هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
what is fiber1

فیبر چیست و چه مواد غذایی از فیبر برخوردار هستند؟

دسته بندی : سلامت
1400/09/24

what is fiber1

در این مقاله از برترآموز قصد داریم که بگوییم فیبر چیست و کدام مواد غذایی دارای فیبر هستند، پس اگر به سلامت خود اهمیت می دهید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در واقع فیبر یکی از مواد مورد نیاز بدن ما می شود. همچنین این ماده در بیشتر مواد غذایی و انواع میوه ها یافت می شود. متاسفانه امروزه، افراد با رژیم هایی که می گیرند میزان کمی فیبر وارد بدن آنان می شود. برای رفع این مشکل توصیه می کنیم تا حد امکان از خوردن میوه ها فارغ نشوید و حتما آن ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

خبر خوب این که شرکت های تولید کننده مواد غذایی سعی دارند تا در مواد غذایی که تولید می کنند فیبر بیفزایند حال اگر دوست دارید بدانید فیبر در چه مواد غذایی یافت می شود، موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.

فیبر چیست؟

قبل از این که بخواهیم در مورد مواد غذایی دارای فیبر صحبت کنیم، بد نیست بدانیم فیبر چیست؟ به طور کلی می توان گفت فیبر نوعی کربوهیدرات می باشد که وجود آن در بدن انسان بسیار با ارزش است. همانطور که کمی قبل تر به آن اشاره ای داشته ایم، فیبر در بیشتر مواد غذایی، غلات و میوه ها یافت می شود.

به این نکته توجه کنید که غذاهایی که از فیبر برخوردار هستند، به راحتی در بدن جذب نمی شود و اگر فکر می کنید فیبر زیادی مصرف کرده اید، در واقع مقدار کمی از آن جذب بدن و دستگاه گوارش خواهد شد.

فیبر ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند: فیبر محلول در آب و فیبر نامحلول

همانطور که از اسمش معلوم است، فیبرهای محلول می توانند در آب حل شوند. این گونه فیبرها قابلیت این را دارند که آب موجود در معده را جذب کرده و به شکل ژله ای دربیایند.

فیبر نامحلول به فیبرهایی گفته می شود که در آب بدن نمی تواند حل شود و به صورت دست نخورده از دستگاه گوارش خارج می شود.

این دو گروه در کنار هم و در مواد غذایی فیبر دار حضور دارند. به طوری که این دو فیبر را به طور همزمان دریافت خواهید کرد.

مواد غذایی که فیبر بالایی دارند

گیاهان جزو گروه مواد غذایی هستند که دارای فیبر می باشد. می توان گفت فیبرهای موجود در گیاهان در قسمت آوند و ساختار میوه ها یافت می شود. به طور خلاصه بافت اسکلرانشیمی گیاهان همان فیبر می باشد.

در ادامه می خواهیم مواد غذایی سرشار از فیبر را به شما معرفی کنیم و بگوییم چه مواد غذایی می توانند فیبر بدن شما را تامین کنند.

فیبر در چه مواد غذایی یافت می شود؟

what is fiber2

گلابی

گلابی یکی از محبوب ترین میوه های کل جهان به حساب می آید که نوع آسیایی آن سرشار از فیبر می باشد. به گونه ای که با مصرف یک گلابی متوسط 10 گرم فیبر به بدن خود وارد می کنید که این مقدار واقعا قابل توجه است.

همچنین از دیگر خواص گلابی آسیایی این است که سرشار از ویتامین K.C می باشد. وجود اسید چرب امگا3 در گلابی از دیگر خواص آن است. این اسید می تواند بر روی کارکرد دستگاه عصبی انسان تاثیر مستقیم بگذارد. پس توصیه می کنیم از خوردن گلابی دریغ نکنید چرا بسیار مقوی می باشد.

انجیر

از دیگر مواد غذایی دارای فیبر انجیر می باشد. شما با خوردن چندین انجیر در طول روز، به راحتی می توانید فیبر بدن خود را تامین کنید. این میوه خوشمزه را هم به صورت خشک شده و هم به صورت تازه میل می کنند. به طور کلی می توان گفت در یک لیوان انجیر خشک، تقریبا 15 گرم فیبر وجود دارد.

گاها بعضی از افراد به خوردن انجیر رغبتی ندارند که به این افراد توصیه می کنیم آن را به همراه سالاد و دسر خود میل کنند چرا که وجود آن بسیار ضروری است. با کمک انجیر به راحتی می توان از رژیم غذایی ایده ال بهره مند بود.

آووکادو

آووکادو یک نوع میوه استوایی می باشد که در بین تمامی افراد جهان محبوبیت دارد. عطر و طعم این میوه فوق العاده خوب است. قابل ذکر است که میزان فیبر دریافتی از آووکادو به نوع آن بستگی دارد حال یعنی چه؟ آووکادوهایی که رنگ تیره دارد، نسبت به دیگر آووکادوهایی که کمی سبزتر هستند، از فیبر بیشتری برخوردار می باشند.

از دیگر ویژگی های میوه آووکادو می توان به وجود پتاسیم، و انواع ویتامین از جمله :C. E. B و .. اشاره کرد.

نخود فرنگی

نخود فرنگی هم از دیگر مواد غذایی دارای فیبر می باشد. از مزایای خوب نخود فرنگی این است که می توان آن را مدت زمانی در فریزر قرار داد و موقع نیاز ا آن استفاده کرد. نخود فرنگی سرشار از ویتامین C می باشد که تاثیر آن در رژیم غذایی فوق العاده است. با مصرف نخود فرنگی دیگر به منابعی که دارای ویتامین سی هستند، احتیاجی ندارید.

شلغم

what is fiber3 (2)

از دیگر مواد غذایی دارای فیبر می توان از شغلم نام برد. با آن که بیشتر افراد به خوردن شلغم علاقه ای ندارند، اما این میوه سرشار از پتاسیم، کلیسم و فیبر می باشد.

به طور تقریبی در هر 50 گرم شلغم، 5 گرم فیبر یافت می شود. بر خلاف تصور افراد این ماده بسیار مقوی می باشد به طوری که بسیاری از متخصصان تغذیه به خوردن آن سفارش می کنند. پس اگر تا به امروز از خواص آن بی خبر بوده اید، از حال به بعد آن را به بشقاب غذایی خود بیفزایید.

کلم بروکلی

اگر می خواهید فیبر زیادی جذب بدن خود کنید، چاره کار شما کلم بروکلی است. چرا که کلم بروکلی در گروه مواد غذایی دارای فیبر می باشد و از انواع ویتامین ها و همچنین آنتی اکسیدان برخوردار می باشد. از دیگر ویژگی های خوب این میوه می توان به خاصیت سم زدایی و ضدسرطانی آن اشاره کرد.

نارگیل

نارگیل جزو منابع غنی از فیبر بوده که سرشار از سلنویم و منگنز می باشد. خوشبختانه مصرف پودر نارگیل هم همانند نارگیل خواص زیادی دارد.

در بعضی از کشورهای به جای استفاده از آرد برای پخت نان، از آرد نارگیل استفاده می کنند. به طور خلاصه نارگیل یک منبع عالی برای دریافت اسیدهای چرب امگا3 است.

توت فرنگی

توت فرنگی هم از مواد غذایی دارای فیبر می باشد که مورد علاقه تمامی سنین است. به طور تقریبی 2 درصد از حجم یک توت فرنگی را فیبر تشکیل می دهد. یکی از بهترین منابع تولید ویتامین C توت فرنگی می باشد و همانطور که گفتیم طرفداران زیادی هم دارد.

پاپ کورن

بله درست شنیده اید پاپ کرن هم در گروه مواد غذایی دارای فیبر است. به این نکته توجه کنید که پاپ کرن هایی که  چربی زیادی دارند، برای افراد چاق توصیه نمی شود.

شکلات تلخ

اگر جزو طرفداران شکلات تلخ هستید، تبریک می گوییم چرا که شکلات تلخ در گروه مواد غذایی دارای فیبر جای دارد. حدود 11 درصد از شکلات تلخ را فیبر تشکیل می دهد و این مقدار نسبتا زیاد است.

فیبر مود در شکلات تلخ، بستگی به میران کاکائو در آن دارد. بنابراین اگر می خواهید فیبر بیشتری وارد بدن شما شود، توصیه می کنیم از شکلات های تلخ 70 درصد به بالا استفاده کنید.

عدس

عدس سرشار از فیبر محلول می باشد که می توان از آن به عنوان منبع فسفر و مواد معدنی یاد کرد. یکی از بهترین منابع تامین آهن هم عدس می باشد که مصرف آن بسیار توصیه می شود. در هر صد گرم عدس، تقریبا 8 گرم فیبر وجود دارد.

کلام آخر به طور خلاصه مواد عذایی زیادی هستند که از فیبر برخوردار می باشند که ما در این مقاله به شرح اصلی ترین آنها پرداختیم. از اینکه تا انتها همراه ما بوده اید، بی نهایت از شما سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *