هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
طرح تحقیق

طرح تحقیق چیست؟ 0 تا 100 Research design در 2022

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/19

طراحی تحقیق به چارچوب روش ها و تکنیک های تحقیقات بازار اطلاق می شود که توسط محقق انتخاب می شود. طرحی که توسط محققین انتخاب می شود به آنها این امکان را می دهد که از روش های مناسب برای مطالعه استفاده کنند و در آینده نیز مطالعات خود را با موفقیت راه اندازی کنند.

طراحی یک تحقیق می تواند کیفی، کمی یا ترکیبی باشد. تحت این طرح‌های پژوهشی، محققین می‌توانند بین انواع مختلف روش‌های تحقیق یکی را انتخاب کنند. مطالعات تجربی ، نظرسنجی ، مطالعات همبستگی، یا مطالعات مروری شبه تجربی. روش‌های تحقیق نیز دارای انواع فرعی هستند که عبارتند از طراحی آزمایشی، تعریف مسائل تحقیق و مطالعات توصیفی. طرح های تحقیق نیز شامل عناصر جمع آوری داده ها، اندازه گیری داده ها با ابزار مربوطه و تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. به عنوان یک قانون سرانگشتی، مشکل تحقیقاتی که یک شرکت برای کار بر روی آن انتخاب می کند، عامل تعیین کننده طرح تحقیق است که توسط محقق انتخاب می شود و نه برعکس.

مطالعه تحقیقات بازارمرحله طراحی زمانی است که محقق ابزار مورد استفاده در مطالعه و نحوه استفاده از آنها را تعیین می کند. یک تحقیق خوب معمولاً حداقل سطوح سوگیری را در روش جمع آوری داده ها تضمین می کند تا اعتبار داخلی و خارجی تحقیق را بهبود بخشد. نتیجه مطلوب یک تحقیق تجربی، داشتن طرحی است که کمترین خطا را در مطالعه به دنبال داشته باشد.

تعریف طرح تحقیق

طرح تحقیق چارچوب روش ها و فنون تحقیق است که توسط محقق انتخاب می شود. این طرح به محققان اجازه می دهد تا روش های تحقیقی را که برای موضوع مورد نظر مناسب هستند، تطبیق دهند و مطالعات خود را برای موفقیت تنظیم کنند.

طرح موضوع تحقیق، نوع تحقیق ( تجربی، پیمایشی، همبستگی، نیمه تجربی، مروری) و همچنین نوع فرعی آن (طرح آزمایشی، مسئله تحقیق، توصیفی موردی) را تبیین می کند. 

سه نوع طرح اصلی برای تحقیق وجود دارد: جمع آوری داده ها، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل.

نوع مشکل تحقیقی که یک سازمان با آن مواجه است، تعیین کننده طرح تحقیق است و نه برعکس. مرحله طراحی یک مطالعه تعیین می کند که از کدام ابزار و نحوه استفاده از آنها استفاده شود.

یک تحقیق تأثیرگذار معمولاً حداقل سوگیری در داده ها ایجاد می کند و اعتماد به صحت داده های جمع آوری شده را افزایش می دهد. طرحی که کمترین حاشیه خطا را در تحقیقات تجربی ایجاد کند، عموماً نتیجه مطلوب در نظر گرفته می شود. عناصر ضروری عبارتند از:

  1. بیانیه دقیق هدف
  2. تکنیک هایی که باید برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل تحقیقات اجرا شوند
  3. روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل جزئیات جمع آوری شده
  4. نوع روش تحقیق
  5. ایرادات احتمالی برای تحقیق
  6. تنظیمات برای مطالعه پژوهشی
  7. جدول زمانی
  8. اندازه گیری تحلیل

طراحی تحقیق مناسب مطالعه شما را برای موفقیت آماده می کند. مطالعات تحقیقاتی موفق بینش هایی دقیق و بی طرفانه ارائه می دهد. شما باید یک نظرسنجی ایجاد کنید که تمام ویژگی های اصلی یک طرح را برآورده کند. چهار ویژگی کلیدی وجود دارد:

بی طرفی: وقتی مطالعه خود را تنظیم می کنید، ممکن است مجبور شوید در مورد داده هایی که انتظار دارید جمع آوری کنید، فرضیاتی داشته باشید. نتایج پیش بینی شده در تحقیق باید عاری از سوگیری و خنثی باشد. نظرات در مورد نمرات ارزیابی شده نهایی و نتیجه گیری از چندین نفر را درک کنید و کسانی که با نتایج به دست آمده موافق هستند را در نظر بگیرید.

قابلیت اطمینان: با تحقیقاتی که به طور منظم انجام می شود، محقق درگیر هر بار انتظار نتایج مشابهی را دارد. طراحی شما باید نحوه تشکیل  سوالات تحقیق را برای اطمینان از استاندارد نتایج نشان دهد. فقط در صورتی می توانید به نتایج مورد انتظار برسید که طراحی شما قابل اعتماد باشد.

اعتبار: چندین ابزار اندازه گیری در دسترس است. با این حال، تنها ابزار اندازه گیری صحیح آنهایی هستند که به محقق در سنجش نتایج با توجه به هدف تحقیق کمک می کنند. سپس پرسشنامه ایجاد شده از این طرح معتبر خواهد بود.

تعمیم: نتیجه طراحی شما باید برای یک جامعه اعمال شود و نه فقط یک نمونه محدود. یک طرح تعمیم یافته نشان می دهد که نظرسنجی شما می تواند در هر بخشی از جمعیت با دقت مشابه انجام شود.

عوامل فوق بر نحوه پاسخگویی پاسخ دهندگان به سؤالات تحقیق تأثیر می گذارد و بنابراین همه ویژگی های فوق باید در یک طرح خوب متعادل شوند.

یک محقق باید درک روشنی از انواع مختلف طراحی تحقیق داشته باشد تا بتواند مدلی را برای یک مطالعه پیاده سازی کند. مانند خود تحقیق، طراحی مطالعه شما را می توان به طور کلی به کمی و کیفی طبقه بندی کرد.

کیفی: تحقیقات کیفی روابط بین داده های جمع آوری شده و مشاهدات را بر اساس محاسبات ریاضی تعیین می کند. نظریه های مربوط به یک پدیده طبیعی موجود را می توان با استفاده از روش های آماری اثبات یا رد کرد. محققان بر روش‌های تحقیق کیفی تکیه می‌کنند که به این نتیجه می‌رسند که «چرا» یک نظریه خاص همراه با «آنچه» پاسخ‌دهندگان درباره آن می‌گویند وجود دارد.

کمی: تحقیقات کمی برای مواردی است که نتیجه گیری های آماری برای جمع آوری بینش های عملی ضروری است. اعداد چشم انداز بهتری را برای تصمیم گیری های مهم تجاری ارائه می دهند. روش های تحقیق کمی برای رشد هر سازمانی ضروری است. بینش های استخراج شده از داده های عددی سخت و تجزیه و تحلیل ثابت می کند که هنگام تصمیم گیری های مربوط به آینده کسب و کار بسیار موثر است.

می‌توانید انواع طراحی تحقیق را به پنج دسته تقسیم کنید:

1. طرح تحقیق توصیفی: در طرح توصیفی، محقق صرفاً به تشریح موقعیت یا مورد مورد مطالعه پژوهشی خود علاقه مند است. این یک روش طراحی مبتنی بر تئوری است که با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده های جمع آوری شده ایجاد می شود. این به محقق اجازه می دهد تا بینشی در مورد چرایی و چگونگی تحقیق ارائه دهد. طراحی توصیفی به دیگران کمک می کند تا نیاز به تحقیق را بهتر درک کنند. اگر بیان مسئله واضح نیست، می توانید تحقیق اکتشافی انجام دهید. 

2. طرح تحقیق تجربی: تحقیقات تجربی بین علت و معلول یک موقعیت رابطه برقرار می کند. این یک طرح علی است که در آن فرد تأثیر ناشی از متغیر مستقل را بر متغیر وابسته مشاهده می کند. به عنوان مثال، تأثیر یک متغیر مستقل مانند قیمت بر یک متغیر وابسته مانند رضایت مشتری یا وفاداری به برند نظارت می شود. این یک روش تحقیقاتی بسیار کاربردی است زیرا به حل یک مشکل در دست کمک می کند.

متغیرهای مستقل برای نظارت بر تغییری که روی متغیر وابسته ایجاد می کند دستکاری می شوند. اغلب در علوم اجتماعی برای مشاهده رفتار انسان با تجزیه و تحلیل دو گروه استفاده می شود. محققان می توانند از شرکت کنندگان بخواهند که اعمال خود را تغییر دهند و نحوه واکنش افراد اطراف خود را برای به دست آوردن درک بهتری از روانشناسی اجتماعی مطالعه کنند.

3. طرح تحقیق همبستگی: تحقیق همبستگی یک تکنیک تحقیق غیرتجربی است که به محققان کمک می کند بین دو متغیر نزدیک به هم ارتباط برقرار کنند. این نوع تحقیق به دو گروه متفاوت نیاز دارد. هیچ فرضی در ارزیابی رابطه بین دو متغیر مختلف وجود ندارد و تکنیک های تحلیل آماری رابطه بین آنها را محاسبه می کند.

یک ضریب همبستگی همبستگی بین دو متغیر را تعیین می کند که مقدار آنها بین 1- و 1+ است. اگر ضریب همبستگی به سمت +1 باشد نشان دهنده رابطه مثبت بین متغیرها و -1 به معنای رابطه منفی بین دو متغیر است. 

4. طراحی تحقیق تشخیصی: در طراحی تشخیصی، محقق به دنبال ارزیابی علت زمینه ای یک موضوع یا پدیده خاص است. این روش به فرد کمک می کند تا در مورد عواملی که موقعیت های دردسرساز را ایجاد می کنند، اطلاعات بیشتری کسب کند. 

این طرح دارای سه بخش تحقیق است:

  • شروع موضوع
  • تشخیص موضوع
  • راه حل برای موضوع

5. طراحی تحقیق تبیینی: طراحی تبیینی از ایده ها و افکار محقق در مورد یک موضوع برای بررسی بیشتر نظریه های آنها استفاده می کند. این تحقیق جنبه های ناشناخته یک موضوع و جزئیات مربوط به چیستی، چگونگی و چرایی  سؤالات تحقیق را توضیح می دهد.

برخی از عناصر ضروری طرح های تحقیقاتی در زیر برجسته شده است

  1. یک طرح تحقیق را نمی توان بدون یک هدف یا بیان مسئله دقیق تصمیم گرفت.
  2. طرح‌های پژوهشی نیز شامل روش‌ها و ابزارهای نمونه‌گیری مختلف است که برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد
  3. طرح های پژوهشی روش های مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها را راهنمایی می کند
  4. طرح های تحقیق شامل انواع مختلفی از روش شناسی تحقیق است
  5. طرح های تحقیقاتی به محدود شدن به هدف احتمالی تحقیق کمک می کند
  6. طرح های تحقیقاتی مختلف به تنظیمات متفاوتی برای انجام یک مطالعه نیاز دارند
  7. طرح‌های پژوهشی همچنین جدول زمانی کلی را که برای انجام یک مطالعه با استفاده از روش‌های مختلف تحقیق لازم است، مشخص می‌کند.
  8. طرح‌های تحقیقاتی به محققان کمک می‌کند تا به اندازه‌گیری خاصی از تحلیل محدود شوند.
استفاده از یک طرح تحقیق دقیق به موفقیت مطالعه شما کمک می کند. مطالعات تحقیقاتی موفقیت آمیز و شامل کمترین میزان خطا، بینش های مهمی را ارائه می دهند که عاری از سوگیری هستند. محققین برای برآورده ساختن تمام ویژگی های یک طرح تحقیق، نظرسنجی ایجاد می کنند.

ویژگی های اصلی طرح تحقیق عبارتند از:

  1. هنگامی که قصد مطالعه یک پدیده را دارید، ممکن است در مورد نوع داده ای که انتظار جمع آوری آن را دارید، فرضی داشته باشید. با این حال، نتایجی که از مطالعه می‌یابید، نباید ناشی از تعصب باشد و باید خنثی باشد. برای درک نظرات در مورد نتایج به دست آمده، می توانید آن را با افراد متعددی در میان بگذارید و نکاتی را که افراد موافق با نتایج به دست آمده بیان می کنند، در نظر بگیرید.
  2. هنگامی که یک محقق در حال تکرار یک تحقیق بازار از قبل انجام شده است، انتظار نتایج مشابهی را دارد. نوع سؤالات تحقیقی را که قرار است از طریق نظرسنجی بپرسید تعیین کنید و آن را در طرح تحقیق خود تعریف کنید. این به تعیین یک استاندارد برای نتایج کمک می کند. تنها در صورتی که طراحی شما قابل اعتماد باشد، به شما کمک می کند تا نتایج مورد انتظار را به دست آورید.
  3. باید اطمینان حاصل کنید که پرسشنامه نظرسنجی که استفاده می کنید معتبر است. روایی به این واقعیت اشاره دارد که ابزار تحقیقی که شما استفاده می کنید، اندازه گیری آن چیزی است که مد نظر آن است. فقط ابزارهای معتبر به محققان در جمع آوری نتایج دقیق برای مطالعه خود کمک می کند.
  4. نتیجه طرح تحقیق شما باید قابل تعمیم به جمعیت وسیع تری باشد. یافته‌های یک طرح تحقیق خوب برای همه قابل تعمیم است و نشان می‌دهد که اگر نظرسنجی شما بر روی هر زیرگروهی از جامعه تکرار شود، نتایج مشابهی به همراه خواهد داشت.

یک طرح تحقیقاتی خوب تضمین می کند که همه ویژگی های فوق به طور متعادل وجود دارد. جدای از این ویژگی ها، محققان همچنین باید درک خوبی از انواع مختلف طراحی تحقیق برای انتخاب داشته باشند. این درک به آنها کمک می کند تا دقیق ترین طرح تحقیق را برای مطالعه خود اجرا کنند. طراحی یک مطالعه می تواند کمی یا کیفی باشد. در موارد نادر، محققان از ترکیبی از هر دوی این روش ها استفاده می کنند.

طرح تحقیق کمی:

تحقیق کمی به فرآیند جمع آوری و همچنین تجزیه و تحلیل داده های عددی گفته می شود. به طور کلی برای یافتن الگوها، میانگین ها، پیش بینی ها و همچنین روابط علت و معلولی بین متغیرهای مورد مطالعه استفاده می شود. همچنین برای تعمیم نتایج یک مطالعه خاص به جامعه مورد نظر استفاده می شود. تحقیقات کمی به طور گسترده در علم استفاده می شود. هم علوم طبیعی و هم علوم اجتماعی تحقیقات کمی بینش عملی را ارائه می دهد که برای رشد شرکت ضروری است.

تحقیق کمی چیست؟ بررسی 0 تا 100 پژوهش کمی “Quantitative research”

طراحی تحقیق کیفی:

تحقیقات کیفی را می توان به عنوان روشی برای تحقیقات بازار تعریف کرد که هدف آن به دست آوردن داده ها از طریق سؤالات باز و گفتگو با مصرف کنندگان مورد نظر است. هدف این روش این است که نه تنها “آنچه” مردم فکر می کنند، بلکه “چگونه” به آن نظر رسیده اند و همچنین “چرا” آنها چنین فکر می کنند.

تحقیق کیفی چیست؟ همه چیز در مورد Qualitative research در 2022

طرح های تحقیقاتی را می توان به پنج نوع فرعی که در زیر شرح داده شده اند محدود کرد.

طرح تحقیق توصیفی: تحقیق توصیفی به روش هایی اطلاق می شود که ویژگی های متغیرهای مورد مطالعه را توصیف می کند. این روش شناسی بر پاسخ به سؤالات مربوط به «چی» تمرکز دارد تا «چرا» موضوع تحقیق. تمرکز اولیه تحقیقات توصیفی به جای تمرکز بر “چرا”، توصیف ساده ماهیت جمعیت شناسی مورد مطالعه است.

تحقیق توصیفی از آنجایی که هیچ یک از متغیرهای تحقیق در طول فرآیند تحقیق تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، روش تحقیق مشاهده‌ای نامیده می‌شود. اگر مسئله برای انجام تحلیل توصیفی به اندازه کافی روشن نباشد، محققان می توانند ابتدا از روش های تحقیق اکتشافی استفاده کنند.

طرح تحقیق تجربی: تحقیقات تجربی که آزمایش نیز نامیده می شود، تحقیقاتی است که با استفاده از رویکرد علمی با استفاده از دو یا چند متغیر انجام می شود. متغیر اول یک ثابت است که می توانید با دستکاری آن تفاوت های ایجاد شده در متغیر دوم را مشاهده کنید. اکثر مطالعات تحت روش های تحقیق کمی ماهیت تجربی دارند. تحقیقات تجربی به شما در جمع آوری داده های لازم برای تصمیم گیری بهتر در مورد فرضیه پیشنهادی خود کمک می کند.

موفقیت تحقیقات تجربی معمولاً تأیید می کند که تغییر مشاهده شده در متغیر مورد مطالعه صرفاً مبتنی بر دستکاری متغیر مستقل است. طرح تحقیق تجربی کاربردی ترین و دقیق ترین نوع روش تحقیق است که به ایجاد علیت کمک می کند. این طرح پژوهشی در علوم اجتماعی برای درک و مشاهده رفتار انسان استفاده می شود.

طرح تحقیق همبستگی: همبستگی به ارتباط یا رابطه بین دو موجودیت اشاره دارد. یک تحقیق همبستگی مطالعه می کند که چگونه یک موجودیت بر دیگری تأثیر می گذارد و چه تغییراتی در هنگام تغییر هر یک از آنها مشاهده می شود. این روش تحقیق برای درک روابط طبیعی بین متغیرها انجام شده است. از این رو، حداقل به دو گروه برای انجام موفقیت آمیز یک تحقیق کمی همبستگی نیاز است. متغیرهای مورد مطالعه تحت کنترل محقق نیستند، محقق صرفاً در تلاش است تا مشخص کند که آیا رابطه ای بین دو متغیر وجود دارد یا خیر.

از آنجایی که مطالعات همبستگی فقط به ما درکی از وجود رابطه بین دو گروه می دهد، علیت را ایجاد نمی کند. بنابراین، نتیجه گیری صرفاً بر اساس یک مطالعه همبستگی توصیه نمی شود. فقط به این دلیل که دو متغیر همگام هستند، به این معنی نیست که آنها به هم مرتبط هستند، یا اینکه یک متغیر باعث ایجاد تغییرات در متغیر دیگر می شود! ضریب همبستگی عددی است که قدرت رابطه بین دو متغیر را تعیین می کند و از 1- تا 1+ متغیر است. اگر ضریب همبستگی به‌دست‌آمده ۱- باشد نشان‌دهنده رابطه منفی کامل بین دو متغیر است، یعنی با افزایش یک متغیر (سن) متغیر دیگر کاهش می‌یابد (خرید محصولات ورزشی).

اگر ضریب همبستگی یک مطالعه 1+ باشد نشان‌دهنده یک رابطه مثبت کامل بین دو متغیر است که با افزایش یک متغیر (سن) متغیر دیگر نیز افزایش می‌یابد (خرید محصولات تقویت‌کننده زیبایی). یا اینکه یک متغیر باعث ایجاد تغییرات در متغیر دیگر می شود.

پیشنهاد مطالعه بیشتر در برترآموز:

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *