هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
The cause of hair loss4

عامل ریزش مو شناسایی شد!

دسته بندی : سلامت
1400/06/17

ریزش مو جزء مواردی است که هم خانم ها و هم آقایان می توانند به آن دچار شوند. بسیاری از افراد درمان ای زیادی برای این مشکل به طور خودسرانه ارائه می دهند اما باید توجه داشت که برای درمان ریزش مو هر راهی کار ساز نیست و شاید ضرر هایی به دنبال داشته باشد. ما در این قسمت از سایت برتر آموز قصد داریم شما را با بهترین روش ها و درمان ریزش مو آشنا کنیم.

The cause of hair loss1

ریزش مو

در واقع می توان گفت ریزش مو از جمله مشکلاتی است که راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد. گاهی اوقات آنقدر ریزش مو زیاد می شود که برای فرد نگران کننده می شود. پیشنهاد می کنیم در این مواقع حتما به پزشک مراجعه کنید. اما گاهی اوقات ریزش از نوع خفیف می باشد که راه های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد.

علائم ریزش مو چیست؟

قبل از این که بخواهید در مورد درمان ریزش مو بدانید باید از علائم آن با خبر شوید. در ادامه به شایع ترین علائم ریزش مو پرداخته ایم.

علائم ریزش مو عبارتند از:

  • راحت کنده شدن موها در هنگام کشیده شدن
  • جمع شدن دسته ای موها در مو گیر داخل حمام
  • ریزش بیش از حد موها در هنگام شانه کردن
  • بر جای ماندن تعداد زیاد مو در روی بالش

چنانچه با این شرایط رو به رو شدید بهتر است مشکل خود را با پزشک معالج در میان بگذارید.

چرا باید از ریزش مو جلوگیری کرد؟

اول از همه باید بگوییم که ریزش مو بیماری لاعلاج نیست و به راحتی می توان آن را درمان کرد. این نوع مشکل در بین همه افراد اعم از کوچک و بزرگ شایع است و مختص گروه سنی خاصی نمی باشد. در ادامه به شما می گوییم که چرا باید از ریزش مو جلوگیر کرد.

تاثیر در زیبایی

قطعا شما هم می دانید افرادی که موهای پر پشتی دارند از افراد کچل و کم مو زیباتر هستند. جالب است بدانید در بعضی از کشور ها از مو به عنوان تاج جوان یاد می کنند. وجود مو در سر زیبایی فرد دو برابر می کند و آن را جوان تر نشان می دهد. باید این موضوع را بپذیرید هنگام کم شدن موها، زیبایی فرد هم کاهش می باید.

تاثیر در روح و روان

قطعا موهای زیبا اعتماد به نفس افراد را هم افزایش می دهد. گاهی از افراد به علت کم مویی و یا کچلی سعی می کنند در جاهای پر تردد کمتر بروند و یا در جشن های خودمانی کم تر حضور یابند. این موضوع در سنین پایین تر بیشتر اتفاق می افتد. به طور مثال کودک دبستانی که دچار کم مویی و ریزش مو شده باشد، خجالت می کشد که در جلوی دوستانش مقننه خود را در بیاورد و یا حتی به مدرسه برود.

البته ناگفته نماند بعضی از افراد کچل هم هستند که از زیبایی برخوردار هستند و شبیه به بازیگران هالیوودی می شوند. اما به طور کلی ریزش مو یک عامل مهم برای کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود.

جلوگیری از ریزش مو با داشتن تغذیه مناسب

تغذیه مناسب تا حدودی می تواند از ریزش مو جلوگیری می کند. برای آن که ریزش مو خود را قطع کنید باید از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی پروتئین، ویتامین و تا حد زیادی مواد معدنی باشد.

رژیم های غذایی

رژیم های غذایی یکی از راه های درمان ریزش مو می باشد به شرطی که در آن تمامی مواد مصرفی کنترل شده مصرف شوند. اگر می خواهید از طریق رژیم های غذایی ریزش موهای خود را قطع کنید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مطابق سیستم ایمنی بدن شما، برایتان دارو و مکمل تجویز کند.

لازم به ذکر است علاوه بر پروتئین و ویتامین، کالری هم نقش مهمی در ریزش مو خواهد داشت. افرادی که به یکباره میزان کالری بدنشان کاهش می یابد، ریزش موی زیادی خواهند داشت. به این نکته توجه کنید رژیم غیر اصولی هم می تواند ریزش مو را افزایش دهد

گیاه خواری هم می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. اگر می خواهید گیاه خوار شوید بهتر است این موضوع را به یک پزشک متخصص بگویید. زیرا بعضی از پروتئین ها در گوشت حیوانات می باشد و برای بدن بسیار ضروری می باشد. به طور مثال افرادی که گیاه خوار هستند، دچار کمبود ویتامین d می شوند.

مواد مغذی برای مو

تمام تار های مو از جنس پروتئین می باشند با توجه به این موضوع کمبود پروتئین می تواند در رشد و سلامت مو مشکل ایجاد کند. مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و حبوبات از جمله موادی هستند که برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید می باشند.

وجود کلسیم و منیزیم به مقدار کافی در مواد مصرفی که برای رژیم استفاده می کنید، تاثیر زیادی در سلامت خواهند گذاشت. کم خونی یکی از علائم ریزش مو می باشد، هنگامی در بدن ویتامین مورد نیاز نباشد، بدن دچار کم خونی شده و نتیجه به ریزش مو شدید گرفتار می شود.

جلوگیری از ریزش مو با کم کردن استرس

استرس زیاد خود عاملی برای ریزش مو می باشد. افرادی از استرس زیادی برخوردار هستند؛ از ریزش مو بسیاری رنج می برند. هنگامی که استرس دارید موهای شما فوق العاده شکننده می شود و تارهای موها تا حد زیادی نازک می شوند در این شرایط کافیست دست خود را بر موهایتان بکشید، خواهید دید که دسته عظیمی از مو در دستتان جمع خواهد شد. توصیه می کنیم تا حد امکان استرس خود را کاهش دهید تا به پروسه درمان استرس کمک کنید.

جهت جلوگیری از استرس می توانید از اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و حتی پزشک بخواهید تا شما را کمک کنند.

The cause of hair loss2

با موهای خود با ملایمت برخورد کنید

موهای انسان هم مانند موجود زنده هستند و احتیاج دارند نفس بکشند و آسیب نبینند. گاهی اوقات ریزش مو تا حد زیادی به علت برخورد خشن و یا سفت بستن آن ها می باشد. برای آن که بتوانید با موهای با ملایمت رفتار به نکات زیر توجه کنید

  • موهای خود سفت و محکم نبستید.
  • سشوار، اتو مو و یا بابلیس را به طور مستقیم به موها نچسبانید چرا که حرارت این ابزارها هم می تواند عامل ریزش مو باشد.
  • استفاده زیاد از رنگساژ و دکلره هم از عامل ریزش مو می باشند.
  • استفاده از لوازم آرایشی مو غیر استاندارد.
  • استفاده زیاد از ژل و وکس موها
  • به چند توصیه در مورد ریزش مو توجه کنید
  • موها را در طی روز شانه بزنید

اگر هر روز به طور مرتب موهای خود را شانه بزنید، دیگر اتفاقی برای آن ها نخواهد افتاد و در این صورت باعث می شود در همه فولیکول های مو جریان یابد و سر انجام از ریزش مو ها جلوگیری می شود.

از شامپو مخصوص موهای خودتان استفاده کنید

افرادی که موهای چرب دارند بهتر از شامپو های مناسب موی چرب و افرادی هم که موهای خشک دارند بهتر است از شامپو های مخصوص موی چرب استفاده کنند. اگر موهای بیش ا حد خشک و وز دارید بهتر است کمی نرم کننده را با آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن ماساژ دهید. لازم به ذکر است که استفاده از شامپو های برند و معتبر هم برای جلوگیری از ریزش مو شرط است.

بگذارید موها خودشان خشک شود

بعضی از افراد بعد از استحمام سریع موهای خود را به وسیله سشوار خشک می کنند و در واقع باد سشوار هم می تواند عامل ریزش مو باشد. سعی کنید بعد از استحمام با یک حوله نرم خیسی مو را بگیرید و بگذارید موها در هوای آزاد خودشان خشک شوند بدون دخالت هیچ ابزار حرارت دهنده.

از کلاه و حوله شخصی استفاده کنید

بعضی از افراد از بیماری های مختلف مانند بیماری پوستی برخوردار هستند. از همین جهت بهتر است از حوله ای مخصوص خودتان هست استفاده کنید و حوله دیگری را بر ندارید.

استفاده از کلاه، بالش، حوله و یا حتی روسری افراد دیگر موجب بیماری هایی اعم از قارچ و یا شپش می شوند که این بیماری ها عامل ریزش مو می باشند. داشتن تب خفیف و متورم شده غده های لنفاوی از علائم عفونت های قارچی می باشد.

آیا بیماری خاصی دارید؟

با مصرف بعضی از داروها ممکن است فرد دچار ریزش مو شود. برای این که بتوانید زود علل ریزش موی خود را پیدا کنید، به لیست داروهای خود نگاهی بیندازید و در مورد آن ها کمی تحقیق کنید.

بعضی از بیماری ها هم هستند که از عامل ریزش مو محسوب می شوند این بیماری ها عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

The cause of hair loss63

چرا بعد از زایمان فرد دچار ریزش مو می شود؟

در واقع هر استرس و فشاری به فرد وارد شود فرد دچار ریزش مو شود. زایمان هم با استرس و کمی ترس همراه است به خصوص برای افرادی زایمان اول را تجربه می کنند.

لازم به ذکر است که ریزش مو بر اثر زایمان دو الی چهار ماه در فرد باقی می ماند. برای کنترل آن لازم است از پروتئین و مکمل های مقوی استفاده شود.

در این مقاله سعی کردیم عامل ریزش مو را برایتان به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات خوبی برایتان به اشتراک گذاشته باشیم از این که تا پایان مقاله همراه ما بوده اید از شما سپاسگزاریم.

 

 

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *