هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش كاهش استرس برای دانش‌آموزان

روش كاهش استرس دانش‌آموزان + روش های مفيد كاربردی برای كنكور

دسته بندی : تحصیلی
1401/09/10

هميشه استرس بر دانش‌آموزان كنكوری حكم فرما بوده؛ البته با روش های نابی كه در اين مقاله برای شما ذكر كرده‌ايم ديگر شما می‌تواند بر استرس خود غلبه كرده و نشان دهيد كه رئيس واقعی كيست.

هميشه بايد بدانيد كه دانش‌آموزان چه بخواهند يا نخواهند استرس آن‌ها را فرا خواهد گرفت؛ عواملی همچون همانند امتحانات و يا پرسش‌های كلاس و يا برخی از اتفاقات ديگر نيز سبب اين موضوع خواهد شد و هيچ شكی بر اين موضوع نيست( دانش آموزان بايد از روش كاهش استرس دانش‌آموزان استفاده كنند). دانش آموزان زيادی هستند كه در پی اين موضوع آسیب‌های روحی و روانی به خود وارد خواهند كرد و البته كه در بدترین حال ممكن نيز به مرگ برخی از دانش‌آموزان منجر می‌شود( مانند دانش‌آموزانی كه با توجه به فشارهای روحی روانی به خودكشی‌ می‌پردازند) ما در اين مقاله از سايت برتر‌ آموز قصد بر آن داريم كه صفر تا صد موضوعات را برای شما شرح داده و البته كه شما در اين موضوع راهنمایی‌ كنيم.

استرس هميشه از مطالعه زياد و يا مطالعه نكردن و شرايط مدرسه و دبيرستان و يا دانشگاه و… نمی‌تواند منشا داشته باشد؛‌ شما بايد به بخش‌های ديگر هم توجه داشته باشيد. به‌عنوان مثال می‌توان اشاره كرد شرايط نابسامان در خانواده و يا البته فشارهای روانی ناشی از موارد ديگر ممكن است سبب استرس شود( می‌توان اين نكته را دريافت كه هميشه استرس از مطالعه و… نيست؛ بلكه منشا زيادی دارد) از طرفی شما بايد آن را كنترل كنيد؛ به آن معنا كه برخی از افراد به اين فكر می‌كنند كه سریعاً آن را حل كرده و به زندگی خود برگردند در صورتی كه اين گونه نيست و شما برای بايد از روش كاهش استرس دانش‌آموزان نيز اطلاع داشته باشيد.(‌ دانش آموزان شايد اين موضوع را دست كم بگيرند ولی بايد بدانيد كه استرس طولانی مدت سبب می‌شود كه شما از لحاظ روحی و روانی بسيار اذيت شده و از نظر جسمانی هم به شما ضررهای جبران ناپذيری وارد شود)

 

آيا با آموزش درست می‌توان استرس  دانش‌آموزان را كاهش داد؟

قطعاً كه بله ولی چگونگی آن بسيار مهم است؛ فرض كنيد دانش‌آموز آموزش مناسبی را فرا ديد و البته كه چگونه اجرا كردن آن و استمرار داشتن در آن دو برگ خرید مهم و اساسی است. به‌عنوان مثال شما می‌دانيد هنگامی كه فردا امتحان داريد با اعتماد به نفس كامل مطالعه كرده و هيچ جای نگرانی نداشته باشيد( به اين دليل كسانی كه مطالعه كنند هميشه موفق خواهند شد در امتحانات) با اين طرز ديد شما قطعاً دچار استرس نخواهيد شد؛ حال شما بايد در تمامی امتحانات اين طرز تفكر را به‌درستی اجرا كنيد. حال اگر يكی‌ از امتحانات خودتان را نتوانستيد به‌درستی پاسخ دهيد قطعاً بايد بدانيد كه جای جبران قطعاً خواهد بود و البته كه اميد خودتان را از دست ندهيد.( به‌جرئت می‌توان بيان كرد كه 90 درصد دانش‌آموزان با موفق نشدن در يكی از آزمون‌ها قطعاً اميد خودشان را از دست داده و از طرفی‌ ديگر امتحانات ديگر خودشان را هم به‌درستی پاسخ نخواهند داد؛ در آموزش زيست‌شناسی برای دانش‌آموزان در رابطه با اين موضوعات پيشنهاداتی هم ارائه شده است)

روش كاهش استرس دانش‌آموزان:

تا به الان برای شما موضوعات متعددی مطرح شده؛ حال نوبت آن فرا رسيده است كه روش كاهش استرس دانش‌آموزان را به‌صورت كامل برای شما ذكر كنيم؛ توجه داشته باشيد در هر بخش نكات و پیشنهاداتی هم ارائه شده و بهتر است كه شما با اجرا كردن آن تأثیر روش كاهش استرس دانش‌آموزان بيشتر كنيد:

  • ريشه‌ایی حل كردن مشكلات استرس زا( در بازه زمانی مشخص): اولين مورد از روش كاهش استرس دانش‌آموزان آن است كه مشكلات را از ريشه حل كنيد و نه آن كه صورت مسئله را پاك كنيد؛ برای‌ درك بهتر اين بخش به‌صورت مثال برای‌ شما ذكر خواهيم كرد. فرض كنيد شما مشكلی مالی داريد و از طرفی اين موضوع سبب استرس زياد شما و مانع از مطالعه درست شما می‌شود؛ بهترين كار آن است كه شما به اين موضوع فكر كنيد؛ به‌جای آن كه خودتان را سرزنش كنيد بايد دنبال راه و چاره ایی باشيد البته اگر چاره ایی هم نداشتيد بهترين عمل شما آن است كه موضوع را بپذيريد، پيشنهاد می‌شود شما در موضوعاتی كه نمی‌توانيد كاری انجام دهيد هيچ دخالتی نكنيد و يا حتی به آن هم فكر نكنيد.

البته در برخی از زمان‌ها دانش آموزان به‌صورت ناخواسته موقعی كه امتحان دارند به‌صورت ناخودآگاه دچار استرس وحشتناكی می‌شوند و البته كه اين استرس سبب فراموش كردن مبحث‌ها هم می‌شود( يا زمانی كه دبير از آن‌ها خواسته به سؤالات پاسخ دهند به‌صورت شفاهی دچار استرس می‌شوند) برای همچنين موارد بايد چكاری انجام داد؟ بهترين كار آن است كه باکمال خونسردی به مباحث پاسخ دهيد و البته كه اگر شما موضوعی هم را نخوانده باشيد اصلاً جای نگرانی نيست و از استاد خود بخواهيد ه در جلساتی بعدی از شما سؤالاتی بپرسد.( توجه داشته باشيد كه اگر شما مبحثی را مطالعه كرده باشيد؛ به هيچ وجه ممكن نيست كه آن را از ياد ببرید و بهتر است بافکر كردن به اين موضوع به خودتان استرس وارد نكنيد؛ البته مطالعه مستمر هم تأثیر گذار است)

  • موسيقی آرام گوش دادن: شايد از بهترين ورزشكاران و يا دوستان و… بپرسيد كه برای كاهش استرس خود چكار می‌كنند؛ شايد اين پاسخ را به شما بدهند كه به موسیقی‌های آرام گوش می‌دهند؛ البته كه يكی‌ از روش كاهش استرس دانش‌آموزان كه بسيار هم توسط پزشكان توصيه می‌شود؛ گوش دادن به موسيقی است. زمانی‌ كه شما با تمام وجود خود به تك تك نت‌ها و سازهای آرامش بخش گوش می‌دهيد؛ ناخودآگاه ذهن شما به سمت آرامش می‌رود و قطعاً كه از استرس دور خواهيد شد.

 

  • عوامل منفی را از خود دور كنيد: برخی‌ از دانش‌آموزان هستند كه با قرار گرفتن در محيطی دچار استرس قرار می‌گيرند و يا با هم‌کلام شدن با برخی از افراد نيز دچار استرس و… می‌شوند در اين بين بايد چكار كرد؟ بهترين كار آن است كه ارتباط خودتان را با اين گونه از افراد به‌طور كامل قطع كنيد؛ وگرنه هميشه دچار استرس خواهيد شد.

اين مورد يكی از منطقی‌ترین كار شما می‌تواند باشد؛ به اين دليل كه شما مجبور نيستيد بين آن افراد باشيد.( البته كه در برخی از زمان‌ها افراد با رفتن به حوزه امتحانات استرس می‌گيرند بايد بدانيد كه چه بخواهيد و نخواهيد بايد در حوزه امتحان دهيد؛ بهترين كار آن است كه با وارد شدن به حوزه امتحان بسيار خونسرد باشيد و البته كه آن را بسيار عادی جلوه دهيد؛ به اين دليل كه اگر شما در امتحان خودتان هم موفق نشويد باز فرصتی ديگر خواهيد داشت)

چگونه استرس خودمان را كاهش دهيم

  • عوامل استرس زا را يادداشت كنيد: يكی‌ از بهترين روش كاهش استرس دانش‌آموزان آن است كه شما موارد مهمی كه سبب استرس شما می‌شود را يادداشت كنيد؛ بهتر است بدانيد كه بيشتر مشاوران اين مورد را هم بسيار پيشنهاد می‌كنند؛ اما چگونه بايد از اين روش استفاده كنيم؟ برای درك بهتر شما از اين موضوع بهتر است كه با مثال آن را برای شما شرح دهيم؛ تصور كنيد شما فردا امتحان داريد و علاوه بر آن كه شما مطالعه خوبی داشتيد و به موارد مهم مسلط شديد ولی باز هم استرس داريد قطعاً مواردی سبب اين موضوع می‌شود؛ همانند آن كه می‌ترسيد مطالب را فراموش كنيد و يا آن كه با توجه به اينكه به مباحث مسلط هستيد باز هم اين ترس را داريد، با نوشتن اين موارد( البته موضوعاتی كه شما را به استرس می‌اندازد) آن را نگه داريد و البته بعد از امتحان آن را بخوانيد؛ مطمئن باشيد كه با خواندن اين عوامل با خود خواهيد خنديد؛ البته كه در امتحانات بعدی ديگر اين عوامل سبب استرس شما نمی‌شود.

 

  • به خودتان استراحت دهيد: بيشتر استرس‌هایی كه افراد دارند قطعاً كه از مشغله‌های كاری و البته درسی و… در برخی از زمان‌ها كافی است كه به خودتان به‌درستی استراحت دهيد و البته كه اين موضوع می‌تواند برای‌ شما بسيار هم عالی باشد و البته كه در روند تحصيلی شما هم تأثیر گذار است؛ زمانی كه شما روزانه 7 ساعت مطالعه می‌كنيد و البته كه استرس داريد به آن كه به مباحث بيشتر تسلط پيدا نكرديد؛ قطعاً كه اين طرز فكر شما بسيار اشتباه بوده و به‌مرور زمان خود شما آسيب بيشتری دريافت می‌كنيد؛ ولی چاره چيست؟ بايد چكار كرد؟ بهترين كار كنار آمدن است و البته استراحت دادن به خودتان. اين موارد از روش كاهش استرس دانش‌آموزان 100 درصد به شما كمك خواهد كرد و شما به‌عنوان دانش‌آموز اجازه داريد در برخی از بازه زمانی‌ها استراحت كنيد هر چقدر هم از مباحث عقب باشيد.

 

  • مراقب اطلاعات اشتباه در رابطه با استرس باشيد: شايد برای شما پيش آمده باشد كه مشكلی داشتيد و در اينترنت آن را جست و جو كرديد و البته با خواندن مطالب نگرانی شما نسبت به مشكل بيشتر شده و البته سبب افزايش استرس شما شود؛ قطعاً كه اين نوع از فعاليت برای شما اشتباه خواهد بود و به ضرر شما است. به‌عنوان مثال دانش آموزان كنكوری اين استرس را دارند كه به كنكور و سر فصل‌های آن نرسند؛ با جست و جو در اينترنت( خواندن اطلاعات اشتباه همانند آن كه ديگر شما به كنكور نمی‌رسيد و… سبب افزايش استرس می‌شود) قطعاً كه شما بايد از منابع درست اطلاعات خوبی به دست آوريد.

آيا استفاده از روش كاهش استرس دانش‌آموزان كارآمد است؟

قطعاً كه بله؛ شما برای هر مشكلی راه و روشی می‌توانيد پيدا كنيد و البته ديگر و ادامه ماجرا بر عهده شما می‌باشد به اين دليل كه چگونگی اجرا كردن روش‌ها بايد برای شما مهم باشد. در بخشی از موارد بالا ذكر شد كه شما بايد از ريشه مشكل را حل كنيد؛ اگر اين بخش را پشت گوش بيندازيد شكی نداشته باشيد كه استرس شما كاهش نخواهد يافت؛ دليل آن هم در بخش مورد نظر بيان شده.( اگر شما دچار استرس برای‌ امتحانات و… شديد شكی نداشته باشيد با روش كاهش استرس دانش‌آموزان آن را ريشه كن خواهيد كرد؛ به شرطی كه به‌خوبی آن را اجرا كنيد و در هر مرحله ایی در اجرا به مشكل برخورد كرديد آن را از ما بپرسيد)

 


تضمينی ترين روش كاهش استرساسترس چه بر سر ما می‌آورد؟

اگر شما از روش كاهش استرس دانش‌آموزان استفاده نكنيد؛ قطعاً كه استرس بدن شما را نابود خواهد كرد. البته كه استرس اگر دائمی باشد و البته به عادت تبديل شود قطعاً كه سبب ترشح هورمون كورتيزول شده و اين هورمون در بازه زمانی بلند مدت نيز سبب ضعف ايمنی بدن شما خواهد شد و البته كه سبب كاهش وزن هم خواهد شد.( در اين بين با وارد شدن نوعی ويروس و يا باكتری به بدن شما جان شما به خطر خواهد افتاد؛ به اين دليل كه سيستم ايمنی بدن شما قوت قبلی خود را نداشته و بهترين حالت برای ویروس‌ها است).

توجه داشته باشيد كه در برخی از زمان‌ها استرس زياد سبب افزايش اسيد معده و ترشح آن می‌شود و در برخی از مواقع سبب حالت تهوع نيز خواهد شد؛ اگر استرس طولانی مدت باشد اين عوامل هم پا به‌پای شما خواهد بود؛‌ پيشنهاد می‌شود با داشتن اين عوامل از روش كاهش استرس دانش‌آموزان استفاده كنيد.

 

سخن پايانی و جمع بندی:

اميدوار هستيم از اين مقاله از سايت برتر آموز نهايت بهره را كسب كرده و البته در صورت رضايت آن را برای دوستان دانش‌آموز خود ارسال كنيد؛ در انتهای مطلب بهتر است چند نكته مهم را بازگو كنيم.

آموزش درست در رابطه با حل مشكلات و استرس خود قطعاً تأثیر مستقيم و مثبت خواهد داشت؛ از طرفی بايد بدانيد كه از چه آموزش‌هایی استفاده كنيد؛ برخی از افراد هستند كه آموزش‌های نادرستی دارند و البته كه اين موضوع برای روش كاهش استرس دانش‌آموزان قطعاً به ضرر افراد خواهد بود؛ با توجه به اين شرایط‌ها بهتر است از افراد مورد اطمينان آموزش ببينيد.

حل كردن ريشه‌ایی مشكلات از ابتدا به‌تمامی افراد در تمامی مراحل زندگی توصيه می‌شود و شما به‌عنوان دانش‌آموز بايد عامل استرس زا را درك كرده و البته آن را حل كنيد.( برخی‌ دانش‌آموزان اين اظهار نظر را دارند كه نمی‌دانند چه عاملی موجب استرس آن‌ها می‌شود؛ در صورتی كه اين مورد اصلاً امكان پذير نيست)

بدون هيچ تعارفی عوامل استرس زا را حذف كنيد؛ اگر اين عمل را انجام ندهيد شكی نداشته باشيد كه ضرر اصلی به خود شما وارد می‌شود؛ به‌عنوان مثال اگر با فردی وقتی صحبت می‌كنيد سبب ناراحتی شما می‌شود بهتر است ديگر هم صحبت نشويد؛ يا مكانی و يا شرايطی كه شما در آن قرار بگيريد سبب افزايش استرس شما شود؛ بهتر است كه ديگر به آن‌ها نزديك نشويد و اصلاً به آن‌ها فكر هم نكنيد.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *