هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟ برتر آموز

سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟ / آموزش سئو ویدیو

دسته بندی : سئو
1402/03/15

ما با فرآیند سئو تلاش می‌کنیم تا مخاطبین زیادی رو بدست بیاریم و این مخاطبین رو با کسب و کارمون آشنا کنیم. هدف اصلی من و شما این است که با سئو مخاطب بدست بیاریم تا بتونیم محصول و یا خدمات بفروشیم. خوب تا به اینجای کار هدف مشترک داریم اما برای این که به این هدف برسیم می‌تونیم مسیرهای زیادی رو تست کنیم. مثلا از راه درست پیش بریم و یا بخوایم گوگل رو دور بزنیم. اگر هدفت مثل من برات مهم باشه سئو کلاه سفید رو با بهترین روش انتخاب می‌کنی! حالا تو این مقاله از برتر آموز می‌خوام بگم اگر تولید کننده محتوای ویدیویی هستی هم سئو برای تو راهکار داره !! پس همراه من و برتر آموز باشید!

سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟ سوالی مهم که الان می‌خوام با بهترین روش به شما پاسخ بدم!

اکثر افراد فکر می‌کنند زمانی که زاجب به سئو صحبت می‌کنیم منظور ما فقط سئو محتوای متنی است ، اما اصلا اینطور نیست!

سئوی گوگل یک قاعده و قانون کلی دارد که شما می‌تونید از این قانون برای تمام انواع محتواها استفغاده کنید.

برای مثال اگر تولید کننده پادکست هستید با مطالعه مقاله آموزش سئو پادکست اطلاعات مفیدی را بدست می‌آورید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • سئو چیست؟
  • (Video SEO)سئو ویدیو چیست؟
  • سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟
  • معرفی افزونه سئو ویدیو
  • آیا می‌توان در آپارات و یوتیوب ویدیوهای خود را سئو کنیم؟

سئو چیست؟

بهنیه سازی موتورهای جست و جو یا همان SEO به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که شما در راستای قوانین گوگل انجام می‌دهید تا توسط الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل سنجیده بشید و مورد ارزیابی قرار بگیرید!

نتیجه این ارزیابی این است که شما با توجه به کیفیت کاری که انجام دادید در SERP گوگل قرار می‌گیرید.

قوانین گوگل را ما به طور کلی در سه سطح با نام‌های سئو کلاه سیاه ، کلاه سفید و کلاه خاکستری دسته بندی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌شود برای این که رتبه خوب کسب کنید و اعتماد گوگل را بدست بیاورید از سئو کلاه سفید با چاشنی سئو کلاه خاکستری استفاده نمایید.

البته برای این که شما یک سئوکار قوی باشید باید همیشه اطلاعات خود را در این زمینه آپدیت نگه دارید و سعی کنید این اطلاعات را در پروژه‌های مختلف پیاده سازی کنید.

(Video SEO)سئو ویدیو چیست؟

محتوای ویدیویی از آن دست محتواهای محبوب و علاقه‌مند کاربران می‌باشد که ترجیح می‌دهند به جای مطالعه یک مقاله آموزشی یک ویدیو آموزشی را مشاهده کنند.

اگر سری به ویدیوهای با کیفیت آپارات بزنید متوجه می‌شوید که در برخی از حوزه‌ها جامعه هدف کلا به محتوای ویدیویی نیاز دارند بنابراین باید روی سئو ویدیو کار کنید.

در وقاف سئو ویدیو مجموع تمام فرآیند‌هایی است که شما روی ویدیو خود انجام می‌دهید تا جزو نتایج برتر گوگل قرار گرفته و مخاطبین بیشتری این ویدیو را پلی کنند.

خوب حالا سوال مهم اینجاست که ربات‌ها و خزنده‌های گوگل اصلا محتوای این ویدیوها رو مشاهده می‌کنند؟

ربات‌ها نمی‌توانند ویدیو را تماشا کنند ، آن‌ها فقط می‌توانند فراداده (Meta Data) متن را مانند عنوان و برچسب‌ها مشاهده کنند. آن‌ها نمی‌توانند محتوای ویدیو را بررسی، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی کنند. اما خبر خوب این است که هنوز راه‌هایی وجود دارد که ویدیوهای شما توسط موتورهای جستجو دیده شوند.

آموزش سئو ویدیو برتر آموز

سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟

برای این که بتونید در زمینه سئو ویدیوها موفق باشید باید با فرآیند کلی سئو آشنا باشید. ما قرار نیست یک آموزش خیلی جدید و متفاوت از سئو را یاد بدهیم. فقط طبق اصول و پایه سئو به یکسری نکات در مورد سئو ویدیوها می‌پردازیم.

اگر هنوز به خوبی روی مفهوم سئو مسلط نیستید حتما آموزش سئو بی نظیر محسن حبیبی راد را مطالعه کرده و سپس به ادامه این مقاله بپردازید.

1. محتوای ویدیوها باید بهینه باشد!

می‌دونیم که محتوایی را که برای کاربران در سایت آپلود می‌کنیم باید هم برای گوگل و هم برای کاربر راضی کننده باشد. هدف اصلی گوگل این است که نیاز کاربر برطرف بشود اما از طرفی نکته مهم این است که باید در راستای قوانین سئو کلاه سفید این موضوع انجام بشود.

خوب حالا چه جوری محتوای ویدیوها را بهینه کنیم؟

برای این کار باید محتوای شما کاملا آموزنده باشد و کاربر به خوبی با شما در ویدیو ارتباط بگیرد. زمانی که ویدیو شما بسیار با کیفیت باشد و برای کاربران آموزنده باشد نتیجه این می‌شود که کاربر لینک ویدیو شما را با سایر دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک می‌گذارد.

این کار برای شما و سئو ویدیو دو فایده مهم دارد:

اول این که خیلی راحت شما بک لینک رایگان دریافت کرده‌اید که ارزش این بک لینک بالاست!

دوم این که جامعه هدف جدیدی با سایت شما آشنا شدند و شما بدون هیچ هزینه تبلیغاتی کاربر جدید پیدا کرده‌اید.

در حالت کلی اصلا ساخت ویدیو یک پروسه تخصصی است که در مبحث ویدیو مارکتینگ ما به خوبی به آن اشاره کرده‌ایم و برای افزایش کیفیت ویدیوها می‌توانید از این مقاله‌ها استفاده نمایید.

2. ویدیو باید کاملا در موبایل ریسپانسیو باشد!

امروزه بیشترین کاربران گوگل افرادی هستند که از سریق موبایل وبسایت شما را تماشا می‌کنند پس باید وبسایت برای موبایل بهینه و یا واکنش گرا باشد. اگر بخوایم تخصصی‌تر نگاه کنیم ، ویدیوهای داخل سایت باید برای انواع دستگاه‌های گوشی موبایل ریسپانسیو باشد.

اگر کاربر نتواند به خوبی ویدیو را داخل گوشی موبایل تماشا کند خیلی راحت سایت شما را ترک می‌کند و برای شما امتیاز منفی و یا همان بانس ریت ثبت می‌شود که به شدت به سئو سایت آسیب می‌رساند.

3. سایت شما باید هاست قوی برای آپلود ویدیو داشته باشد!

شما اگر تمامی مطالب گفته شده را رعایت کنید ولی هاست شما حجم کافی برای آپلود ویدیو نداشته باشد و کاربر با ارور 500 مواجه بشود شما در بخش سئو ویدیو شکست می‌خورید.

هاست سایت شما باید فضا و حجم کافی برای آپلود ویدیو داشته باشد ، اگر قصد آپلود ویدیوهیا طولانی دارید همین الان با پشتیبان فنی سایت خود تماس بگیرید و درخواست کنید که برای سایت یک فضای هاست کافی را در نظر بگیرند تا کاربر خیلی راحت بتواند به تماشای ویدیو بپردازد.

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو و کسب رتبه از گوگل است. اگر ویدیوهای شما به هر دلیلی برای کاربر دیر آپلود بشود و یا موجب کندی سایت گردد ، استراتژی سئو شما با شکست روبرو خواهد شد.

اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوا وردپرس پشتیبانی می‌کند پیشنهاد می‌شود از افزونه‌های معتبر مانند WP- ROCKET برای افزایش سرعت سایت استفاده کنید. در آموزش وردپرس به خوبی در مورد افزونه‌ها به شما توضیح داده‌ایم.

4. ویدیوهای خود را در سایر پلتفرم‌ها آپلود نمایید.

اگر سایت شما فضای کافی برای آپلود ویدیو دارد که خیلی بهتر است این کار را داخل سایت انجام بدهید اما اگر بودجه کافی برای ارتقاء سرور سایت ندارید می‌توانید از پلترفم‌های موجود استفاده کنید. البته برای حالت اول هم پیشنهاد می‌شود که ویدیوهای خود را در سایت‌های دیگر منتشر کنند.

یوتیوب و آپارات جزو دو پلتفرم معتبری است که از جانب گوگل به عنوان منبعی برای ویدیو شناخته شده است.

متاسفانه یوتیوب با IP ایران در دسترس نیست و می‌توانید به عنوان جایگزین از آپارات هم استفاده کنید.

چه جوری؟

فقط کافیه وارد این دو وبسایت بشید و یک پروفایل به نام سایت و کسب و کار خودتون تشکیل بدید ، بعد تمامی ویدیوهای خود را با آدرس سایت داخل این فضاها آپلود کنید. این کار باعث می‌شود تا ویدیو شما در سایت‌های معتبر هم ایندکس بشود.

یوتیوب و آپارات کاربران زیادی دارند و حتی ممکن است که جامعه هدف از این فضا با ویدیو شما آشنا بشوند. حتی این دو وبسایت فضایی برای کسب درآمد از ویدیوها هم برای شما آماده کرده‌اند.

5. از فرمت‌های مناسب ویدیو استفاده کنید!

از هر ابزاری که برای تهیه ویدیو استفاده می‌کنید لطفا خروجی نهایی را به فرمتی تبدیل کنید که توسط کاربر قابل پخش و دیدن باشد. سایت‌های زیادی وجود دارند که اتفاقا ویدیو‌های مناسبی هم دارند اما متاسفانه از فرمت‌های صحیح استفاده نمی‌کنند و باعث می‌شود که برای کاربران غیر قابل مشاهده باشد.

سئو کردن ویدیوها برتر آموز

6. برای ویدیو خود عنوان مناسب شامل کلمه کلیدی قرار بدهید.

عنوان ویدیو‌ها بسیار زیاد اهمیت دارد. سعی کنید در عنوان حتما از کلمه کلیدی به درستی استفاده کنید با این کار به الگوریتم‌هیا گوگل اهمیت کلمه کلیدی را نشان می‌دهید.

حتما در یک پاراگراف درمورد ویدیو توضیح بدهید و سعی کنید کلمات کلیدی خود را داخل این پاراگراف درج کنید.

این موضوع اهمیت زیادی دارد چون الگوریتم‌ها که محتوای ویدیو شما را مشاهده نمی‌کنند اما از طریق این متن می‌توانند ویدیو شما را به درستی ایندکس نمایند.

7. حجم ویدیوها را تا حد امکان کم کنید!

یکی از مواردی که ممکن است کمتر به آن توجه شود این است که افراد اصلا ویدیو را بهینه نمی‌کنند و با همان حجم اصلی داخل سایت آپلود می‌کنند.

خوب این باعث می‌شود که هم حجم زیادی از سایت شما برای این ویدیو درگیر شود و هم این که با سرعت خیلی پایینی برای کاربر آپلود شود.

سعی کنید حجم ویدیو را تا جایی که کیفیت ویدیو تغییر نکند پایین بیاورید.

سایت handbrake یک ابزار مناسب برای کاهش حجم ویدیو برای شما است که با رابط کاربری آسان می‌توانید از آن استفاده نمایید.

8. کاور مناسب برای ویدیو‌های خود انتخاب و طراحی کنید.

لطفا همانطور که به محتوای ویدیوهای خود اهمیت می‌دهید حتما به کاور و زیبایی ظاهری هم اهمیت بدهید. در این کار می‌توانید از یک طراح و یا گرافیست استفاده کنید تا از لحاظ بصری هم کار شما زیبا باشد

معرفی افزونه سئو ویدیو

ما برای وبسایت‌هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند یک افزونه مناسب و کاربردی برای سئو ویدیو معرفی خواهیم کرد که با نصب آن داخل سایت می‌توانند به راحتی سئو ویدیوهای خود را مدیریت کنند. فقط دقت داشته باشید که تمامی افزونه‌ها باید از جای معتبر مانند مخزن وردپرس دانلود و استفاده شود تا مشکل امنیتی برای وبسایت شما بوجود نیاید.

افزونه‌ی Yoast Video SEO یکی از بهترین پلاگین‌های موجود برای سئو ویدیو می‌باشد. پلاگین Yoast Video SEO به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی تمام ویدیوهایی که در سایت خود آپلود کرده‌اید را سئو کنید.

قابلیت خوب این افزونه این است که می‌توان مطمئن بود که ویدیوها در بخش Videos نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

زمانی که افزونه‌ی سئو ویدیو وردپرس را نصب می‌کنید، منو جدیدی به بخش سئوی وب‌سایت شما اضافه می‌گردد و در آن با یک کلیک می‌توانید تمام مطالب خود را که در آن ویدیو وجود دارد در نقشه‌ی سایت خود به نمایش بگذارید.

چرا از Yoast Video SEO استفاده کنیم؟

  1. باید می‌شود تایم آپلود ویدیوها کوتاه‌تر شود.
  2. تمامی ویدیوهای سایت شما را به گوگل معرفی می‌کند.
  3. قابلیت تعیین اندازه متناسب با عرض پخش‌کننده ویدیو
  4. تعریف خروجی برای ویدیوها به‌صورت فید RSS
  5. پشتیبانی از Thambnail برای ویدیوها جهت نمایش در موتورهای جستجوگر
  6. اجباری کردن ایندکس دوباره ویدیوهایی که ایندکس نشده‌اند.
  7. و….

آیا می‌توان در آپارات و یوتیوب ویدیوهای خود را سئو کنیم؟

بلهههههه!😍

همانطور که در نکات بالا گفتیم بهتره ویدیو خود را در سایر پلتفرم‌ها مثل آپارات و یوتیوب هم قرار بدهید. سوالی که پیش می‌آید این است که می‌تونیم به صورت مجزا در آپارات و یوتیوب ویدیوهامون رو سئو کنیم و بازدید بالایی داشته باشیم.

بله شما در این پلتفرم‌ها هم قابلیت سئو کردن دارید فقط کافیه طبق نکات زیر عمل نمایید:

1. عنوان ویدیو خیلی خیلی مهم است!

قبل از این که کاربر بخواد ویدیو شما را مشاهده کند فقط می‌تواند عنوان یا همان title را بررسی کنه!! خوب اگر محتوای ویدیویی شما طلا هم باشد اگر عنوان خوبی برای آن نداشته باشید عملا نرخ کلیک شما به صفر می‌رسد!!

فرض کنید کاربر به دنبال یک آموزش زبان انگلیسی است. عنوان ویدیو شما آنقدر باید جذاب و کاربردی باشد که کاربر ترغیب شده و روی آن کلیک نماید.

مثلا آموزش زبان انگلیسی در کوتاه‌ترین مدت با بهترین روش!!

آموزش زبان انگلیسی در منزل بدون کمترین هزینه!

این دست از عنوان‌های جذاب برای شما نرخ کلیک بالایی را به همراه دارد.

حتما داخل عنوان از کلمه کلیدی استفاده کنید و اهمیت آن را به موتورهای جست و جو نشان بدهید.

2. ویدیو حتما شامل توضیح باشد.

درست است که شما محتوای ویدیویی تولید کردید ولی باید برای کاربران در حد 300 کاراکتر متن هم تهیه کنید و در مورد ویدیو حرف بزنید. کاربر باید بداند که قرار است چه چیزی را مشاهده کند. سعی کنید که توضیحات کاملا مطابق با موضوع ویدیو باشد. در این 300 کلمه توضیح متنی حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید.

الگوریتم‌ها به راحتی این محتوای متنی را ایندکس میکنند و تاثیر این موضوع روی سئو بسیار بالاست!

3. برچسب گذاری را به درستی انجام بدهید!

در قسمت برچسب‌ها یا تگ شما باید کلماتی جایگزین کلمات کلیدی خود را قرار بدهید. این به کاربر کمک می‌کند تا در صورت سرچ یک کلمه کلیدی دیگر باز هم بتواند ویدیو شما را پیدا کند.

برای مثال برچسب‌های کلمه کلیدی اصلی آموزش سئو می‌تواند به شرح زیر باشد:

آموزش سئو رایگان ، سئو کاربردی ، آموزش سئو ارزان ، سئو صفر تا صد ، دوره سئو کوتاه مدت و…..

4. دسته بندی مشخصی را برای ویدیوهای خود قرار بدهید.

ویدیو آموزش سئو شما هیچگاه نباید در دسته بندی آشپزی و خانه داری باشد. برای این که این موضوع رخ ندهند حتما دسته بندی ویدیو خود را مشخص کنید! گاهی اوقات کاربران به جای سرچ کلمه کلیدی با جست و جو در دسته بندی‌ها به ویدیو شما دسترسی پیدا می‌کنند برای همین این موضوع را جدی بگیرید!

سخن آخر:

سعی کرده‌ایم در مقاله سئو ویدیوها چگونه انجام می‌شود؟ به خوبی در مورد موضوغ سئو ویدیو صحبت کنیم و آموزش‌های کاربردی برای شما قرار بدهیم. در درجه اول اگر از محتوای ویدیویی تا به حال استفاده نکرده‌اید و از نحوه سئو کردن آن ترس داشتید الان موقعیت بسیار خوبی است تا با استفاده از این نکات بتوانید رتبه خوبی در سئو ویدیو هم بدست آورید.

اگر تجربه‌ای در زمینه آموزش سئو ویدیو دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید ، نظرات شما بسیار برای ما ارزشمند است. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *