هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
قبولی در آزمون نظام مهندسی

شگرد و روش قبولی در آزمون نظام مهندسی چیست؟

دسته بندی : فناوری - کسب و کار
1399/11/27

اگر قصد دارید آزمون نظام مهندسی دهید و شک دارید تو قبولی این آزمون، نگران نباشید در این پست روش هایی بهتون میگیم و آموزش هایی میدیم که قبولی شما صد در صد بشه پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

قبولی در آزمون نظام مهندسی در حقیقت یکی از شروط اصلی فعالیت هر مهندسی به شمار می رود که مایل است در حوزه صنعت ساختمان به عنوان ناظر، طراح نظام مهندسی یا مجری، شروع به فعالیت کند. این آزمون چیزی در حدود 60 سوال تستی دارد که شرط قبول شدن در آن کسب حداقل نمره 50 درصد یعنی پاسخ صحیح به 30 سوال آن است همراه برتر آموز باشید.

شاید تصور کنید جواب دادن به 30 سوال که شرط قبولی در آزمون نظام مهندسی است کار خیلی ساده ای به نظر می رسد. اما در واقع این آزمون به این سادگی ها هم که تصور می کنید، نیست و در حال حاضر خیلی از افراد را مشاهده می کنید که سال ها در این آزمون شرکت می کنند اما تا به حال نتوانسته اند پروانه و مجوز فعالیت خودشان را دریافت کنند.

قبولی در آزمون نظام مهندسی

روش قبولی در آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که چطور می توانید در آزمون نظام مهندسی قبول شوید اما قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم باید عنوان کنیم که موفقیت آزمون نظام مهندسی کار راحتی نیست و بدون شک به سعی و تلاشی دو یا چند برابر نیازمند است. اگر در این آزمون بدون مطالعه وارد شوید از همین الان عنوان کنیم که باید پروانه و مجوز فعالیت خود را به دست فراموشی بسپارید.

برای قبول شدن در این آزمون باید با توجه به یک سری استراتژی ها و اهداف خاص عمل کنید. این آزمون در هر سال در دو نوبت مهرماه و بهمن ماه برگزار و به طبع افراد خیلی زیادی هستند که در این آزمون شرکت می کنند. قبل از هر کاری برای دریافت پروانه اشتغال به کار بایستی در وب سایت دفتر مقررات ملی ساختمان اقدام به ثبت نام آزمون نموده و در آن نمره قبولی کسب کنید. یکی از مواردی که می تواند باعث افزایش دانش شما در هر زمینه ای شود، آموزش زبان انگلیسی است و شما می توانید در کنار تمامی دروسی که برای نظام مهندسی مطالعه می کنید، فراگیری زبان انگلیسی را برای ارتقا سطح دانش خود انجام دهید.

نحوه قبولی در آزمون نظام مهندسی چگونه است؟

این مسیر دارای مراحل متفاوتی است که در این قسمت قصد داریم به صورت تیتروار به این مراحل اشاره کنیم و در ادامه این مراحل را به صورت کامل شرح دهیم:

  • بایستی به مباحث مورد آزمون تسلط نسبی داشته باشید که این امر با تست زنی مبحث به مبحث امکان پذیر خواهد بود
  • فراگیری مباحث مورد آزمون به صورت عمیق و درک سوالات مفهومی
  • یادگیری تکنیک های مدیریت زمان، لیبل زنی، کار با کلید واژه ها و خلاصه نویسی
  • تست زنی کامل با استفاده از سوالات مفهومی و یادگیری مدیریت زمان

مبحث خلاصه نویسی موفقیت در آزمون نظام مهندسی محاسبات

برای قبول شدن در آزمون های نظام مهندسی به خصوص موفقیت آزمون نظام مهندسی محاسبات، می بایستی خلاصه نویسی و بغل نویسی را به صورت مدام در برنامه کاری خودتان قرار دهید. این یعنی به زبان خودتان مطالب پیچیده کتاب را در یک دفتر به صورت خلاصه وارد و یا در کنار کتاب بنویسید. حتی می توانید فرمول ها و الزامات محاسباتی را هم ساده نویسی کنید.

استفاده از لیبل زنی

در این بخش بایستی سعی کنید مباحث و فصل های مهم و ارزشمند آیین نامه را به صورت لیبل بر روی کتاب بچسبانید تا به هنگام آزمون خیلی راحت تر بتوانید به آن دسترسی داشته باشید

هایلایت کردن مطالب مهم آیین نامه

مورد بعدی برای قبولی در آزمون نظام مهندسی تأسیسات مکانیکی، این است که متن های مهم، ارزشمند و پرتکرار آیین نامه را با استفاده از ماژیک های رنگی و مخصوص، هایلایت کنید. این مورد موجب می شود تا خیلی راحت تر بتوانید به موارد مهم دسترسی داشته باشید

استفاده از چارت نویسی بخش های مهم برای قبولی در آزمون نظام مهندسی

یکی از موارد مهم در قبولی در آزمون نظام مهندسی برق که می تواند دسترسی بهتر و راحت تری به صفحات و تیترهای هر فصل از آیین نامه را در اختیار شما قرار دهد، استفاده از چارت نویسی است. در چارت نویسی شما تیترها و بخش های مهم هر فصل از کتاب را به صورت چارت در یک برگه از کاغذ و یا روی یک صفحه خالی از کتاب وارد می کنید تا دسترسی بهتری به آنها داشته باشید.

نحوه کار با کلید واژه ها

یکی از ابزارهای کاربردی و کارآمد در جلسه امتحان و موفقیت در آزمون نظام مهندسی، نحوه کار با کلید واژه ها است که بایستی به خوبی آن را فرا بگیرید. به صورت کلی کلید واژه ها دارای دو بخش بسیار مهم است.

  • استخراج صحیح کلید واژه ها از سوالات
  • نحوه پیدا کردن صفحات کلید واژه ها

تکنیک ها و ترفندهای مدیریت زمان به منظور قبولی در آزمون نظام مهندسی

برای قبولی در آزمون نظام مهندسی باید به این نکته دقت کنید که زمان این آزمون بسیار محدود است و این امکان هم وجود دارد که خیلی از افراد به خاطر مفهومی بودن سوالات در مدت زمان 150 دقیقه نتوانند به 30 سوال پاسخ دهند. پس در این طور مواقع بایستی بدانید که چطور می توانید از تکنیک ها و ترفندهای مدیریت زمان استفاده نمایید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

اما سوالی که ممکن است ذهن خیلی از افراد را به خودش مشغول کند این است:

قبولی در آزمون نظام مهندسی و دریافت پروانه اشتغال چه سودی دارد؟

مهم ترین نکته ای که می توان برای قبولی در آزمون نظام مهندسی بیان کرد این است که تأسیس دفتر مهندسی و یا ثبت یک شرکت حقوقی و همچنین ارتقاء به پایه های بالاتر، منوط بر این است که پروانه اشتغال دریافت کنید.

در کنار این موارد به راحتی قادر خواهید بود از دیگر مهندس های مربوطه هم استفاده کنید تا بتوانید پروژه های بزرگ رشته عمران، تأسیسات و غیره را به دست بیاورید. به طور حتم هر چه دیرتر برای قبولی در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید، فرصت های بیشتری را از دست می دهید.

قبولی در آزمون نظام مهندسی

تنها راهکار قبولی در آزمون نظام مهندسی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی تخصصی در این مورد صحبت کنیم باید اذعان کرد که تنها راه حل و راهکار موجود برای قبولی در آزمون نظام مهندسی به خصوص نظارت و اجرا، استفاده از کلید واژه است. یکی از پیشنهادهای ما برای افرادی که هیچ مطالعه خاصی در زمینه آزمون نظام مهندسی نداشته اند، این است که کتاب مجموعه 22 آزمون نظام مهندسی رشته خودتان را دانلود و یا پرینت بگیرید و از آن استفاده نمایید.

این کتاب در واقع 22 آزمون آخر نظام مهندسی مربوط به هر رشته و گرایش خاص است و پاسخ هایی کامل و تشریحی به هر قسمت از سوالات را در اختیار افراد قرار داده است. برای اینکه بتوانید میزان درصد قبولی در آزمون نظام مهندسی را بالا ببرید حتماً پیشنهاد می کنیم که به صورت آزمایشی 5 آزمون نظام مهندسی را در منزل و بدون در نظر گرفتن زمان از خودتان بگیرید و سپس تلاش کنید جواب های آن را با جستجو کردن در کتاب مقررات ملی ساختمان و دیگر منابع وابسته پیدا کرده و پاسخ دهید.

این امکان وجود دارد که جواب برخی از سوالات را تا 15 الی 20 دقیقه نتوانید پیدا کنید اما جای نگرانی نیست، چرا که این آزمون یک آزمون کاملاً آزمایشی است و همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم تنها راه حل موجود برای موفقیت آزمون نظام مهندسی فقط استفاده از کلید واژه مناسب است.

مرحله بعدی این است که دیگر آزمون های باقیمانده مربوط به سال های گذشته را با استفاده از کلید واژه، حل کنید. این امکان هم وجود دارد که سوالات آزمون های گذشته در آزمون های جدید هم تکرار شود پس سعی کنید پاسخ های به دست آمده را در کتاب مقررات ملی ساختمان و با استفاده از ماژیک، هایلایت کنید تا خیلی سریع تر بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

مزایا و معایب آزمون های نظام مهندسی

لازم به ذکر است که این آزمون دارای مزایا و معایب خاص خودش است و در این بخش از مقاله قصد داریم به آنها اشاره ای کوتاه داشته باشیم:

مزیت های آزمون نظام مهندسی

  • مفید بودن مطالعه مباحث آزمون برای تمامی مهندسین

اولین مزیتی که می توان بیان کرد این است که مطالعه مباحث آزمون نظام مهندسی برای تمامی مهندسین عزیز بسیار مفید است و چه بسا برای شخصی که نام مهندس را یدک می کشد و مایل است یکی از مجوزهای نظام مهندسی را دریافت کند یک امر کاملاً ضروری به حساب می آید. در این بین افرادی که مایل به قبولی در آزمون نظام مهندسی هستند، هم سطح دانش و علم شان اضافه می شود و هم اینکه با آیین نامه ها آشنا خواهند شد.

  • آزمون های نظام مهندسی به صورت جزوه باز یا به اصطلاح اُوپن بوک (open book) است

آزمون هایی که به این شکل انجام می شود این امکان را در اختیار داوطلبین قرار خواهد داد تا از هر کتاب، جزوه آموزشی و یا کمک آموزشی برای قبولی در آزمون نظام مهندسی استفاده کنند. اما در این بین استفاده از موبایل، تبلت و دیگر وسایل تقلب به شمار می رود

  • آزمون نظام مهندسی محدودیت قبولی ندارد

محدودیت قبولی در آزمون نظام مهندسی در چنین آزمون هایی معنا و مفهوم خاصی ندارد و این یعنی تمامی مهندس هایی که در این آزمون شرکت کرده اند قادر خواهند بود با جواب دادن به 30 سوال، قبول شوند. حتی احتیاجی به وقت گذاشتن خیلی زیاد برای مطالعه نیست. اگر 2 ماه به صورت مداوم و مستمر مطالعه کنید برای قبولی در آزمون نظام مهندسی کافی خواهد بود. چرا که قبول شدن در چنین آزمون هایی بیشتر به مهارت و استراتژی شما بستگی دارد. خیلی از افراد هستند در زمینه آموزش اتوکد و آموزش 3dmax فعالیت میکنند که این مورد نیز اهمیت دارد.

در کنار دو رشته بالا، آموزش فوتوشاپ نیز می تواند به عنوان یک درآمد جانبی برای افراد بسیار مناسب باشد. چرا که با افزایش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی تقاضا برای طراحی بنر و لوگو بسیار زیاد است و شما می توانید در کنار تمامی تلاش هایی که برای افزایش درآمد از طریق قبولی در آزمون نظام مهندسی انجام می دهید؛ یادگیری این مهارت را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

معایب آزمون نظام مهندسی

  • تعداد منابع آزمون نظام مهندسی بسیار زیاد است. منابع زیاد می تواند موجب سردرگمی افرادی شود که مایل به شرکت در چنین آزمون هایی هستند
  • سوالاتی که در آزمون نظام مهندسی وجود دارد از سطح بسیار بالایی برخوردار است. یکی از دلیل های این مورد جزوه باز بودن آن است.
  • آزمون از وقت کافی برای پاسخگویی برخوردار نیست. برای این آزمون حداقل 150 دقیقه وقت برای پاسخ دادن به 60 سوال تعیین کرده اند و متأسفانه به دلیل منابع زیادی که در آن وجود دارد بسیاری از داوطلبان از نداشتن وقت کافی شکایت کرده اند

نکته بسیار مهم

قبولی در آزمون نظام مهندسی پایان کار نخواهد بود

اگر تمامی موارد و نکاتی که در بالا بیان کردیم را انجام دهید به احتمال خیلی زیاد قبولی شما در آزمون نظام مهندسی صد در صد خواهد بود. ولی این نکته را فراموش نکنید که قبول شدن در چنین آزمون هایی یعنی شروع یک راه تازه. زمانی که مجوز پروانه ساختمانی برای شما صادر شد، یک کارتابل در وب سایت سازمان برای شما فعال می شود که در صف ارجاع کار نظارت قرار خواهید گرفت.

نظارت ساختمان یک کار بسیار پر مسئولیت به شمار می رود و از همین ابتدای کار بایستی خود را برای تمامی چالش هایی که در ادامه با آن مواجه می شوید، آماده کنید. در این بین بایستی مهارت ها و تخصص های خودتان را در امر نظارت بهبود ببخشید. از جمله این مهارت ها می توان به تسلط بر نقشه خوانی و نکات اجرایی سازه ها، تسلط بر قوانین و مسائل حقوقی، نگارش نامه و گزارش نویسی اشاره کرد.

شگرد و روش قبولی در آزمون نظام مهندسی چیست؟

مهندسین عزیز شاید اسم آزمون نظام مهندسی به گوش شما آشنا و ترسناک باشد اما دیر یا زود برای دریافت پروانه و مجوز نظام مهندسی باید در این آزمون شرکت نمایید که خوب مسلما این آزمون مانند تمامی امتحاتات شیوه‌ها و روش‌های مخصوص به خود را دارد. برای موفقیت در آزمون نظام مهندسی باید اطلاعات خوبی را داشته باشید تا خودتان را آماده نمایید.

آیا قبولی آزمون نظام مهندسی آسان است؟

زمانی که می‌خواستیم در آزمون کنکور شرکت کنیم پر تکرارترین سوالی که میان ما بوجود می‌آمد این بود که آیا کنکور سخت یا آسان است؟ دقیقا آزمون نظام مهندسی هم همین چالش را دارد و همه داوطلبین به این فکر می‌کنند که آیا این آزمون آسان است؟

طبیعتا هر آزمونی نیازمند تمرین و مطالعه دقیق دارد و شما نمی‌توانید بدون هیچ تلاشی موفق بشوید. آزمون نظام مهندسی هم خارج از این قانون نیست و نیازمند تلاش شما است.

چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول بشویم؟

از آنجایی که ما انسان‌ها همیشه به دنبال راه‌ها و روش‌های خاص برای قبولی هستیم، در ادامه تعدادی از شگردها را با یک دیگر برای قبولی در آزمون نظام مهندسی  بررسی خواهیم کرد.

  • منابع را آماده کنید.

منابع مورد مطالعاتی شما جزو یکی از مهم‌ترین شگردها برای قبولی در آزمون نظام مهندسی است. این که شما بدانید چه منبعی را مطالعه کنید تا قبولی نهایی داشته باشید خوب قدم بزرگی در این آزمون است. بیشتر منابع آزمون نظام مهندسی در اینترنت موجود و قابل دانلود هستند. از آنجایی که این امتحان به اصطلاح اپن بوک یا جزوه باز است ؛ برای روز آزمون باید این منابع را به طور فیزیکی تهیه کرده و سر جلسه ببرید.

  • خلاصه نویسی کنید.

منابع آزمون نظام مهندسی بسیار زیاد است و برای دوره و مطالعه شما قطعا نمی‌توانید تمامی منابع را مرور کنید پس برای قبولی آزمون نظام مهندسی حتما خلاصه نویسی داشته باشید.

  • استفاده از نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی

خیلی از افراد اعتقاد دارند که آزمون نظام مهندسی هر سال در حال سخت شدن است، البته که سخت شدن آزمون نظام مهندسی می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد و شما برای این که به این موضوع اشراف داشته باشید می‌توانید نمونه سوالات گذشته آزمون نظام مهندسی را مطالعه نمایید.

  • مدیریت زمان داشته باشید.

یکی از راه‌ها و شگرد‌های قبولی در آزمون نظام مهندسی این است که داوطلبین با فکر جزوه باز بودن امتحان فکر می‌کنند که زمان نامحدود هم دارند که خوب مسلما همین نکته امتیاز منفی برای آن‌ها حساب می‌شود و باعث می‌شود که سر جلسه زمان زیادی را از دست بدهند.

آیا تقلب در آزمون نظام مهندسی راحت است؟

مبحث تقلب کلا جزو موارد دوست داشتنی برای هر دانشجویی است اما باید بگم که برای آزمون نظام مهندسی فکر و خیال تقلب کردن را اصلا نداشته باشید. البته که به خاطر جزوه باز بودن این امتحان درصد تقلب بالا می‌رود ولی هر ساله این آزمون با مراقبت‌های زیادی برگزار می‌شود. در حالت کلی پیشنهاد نمی‌شود که به فکر تقلب در این آزمون باشید.

 

نویسنده : محسن حبیبی راد

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. م

    اگر تمامی موارد و نکاتی که در بالا بیان کردیم را انجام دهید به احتمال خیلی زیاد——– آزمون نظام مهندسی صد در صد خواهد بود متن اصلاح شودکلمه قبولی جا افتاده

    1. محسن حبیبی راد

      ممنون از شما اصلاح شد