هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ماتریس بازاریابی محتوا برتر آموز

ماتریس محتوا چیست؟ آموزش طراحی ماتریس بازاریابی محتوایی

1401/09/13

اگر در فضای مارکتینگ فعالیت داشته باشید قطعا با اهمیت محتوا آشنا هستید ، یک تولید محتوای خوب و حرفه‌ای می‌تواند فرصتی ایجاد کند تا شما بتوانید به هدف کسب و کار خود برسید ، جالب است بدانید که شما در هر مرحله از کسب و کارتان از جذب مشتری تا خرید مشتری به محتوای متفاوت نیاز دارید و در حالت کلی شما باید در هر مرحله آماده تولید محتوای جدید و کاربردی باشید. زمانی که اهمیت محتوا را درک کرده باشید باید در این فضا اطلاعات خود را افزایش بدهید و قرار است که در این سری از مقالات برتر آموز به توضیح کامل بپردازیم. پس همراه ما باشید.

ماتریس محتوا چیست؟ سوالی پر کاربرد که امروزه تمامی تولید کنندگان محتوا به دنبال این هستند که بتوانند اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کنند.

الان افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند ، برخی که فکر می‌کنند با بیان اسم ماتریس می‌خواهیم یک مسئله ریاضی حل کنیم و برخی دیگر می‌دانند که قرار است به چه نکاتس برسیم.

مهم‌ترین نکته در همراهی این مقاله این است که اهمیت محتوا را باید به خوبی بدانید و اگر هنوز با تولید محتوا کردن آشنا نیستید پیشنهاد می‌شود آموزش تولید محتوا را مطالعه نمایید.

فرقی ندارد شما سئوکار یا متخصص دیجیتال مارکتینگ و یا بخش پشتیبانی مشتریان هستید اگر با کاربر و مشتری سر و کار دارید با اصول محتوا را بدانید ، البته که در سئو و دیجیتال مارکتینگ تخصص تولید محتوا حرف اول را می‌زند.

اگر به سئو علاقه دارید ولی اطلاعات مفیدی درباره آن ندارید پیشنهاد می‎‌شود آموزش سئو برتر آموز را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • ماتریس محتوا چیست؟
  • چگونه ماتریس محتوا طراحی کنیم؟
  • ویژگی‌های مثبت ماتریس بازاریابی محتوایی چیست؟

ماتریس محتوا چیست؟

زمانی که اسم ماتریس را می‌شنویم همه ناخودآگاه به یاد ماتریس در ریاضیات می‌افتیم که خوب طبیعتا در ماتریس محتوا هم می‌خواهیم به مفهوم اصلی ماتریس این بار در محتوا اشاره کنیم.

content marketing matrix یا ماتریس بازاریابی محتوا یک نقشه راه برای مراحل سفر مشتریان شما است.

ماتریس تولید محتوا به تبم تولید محتوا کمک می‌کند که در هر لحظه چه محتوایی برای کاربران تولید کنند.

شما در طول فعالیت کسب و کار خود باید بتوانید برای هر مرحله از کارتان یک محتوا تولید کنید.

محتوایی که برای مشتری که در مسیر اول قیف فروش است قطعا با مشتری در انتهای قیف فروش متفاوت است.

شما برای آگاهی از برند به یک محتوا و برای فروش مجدد به مشتریان به نوع دیگری از محتوا نیاز دارید.

بررسی ساختار ماتریس محتوا چیست؟

خوب الان نیازه که یک ذره من ریاضی باد بدم  به طور کلی ماتریس از دو محور عمودی و افقی تشکیل می‌شه که در محور عمودی و افقی یکسری از اعداد قرار می‌گیره .

خوب حالا در ماتریس بازاریابی محتوا ما چه ساختاری داریم؟

محور افقی : در محور افقی شما در مرحله آگاهی از سفر مشتری هستیدکه هرچه از سمت چپ ماتریس به سمت راست حرکت کنیم ، به مرجله خرید مشتری نزدیک می‌شویم.

محور عمودی : در محور عمودی شما با احساسات و منطق افراد سر و کار دارید.در بالاترین محور عمودی شما محتواهایی را دارید که به احساسات افراد وابسته است و هرچه به سمت پایین حرکت کنید به محتواهای منطقی نزدیک می‌شوید.

این توضیح ساختار content marketing matrix یا ماتریس بازاریابی محتوا می‌باشد.

ما ساختار ماتریس محتوا را به خوبی توضیح دادیم و با استفاده از همین تعریف می‌توان می‌توان ماتریس بازاریابی محتوا را به چهار قسمت تقسیم کرد:

ماتریس محتوای سرگرم کننده

شما در مرحله اول فروش و تولید محتوا به مشتریان سعی می‌کنید تا بتوانید محتواهای سرگرم کننده تواما با آگاهی بخشی و آموزش تهیه نمایید.

دقیقا هم در محتوای سرگرم کننده هدف ما این است که بتوانیم با سرگرمی به جذب مشتری بپردازیم.

حتی در این مواقع نیاز است تا افراد را از نظر احساسی هم بر انگیخته کنیم.

در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام بارها مشاهده کرده‌اید که برخی از کسب و کارها اقدام به درج مسابقه برای جذب محتوا می‌کنند ، این موضوع دقیقا همان ماتریس سرگرم کننده است.

چند نوع محتوای سرگرم کننده داریم؟

  1. بازی به صورت گیمیفیکیشن
  2. مسابقه
  3. تولید محتوا در بلاگ
  4. تولید محتوای ویدیویی
  5. کتاب الکترونیکی

و….

ماتریس محتوا برتر آموز

این ماتریس را به طور کامل در تصویر بالا بررسی می‌کنیم.

محتوای الهام بخش

در محتوای الهام بخش شما باید مشتری را ترغیب به خرید کنید. در این مرحله دیگر تولید محتوای آگاهی از برند نیازی نیست و تنها کافیست با تولید محتوا روی احساسات افراد تاثیر بگذارید.

حالا این محتوا الهام بخش یعنی چی؟

کسب و کارها معمولا در وبسایت و شبکه اجتماعی خود برای جذب مشتری از مسابقات استفاده می‌کنند که هدف از این مسابقات آگاهی از برند است ، مخاطبین زیادی شما را از طریق این مسابقه شناسایی می‌کنند ، حالا نوبت این است که این مخاطبین را در مسیر خرید قرار دهید.

حالا کافیست با اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات با افراد مشهور و محبوب اعتماد این مشتری‌ها را بدست آورید و در قیف فروش آنها را حرکت بدهید.

با این کار درست در مسیر محتوای الهام بخش قرار گرفته‌اید.

توضیح خلاصه‌ای قی فروش :

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود.

مرحله بعدی Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کنار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری می‌شود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته می‌شود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

ماتریس محتوای آموزشی

در ماتریس محتوای آموزشی این بار شما نه از احساسات بلکه از منطق باید مشتری را تحت تاثیر قرار بدهید ، متاسفانه در همه‌ی مشاغل و محصولات شما نمی‌توانید تنها از محتوای احساسی فروش داشته باشید ، بلکه به منطق هم نیاز دارید.

معمولا کسب و کارها در این موقع به سراغ محتوای آموزشی می‌روند.

مثلا فروشنده یک لپ تاپ نمی‌توانند با محتوای احساسی محصول خود را بفروشد بنابراین نیاز دارد تا با تولید محتوای آموزشی مشتری را به خرید متقاعد کند.

سعی کنید با محتوای آموزشی مشتری را به خرید متقاعد نمایید.

چند نوع محتوای آموزشی داریم:

اینفوگرافیک
پست وبلاگ
راهنماهای استفاده از محصولات
اخبار منتشرشده در خبرگزاری‌ها
کتاب الکترونیک

محتوای متقاعد کننده

محتوای متقاعد کننده آخرین نوع محتوایی است که در این ماتریس جای می‌گیرید و با خواند نام آن ممکن است به یاد ماتریس ماتریس محتوای آموزشی بیافتید. این نوع محتوا بیشتر برای مشتریان بالقوه‌ای کاربرد دارد که به خوبی با محصولات شما آشنا هستند و تنها باید برای خرید از شما متقاعد شوند.

محتوای متقاعد کننده برای محصولات و خدماتی به کار می‌رود که هزینه آنها بالاست.

البته اگر شما محصولات گران قیمتی دارید پیشنهاد می‌شود که حتما با روش قیمت گذاری هم آشنا باشید.

چگونه محتوای متقاعد کننده تولید نماییم؟

برگزاری وبینار

ارائه دموی محصول

ارائه دمو خدمات

پاسخ به سوالات متداول

طراحی ماتریس بازاریابی محتوا برتر آموز

چگونه ماتریس محتوا طراحی کنیم؟

سوالی مهمی که الان برای بسیاری از کاربران بوجود آمده این است که چگونه می‌توانیم برای کسب و کار خود یک ماتریس محتوا طراحی نماییم؟

اول از همه باید تیم تولید محتوای خود را تشکیل بدهید ، با توجه به حجم کسب و کارتان می‌تواند این تیم متفاوت باشد. مثلا در کسب و کارهای بزرگ ممکن است این کار را یک چندین نفر و در کسب و کارهای کوچک این کار را یک نفر انجام بدهد.

وضعیت تولید محتوا فعلی کسب و کارتان را بررسی نمایید.

اولین کاری که برای طراحی ماتریس محتوا باید انجام دهید ، این است که وضعیت فلی تولید محتوای خود را بررسی نمایید. مشاهده کنید که نحوه محتوا گذاری شما به چه صورتی است؟

آیا برای درج محتوا در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی جدول زمانبندی مشخصی دارید؟

آیا محتواهای شما صرفا برای فروش تولید می‌شود و یا در کنار آن محتوای آموزشی هم دارید؟

سعی کنید برای بررسی این آمار و ارقام یک بازه زمانی 3 تا 6 ماهه در نظر بگیرید و اگر کسب و کار جدید هستید که خوب مسلما این بخش برای شما حذف می‌شود.

ماتریس محتوا رسم کنید!

بعد از این که محتواهای فعلی کسب و کار خود را بررسی کردید حالا نیاز است که یک ماتریس محتوا رسم کنید. اکنون محتواهای خود را با توجه به ویژگی‌ای که دارند که هر یک از دسته‌های ماتریس محتوا قرار بدهید.

دقیقا این جا مشخص می‌شود که شما در کدام بخش‌ها ضعیف و یا در کدام یک از بخش‌ها قوی هستید.

قطعا در این قسمت در هر کدام از بخش‌ها یک نواقص دارید که باید سعی کنید با مشورت تیم تولید محتوا یک برنامه درج محتوا برای آن قرار بدهید.

ماتریس محتوای رقیب را بررسی نمایید!

سعی کنید یک آمار دقیق از رقبای خود داشته باشید و تا حد امکات برای آنها هم ماتریس محتوا طراحی کنید. این کار باعث می‌شد تا نواقص ماتریس خود را متوجه بشوید و سعی کنید که ماتریسی مشابه رقبا داشته باشید.

چرا؟

جامعه هدف و مشتریان رقبا با شما یکی است و خود طبیعتا شما با درج محتوای بهتر از رقیب می‌توانید این جامعه را به سمت سایت خود هدایت نمایید و فروش را بیشتر کنید.

آموزش طراحی ماتریس بازاریابی محتوا برتر آموز

طراحی ماتریس یا استفاده از پرسونای مشتریان

حالا می‌خواهیم ماتریس محتوا را برای هر کاربر به صورت شخصی سازی شده طراحی نماییم و سعی کنیم با توجه به ویژگی‌های فردی آنها محتوا تولید نماییم. خوب این کار برای کسب و کارهای بزرگ عملا ناممکن است و حتی کسب و کارهای کوچک از انجام این مورد هم ناتوان هستند.

بهترین کار این است که از پرسونای مشتریان استفاده نمایید.

تنها کار این است که باید مشتریان را با توجه به یک ویژگی خاص دسته بندی نمایید ، این ویژگی خاص می‌تواند شامل تحصیلات ، سن ، جنسیت ، شهر محل سکونت و… باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پرسونای مشتری چیست؟ را مطالعه نمایید.

همواره سعی کنید محتوای جدید تولید نمایید!

در این مرحله باید به این فکر کنید محتوای جدید برای کاربران تولید نمایید. این محتوای جدید می‌تواند شامل محتوای ویدیویی ، تصویری ، پادکست و… باشد.

باید این محتوا را به ماتریس محتوایی خود اضافه نمایید.

ویژگی‌های مثبت ماتریس بازاریابی محتوایی چیست؟

خوب حالا نوبت به این رسید که به بررسی ویژگی‌های مثبت ماتریس بازاریابی محتوایی بپردازیم. قطعا تا به الان با اهمیت ماتریس محتوا آشنا شدید اما در ادامه قرار است یکسری از ویژگی‌های مثبت را خیلی بهتر بررسی کنیم.

ماتریس محتوا باعث بهبود عملکر قیف فروش شما می‌شود!

هدف اصلی در هر کسب و کاری این است که شما به فروش بیشتر و یا جذب مخاطب برسید ، ماتریس محتوا شما را به این خواسته می‌رساند.

یکی از ترفند‌های ماتریس محتوا این است که به بیان مشکل می‌پردازد سپس طریقه رفع مشکل را بیان می‌کند و با همین طریق مشتری‌ها در قیف فروش قرار می‌گیرند.

ماتریس محتوا باعث افزایش فروش می‌شود.

ماتریس محتوا فروش کسب و کار شما را افزایش می‌دهد و شما با درج محتوایی که نیاز کاربر را برطرف می‌کند می‌توانید باعث افزایش فروش بشوید.

باعث نظم‌دهی به برنامه زمانی درج محتوای شما می‌شود!

با ماتریس محتوا شما همیشه به صورت منظم یک جدول زمانبندی خوبی برای درج محتوا دارید که یکی از عوامل موفقیت همین دقیق بودن تایم درج محتوا است.

سخن آخر:

با بررسی مقاله ماتریس محتوا چیست؟ سعی کرده‌ایم به طور کامل به بررسی مفهوم ماتریس محتوا بپردازیم و به خوبی برای افراد این موضوع را بیان نماییم. اگر تا به الان اطلاعاتی راجب به ماتریس محتوا نداشتید ، الان وقت این است که حتما برای کسب و کار و پروژه‌های خود از ماتریس محتوا استفاده نمایید.

اگر رئیس یک مجموعه هستید حتما از تیم تولید محتوای خود ، ماتریس محتوا بخواهید و در آخر اگر تجربه‌ای در زمینه موضوع ماتریس محتوا چیست؟ دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید ، ممنون از توجه شما .

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *