هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
لیست مهارت‌ های شغلی

لیست مهارت‌ های شغلی که برای استخدام به آنها نیاز دارید!

1401/02/26

یکی از مواردی که بسیار زیاد در بین کارجو ها رایج است این است که با وجود مهارت در شغل خود باز هم نمیتوانند شغل مورد نظر و ایده آل خود را پیدا کنند. یکی از دلایلی که به این کار موفق نمیشوند این است که مهارت های شغلی ساده و لازمی را برای کسب و کار بلد نیستید و همین موارد باعث میشود که نتوانید پروژه ها و موقعیت های شغلی خوبی را کسب نمایید. اگر شما هم جزو این موارد هستید امروز راه حل نجات برای فرار از این مشکلات برای شما فراهم شده است و میتوانید با یادگیری این مهارت ها شغل رویایی خود را پیدا کنید. پس در ادامه همراه برتر آموز باشید تا به توضیح مفصل لیست مهارت‌ های شغلی که برای استخدام به آنها نیاز دارید بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • مهارت شغلی چیست؟
  • انواع مهارت های شغلی

مهارت شغلی چیست؟

در ابتدا میخواهیم راجب به مهارت شغلی صحبت کنیم که این موضوع فراگیر شده اصلا یعنی چی؟ مهارت های شغلی به مجموع ویژگی ها و فعالیت هایی گفته میشود که شما بدست می آورید و در آن ماهر می شوید تا در نهایت بتوانید شغل هایی که به شما محول میشود را به نحو احسن انجام دهید. هر شغلی نیاز به مهارت های کاری و شغلی خاص خودش را دارد. برای مثال اگر مهندس کامپیوتر هستید باید مهارت های شغلی زیر را در خود تقویت نمایید:

  • طراحی سایت
  • برنامه نویسی
  • طراحی گرافیکی
  • تعمیرات سخت افزاری
  • تخصص در نرم افزار و….

و یا برای مثال بیشتر یک مهندس برق نیاز است تا توانایی های زیر را داشته باشد:

  • نقشه کشی
  • طراحی تاسیسات برقی
  • محاسبات الکتریکی
  • آشنایی با ابزار های مهندسی برق
  • آشنا به زبان برنامه نویسی و…

شاید الان با خودتان فکر کنید که برای یادگیری تمام مهارت های شغلی نیاز است که زمان و هزینه های زیادی را صرف کنید تا تمامی مهارت را یاد بگیرید و این عملا کار سختی است. کاملا حق با شماست، نیازی نیست که شما تمامی مهارت های گفته شده را بلد باشید و اگر بخواهیم منطقی باشیم تمامی مهارت ها هم در یک عنوان شغلی جای نمیگیرد و شرکتی نیست که تمامی مهارت ها را از یک نفر بخواهد. شما باید با توجه به علاقه و نیاز شرکتی که میخواهید در آن استخدام شوید به یادگیری مهارت های مورد نیاز بپردازید. معمولا اگر در یک یا دو مورد از مهارت ها قوی باشید میتوانید شغل ایده عالی را برای خود پیدا نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین مشاغل برای افراد درونگرا و برونگرا را مطالعه نمایید.

انواع مهارت های شغلی

مهارت های شغلی به صورت کلی به دو دسته مهارت سخت و مهارت نرم تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر کدام از این مهارت ها می پردازیم.

مهارت نرم:

مهارت های نرم به آن دسته از مهارت ها گفته میشود که کارجو ها باید ویژگی های فردی را در خود تقویت نماید که در برخی از افراد این ویژگی ها جزوی از شخصیت وی میباشد. در حالت کلی برای ویژگی های مهارت نرم شغلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعهد و مسئولیت پذیری در حین کار
  2. داشتم نظم در کار
  3. دقت بالا هنگام انجام وظایف
  4. قدرت حل مسئله در مواجه با مشکلات کاری
  5. توانایی انجام کار گروهی و سازگاری با انواع شخصیت ها

این موارد گفته شده اصلی ترین مهارت های نرم در حین کار کردن میباشد که شما با هر عنوان شغلی نیاز دارید این مهارت ها را فرا گرفته و در خود تقویت نمایید.

مهارت سخت:

در کنار مهارت های نرم برای استخدام شما به مهارت های تخصصی تر که  به آن مهارت نرم گفته میشود نیاز دارید. تنها با دانش مهارت نرم نمیتوان عنوان شغلی را کسب کرد بلکه مهارت های نرم در کنار مهارت های سخت میتواند به صورت مکمل عمل کند و شانس شما را برای پیدا کردن شغلی ایده آل افزایش دهد. مهارت های سخت به مجموع مهارت هایی گفته میشود که فرد با توجه به علایق خود تحصیلات دانشگاهی، تحصیلات در موسسات آزاد و… میپردازد و سپس بر اساس مهارت هایی که فرا گرفته به دنبال شغل ایده آل میگردد.

خوب تازه در این قسمت داستان ما شروع شده و میخواهیم بگوییم که حتی داشتن این مهارت ها هم ممکن است شما را به شغل ایده آل خود نرساند و باید مهارت هایی جز این هم در خودتان پرورش دهید. مهارت های زیر ربطی به مدرک تحصیلی و نوع کار شما ندارد این مهارت ها را باید برای بهتر شدن در محیط کار خود بیاموزید. در ادامه لیست مهارت‌ های شغلی که مورد نیاز است را بررسی میکنیم و هر یک را به صورت مفصل توضیح میدهیم. لیست مهارت‌ های شغلی های زیر مجموعه ای از مهارت های نرم و سخت میباشد.

داشتن مهارت های کامپیوتری (کار با اکسل، ورد و…. )

امروزه داشتن مهارت های کامپیوتری لازمه کار کردن در شرکت های مختلف میباشد. اگر الان 20 سال گذشته بود این آپشن به عنوان مزیت مهم گفته میشد و اگر کسی مهارت کامپیوتری داشت صد در صد استخدام میشد، اما امروزه داشتن مهارت کامپیوتری به عنوان پیش فرض کار حساب می شود و همه ی کارفرما ها انتظار دارند تا شما این مهارت را فرا گرفته باشید. برنامه‌هایی مانند ورد (Word) و اکسل (Excel) را می‌توان به عنوان پرکاربردترین برنامه‌های کامپیوتری دانست که در بسیاری از موقعیت‌های شغلی و در تمام شرکت‌ها، مورد استفاده فراوان قرار می‌ گیرند. برخورداری از تسلط کافی به این برنامه‌ها می‌تواند مسیری هموار را برای استخدام شما به همراه داشته باشد. اگر کار با این موارد را بلد نیستید پیشنهاد میشود حتما دوره های آموزشی در این زمنیه را بگذرانید. البته ما برای شما در برتر آموز برای راحتی کار آموزش اکسل را طراحی کرده ایم که میتوانید با مطالعه این محتوا مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

آشنایی با حداقل یک زبان خارجه

یکی از مهارت هایی که امروزه به عنوان پیش فرض برای کارجویان در نظر گرفته میشود، آشنایی با حداقل یک زبان خارجی میباشد، افراد باید در حد نیاز با یک زبان خارجی به خصوص زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند، (حتی کار کردن با نرم افزار های کامپوتر هم به یک سطح لازمی از زبان انگلیسی نیاز دارد.) سعی کنید با زمان گذاشتن حداقل 1 الی 2 ساعت در روز دانش زبان انگلیسی خود را افزایش دهید. همین مورد کوچک به طرز چشم گیری روی استخدام شما موثر است.

البته با توجه به عوامل مختلف مانند زمینه کاری و نیازهای شرکت، ممکن است سطح مختلفی از آشنایی به یک زبان مورد توجه قرار گیرد و یا حتی به آشنایی با زبان های خارجی دیگری مورد نظر باشد. بنابراین قبل از ارائه درخواست برای استخدام در یک موقعیت شغلی، حتما به نیازهای اعلام شده از طرف کارفرما توجه کنید. معمولا در آگهی‌های استخدامی به داشتن آشنایی به زبان‌های خارجی و سطح مهارت های مورد نیاز نیز اشاره می‌شود و شخص بررسی رزومه‌ ها نیز به این موضوع در رزومه کارجویان توجه ویژه‌ ای می‌ کند. خبر خوب این است که باز هم برتر آموز دوره ای ویژه برای شما تحت عنوان آموزش زبان انگلیسی در نظر گرفته است که میتوانید مهارت خود را تقویت نمایید. اگر به دبگر آموزش های زبان نیاز دارید میتوانید محتوا های مفید و سودمند آموزش زبان آلمانی و یا آموزش زبان ترکی را مطالعه نمایید.

مهارت‌ های شغلی

توانایی مشارکت در کار تیمی داشته باشید.

در اکثر شرکت ها با موضوعات کاری مختلف، شما نیاز دارید که با دیگر افراد تعامل داشته باشید و به اشتراک داده با یک دیگر بپردازید. این که شما در کار خود مهارت قوی ای داشته باشید اما نتوانید در کار تیمی مشارکت داشته باشید عملا برای ما بی فایده خواهد بود چون امروزه در بیشتر کسب و کار ها شما نیاز به کار تیمی دارید. برای مثال تیم تولید محتوا با همکاری یک دیگر به درج محتوا در سایت میپردازند، تیم مارکتینگ به کمک یک دیگر به تبلیغات و جذب مشتری میپردازند و بدین صورت عمل میکنند که هر فرد با در نظر گرفتن توانایی های خود به انتقال دیتا و دانش به افراد هم گروهی خود میپردازد تا در نهایت خروجی خوبی از کار بدست بیاید. بعضی وقت ها شما یک کارمند ساده نیستید و مدیر و مسئول بخشی از کسب و کار خود می شوید که لازمه کار در چنین شرایطی داشتن توانایی مشارکت در کار تیمی میباشد. اگر فردی هستید که علاقه به کار تیمی ندارید و میخواهید در سازمان های بزرگ کار کنید باید حتما این دانش را در درون خود پرورش دهید.

در کار خود خلاقیت داشته باشید!

شما در هر کسب و کاری و با هر موضوعی لازم است در کار خود خلاقیت داشته باشید. با داشتن خلاقیت های لازم میتوانید روتین کار خود را به فضایی شاد تر هم تبدیل نمایید. اگر رشته فعالیت کاری شما هنری میباشد که داشتن خلاقیت لازمه ادامه دادن این کار است اما در رشته های دیگر که به اصلاح جدی تر و خشک تر است با داشتن خلاقیت میتوانید جایگاهی متمایز برای خود ایجاد نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله راهنمای مصاحبه آنلاین را مطالعه نمایید.

مهارت رزومه نویسی

رزومه یک سند از شرح اطلاعات فردی، اطلاعات کاری ، سوابق تحصیلی، مهارت ها، دستاورد ها و…. هر شخص میباشد که باید قبل از استخدام در هر شرکتی آن را به مدیرعامل ارائه دهد. این که شما بدانید چه مواردی را در رزومه ذکر کنید یا اینکه کدام موارد با الویت بالایی نوشته شود هنر رزومه نویسی است. خیلی از افراد با داشتن توانایی های خیلی خوب در کار ، توانایی روزمه نویسی ندارند و نمی توانند تمامی ویژگی ها خود را در یک رزومه بیان کنند، همین موضوع باعث میشود که در شغل های ایده آلی نتوانند استخدام شوند. اگر فکر میکنید که شما هم جزو این دسته هستید پیشنهاد میشود حتما مقاله آموزش رزومه نویسی را مطالعه نمایید تا بتوانید نتیجه خوبی را در مراحل استخدام بدست آورید.

شبکه سازی و ارتباط موثر

خیلی از اوقات وجود دارد که بعضی از عنوان های شغلی بدون اینکه آگهی شوند پر میشود. پر شدن این عنوان ها به شبکه سازی و ارتباط موثر بستگی دارد. هر چقدر تعداد افرادی که شما را می‌شناسند و با شما ارتباط برقرار کرده اند و گفتگو می‌ کنند بیشتر باشد، شانس شما برای یافتن شغل مورد نظرتان بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که بدانید که افراد حتماً نباید از بین کسانی باشند که شما تا حالا آن‌ ها را ندیده‌اید، بلکه آن‌ها می‌توانند از بین اقوام و فامیل نزدیک شما باشند یا اینکه پدر یا مادر دوستانتان باشند که به‌ راحتی هم می‌ توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.در خیل یاز کسب و کار ها دیدخ ایم قبل از اینکه آگهی برای استخدام درج کنند از کارمندان میخواهند که اگر فردی ماهر و آشنا در این زمینه میشناسند معرفی کنند و در خیلی از مواقع افراد به این صورت استخدام میشوند.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش پیشرفت شغلی را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی لیست مهارت‌ های شغلی صحبت کنیم و مهم ترین مسائلی را که شما در انتخاب شغل ایده آل خود نیاز دارید بیان کنیم. این نکته را همیشه در نظر بگیرید که سعی کنید شغلی را انتخاب کنید که بیشترین علاقه به آن را دارید و میتوانید تا ابد آن را دوست داشته باشید. به دانش فعلی خود اکتفا نکنید؛ حتی اگر در سازمان خوبی هم اسخدام شدید همواره با ارتقا و آپدیت نگه داشتن دانش خود به ارتقاء و پیشرفت شغلی خود کمک نمایید. اگر تجربه ای در زمینه پیدا کردن شغل خود و یا لیست مهارت‌ های شغلی دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.  همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *