هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش خلاصه نويسی برای كنكور + سايت برترآموز

روش خلاصه نويسی برای كنكور + مخصوص سه رشته انسانی و تجربی و رياضی

دسته بندی : تحصیلی
1401/05/13

روش خلاصه نويسی برای كنكور يكی از عوامل زمينه ساز برای موفق شدن در كنكور می‌باشد، قطعاً خلاصه نويسی با داشتن دانش صورت خواهد گرفت و البته كه نمی‌توان هر گونه كه مايل بوديم خلاصه نويسی كنيم. در اين مقاله از سايت برتر آموز روش خلاصه نويسی برای كنكور را برای شما عنوان خواهيم كرد و البته كه توجه داشته باشيد در هر بخش نكات بسيار مهم و كليدی شرح داده خواهدشد.

همان‌طور كه خود شما می‌دانید از ابتدای شروع سال‌های تحصيلی در سه مقطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه دوم افراد شروع به تحصيل می‌کنند و البته در مقطع سوم سال تحصيلی خود به عبارتی در دبيرستان با انتخاب كردن رشته بايد در آزمون‌های سراسری كنكور شركت كنند، كنكور آزمونی برای تمامی افراد است و البته كه شرايط ورود به دانشگاه‌ها توسط نتايج اين آزمون تعيين خواهد؛ البته برای موفق شدن در كنكور بايد ماه‌ها و سال‌ها برنامه ريزی كنيد تا بتوانيد در رشته‌های خاص قبول شويد؛ استفاده از برخی‌ از تکنیک‌ها می‌تواند شرايط تحصيل شما را بهبود ببخشد همانند روش خلاصه نويسی برای كنكور كه در ادامه به‌صورت مختصر با مطرح كردن سؤال‌های پر تكرار برای شما شرح داده خواهد شد؛ همراه ما باشيد تا انتهای اين مقاله.

خلاصه نويسی دقیقاً به ما چه كمكی می‌کند؟

اولين سؤال پر تكرار از سمت كاربران آن است كه چرا بايد خلاصه نويسی كنيم و چگونه آن به ما كمك خواهد كرد؟ برای پاسخ دادن به اين سؤال بايد گفته شود كه در کتاب‌های درسی قطعاً به روش سخت و به‌نوعی پيچيده موضوعات مطرح شده است (البته نوع دروس هم بسيار مهم است؛ به‌عنوان مثال دروس همانند زيست شناسی قطعاً بايد خلاصه نويسی باری هر بخش انجام داده شود) روش خلاصه نويسی برای كنكور به شما اين كمك را می‌کند كه درك مطلب بهتری از موضوعات داشته باشيد و به‌راحتی بتوانيد آن را در ذهن خود بسپاريد.

علاوه بر موضوعات ذكر شده توجه داشته باشيد شما با نوشتن خلاصه و به‌اختصار چكيده ایی از موضوعات آن را در گوشه ایی از ذهن خود حك خواهيد كرد كه در روند تحصيل شما تأثیر مستقيم و رو به بهبود می‌گذارد.

روش خلاصه نويسی برای كنكور + برترآموز

مزايای روش خلاصه نويسی برای كنكور :

در بخش قبلی به‌صورت مختصر نمونه ایی از مزایاها برای شما توضيح داده شد و در اين بخش به‌صورت ريز به ريز مزايا خلاصه نويسی ذكر می‌شود، البته شما با دانستن مزايا از اهميت آن هم برخوردار خواهد شد:

  • درك ساده و عالی از مطالب درسی: اصلاً هدف از خلاصه نويسی دقیقاً چيست؟ قطعاً درك ساده از مطالب هدف اصلی خلاصه نويسی و مزايای آن محسوب خواهد شد به اين دليل كه دانش آموزان در حيطه تحصيلی خود قطعاً نمی‌توانند برخی‌ از موضوعات را با زبان كتابی درك كنند و نوشتن و بازنويسی آن به زبان معيار يكی از اهداف خلاصه نويسی می‌باشد؛ توجه داشته باشيد كه شما هر دفعه با خواندن مطلبی كه خلاصه کرده‌اید به‌راحتی می‌توانید صفر تا صد موضوعات را درك كنيد.

 

  • دسترسی به نكات مهم و تستی: خلاصه نويسی برای پيدا كردن موضوعات مهم يك درس می‌باشد كه به‌صورت كلی و با كمترين توضيحات شما آن‌ها را نوشته‌اید، قطعاً برای پيدا كردن نكات مهم هر درس برای كنكور بايد مطالب را ريز به ريز بخوانيد و آن‌ها را متوجه شويد ولی بهتر است بدانيد شما اگر هر بخش را خلاصه نويسی كنيد ديگر نيازی به خواندن عميق نخواهد بود به اين دليل كه به‌سرعت می‌توانید نكات را مشاهده و آن‌ها بخوانيد.

 

  • مرور سريع: روتين شب گاهی يكی از عوامل موفقيت آميز كنكور می‌باشد؛ برای مرور درس‌ها ابتدا بايد شما چكيده از موضوعات به همراه داشته باشيد به اين دليل كه نمی‌توان ريز به ريز مطالب را مشاهده كرد و البته فهميد كه كدام قسمت مهم را از جا انداخته‌اید يا نه و… البته كه با داشتن يك برگه و يا نوشتن يك جزوه و… می‌تواند به شما به‌قدری كمك كند كه حتی خود شما هم از آن غافل هستيد.

دروسی همانند فيزيك و رياضی و… ابتدا بايد در رابطه با آن‌ها آموزش مناسبی را انتخاب كنيد و قطعاً با آموزش‌های درست هم می‌توانید نتيجه مثبتی در روند تحصيلی خود احساس كنيد، سايت برتر آموز با داشتن دوره‌های آموزش فيزيك و آموزش زيست شناسی و آموزش شيمی و… به شما دانش آموزان اين را تضمين می‌کند كه بهترين مدرس و دوره ها را در اختيار شما بگذارد و البته شما بتوانيد در اين دروس درصدهای عالی را در كنكور ثبت كنيد.

 

روش خلاصه نويسی برای كنكور (صفر تا صد) :

تا به الآن با سؤالات بسيار مهمی رو به رو شده‌اید و در اين بخش به‌صورت كلی روش خلاصه نويسی برای كنكور برای شما آموزش داده خواهد شد و شما قطعاً بايد از آن الگو بگيريد و در راستای مطالعه كردن دروس از آن‌ها استفاده كنيد (در هر بخش نكات مهم شرح داده شده همراه با پیشنهادت سايت برتر آموز به شما) :

روش خلاصه كردن دروس كنكور + برترآموز

  • دسته بندی كردن دروس:

اولين روش خلاصه نويسی برای كنكور دسته بندی كردن دروس‌ها خواهد بود، دروس سخت و آسان و دروس‌های تخصصی و دروس‌های عمومی و… از جمله دروس‌هایی می‌باشند كه شما بايد آن‌ها را دسته بندی كنيد، ولی چگونه؟ به‌عنوان مثال بهتر است بدانيد كه دروس رشته‌های تجربی شامل زيست شناسی و رياضی و فيزيك و شيمی و… می‌باشد که اين دروس به دو دسته تخصصی و عمومی تبديل خواهد شد، دروس عمومی همان‌طور كه خود شما می‌دانید از كنكور سراسری حذف شده است و البته كه بايد بيشترين تمركز خود را برای دروس تخصصی بگذاريد، حال در دروس‌های تخصصی بايد بدانيد كه كدام دروس سخت‌تر هستند نسبت به مابقی جزوات؛ حال با پيدا كردن سخت‌ترین آن‌ها می‌توانید شروع به خواندن و خلاصه نويسی هر بخش كنيد.

 

  • بخش‌های مهم را پيدا كنيد:

هدف از خلاصه نويسی بازنويسی تمامی موارد هر بخش كتاب مربوطه نيست، بلكه شما بايد نكات مهم را خلاصه نويسی‌ و يا مفهوم هر بخش را بازنويسی كنيد و نه تمامی بخش‌ها را؛ به‌عنوان مثال در دروس عربی در رشته‌های انسانی بازنويسی كردن قواعد از موارد بسيار مهم خواهد بود به اين دليل كه شما بايد نكات هر قاعده را بررسی و چكيده از آن را به همراه مثال باز نويسی كنيد. ( پيشنهاد ما به شما افرادی‌ كه در سال‌های آينده كنكور را در پيش داريد آن است كه ابتدا روش قیدهای هر بخش به‌شدت توجه كنيد؛ به‌عنوان مثال اگر در يك بخش كتاب كلماتی قيد همانند فقط  و يا همه‌ی  و… بسيار تمركز كنيد و ممكن است در كنكور سراسری برای طرح سؤال از اين قیدها استفاده كنند)

 

  • برای تكميل كردن خلاصه‌های خود مثال فراهم كنيد:

يكی‌ از ترفندهای مهم برای تمامی رشته‌ها استفاده از مثال‌ها می‌باشد؛ در اين بخش به‌صورت كلی برای سه رشته به‌صورت جداگانه شرح خواهيم داد.

1- تجربی: زيست شناسی دروسی می‌باشد كه خلاصه نويسی هر بخش می‌تواند به شما بسيار كمك كند؛ به‌عنوان مثال شما اگر بخش گوارش كه در كتاب زيست شناسی1 شرح داده شده نكته این از شكل استخراج كرده باشيد؛ بهتر است كه شكلی كنار خلاصه نويسی خود وارد كرده و يا اضافه كنيد؛ شما با اين روش می‌توانید ميزان مرور هر درس را افزايش دهيد و البته در آزمون‌های مربوطه به اين درس بسيار موفق ظاهر شويد.( البته دروس زيست شناسی به‌عنوان مثال برای شما شرح داده شده و شما برای تمامی دروس اين رشته می‌توانید اين عمل را انجام دهيد)

 

2- رياضی: حسابان، يكی از دروس‌های رشته رياضی می‌باشد كه داشتن مثال برای هر فرمول برای خلاصه نويسی از لزوم‌ها حل مسئله می‌باشد. برای درك بهتر شما از اين مطلب بهتر است مثال بزنيم؛ معادله‌های كسری يكی از بخش‌های حسابان از رشته‌های رياضی می‌باشد، قطعاً در خلاصه نويسی ابتدا بايد فرمول و روش حل را مطرح كرد و برای مثال‌ها می‌توانید يك مسئله از خود كتاب پيدا كرده و روش حل مسئله را هم در كنار سؤال وارد كنيد.( توجه داشته باشيد اين امر می‌تواند برای يادآوری فرمول‌ها نيز به شما بسيار كمك كند)

 

3- انسانی: آخرين رشته ایی كه برای شما شرح خواهيم داد انسانی است، ادبيات يكی از درس‌های اختصاصی می‌باشد و البته برای مسلط شدن به‌تمامی آرایه‌ها ادبی بايد خلاصه ایی‌ از توضيحات هر آرايه درج داده شود و بعد بهتر است كه يك مثال برای هر آرايه ارائه شود بلكه شما با خواندن توضيحات هر آرايه بتوانيد نمونه از آن هم برای تسلط بيشتر مشاهده كنيد؛ اين روش خلاصه نويسی برای كنكور بسيار مؤثر واقع خواهد شد.

 

نكته مهم: سانسور كردن ممنوع است، توجه داشته باشيد كه برخی‌ از دانش آموزان مطالبی را سانسور می كنند؛ بهتر است بدانيد كه يادداشت نكردن و خلاصه نكردن برخی‌‌از نكات مهم سبب می‌شود كه شما تست های بيشتری را غلط بزنيد، در دروس زيست شناسی تجربه كه نمونه بارز می‌باشد، سانسور كردن برخی‌ از نكات 100  درصد به ضرر شما تمام خواهد‌شد.

خلاصه نويسی دروس كنكور + برترآموز

  • با راحت‌ترین روش شروع به نوشتن كنيد:

با توجه به نكاتی كه عرض شد می‌توانید خلاصه نويسی خود را از همين الآن شروع كنيد؛ اما نوع نوشتن شما بسيار مهم است، اگر بخواهيد به‌صورت كتابی شروع به نوشتن كنيد قطعاً كه هيچ فرقی با كتب درسی نخواهد كرد ولی اگر به زبان خودتان و به زبان معيار نگارش را شروع كنيد قطعاً كه می‌توانید بهتر ارتباط برقرار كنيد. بهتر است بدانيد كه در 90 درصد مواقع دانش آموزان مطالب را به زبان خودمانی بهتر ياد خواهند گرفت.

 

  • هايلات كنيد:

قطعاً اگر جزوات نوشته شده و يا كتاب‌های‌ دانش آموزانی كه از قبل كنكور داده‌اند را مشاهده كنيد قطعاً در تمامی آن‌ها می‌توانید رنگ هايلات ها و… را مشاهده كنيد، ولی چرا تمامی دانش آموزان از ماژیک‌های هايلاتر استفاده می‌کنند؟ قطعاً پس از خلاصه نويسی خود و موضوعات مهم می‌توانید روی كلمات كليدی مهم را خط بكشيد و اين موضوع از روش خلاصه نويسی برای كنكور مهم است. به‌صورت مثال رو كلمات قيد می‌توانید هايلات بكشيد به اين دليل كه اين نوع از كلمات بسيار مهم هستند.

 

چگونه نتيجه مثبت از خلاصه نويسی دروس كنكور كسب كنيم ؟

قطعاً برای اينكه درك كنيد روند مطالعه كردن شما درست بوده و يا خلاصه نويسی‌های شما به‌درستی انجام شده يا نه؛ بهتر است در آزمون‌های آزمايشی شركت كنيد. آزمون دادن يكی از معیارهایی می‌تواند باشد كه شما می‌توانید خودتان را بسنجيد و البته كه آزمون‌های خودتان را با يكديگر بررسی و مقايسه كنيد؛ البته اگر نتيجه مثبتی حاصل نشد قطعاً بايد تمامی مواردی كه انجام داده‌اید را بررسی‌ كنيد.( البته اين انتظار را نداشته باشد یک‌باره درصدهای عالی را در آزمون‌های آزمايشی بزنيد؛ قطعاً با تحليل آزمون‌ها و استخراج نكات و اضافه كردن آن به روش خلاصه نويسی كنكور می‌توانید نتيجه مثبتی را درك كنيد، در غير اين صورت كم كاری از طرف شما دانش آموز بوده است.( داشتن مشاور در سال كنكور بسيار مهم واقع خواهد شد، به عبارتی شما می توانيد با مراجعه كردن به يك مشاور عالی رتبه به راحتی می توانيد نكات مهم و منفی و مثبت تحصيل خود را بيابيد و آن ها را برطرف كنيد؛ توجه‌داشته باشيد كه دارا بودن يك مشاوره تحصيلی سبب می‌شود كه اگر شما تنبلی كرده‌باشيد بدون هيچ رودربايسی به شما آن را گوشزد كند و راه حلی برای آن به شما بدهد)

جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و برای دوستانتان آن را به اشتراك بگذاريد؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نكته را بازگو كنيم.دسته بندی كردن دروس؛ يكی از عوامل مهمی است كه بايد به آن در اين بخش اشاره شود، قطعاً با تقسيم بندی‌ كردن درس‌های سخت و آسان می‌توانید روند و روش خلاصه نويسی برای كنكور خودتان را آسان كنيد به اين دليل كه می‌توانید زمان مطالعه خود را مديريت كنيد.

مديريت زمان برای خلاصه نويسی مهم است؛ در دروس‌هایی‌ كه بسيار پيچيده هستند بهتر است زمان بيشتری برای خلاصه نويسی اختصاص دهيد و البته تنبلی كردن در يادداشت نكات مهم می‌توان از عوامل منفی باشد.( البته كه در كنكور سراسری از سير تا پياز كتب درسی سؤال طرح می‌شود و بهتر است كه بخش‌هایی را سانسور نكنيد)

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *