هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ترفند های شیمی برای کنکور 1402

روش صحیح مطالعه شیمی + مختص کنکور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/09/21

شیمی یکی از دروس های مهم کنکور می باشد؛ در واقع شما باید در ابتدا روش صحیح مطالعه شیمی را فرا بگیرید تا بتوانید تست های مختص به آن در کنکور را حل کنید، بهتر است همراه ما باشید.

روش صحیح مطالعه شیمی یکی از موضوعات مهم بسیاری از داوطلبان کنکور است؛ به این دلیل که این درس دارای ضرایب بالایی در دو رشته ریاضی و تجربی می‌باشد و پاسخ دادن به هر سؤال از آن به‌راحتی درصد شما را بالا خواهد برد؛ سؤال اصلی آن است که آیا می‌توان به این راحتی به‌تمامی سؤالات شیمی پاسخ داد؟ قطعاً که خیر شما باید آموزش‌های مناسب و از طرفی روش صحیح مطالعه شیمی را فرا گرفته باشید؛ البته که تنها با شناختن راه مطالعه درست فقط و فقط به تلاش نیاز داشته تا درصد خوبی در این درس کسب کنید؛ ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد روش صحیح مطالعه شیمی کنکور 1402 را برای شما شرح داده تا آن که شما بتوانید درصد قابل قبولی در این درس به دست آورید؛ توجه داشته باشید که در هر بخش علاوه بر نکات پیشنهاداتی نیز برای شما ارائه می‌شود که استفاده از آن‌ها روندی مثبت بر سال تحصیلی شما می‌گذارد.

ابتدایی‌ترین موضوعی که باید شما با آن آشنا شوید قطعاً که شایعاتی مبنی بر دروس شیمی است که در این چند ساله متأسفانه برخی از افراد به‌اشتباه به دانش آموزان آن‌ها را منتقل می‌کنند؛ یکی از این خبرها آن است که دروس شیمی فقط مسئله می‌باشد و اگر شما تمرکز خودتان را روی حل مسائل بگذارید دیگر نیازی به کتاب درسی و… نخواهید داشت؛ ابتدا باید ذکر شود که منبع اصلی کنکور سراسری قطعاً کتاب بوده و شما باید به آن توجه داشته باشید و خط به خط کتاب را خوانده باشید که در کنکور به مشکل برخورد نکنید؛ توجه داشته باشید که در واقع بیشتر سؤالات کنکور مسئله ایی می‌باشد ولی بهتر است که بدانید که از مطالب خواندنی نیز سؤال طرح می‌شود؛ این گونه از سؤالات تعریفی که در کنکور هر ساله مطرح شده؛ قطعاً شما می‌توانید به‌راحتی به آن‌ها پاسخ دهید و درصد خوبی هم به دست آورید.( البته که شما می‌توانید متن کتاب درسی و البته تعریفی‌ها را مطالعه کرده و با تست زدن در رابطه با آن‌ها نیز برای کنکور آماده شوید؛ قابل توجه است که باکمی تمرین راحت می‌توانید 15 درصد از این بخش از کنکور را برای خودتان به دست آورید که درصد قابل قبولی نیز می‌باشد)

 

آموزش مناسب شیمی و اثر آن بر شیوه مطالعه شما:

همیشه از قدیم تا به الان آموزش‌های مناسب اثر گذاری بسیار بالایی بر روی درصد شیمی گذاشته‌اند؛ اما آیا هر آموزش مناسب است؟ قطعاً که خیر، شما در رابطه با انتخاب آموزش شیمی ریسک بزرگی خواهید کرد؛ به این دلیل که ممکن است آموزش مد نظر شما بسیار مناسب نبوده و این موضوع سبب رشد نکردن شما شود؛ البته بلعکس این موضوع هم می‌تواند برای شما اتفاق افتد؛ در هر دو صورت بهترین کار شما آن است که از پیشنهاد ما به درست استفاده کنید.

آموزش شیمی سایت ما یکی از آموزش‌های کامل در ایران می‌باشد؛ در این آموزش قطعاً تمامی مباحث شیمی از پایه دهم تا دوازدهم و البته مبحث به مبحث برای شما ذکر خواهد شد و البته که شما با روند تحصیلی مناسب و تلاش خود و البته یک آموزش بی‌نظیر قطعاً آینده درخشانی خواهید داشت. قابل توجه است که این آموزش مناسب روش صحیح مطالعه شیمی را برای شما ذکر کرده و از این موضوع شما اطمینان خاطر داشته باشید.( آموزشی که پشتیبان نداشته باشد؛ قطعاً که نمی‌توان آن را آموزش خطاب کرد؛ به این دلیل که دانش آموز شاید مشکلاتی داشته باشد و شما با مطرح کردن آن برای پشتیبانان دوره آموزشی به پاسخ خود خواهید رسید و رفع ابهام هم خواهید کرد)

آسان ترین روش مطالعه شیمی

روش صحیح مطالعه شیمی به‌صورت سیر تا پیاز:

تا به اینجای مقاله برای شما موضوعات متعددی بیان شده و حال نوبت آن فرا رسیده است که به سراغ روش صحیح مطالعه شیمی برویم؛ توجه داشته باشید که در هر بخش برای شما پیشنهادتی ارائه می‌شود که شما با در نظر گرفتن آن‌ها رشد بیشتری خواهید داشت:

  • مفاهیم پایه: اولین مورد از روش صحیح مطالعه شیمی آن است که شما ابتدا باید پیش زمینه ایی از موضوع را فرا گرفته باشید تا بتوانید به سؤالات سخت پاسخ دهید؛ اما چرا انقدر این موضوع مهم شد است؟ اگر شما ندانید که چرا و چه فرمولی از کجا آمده است و چگونه و در چه شرایطی از آن می‌توان استفاده کرد، قطعاً که نمی‌توان به‌راحتی به سؤالات کنکور پاسخ دهید. سؤالات کنکور با توجه به‌نظام جدید قطعاً مفهومی‌تر شده  و دیگر با حفظ کردن چند موضوع به‌راحتی نمی‌توان به سؤالات پاسخ داد؛ بهترین کار آن است که شما از ریشه مطالعه کنید.

برخی از دانش آموزان می‌گویند که توانایی مطالعه این موضوعات را ندارند؛ بهترین کار آن است که از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید؛ این گونه از کتاب‌ها همیشه به زبان ساده برای شما موضوعات را شرح داده است، البته بهتر است بدانید که این کتاب‌ها قیمتی دارند که شما با در نظر گرفتن و خریداری کردن آن‌ها قطعاً نتیجه مثبتی کسب خواهید کرد.

 

  • تقسیم بندی کردن مفاهیم شیمی: دومین موردی از روش صحیح مطالعه شیمی آن است که شما مفاهیم شیمی را دسته بندی کنید؛ ابتدا آن که شما باید بدانید تیپ سؤال از نوع حفظیاتی است یا مسئله ایی که تشخیص دادن این موضوع بسیار راحت است.( قطعاً که سؤالاتی ترکیبی با این موضوع هم مطرح می‌شود که در ادامه روش حل کردن آن‌ها را هم برای شما شرح می‌دهیم)، مسئله‌های شیمی از جمله مواردی مهم است که قطعاً با تمرین و استمرار می‌توان بر آن تسلط یافت و اگر شما فرمولی از مسئله را هم فرا نگرفته باشید قطعاً که نمی‌توانید به سؤال پاسخ دهید؛ برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است که با مثال آن را شرح دهیم. استوکیومتری یکی از بخش‌های شیمی که در کنکور سراسری 5 سؤال از آن برای رشته تجربی و ریاضی مطرح می می‌شود که از این مبحث می‌توان درصد خوبی کسب کرد ولی چگونه؟ قابل توجه است که استوکیومتری جزء سخت‌ترین بخش‌های شیمی هم محسوب می‌شود( همانند اسید و باز پایه دوازدهم) شما فقط و فقط می‌توانید با مرور و حل تست‌های گوناگون بر این موضوع مسلط شوید، به‌صورت که اگر در کنکور سؤالی از این بخش مشاهده کرده باشید قطعاً که بدانید روش حل آن چگونه است.

نوع دوم تقسیم بندی شیمی؛ همان‌طور که مطرح شد بخش‌های حفظیاتی است که در کنکور و آزمون‌های آزمایشی از آن سؤالاتی مطرح می‌شود، تیپ این سؤالات به گونه ایی است که مطرح می‌شود چند مورد از موارد زیر درست است، یا آن که کدام جمله نادرست است و… شما باید برای این گونه از سؤالات آماده باشید.

 

  • خلاصه نویسی کردن و نوشتن مطالب: شاید برای شما از قدیم تا به الانم در سال‌هایی که تحصیل می‌کردید پیش آمده است که با متنی بلند رو به رو بوده‌اید و درک مفهوم از آن نداشته‌اید، قطعاً در شیمی با این نوع از مطالب رو به رو هستید که به‌اصطلاح به آن مطالب مفهومی و تعریفی گفته می‌شود که شما باید آن‌ها را مطالعه کنید؛ ولی چگونه؟ با خلاصه نویسی کردن، شما در قدم اول ابتدا باید نکات مهم و به‌اصطلاح لپ مطلب را یادداشت کرده و در قدم بعدی شروع به تکرار آن کنید و آن را بر روی چک نویس مرتباً بنویسید و بعد از چند بار نوشتن ناخودآگاه متوجه آن خواهید بود که به آن مبحث مسلط شدید؛ حال نوبت آن فرا رسیده که از نکات مهم به سراغ نکات جزئی بروید؛ به عبارتی از کل به جزء می‌روید. به عبارتی شما می‌توانید از نمودارهای درختی نیز استفاده کنید؛ نمودار درختی از عبارت مهم شروع کرده و تا به عبارت از پیش پا افتاده می‌رسد و قطعاً که این چنین از مطالعه‌ها قطعاً به شما کمک خواهد کرد.

قبول شدن در درس شیمی

  • بدون درک مطلب سراغ تست نرو: یکی از موارد مهم در رابطه با روش صحیح مطالعه شیمی آن است که برخی از افراد علاقه دارند سریعاً سراغ تست‌ها بروند و آن‌ها را بزنند؛ منتهی آن دسته از افرادی که تسلط روش کتاب کمک درسی یا جزوه و در بدترین شرایط تسلط روی کتاب ندارند اصلاً به صلاح نیست که به سراغ تست‌ها بروند( البته که این باور را دارند که همین‌جوری تست زدن مناسب و خوب است؛ در صورتی که برای دانش آموز کنکور این روش همانند سم خواهد بود) شما ابتدا باید بر روی کتاب مسلط شده و در صورتی که شما بر آن مسلط شدید نوبت آن فرا رسیده است که به سراغ تست‌ها بروید؛ در غیر این صورت اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

 

  • تک منبعی نباشید: یکی از اشتباهات رایج دانش آموزان آن است که فلان کتاب کمک درسی را فقط مطالعه می‌کنم یا آن که فقط آن جزوه فلان دبیر را می‌خوانم و… با این روش مطالعه شیمی اصلاً 10 درصد در کنکور هم برای خودتان به دست نخواهید آورد، بهترین کاری که شما باید انجام دهید آن است که از چند منبع و البته که از چند کتاب مطرح استفاده کنید؛ شاید یکی از نکات مهم در یکی از کتاب‌ها به نحوه احسن بیان نشده بود و شما دچار گمراهی شدید و با خواندن کتاب بعدی به‌راحتی می‌توانید بر آن مسلط شوید.

 

  • مطالعه برای سؤالات تستی نداشته باشید: دانش آموزان در سال دوازدهم در این فکر هستند که فقط و فقط تستی مطالعه داشته باشند و اصلاً به سراغ راه حل‌های تشریحی نروند؛ در صورتی که این روش بسیار اشتباه خواهد بود؛ شما در سال آخر تحصیلی خود با امتحانات نهایی رو به رو هستید؛ این نوع از امتحانات برای تصحیح به اداره خواهد رفت و بهتر است بدانید که روش تصحیح سؤالات با سخت گیری کامل انجام می‌شود( به‌صورت که شما حتی علامت کوچک و یا حتی به‌اصطلاح بد خط باشید، جواب تصحیح نمی‌گردد) با توجه به تغییراتی که در کنکور سال 1402 ایجاد شده و سوابق تحصیلی به‌صورت مستقیم لحاظ می‌گردد قطعاً که اگر معدل پایینی هم داشته باشید؛ میزان شانس شما در قبولی دانشگاه‌های برتر کاهش می‌یابد و بهتر است که به این مورد توجه کنید.

رسیدن به درصد بالا برای شیمی

  • به‌صورت ترکیبی مطالعه کنید: یکی از روش صحیح مطالعه شیمی آن است که مطالعه ترکیبی داشته باشید؛ برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است مثال بزنیم. در کنکور همواره سؤالاتی مطرح می‌شود که چند مورد از گزینه‌های زیر درست، یکی از گزینه‌ها به‌عنوان مثال مطرح شده سومین عنصر رایج در سیاره زمین آهن است و در گزینه بعدی مطرح شده PH محلولی با غلظت 12.6 برابر با 3 است؛ قطعاً که یکی از گزینه‌ها تعریفی و دومین گزینه هم فرمولی و مسئله ایی است و ممکن است که گزینه‌های بعدی هم به این ترتیب باشند؛ شما باید بدانید که ترکیبی مطالعه کردن و تست زنی به این صورت است، افراد رتبه برتر روش صحیح مطالعه شیمی خود را این گونه تطبیق کرده‌اند.

 

جمع بندی و سخن پایانی:

امیدواریم از این مقاله در رابطه با روش صحیح مطالعه شیمی نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستان کنکوری خود ارسال کنید؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نکته مهم را بازگو کنیم.

تسلط روی کتاب یکی از موضوعات مهم در روند سال تحصیلی و کنکور شما خواهد بود؛ البته دانش آموزانی هستند که می‌گویند فقط باید کتاب را مطالعه کنیم و… که این روش بسیار اشتباه است. منبع اصلی کنکور کتاب است؛ اگر تمامی و خط به خط کتاب را نخوانده باشید دور از انتظار نیست که رتبه بدی به دست آورید.

پس از تسلط روی مطالب بهتر است که تست بزنید؛ مطالعه کردن بدون تست زنی و تست زنی بدون مطالعه داشتن؛ بسیار برای دانش آموزان کنکور مضر است، زمانی تست زنید که تسلط شما روی کتاب کمک درسی و جزوه و کتب درسی کامل شده باشد؛ در غیر این صورت تست اصلاً نزنید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *