هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آسان ترین روش شروع کردن برای کنکور

شروع کردن برای کنکور + آموزش ناب برای کنکور 1402

دسته بندی : تحصیلی
1401/10/20

همیشه شروع کردن برای کنکور( استارت اولیه مطالعه) سخت بوده و قطعا اگر با تمام قدرت پیش نرود بی ثمر خواهد بود، البته که در این راه طولانی سردرگمی و بسیاری از سوالات ذهن شما را مشغول میکند، در این مقاله صفر تا صد راه کنکور و بهترین راه مطالعه را برای شما دانش آموزان کنکوری ذکر کردیم.

شروع کردن برای کنکور سؤال همیشگی برای دانش آموزان پایه دوازدهم و البته پایه‌های قبل‌تر بوده است( منتهی بیشتر دانش آموزان دوازدهم به دنبال مطالعه جدی برای کنکور هستند) سؤالاتی در این بین وجود دارد و البته ترس‌ها و گمان‌هایی؛ البته وجود شایعاتی زیاد و… هم بر استرس دانش آموزان تأثیر زیادی می‌گذارد. دانش آموزان برای شروع کردن کنکور و به عبارتی آن که آماده شوند برای این آزمون بزرگ سراسری در ایران؛ چند راه را در پیش دارند و البته چند تا راه حل؛ منتهی آن که کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنند برای آن‌ها مهم‌تر از همه چیز می‌باشد. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که شروع کردن برای کنکور به‌صورت صفر تا صد برای شما دانش آموزان شرح داده و همه دلهره‌های شما را از بین ببریم.

سه رشته ایی که متقاضی بسیار زیادی برای کنکور در ایران را به همراه دارند؛ تجربی و ریاضی و انسانی نیز می‌باشد قطعاً که دانش آموزان باید در رابطه با جامعه آماری کنکور خود هم آشنایی داشته باشند( به‌عنوان مثال در کنکور تجربی سالانه بالای 500هزار نفر در آن شرکت کرده و این آمار نشان دهنده رقابت بسیار بالا بین آن‌ها نیز است) شما با دانستن این آمار و ارقام نیز می‌توانید دریابید که چقدر باید تلاش کرده و آماده همه چیز باشید.

ما برای شما راز مطالعه رتبه برترها را نیز آماده کرده‌ایم و به عبارتی به سبک آن‌ها نیز می‌خواهیم که شروع کردن برای کنکور را به شما آموزش دهیم؛ توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید رتبه عالی به دست آورید عمل کردن به هر نکته و آموزش بسیار در آینده و کنکور شما تأثیر گذاشته و رتبه‌خوبی برای شما به ارمغان می‌آورد.( رتبه برترهای کنکور نیز با توجه به این آموزش‌ها توانسته‌اند که در کنکور قبول شوند و به دانشگاه‌های مطرح کشور وارد شوند)

 

قدم اول در شروع کردن برای کنکور، انتخاب آموزش:

شما دانش آموزان در ابتدای راه باید با نکات مهم هر درس و البته با نحوه حل تست های کنکور نیز آشنا شوید؛ افرادی که شیوه برخورد با سؤالات کنکور را تجربه نکرده باشند و یا آموزش مناسبی در این حیطه را فرا نگرفته باشند در کنکور موفق نخواهند شد و البته که این موضوع نیز چیز عجیبی نیست؛ کنکور هر ساله به سمت مفهومی‌تر شدن می‌رود؛ یعنی آن که طراح سؤالات کنکور می‌خواهد قدرت درک مطلب دانش آموز را بسنجد.

سؤال اصلی آن است که در این حال آیا دانش آموز با نداشتن مدرسی که همیشه کنار آن باشد و با دید طراحان کنکور به آن آموزش دهد؛ می‌تواند در کنکور موفق شود؟ قطعاً که نمی‌تواند؛ سایت ما برای دانش آموزان؛ آموزش‌هایی نظیر آموزش فیزیک ارائه کرده که دانش آموزان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. قابل ذکر است که وجود پشتیبان در این دوره‌های آموزشی بی‌تأثیر نبوده و همیشه در کنار شما نیز خواهند بود؛ در این آموزش‌ها روش برنامه ریزی درسی  هم برای شما توسط دبیر مربوطه با دروس مربوطه ارائه شده است؛ پس هیچ جای نگرانی نیستش.

ترفند مطالعه کنکور 1402

شروع کردن برای کنکور از نقطه صفر:

اگر دانش آموزی هستی که از پایه دهم هیچی نخوندی و الان دوازدهمی هستی و یا اینکه میخوای از پایه برای کنکور آماده بشی اصلا نگرانی نداشته باش و ترسی هم از بابت زمان و… اینا نداشته باش؛ شروع کردن برای کنکور از نقطه صفر رو برات به‌صورت کامل و مجزا توضیح میدم و تنها کاری که باید انجام بدی اینه که به‌تمامی مراحل به‌صورت کامل عمل کنید و اون ها را مدام چک کنی. همراه ما باش با موارد زیر:

  • شناخت کافی از وضعیت تحصیلی: اول از هر کاری و شروع کردن برای کنکور شما باید از وضعیت تحصیلی خودتون خبر داشته باشید؛ اما این خبر داشتن شامل چه چیزی میشه؟ به‌عنوان مثال اون که شما پایه تون ضعیفه یا اینکه در چه درس‌هایی ضعیف هستید( درس‌های حفظی یا اینکه محاسباتی و… اگر در هر درسی هم ضعیف هستید دلیلش چیه؟) با نوشتن این موارد در برگه‌ای و مطالعه کردن به اون ها حال باید دنبال چاره برای آن‌ها باشید؛ برای درک بهتر شما از این مسئله بهتر است که به مثال زیر توجه کامل داشته باشید.

فرض کنید شما دانش آموزی در پایه دوازدهم بوده و تنبل و شب امتحانی هستید و البته که در دروس محاسباتی نیز ضعیف عمل کرده‌اید و می‌خواهید شروع کردن برای کنکور را آغاز کنید؛ حال باید از کجا شروع کنید؟ اول از آن که شما باید روزانه مطالعه کنید و به هیچ وجه در سال آخر تحصیلی شب امتحانی نباشید، از طرفی برای دروسی که ضعیف هستید باید روزانه وقت گذاشته و کمی با آن دست و پنجه نرم کنید و بهتره که از کتاب‌های کمک درسی هم استفاده کنید، البته که شما برای کنکور ابتدا این ایرادات را در خود رفع کنید بهترین کار را انجام داده‌اید.

 

  • بررسی فصل‌های مهم هر کتاب در کنکور: دومین قدم شروع کردن برای کنکور اون هستش که شما با جست و جو کردن فصل‌های مهمی که سالانه سؤالات زیادی در کنکور از آن مطرح می‌شود را پیدا کرده و یادداشت کنید. مثلاً در دروسی مثل ریاضی مبحث تابع میانگین 4 الی 5 تست کنکور دارد و بخش مهم در کنکور است. اما پیدا کردن فصل‌های مهم چه کمک به ما می‌کند؟ شما با پیدا کردن فصل‌های مهم دیگر راه خودتان را پیدا کرده‌اید می‌توانید شروع کنید از فصل‌های مهم هر پایه برای کنکور نیز آماده شوید. اما دلیل از فصل‌های مهم شروع کردن چیست؟ توجه کنید که بخش‌هایی از کتاب یک سؤال کنکور و بخش‌های هم 5 سؤال کنکور دارند بهتر است که شما بخش مهم‌تر را مطالعه کرده و در ادامه اگر وقت داشتید مباحث کم اهمیت را مطالعه کنید؛ به مثال زیر توجه کنید.

دانش آموز رشته تجربی در حال تحقیق مباحث مهم در ریاضی است. تابع 4 سؤال و مثلثات نیز 4 سؤال در کنکور نیز دارد، معادله و نامعادله نیز 3 سؤال و… شما بعد از پیدا کردن باید سراغ مباحثی که از دهم خواندید تا دوازدهم را از پایه مطالعه کنید؛ تابع مبحثی است که هر سه سال برای دانش آموزان تجربی وجود دارد و بهتر است که با این مبحث شروع کنند و با این روش پیش بروید.( در دروسی که پایه به پایه هستند می‌توانید این‌گونه پیش بروید و دروسی که این‌گونه نیستند می‌توانید به‌صورت خود مختار از فصل‌های مهم پایه دهم تا دوازدهم نیز شروع به مطالعه کنید)

رمز و راز مطالعه برای کنکور 1402

  • خواب کافی و افزایش ساعت مطالعه در هفته: شما باید عادت‌های مخرب خودتان بر تحصیل را ترک کنید و یکی از این عادت‌های مخرب نیز ساعت خواب بالا نیز می‌باشد( البته که استفاده بسیار زیاد از موبایل و بیش از حد تماشا کردن فیلم و سریال و.. نیز از عادت‌های بد روزمره می‌باشد) علاوه بر ترک عادت‌های بد خودتان باید افزایش ساعت مطالعه نیز داشته باشید؛ شروع کردن برای کنکور با این دو عامل مهم هم بستگی دارد در ابتدا باید با توجه به این دو مورد پیش بروید.

پایه دوازدهم و دانش آموزان کنکوری ساعت 7 صبح آماده شده و به دبیرستان می‌روند و البته که بعد از تعطیل شدن دبیرستان باکمی استراحت باید مطالعه روزانه خودشان را شروع کنند( توجه داشته باشید که ساعت مطالعه روزانه باید 6 الی 8 ساعت باشد تا بتوانید به‌تمامی موارد رسیدگی داشته باشید) از طرفی خواب بعد از ظهر کسل کننده بوده و اصلا به دانش آموزان پیشنهاد نمی‌شود.

اما چگونه ساعت مطالعه را به 6 ساعت برسانیم در صورتی که در این چند ساله انقدر مطالعه در روز نداشتیم؟ بهترین کار آن است که از تعداد ساعت پایین مطالعه شروع کنید؛ به‌عنوان مثال روزی 3 ساعت تا دو هفته این مقدار و از هفته‌های بعدی نیز 1 ساعت اضافه کرده تا 6 الی 8 ساعت آن را افزایش و ثابت کنید. هدف عادت مطالعه روزانه شما بوده که هر روز مطالعه داشته باشید.

نکته: بدون 6 الی 8 ساعت مطالعه برای دانش آموزان کنکوری رسیدگی به دروس مدرسه در پایه دوازدهم و مطالعه درس‌های پایه امکان پذیر نیست و بهتر است که باکمی تلاش آن را ادامه و افزایش دهید.( بهتر است برای شروع این عادت مقاله افزایش ساعت مطالعه برای کنکور را به‌خوبی مطالعه کنید)

  • با کتاب درسی شروع کرده و با کتاب کمک درسی ادامه داده و با نکات تستی مطالعه را به اتمام برسانید(خیلی خیلی مهم): اگر شما می‌خواهید در بهترین رشته دانشگاه پذیرش شوید و آن که به بهترین دانشگاه ورود کنید بهتر است که به این شیوه ایی که الان ذکر می‌کنیم مطالعه کنید. ابتدا باید عنوان شود که منبع اصلی طرح سؤال کنکور برای طراح کنکور چیست؟ خود کتاب درسی؛ پس هیچ لزومی ندارد که کتاب درسی مطالعه نشود؛ ابتدا شما باید کتاب درسی را چند بار و چند بار مطالعه کرده و بعد به سراغ درس نامه و جزوه و کتاب درسی بروید( قابل ذکر است که جزوات و درس‌نامه‌ها و… کامل کننده متن کتاب و درک مطلب شما است و شما باید از این موضوع به‌درستی استفاده کنید) حال نوبت آن فرا رسیده است که به سراغ کتاب‌های کمک درسی بروید؛ کتاب‌های کمک درسی سبب افزایش بصیرت شما خواهد شد به این دلیل که ممکن است شما شاهد یک نکته مهم نباشید و درس‌نامه به شما آن را گوشزد خواهد کرد و هیچ چیز مهم‌تر از این موضوع نخواهد بود.

در پایان شما باید تست بزنید، و نکات آن را استخراج کنید. نکاتی که استخراج می‌کنید به شما کمک می‌کنید که فن تست زنی خودتان را افزایش دهید، در بخش تست زنی در این مقاله به‌صورت کامل با این موضوع آشنا خواهید شد.

 

  • شیوه مطالعه کتاب‌های پایه در پایه دوازدهم: یکی از چالش‌هایی که دانش آموزان دوازدهم دارند آن است، هنگامی که در حال مطالعه دروس دوازدهم هستند و تلاش می‌کنند که به آن‌ها مسلط شوند و نکات را دریابند چگونه به کتاب‌های پایه رسیدگی کنند؟ این سؤال مهم‌ترین سؤال این مقاله نیز می‌باشد؛ ابتدا باید بگوییم که پایه اصلی شما در سال کنکور دوازدهم بوده و شما باید درس‌های مربوطه به آن را به‌خوبی مطالعه کنید و آماده باشید. از طرفی قابل ذکر می‌باشد که کنکور 50 درصد مطالب از پایه دوازدهم و 20 درصد آن از پایه دهم و 30 درصد باقی مانده از پایه یازدهم سؤالات طرح می‌شوند و این موضوع اهمیت پایه دوازدهم را گوشزد می‌کند و از طرفی بهتر است که شما باید برای امتحان نهایی آماده باشید و البته که در کنکور 1402 تأثیر مستقیم بر روی رتبه کنکور دارد بسیار مهم است.

پیشنهاد ما به شما آن است که سه روز آخر هفته( یعنی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه) را اختصاص به پایه بدهید و به‌خوبی مطالعه کرده و تست بزنید.

نکته کلیدی: بهتر شما که می‌خواهید در این بخش موفق شوید ساعت مطالعه خودتان را به 7 ساعت رسانده باشید به این دلیل که بسیار تأثیر گذار خواهد بود و می‌توانید به‌تمامی دروس‌های خودتان هم رسیدگی کامل داشته باشید.

چگونه استارت برای کنکور بزنیم؟

  • تست بزنید: حال اگر تا این مرحله از شروع کردن برای کنکور را به‌خوبی پیش رفته باشید و تمامی مراحل را اجرا کرده باشید بهتر است که تست زنی روزانه خود را شروع کنید؛ به عبارتی که شما باید روزانه پس از مطالعه هر درس زمانی کنار گذاشته و شروع به تست زنی کنید و نکات آن را استخراج کنید( به این دلیل که تست زنی سبب می‌شود که مطالب در ذهن شما به‌خوبی جای بیفتد) کمیت مهم نیست و کیفیت مهم است( تعداد تست های بالا در روز مهم نیست مهم آن است که شما اگر 10 تا تست در روز از یک مبحث می‌زنید با تمام حضور ذهن باشد و با کلی نکات کلیدی نیز همراه باشد که به نفع شما خواهد بود)

از غلط ها و پاسخ ندادن درست به تست ها اصلا نترسید؛ کسانی در کنکور موفق می‌شوند که تست های غلط بیشتری زده باشند به این دلیل که پس از هر تست غلط در پاسخنامه نکته کلیدی را پیدا کرده و دلیل اشتباه کردن خودشان را یادداشت می‌کنند؛ این موضوع سبب می‌شود که ارزش مطالعه شما 1000 برابر شود؛ با این روش اصلا ما به شما قول می‌دهیم  که اصلا ضرر نخواهید کرد.

دروس محاسباتی وقتی شما در انتخاب فرمولی اشتباه می‌کنید و کلا تست را اشتباه حل می‌کنید بهتر است تست مربوطه را ستاره دار کرده و دوباره پس از چند روز آن را حل کنید( توجه داشته باشید که فرمولی مربوطه را یادداشت نکنید؛ به این دلیل که دیگر شما به مطالعه دوباره نخواهید رفت) با این روش مطالب و فنون استفاده از فرمول مناسب برای هر سؤال در ذهن شما تثبیت خواهد شد.

آخرین قدم در تست زدن دروس محاسباتی همانند ریاضی آن است که شما باید تیپ بندی سؤالات زیادی را مشاهده کرده باشید که در کنکور موفق باشد( یعنی هر نوع تستی حل کرده باشید تا آن که اگر تستی در کنکور سؤالی را مشاهده کردید با خود بگویید این سؤال من را یاد فلان تست می‌اندازد)

 

دانش آموزان کنکوری پایه دوازدهم را تشریحی مطالعه کنند یا تستی:

یکی از پر بحث‌ترین موضوعات در بین دانش آموزان که اختلاف نظرات زیادی هم دارد آن است که در پایه دوازدهم دانش آموزان کنکور باید به‌صورت تستی دروس محاسباتی را مطالعه کنند یا تشریحی؟ قطعاً که باید بدانید مطالعه تستی دروس محاسباتی برای سریع‌تر رسیدن به پاسخ جواب است که در کنکور بسیار به دانش آموز کمک می‌کند. از طرفی باید بدانید که شما در پایه دوازدهم امتحانات نهایی  دارید که افراد نامشخصی آن‌ها را صحیح می‌کنند و اگر شما از راه حل تستی بروید قطعاً نمره کاملی نخواهید گرفت و البته با اخباری منتشر شد نمرات امتحانات نهایی در کنکور تأثیر مستقیم دارد یعنی می‌تواند سبب افزایش رتبه یا کاهش آن شود و البته که این موضوع خیلی هم مهم واقع خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود وقت بگذارید و هر دو روش مطالعه را به سرانجام برسانید که معامله دو سر برد داشته باشید که به نفع شما تمام شود.

بهترین روش بشروع کردن برای کنکور

کتاب‌های مخصوص شروع کردن برای کنکور را خریداری کنیم؟

ابتدا باید بگوییم که کتابی مختص این موضوع نوشته نشده است و البته که شما باید با توجه به جزوات هر درسی و درس‌نامه آن پیش بروید( البته که در بخش‌های قبل به‌صورت مفصل ذکر کردیم که کتاب درسی مهم‌ترین منبع کنکور سراسری است).

داشتن کتاب‌های کمک درسی و کتاب‌های تستی بسیار مهم بوده و داشتن آن‌ها برای رتبه خوب در کنکور لازم است.

از مشاوران کنکور استفاده کنید:

همیشه گفته میشود که بهترین مشاور برای فعالیت روزانه، خود فرد است. اما این موضوع در رابطه با موضوعات تخصص که شما از آن ها اطلاعی ندارید درست است؟ قطعا که خیر.

برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است مثالی را شرح دهیم. فرض کنید که شما دانش آموز پایه یازدهم تجربی هستید و میخواهید از تابستان شروع کنید برای مطالعه سال دوزادهم و برای کنکور آماده شوید.

ضرورت این کار برای شما خیلی خیلی مهم است به این دلیل که از رقبا خیلی پیشی خواهید گرفت. اما آیا شما میدانید که کدام دروس را باید مطالعه کنید؟ ساعت مناسب برای هر درس چگونه است؟ آیا عمومی ها هم باید مطالعه شوند.

هنوز خبر قطعی در رابطه با برگشتن عمومی ها در کنکور سال 1403 نیست و در شهریور ماه سال 1402 تصمیم گیری قطعی میشود.

دانش آموزان در بازه زمانی تابستان میتوانند مطالعه دروس تخصصی داشته باشند.

شما دروسی همانند ریاضی و فیزیک و شیمی(زیست شناسی برای رشته تجربی) و البته رشته های انسانی دروسی همانند فلسفه و جغرافی و… را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که فقط و فقط در بازه سه ماه تابستان شما باید دروس پایه دهم و یازدهم رو به خوبی مطالعه کنید و به سراغ پایه دوازدهم نروید.( البته که میتوانید در موسسات و کلاس های آنلاین آموزش پایه دوازدهم را از تابستان هم شروع کنید وابسته به خود شما است)

آموزش های آنلاین و همایش ها را فراموش نکنید:

همیشه در بازه زمانی که به کنکور نزدیک تر میشویم قطعا که دوران حساسی را پشت سر خواهیم گذاشت. همانند آن که شما در خرداد ماه در حال مطالعه برای امتحان نهایی هستید و از طرفی هم باید به مطالعه دروس کنکور خودتان بپردازید.

دانش آموز ماهر در این بازه زمانی چکار میکند؟ شما میتوانید از فرجه امتحان های تخصصی خودتان استفاده کنید. یعنی به عنوان مثال شما امتحان نهایی ریاضی دارید و برای این درس 3 روز استراحت گذاشتند. شما در این سه روز سریعا یک مطالعه برای امتحان داشته باشید و زمان باقی مانده را به مشاهده کردن همایش ها بپردازید.

شروع کردن برای کنکور این فاکتور مهم است. برخی از استادان برتر ایرانی که در این ماه ها شروع به همایش نکته و تست میکنند و ویدیو های ضبط شده را در اختیار دانش آموزان قرار میدهند.

در همایش ها سوالات احتمالی کنکور و محتمل ترین ها را بررسی کرده و برای شما آن ها را شرح خواهند داد.

اما وظیفه شما چیست؟ اگر شما مطالب را مطالعه کرده باشید که مروری سریع برای شما به ارمغان خواهد آمد و در صورتی که مرور نداشته باشید قطعا که میتوانید با یادداشت برداری به راحتی نتیجه مثبت را به نفع خودتان ثبت کنید.

سخن پایانی:

امیدوار هستیم از این مقاله نهایت بهره را کسب کرده و در صورت رضایت آن را برای دوستانتان به اشتراک بگذارید، انتهای مطلب بهتر است نکته ایی مهم را بازگو کنیم.

تمام موارد شروع کردن برای کنکور که ذکر شد وسیله ایی برای رسیدن به رتبه عالی است و اگر شما به آن‌ها عمل کنید نتیجه می‌گیرید؛ مهم‌تر از این موارد خود شما و تلاش‌های شما است. اگر شما نخواهید مطالعه کنید و یا تست بزنید و یا جانانه تلاش کنید قطعاً که در کنکور موفق نمی‌شوید، پس بهتر است قبل از هر موضوعی خودتان با این موضوع کنار آمده باشید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *