هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مدیریت بحران در کسب و کار

مدیریت بحران در کسب و کار

دسته بندی : کسب و کار
1401/09/07

شما با مطالعه این مقاله به صورت جامع و کامل با مدیریت بحران در کسب و کارهای کوچک و متوسط آشنا خواهید شد.

در صورتی که شما یک سازمان بزرگ می‌باشید، برای مدیریت بحران باید مدیریت ریسک را نیز به برنامه خود اضافه کنید.

امروزه کشور ما، یکی از کشورهایی است که همیشه درگیر بحران بوده است، در برخی از دوره‌های تاریخی، بحران در کشور ما به اوج رسیده است. و در برخی دیگر از زمان‌ها بحران به میزان قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ما در گیر یک بحران بزرگ می‌باشیم. حال مدیریت بحران برای ما از اهمیت قابل توجه‌‌ای برخوردار خواهد بود. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید، تا چگونگی مواجه با بحران را بدون کمترین آسیب آموزش ببینید.

به این نکته توجه داشته باشید که ما در مدیریت بحران باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم. نکاتی که شاید قبل از بحران برای ما تا این میزان مورد توجه نبوده است. اولین و مهمترین چیزی که در بحران شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که شما باید مدت زمان حضور خود را در کسب و کار خود افزایش دهید.

اگر کسب و کار شما آنلاین است، برای مدیریت بحران نیاز دارید که شما نسبت به رقبای خود به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید. برای این موضوع شما باید یک سئو بسیار قوی داشته باشید. با توجه به این موضوع شما می‌توانید از « آموزش سئو » سایت برترآموز به صورت جامع و کامل استفاده کنید. این آموزش برای شما برای شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان کارجو مفید خواهد بود.

اولین توصیه ما به شما داشتن گوش شنوا است

اگر شما به دنبال راهی برای مدیریت بحران در کسب و کار خود می‌باشید. به این نکته توجه داشته باشید که تنها راه شما یک چیز است. شما باید گوش شنوا داشته باشید و چیزهایی که قبل از وجود بحران به آن توجه نمی‌کردید، را در این زمان توجه ویژه داشته باشید. داشتن گوش شنوا به این معنی است که شما باید صحبت و نظر هر شخصی که در کار شما به صورت مستقیم دخیل است را بشنوید. شما باید اگر نگهبان ورودی سازمان شما به شما توصیه‌ای داشت توجه کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که مدیریت بحران بدون داشتن گوش شنوا امکان پذیر نیست. علت آن نیز بسیار مشخص است، شما برای این که بتوانید یک مدیریت بحران داشته باشید، نیاز خواهید داشت که دیگران از شما حمایت صد در صد داشته باشند. از طرفی ممکن است که به دلایل مختلف و فشارهای گوناگون روی شما، نتوانید برخی از نکات مهم در کسب و کار خود را به درستی ببینید. توجه داشته باشید که امروزه کسب و کارهای شما وابسته به ریز بینی و تفکر است زمانی که شما قرار است گوش شنوا داشته باشید باید این موضوع را به دیگران نیز اطلاع دهید.

به عنوان مثال باید یک جلسه بسیار بزرگ فراهم کنید و به تمامی افرادی که در کسب و کار شما مشغول می‌باشند، این موضوع را اعلام کنید. توجه داشته باشید که زمانی که قرار است شما به عنوان یک مدیر مدیریت بحران داشته باشید، باید پذیریش این موضوع توسط شما برای همه آشکار باشد. در غیر این صورت به مدیریت بحران شما امیدی نخواهد بود. چرا که افراد متخصص و مفید شما سعی بر این دارند که قبل از غرق شدن کشتی شما از آن پیاده شوند.

گوش شنوا در بحران

نکته تکمیلی برای مدیریت بحران به بواسطه گوش شنوا

در مرحله اول شما برای مدیریت بحران باید گوش شنوا داشته باشید که بتوانید نقص کار خود را از زبان دیگران بشنوید. به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که دیگران به شما یک پیشنهاد می‌دهند، فارق از این که چه جایگاه و دانشی دارند شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا افراد کاملا راحت به شما نظر خود را منتقل کنند.

به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که قرار است، شما به عنوان یک مدیر و یا یک صاحب کسب و کار گوش شنوا داشته باشید، به مهارت شنیدن فعال نیاز خواهید داشت. از این رو به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « گوش دادن: هنری جذاب و مهارتی قدرتمند » به صورت جامع و کامل استفاده کنید.  توجه داشته باشید که گوش دادش برای شما بسیار مهم خواهد بود.

 به این نکته توجه داشته باشید که مهارت شنیدن زمانی برای شما در مدیریت بحران مفید خواهد بود، که دیگران به شما اعتماد داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که شما به دنبال رشد و ارتقاء کسب و کار خود می‌باشید. باید به دیگران حاشیه امنی برای اظهار نظر آزاد بدهید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که شما در کار خود موفق می‌باشید. در نهایت شما باید توجه گوش شنوا در شرایط نرمال نیز می‌تواند تضمین کننده بقاء شما باشد و سرعت رشد شما را به صورت قابل توجه افزایش دهد.

دومین توصیه برای مدیریت بحران در کسب و کارها مشخص کردن منابع درآمدی و مخارج است

زمانی که شما در بحران قرار می‌گیرید باید توجه داشته باشید، منابع شما در چه حالی است. این موضوع شاید از نظر شما بسیار پیش پا افتاده باشد. اما بر اساس تحقیقی که در سلیکون‌ولی آمریکا روی 500 شرکت تکنولوژی محور انجام شده است. زمانی که افراد در بحران قرار می‌گیریند باید برای صرف منابع خود به وضعیت منابع خود توجه کافی ندارند. البته توجه داشته باشید که شما قرار است مدیریت بحران خود در با بررسی منابع آغاز کنید و برای مصرف کردن حتی یک ریال باید از فیلترهایی مشخص عبور کنید.

شما باید منابع خود را دسته بندی کنید و در مرحله بعد مشخص کنید که وضعیت قرمز برای هریک از منابع شما چگونه است. توجه به این نکته بسیار ضروری است که؛ زمانی که قرار است شما به عنوان یک فرد صاحب کسب و کار منابع خود را بررسی کنید، اعتبار خود را نیز جزو منابع مهم خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال شما با اعتبار خود ممکن است که بتوانید به مدت یک ماه مخارج کسب و کار خود را از خارج از کسب و کار خود تامین کنید.

توجه داشته باشید که منابع شما فقط پول نیست و منابع انسانی شما نیز باید به دقت رصد و بررسی شود. ممکن است که برای مدیریت بحران لازم باشد تا در مدت زمانی تعریف شده نیروی انسانی خود را کاهش و یا افزایش دهید. بله درست متوجه شدید شما باید نیروی انسانی خود را افزایش دهید. این موضوع بستگی به استراتژی فروش و برندینگ شما دارد که در بخش‌های بعدی بیشتر راجب آن صحبت خواهیم کرد. سعی کنید منابع خود را تبدیل به اعداد و نمودار کنید. در این صورت شما بهتر می‌توانید برای مصارف آن برنامه ریزی داشته باشید.

 

نکته تکمیلی در برای مدیریت منابع

زمانی که شما منابع درآمدی و مخارج خود را مشخص کردید باید به این موضوع فکر کنید که کدام یک از مخارج برای شما حیاتی است و کدام یک از مخارج را می‌توان در مدت زمان بحران حذف کرد. به عنوان مثال یکی از مواردی که معمولا در زمان بحران باید به فکر آن باشید، حذف جلسات غیر ضروری است. زمانی که شما قصد دارید که منابع خود را به خوبی مدیریت کنید. باید توجه داشته باشید زمانی که شما جلسات خود را برگزار می‌کنید، کسب و کار شما در وضعیت Stand by قرار دارد.

شما مدت زمان خود را در حال حاضر باید روی کار خود متمرکز کنید. و نه اینکه به دنبال کارمند نمونه باشید و یا به دنبال نظر سنجی از افراد برای طرح‌های توسعه. به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست که شما روحیه کارمندان خود را تضعیف کنید. بلکه قرار است که شما زمان انجام کار آن‌ها را بهینه کنید. به این نکته توجه داشته باشید، مدیریت بحران در کسب و کار به این معنی است که شما و نیروی کار شما مدت زمان انجام کار خود را به صورت بهینه و متمرکز برنامه ریزی کند.

متوجه شدید، شما باید در سازمان خود هر متغیر که می‌تواند روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد را به صورت منابع قابل مصرف دسته بندی کنید. در منابع کلاسیک بیزینس معمولا منابع شامل سه دسته مالی، زمانی، انرژی می‌شود اما در منابع نوین ارتباطات و اعتبار نیز به آن اضافه شده است. در نتیجه سعی کنید که برای این موضوع برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. برای افزایش عمق دانش خود در این زمینه می‌توانید از منابع انگلیسی استفاده کنید. ما برای کمک به شما « آموزش زبان انگلیسی » را به در بخش آموزش‌های برترآموز قرار داده‌ایم.

بررسی منابع مالی

سومین توصیه برای مدیریت بحران در کسب و کار این است که سعی کنید، زمان بحران را در حالت خوشبینانه  و بدبینانه مشخص کنید

زمانی که کسب و کار شما در حالت فوق العاده قرار می‌گیرد، شما باید مشخص کنید که با توجه به شرایط موجود تا چه زمانی دوام می‌آورید. اما در وهله بعد باید مشخص کنید که تا چه زمانی توانایی مدیریت بحران را دارید. به عنوان مثال شما فرض کنید که شغل شما یک شغل وابسته به اینترنت می‌باشد. حال به دلایل مختلف اینترنت در سطح ملی قطع شده است. شما باید بررسی کنید که در اتفاقات مشابه قبل تا چه مدت زمانی این اتفاق برقرار بوده است. شما برای مدیریت بحران باید یک حالت خوشبینانه و یک حالت بدبینانه برای این موضوع داشته باشید.

به عنوان مثال در حالت خوشبینانه این اتفاق ممکن است که به مدت 40 روز برقرار باشد. اما در حالت بد بینانه ممکن است که چندین سال طول بکشید. مدت زمانی که شما می‌توانید بدون اینترنت سپری کنید، تقریبا50 روز است. در این صورت زمانی مدت زمان 40 روز شما سپری شد، شما باید به دنبال اجرای راه جایگزین خود باشید. به عنوان مثال فرض کنید که قرار است شما به دنبال راه اندازه اینترنت استارلینک باشید. در این صورت شما باید در مدت زمان سپری شدن وضعیت خوشبینانه به فراهم کردن مقدمات این موضوع باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که گاها ممکن است که شما در یک بن بست تجاری قرار داشته باشید. در این صورت باید زمانی که به وضعیت بدبینانه وارد می‌شوید، قبل رسمی شدن شکست خود به دنبال جمع آوری و فروش مجموعه خود باشید. بهتر است که با یکدیگر رو راست باشیم. در برخی از مواقع نظر متخصصین حوزه ریسک و مدیریت بحران این است که اگر شما در قدرت، اقدام به جمع آوری و فروش خود کنید. توانایی راه‌اندازی شغل متناسب با بحران را خواهید داشت. اما درغیراین صورت باید گفت که چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود.

چهارمین توصیه ما برای مدیریت بحران در کسب و کار سعی کنید که روی آموزش خود کار کنید!

زمانی که مدیران در وضعیت ناخوشایندی قرار می‌گیرند، معمولا اولین کار که می‌کنند این است که سعی می‌کنند دیگران را مقصر نشان دهند. در مرحله بعد خود به عنوان یک شوالیه وارد میدان می‌شوند و همه چیز را تغییر می‌دهند. این موضوع به این معنی است که اگر اندک امیدی به مدیریت بحران نیز وجود داشت، اکنون دیگر چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت. به این نکته توجه داشته باشید که قرار است که شما کمک به حل بحران کنید و نه خودتان شرایط را بحرانی‌تر کنید. در این زمان اول از همه شما باید بررسی وقایع داشته باشید.

در کام بعدی شما باید مدیریت بحران شروع به آموزش دیدن کنید. به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که قرار است شما به عنوان یک مدیر کسب و کار خود را مدیریت کنید. در مواجه با بحران دو رویکرد خواهید داشت. اولین رویکرد شما این است که مدیریت شما مشکل داشته و به دلایل داخلی این بحران برای کسب و کار شما به وجود آمده است. به عنوان مثال فرض کنید که شما توجه مناسبی به قیمت مواد اولیه و تغییر صورت مالی خود نداشتید. در رویکرد دوم شما باید به دلایل بحران شما خارج از مجموعه است.

در این صورت نیز مقصر خود شما می‌باشید. چرا که شما برای مدیریت بحران و یا وقوع بحران آموزش ندیده‌اید. حال  باید همزمان با مدیریت بحران شروع به آموزش دیدن کنید. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید در مسیر درست مشغول حل کردن بحران خود می‌باشید. شما در شرایطی می‌توانید به درستی مدیریت بحران در کسب و کار خود داشته باشید که آموزش درستی برای آن داشته باشید. به یاد داشته باشید که بدون آموزش و با آزمون خط شما به صورت قطع از بازار حذف خواهید شد. این قانون بازار و تجارت است.

در زمان بحران آموزش ببینید

پنجمین توصیه برای مدیریت بحران، یادگیری انواع بحران در سازمان است

زمانی که قرار است شما یک برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشید. از طرفی آموزش‌های لازم برای مدیریت بحران را نیز فرا گرفته‌اید. حال برای شما این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانید یک نوع بحران به وجود آمده در سازمان خود را شناسایی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شناسایی انواع بحران در سازمان به اندازه راه حل بحران برای شما مهم خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که قرار است شما برنامه‌ریزی استراتژیک برای حل بحران خود داشته باشید. در نتیجه شناخت بحران برای شما بسیار مهم و حیاتی است.

بحران شما از نوع بحران چرخه حیات سازمان است

به این نکته توجه داشته باشید که هر سازمان و کسب و کار سه مرحله زندگی دارد. که هریک از این مراحل ممکن است که یک بحران مخصوص به خود را داشته باشد. این سه بحران عبارتند از بحران تولد، بحران بلوغ، بحران افول. به این نکته توجه داشته باشید که شما باید برای هریک از این سه مرحله قبل از وقوع یک برنامه ریزی مشخص و جامع داشته باشید. در این صورت می‌توانید از آن با مدیریت بحران جان سالم به در ببرید. در غیر این صورت شرایط شما پیچیده خواهد شد.

بحران شما از نوع حالت‌های روانی سازمان است

شما باید به عنوان یک مدیر سازمانی و یا صاحب کسب و کار این نکته را قبول کنید که هر کسب و کار نیز مانند یک انسان دارای روحیه است. در نتیجه ممکن است که سازمان و کسب و کار شما دچار بحران توهم، بحران وسواس، بحران عملگرایی شود. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی که شما دچار بحران‌های روانی در سازمان خود می‌شوید. آثار آن در فروش شما نمایان می‌شود.  فروش‌های ناگهانی و یا افت فروش‌های پیوسته ممکن است که دلیل آن سیاست‌ گذاری شما در حوزه فروش و سازمان شما باشد. بحران به وجود آمده نیز همین علت است و شما برای مدیریت بحران در سازمان باید به این موضوع توجه داشته باشید.

بحران شما بر اساس دوره زمانی آن است

زمانی که یک بحران در کسب و کار شما به وقوع می‌پیوندد. ممکن است که کوتاه مدت به باشد و آثار انفجاری داشته باشد، در این صورت شما درگیر یک بحران حاد شده‌اید. شما برای مدیریت این بحران باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با چند مشاوره به موقع این مشکل را حل کنید.

اما زمانی که مدت زمان بحران شما افزایش پیدا کرده است و شما مدت زمان زیادی را مشغول این بحران می‌باشید، شما درگیر بحران مزمن می‌باشید. در نتیجه باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با اصلاح ساختار و سیاست‌های سازمانی این بحران را حل کنید.

بحران شما از نوع بحران‌های ساختاری است

اگر بخواهیم سختترین و پیچیده‌ترین نوع مدیریت بحران را به شما آموزش دهیم، باید به بحران سیاسی، بحران اقتصادی، بحران کسب و کارهای کوچک و بدون استراتژی و بحران‌های طبیعی اشاره داشته باشیم. تمامی این بحران‌ها فقط در یک صورت قابل حل شدن و مدیریت می‌باشد. شما برای باید ساختار سازمان و کسب و کار خود را تغییر دهید و این تغییر قطعا برای شما هزینه جانبی بسیار زیادی خواهد داشت. به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این بحران‌ها خارج از کسب و کار شما ایجاد شده است اما روی کسب و کار شما به صورت مستقیم تاثیر گذار است.

بحران اقتصادی

بحران شما به دلیل تحلیل نادرست منابع است

اگر شما به فکر مدیریت بحران در کسب و کار و سازمان خود می‌باشید، باید به چند توصیه که ما در ابتدای مقاله داشتیم، توجه ویژه داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که شما باید بحران منابع ممکن است که قابل کنترل و غیر قابل کنترل باشد. در حالت اول شما برای مدیریت بحران می‌توانید با مشاوره و بررسی شرایط بحران را متوقف کنید.

اما در بحران غیر قابل کنترل برای جلوگیری از هر گونه خسارت جانبی باید تمامی مراحل کسب و کار خود را متوقف کنید. به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که قرار است شما مدیریت بحران داشته باشید، باید رفتار و نظر خود را با توجه به نوع آن و شرایط سازمان خود برنامه ریزی کنید.

بحران شما سیستماتیک است  و یا غیر سیستماتیک

به این نکته توجه داشته باشید که بحران سیستماتیک همیشه قابل پیش‌بینی است. از طرفی معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیز این موضوع برای شما تکرار می‌شود. مدیریت بحران سیستماتیک معمولا برای شما هزینه‌ جانبی فراوانی ندارد. از طرفی می‌توانید آن را به صورت دستور العمل نیز تعریف کنید.

اما بحران غیر سیستماتیک معمولا در بازه‌های زمانی بلند مدت و بدون ندرت به وجود می‌آید. اما قدرت آن بسیار زیاد است. در صورتی که شما برای حل آن یک برنامه ریزی ویژه نداشته باشید. در این صورت ممکن است که به صورت کلی کسب و کار شما را ویران کند. مدیریت بحران در این حوزه بسیار به شرایط شما بستگی دارد و شما باید با توجه با توجه به نوع سازمان و کسب و کار خود، دستور العمل تعریف کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله به صورت جامع و کامل با انواع مدیریت بحران در کسب و کار آشنا شدید. به این نکته توجه داشته باشید که یک مدیر با هوش قبل از به وجود آمدن بحران به دنبال رفع آن است  زمانی که بحران به وجود آمد و شما تازه بخواهید به مدیریت بحران بپردازید، برای شما بسیار گران تمام خواهد شد. از طرفی مدیریت بحران در بدون پیشبینی نیز بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که آدمی به صورت کلی زمانی که با یک بحران دست و پنجه نرم می‌کند. قدرت تحلیل او به شدت کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه سعی کنید برای مدیریت بحران همیشه یک مشاوره امین داشته باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *