این رفتار به هیچ وجه تبدیل نمی‌شود. چرا که حس اعتماد خود را از دست داده است.

اگر شما به مخاطب خود می‌گویید که این محصول محدود است باید برای مدت زمان کوتاهی فروش آن را متوقف کنید. در این صورت احساس فومو مشتری نهادینه می‌شود. زمانی که شما مجدد آن را شارژ می‌کنید، مخاطب به احتمال بیشتری تبدیل خواهد شد، چرا که منتظر آن است و میترسد که مجدد جا به ماند. شما باید کاری کنید که مخاطب شما خود را در حال مسابقه ببیند. به صورت کلی مهمترین اصل در افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل همین است که مخاطب شما احساس کند، که در حال از دست دادن یک فرصت تکرار نشدنی می‌باشد. به این موضوع فکر کنید که مخاطب شما در کسب و کارتان چگونه احساس جا ماندن می‌کند.

4.    اعتماد سازی انجام دهید

امروزه مشتریان بسیار زیادی از سایت‌ها برای بار اول خرید نمی‌کنند، چرا ک به آن اعتماد ندارد. زمانی که یک مخاطب به سایت شما برای بررسی یک موضوع مراجعه می‌کند  و شما نیز از یک کال تو اکشن مناسب برای تبدیل او استفاده می‌کنید. تنها به یک دلیل فروش شکل نمیگیرد، آن هم این است که مخاطب به شما اعتماد ندارد. این اعتماد ممکن است که چندین شکل و صورت داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید که مخاطب از کیفیت کالا و خدمات شما اطمینان ندارد. حال این مخاطب چرا باید به شما اعتماد کند و خرید خود را از شما انجام دهد. شاید راهکار شما این باشد که با قرار دادن یک فیلم محصول اعتماد او را به خود جلب کنید.

از طرف مقابل ممکن است که مخاطب شما برای پرداخت هزینه به شما اطمینان نداشته باشد، در این صورت بهترین و مهمترین کار شما این است که پرداخت درب منزل را برای او امکان پذیر کنید. امروزه تمامی شرکت‌های پستی این امکان را فراهم کرده‌اند و شما نیز می‌توانید از این خدمات بهره ببرید. این دو مورد تنها یک مثال بود از ترس‌هایی که مشتریان قبل از خرید احساس می‌کنند. شما برای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل باید یک به یک این ترس‌ها را شناسایی کنید و سپس برای آن درمان پیدا کنید. اگر قرار است که متفاوت از دیگران عمل کنید و نرخ تبدیل بالایی داشته باشید، باید مخاطب خود را بهترین شکل ممکن درک کنید.

نکته بعدی که در مورد اعتماد سازی باید به آن توجه داشته باشید، موجه جلوه دادن خود می‌باشد. به عنوان مثال شما قابلیت پرداخت درب منزل را دارید، اما تا زمانی که مخاطب شما به مرحله پرداخت نرود از این موضوع با خبر نمی‌شود. در این صورت مشکل از استراتژی پرزنت شما می‌باشد. چرا که مخاطب شما از کجا بداند که شما چنین امکانی را برای اعتماد سازی او قرار داده‌اید. به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید احساس اعتماد و احترام طرف مقابل را به دست آورید، در این صورت نرخ تبدیل شما به صورت باور نکردنی بهینه خواهد شد.

5.    رفتار مخاطبین خود را بررسی کنید

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم تولید محتوای برترآموز، تمامی سایت‌هایی که نرخ تبدیل بالایی دارند، بدون شک جلسات تحلیلی برای رفتار مخاطبین خود برگزار می‌کنند. البته باید دیتا برای تحلیل باشد، که شما از آن استفاده نمایید. به عنوان مثال یکی از ابزارهایی که به شما کمک می‌کند، مایکروسافت کلاریتی می‌باشد. اگر شما در بخش مقالات سایت برترآموز این عبارت را جستوجو کنید، به نتایج جذابی دست خواهید یافت. معمولا سئوکاران با تجربه زمانی که یک سایت را بررسی می‌کنند، روزانه مدت زمان قابل توجهی برای بررسی رفتار کاربران قرار می‌دهند. آن به واسطه این کار می‌توانند به بهترین فرمت UI/UX دست پیدا کنند. به این نکته توجه داشته باشید که یک سایت زمانی می‌تواند افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل تجربه کند که مخاطبین خود را بشناسد.

تا زمانی که نمی‌دانید چه موضوعی برای مخاطبین شما آزاردهنده است، کاملا طبیعی است که نتوانید نرخ تبدیل مناسب را تجربه کنید. از طرفی به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبین سایت شما تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا بخش به بخش سایت شما را بشناسند. بنابراین هرچه بتوانید مسیر را برای مخاطبین خود هموارتر کنید، رفتار مخاطبین سایت شما برایتان قابل درک‌تر خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که ابزارهای بسیار متفاوتی برای تحلیل رفتار مخاطبین یک سایت وجود دارد. اما نکته بسیار مهم آن در این است که از چند ابزار به صورت همزمان استفاده کنید. در این صورت احتمال خطای یک ابزار را به صورت قابل توجه کاهش خواهید داد.

به عنوان مثال زمانی که در مورد شما با استفاده از ابزار مایکروسافت کلاریتی اقدام به بررسی سایت خود می‌کنید، هیچ توقف مخاطب را به صورت صد در صد نمی‌توانید تحلیل کنید. چرا که ممکن است مخاطب شما به مقاله شما اصلا تمایلی ندارد، اما به دلیل این که یک کار شخصی برای او پیش آمده است برای مدت زمان چند دقیقه روی یک بخش از وبلاگ شما بدون اکشن باقی مانده باشد. نکته بسیار مهم در این است که سعی کنید رفتار مخاطبین را به صورت گروهی تحلیل کنید و نه این که برای هر حرکت آن یک مصداق تعریف نمایید.

رفتار مخاطبین خود را بررسی کنید

6.    از متخصص Content Marketing  بهره ببرید

امروزه رقابت اصلی در فضا وب بر سر محتوای با کیفیت است. هر کسی که زودتر این موضوع را درک کند به نتایج بسیار جذابتری دست پیدا می‌کند. اگر قرار است که افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل را تجربه کنید، باید محتوای سایت خود را باز نگری کنید. بررسی کنید که چه بخشی این محتوا قابل حذف است و بود و نبود ان هیچ تاثیری رو سایت شما ندارد. حال که این بخش از محتوای شما حذف شده است، شما باید بررسی کنید چگونه می‌توانید یک جایگزین مناسب برای آن پیدا کنید. در این زمان است که یک متخصص کانت مارکتینگ می‌تواند نرخ تبدیل سایت شما را تکان دهد و شما شاهد افزایش فروش قابل توجه باشید.

 وظیفه کانتنت مارکتر در این است که محتوایی را برای سایت شما خلق کند که مورد علاقه مخاطب و موتورهای جستجو باشد. امروزه متاسفانه تولید کنندگان محتوای معمولی تنها روی یک بعد تسلط دارند. به عنوان مثال آن‌ها تمام تمرکز خود را روی تولید محتوا برای موتورهای جستجو قرار می‌دهند. این موضوع منجر به این می‌شود که کاربرد با محتوای شما ارتباط مناسبی برقرار نکند. در نتیجه خبری از افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل نخواهد بود. از طرف مقابل برخی از تولیدکنندگان محتوا تمام تلاش خود را روی به کار گیری تکنیک‌های مذاکره و متقاعد سازی می‌گذارند. در این صورت تولید محتوای آن‌ها به دشت جذاب است، اما موتورهای جستجو به آن علاقه کافی ندارند.

دقت و همچنین رعایت تعادل در حوزه تولیدمحتوا به صورت قابل توجه روی سئو سایت و همچنین نرخ تبدیل یک سایت تاثیر گذار است. اما سئوکاران برای اینکه مزایا و حقوق خود را در بهینه ترین حالت ممکن نگه دارند به این موضوع توجه کافی ندارند. در صورتی که اعتبار و افزایش درآمد آن ها در گر موفقیت پروژه‌های قبلی آن‌ها می‌باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با استفاده از محتوای با کیفیت سطح سایت خود را افزایش دهید و در بین رقبای خود به عنوان یک سایت بسیار قوی شناخته‌ شوید، این موضوع علاوه بر شهرت روی نرخ تبدیل شما نیز تاثیر گذار خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد بهترین استراتژی‌های افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل برای سایت‌های فروشگاهی و سایت‌های خدماتی با شما عزیزان صحبت کردیم. در صورتی که هنوز برای حل این چالش در سایت خود پاسخی ندارید. عنوان سایت و حوزه کاری خود را در بخش کامنت‌ها قرار دهید. در این صورت متخصصین این حوزه پاسخ آن را برای شما ثبت خواهند کرد. به یا داشته باشید تنها کلید رشد هر سایت افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل می‌باشد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *