هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سوشیال سیگنال

سوشیال سیگنال چیست؟ 0 تا 100 این فاکتور جدید سئو 2023

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1400/09/10

سوشیال سیگنال ها یا سیگنال شبکه های اجتماعی عبارت هستنند از مجموع لایک ها، اشتراک گذاری ها و بازدیدهایی که پست هایی کسب می کنند که به سایت شما مرتبط هستند. در واقع سوشیال سیگنال به واکنش های کاربران به صفحه ای خاص از یک سایت در شبکه های اجتماعی گفته می شود که توسط کراولرهای گوگل شناسایی می شوند. سوشیال سیگنال ها بخشی از سئو خارجی هستند و همگی آن ها بخشی از آموزش سئو هستند.

سوشیال سیگنال ها می توانند از شبکه های اجتماعی خیلی معروف و شناخته شده مانند توئیتر، فیسبوک، پینترست و سایر شبکه های اجتماعی شناخته شده باشند. البته در بین همه شبکه های اجتماعی توئیتر، رابطه نزدیک تری با گوگل داشته و همکاری های زیادی با هم داشته اند. شبکه های اجتماعی دیگری مانند فیسبوک هم خیلی قدرتمند هستند. در گذشته می توانستیم از سرویس گوگل پلاس گوگل نیز برای دریافت سوشیال سیگنال استفاده کنیم اما این سرویس بعد از چند سال بسته شد.

برخی از سوشیال سیگنال ها به روش های زیر دریافت می شوند:

  • لایک ها، کامنت ها و به اشتراک گذاری های فیسبوک
  • لایک ها، ریتوییت ها، نقل قول ها و مکالمات ما در توئیتر
  • پین ها، بازدیدها و نظرات در Pinterest
  • فعالیت های اجتماعی در لینکدین.
  • فالوورها، کامنت‌ها و استوری های اینستاگرام. البته بر روی این مورد خیلی نباید به صورت جدی حساب کنیم چون اینستاگرام به صورت محدود اجازه می دهد که ما در این شبکه اجتماعی از لینک استفاده کرده یا سایت خود را به اشتراک بگذاریم.
  • بازدیدها و نظرات یوتیوب

متاسفانه شبکه های اجتماعی ایرانی نمی توانند گزینه خوبی برای دریافت سوشیال سیگنال باشند چون توسط گوگل به عنوان یک شبکه اجتماعی یا دستکم به عنوان یک شبکه اجتماعی قدرتمند شناخته نشده اند. اما مشکل بزرگی نیست، شما می توانید از سوشیال مدیاهای جهانی استفاده کنید و قدرت خیلی بیشتری را به سایت خود منتقل کنید.

می دانید چرا سوشیال سیگنال اهمیت بالایی دارد؟ من قبلا بارها و بارها گفته ام که گوگل خیلی به کاربران خود احترام می گذارد و سعی می کند بفهمد که کاربران چه چیزهایی را دوست دارند. یکی از بهترین راه ها استفاده از سوشیال سیگنال است. وقتی در شبکه های اجتماعی نیز صحبت از سایت شما باشد و بازخورد خوبی هم بگیرد، این پیغام به موتورهای جست و جو می رسد که سایت شما محبوب است و در شبکه های اجتماعی هم وایرال می شود. پس گوگل درمیابد که محتوای شما مفید و مرتبط با آن حوزه کاری مشخص است و در نتیجه رتبه بهتری به سایت شما می دهد.

سوشیال سیگنال علاوه بر جنبه سئویی که دارد می تواند به افزایش بازدید از کسب و کار شما منجر شود. چون وقتی پست های خود را در شبکه های اجتماعی قرار می دهد هم سیگنال های مثبت به گوگل می شود و هم کاربران بیشتری با سایت و کسب و کار اینترنتی شما آشنا می شوند و حاضر هستند که پست شما را بخوانند، لایک کنند، به اشتراک بگذارند یا بر روی Call to action کلیک می کنند.

شبکه های اجتماعی ظرفیت هستند و در نهایت به شما کمک می کنند که کسب و کار شما بیشتر دیده شود. شما می خواهید از طریق سایت محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید؟ خب بهتر است در شبکه های اجتماعی نیز فعال باشید. اینگونه هم سئو سایت شما بهتر می شود و هم می توانید کاربران دیگری را در پلتفرم های دیگر به دست بیاورید. همچنین یکی دیگر از مزایای حضور در شبکه های اجتماعی این است که شما با ترندها همراه می شوید و می توانید راحت تر و با استفاده از موج های ایجاد شده، بیزنس خود را رشد دهید.

موتورهای جست و جو نیز به دنبال محتواهایی هستند که خیلی باکیفیت باشند و در نهایت کاربر را درگیر کرده و آن ها را به پاسخ سوال یا مشکلشان برساند. هرچند که گوگل به طور رسمی نگفته که سوشیال سیگنال ها مفید هستند اما طبق تحقیقاتی که انجام شده، این تعاملاتی که در شبکه های اجتماعی انجام می شود (مانند لایک، اشتراک گذاری، بازدیدها و سایر اینگجمنت هایی که انجام می شود) باعث می شود که موتورهای جستجو محتوای سایت شما را باکیفیت و باارزش بدانند.

سوشیال سیگنال چیست

تاثیرگذاری سوشیال سیگنال ها

اگر بخواهیم میزان موثر بودن سیگنال های شبکه های اجتماعی را در بهبود رتبه سئو یک سایت توصیف کنم باید بگویم که آن ها تاثیرگذاری نسبتا بالایی دارند. البته لازم نیست که همیشه از سوشیال سیگنال ها استفاده کنید و استفاده از آن ها فقط برای وقتی توصیه می شود که ما در حال رقابت بر روی کلماتی سخت هستیم و رقبا از سوشیال سیگنال استفاده کرده اند یا ما می خواهیم با استفاده از سوشیال سیگنال در موقعیت بهتری نسبت به رقبا قرار بگیریم.

البته باید در نظر داشته باشید، تعداد سوشیال سیگنال هایی که دریافت می کنید باید بالا باشد. یعنی دریافت یکی دو سوشیال سیگنال نمی تواند به بهبود رتبه های سئو ما کمک زیادی بکند اما اگر این تعداد به صدها مورد برسد تاثیر خوبی بر روی فرایند سئو ما خواهد داشت. اصلا نگران این نباشید که چگونه سوشیال سیگنال دریافت کنم؟ چون در اواخر همین پست به شما ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید برای سایت خود سوشیال سیگنال دریافت کنید.

سوشیال سیگنال ها هنوز در اوایل راه هستند و همینطور که سئو پیشرفت می کند، قدرت آن ها نیز بیشتر می شود. گوگل سعی می کند که دیگر روش ها و فاکتورهای قدیمی برای رتبه بندی سئو را کنار بگذارد و از روش های جدیدی مانند سیگنال های شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی وب سایت ها کمک بگیرد. چون گوگل این را خیلی خوب می داند که کاربران در شبکه های اجتماعی فعالیت های قابل توجهی دارند پس فعالبت کاربران شبکه های اجتماعی را یکی از فاکتورهای (البته مخفی) بهبود رنک سئو قرار داده اند.

افزایش Social signals نمایانگر این است که این سایت محتوایی باارزش و صفحاتی قدرتمند دارد که ارزش آن را افزایش می دهد. زمانی که صفحات یک سایت در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، گوگل متوجه می شود که این صفحه یا صفحات دارای محتوایی مطلوب کاربران بوده و به احتمال زیاد آن ها را دوست داشته اند که به اشتراکشان گذاشته اند.

تاریخچه ای از Social Signals

در ماه دسامبر سال 2010 میلادی، در همان سال هایی که شبکه های اجتماعی در حال به وجود آمدن و اوج گرفتن بودند، دنی سالیوان danny Sullivan که مقاله نویسی فعال در مجله های Maximized Online و Search Engine Land بود، مقاله ای درباره این موضوع نوشت و به صورت محسوس درباره سوشیال سیگنال ها و تاثیر آن ها بر رتبه بندی موتورهای جستجو پرداخت. البته این مقاله قرار بود در زمانی معین منتشر شود اما بنا به دلایلی زودتر از موعد مقرر انتشار پیدا کرد و چون هنوز زمانش فرا نرسیده بود، با انتقادهای فراوانی رو به رو شد.

در آن مواقع، بیشتر افراد فعال در این حوزه و سئوکاران، تاثیر دریافت بک لینک و سایر فاکتورها را در سئو بسیار بیشتر از سوشیال سیگنال می دانستند و از این رو به فاکتور تازه وارد اهمیت زیادی نمی دادند. اما خیلی سریع مشخص شد که تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو خیلی زیاد است، چرا که آنان متوچه شدند که گوگل میزان فعالیت کاربران یک سایت را در شبکه های اجتماعی سنجیده و بر اساس عوامل متعددی مانند لایک و اشتراک گذاری که درباره آن ها توضیح دادیم در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و پینترست، میزان رضایت کاربران را از یک سایت می سنجد و آن را به صورت آشکار در نتایج بروز می دهد.

سوشیال سیگنال

تنها دلیل گوگل برای به وجود آوردن رتبه بندی سئو و وضع قوانین و مقرراتی دشوار، این بود که سایت ها باید محتوای تازه و کاربردی به کاربران ارائه دهند تا آن ها به جواب جستجوی خود برسند. موتورهای جستجو خیلی بر روی این که یک وب سایت چقدر برای بازدیدکننده های خود احترام قائل است و در سوی مقابل، کاربران آن سایت چقدر از داده ها و محتوایی که در یک سایت دیده اند لذت می برند یا به جواب سوالشان می رسند حساس است و می خواهند که با کنجکاوی بیشتر درباره اتفاقاتی که می افتد (مانند محتوایی که کاربران سایت های مختلف در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.) ببینید که چه سایت هایی استحقاق رتبه های برتر را دارند.

همچنین از این رو که کاربران در هیچ جایی به اندازه سوشیال مدیاها، ایده ها و افکاری که در مورد یک موضوع دارند اظهار نمی کنند، گوگل همیشه سعی را بر این می گذارد که تا جایی که امکان و قدرتش را دارد رفتارهای کاربران را در شبکه های اجتماعی تحلیل کند تا میزان علاقه کاربران را در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف بسنجد و در نتیجه بر اساس نظرات و رفتارهای آن ها، بهترین سایت های ممکن را بر روی نتایج جستجو بالا بیاورد.

سوشیال سیگنال ها در حال حاضر

همانطور که خودتان می دانید امروزه شبکه های اجتماعی چیزی بیشتر از چند رسانه برای دورهمی هستند. در حال حاضر ما از شبکه های اجتماعی برای سرگرمی، کسب اخبار و اطلاعات یا فعالیت های تجاری استفاده می کنیم و سعی می کنیم با استفاده از آموزش تولید محتوا چیزهایی را در شبکه اجتماعی بذاریم که برای کاربران جذاب باشد. شبکه های اجتماعی را می توان یک کانال نوظهور و مهم در تعیین رتبه سئو دانست که نقش بزرگی را در رتبه بندی سایت های مختلف بازی می کنند و قرار است بزودی نقش آن ها بزرگ تر نیز بشود.

مسئله تجارت الکترونیک به یک امر مهم برای مردم سراسر دنیا تبدیل شده و به همین علت کراولرهای گوگل و الگوریتم های آن به گونه ای آپدیت شده اند تا عمل یکپارچه سازی بازخورد کاربران وب در سایت ها و شبکه های اجتماعی را به خوبی انجام دهند.

عمل یکپارچه سازی صفحات وب و شبکه های اجتماعی یعنی ادغام رفتارهای کاربران یک سایت مانند Time on site و شبکه های اجتماعی مانند ریتوییت به گونه ای که نتیجه ای عادلانه از بازخورد کاربران و همچنین سایر رفتارهای آنان مانند رضایت یا عدم رضایت آن ها در رابطه با سایت های مختلف به دست بیاید.

اگر یادتان باشد گفتم که توئیتر و گوگل همکاری عمیق تری با یکدیگر دارند. توئیتر به کراولرهای گوگل دسترسی داده تا به داده های نسبی آن دست پیدا کند و در نتیجه سوشیال سیگنال از توئیتر قدرتمندتر است.

بر اساس تحقیقاتی که نتیجه آن در مجلات معتبر فعال در زمینه سئو و سایت های دیگر تحلیل داده های وب به نام mention از دیگر شبکه ها اجتماعی موثر در بهینه سازی سایت می توان به تامبلر، ردیت اشاره کرد. این را در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو مطابق میل کاربران عمل می کنند پس نباید هیچگاه تاثیرات شبکه های اجتماعی در بهبود رتبه یک سایت را فراموش کنیم.

بهتر است از همین امروز دست به کار شوید و با فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی مختلف، سعی کنید سیگنال های شبکه های اجتماعی صفحات ضروری سایت خود را افزایش دهید (چون همانطور که گفتم لازم نیست برای همه صفحات سایت سوشیال سیگنال بگیریم و بهتر است فقط بر روی صفحاتی که رقابت بالایی دارند کار کنیم) پس از آنکه برای سایت خود سوشیال سیگنال دریافت کردید، تاثیر بزرگ و ملموس آن را بر روی رتبه های سئو خود حس خواهید کرد.

چگونه مقدار دریافتی سیگنال شبکه های اجتماعی را بسنجیم؟

قبل از اینکه سوشیال سیگنال دریافت کنیم خیلی بهتر است که با تحلیل رقبا بفهمیم که آن ها چقدر سوشیال سیگنال دریافت کرده اند و سپس ما هم به پروسه ساخت سیگنال های شبکه های اجتماعی را آغاز کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که بررسی سوشیال سیگنال به راحتی مثلا بررسی بک لینک های یک سایت نیست و بعضی از سایت های بررسی سوشیال سیگنال، سیگنال های دریافتی توئیتر یا بعضی دیگر از شبکه های اجتماعی را نمی دهند چون به دلیل API آن شبکه اجتماعی، دسترسی به آماری که دارد کار ساده ای نیست.

به هر حال باید بگوییم که ابزارهایی وجود دارند که در زمینه بررسی سیگنال های شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و می توانید از طریق آن ها سوشیال سیگنال های سایت های رقبا و حتی سایت خود را بسنجید. یکی از این سایت ها، سایت Social signal check است که می توانید از آن برای بررسی تعداد و نوع سوشیال سیگنال های دریافتی (اینکه از چه شبکه اجتماعی دریافت شده اند) اقدام نمایید.

وقتی که وارد سایت می شوید با محیط بسیار ساده زیر مواجه خواهید شد.

سوشیال سیگنال

حالا لازم است در کادر سفید رنگ آدرس سایت خود یا رقیب را قرار دهید. البته باید یادتان باشد که حتما آدرس را با http:// یا https:// وارد کنید. برای مثال ما سایت دیجی کالا را بررسی کردیم و با نتیجه زیر رو به رو شدیم.

سایت سوشیال سیگنال

البته احتمالا تعداد سوشیال سیگنال های دریافتی دیجی کالا بیشتر است اما این ابزار فقط همین ها را به ما ارائه داد و همانطور که گفتم ابزار دقیق و قدرتمندی برای بررسی کامل رقبا در این زمینه وجود ندارد اما خودتان می توانید با سرچ در گوگل ابزارهای بیشتری پیدا کنید. می توانید برای پیدا کردن ابزارهای دیگر بررسی سیگنال های شبکه های اجتماعی عبارت: Social signal checker را جستجو نمایید.

چگونه می توانید سوشیال سیگنال رایگان دریافت کنید؟

این همه در مورد سوشیال سیگنال حرف زدیم و حالا می خواهیم به شما یک ابزار بسیار ساده و کاربردی معرفی کنیم که با استفاده از آن می توانید به راحتی و به صورت رایگان برای سایت خود سیگنال دریافت کنید. نام این سایت Follow like است و می توانید با ثبت نام در این سایت فعالیت خود را شروع کنید. وقتی سایت را باز می کنید با نمای پایین مواجه می شوید. کافی است با کلیک بر روی دکمه Register آبی رنگ در بالای صفحه سمت راست، در این سایت ثبت نام کنید.

وقتی که در سایت ثبت نام کردید می توانید پست های اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، یوتیوب، پینترست و… دیگران را لایک کنید یا برای آن ها کامنت بگذارید یا از آن پست ها (خصوصا پست های ویدئویی مثل ویدئوهای یوتیوب) بازدید نمایید. با انجام این کارهای خیلی ساده به شما سکه داده می شود و سپس می توانید با سکه های خود خیلی راحت برای سایت خود سوشیال سیگنال دریافت نمایید. کارهایی که در این سایت انجام می دهید خیلی ساده هستند و اگر در هفته یکی دو ساعت وقت بگذارید می توانید حتی 10000 سکه نیز کسب کرده که رقم بالایی است و با استفاده از آن برای سایت خود سوشیال سیگنال دریافت کنید.

آموزش سوشیال بلید؟ سوشیال بلید چیست؟

شما تا این قسمت از مقاله به صورت کامل و جامع با سوشیال سیگنال آشنا شدید. ما در این بخش قصد داریم که یک ابزار بسیار مرتبط به شما معرفی کنیم که می‌تواند کمک بسیار بالایی در استفاده از سوشیال سیگنال به شما داشته باشید. با ما تا پایان این بخش همراه باشید تا شما را به صورت جامع و کامل با این ابزار مهم و کاربردی آشنا کنیم.

سوشیال بلید چیست؟

سوشیال بلید یک سایت بررسی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی است، که به شما اجازه بررسی اینفلوئنسرهای حوزه کاری شما را می‌دهد. شما با استفاده از این سایت می‌توانید به صورت کامل و جامع به بررسی این متخصصین حوزه کاری خود بپردازید. از مهمترین ویژگی‌های سوشیال بلید این است که شما می‌توانید به صورت کامل و جامع با به بررسی کانال‌های یوتیوب بپردازید. از طرفی شما برای سوشیال سیگنال قوی به خدمات یوتیوب نیاز خواهید داشت. البته قدرت تحلیلی این برنامه محدود به یوتیوب و یا توییتر نمی‌شود، شما می‌توانید تحلیل‌های بسیار قوی از اینستاگرام، فیسبوک، میکسر، توییچ و… داشته باشید.

از دیگر مزایای این سایت کاربردی این است که برای راحتی شما اقدام به طراحی یک اپ موبایل نموده است. این اپ در دو سیستم عامل اندروید و IOS توانایی اجرا دارد.  اگر شما به دنبال سوشیال سیگنال قوی و حرفه‌ای می‌باشید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که تا چه میزان می‌توانید ابزار حرفه‌ای نیز در دسترس داشته باشید. از مزایای سوشیال بلید این است که ابزار تحلیلی آن مانند گوگل آنالیتیکس  بسیار کامل و جامع است و می‌تواند نیاز شما را برطرف سازد.

شما برای استفاده از این سایت نیاز به آموزش زبان انگلیسی در سطوح بالا ندارید. شما با یک سطح زبان حداقلی نیز می‌توانید از این سایت استفاده کنید. در صورتی که شما نیاز به ترجمه داشته باشید، صرفا با استفاده از گوگل ترنسلیت نیز می‌توانید به هدف خود دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که شما به هر میزان که دانش زبان قوی در حوزه کاری خود داشته باشید، به همان میزان استفاده شما ساده‌تر خواهد بود. البته اگر قرار شما یک متخصص سئو باشید می‌توانید نسخه پریمیوم آن را نیز خریداری کنید. در غیر این صورت این بخش برای شما ضروری نخواهد بود.

راهکارهای افزایش سوشال سیگنال در کوتاهترین زمان ممکن

شما تا این قسمت از مقاله سوشیال سیگنال به صورت کامل و جامع با مفاهیم سوشیال سیگنال آشنا شدید. ما در این بخش نکاتی را به شما عرض می‌کنیم که می‌تواند بهره‌وری شما را به صورت قابل توجه‌ای افزایش دهد، با ما همراه باشید.

  1. سعی کنید که تمامی اکانت‌های شبکه اجتماعی خود را به صورت حرفه‌ای فعالسازی کنید. توجه داشته باشید که پیوستگی محتوا شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  2. به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزان شما برای کار خود برنامه ریزی بیشتری داشته باشید، به همان میزان نیز بازدهی شما افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سعی کنید که تولید محتوای شبکه اجتماعی خود را به صورت مستر انجام دهید.
  3. به هر میزان که شما دنبال کننده هدفمند بیشتری داشته باشید، فروش، برندینگ و آگاهی از برند شما افزایش پیدا می‌کند.
  4. توجه داشته باشید که شما نباید بدون ارزیابی محتوای قبلی خود به سراغ تولید محتوای جدید بروید. در این صورت شما می‌توانید از سوشیال سیگنال خود نتیجه مناسبی دریافت کنید. توجه داشته باشید که هدف از سوشیال سیگنال این است که گوگل اعتبار سایت شما را افزایش دهد و از طرفی شما فروش و… نیز داشته باشید. با توجه به نکات بیان شده شما باید روی تحلیل هر محتوا به صورت مستمر کار کنید.
  5. اگر به دنبال افزایش بازدهی می‌‍باشید، سعی کنید که از مخاطبین خود سوال کنید که چگونه می‌توانید رضایت آن‌ها را به دست آورید. توجه داشته باشید که هیچ چیز به اندازه تحقیقات میدانی نمی‌تواند شما را در این مسیر یاری کند.
  6. امروزه در دنیای رسانه حرف اول محتوای تصویری و ویدیویی میزند. از این رو شما باید روی این بخش سرمایه گذاری ویژه‌ای داشته باشید. شما باید سعی کنید که از محتوای استفاده کنید که اشتراک آن توسط دنبال کنندگان شما انجام شود. از طرفی شما می‌توانید از واتر مارک نیز برای امنیت کار خود استفاده کنید.
  7. در نهایت توجه داشته باشید که شما به هر میزان که روی کمپین‌های تبلیغاتی خود کار کنید به همان میزان می‌توانید سوشال سیگنال خود را تقویت کنید. سعی کنید که این کار را با هدفی مشخص انجام دهید.

سخن آخر

سوشیال سیگنال ها یکی از فاکتورهای نسبتا مهم در سئو هستند و شما می توانید با داشتن سوشیال سیگنال بسیار جلوتر از رقبا باشید. برای همین پیشنهاد می کنیم حتما سوشیال سیگنال برای سایت خود بگیرید تا نتیجه ای بهتر در سئو حاصل شود. در قدم آخر هم از شما می خواهیم تا اگر سوال، نظر یا تجربه ای در این زمینه دارید در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *