هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل برتر آموز

زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل + راهکارهای ایندکس سریع

دسته بندی : سئو
1401/10/30

یکی از مشکلاتی که در اکثر پروژه‌ها متخصصین سئو با آن مواجه هستند این است که وبسایت آن‌ها توسط گوگل ایندکس نمی‌شود و یا اثلا نمی‌دانند که ایندکس شدن چه تایمی طول می‌کشد. خوب طبیعتا ایندکس شدن توسط ربات‌های گوگل اهمیت زیادی دارد و تا زمانی که سایت شما توسط خزنده‌ها خزش نشود نمی‌توانید نتیجه خوبی را در SERP بدست بیاورید ، وقتی هم نتیجه‌ای را در SERP نداشته باشید جامعه هدف شما را پیدا نمی‌کنند و پروژه شما با شکست مواجه خواهد شد. در ادامه همراه برتر آموز باشید زیرا در مرحله اول می‌خواهیم راجب به زمان ایندکس شدن سایت و صفحه در گوگل صحبت کنیم و سپس به بررسی سریع‌ترین راه‌کارهای امتحان شده بپردازیم.

زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل موضوعی مهم که امروزه هر سئوکاری باید روی آن تسلط داشته باشد.

مهم‌ترین نکته این است که زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل برای هر وبسایت با توجه به شرایطی را که در ادامه توضیح می‌دهیم متفاوت است.

بنابراین نمی‌توانید برای آن یک قانون پیدا کنید.

یعنی اصلا نمی‌توان گفت در همه‌ی سایت‌ها زمان ایندکس شدن n ساعت است.

در حالت کلی ایندکس شدن در موتور جست و جو یعنی این که ربات‌ها و خزدنده‌های گوگل شما را مشاهده کنند و بر اساس آن امتیاز بگیرید!

لبته که تایم ایندکس شدن یک صفحه از گوگل با ایندکس شدن کل سایت متفاوت است.

اگر سایت شما توسط گوگل ایندکس نشود نمی‌توانید از فرآیندهای سئو خود نتیجه بگیرید ، اگر هنوز روی مفهوم سئو مسلط نشدید پیشنهاد می‌شود حتما آموزش سئو را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت :

  • زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل
  • فرآیند ایندکس شدن توسط گوگل چگونه انجام می‌شود؟
  • چگونه فرآیند ایندکس شدن سایت توسط ربات‌ها را سرعت ببخشیم؟
  • بررسی بهترین راهکارها برای ایندکس شدن سریع وبسایت

زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل

قبل از این که به سراغ بررسی‌های بیشتری برویم بهتر است در ابتدای مقاله مهم‌ترین نکته یعنی زمان ایندکس شدن را بیان نماییم.

اگر سایت شما تازه تاسیس است و همین الان آن را به گوگل معرفی کرده‌اید ، بین بازه زمانی 4 روزه تا 4 هفته‌ای طول می‌کشد تا کل وبسایت شما توسط ربات‌ها بررسی گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که سایت شما صفحات زیادی دارد و تمامی این صفحات باید توسط گوگل ایندکس بشود.

مثلا در وبسایت‌های فروشگاهی ما شاهد این هستیم که تعداد زیادی محصول وجود دارد و باید تک به تک این صفحات توسط خزنده‌ها ایندکس بشود تا بر اساس امتیازدهی الگوریتم‌ها رتبه بگیرد.

البته که اگر سایت شما قدیمی است و به مرور زمان درآن صفحات جدید ایجاد می‌کنید و محتوای جدید دیج می‌کنید ممکن است حتی 1 ساعته صفحات شما ایندکس بشود.

تایم ایندکس شدن سایت در گوگل برتر آموز

فرآیند ایندکس شدن توسط گوگل چگونه انجام می‌شود؟

خوب قطعا الان سوال مهمی که بوجود آمده این است که اصلا فرآیند ایندکس شدن محتواهای گوگل چگونه است؟

در موتور جست و جوی گوگل میلیون‌ها ربات وجود دارد که وظیفه آن‌ها بازدید وبسایت‌ها است.

از طرفی روزانه در موتور جست و جوی گوگل در تمامی دنیا میلیون‌ها محتوا و سایت در حال انتشار است.

که وظیفه این ربات‌ها این است که تمامی این سایت‌ها را مشاهده نمایند.

وظیفه این ربات‌ها این است که در 24 ساعت روز به تمامی وبسایت‌ها مراجعه کنند و اطلاعات آن‌ها را بر اساس دسته بندی‌هایی که دارند در کتابخانه گوگل ذخیره کنند.

گوگل در واقع بزرگترین پایگاه داده را دارد که اطلاعات بیش از میلیون‌ها سایت در آن ذخیره است.

دیتا بیس گوگل چگونه کار می‌کند؟

خوب فرش کنید که الان سایت A شما برای ایندکس شدن توسط ربات‌های گوگل مناسب است.

گوگل وبسایت شما را از طریق فایل Robot.txt مشاهده و ایندکس می‌کند. هرچیزی که در این فایل وجود دارد را ربات‌ها بررسی خواهند کرد.

محتواهایی که در این فابل وجود دارد توسط ربات‌ها بررسی و به Data Base گوگل ارسال می‌شود.

اطلاعات موجود در این دیتا بیس شامل تعداد دفعات بازدید یک سایت ، تعداد صفحات موجود و… می‌باشد.

چگونه فرآیند ایندکس شدن سایت توسط ربات‌ها را سرعت ببخشیم؟

اگر مدت طولانی از انتشار محتوا و یا سایت شما در گوگل گذشته اما هنوز سایت شما ایندکس نشده است ، باید از ربات‌های گوگل درخواست کنید که خزش را در سایت شما آغاز کنند.

شاید فکر کنید مگر می‌شود که از ربات‌ها بخواهیم وارد سایت شما بشوند؟

بله خیلی راحت می‌توانید از ربات‌های گوگل درخواست کنید تا سایت شما را ایندکس کنند.

حالا چگونه ؟

قطعا داخل سرچ کنسول گوگل برای سایت خود اکانت دارید.

باید وارد سرچ کنسول خود بشوید. ما می‌خواهیم با استفاده از ابزار URL inspection از گوگل درخواست کنیم تا سایت ما را ایندکس کند.

زمانی که وارد سرچ کنسول می‌شود منوی سمت چپ شما عبارت URL inspection را مشاهده می‌کنید و تنها کافیست روی آن کلیک نمایید.

حالا در این قسمت می‌توانید آدرس سایتی که قصد دارید تا توسط گوگل بررسی شود را قرار بدهید.

اگر این URL توسط خزنده‌های گوگل بررسی نشده باشد  شما با عبارت URL IS NOT ON GOOGLE مواجه می‌شوید.

در این حالت می‌توانید درخواست ایندکس شدن توسط گوگل را بدهید.

خوب حالا می‌توانید مدتی بعد دوباره از این مرحله اقدام کنید تا متوجه بشوید که سایت شما توسط ربات‌ها ایندکس شده است یا خیر!

انواع ارورهای ایندکس شدن !

پس از طی کردن این موارد اگر دوباره عبارت URL IS NOT ON GOOGLE مشاهده کردید باید درخواست ایندکس شدن بدهید.

اگر URL IS ON GOOGLE را دیدید ، یعنی سایت شما توسط ربات‌ها ایندکس شده و الگوریتم‌های گوگل به آن امتیاز داده‌اند می‌توانید وارد سایت بشوید و روی کلمه کلیدی مورد نظر رتبه آن را بسنجید.

اگر URL IS ON GOOGLE BUT HAS ISSUES را مشاهده کردید ، یعنی صفحه در گوگل منتشر شده اما دارای ایراد و اشکالاتی است ، اگر این عبارت را دیدید وارد قسمت ERRORS در سرچ کنسول خود بشوید و مشکلاتی را که در این صفحه نمایش داده شده است را برطرف نمایید تا ایرادات صفحه مورد نظر برطرف بشود.

ممکن است با جمله URL IS NOT ON GOOGLE INDEXING ERROR مواجه بشوید.

در این حالت حداقل یک مشکل اصلی در زمینه ایندکس شدن URL در سایت مورد نظر وجود دارد. به دلیل وجود همین مشکل نیز امکان به نمایش گذاشتن صفحه لینک مورد نظر در نتایج جستجو گوگل وجود نخواهد داشت. در صورت برخورد با این پیغام باید از طریق قسمت Coverage جزئیات مربوط به مشکل موجود را مشاهده و برای ایندکش شدن به صورت صحیح آن را برطرف نمایید.

ارور URL IS NOT GOOGLE به این معنی است که آدرس مورد نظر به دلایل مختلفی در گوگل ایندکس نشده است. در این حالت باید به دنبال مشکل ایندکس نشدن باشید و سپس دوباره از گوگل درخواست نمایید تا سایت شما را ایندکس نماید.

توجه داشته باشید تا زمانی که دلایل ایندکس نشدن در سایت شما برطرف نگردد. شما دائما با این ارور مواجه می‌شوید.

بررسی بهترین راهکارها برای ایندکس شدن سریع وبسایت

خوب تو این قسمت قراره در کنار هم به بررسی بهترین راهکارها برای ایندکس شدن سریع وبسایت بپردازیم و بهترین موارد را توضیح بدهیم. اگر شما در سایت خود مشکل ایندکس شدن دارید پیشنهاد می‌شود حتما از این طریق به ایندکس شدن محتوا و وبسایت خود کمک کنید.

فرآیند ایندکس شدن در گوگل آنقدری اهمیت دارد ، که اگر وبسایت شما در مدت زمان طولانی ایندکش بشود شما ترافیک کاربران و حجم فروش زیادی را از دست خواهید داد:

دسترسی ربات‌های گوگل نباید بسته باشد.

مشکل اساسی که معمولا کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که ممکن است هنگام طراحی سایت ، طراح شما دسترسی گوگل را بسته باشد تا سایت ایندکش نشود و پس از آماده شدن وبسایت فراموش کرده باشند که دسترسی را مجدد باز کنند.

شاید این مورد به ذهن شما کمی مسخره و خنده دار باشد اما سایت‌های زیادی را مشاهده کردیم که علت ایندکس نشدن آن همین عدم دسترسی ربات‌های گوگل بوده است.

برای این که این دسترسی را چک کنید می‌توانید از دو طریق عمل نمایید:

روش اول : اگر سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است خیلی راحت می‌توانید با افزونه یوآست سئو دسترسی و ایندکس شدن گوگل را چک نمایید.

کافیست وارد تنظیمات افزونه یوآست سئو بشوید.

در قسمت تنظیمات به دنبال گزینه ایندکس و یا نمایش نوشته‌ها در موتور جست و جو بگیرید سپس این گزینه را فعال نمایید. حالا شما دسترسی سایت خود را برای ربات‌های گوگل باز کردید.

اگر با وردپرس آشنایی ندارید می‌توانید آموزش وردپرس به خوبی مطالعه نمایید.

روش دوم : اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار نمی‌کند می‌توانید از قسمت فایل robot.txt دسترسی موتورهای جست و جو را کنترل نمایید.

اگر داخل فایل robot.txt دو قطعه کد User agent و Disallow وجود داشته یعنی این که دسترسی ربات‌های گوگل به وبسایت شما بسته شده است. می‌توانید چک کردن این فرآیند را به طراح سایت خود بسپارید.

اگر شما به گوگل اجازه دسترسی به وبسایت را نداده باشید این ربات‌ها طوری طراحی شده‌اند که وارد سایت شما نمی‌شوند.

از سایت مپ استفاده نمایید.

ربات‌های گوگل از طریق سایت مپ سایت شما را بررسی و ایندکس می‌کنند. وجود site map برای هر وبسایتی ضروری است. اگر هنوز سایت مپ برای سایت خود طراحی نکرده‌اید می‌توانید مقاله سایت مپ چیست؟ را مطالعه کرده و اطلاعات خوبی را بدست آورید.

البته که از طریق سرچ کنسول گوگل هم می‌توانید سایت مپ خود را به گوگل معرفی نمایید.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سایت مپ در اختیار گوگل می‌گذارد به شرح زیر است:

  1. مقدار اهمیت هر صفحه از وب سایت
  2. زمان آپدیت شدن هر کدتم از محتوا و صفحات سایت
  3. ارتباط صفحات سایت با یک دیگر

ایندکس سایت توسط خزنده های گوگل برتر آموز

چند نوع سایت مپ داریم ؟

در حالت کلی سایت مپ به شرح زیر است :

HTML sitemaps

قدیمی‌ترین نوع سایت مپ‌ها که در صفحه‌ای جداگانه طراحی شده و کاربران می توانند جهت بازدید از وب‌سایت‌ها از آنها استفاده کنند ، سایت مپ HTML است.

از آنجایی که اینگونه صفحات وب ساختار پیچیده‌ای ندارند در نتیجه می‌توان به راحتی اقدام به ایجاد کردنشان کرد. نکته‌ی مهمی که در هنگام استفاده از نقشه‌ی سایت html ملزم به رعایت کردنش هستید، این است که همواره توجه داشته باشید، پس از حذف و اضافه‌ی صفحات، حتما نقشه را نیز آپدیت کنید.

XML sitemaps

نقشه‌ی سایت xml در واقع نقطه‌ی مقابل مدل Html می‌باشد. برای توضیح این مدل از سایت‌مپ‌ها باید گفت که عموم موتور‌های جستجوگر به جهت پردازش محتوای سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.
اگر شما بخواهید که اقدام به ارسال نقشه‌ی سایت برای موتور‌های جست و جو کنید، از آنجایی که آنها برای خواندن سایت‌مپ تنها قادر به درک همین زبان هستند، نیاز به فرمت xml خواهید داشت.

سخن آخر:

سعی کرده‌ایم به طور کامل در مورد مقاله زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل صحبت کرده و نکات کاربردی را به شما دوستان عزیز معرفی نماییم. امیدواریم با استفاده از این موارد گفته شدهن مشکل ایندکس شدن سایت شما حل بشود.

اگر هنوزم محتواهای شما توسط گوگل ایندکس و بررسی نمی‌شود بهتر است این مشکل را به صورت جدی پیگیری نمایید.

اگر اطلاعاتی درباره‌ی زمان ایندکس شدن صفحه در گوگل دارید و یا آیا می‌توانید نکات تکمیلی‌تری را به مطالب بالا اضافه کنید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *