هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
شیوه مطالعه برای کنکور به روش آسان

شیوه مطالعه برای کنکور + تضمینی قبولی دانشگاه🏆💪

دسته بندی : تحصیلی
1401/12/24

قطعا قبولی در دانشگاه های برتر ایران به کنکور بستگی دارد و این آزمون سراسری برای دانش آموزان یکی از رقابت های بزرگ در کل سال های تحصیلی محسوب میشود، البته نه تا زمانی که شیوه مطاله برای کنکور را بدانند. ما در این مقاله سعی داشته ایم که رمز و راز تمامی دانش آموزانی که در کنکور قبول شده اند را برای شما فاش کنیم.

شیوه مطالعه برای کنکور یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزشی است که مشاوران می‌توانند به شما ارائه دهند چه‌بسا که برخی از مشاوران در رابطه با این موضوع اصلاً اظهار نظری ندارند چون اطلاعات خاصی در رابطه با این موضوع ندارند( یا آنکه اطلاعات کافی در رابطه با آن را نخواهند داشت) شما برای آن که درک کنید که چه درسی را چگونه مطالعه کنید چند تا راه خواهید داشت؛ ابتدا آن که از دبیر مربوطه خودتان سؤال کنید یا آن که از این مقاله استفاده کنید؛ انتخاب با شما است. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد داشته‌ایم که شیوه مطالعه برای کنکور را برای شما شرح داده و در این راستای صفر تا صد نکات ابتدایی و تکمیلی و پیشنهاداتی بسیار مهم برای موفق شدن در کنکور را برای شما شرح دهیم، قابل ذکر است که هیچ جایی این نکته‌ها رو به شما نمی‌گویند.

تنوع درسی‌ها و تنوع تست‌ها و سؤال‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند شیوه مطالعه یک دانش آموز را رغم بزند ولی چگونه؟ فرض کنید اصلاً شما نمی‌دانید که فلان درس چه تیپ سؤالاتی از آن قرار است در کنکور مطرح شود و آیا این درست است که شما با ندانستن این موضوع مهم به سراغ مطالعه آن بروید؟ بر فرض مثال شما سراغ مطالعه رفتید اما میدانید که چه بخش‌هایی از آن مهم است؟ قطعاً که خیر، اما چاره چیست؟

بهترین کار آن است که شما کتاب تست و کمک درسی در رابطه با این موضوع داشته باشید؛ به‌عنوان مثال برای درسی همانند ریاضی شما مثلاً بخش تابع را مشاهده می‌کنید قطعاً که شما باید نمونه سؤالات آن را بررسی کنید و با بررسی سؤالات درک خواهید کرد که نمودارهای آن بسیار مهم بوده و سؤالات زیادی از نمودارها در کنکور مطرح می‌شود( پس باید بروم این بخش را خوب مطالعه کنم و به نقطه قوت خودم تبدیلش کنم به همین راحتی تمام)؛ این موضوع فقط برای ریاضی نیست و می‌توانید برای دیگر دروس‌ها نیز این روش را پیاده سازی کنید( اما با ریزه کاری‌های ناب که در ادامه برات قشنگ توضیح میدم)

بهترین روش برای مطالعه کنکور

انتخاب آموزشی که با شما سازگار است:

اولین گام برای شیوه مطالعه کنکور آن است که شما آموزشی را انتخاب کنید برای خود که می‌توانید از آن نتیجه بگیرید؛ شاید این سؤال را در ذهن خود داشته باشید که در دبیرستان قطعاً که اگر آموزش درستی نداشتیم چه‌کاری انجام دهیم؟ شما چند تا چاره دارید؛ ابتدا آن که از آموزش‌ها آنلاین استفاده کنید یا آن که به آموزشگاه‌ها و… مراجعه کنید. قطعاً استفاده از آموزش حضوری( کلاس تقویتی کنکور و آموزشگاه‌ها) زمان زیادی را از شما خواهد گرفت به همراه هزینه‌های زیاد و از طرفی شما باید از تک تک دقایق خودتان استفاده کنید. قابل توجه است که از زمان شیوع بیماری کرونا آموزش‌های غیرحضوری و آنلاین نیز بسیار باب شده و قطعاً فضای آسانی برای آموزش هم تبدیل شده است.

سایت ما برای دانش آموزانی که می‌خواهند رتبه برتر شوند و آموزش ریاضی و آموزش شیمی را آماده کرده است. این نوع آموزش‌ها توسط دبیران برتر در ایران و البته تیم پشتیبان تهیه شده است؛ اما سؤال اصلی اینجاست که مگه آموزش هم بدون پشتیبان و رفع اشکال وجود داره؟ قطعاً که نه؛ شما می‌توانید هر سؤالی که مشکل داشتید و دغدغه‌های خودتان را مطرح کنید که در راستای شیوه مطالعه کنکور آن‌ها هم رفع شود پس دغدغه آموزش دیگه نداشته باش دوست خوبم.

 

شیوه مطالعه برای کنکور به‌صورت صفر تا صد:

تا به الان با موضوعات ابتدایی که باید می‌دانستید رو به رو شدید و حال نوبت آن رسیده است که به‌صورت تخصصی برویم سراغ شیوه مطالعه کنکور توجه داشته باشید که در هر بخش نکات مهم و پیشنهاداتی ارائه داده خواهد شد پس بهتره که قلم و کاغذ کنارت باشه دوست عزیز:

  • دسته بندی دروس: قبل از هر چیزی در مورد شیوه مطالعه برای کنکور شما باید دروس را رشته مد نظر خودتون رو دسته بندی کنید ولی اصلاً دسته بندی یعنی چه؟ ببینید درس‌ها به دو دسته حفظی و محاسباتی تقسیم می‌شوند و البته بعضی از دروس‌ها هم که ترکیبی کار می‌کنند؛ شیوه مطالعه هر یک از این نوع دروس قطعاً سخت بوده ولی تا زمانی که شما قلق خاصی رو بلد نباشید پس بیا خط بعدی که نوع دروس رو با مثال برات شرح بدم.

1-حفظی: اولین نوع از دروس حفظیاتی هستند؛ قطعاً که دروس حفظیاتی از جمله درس‌هایی هستند که دانش آموزان همیشه با آن‌ها مشکل دارند و همیشه هم در برای مطالعه آن‌ها هم غر می‌زنند؛ پس همین‌جا بهت بگم رفیق دروس حفظیاتی خیلی راحت‌تر از دروس محاسباتی هستش پس تو این مورد اصلاً شکی تو دلت نیفته؛ شما فقط و فقط باید بدونید که این نوع درس‌ها رو چجوری بخونید.

اول از هر چیزی شما باید به متن کتاب تسلط کامل داشته باشید( چون توی کنکور ممکن است که متن کتاب رو بدن و تو باید اون رو بخوبی شناسایی کنی) البته که شما باید فعالیت کتاب درسی رو هم آنالیز کنی اینجور نباشه که فقط بشینی متن رو بخونی؛ قدم سوم اینکه زیر کلماتی قیدی هم خط بکشی( کلمات قیدی مثل: همواره؛ معمولاً و فقط و همه و…) توجه کردن به این چند نکته فعلاً کفایت میکنه تا در ادامه که برات توی بخش‌ها بعدی کامل میشه.

چگونه برای کنکور مطالعه کنیم؟

2-دروس محاسباتی: شیوه مطالعه کنکور باید مفهومی باشد؛ این مفهومی بودن در دروس محاسباتی موج میزند؛ شما نباید فقط فرمول حفظ کنید و… شما در قدم اول باید تحلیل سؤال انجام بدهید و قدم دوم بتوانید داده‌های سؤال را شناسایی کنید و مجهول آن را و قدم سوم فرمول مناسب را انتخاب کنید و قدم چهارم نهایی شروع به محاسبات کنید.

به‌عنوان مثال اگر شما نتوانید مجهول و معلوم سؤال را شناسایی کنید قطعاً که به پاسخ درستی هم دست نخواهید یافت و یا آن که فرمولی  درست انتخاب نکنید و… پس باید به این نکات قطعاً توجه کرد.

3-ترکیبی حفظی و محاسباتی: معتدل‌ترین دروس‌ها این نوع هستند؛ شیوه مطالعه کنکور برای این نوع تیپ کتاب‌ها آن است که میانه روی داشته باشید. مثلاً درس شیمی هم حفظیاتی دارد و هم محاسباتی شما باید مفهوم حفظیات رو بلد باشید و بعدش به سراغ مسئله بروید و اینکه بدون درک متقابل هیچ وقت تست نزنید.

 

  • به نمودار و شکل‌ها و فعالیت توجه کنید: اکثر دانش آموزان اصلاً به این مواردی که ذکر شد توجه نمی‌کنند و یا آن که این موارد نقطه ضعف آن‌ها است؛ ما در شیوه مطالعه برای کنکور به شما گوشزد می‌کنیم که طراح تست کنکور از این موضوع باخبر است و اینکه دانش آموزان ضعف زیادی رو شکل‌ها دارند و قطعاً که سالانه سؤالات زیاد کنکور هم از آن‌ها مطرح می‌شود.

شاید برای شما سؤال مطرح شود که چگونه باید نکات را از درون اشکال استخراج کنیم؟ پیشنهاد ما به شما آن است که به سراغ آموزش یا کتاب کمک درسی بروید؛ چون استخراج نکته بسیار برای شما سخت خواهد بود قطعاً که شما باید از منابع مناسبی هم استفاده کنید. به‌عنوان مثال بهتر است که مقاله روش مطالعه زیست شناسی رتبه برتر ها  را بخوانید که در مورد این بخش توضیحی مختصری هم ارائه شده است.

 

  • سریع بروید سراغ تست: دومین مورد از شیوه مطالعه برای کنکور آن است که پس از مطالعه بروید سراغ تست به قول قدیمی تا تنور داغه نون رو بچسبون یعنی اینکه شما وقتی مطالب رو خوندی و اینکه روش تسلط کافی برای تست زدن داری چرا بعد از مطالعه تست نزنی؟(یه وقت نذاری برای فردا) حتی شده شما از تایم مطالعه کم کنید ولی تایم تست حتماً در کنار مطالعه قرار دهید چون معجزه می‌کند ولی چرا ما برای تست زدن پا فشاری می‌کنیم؟

فرض کنید شما دروسی همانند فلسفه و زیست شناسی را مطالعه کرده‌اید قطعاً که بعد از مطالعه باید به سراغ تست بروید، زیرا در آن زمان تسلط بالایی دارید و از طرفی می‌توانید به سؤالات پاسخ بدهید ولی از هر چیزی مهم‌تر برای ما آن است که  شما شیوه سؤالات و گزینه‌ها را مشاهده کنید قطعاً خواهید یافت کلمات قیدی همانند همه و همواره و فقط و… استفاده شده است؛ 90 درصد دانش آموزان در تله طراح تست خواهند افتاد؛ پس هیچ جای نگرانی نیست.

باید بروید پاسخ را تحلیل و نکته را وارد کتاب یا جزوه خودتان کنید؛  با توجه به این موارد ما توصیه می‌کنیم تست بزنید حتماً.

مطالعه و تست زدن برای کنکور

  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی: قطعاً که پس از اجرا کردن شیوه مطالعه برای کنکور شما باید به دنبال آزمایش خودتان و شیوه مطالعه خودتان باشید به‌تنهایی که قطعاً نمی‌توانید درک کنید که روند تحصیلی شما خوب است یا خیر و… آزمون آزمایشی توسط سازمان‌هایی انجام می‌شود که جامعه آماری نسبتاً بالایی از دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند یعنی شما بین آن دسته از دانش آموزان رقابت خواهید کرد.

مثلاً شما پایه دوازدهم هستید و در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید در مرتبه اول رتبه شما 5000 شده و در مرتبه دوم رتبه شما 3000 شده است و قطعاً که این موضوع خبری خوب برای شما است و شیوه مطالعه دروس کنکور خود در این باره باید ذکر کرد که شما در روند مناسبی هستید.( اما نتیجه اگر بلعکس بود اصلاً استرس به خودتان وارد نکنید و ناراحت هم نشوید؛ بهترین کار آن است که عملکرد خودتان را بررسی کنید و نکات نقض آن را برطرف کنید)

اما مهم‌تر از هر چیزی تحلیل آزمون آزمایشی می‌باشد؛ شما باید به‌عنوان دانش آموز باید آزمون‌های خودتان را بررسی کنید یعنی آن که چه سؤالاتی را اشتباه زده‌اید یا اصلاً پاسخ نداده‌اید.( قطعاً با بررسی می‌توانید نکات را یادداشت کنید و در آزمون‌های بعدی از آن‌ها نیز استفاده کنید)

 

  • داشتن برنامه: شیوه مطالعه برای کنکور بدون برنامه هیچ ارزشی نخواهد داشت و تمام. یعنی آن که شما باید بدانید در این هفته چه مبحثی را تمام خواهید کرد و هدف بعدی برای هفته آینده چیست و اینکه شما چگونه باید پیش بروید و… اگر شما به این موضوعات توجهی نداشته باشید قطعاً که نتیجه ایی هم نخواهید گرفت.

البته برخی از دانش آموزان اصلاً نمی‌دانند که چگونه برای خود برنامه ایی تنظیم کنند؛ اصلاً نگران نباشید برای شما روش برنامه ریزی برای کنکور  را آماده کرده‌ایم به همراه روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور  که قطعاً رتبه برتر شدن شما را تضمینی کنیم.

 

مؤثر بودن کتاب کمک درسی در شیوه مطالعه برای کنکور:

هر کسی که ادعا می‌کند که با خواندن فقط کتب درسی می‌توان در کنکور نتیجه گرفت قطعاً فردی ناآگاه است؛ درسته که منبع اصلی کنکور کتب درسی است ولی آیا تمامی سؤالات کنکور از خط به خط کتاب طرح می‌شود؟ قطعاً که خیر، در درسی همانند ریاضی شاهد هستیم که سؤالات کنکور 1000 درصد پیشرفته‌تر از مثال‌های خود کتاب است و البته که شما نمونه ایی از سؤالات را نبینید قطعاً که نمی‌توانید درصد خوبی به دست آورد؛ این موضوع هم با داشتن کتاب تست قوی و مطالعه و حل کردن تست‌ها رو به راه خواهد شد.( البته که در مقاله ایی برای شما افزایش درصد برای کنکور  هم صفر تا صد شرح داده‌ایم)

قابل توجه است که راز مطالعه رتبه برترها  آن است که تمامی نکات کتاب تست در رابطه با اشکال و فرمولی‌ها تستی و سریع و… را در کتاب وارد می‌کنند و از آن‌ها استفاده می‌کنند برخلاف بسیار از دانش آموزان.( البته درسته که کتاب کمک درسی حجم زیادی دارد و… ولی نباید از خیر آن گذشت)

سخن پایانی:

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و آن را برای دوستان کنکور خود ارسال کنید؛ در انتهای مطلب بهتر است که یک نکته مهم را بازگو کنیم.

شیوه مطالعه برای کنکور قطع که به سطح شما هم بستگی خواهد داشت یعنی آن که شما اگر از روش‌های بالا با توجه به سطح خود و توانایی‌های خود استفاده کنید قطعاً که ضرر نخواهید کرد، اگر بر فرض محال هم نتیجه نگرفتید بهتر است که شرایطی مناسب برای خودتان پدید بیاورید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *