هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

15 مورد از شغل های امنیت سایبری

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/03/27

اگر شغلی می‌خواهید که شامل تحقیقات فنی و تجزیه و تحلیل داده‌های فراوان باشد، شغل های مربوط به امنیت سایبری مناسب هستند. در حالی که هر حرفه امنیت سایبری شامل حفاظت از داده ها و سیستم های مهم است، نقش دقیق آنها در این بخش متفاوت است. درک گزینه های شغلی امنیت سایبری موجود می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا برای شغلی در این زمینه مناسب هستید یا خیر. در این مقاله، امنیت سایبری را تعریف می‌کنیم، مشاغل مختلف امنیت سایبری موجود را فهرست می‌کنیم و نکاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کند در امنیت سایبری شغلی داشته باشید و در این زمینه پیشرفت کنید.

امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری به ترکیبی از افراد، فرآیندها و فناوری‌های ایجاد شده برای جلوگیری از حمله یا دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ها، سیستم‌های رایانه‌ای و داده‌ها اشاره دارد. در بخش‌های مختلفی که مقادیر زیادی داده و اطلاعات حساس را ذخیره می‌کنند، از جمله دولت، ارتش و صنایع پزشکی و شرکتی مفید است. هدف امنیت سایبری حفاظت از ایمنی داده‌های مهم و سیستم‌هایی است که آن‌ها را ذخیره می‌کنند، مانند سوابق بهداشتی یا مالی و اطلاعات امنیت ملی.

امنیت سایبری عمل دفاع از رایانه ها، سرورها، دستگاه های تلفن همراه، سیستم های الکترونیکی، شبکه ها و داده ها در برابر حملات مخرب است. همچنین به عنوان امنیت فناوری اطلاعات یا امنیت اطلاعات الکترونیکی شناخته می شود. این اصطلاح در زمینه های مختلف، از کسب و کار گرفته تا محاسبات موبایل، کاربرد دارد و می توان آن را به چند دسته رایج تقسیم کرد.

  •  امنیت شبکه، عمل ایمن سازی یک شبکه کامپیوتری از نفوذگران، خواه مهاجمان هدفمند یا بدافزارهای فرصت طلب است.
  •  امنیت برنامه بر حفظ نرم افزار و دستگاه ها عاری از تهدید تمرکز دارد. یک برنامه در معرض خطر می تواند به داده هایی که برای محافظت از آن طراحی شده است دسترسی داشته باشد. امنیت موفقیت‌آمیز در مرحله طراحی، قبل از استقرار یک برنامه یا دستگاه آغاز می‌شود.
  •  امنیت اطلاعات از یکپارچگی و حریم خصوصی داده ها، چه در ذخیره سازی و چه در حین انتقال محافظت می کند.
  •  امنیت عملیاتی شامل فرآیندها و تصمیم گیری ها برای مدیریت و حفاظت از دارایی های داده است. مجوزهایی که کاربران هنگام دسترسی به یک شبکه دارند و رویه‌هایی که تعیین می‌کنند چگونه و کجا ممکن است داده‌ها ذخیره یا به اشتراک گذاشته شوند، همگی تحت این چتر قرار می‌گیرند.
  •  بازیابی فاجعه و تداوم کسب و کار نحوه واکنش سازمان به یک حادثه امنیت سایبری یا هر رویداد دیگری که باعث از دست رفتن عملیات یا داده می شود را مشخص می کند. سیاست های بازیابی فاجعه دیکته می کند که چگونه سازمان عملیات و اطلاعات خود را بازیابی کند تا به همان ظرفیت عملیاتی قبل از رویداد بازگردد. تداوم کسب و کار طرحی است که سازمان در حالی که تلاش می کند بدون منابع خاصی فعالیت کند، دوباره به آن می پردازد.
  •  آموزش کاربر به غیر قابل پیش بینی ترین عامل امنیت سایبری می پردازد: مردم. هر کسی می‌تواند به‌طور تصادفی ویروسی را به یک سیستم امن وارد کند، زیرا از روش‌های امنیتی خوب پیروی نمی‌کند. آموزش به کاربران برای حذف ضمیمه های ایمیل مشکوک، وصل نکردن درایوهای USB ناشناس، و درس های مهم مختلف دیگر برای امنیت هر سازمانی حیاتی است.

مشاغلی که به امنیت سایبری مربوط می شوند.

به لطف اینترنت، امنیت سایبری تقریباً برای هر صنعت به یک دارایی ارزشمند تبدیل شده است. به همین دلیل، فرصت های زیادی در نیروی کار وجود دارد. در اینجا برخی از مشاغل امنیت سایبری، میانگین حقوق ملی و وظایف اصلی آنها آورده شده است. برای دریافت به روزترین اطلاعات حقوق و دستمزد از Indeed، بر روی پیوند حقوق و دستمزد بر اساس هر عنوان شغلی زیر کلیک کنید:

1. شغل های امنیت سایبری: مهندس یکپارچه سازی سیستم ها

وظایف اصلی: مهندسان یکپارچه سازی سیستم ها به توسعه و آزمایش سیستم های کنترل موتورها کمک می کنند. آنها سیستم ها، سرورها و شبکه های مختلف را ادغام می کنند. مهندسان ادغام سیستم‌ها همچنین سیستم‌ها را مستندسازی، عیب‌یابی و اشکال‌زدایی می‌کنند تا از عملکرد صحیح و ارائه داده‌های با کیفیت اطمینان حاصل کنند.

2. تکنسین فناوری اطلاعات

وظایف اصلی: تکنسین های IT پشتیبانی کامپیوتر و چاپگر را برای یک شرکت و مشتریانش فراهم می کنند. آنها همچنین ممکن است در صورت نیاز پشتیبانی شبکه را ارائه دهند، سخت افزار رایانه را نصب کنند و اطمینان حاصل کنند که همه سیستم های رایانه ای به درستی کار می کنند.

3. مدیر سیستم

وظایف اصلی: مدیران سیستم ها از نگهداری، عملیات و پیکربندی صحیح سیستم های کامپیوتری اطمینان حاصل می کنند. آنها چیزهای مختلفی مانند رایانه ها، سرورها و نرم افزارهای امنیت سایبری را نصب می کنند و شبکه های محلی و گسترده را برای اتصال دیجیتالی گروه های رایانه ای ایجاد می کنند. علاوه بر این، مدیران سیستم به عیب‌یابی مشکلاتی که در رابطه با عملکرد سیستم ایجاد می‌شوند کمک می‌کنند.

4. مهندس سیستم های IT

وظایف اصلی: مهندسین سیستم های فناوری اطلاعات زیرساخت و سیستم های مختلف یک شرکت را مدیریت و نظارت می کنند. آنها سیستم عامل ها، نرم افزارها و ابزارهای مدیریتی را نصب و آزمایش می کنند. مهندسان سیستم‌های فناوری اطلاعات همچنین از یکپارچگی ساختاری سیستم‌های موجود اطمینان می‌دهند، به توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار جدید کمک می‌کنند و آزمایش‌های معمولی را روی نرم‌افزار انجام می‌دهند تا اشکالات یا سایر مسائلی را که ممکن است پیش بیاید بررسی کنند.

5. شغل های امنیت سایبری: مشاور امنیتی

وظایف اصلی: مشاوران امنیتی خدمات امنیتی را به مشتریان مختلف ارائه می دهند. آنها همچنین ممکن است به امنیت داخلی کمک کنند. مشاوران امنیتی راه حل های امنیتی را برای مشتریان خود شناسایی و ایجاد می کنند. آنها اقدامات امنیتی یک سازمان یا مشتری را تجزیه و تحلیل می کنند، موارد نقض امنیتی احتمالی را مطالعه می کنند و بر اجرای راه حل های امنیتی نظارت می کنند.

6. تحلیلگر امنیتی

وظایف اصلی: تحلیلگران امنیتی از توانایی های تحلیلی خود برای شناسایی و رفع هرگونه مشکل در برنامه ها و سیستم های امنیتی یک شرکت استفاده می کنند. آنها همچنین توصیه هایی را برای کمک به بهبود سیستم های امنیتی سازمان، یافتن و کاهش نقض های احتمالی و کمک به هرگونه حمله سیستم امنیتی ارائه می دهند. تحلیلگران امنیتی همچنین گزارش هایی را برای مدیران و مدیران جمع آوری می کنند که سیاست ها و اقدامات امنیتی فعلی یک شرکت را ارزیابی می کنند. هدف آنها ایجاد یک شبکه امن تر است و ممکن است کارکنان شرکت را در مورد پروتکل های امنیتی مختلف آموزش دهند.

7. تحلیلگر امنیت اطلاعات

وظایف اصلی: تحلیلگران امنیت اطلاعات شبکه های کامپیوتری یک شرکت را برای نقض امنیت و سایر مسائل و حوادث مرتبط با امنیت سایبری نظارت می کنند. آنها همچنین اقدامات امنیتی مختلفی را نصب می کنند و از نرم افزار برای محافظت از سیستم ها و زیرساخت های اطلاعاتی سازمان استفاده می کنند.

8. شغل های امنیت سایبری: مهندس تست سیستم

وظایف اصلی: مهندسین تست سیستم محصولات در حال توسعه را برای استفاده در فناوری کامپیوتر آزمایش می کنند. آنها اطمینان حاصل می کنند که این محصولات قبل از تولید یا توزیع به درستی کار می کنند. مهندسان تست سیستم، هر محصول را از نظر عملکرد، خدمات، عملکرد، سیستم و رگرسیون بررسی می کنند.

9. متخصص امنیت فناوری اطلاعات

وظایف اصلی: متخصصان امنیت فناوری اطلاعات تهدیدات امنیتی بالقوه برای یک سیستم کامپیوتری را ارزیابی می کنند. آنها اعتبار ورود به سیستم را به کارمندان جدید ارائه می دهند، سیستم شرکت را برای نقض امنیتی نظارت می کنند و به ایجاد و پیاده سازی سیستم های امنیتی شبکه کمک می کنند. متخصصان امنیت فناوری اطلاعات همچنین تهدیدات احتمالی سیستم را شناسایی کرده و آن را برای هر گونه آسیب پذیری تجزیه و تحلیل می کنند.

10. مهندس سیستم های امنیتی

وظایف اصلی: مهندسان سیستم های امنیتی اقدامات امنیتی ایجاد شده برای محافظت از سیستم های کامپیوتری، اطلاعات و شبکه ها را اجرا و نظارت می کنند. آنها نیازها و الزامات امنیتی یک سیستم را تعیین می کنند، طرح های امنیت سایبری ایجاد می کنند و راه های جدیدی را برای حل مسائل امنیتی فعلی تعیین می کنند. مهندسان سیستم های امنیتی همچنین ممکن است توصیه هایی را به کارکنان ارشد ارائه دهند تا به بهبود سیستم ها، اقدامات و شیوه های امنیتی فعلی کمک کنند.

11. مهندس نرم افزار

وظایف اصلی: مهندسان نرم افزار مشکلاتی را در یک سیستم کامپیوتری پیدا می کنند تا به بهبود کیفیت و عملکرد کلی آن کمک کنند. آنها همچنین برنامه ها را بهبود می بخشند، پایگاه های کد فعلی را بهبود می بخشند و از مهارت های حل مسئله خود به صورت روزانه استفاده می کنند.

12. مهندس امنیت

وظایف اصلی: مهندسین امنیت اقدامات امنیتی سازمان را اجرا می کنند و به بهبود آنها کمک می کنند. آنها به نقض های امنیتی پاسخ می دهند، مشکلات شبکه را عیب یابی می کنند و آسیب پذیری های شبکه را شناسایی می کنند. به طور کلی، هدف آنها افزایش ویژگی های امنیتی یک سیستم است.

13. شغل های امنیت سایبری: مهندس امنیت شبکه

وظایف اصلی: مهندسان امنیت شبکه قطعات مختلف نرم افزار و سخت افزار شبکه و امنیت را توسعه و مدیریت می کنند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از سوئیچ ها، شبکه های خصوصی مجازی و فایروال ها. آنها به حل مسائل امنیتی موجود کمک می کنند، سیستم ها را برای آسیب پذیری ها آزمایش می کنند و اطمینان می دهند که همه سیستم ها به خوبی اجرا می شوند.

14. تستر نفوذ

وظایف اصلی: تسترهای نفوذ تست های امنیتی را بر روی برنامه های کاربردی وب، شبکه ها و سیستم های مختلف کامپیوتری انجام می دهند. آنها این آزمایش ها را با هدف نفوذ به این شبکه ها و برنامه ها برای شناسایی هر گونه آسیب پذیری ایجاد می کنند.

15. افسر ارشد اطلاعات

وظایف اصلی: افسران ارشد اطلاعات بر بخش فناوری اطلاعات یک شرکت نظارت می کنند. آنها استراتژی ها و اهداف بخش را تعیین می کنند، فناوری مناسب را برای کمک به عملیات داخلی و اطمینان از اجرای فناوری ها و اطلاعات رایانه ای پیاده سازی می کنند.

نکاتی برای مشاغل در امنیت سایبری

اکنون که گزینه‌های موجود در امنیت سایبری را می‌دانید، آماده شدن برای یک شغل در این زمینه را آغاز کنید. از این نکات برای کمک به دستیابی به شغل امنیت سایبری یا کمک به پیشرفت در خود حوزه امنیت سایبری استفاده کنید:

  • منطقه ای را برای تمرکز انتخاب کنید. اگر در زمینه امنیت سایبری تازه کار هستید، در مورد حوزه ای از امنیت سایبری که می خواهید روی آن تمرکز کنید تصمیم بگیرید. داشتن یک تخصص به عنوان یک کاندیدای سطح پایه می تواند به شما کمک کند مشاغلی را که بیشتر به آن علاقه دارید پیدا کنید.

  • برای پیشرفت در زمینه خود، تجربه کاملی کسب کنید. هنگامی که در زمینه امنیت سایبری قرار گرفتید، مجموعه مهارت ها و دانش خود را با یادگیری سایر حوزه های امنیت سایبری گسترش دهید. به عنوان مثال، با اصول شبکه های داده آشنا شوید، نحوه مدیریت سیستم عامل ها را بدانید یا با زبان های مختلف برنامه نویسی آشنا شوید. نه تنها گسترش مجموعه مهارت های شما انتقال به یک نقش جدید امنیت سایبری را آسان تر می کند، بلکه می تواند مدیران استخدام را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • از شبکه حرفه ای خود استفاده کنید. اگر به تازگی در زمینه امنیت سایبری شروع کرده اید، تا جایی که می توانید با افراد بیشتری آشنا شوید. پیوستن به پروژه های جامعه یا منبع باز، شرکت در جلسات و کنفرانس ها یا شرکت در هکاتون ها را در نظر بگیرید. ارتباطاتی که ایجاد می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌های شغلی جدیدی پیدا کنید یا ارجاعات یا ارجاع‌های شغلی را به دست آورید.

  • اصول اولیه را بیاموزید. اگر در زمینه فناوری اطلاعات تازه کار هستید، مهارت های اولیه را از طریق کالج های فنی یا اجتماعی کسب کنید. بسیاری از آنها کلاس هایی را در مبانی امنیت و مدیریت شبکه ارائه می دهند. همچنین ممکن است کلاس های آنلاینی بیابید که می توانند به شما در یادگیری اصول امنیت سایبری کمک کنند.

  • گواهینامه بگیرید. برای پیشرفت در این زمینه، گواهینامه Security+ یا Certified Information Systems Security Professional را در نظر بگیرید. گرفتن گواهینامه نه تنها به کارفرمایان آینده نشان می دهد که شما در امنیت سایبری ماهر هستید، بلکه نشان می دهد که در حرفه خود متعهد و جدی هستید. در حالی که برای موفقیت در این زمینه نیازی به گواهینامه ندارید، داشتن یک گواهینامه می تواند مدیران استخدام کننده را تحت تاثیر قرار دهد، دانش شما را در این زمینه گسترش دهد، مهارت های شما را تقویت کند و فرصت هایی برای پیشرفت فراهم کند.

  • تحصیلات خود را بیشتر کنید دانش امنیت سایبری خود را با مدرک کارشناسی ارشد یا با گذراندن دوره های آموزش مداوم ارتقا دهید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند دانش خود را در مورد حوزه خاص امنیت سایبری خود گسترش دهید یا به شما کمک کند در مورد حوزه دیگری که به آن علاقه دارید بیشتر بدانید.

  • مهارتهای خودرا تقویت کنید. داشتن پیشینه کلان داده می تواند به شما در موفقیت در حرفه امنیت سایبری کمک کند. اگر این مهارت ها را ندارید، یک دوره آموزشی بگذرانید و در جمع آوری و تجزیه و تحلیل مجموعه داده ها و اطلاعات بزرگ تجربه کسب کنید. مهارت‌های دیگری که باید در نظر گرفته شود عبارتند از: مهارت‌های فنی برای کمک به مواردی مانند امنیت سیستم عامل و فایروال‌ها، مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله برای کمک به شما برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل امنیتی و توجه شما به جزئیات برای کمک به شناسایی آسیب‌پذیری‌های سیستم و تهدیدات امنیتی بالقوه.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله در مورد امنیت سایبری و شغل هایی صحبت کردیم که اگر علاقمند به حضور در حوزه امنیت سایبری باشید، می توانید از آن ها استفاده کنید. برای شروع به کار در شغل های مورد نظر لازم است که مهارت های خود را بالا ببرید. همچنین می بایست درک بالایی از ریاضی و برنامه نویسی داشته باشید. در کنار آن باید حوزه امنیت را به خوبی بشناسید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *