هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام

روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام چیست؟

دسته بندی : اینستاگرام
1401/07/01

روانشناسی تبلغیات یکی از مهمترین پارامترهایی است که در تبلیغات خود در فضای مجازی و مخصوصا اینستاگرام باید به آن توجه کنید، شناخت و استفاده از این مورد می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش بازدهی تبلیغات شما داشته باشد. اینکه چگونه از رواشناسی در تبلیغات اینستاگرام استفاده کنید موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم

اگر بخواهیم یکی از مهمترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران را بررسی کنیم، قطعا باید به اینستاگرام اشاره کنیم. چرا که این اپلیکیشن توانسته است بالاترین میزان استفاده به نسبت جمعیت را در ایران به ثبت برساند. زمانی که یک شبکه اجتماعی محبوب می‌شود، قطعا نظر استراتژیست‌های بازاریابی آنلاین را به خود جلب می‌کند. در نتیجه برای تبلیغات در اینستاگرام به روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام نیاز خواهیم داشت.

البته این شروع ماجرای محبوبیت اینستاگرام می‌باشد. زمانی که یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام محبوب می‌شود. به این معنی است که شما می‌توانید از طریق تبلیغات به کسب درآمد از اینستاگرام بپردازید. اگر شما علاقه به آموزش ولاگری در اینستاگرام دارید می‌توانید از بخش محصولات سایت برترآموز استفاده کنید. اینستاگرام یک فضای شدیدا رقابتی است که اگر بدون آگاهی اقدام به تبلیغات کنید، شکست خواهید خورد. ما در این مقاله قصد داریم به شما اصولی کاربردی را آموزش دهیم. که بواسطه آن می‌توانید تبلیغات خود را به صورت موثر در آن منتشر کنید.

به یاد داشته باشید شما برای تبلیغات موثر در اینستاگرام علاوه بر روانشناسی تبلیغات به موارد دیگری نیز نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال شما به یک پیج با فالورهای واقعی با درصد اینگیجمنت بالا نیاز خواهید داشت. چرا که اثر بخشی تبلیغات شما محدود به روانشناسی آن نیست. بلکه شما باید یک تبلیغ را از تمامی جنبه‌های مورد بررسی قرار دهید. ما در این مقاله علاوه بر روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام به شما موارد مکمل آن را نیز آموزش خواهیم داد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا بدون روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام می‌توان موفق شد

موفقیت شما در تبلیغات به عوامل زیادی بستگی دارد و به نوعی نمی‌توان گفت که یک عامل تعیین کننده است. اما می‌توان گفت که عامل مهم و تاثیر گذار در تبلیغات شما در اینستاگرام، روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام است. زمانی که یک محیط تبلیغاتی شدیدا رقابتی می‌شود، بسیار مهم است که شما تلاش کنید، تا از دیگران متفاوت باشید. عامل تفاوت شما می‌تواند روانشناسی تبلیغات شما باشد. چرا که این عامل به شما کمک می‌کند که تبلیغات شما دیده شود. درست متوجه شدید، روانشناسی اینستاگرام عاملی است که به شما کمک می‌کند که تبلیغات شما دیده شود.

از طرفی با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تبلیغات در اینستاگرام نمی‌توان بدون برنامه شروع به تبلیغات کرد. چرا که شما با این کار هزینه بازاریابی و فروش خود را به هدر داده‌اید. این موضوع در هر کسب و کاری غیر قابل انکار است. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که دیده شدن تنها مهم نیست. بلکه اقدام مخاطب شما بعد از دیده شدن مهم است. فرض کنید که ما یک تبلیغات اینستاگرامی عالی طراحی می‌کنیم و افراد زیادی نیز آن را مشاهده می‌کنند. اما بازدهی برای ما نداشته و آمار فروش ما تغییری نکرده است.

تبلیغات موثر در اینستاگرام

در این زمان هدف ما از تبلیغات مهم است. آیا هدف ما از تبلیغات فروش است و یا آگاهی از برند. در هر دو صورت ما نیاز به روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام خواهیم داشت. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که شما برای این که اقدام مناسب ار مخاطب بگیرید. می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. و در آن بخش از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action  چیست؟ » استفاده کنید.

 روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام  و دیگر شبکه‌های اجتماعی چیست؟

ما در روانشناسی تبلیغات به روانشناسی مخاطبین یک شبکه‌ اجتماعی می‌پردازیم. به صورت کلی اگر ما بتوانیم به روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام را به خوبی درک کنیم. درک روانشناسی دیگر شبکه‌های اجتماعی برای ما سخت نخواهد بود. البته هر شبکه اجتماعی مخاطبین خاص خودش را دارد. شما باید قبل از بررسی مخاطبین یک شبکه‌ اجتماعی به بررسی شرایط استفاده از آن نیز بپردازید. به عنوان مثال تلگرام یک شبکه اجتماعی محبوب است. اما این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر می‌باشد.

زمانی که ما اقدامی انجام می‌دهیم اولین و مهمترین عامل کلیدی در آن احساسات ما می‌باشد. چرا که اگر ما به دلایلی غیر از احساسات خود و صرفا با دانش خود تصمیم می‌گرفتیم. درحال حاضر زندگی وجه دیگری داشت و هیچ کس فقیر و یا ناتوان نبود. بهتر است با ذکر یک مثال شما را آگاه کنیم. آیا تا به حال برای شما پیش نیامده است که شما به یک فروشگاه مراجعه کنید. زمانی که خرید خود را انجام دادید، متوجه می‌شوید که برخی از کالاهایی که شما خریداری کرده‌اید. اصلا در لیست خرید شما قرار نداشته است. شما صرفا به خاطر هوس و یا مواردی از این دست، خرید خود را انجام داده‌اید.

مفاهیم کلیدی در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام چیست؟

ما در این بخش به بررسی مواردی می‌پردازیم که شما برای طراحی یک پلن تبلیغاتی باید به آن آگاه باشید. شما می‌توانید با خلاقیت خود و با در نظر گرفتن برخی از نکات روانشناسی یک تبلیغ جذاب طراحی کنید.

مکانیسم

منظور از مکانیسم روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام طراحی یک چرخه تکرار است. اگر دقت کرده باشید، زمانی که شما یک پیج فروشگاهی را دنبال می‌کنید. معمولا بعد از چند استوری جذاب به شما یک استوری از محصولات خود را نمایش می‌دهد.  در این صورت این پیج فروشگاهی سعی دارد. با تکرار یک چرخه و شرطی سازی شما با یک محتوای از پیش تعیین شده. شما را وارد به خرید از محصولات و خدمات خود کند. شما باید با بررسی نوع کسب و کار خود سعی در طراحی یک مکانیسم جذاب کنید. مکانیسم یکی از مهمترین مفاهیم روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام می‌باشد که باید به آن اهمیت دهید.

متقاعد کننده

شما در هر تبلیغاتی نیاز به یک عامل متقاعد کننده خواهید داشت. به عنوان مثال شما می‌توانید قیمت محصولات خود را به عنوان عامل متقاعد کننده انتخاب کنید. شما می‌توانید با مقایسه محصول خود با محصول رقبای خود شروع به بزرگنمایی ویژگی‌های مثبت محصولات خود کنید. و یا با اشاره به ویژگی‌های ظاهری محصولات خود نظر مخاطبین را به خود جلب کنید. اگر شما در مورد اصول متقاعد سازی اطلاعات کاملی ندارید. به شما توصیه می‌کنم که از مقاله « اصول متقاعد سازی مشتری چیست » استفاده کنید. در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام گاها به عنصر متقاعد سازی به درستی بها داده نمی‌شود. در این صورت بازنده اصلی تبلیغات در اینستاگرام شما خواهید بود.

فرهنگ عمومی مخاطب هدف

روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام، گاها به بررسی عوامل کلیدی در فرهنگ مخاطبین هدف شما می‌پردازد. منظور ما این است که شما باید بدانید که مخاطب هدف شما چه ارزش‌ها و عقایدی دارد. به عنوان مثال اگر شما فروشنده لباس‌های مجلسی به صورت آنلاین می‌باشید. باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در تبلیغات خود حس شادی و نشاط را به مخاطب خود تلقین کنید. یا به عنوان مثالی دیگر زمانی که شما در کشوری مانند ایران زندگی می‌کنید. باید حواستان به تقویم مذهبی کشور باشد. روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام گاها نیاز به علوم جامعه شناسی و بوم شناسی نیاز دارد.

تمرکز بر ترس و طمع

دو احساسی که به صورت کلیدی در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام همیشه مطرح می‌شود. تمرکز بر احساس ترس و طمع است. به عنوان مثال ترس از این که دیگر این کالا با این قیمت وجود ندارد. یا به عنوان مثالی دیگر شما فقط با این  لباس می‌توانید جذاب و شیک پوش باشید. شما باید بررسی کنید که در کسب و کار خود چگونه می‌توانید از این احساسات به نفع خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همانطور که تمرکز بر روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام مهم است. تمرکز بر تولید محتوای با کیفیت نیز مهم است. که در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بررسی روانشناسی مخاطبین در تبلیغات اینستاگرامی

زمانی که صحبت از روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام می‌شود. ما باید روی دو وجه تمرکز کافی داشته باشیم. اولین وجه به بررسی این موضوع می‌پردازد که استراتژی تبلیغاتی ما به صورت کلان به چه صورت باشد. و دومین وجه به بررسی این موضوع می‌پردازد که روانشناسی مخاطبین در تبلیغات اینستاگرام به چه صورت است. شما برای اینکه بتوانید تبلیغات موفقی چه در اینستاگرام و چه در دیگر شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. به این دو اصل به صورت مکمل نیاز خواهید داشت. ما در بخش قبل به استراتژی کلان تبلیغاتی را برای شما بیان کردیم. در این بخش قرار است به بررسی اصول روانشناسی مخاطبین تبلیغات اینستاگرام به بپردازیم.

درگیر کردن مخاطبان با محتوای جذاب

یکی از مهمترین مواردی که شما باید در روانشناسی تبلیغات اینستاگرامی باید به آن توجه داشته باشید. این است که محتوای شما تا چه میزان مخاطبین شما را درگیر می‌کند. زمانی که مخاطب شما با تبلیغات شما درگیر می‌شود. به این معنی است که مخاطبین شما به آن واکنش نشان می‌دهند و برای درک آن مکث می‌کنند. به درگیری مخاطب در ادبیات تبلیغاتی اینگیجمنت نیز می‌گویند. این موضوع به حدی مهم است که شما در آمار تحلیلی اینستاگرام نیز می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

زمانی که شما قرار است یک پیج را برای تبلیغات انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین آمار کلیدی که باید به بررسی آن بپردازید، میزان اینگیجمنت مخاطبین آن صفحه است. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که این آمار به معنی اثر بخشی تبلیغات شما نیست. بلکه به معنی احتمال دیده شدن بالا و افزایش میزان تعامل مخاطبان با تبلیغات شما است. اگر شما بتوانید به درستی از این پارامتر استفاده کنید. در هزینه تبلیغات خود نیز صرفه جویی کرده اید.

تبلیغات اینستاگرام در ایران

به عنوان مثال ممکن است که شما یک پیج داشته باشید با میزان اینگیجمنت 15 درصد و مبلغ تبلیغات بالا. از طرفی شما یک پیج داشته باشید با میزان اینگیجمنت 34 درصد و مبلغ تبلیغات به نسبت کمتر. دراین صورت شما باید از پیج دوم استفاده کنید، چرا که اثربخشی تبلیغات شما در پیج دوم بیشتر است. اگر شما در مورد اینگیجمنت اطلاعات کافی ندارید. به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. و در آن بخش از مقاله « یوز اینگیجمنت چیست » به صورت کاربردی استفاده کنید. چرا که اینگیجمنت در روانشناسی تبلیغات اینستاگرام یک اصل مکمل است.

ارتباط مخاطبین اصلی  پیچ با پیج چگونه است

زمانی که شما به بررسی یک پیج برای تبلیغات می‌پردازید. باید به این نکته توجه داشته باشید که این پیج تا چه میزان مخاطب وفادار دارد. مخاطبانی که برای اینفلوئنسر این پیج هر کاری می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که یک پیج آموزش آشپزی برای تبلیغات به شما معرفی شده است. از طرف دیگر یک پیج تست غذا نیز برای تبلیغات به شما معرفی شده است. به نظر شما کدام یک از این دو پیج بهترین بازدهی را برای شما خواهند داشت. مشخص است که پیج دوم برای شما بازدهی بهتری خواهد داشت. چرا که پیج تست غذا برای جذب مخاطبین خود به مخاطبین خود نزدیک می‌شود.

او سعی می‌کند با نمایش بخشی از روتین زندگی خود افراد را به خود نزدیک کند. به نوعی او سعی می‌کند با بلاگری در اینستاگرام به مخاطبین خود نزدیک شود. در نتیجه زمانی که او یک تبلیغات انجام می‌دهد. افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. در نهایت مخاطبین او نیز به او اعتماد دارند و تبلیغات شما تعامل بیشتری دریافت می‌کند. زمانی که شما به بررسی روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام می‌پردازید. از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید. چگونگی ارتباط مخاطبین یک پیج با آن پیج است.

هرچه مخاطبین یک پیج به صاحب اون پیج نزدیکتر باشند به این معنی است که فعالیت تبلیغاتی شما در پیج مورد نظر شما موثرتر خواهد بود. شما باید سعی کنید خود را در جایگاه مخاطبین یک پیج قرار دهید. اگر شما ارتباط مناسبی با پیج برقرار کردید. دیگران نیز مانند شما خواهند بود. در نهایت به یاد داشته باشید که مخاطبین وفادار یک پیج می‌توانند در آینده تبدیل به مخاطبین وفادار شما نیز بشوند.

مخاطبین یک پیج تا میزان به آن پیج اعتماد دارند

در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام همیشه به این موضوع اشاره می‌شود. که تا چه اندازه مخاطبین یک پیج به گفته‌های اینفلوئنسر اون پیج اعتماد دارند. چرا که شما برای این که یک تبلیغات موثر داشته باشید. نیاز است که همه مخاطبین پیج مورد نظر به تبلیغات شما اعتماد کنند. برای درک این موضوع می‌توانید بررسی کنید که در چند هفته گذشته اون پیج چه تبلیغاتی انجام داده است.

زمانی که شما مشاهده می‌کنید، اون پیج هر تبلیغی را انجام می‌دهد. به این معنی است که این موضوع برای مخاطبین اون پیچ نیز مشخص است. در نتیجه تبلیغات شما تاثیر مناسبی نخواهد داشت و به شما آسیب خواهد زد. چرا که مخاطبین اون پیج فقط به دنبال محتوای خاص اون پیج می‌باشند و نه تبلیغات شما.

بررسی چند اصل مهم در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام

ما در این بخش به بررسی نکاتی می‌پردازیم که شما برای تبلیغات در اینستاگرام باید به آن توجه کنید. مهم نیست که شما تبلیغات خود را بر چه اساسی تنظیم می‌کنید. مهم این است که شما تا چه میزان احساسات مخاطبین خود را درگیر می‌کنید. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این اصول را به صورت شخصی سازی شده استفاده کنید.

1.    استفاده از نیمکره راست و چپ کاربران

زمانی که شما به بررسی اصول روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام می‌پردازید، متوجه می‌شوید. نیمکره چپ مغز ما به دنبال تحلیل‌های منطقی است. نیمکره سمت راست ما به دنبال خلاقیت و درک هنر است. شما می‌توانید از این موضوع استفاده کنید و در تبلیغات خود از بنر و تصاویر ویژه استفاده کنید. منظور ما این است که تصاویر را در سمت چپ تبلیغات قرار دهید. اطلاعات و ارقام را در سمت راست تبلیغات خود قرار دهید. به این صورت احتمال واکنش و مکث مخاطبین خود را به صورت قابل توجه‌ای افزایش می‌دهید. دقت کنید که در روانشناسی تبلیغات اینستاگرام بسیار مهم است که شما تا چه میزان خلاقیت دارید.

2.    رنگ‌ها عوامل جذب کننده می‌باشند

امکان ندارد که ما در مورد روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام صحبت کنیم و به تاثیرات رنگ‌ها اشاره نکنیم. به اینستاگرام دقت کنید که به صورت موثر به دنبال این است که در استفاده از رنگ‌ها نوآوری داشته باشد. چرا که او خود به عنوان خالق این برنامه به اهمیت رنگ‌ها پی برده است. شما نیز باید سعی کنید با استفاده از رنگ‌های موثر تبلیغات خود را برای دیگران متمایز کنید. شما با این کار احتمال دیده شدن خود را به صورت قابل توجه افزایش می‌دهید.

به عنوان مثال رنگ مشکی به قدرت، عزاداری، شرارت، مرگ و… اشاره دارد. و یا رنگ سبز به سلامتی، هماهنگی، ایمنی، آرامش و… اشاره دارد. اگر شما در مورد روانشناسی رنگ‌ها اطلاعاتی ندارید. به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. و در آن بخش از مقاله « راهنمای جامع روانشناسی رنگ‌ها در دنیای کسب و کار» استفاده کنید.

3.    محتوای تبلیغی شما بر اساس همدلی باشد

اصولا افراد زمانی که به برخی تبلیغات احساسی برخورد می‌کنند. واکنش مناسب‌تری نسبت به تبلیغات منطقی از خود نشان می‌دهند. شما نیز باید سعی کنید که از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از نظرات مردم عادی در تبلیغات خود استفاده کنید. زمانی که کاربران نظرات بی طرفانه هم نوعان خود را مشاهده کنند، تاثیر گذاری آن بیشتر می‌شود.

برخی از آژانس‌های تبلیغاتی از این تکنیک به نحوی دیگر استفاده می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با نشان دادن تصاویر نوزادان و کودکان، سگ و گربه توجه شما را به خود جلب کنند. زمانی که شما این تصاویر را مشاهده می‌کنید به صورت کاملا ناخودآگاه احساس همدلی شما برانگیخته می‌شود. شما می‌توانید به این موضوع فکر کنید که چه عواملی روی احساس همدلی شما تاثیر می‌‌گذارد. شما نیز از همین عامل در تبلیغات خود استفاده کنید. همدلی در روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام جایگاه مهمی دارد. چرا که شما برای تبلیغات خود نیاز به تصاویر و فیلم‌های تبلیغاتی دارید. و می‌توانید عوامل زیادی را به محتوای تبلیغات خود اضافه کنید.

4.    از کمپین‌های تبلیغاتی به صورت پیوسته استفاده کنید

زمانی که در مورد برخی از مفاهیم روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام صحبت می‌کردیم. به عامل تکرار اشاراتی داشتیم. اما موضوع بسیار مهم این است که شما بواسطه ساخت چه چرخه‌ای از تکرار می‌توانید نظرات مخاطبین را به خود جلب کنید. یکی از بهترین چرخه‌های تکرار حضور همه جانبه بواسطه کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد. شما باید تلاش خود را به کار گیرید تا یک محتوای تبلیغاتی ثابت خود را به  صورت همزمان منتشر کنید. شما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید، که هر شخص در روز چند بار محتوای شما را مشاهده کند.

در این صورت در مرحله اول آگاهی از برند ایجاد می‌شود. در مرحله دوم سوال در مورد چیستی شما ایجاد می‌شود. و در نهایت منجر به واکنش مخاطبان به برند شما می‌شود. که این واکنش می‌تواند خرید از شما باشد و یا منتهی به دنبال کردن شما شود. شما برای این که بتوانید درک بهتری از این موضوع داشته باشید. به شما توصیه می‌کنم که به مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « 8 نمونه از بهترین کمپین تبلیغاتی موفق در دنیا » استفاده کنید.

5.    از قانون اولویت و تاخر استفاده کنید

زمانی که به تبلیغات در اینستاگرام فکر می‌کنیم. یکی از راه‌هایی که به شدت مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از استوری تبلیغاتی در اینستاگرام است. حال زمانی که شما به می‌خواهید تبلیغات خود را از منظر روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام بررسی کنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که شما باید تبلیغات خود را در اولین استوری و یا آخرین استوری قرار دهید. قانون اولویت و تاخر به این موضوع اشاره دارد که همیشه اولین و آخرین محتوای پیوسته برای شما مهم است.

به عنوان مثال زمانی که شما از یک منو رستوران دیدن می‌کنید. احتمال این که شما اولین غذای منو و آخرین غذای منو را به یاد آورید از همه بیشتر است. شما نیز در تبلیغات خود می‌توانید از این تکنیک به صورت موثر استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت جامع در مورد روانشناسی تبلیغات در اینستاگرام صحبت کردیم. اما به یاد داشته باشید، شما برای این که یک تبلیغات موثر داشته باشید. به محتوای جذاب و موفق نیز نیاز خواهید داشت. امروزه فضای تبلیغات یک فضای شدیدا رقابتی است و شما باید خود را از دیگران متمایز کنید. تبلیغات نیاز به خلاقیت شما دارد و شما باید در محتوای خود نیز این خلاقیت را داشته باشید. سعی کنید برای تبلیغات خود خلاف جریان رود حرکت کنید. در این صورت میزان درگیری مخاطب با محتوای تبلیغاتی شما افزایش پیدا می‌کند.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *