هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
فواید ورزش

فواید ورزش کردن – ورزش کردن چه مزایایی دارد؟ اثبات شده های علمی

دسته بندی : سلامت
1400/12/05

فواید ورزش. می خواهید طول عمر، لحظات خوش و چیزهای بهتری به زندگی خود اضافه کنید؟ فقط ورزش کن.

مزایای سلامتی ورزش منظم و فعالیت بدنی به سختی قابل چشم پوشی است. همه افراد بدون توجه به سن، جنس یا توانایی بدنی از ورزش سود می برند.

برای حرکت به متقاعد کردن بیشتری نیاز دارید؟ این هفت راه را بررسی کنید که ورزش می تواند شما را شادتر و سالم تر کند.

1. ورزش وزن را کنترل می کند

فواید ورزش: ورزش می تواند به جلوگیری از اضافه وزن کمک کند یا به کاهش وزن کمک کند. وقتی فعالیت بدنی انجام می دهید، کالری می سوزانید. هرچه فعالیت شدیدتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید.

سفرهای منظم به باشگاه عالی هستند، اما اگر نمی توانید هر روز زمان زیادی برای ورزش پیدا کنید، نگران نباشید. هر مقدار فعالیت بهتر از هیچ است. برای بهره‌مندی از مزایای ورزش، فقط در طول روز فعال‌تر باشید – به جای آسانسور از پله‌ها بروید یا کارهای خانه را بالا ببرید. سازگاری کلیدی است.

2. ورزش با بیماری ها مبارزه می کند

فواید ورزش: نگران بیماری قلبی هستید؟ به امید پیشگیری از فشار خون بالا؟ مهم نیست وزن فعلی شما چقدر است، فعال بودن باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یعنی کلسترول “خوب” می شود و تری گلیسیریدهای ناسالم را کاهش می دهد. این یک یا دو مشت باعث می شود خون شما به آرامی جریان داشته باشد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

ورزش منظم به پیشگیری یا مدیریت بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های سلامتی کمک می‌کند، از جمله:

  • سکته
  • سندرم متابولیک
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع 2
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بسیاری از انواع سرطان
  • آرتروز
  • سقوط

همچنین می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند و به کاهش خطر مرگ به هر دلیلی کمک می کند.

ورزش درد را کاهش می دهد

اگر کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا یا سایر شرایطی دارید که باعث درد مزمن می شوند، نشان داده شده است که ورزش به کاهش درد کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند شدت درد را کاهش دهد و همچنین عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.

ورزش به حفظ عضلات و استخوان های قوی کمک می کند

با افزایش سن، توده عضلانی و عملکرد خود را از دست می دهیم. اما ورزش منظم ممکن است از دست دادن عضلات را کاهش دهد و قدرت را حفظ کند. همانطور که ما ورزش می کنیم، بدن ما هورمون هایی ترشح می کند که به ماهیچه ها کمک می کند اسیدهای آمینه را جذب کنند و رشد عضلات را تقویت کنند.

و طبق یک مطالعه، ورزش در دوران جوانی به ساخت تراکم استخوان کمک می کند، که می تواند با افزایش سن از پوکی استخوان جلوگیری کند.

ورزش برای حفظ سلامت مغز مفید است

فواید ورزش: ورزش برای حفظ سلامت مغز برای همه مفید است، اما حتی بیشتر برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند.

حرکت باعث سلامت قلب و عروق، بهبود جریان خون به مغز و کاهش التهاب می شود. همچنین تولید هورمون هایی را تحریک می کند که رشد سلول های مغز را افزایش می دهند.

یک مطالعه نشان می دهد که در افراد مسن، ورزش می تواند بر هیپوکامپ نیز تأثیر بگذارد. این قسمت از مغز برای حافظه و یادگیری مهم است. ورزش می تواند به رشد آن کمک کند، که ممکن است عملکرد ذهنی را بهبود بخشد.

پوست را بهبود می بخشد

فواید ورزش: با عرق ناشی از ورزش، ممکن است فکر نکنید که ورزش می تواند تأثیر مثبتی بر پوست شما داشته باشد. اما ورزش متوسط ​​منظم ممکن است آنتی اکسیدان ها را در بدن شما افزایش دهد.

این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد کمک می کنند، که می تواند به پوست شما آسیب برساند.

ورزش همچنین جریان خون را افزایش می دهد که می تواند به اثرات ضد پیری کمک کند.

3. ورزش باعث بهبود خلق و خو می شود

فواید ورزش: نیاز به تقویت عاطفی دارید؟ یا بعد از یک روز پر استرس نیاز به استرس دارید؟ یک جلسه باشگاه یا پیاده روی سریع می تواند کمک کننده باشد. فعالیت بدنی مواد شیمیایی مختلف مغز را تحریک می کند که ممکن است احساس شادی، آرامش و اضطراب کمتری در شما ایجاد کند.

تغییراتی را در بخش هایی از مغز ایجاد می کند که استرس و اضطراب را تنظیم می کند. همچنین می‌تواند حساسیت مغز به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش دهد که باعث تسکین افسردگی می‌شود.

همچنین ممکن است با ورزش منظم نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری داشته باشید، که می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و عزت نفس شما را بهبود بخشد.

4. ورزش انرژی را افزایش می دهد

فواید ورزش: درگیر خرید مواد غذایی یا کارهای خانه هستید؟ فعالیت بدنی منظم می تواند قدرت عضلانی شما را بهبود بخشد و استقامت شما را افزایش دهد.

ورزش اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های شما می رساند و به سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند کارآمدتر کار کند. و هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود یابد، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

5. ورزش باعث خواب بهتر می شود

فواید ورزش: برای خوابیدن یا چرت زدن تلاش می کنید اما نمی توانید؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، بهتر بخوابید و خواب عمیق‌تری داشته باشید. فقط خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید، در غیر این صورت ممکن است آنقدر پرانرژی باشید که نمی توانید بخوابید.

ورزش منظم می تواند به شما کمک کند آرام شوید و بهتر بخوابید.

با توجه به کیفیت خواب، کاهش انرژی (از دست دادن) که در طول ورزش رخ می دهد، فرآیندهای ترمیمی را در طول خواب تحریک می کند.

علاوه بر این، تصور می‌شود افزایش دمای بدن که در طول ورزش رخ می‌دهد، کیفیت خواب را با کمک به کاهش دمای بدن در طول خواب بهبود می‌بخشد.

بسیاری از مطالعات در مورد اثرات ورزش بر خواب به نتایج مشابهی رسیده اند.

یک بررسی از شش مطالعه نشان داد که شرکت در یک برنامه تمرین ورزشی به بهبود کیفیت خواب گزارش شده توسط خود کمک کرده و تاخیر خواب را کاهش می دهد، یعنی مدت زمانی که برای به خواب رفتن نیاز است.

یک مطالعه که بیش از 4 ماه انجام شد نشان داد که ورزش های کششی و مقاومتی هر دو منجر به بهبود خواب در افراد مبتلا به بی خوابی مزمن می شود.

بازگشت به خواب پس از بیدار شدن، مدت زمان خواب و کیفیت خواب پس از هر دو ورزش کششی و مقاومتی بهبود یافت. همچنین اضطراب در گروه کششی کاهش یافت

علاوه بر این، به نظر می رسد که انجام ورزش منظم برای افراد مسن که اغلب تحت تأثیر اختلالات خواب هستند، مفید باشد.

شما می توانید با نوع ورزشی که انتخاب می کنید انعطاف پذیر باشید. به نظر می رسد که ورزش هوازی به تنهایی یا ورزش هوازی همراه با تمرین مقاومتی می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

ورزش می تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد و احساس آرامش و ثبات بیشتری در شما ایجاد کند که پیشنیازی عالی برای خواب است.

و در حالی که ورزش می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد و باعث شود در طول روز احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، همچنین می تواند به شما کمک کند زمانی که دمای داخلی شما شروع به پایین آمدن می کند بهتر از بدن خود خارج شوید.

اگر بیرون ورزش می کنید، قرار گرفتن در معرض ویتامین D می تواند چرخه بیداری و خواب شما را نیز تنظیم کند. فقط دقت کنید که چه زمانی ورزش می کنید و چقدر به زمان خواب نزدیک است.

خلاصه فعالیت بدنی منظم، صرف نظر از اینکه هوازی باشد یا ترکیبی از تمرینات هوازی و مقاومتی، می تواند به خواب بهتر و احساس انرژی بیشتر در طول روز کمک کند.

6. ورزش زندگی جنسی شما را بهبود می دهد

فواید ورزش: آیا برای لذت بردن از روابط جنسی و صمیمیت فیزیکی بیش از حد احساس خستگی می کنید یا بیش از حد ناخوشایندید؟ فعالیت بدنی منظم می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را در مورد ظاهر بدنی شما افزایش دهد، که ممکن است زندگی جنسی شما را تقویت کند.

اما حتی بیشتر از این هم در آن وجود دارد. فعالیت بدنی منظم ممکن است برانگیختگی زنان را افزایش دهد. و مردانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، نسبت به مردانی که ورزش نمی‌کنند، کمتر دچار اختلال نعوظ می‌شوند.

انجام ورزش منظم می تواند قلب را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، عضلات را تقویت کند و انعطاف پذیری را افزایش دهد، که همه اینها می تواند زندگی جنسی شما را بهبود بخشد.

فعالیت بدنی همچنین می تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را بهبود بخشد و تعداد فعالیت های جنسی را افزایش دهد.

جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد که ورزش منظم با افزایش عملکرد و میل جنسی در 405 زن یائسه مرتبط است.

بررسی 10 مطالعه همچنین نشان داد که ورزش حداقل 160 دقیقه در هفته در یک دوره 6 ماهه می تواند به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک کند.

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که یک روال ساده 6 دقیقه ای پیاده روی در خانه به 41 مرد کمک کرد تا علائم اختلال نعوظ خود را تا 71 درصد کاهش دهند.

مطالعه دیگری نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که می تواند میل جنسی را کاهش دهد، میل جنسی خود را با تمرینات مقاومتی منظم به مدت 16 هفته افزایش دادند.

7. ورزش می تواند سرگرم کننده و اجتماعی باشد!

فواید ورزش: ورزش و فعالیت بدنی می تواند لذت بخش باشد. آنها به شما فرصتی می دهند تا استراحت کنید، از فضای باز لذت ببرید یا به سادگی در فعالیت هایی شرکت کنید که شما را خوشحال می کند. فعالیت بدنی همچنین می تواند به شما در ارتباط با خانواده یا دوستان در یک محیط اجتماعی سرگرم کننده کمک کند.

بنابراین در یک کلاس رقص شرکت کنید، در مسیرهای پیاده روی بروید یا به یک تیم فوتبال بپیوندید. فعالیت بدنی مورد علاقه خود را پیدا کنید و فقط آن را انجام دهید. خسته؟ چیز جدیدی را امتحان کنید یا کاری را با دوستان یا خانواده انجام دهید.

ورزش باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید.

ثابت شده است که ورزش خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و احساس افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می دهد.

تغییراتی را در بخش هایی از مغز ایجاد می کند که استرس و اضطراب را تنظیم می کند. همچنین می‌تواند حساسیت مغز به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش دهد که باعث تسکین افسردگی می‌شود.

علاوه بر این، ورزش می تواند تولید اندورفین را افزایش دهد، که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می کند.

جالب اینجاست که مهم نیست تمرین شما چقدر شدید باشد. به نظر می رسد ورزش بدون توجه به شدت فعالیت بدنی می تواند برای خلق و خوی شما مفید باشد.

در واقع، در یک مطالعه بر روی 24 زن مبتلا به افسردگی، ورزش با هر شدتی به طور قابل توجهی احساس افسردگی را کاهش داد.

اثرات ورزش بر خلق و خوی آنقدر قوی است که انتخاب ورزش کردن (یا نه) حتی در دوره های زمانی کوتاه تفاوت ایجاد می کند.

یک بررسی از 19 مطالعه نشان داد که افراد فعالی که ورزش منظم را متوقف کردند، حتی پس از چند هفته افزایش قابل توجهی در علائم افسردگی و اضطراب داشتند.

8. ورزش می تواند به سلامت مغز و حافظه شما کمک کند

فواید ورزش: ورزش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از حافظه و مهارت های تفکر محافظت کند.

برای شروع، ضربان قلب شما را افزایش می دهد که جریان خون و اکسیژن را به مغز شما افزایش می دهد. همچنین می‌تواند تولید هورمون‌هایی را تحریک کند که رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهند.

به علاوه، توانایی ورزش برای جلوگیری از بیماری مزمن می تواند به مزایایی برای مغز شما تبدیل شود، زیرا عملکرد آن می تواند تحت تأثیر این شرایط قرار گیرد.

فعالیت بدنی منظم به ویژه در افراد مسن اهمیت دارد زیرا افزایش سن – همراه با استرس اکسیداتیو و التهاب – باعث ایجاد تغییرات در ساختار و عملکرد مغز می شود.

نشان داده شده است که ورزش باعث می شود هیپوکامپ، بخشی از مغز که برای حافظه و یادگیری حیاتی است، بزرگ شود، که ممکن است به بهبود عملکرد ذهنی در افراد مسن کمک کند.

در نهایت، نشان داده شده است که ورزش باعث کاهش تغییرات در مغز می شود که می تواند به شرایطی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

خلاصه: ورزش منظم جریان خون به مغز را بهبود می بخشد و به سلامت مغز و حافظه کمک می کند. در میان افراد مسن، می تواند به محافظت از عملکرد ذهنی کمک کند.

10. ورزش می تواند درد را کاهش دهد

فواید ورزش: اگرچه درد مزمن می تواند ناتوان کننده باشد، اما ورزش در واقع می تواند به کاهش آن کمک کند.

در واقع تا سالیان متمادی توصیه برای درمان دردهای مزمن استراحت و عدم تحرک بود. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می کند.

در واقع، یک بررسی از چندین مطالعه نشان داد که ورزش می تواند به کسانی که درد مزمن دارند کمک کند درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

چندین مطالعه همچنین نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند به کنترل درد مرتبط با شرایط مختلف سلامت، از جمله کمردرد مزمن، فیبرومیالژیا، و اختلال مزمن بافت نرم شانه کمک کند.

علاوه بر این، فعالیت بدنی همچنین می تواند تحمل درد را افزایش داده و درک درد را کاهش دهد.

فواید ورزش

11. به مبارزه با افسردگی کمک می کند

فواید ورزش: تحقیقات نشان می دهد که برای موارد خفیف یا متوسط ​​افسردگی، ورزش می تواند یک درمان موثر باشد.

ورزش حساسیت مغز شما را به سروتونین و نوراپی نفرین افزایش می دهد که باعث کاهش احساس افسردگی می شود.

اما فکر نکنید که برای به دست آوردن مزایا نیازی به شروع تمرین برای ماراتن ندارید.

یک مطالعه نشان داد که تنها شش هفته یوگا (علاوه بر درمان استاندارد) برای کاهش افسردگی و حتی اضطراب کافی است. یوگا و پیلاتس همچنین بر تمرینات تنفسی تمرکز می کنند که می تواند استرس را کاهش دهد و آرامش را تقویت کند.

مدیتیشن نیز یکی از روش های مناسب برای مبارزه با افسردگی است. مدیتیشن چیست؟ آموزش مدیتیشنمزایای مدیتیشن

12. باعث می شود احساس بهره وری بیشتری داشته باشید

فواید ورزش: اسحاق نیوتن در حال چیزی بود که گفت: “اشیاء در حال حرکت در حرکت می مانند.” با پمپ اندورفین و افزایش انرژی، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم ادعا می کنند که در روزهایی که ورزش می کنند احساس بهره وری بیشتری می کنند.

دکتر کامپرت می‌گوید که حتی کسانی که دچار افسردگی می‌شوند، به نظر می‌رسد که وقتی ورزش می‌کنند، بهتر عمل می‌کنند، حتی اگر مقدار آن اندک باشد.

دکتر کامپرت می‌گوید: «ممکن است به دلیل حرکت باشد یا ممکن است به این دلیل باشد که فرد واقعاً بلند شد، خانه را ترک کرد و کاری انجام داد.

با این حال، احساس موفقیت بعد از تمرین همیشه هیجان انگیز و انگیزه دهنده است. بعلاوه، ورزش می تواند باعث شود کمتر احساس کسالت و تحریک پذیری کنید و راه را برای یک روز پربارتر هموار کند.

نتیجه گیری درباره مزایا و فواید ورزش

ورزش و فعالیت بدنی راه های عالی برای احساس بهتر، تقویت سلامت و تفریح ​​هستند. برای اکثر بزرگسالان سالم، سازمان های ملی و جهانی بهداشتی این دستورالعمل های ورزشی را توصیه می کند:

  • فعالیت هوازی: حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید داشته باشید. دستورالعمل ها پیشنهاد می کنند که این تمرین را در طول یک هفته پخش کنید و اصلا همه این مقدار را در یک یا روز خاص انجام ندهید. برای ارائه مزایای سلامتی بیشتر و کمک به کاهش وزن یا حفظ کاهش وزن، حداقل 300 دقیقه در هفته توصیه می شود. اما حتی مقدار کمی فعالیت بدنی مفید است. فعال بودن برای مدت زمان کوتاه در طول روز می تواند برای سلامتی مفید باشد.
  • فعالیت های قدرتی: حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را برای تمام ماهیچه ها و عضله های اصلی انجام دهید. سعی کنید یک ست از هر تمرین را با استفاده از وزنه یا سطح مقاومتی به اندازه کافی سنگین انجام دهید تا بعد از حدود 12 تا 15 تکرار، عضلات شما را خسته کند.

ورزش هوازی متوسط ​​شامل فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، شنا و چمن زنی است. ورزش های هوازی شدید شامل فعالیت هایی مانند دویدن، کار سنگین در حیاط و رقص هوازی است. تمرینات قدرتی می تواند شامل استفاده از دستگاه های وزنه برداری، وزن بدن خود، کیسه های سنگین، لوله های مقاومتی یا پاروهای مقاومتی در آب یا فعالیت هایی مانند صخره نوردی باشد.

اگر می خواهید وزن کم کنید، به اهداف تناسب اندام خاصی برسید یا از مزایای بیشتری بهره مند شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که فعالیت هوازی متوسط ​​خود را حتی بیشتر افزایش دهید.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در مورد تناسب اندام خود نگرانی دارید، برای مدت طولانی ورزش نکرده اید، مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت یا آرتریت دارید و به هر شکل فکر می کنید که نباید بدون اجازه پزشک ورزش کنید این کار را انجام دهید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *