هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سئو جستجوی صوتی

seo search voice چیست؟ روشهای بهینه سازی سئو جستجوی صوتی

دسته بندی : سئو
1401/06/04

سئو جستجوی صوتی بهینه‌سازی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی برای جستجو با استفاده از دستیار صوتی است. به گفته برخی از کارشناسان سئو، سئوی صوتی برای وب‌سایت‌ها برای نمایش مؤثر در نتایج جستجوهای انجام‌شده از طریق دستیارهای صوتی لازم است. در سال 2018، جستجوهای صوتی 20٪ از جستجوهای جستجوی گوگل، 25٪ از جستجوهای Bing و 10٪ از جستجوهای بایدو را تشکیل می‌دادند. اهمیت بالقوه سئوی صوتی با افزایش استفاده از جستجوی صوتی افزایش می‌یابد، زیرا احتمالاً افراد بیشتری از دستگاه‌های تلفن همراه برای جستجوهای وب و سایر اهداف محاسباتی استفاده می‌کنند.

برخی از رایج‌ترین جستجوهای صوتی برای کسب‌و‌‌کارهای محلی هستند. کسب‌وکارهای محلی می‌توانند با ثبت‌نام در یک سرویس فهرست‌بندی مانند «Google برای کسب‌وکار من»، که ابزاری رایگان برای کسب‌وکارها برای مدیریت حضور خود در جستجوی Google و Maps است، سود ببرند. ملاحظات مهم دیگر گنجاندن اصطلاحات و عبارات محاوره ای بیشتر است زیرا جستجو از طریق دستیار صوتی تمایل به تقلید گفتگوهای واقعی دارد. این رویکرد Long-tail+ نامیده می‌شود، که مزیت آن عبارت‌های محاوره‌ای است که برای بهبود SEO برای صدا اضافه می‌شوند. Microdata که متادیتا را در HTML موجود یک صفحه وب جاسازی می‌کند، همچنین به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای SEO صوتی کمک می‌کند زیرا به خزنده‌های موتورهای جستجو، مرورگرها و سایر الگوریتم های موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا محتوای یک صفحه وب را بهتر درک کنند.

منتقدان استدلال می‌کنند که سئوی صوتی نامربوط است زیرا جستجوهای صوتی قبل از ارسال به جستجوهای مبتنی بر متن تبدیل می‌شوند، که تفاوتی با جستجوهای دسکتاپ یا موبایل ندارد. مدافعان مخالفت می‌کنند که اگرچه جستجوهای صوتی مانند موبایل یا دسکتاپ جستجو می‌کنند و اغلب نتایج یکسانی دارند، تفاوت‌های ظریف جستجوی صوتی می‌تواند به موتورهای جستجو و بازاریابان کمک کند تا بهتر از جستجوی متنی سنتی به مصرف‌کنندگان بفهمند و به آن‌ها خدمت کنند.

گزارش سالانه روند اینترنت مری میکر نشان می‌دهد که 20 درصد از جستجوهای تلفن همراه با استفاده از صدا در سال 2016 انجام‌شده است، این تعداد همچنان در حال افزایش است زیرا شرکت‌های فناوری دستیارهای دیجیتال خود را اصلاح و بهبود می‌بخشند. اپل، مایکروسافت و آمازون همگی بازیگران اصلی بازی دستیار دیجیتال هستند و بسیاری انتظار دارند که این فناوری در سال‌های آینده تقریباً در همه‌جا در خانواده‌ها فراگیر شود.

شرکت‌های فناوری و خرده‌فروشان مطمئناً متوجه شده‌اند، و در مسیرهایی حرکت می‌کنند که از افزایش روزافزون جستجوی صوتی استفاده می‌کنند. یکی از این نمونه ها، همکاری اخیر گوگل و والمارت است. این دو غول در قراردادی با یکدیگر همکاری کردند که به مشتریان اجازه می‌دهد از طریق برنامه Easy Reorder Walmart از طریق Google Assistant «خرید صوتی» کنند. این همه از طریق سرویس خرید گوگل، Google Express انجام میشود.

پس از این معامله، گوگل اعلام کرد که از تمام هزینه‌های خدمات خرید Google Express خود چشم‌پوشی می‌کند و قول می‌دهد تا زمانی که مشتری حداقل‌های خرده‌فروش را داشته باشد، ظرف 1 تا 3 روز تحویل رایگان می‌دهد. این نشان دهنده جدیت ورود گوگل به این توافق است، زیرا آنها امیدوارند که چشم پوشی از هزینه ها مانع ورود را برطرف کند و مشتریان بیشتری را متقاعد کند که از سرویس های آنلاین مانند آمازون استفاده کنند.

این نشان‌دهنده برخی از کاربردهای بالقوه آینده است که از جستجوی صوتی خواهیم دید، زیرا فناوری و خرده‌فروشان به یکدیگر ملحق می‌شوند تا از دو روند رو به رشد استفاده کنند: خرید آنلاین و جستجوی صوتی از طریق دستیارهای دیجیتال و دستگاه‌های تلفن همراه. تجارت الکترونیک ایالات متحده در سال 2016  حدود 15 درصد رشد کرد، رقمی که به نظر می رسد با افزایش گزینه ها و مشکلات فروشگاه های آجر و ملات همچنان افزایش یابد.

بهینه سازی جستجوی صوتی چیست؟

بهینه سازی جستجوی صوتی فرآیند ارتقا و ساده سازی اطلاعات در صفحات شما برای نمایش در جستجوهای صوتی است. هدف بهینه‌سازی جستجوی صوتی، بهینه‌سازی صفحه شما برای پاسخگویی به سؤالات افراد هنگام انجام جستجوهای شفاهی است. این فرآیند به شما این امکان را می دهد که هر زمان که کاربر اطلاعات مربوط به صفحه شما را می خواهد، صفحه خود را توسط دستگاه جستجوی صوتی (الکسا، سیری، اوک گوگل) خوانده شود.

آماری در مورد جستجوهای صوتی که برای متقاعد کردن هر کسی در مورد اینکه چرا بهینه سازی جستجوی صوتی بسیار مهم است کافی است:

  • 58 درصد از مصرف کنندگان از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعات مربوط به یک کسب و کار محلی آنلاین استفاده می کنند. (منبع: مجله موتور جستجو)
  • 27 درصد از جمعیت آنلاین Google از جستجوی صوتی در تلفن همراه استفاده می کنند (منبع: Google)
  • 52 درصد از صاحبان بلندگوهای هوشمند دستگاه های خود را در یک فضای مشترک مانند اتاق نشیمن نگهداری می کنند. 25 درصد از مردم دستگاه خود را در اتاق خواب و 22 درصد بلندگو را در آشپزخانه نگه می دارند. (گوگل)
  • 75% از نتایج جستجوی صوتی در سه موقعیت برتر برای یک سوال خاص در جستجوی دسکتاپ رتبه بندی می شوند
  • 60 درصد از مردم ادعا می کنند که دستگاه های هوشمند برای زندگی آنها ضروری است و نمی توانند بازگشت به عقب را تصور کنند
  • 25 درصد از جستجوهای دسکتاپ ویندوز 10 به صورت صوتی انجام شده است
  • 56 درصد از جستجوهای صوتی برای جستجوی چیزی در اینترنت انجام شده است.

اهمیت جستجوی صوتی

بر کسی پوشیده نیست که جستجوی صوتی در حال افزایش است. در واقع، 58 درصد از مصرف‌کنندگان از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعات آنلاین در مورد یک کسب‌وکار محلی استفاده می‌کنند. (منبع: مجله موتور جستجو). این عدد بسیار بزرگی است، و به همین دلیل است که شروع بهینه سازی وب سایت خود برای جستجوی صوتی از امروز بسیار مهم است.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا وب سایت خود را جستجوی صوتی دوستانه تر کنید؟ اینجا نکاتی وجود دارد:

1. مطمئن شوید که وب سایت شما سازگار با موبایل است. افراد بیشتر و بیشتری از جستجوی صوتی در دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می کنند، بنابراین ضروری است که وب سایت شما پاسخگو باشد و به راحتی در صفحه نمایش های کوچکتر حرکت کنید.

2. از کلمات کلیدی بلند در محتوای خود استفاده کنید. جستجوی صوتی به ویژه در پاسخ به سؤالات خاص خوب است، بنابراین استفاده از کلمات کلیدی طولانی به شما کمک می کند تا آن سؤالات را هدف قرار دهید.

3. مطمئن شوید که محتوای شما دقیق و به روز است. یکی از شکایات اصلی در مورد جستجوی صوتی این است که نتایج اغلب ممکن است نادرست باشند. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که محتوای وب سایت شما دقیق و به روز است.

چگونه بهینه سازی جستجوی صوتی را انجام دهیم؟

چه کاری می توانید انجام دهید تا مشتریان خود را برای جستجوی صوتی آماده کنید؟ اول، توجه داشته باشید که این تغییر باقی مانده است، با پیش بینی ComScore که تا سال 2020 حدود 50٪ از کل جستجوها جستجوهای صوتی خواهد بود. (با توجه به این نکته، تحقیقات داخلی ما نشان می دهد که جستجوهای صوتی بیشتر از جستجوهای متنی مبتنی بر عمل هستند. ، با استفاده از جستجوی صوتی که کاربران به جای جستجوی ساده بدون هیچ هدفی از انجام آن، قصد انجام کار را نشان می دهند.)

دوم، زمانی که مشتریان شما در مورد کسب‌وکار خود فکر می‌کنند، به آن‌ها کمک کنید تا در مورد مشکلاتی که می‌خواهند حل کنند فکر کنند و سپس محتوایی بنویسند که به این سؤالات پاسخ دهد تا به مشتریان کمک کند. به‌این‌ترتیب، تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند سخت‌تر باشد، اما می‌تواند منجر به نتایج مستقیم‌تری شود که به افراد در یافتن راه‌حل کمک می‌کند.

هنگامی‌که شما و مشتریتان در مورد بهترین شرایط و سؤالات برای هدف‌گذاری فکر کردید، نتایجی را که Google ارائه می‌دهد، جستجو کنید، به خصوص اگر جعبه پاسخ Google وجود داشته باشد. در مورد راه‌هایی برای پاسخگویی مستقیم‌تر به سؤال مطرح شده فکر کنید. در جستجوهای صوتی، این‌ها پاسخ‌هایی هستند که با صدای بلند خوانده می‌شوند و بنابراین احتمال جذب مشتری زیاد است.

تحقیق کلمات کلیدی به عنوان بخشی از بهینه سازی جستجوی صوتی

Google برای پاسخ دادن به پرسش‌های صوتی افراد، به شدت به قطعه‌های برجسته و نمودارهای دانش متکی است. از آنجایی که هدف جستجوی صوتی دستیابی به نتایج سریع و فوری است، دستگاه‌های جستجوی صوتی سعی می‌کنند با کمک قطعه‌های غنی و نمودارهای دانش، نتایج فوری ارائه دهند. داشتن رتبه دامنه بالا نیز بسیار مهم است.

حال، قطعه برجسته یا Featured Snippet چیست؟

سئو صوتی

Google Featured Snippet

تکه‌های ویژگی‌ها پاسخ‌های کوتاهی به سؤال کاربر هستند و توسط Google از صفحاتی که قبلاً در صفحه اول رتبه‌بندی شده‌اند استخراج می‌شوند تا توضیح مختصری (در مورد درخواست) ارائه دهند و تجربه کاربر را بهبود بخشند. ریچ اسنیپت ها در بالای نتایج ارگانیک قرار می‌گیرند و می‌توانند به شکل پاراگراف‌ها، جداول، اعداد، نمودارها، نمودارها، تصاویر، ویدیوهای یوتیوب، چرخ فلک‌ها و غیره باشند.

اگر صفحه شما برای قطعه‌های برجسته بهینه‌شده است، نشانه واضحی است که صفحه وب شما به سؤال کاربر پاسخ می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، تکه‌های برجسته حدود ۸ درصد نرخ کلیک دارند. بنابراین احتمال CTR بالا وجود دارد.

نمودار دانش چیست؟

سئو سرچ صوتی

نمودار دانش گوگل یک پایگاه داده عظیم از اطلاعات است که به گوگل اجازه می دهد اطلاعات سریع و درست را به درخواست های کاربر ارائه دهد. داده‌های نمودار دانش از منابع مختلف، چه در دسترس عموم باشد و چه دارای مجوز خصوصی، جمع‌آوری می‌شوند.

از آنجایی که نمودار دانش می‌تواند به اکثر پرسش‌ها پاسخ دهد، گوگل همیشه به نمودار دانش از قبل موجود برای پاسخ به جستجوهای صوتی نگاه می‌کند، که با این حال، نرخ کلیک ارگانیک را کاهش می‌دهد.

7 استراتژی برای بهینه سازی جستجوی صوتی:

کلمات کلیدی سوال و کلمات کلیدی لانگ تیل برای بهینه سازی جستجوی صوتی ضروری هستند.

سرچ صوتی گوگل چیست

اگر در سطح کلی متوجه شده باشید، مردم تمایل دارند هنگام استفاده از دستگاه‌های جستجوی صوتی به جای قرار دادن کلمات کلیدی کوتاه، کل سؤال را بپرسند. به‌عنوان‌مثال، می‌پرسید: “چگونه می‌توانم وب‌سایت خود را با کمک یک آژانس سئو بهینه کنم. از طرف دیگر، اگر مجبور به تایپ همان چیزی بودید، ممکن است کلمه کلیدی دم‌کوتاه مانند آژانس سئو، بهینه‌سازی سئو وب‌سایت و غیره را هدف قرار داده باشید. مقدار زمان بیشتری را صرف جستجوی پرس‌وجو کامل کنید. بنابراین، آن‌ها ترجیح می‌دهند با کلمات کلیدی کوتاه پیش بروند و ببینند گوگل چه چیزی برای ارائه دارد.

از سوی دیگر، جستجوی صوتی، جستجوی سؤالات طولانی خود را بدون صرف زمان و انرژی برای افراد آسان‌تر کرده است. دستگاه‌های جستجوی صوتی اکنون برای تجزیه‌وتحلیل سؤال کاربر بسیار دقیق هستند و شاید به همین دلیل است که 60٪ از مردم هرگز نمی‌خواهند به زمان قبلی تایپ کردن کل مطلب برگردند.

از نشانه گذاری اسکیما برای ارائه زمینه به محتوای خود استفاده کنید.

 seo search voice

نشانه‌گذاری طرح‌واره نشانه‌گذاری داده‌های ساخت‌یافته یا همان اسکیما است. طرح‌واره نشانه‌گذاری داده‌های ساختاری است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را درک کنند. نشانه‌گذاری طرح‌واره تأثیر زیادی بر سئو دارد، عمدتاً ریچ اسنیپت ها. هدف از نشانه‌گذاری طرح‌واره این است که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف باشد زیرا آنها تصویر کاملی از محتوای شما و هدف شما ارائه می‌دهند. هنگامی‌که نشانه‌گذاری طرح‌واره را برای استراتژی جستجوی صوتی خود اتخاذ می‌کنید، به‌سادگی به موتورهای جستجو با نشانگر قصد و ارتباط کمک می‌کنید.

مطمئن شوید که بخش پرسش و پاسخ دارید

سئو سرچ صوتی گوگل چیست؟

بخش پرسش و پاسخ برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی بسیار مهم است. اکثر جستجوگران صوتی جستجوی خود را با یک سؤال شروع می‌کنند که با چه کسی، چه چیزی، چرا، چگونه، چه زمانی و غیرهشروع می‌شود.این بدان معنی است که آنها نیاز به یک توضیح فوری و کوتاه به‌عنوان پاسخ سؤال خود دارند. می‌توانید از بخش پرسش‌های متداول در صفحات خود استفاده کنید که به تمام سؤالات مرتبط با کلمه کلیدی هدف شما که ممکن است جستجوگر داشته باشد، توجه می‌کند.

برای جذابیت جستجوی صوتی باید به همه این سؤالات با لحن مکالمه پاسخ دهید. وب‌سایت و صفحه وب شما باید از نظر تکنیکال سالم باشد و دارای نشانه‌گذاری طرح‌واره باشد تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوا را بهتر درک کنند. باید مطمئن شوید که ساختار ناوبری و اطلاعاتی به‌راحتی پیدا می‌شود و صفحه شما با سرعت خوبی بارگیری می‌شود.

شخصیت مشتری خود را بشناسید و نوع محتوای مناسب را برای شخصیت خود ایجاد کنید

بهینه سازی سرچ صوتی گوگل

مختصر بودن، محیط و ارتباط برای استراتژی جستجوی صوتی شما بسیار مهم است. روشی که یک هزاره از جستجوی صوتی استفاده می‌کند با Gen Z یا Gen Alpha متفاوت است. بنابراین، یک پرسونای مشتری ایجاد کنید و از آن برای کاوش بیشتر در محتوایی که ایجاد می‌کنید استفاده کنید تا به پرسونای خود با مرتبط‌ترین اطلاعات کمک کنید. می‌توانید یک صفحه وب با عنوانی ایجاد کنید که رایج‌ترین سؤال را پوشش دهد.

در مرحله بعد، می‌توانید یک پاسخ یا تعریف دقیق برای کلمه کلیدی ارائه دهید. پس‌ازاین مرحله، می‌توانید جزئیات موضوع را برای حل هر نقطه درد جستجوگر توضیح دهید. همچنین در حین ایجاد محتوا، روی قیف بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما سریع بارگذاری می شود

راه های بهینه سازی سرچ صوتی

سرعت بارگذاری سریع بسیار مهم است سرعت بارگذاری وب‌سایت یک عامل مهم برای سئو و جستجوی صوتی است. این به‌طور مستقیم بر نرخ پرش تأثیر می‌گذارد و باید در اسرع وقت بهینه شود. وقتی متوجه هدف پشت جستجوی صوتی می‌شوید، متوجه می‌شوید که جستجوگر به پاسخ‌های سریع نیاز دارد.

برعکس، اگر وب‌سایت کندی دارید که بارگذاری آن میلیاردها سال طول می‌کشد 🙂 هیچ موتور جستجویی از آن برای پاسخ دادن به سؤالات استفاده نمی‌کند. بنابراین، اگر وب‌سایت شما به‌روز نشود و سریع بارگذاری شود، کل هدف و فرآیند بهینه‌سازی با شکست مواجه می‌شود. در مقاله افزایش سرعت سایت در مورد سرعت سایت و عوامل مختلف آن صحبت کردیم. می‌توانید با استفاده از ابزارهای سرعت سایت، سرعت سایت خود را بررسی کرده و آن را بالا ببرید.

یک وب سایت سازگار با موبایل برای استراتژی بهینه سازی جستجوی صوتی شما بسیار مهم است.

تجربه موبایل برای رشد وب‌سایت شما از نظر سئو و بهینه‌سازی جستجوی صوتی بسیار مهم است. در سال 2019، گوگل اعلام کرد که چگونه تجربه تلفن همراه به‌طور مستقیم بر رتبه وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد. این به‌روزرسانی با توجه به افزایش چشمگیر کاربران تلفن همراه ساخته‌شده است. اغلب پیشنهاد می‌شود که رویکرد اول موبایل داشته باشید:

یک وب‌سایت واکنش گرا داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما آزمون سازگاری با موبایل را پشت سر گذاشته است. همچنین، وب‌سایت شما باید توسط عنکبوت‌های گوگل قابل خزیدن باشد.

بهینه‌سازی جستجوی محلی را برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان در یک مکان مشخص انجام دهید و برای جستجوهای «نزدیک من» ظاهر شوید.

 seo search voice چیست

 

سئوی محلی فرآیندی است که توسط آن وب‌سایت خود را برای نمایش نتایج جستجوی محلی بهینه می‌کنید. برای هر کسب‌وکاری که دفاتری در یک مکان خاص دارد یا برای جستجوهای انجام‌شده در یک منطقه خاص ظاهر می‌شود بسیار مهم است. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که 46 درصد از جستجوهای انجام‌شده در گوگل برای جستجوهای محلی است.

از نظر بهینه‌سازی جستجوی صوتی، سئوی محلی بسیار مهم است زیرا اگر جستجوی صوتی «نزدیک من» را در مورد هر کسب‌وکاری انجام دهید، نزدیک‌ترین کسب‌وکارها به شما نمایش داده می‌شود و در نتیجه اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، استفاده از آن توصیه می‌شود.

بهترین روش ها برای بهینه سازی جستجوی صوتی

اکنون‌که اصول بهینه‌سازی جستجوی صوتی را می‌دانید، زمان آن رسیده است که این دانش را عملی کنید. در اینجا چند بهترین روش برای کمک به شما برای شروع آورده شده است:

1. مطمئن شوید که وب‌سایت شما سازگار با موبایل است. بیشتر جستجوهای صوتی در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود، بنابراین وب‌سایت شما باید برای کاربران تلفن همراه بهینه شود.

2. محتوای خود را برای کلمات کلیدی مبتنی بر سؤال بهینه کنید. هنگام ایجاد محتوا، سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که احتمالاً افراد در جستجوی صوتی می‌پرسند.

3. از زبان طبیعی در محتوای خود استفاده کنید. هنگام نوشتن کپی وب‌سایت، از همان زبانی استفاده کنید که مردم در یک مکالمه معمولی استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند محتوای شما را درک کنند و آن را در صفحات نتایج بالاتر قرار دهند.

4. فرکانس بک لینک‌های خود را افزایش دهید. بک لینک‌ها هنوز یک فاکتور مهم در سئو هستند، بنابراین مطمئن شوید که لینک‌های وب‌سایت خود را از منابع معتبر دیگر درج کرده‌اید.

5. از نشانه‌گذاری داده‌های ساخت‌یافته در وب‌سایت خود استفاده کنید. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شما را بهتر درک کنند و هنگامی‌که کاربران جستجوی صوتی انجام می‌دهند، نتایج دقیق‌تری به دست می‌آورند.

6. از عناوین و توضیحات کوتاه و مختصر استفاده کنید. وقتی افراد از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند، معمولاً فقط چند کلمه را در یک‌زمان می‌گویند. اطمینان حاصل کنید که عناوین و توضیحات وب‌سایت شما به‌راحتی قابل‌درک و مرتبط با مخاطبان هدف شما هستند.

نتیجه

آیا بهینه سازی جستجوی صوتی ضروری است؟ خب سوال اشتباهه اکنون موضوع این نیست که آیا بهینه سازی جستجوی صوتی ضروری است یا خیر. سوال جدید همه چیز در مورد چگونگی استفاده از این تغییر رفتار در جستجوگران است. جستجوی صوتی زندگی مردم را آسان کرده است و وب سایت ها باید محتوا را برای جستجوی صوتی بهینه کنند. انقلاب جدید در حال حاضر در راه است. مردم به طور فزاینده ای از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعات در اینترنت استفاده می کنند. این روند فقط ادامه خواهد داشت، بنابراین مهم است که وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید.

چند کار وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی وب سایت خود برای جستجوی صوتی انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است. دوم، از کلمات کلیدی طولانی در محتوای خود استفاده کنید. سوم، مطمئن شوید که محتوای شما با کیفیت بالا و مرتبط با مخاطبان هدف شما است. اگر این نکات را دنبال کنید، می توانید وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید و از مزایای این روند رو به رشد بهره مند شوید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *