هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ 🧐

متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ 🧐

دسته بندی : سئو
1402/02/31

امروزه برای کسب رتبه بهتر در حوزه سئو لازم است که از متا تگ ها استفاده کنید. البته اگر استراتژی درستی برای استفاده از آن نداشته باشید، ممکن است که به سئو سایت شما آسیب وارد کند.

 با مطالعه این مقاله با انواع متاتگ آشنا خواهید شد و از طرفی خواهید توانست با استفاده درست از آن‌ها به موتورهای جستجو و مخاطبین خود کمک کنید که درک کامل و جامعی از متن شما داشته باشند.

سلام بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، 😍🖐🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار جامع و کامل در مورد متاتگ ها. در این مقاله قرار است که یکی از مهمترین پارامترهای سئو یک سایت را بررسی نماییم. در بخش آموزش سئو برترآموز به صورت مفصل به بررسی متا تگ ها پرداخته‌ایم و استراتژی‌های مناسب آن را نیز بررسی کرده‌ایم. با این حال در این مقاله قصد داریم که پاسخ سوال «متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟» را از زوایای مختلف بررسی نماییم. در گذشته سئو کاران تجربی به متا تگ ها توجه کافی نداشتند و فکر می‌کردند که این موضوع یک اصل برنامه نویسی بسیار سخت می‌باشد. با این حال بعد از آمدن پلاگین‌های وردپرسی این موضوع دستخوش تغییرات بسیار زیادی گشت.

در بخش آموزش وردپرس نیز به بررسی کاربردی و استفاده از متاتگ ها پرداخته‌ایم. اما در این مقاله قرار است که عصار مطالب را به صورت مختصر بیان کنیم. قبل از این که به بررسی لایه‌های مختلف این موضوع بپردازیم، بهتر است که چند نکته را به شما یادآور شویم. اولین نکته این است که متا تگ ها به سبب اهمیت بسیار زیادی که دارند، ممکن است در هر آپدیت گوگل دستخوش تغییراتی شوند.

 ممکن است که برخی از آن‌ها تاثیرشان افزایش پیدا کند و برخی دیگر تاثیرشان کاهش پیدا کند. شما به عنوان یک سئو کار باید این موضوع را بررسی نمایید و سعی کنید که با استراتژی مناسب از آن استفاده نمایید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از متا تگ ها با توجه به حوزه کاری شما می‌باشد. با توجه به تنوع متاتگ‌ها در حوزه کاری استراتژی استفاده از آن‌ها متفاوت است.

متاتگ چیست؟

متاتگ به داده‌های کد گذاری شده گفته می‌شود که در منبع سایت به زبان HTML یافت می‌شود. البته به کمک پلاگین‌های وردپرسی برای استفاده از تمام آن‌ها نیاز به کد نویسی نخواهد بود. اگر شما در مرورگر کروم از دکمه F12 استفاده کنید، می‌توانید به کدهای یک سایت دسترسی داشته باشید. در آن بخش به دنبال < head > باشید. کدهایی که در این بخش مشاهده می‌کنید، اکثر مربوط به متا تگ ها می‌باشند. اولین و مهمترین وظیفه متا تگ ها در این است که به موتورهای جستجو کمک کند که درک بهتری از متن شما داشته باشند.

شما باید به یاد داشته باشید که هدف از متاتگ اول از همه درک بهتر موتورهای جستجو می‌باشد. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که الگوریتم‌های موتورهای جستجو را درک کنید. در این صورت می‌توانید استفاده بسیار بهتری از متا تگ ها داشته باشید. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که متا تگ ها جزو ریج اسنیپت ها می‌باشند. این موضوع به این معنی است که شما از متا تگ برای انواع موتورهای جستجو استفاده می‌کنید و این موضوع محدود به گوگل نیست.

این موضوع زمانی برای شما کاربردی خواهد بود که بخواهید سایت خود را به موتورهای جستجو مختلف مانند بینگ و یاهو بهینه سازی کنید. در این صورت داده های سایت شما در تعارض نخواهد بود. به یاد داشته باشید که سئو نیاز به خلاقیت و دانش روز شما خواهد داشت. در صورتی که شما به لایه‌های مختلف یک ابزار توجه نداشته باشید بازدهی استراتژی سئو شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال در این مقاله ما به بررسی متا تگ های سئو و تگ های اصلی سئو سایت خواهیم پرداخت. تسلط شما روی این موارد می‌تواند تا حد زیادی به سئو سایت شما کمک کند. چرا که وبمستران دسته بندی متا تگ ها  را بسیار متنوع و جامع می‌دانند.

متاتگ چیست؟

انواع متا تگ های مهم برای سئو سایت چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، متا تگ‌ ها انواع بسیار متفاوتی دارند. به همین دلیل ما برای سئو بهتر سایت خود به برخی از آن‌ها نیاز خواهیم داشت. البته توجه داشته باشید که متا تگ ها زمانی برای سئو سایت شما معجزه می‌کنند که زیر ساخت سایت شما نیز مناسب باشد. اگر شما در سایت خود از محتوای مناسب استفاده نکنید، بهترین و فنی ترین متا تگ ها نیز نمی‌توانند رتبه سایت شما را بهبود بخشند. از طرفی برخی از این متا تگ ها به صورت یکتا استفاده می‌شوند. اگر شما بخواهید برای بهبود سئو سایت خود آن را تکرار کنید با مشکلات بسیار بزرگی مواجه خواهید شد.

تگ های سئو سایت به عنوان یک عامل مکمل شناخته می‌شوند. در نتیجه شما باید اصول اصلی سئو را رعایت کنید و سپس برای بهبود دیگر بخش‌های آن از انواع متا تگ استفاده نمایید. در نهایت توجه داشته باشید که تمامی متا تگ هایی که در این بخش به شما آموزش داده می‌شود، تا قبل از آپدیت هسته گوگل اعتبار خواهند داشت. چرا که ممکن است که بعد از آپدیت هسته گوگل استراتژی استفاده از آن‌ها دستخوش تغییراتی شود. البته بعد از این رویداد تمامی اطلاعات این صفحه آپدیت خواهد شد. به عنوان مثال در گذشته استفاده از توضیحات متا می‌توانست رتبه سایت شما را بهبود بخشد.

اما به دلیل تکنیک‌های سنو کلاه سیاه و کیبورد استاف بسیار قوی در این بخش گوگل تاثیر آن را تقریبا به صفر رساند. اگر شما از توضیحات متا استفاده کنید، مخاطب شما درک بهتری از صفحه سایت شما خواهد داشت. اما رتبه و کیفیت سایت شما نمی‌تواند به واسطه آن بهینه شود. از طرفی استفاده نکرده آن نیز ممکن است اندکی روی آمارهای خروجی سایت شما تاثیر داشته باشد. با توجه به این مثال‌ها فکر کنم متوجه هدف ما در استفاده از متا تگ ها شدید. در این مقاله قرار است که به سوال «متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟» یک پاسخ همه جانبه ارائه کنیم.

1.    متا تگ keyword چیست؟ « meta keywords html »

در پاسخ به سوال «متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟» یکی از متا تگ هایی که معمولا به شدت مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، متا تگ keyword می‌باشد. متا تگ کلمات کلیدی « در بخش توضیحات متا »  در گذشته به صورت کد نویسی برای یک محتوا مورد استفاده قرار میگرفت. هدف از متا تگ کلمات کلیدی این بود که به موتورهای جستجو بفهماند که هدف ما در این مقاله بررسی چیست. فرم و حالتی که از متا تگ کلمات کلیدی استفاده می‌شد، مانند بخش زیر بود.

<meta name = “keywords” content = “Keyword1، Keyword2، Keyword3”>

البته این نحوه استفاده در پلاگین وردپرسی و یا دیگر پلاگین‌ها به صورت کامل دستخوش تغییر شده است. زمانی که شما به بخش سئو پلاگین یوآست نیم نگاهی داشته باشید. در آخرین بخش صفحه مقاله، دسته بندی، محصول و … یک بخش برای کلمه کلیدی قرار داده است. شما در این بخش می‌توانید کلمه کلیدی خود را قرار دهید. در این صورت نیازی به وارد کردن کلمات کلیدی به صورت کد نویسی نخواهید داشت. با این حال پیشنهاد ما این است که روی پیوستگی و نوع محتوای خود نیز تمرکز کافی داشته باشید. چرا که از سال 2002 به مراتب استفاده از کلمات کلیدی (Meta Keywords) ارزش کمتری پیدا کرده است و در سال 2023 محتوای سایت شما از جهات بسیار متفاوتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و (Meta Keywords) به شدت کم اثر شده است.

در گذشته سئو کاران کلاه سیاه با استفاده از Meta Keywords و از طرفی ترکیب آن با کیبورد استاف « تکرار بدون معنی کلماتی کلیدی به صورت برچسب »  جایگاه بسیار خوبی به دست می‌آورند. در صورتی که محتوای سایت آن‌ها کیفیت مناسبی نداشت. به عنوان مثال شما به دنبال آموزش اینستاگرام بودید. زمانی که این عبارت را جستجو می‌کردید به جای اینکه به نکات آموزشی دست پیدا کنید به کلی سایت تبلیغاتی با تگ کلمات کلیدی متا تگ دست پیدا می‌کردید. دقت داشته باشید که در برخی از موتورهای جستجو مانند بینگ استفاده از تگ متا بدون داشتن محتوای مناسب برای آن ممنوع است.

 متا تگ keyword چیست؟ « meta keywords html »  

2.    تگ‌های کنونیکال (Canonical Tags)

 یکی از متا تگ هایی که به صورت بسیار زیادی روی سئو سایت شما تاثیر میگذارد، تگ‌های کنونیکال (Canonical Tags) می‌باشد. همانطور که می‌دانید موتورهای جستجو با محتوای تکراری به شدت مشکل دارند و امتیاز یک سایت را به خاطر استفاده از آن کاهش می‌دهند. به عنوان مثال شما در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنید و چندین و چند مدل تاپ دارید. زمانی که قصد وارد کردن کلمات کلیدی و تولید محتوا فروشگاهی برای آن دارید. بخش قابل توجهی از محتوای شما به صورت تکراری خواهد بود. در این صورت سایت شما از گوگل اخطار دریافت خواهد کرد. به این نکته توجه داشته باشید که این استراتژی می‌توانید کیفیت بازدهی سئو شما را به صورت قابل توجه کاهش دهد. از طرفی شما نمی‌توانید بدون تولید محتوای مناسب کالا و خدمات خود را برای مخاطب پرزنت کنید.

در این صورت با استفاده از تگ‌های کنونیکال (Canonical Tags) می‌توانید این مشکل را حل کنید. زمانی که مخاطب به دنبال یک محصول خاص می‌باشد. با استفاده از کلمه کلیدی اصلی به سایت شما وارد می‌شود. با جستجو در بخش‌های مختلف سایت شما به کمک کال تو اکشن‌هایی که قرار می‌دهید، می‌تواند به محتوای مورد نظر خود دست پیدا کند. دقت داشته باشید که با کنونیکال کردن یک صفحه از سایت خود دسترسی موتورهای جستجو را به آن را قطع می‌کنید. البته برخی از سئو کاران تگ‌های کنونیکال (Canonical Tags) را در دسته متاتگ ها قرار نمی‌دهند و آن ها یک دسته کاملا جدا تعریف می‌کنند. با این حال با توجه به بررسی پاسخ سوال «متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟» لازم است که به آن نیز اشاره داشته باشیم.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، استراتژی استفاده از تگ کنونیکال و ترکیب آن با دیگر تگ ها می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش نیز از مقاله « تگ کنونیکال چیست؟ » استفاده نمایید و به پاسخ تمامی پرسش‌های خود دست پیدا کنید. در صورتی که هنوز نحوه استفاده از آن ها برای شما سوال بود، می‌توانید در بخش کامنت‌ها با متخصصین این حوزه آن را مطرح نمایید.

3.    تگ عنوان یا Title Tag

زمانی که به دنبال بررسی تگ های مهم برای سئو می‌باشیم. یکی از مهمترین متا تگ هایی که باید به آن اشاره داشته باشیم، تگ عنوان می‌باشد. این تگ به کاربران کمک می‌کند که موضوع مورد نظر خود را درسریعترین زمان ممکن پیدا کنند. از طرفی به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند که درک بهتر از محتوای صفحه اصلی شما داشته باشند. با این حال به این نکته توجه داشته باشید که در تگ عنوان یا Title Tag استفاده از کلمات کلیدی به صورت محدود می‌تواند بازدهی کار شما را افزایش دهد. اما زمانی که قرار است آن را حالت عمومی آن خارج کند، ممکن است که برای مخاطب و یا موتورهای جستجو پونت منفی داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما در عنوان خود از « آموزش زبان انگلیسی » استفاده نمایید بازدهی بسیار عالی به دست آورید.

با این حال اگر فرم و حالت آن را به صورت «  آموزش زبان انگلیسی | آموزش زبان انگلیسی آسان | آموزن زبان انگلیسی ارزان | آموزش زبان انگلیسی سریع » تغییر دهید. در گذشته این موضوع برای شما بازدهی بسیار عالی به همراه داشت. اما این امروزه نه تنها موجب رشد قدرت سئو شما نمی‌شود، بلکه موجب تخریب قدرت سئو سایت شما نیز می‌شود. به این موضوع دقت داشته باشید که قدرت سئو سایت شما زمانی می‌تواند بهبود یابد که استراتژی‌های سئو به صورت همه جانبه استفاده شود. شما باید از تگ عنوان خود به صورت ساده و کوتاه استفاده نمایید. در این صورت کاربر و موتورهای جستجو به سادگی با محتوای صفحه شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

نکته بعدی که در متا تگ عنوان باید به آن توجه داشته باشید، تعداد محدود کاراکتر می‌باشد. در برخی از پلاگین‌های مختلف این موضوع به شما اطلاع داده می‌شود و حتی برای شما محدودیت‌هایی نیز لحاظ می‌شود. اما در برخی دیگر این موضوع کاملا متفاوت است. به این نکته توجه داشته باشید که تگ عنوان به شدت برای سئو سایت مهم است و از طرفی سر برگ‌های مرورگر شما نیز قابل مشاهده است. به همین دلیل بهتر است که از ایموجی برای جذابتر کردن آن استفاده نمایید.

4.    نوع محتوای متا (Meta Content Type)

اگر شما به سئو سایت خود اهمیت بدهید، یکی از نکاتی به شدت در سئو سایت شما تاثیر گذار خواهد بود، موضوع ریسپانسیو بودن سایت شما می‌باشد. ریسپانسیو بودن یک سایت به پارامترهای بسیار مختلفی بستگی دارد و یکی از بخش‌هایی آن محتوا می‌باشد. در حالت عادی ریسپانسیو بودن یک صفحه به این معنی است که سایت شما بنر های خود را در سایز مناسب و در جای مناسب نشاند دهد. اما بخش بعدی آن درست نشان دادن محتوا می‌باشد. برای این موضوع در کدهای HTML سایت خود باید از نوع محتوای متا (Meta Content Type) استفاده نمایید. برخی از سئوکاران در پاسخ به سوال « متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ » به این نوع متا تگ ها توجه کافی ندارند. در صورتی که این موضوع به شدت روی نتیجه نهایی و سئو سایت آن ها تاثیر گذار می‌باشد.

البته متا تگ نوع محتوا فقط برای ریسپانسیو بودن یک سایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. مرورگرهای مختلف کاراکترها و زبان علائمی که در محتوا خود استفاده می‌کنید را گاها درست متوجه نمی‌شوند. به همین دلیل متنی که به مخاطب نشان می‌دهند کامل نیست و گاها دچار شکستگی و دیگر مشکلات خوانایی می‌باشد. برای جلوگیری از این موضوع بهترین کار این است که از نوع محتوای متا (Meta Content Type) استفاده نمایید. در این صورت این متا تگ به صورت خودکار نوع کاراکتر و زبان علائم شما را به نحو قابل درک برای آن مرورگر تغییر خواهد داد. اگر شما از آن دسته افرادی باشید که در محتوای خود از ایموجی استفاده می‌کنید، این متا تگ به شدت برای شما هم و کاربردی خواهد بود.

در گذشته شاید استفاده از ایموجی در محتوا اهمیت بسیار بالایی نداشت. اما امروزه به واسطه الگوریتم MUM استفاده از زبان محاوره و همچنین ایموجی می‌تواند ارزش محتوایی سایت شما را به شدت افزایش دهد. دقت داشته باشید که میزان استفاده شما بهتر است که محدود باشد و از طرفی نوع محتوای متا (Meta Content Type) نیز برای آن لحاظ شود.

نوع محتوای متا (Meta Content Type)

5.    متاتگ ربات (Robots Meta Tags)

همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از محتوای سایت خزنده‌های یک موتور جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع در برخی بخش‌های لازم است که شما از متاتگ ربات (Robots Meta Tags) استفاده نمایید. وظیفه متا تگ ربات‌ها این است بخش‌هایی از محتوای سایت شما را پنهان کند و اجازه دسترسی موتورهای جستجو به آن را غیر فعال کند. ممکن است که در محتوای خود از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشید و لازم باشد که کار خود را پنهان کنید. و یا ممکن است که در متن خود از نوعی تکنیک بازاریابی خلاف قوانین گوگل استفاده کرده باشید.

در این صورت بدون متا تگ ربات‌ها با چالش جدی مواجه خواهید شد. در این بخش به صورت مختصر به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. دقت داشته باشید که تعداد این متا تگ ها بسیار بیشتر می‌باشد و در دوره آموزش  سئو برترآموز به صورت جامع و کامل به بررسی هریک پرداخته‌ایم.

·      متا تگ Noindex

در پاسخ به سوال « متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ » یکی از متا تگ هایی که باید به شدت مورد بررسی قرار بگیرد، تگ  no indexمی‌باشد. وظیفه این متا تگ در این است که از ایندکس شدن یک صفحه جلوگیری می‌کند. فرض کنید که قرار است قیمت های صفحه را تغییر دهید و یا یک صفحه به دلیل محتوای نا مناسب نرخ پرش سایت شما را به شدت افزایش داده است. در نتیجه برای جلوگیری از این موضوع بهترین کار این است که از این تگ برای عدم نمایش به کاربران استفاده نمایید. دقت داشته باشید که از این تگ همزمان با تگ کنونیکال استفاده ننماید. چرا که به صورت جدی به ساختار و نقشه سایت شما آسیب وارد می‌کند.

·      متا تگ No Follow

اگر شما بخواهید از مخاطبین خود تعامل بسیار بالایی دریافت کنید. نیاز خواهید داشت که بخش کامنت های سایت شما فعال باشد. در این صورت افراد بسیار زیادی شروع به قرار دادن انواع لینک می‌کنند. وظیفه موتورهای جستجو این است که تک به تک این لینک ها را بررسی کند. حال اگر بک لینک ها بی کیفیت باشد، کیفیت سایت شما را مورد هدف قرار خواهد داد. شما برای جلوگیری از این موضوع با استفاده از متا تگ No Follow  در بخش کامنت‌ها از این موضوع جلوگیری خواهید کرد. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که در استفاده از این متا تگ دقت و استراتژی مناسب داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله صورت جامع و کامل به بررسی پاسخ سوال « متا تگ ها چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ » پرداختیم. با توجه به سطح اطلاعات داده شده، ممکن است که بخش‌هایی از این مقاله برای شما اندکی گنگ و یا نا مفهوم باشد. برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌توانید در بخش کامنت‌ها سوال و یا چالش خود را مطرح کنید. در این صورت متخصصین این حوزه در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برایش ما ثبت خواهند کرد. اگر بخواهیم در این بخش یک جمع بندی کلی به شما ارائه دهیم، باید به شما بگوییم که متا تگ ها بخش‌هایی غیرقابل حذف از حوزه سئو می‌باشند. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را در درک مناسب آن به دست آورید.

سعی کنید با توجه به حوزه کاری خود آن‌ها را بررسی کنید و برای خود یک استراتژی شخصی تعریف نمایید. سعی کنید با قدم‌های کوچک به بررسی متا تگ‌ها بپردازید. در این صورت می‌توانید بازدهی مناسبی به دست آورید و از طرفی استراتژی خود را نیز در زمان مناسب آن گسترش دهید. البته به آپدیت‌های هسته گوگل نیز حتما توجه فرمایید، چرا که شما می‌توانید بازدهی کار خود را دو چندان نمایید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *