هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟ وظایف شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ + راه های کسب درآمد

1400/08/05

مدیر دیجیتال مارکتینگ یا مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟ با ظهور دیجیتال مارکتینگ، شغل ها و تخصص های زیادی به وجود آمده اند. مدیر دیجیتال مارکتینگ یکی از آن هاست و در این مطلب می خواهیم در مورد این شغل دوست داشتنی صحبت کنیم.

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟

مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟

به انگلسی (Digital marketing manager) به فردی می گویند که متخصص دیجیتال مارکتینگ است. مدیران دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام می دهند؟ وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ که گاها به آن مدیر مارکتینگ نیز می گویند این است که پروژه های دیجیتال مارکتینگ شرکت را راه اندازی و مدیریت کرده و آن را با موفقیت به پایان برساند. در واقع یک مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئولیت راه اندازی کمپین های مختلف، مدیریت آن ها، کاهش هزینه ها و آنالیز داده ها را بر عهده دارد.

ادامه تحصیل و توسعه حرفه ای نیز از نشانه های موفقیت مدیران بازاریابی دیجیتال است. فناوری های جدید و رویکردهای تجاری به طور مداوم در حال ظهور هستند. در نتیجه، اولویت‌بندی توسعه حرفه‌ای مداوم با انجام تحقیقات شخصی، شرکت در کارگاه‌ها و سمینارها، شبکه‌سازی با متخصصان صنعت و دستیابی به آموزش پیشرفته ضروری است.

حوزه دیجیتال مارکتینگ گسترده است، بنابراین دانش آموزان باید تلاش کنند تا تخصصی را انتخاب کنند که متناسب با علایق، صلاحیت ها و توانایی های آنها باشد. چندین مسیر وجود دارد که یک بازاریاب دیجیتال می تواند طی کند. دو مثال بازاریابی SEO و بازاریابی PPC است.

مدیر بازاریابی دیجیتال بر چه چیزهایی تمرکز می کند؟

شغل مدیریت دیجیتال مارکتینگ

مدیران بازاریابی دیجیتال که بر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) تمرکز می کنند، به طور مداوم روش موتورهای جستجو، از جمله الگوریتم ها را برای دستیابی به نتایج بهینه موتور جستجو ارزیابی می کنند.

مدیران بازاریابی دیجیتال PPC از شیوه های بازاریابی اینترنتی برای هدایت ترافیک وب و توجه کاربران به وب سایت های خاص یا صفحات وب سایت خاص استفاده می کنند. این تخصص مستلزم آشنایی و مهارت در تمامی جنبه های تبلیغات دیجیتال، تجزیه و تحلیل وب سایت و بهینه سازی نرخ تبدیل است.

مدیران بازاریابی دیجیتال که مسئول حضور در رسانه‌های اجتماعی سازمان هستند، با توسعه یک استراتژی کلی رسانه‌های اجتماعی، به حفظ روابط سالم – چه آنلاین و چه آفلاین – بین مشتریان، مشتریان و برندها کمک می‌کنند. مدیران بازاریابی دیجیتال همچنین ممکن است بر یک متخصص رسانه های اجتماعی نظارت کنند که معمولاً وظایف روزانه سازمان را در رسانه های اجتماعی انجام می دهد. برخی از مدیران دیجیتال مارکتینگ در ارسال محتوا یا پاسخ به نظرات یا سوالات دنبال کنندگان سازمان فعال هستند.

گواهینامه ها و مدارک لازم

همچنین، برخی از گواهینامه های فنی ممکن است لازم باشد. بسته به جایگاه مدیر بازاریابی دیجیتال، صدور گواهینامه ممکن است به موارد زیر مربوط باشد:

  • سئو
  • PPC
  • تجزیه و تحلیل داده ها
  • برنامه نویسی وب سایت (به عنوان مثال HTML، CSS و جاوا اسکریپت)
  • رسانه های اجتماعی
  • سیستم های مدیریت محتوا (CMS)
  • تولید محتوا

مدیران مشتاق بازاریابی دیجیتال نیز باید مهارت های نرم خاصی را تقویت کنند:

از آنجایی که مجموعه ای جامع از مهارت های سخت و نرم بر موفقیت مدیران بازاریابی دیجیتال تأثیر می گذارد، مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت و رهبری نیز ممکن است سودمند باشد. به طور کلی مدیر دیجیتال مارکتینگ بر روندهای زیر تسلط داشته و آنها را مدیریت می کند:

سایت و وبلاگ

سایت اصلی ترین عامل فروش اینترنتی است. همچنین وبلاگ مهم ترین عامل جذب کاربران هدفمند از طریق موتورهای جست و جو و نگهداری آن ها در سایت است. اگر یک سایت و وبلاگ خوب نداشته باشیم نمی توانیم در اینترنت موفق عمل کنیم. خوب بودن یک سایت یعنی اینکه مشکلات تکنیکال یا محتوایی نداشته باشد و به خوبی کار کند.

بعضی ها فکر می کنند که با آمدن اینستاگرام دیگر سایت جواب نمی دهد در حالیکه سایت یک دارایی دیجیتال است اما ما مالک پیج اینستاگرام یا توئیتر خود نیستیم و صاحبان آن ها می توانند ما را حذف کنند. بارها می بینیم که پیج های میلیونی از دسترس خارج می شوند. این به این معنا نیست که اینستاگرام بد است بلکه ما قدرتی نداریم در حالیکه در سابت شخصی خودمان، خودمان مدیریم. اگر می خواهید ساخت سایت را یاد بگیرید ما در برتر آموز به آن پرداخته ایم و می توانید صفحه آموزش ساخت سایت را مشاهده کنید.

ابزارهای آنالیز

ابزارهای تحلیل و بررسی بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و kwfinder اشاره کرد. با این ابزارها می توان که وضعیت فعلی کسب و کار را بررسی کرد و برای آن ها برنامه و پلن ریخت.

سئو

سئو یکی از قوی ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است که شمشیری دو پهلو است. چون هم می تواند مفید باشد و هم مضر. مضر؟ به چه صورت؟ وقتی که سئو به خوبی و هدفمند انجام شود می تواند به افزایش سود و برندینگ منجر شود و مفید است اما وقتی هدفمند نباشد، جز اتلاف وقت و هزینه، کارایی دیگری ندارد.

بازاریابی محتوا

بسیاری از شرکت ها همینطور محتوایی تولید می کنند که رفع تکلیفی باشد. اما رسالت بازاریابی محتوا این است که کاربرانی که جذب شده اند فیلتر و پالایش شده و تبدیل به مشتری شوند یا ایمیل و اطلاعات خود را ارائه بدهد و مواردی از این قبیل.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چنان قدرتی دارند که معجزه آفرینی می کنند. خیلی از افرادی که به کسب درآمد از اینستاگرام روی آورده اند و درآمدهای بالا دارند، باورشان نمی شد که می توانستند چنین پول هایی را از یک شبکه اجتماعی در بیاورند، پس شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام قدرت های بسیار زیادی دارند و شما به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ باید از این بستر در جهت سود شرکت استفاده کنید.

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اصلی فوق العاده مهم در کسب و کار بوده و بسیار قدرتمندتر از تبلیغات سنتی است. یک بیلبورد تبلیغاتی را افراد زیادی می بینند. اما آیا همه آن ها مخاطبان و علاقمندان آن حوزه کاری هستند؟ مسلما خیر اما در تبلیغات اینترنتی می توان شخصی سازی های بسیاز زیادی انجام داد که در نهایت تبلیغات ما به افرادی نمایش داده شود که علاقمند به حوزه کاری ما هستند. ما در مقاله آموزش تبلیغات در مورد تبلیغات صحبت کرده ایم.

یکی از وظیفه های شغلی مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که کمپین های تبلیغاتی را اجرا کند. چون حدود 90 درصد بازار از وجود کسب و کار شما غیرمطلعند و با تبلیغات است که شرکت شناخته تر می شود. مدیر مارکتینگ باید بداند که کی و کجا، با چه بودجه ای و چه اصولی تبلیغات کند تا بهترین نتیجه را بگیرد.

ویدئو مارکتینگ

مطابق تحقیقات انجام شده، ویدئو تا 60% تاثیرگذاری بیشتری نسبت به روش هایی مانند عکس و متن دارد. پس بخش بسیار مهمی از دیجیتال مارکتینگ ویدئو مارکتینگ است. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید برنامه ریزی کند و همه چیز را آماده کند تا ویدئو مارکتینگ شرکت در بسترهای مختلفی، چون اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و دیگر پلتفرم های شروع شده و به مرور زمان بهتر شود.

موبایل مارکتینگ

شاید تا سال 2014 میلادی هم PCها و لپ تاپ ها خیلی مهم بودند، اما چیزی که الان مهم است گوشی های هوشمند است که بسیار فراگیر شده اند. موبایل مارکتینگ یکی از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ است که بر مخاطبان موبایلی تمرکز می کند و مدیر مارکتینگ شرکت باید استراتژی های موبایل مارکتینگ شرکت را برنامه ریزی کند تا کاربران بسیار زیاد گوشی های همراه را جذب کسب و کار شرکت نماید.

ایمیل مارکتینگ

شاید ایمیل مارکتینگ قدیمی باشد، اما اصلا منسوخ نشده و همین الان هم افرادی هستند که از آن سودهای میلیونی و میلیاردی کسب می کنند. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید سیستمی ایجاد و مدیریت کند که به صورت مداوم، کاربران جدیدی ایمیل و اطلاعات خود را وارد نمایند و سپس با تکنیک های ایمیل مارکتینگ آن ها را به مشتریان شرکت تبدیل کرد.

SMS Marketing

بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing یکی از کانال های مهم بازاریابی است که هرچند قدیمی است، اما برخلاف تفکر خیلی ها هنوز به اتمام نرسیده است. یک روز پیامکی در گوشی دوستان آمده بود که نوشته بود آقای X عزیز سوئیچ 206 شما آماده است و وقتی که چک کرد دید که یک بازاریابی پیامکی هوشمندانه بوده است.

پس اگر راهش را بدانید، این روش بازاریابی سودآور هنوز تمام نشده است و به نظرتان چرا اپراتورها و شرکت های بزرگ روزانه برای ما چندین بار پیامک می فرستند؟ احتمالا به دلیل بازدهی آن است. در مقاله آموزش بازاریابی پیامکی درباره این بحث مهم بازاریابی توضیحاتی ارائه داده ایم.

وظایف مدیر مارکتینگ

در ادامه به این می پردازیم که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد.

تدوین برنامه و Planning

اولین وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که برای تیم شرکت برنامه بنویسد و به آن ها پلن بدهد. شرکت بابت استخدام هر کارمند هزینه می کند و باید کارمندان برای شرکت سودمند باشند تا شرکت نیز سود کند. مدیر دیجیتال مارکتینگ اعضای شرکت را تیم بندی می کند و وظایف مشخصی را به آن ها ابلاغ می کند. پلن هایی که برای هر فرد یا تیم چیده می شوند باید بر اساس تحقیقات قبلی و آنالیز داده ها باشد.

رهبری و مدیریت تیم

مدیر دیجیتال مارکتینگ در راس هرم تیم است و باید تمامی گروه های دیجیتال مارکتینگ، مانند تیم طراح، تیم تولید محتوا، تیم سئو و سایر تیم ها را مدیریت کند. چون به فرض مثال گروه سئو، فقط کلماتی که دریافت می کنند را سئو می کنند و به مباحث فروش و افزایش فروش کار زیادی ندارند. در این موقع مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با Keyword resarch یا تحقیق کلمات کلیدی و بررسی بازار بهترین و پربازده ترین کلمات را به تیم سئو ارائه دهد.

مثلا اگر حوزه کاری یک شرکت دکوراسیون است ایده خوبی نیست که سایت بر روی کلمه دکوراسیون داخلی سئو شود. چون زمانبر و هزینه بر است و در نهایت نیز خیلی از افرادی که عبارت دکوراسیون خارجی را سرچ می کنند به دنبال خرید محصولات یا خدمات مرتبط با آن نیستند. ممکن است یکی بخواهد عکس ببیند، یکی بخواهد مقاله بخواند و با این حوزه آشنا شود، ممکن است فردی بخواهد ویدئویی ببیند.

در نتیجه

ممکن است که دکوراسیون داخلی سرچ بالایی داشته باشد اما بسیاری از افرادی که آن را جست و جو می کنند به دنبال خرید نیستند. وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که پرسونای مخاطبان شرکت را شناسایی کرده و کلماتی در آن راستا به تیم سئو تحویل بدهد. مثلا عبارت “شرکت دکوراسیون داخلی در تهران” عبارتی بسیار آسان تر از “دکوراسیون داخلی” است که ممکن است جست و جوهای کمتری را به خود اختصاص دهد، اما همه افرادی که این عبارت را جست و جو می کنند به دنبال یک شرکت دکوراسیون داخلی در تهران هستند و احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتری بالا است.

بررسی وضعیت و آنالیز داده ها

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید وضعیت موجود را بررسی کند و با آنالیز داده ها بهترین پلن ها را بچیند. در اوایل ظهور کرونا، بازارهای سنتی رو به تعطیلی رفتند و شرکت های زیادی ورشکسته یا نابود شدند. اما کسب و کارهای اینترنتی و خصوصا بازار اینستاگرام، رونق شدیدی گرفت. یک مدیر دیجیتال مارکتینگ خوب با آنالیز داده ها در این وضعیت می توانست به شرکت این پلن را بدهد که فعالیت حرفه ای خود را در اینستاگرام شروع کند تا هم از رکود بازار سنتی فرار کند و هم از درآمد سرشاری که در اینستاگرام است جا نماند.

استراتژی

استراتژی یعنی اینکه سعی کنیم با کمترین هزینه مادی یا معنوی در بهترین شرایط نسبت به رقبا قرار بگیریم. باز هم یک مثال می زنیم. فرض کنید که یک شرکت تیم تولید محتوایی دارد که بدون استراتژی محتوا تولید می کنند و محتوایی که تولید می کنند فقط برای این است که وظیفه خود را به پایان برسانند. این محتوا هیچ سودی برای آن شرکت ندارد و تازه بابت آن هزینه هم می کند. اما وظیفه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  1. به شرکت پیشنهاد بدهد که یک استراتژیست محتوا استخدام کند تا به تولیدکنندگان محتوا پلن تولید محتوا داده و در نهایت آن ها محتوایی هدفمند و با برنامه که در نهایت سودآور باشد تولید کنند.
  2. خودش دست به کار شود و دقیقا مانند مثال سئو، به تولیدکنندگان محتوا موضوعاتی بدهد که کاربران هدفمندی جذب کنند.

می بینیم که داشتن استراتژی باعث می شود که هزینه ها کاهش پیدا کنند و همچنین کاربرانی که جذب می شوند، هدفمند باشد.

مقابله با چالش ها

در اوایل دوران کرونایی، چالش های بسیار بزرگی به وجود آمد که درآمد شرکت ها را بسیار کاهش داد. یکی از وظایف مهم مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که با چالش ها مقابله کند و برای مقابله با آن ها برنامه ریزی کند. مانند مثال پبشنهاد ورود جدی به اینستاگرام که بالا در موردش صحبت کردیم.

ایجاد ترافیک هدفمند

پیج های اینستاگرامی وجود دارند که صدها هزار و میلیون ها کاربر دارند و ورود به اکسپلور را نیز خوب بلدند. یعنی کارهایی انجام می دهند که پستشان سریعا به اکسپلور می رود. اما درآمد بالایی از آن ندارند و هر چقدر هم که می خواهند از آن کسب درآمد کنند نمی توانند. کاربران زیادی دارند، اما هدفمند نیستند و این هدفمند نبودن باعث می شود که هر چقدر هر بخواهند از آن کسب درآمد کنند، نمی توانند.

ترافیک هدفمند یعنی اینکه دقیقا کاربرانی را جذب کنیم که به موضوع کار ما علاقه مندند و حاضرند که برای آن پول خرج کنند. در مقابل آن پیج های ملیونی، پیج هایی وجود دارند که با 20 هزار فالوور درآمدهای چندصد میلیونی کسب می کنند. به این علت که کاربران کمتری جذب کرده اند که اما هدفمند هستند.

ایجاد ترافیک غیرهدفمند ممکن است که ایمپرشن و کلیک و ریچ یا هر چیز دیگری را بالا ببرد، اما موجودی حساب بانکی را بالا نمی برد. پس یکی از وظایف مهم مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که با چیدن استراتژی و مدیریت تیم های تولید محتوا و مارکتینگ، ترافیک هدفمند را به سمت سایت، اینستاگرام و سایر کانال های بازاریابی شرکت روانه کند.

آنالیز زقبا

چه کاری است که مسیری که شرکت های موفق رفته اند و در آن مسیر با شکست و هزینه های زیاد مواجه شده اند را چشم بسته دوباره برویم؟ آنالیز رقبای موفق و مهندسی معکوس کارهای آن ها در شرکت خودمان یکی از وظیفه های دیگر مدیر مارکتینگ است. با ابزارهای آنلاین زیادی می توان رقبای خود را در بستر اینترنت آنالیز کنیم. برای مثال می توانیم بفهمیم که آن ها در سئو چه پیشرفت هایی کرده اند و در چه کلماتی رتبه خوبی کسب کرده اند. سپس در آن حوزه ها فعالیت کنیم. پس یکی دیگر از وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ، آنالیز رقبا است.

تبدیل کاربران بالقوه به مشتری

از حساس ترین و جذاب ترین کارهایی که یک مدیر مارکتیننگ باید انجام بدهد این است که کاربرانی که هدفمند هستند اما تاکنون خریدی نداشته اند را تبدیل به خریدار کند. این کار با ایجاد آفر و فروش انفجاری صورت می گیرد که کمی بعد در مورد آن توضیح می دهیم. فرض کنید که فروشنده عسل هستید و کاربرانی هم دارید که عسل را دوست دارند اما به هر علتی تاکنون از شما خرید نکرده اند. در واقع آن ها کاربران بالقوه هستند که باید آن ها را به مشتریان بالفعل، یعنی مشتریانی که کاری انجام می دهند (در اینجا منظور از کار، خرید کردن است) تبدیل کرد.

تبدیل کاربران بالقوه به مشتری کار آسانی نیست

این کار نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت است. ابتدا باید اعتماد آن ها را جلب کرد. سپس باید حسن نیت خود را به آن ها نشان داد. مثلا می توان برای آن ها هدیه ای ارزشمند در نظر گرفت، بعد نوبت آن است که کیفیت محصول یا خدمات خود را به آن ها نشان دهیم. بهترین راه حل این است گه بخشی از محصول یا خدمات به صورت رایگان یا فوق العاده ارزان در اختیارشان قرار دهیم. بعد باید با یک آفر فروش انفجاری ایجاد کنیم و سپس باید به آن ها تضمین بدهیم که با خرید از ما هیچ ضرری نمی کنند.

پس در این مرحله باید به آن ها ضمانت بازگشت وجه داده تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهند. همچنین باید از نظرات کاربران و مشتریان قبلی نیز استفاده کرد و نشان دهیم که ما بهترین هستیم و هر کس که از محصولات یا خدمات ما استفاده کرده برنده شده است.

تثبیت چرخه و تبدیل خریدار به مشتری با چند بار خرید

پس از آن که کاربران یک بار خرید کردند و تبدیل به خریدار شدند، حال نوبت آن است که آن ها را به مشتری تبدیل کنید.

فرق مشتری و خریدار چیست؟

خریدار کسی است که یک بار خرید می کند و مشتری کسی است که بارها و بارها خرید می کند و در دیجیتال مارکتینگ تمام سعی باید بر این باشد که کاربر را به خریدار و خریدار را به مشتری تبدیل کرد.

ایجاد فروش ثابت

فروش ثابت مانند گردش خون در بدن است. برای این که یک کسب و کار زنده باشد باید فروش ثابت را تجربه کند. پس فروش ثابت مثل خونی است که در بدن کسب و کار می چرخد.

ایجاد آفر و فروش انفجاری

فروش انفجاری مانند غذا خوردن است. فروش ثابت مانند گردش خون شرکت را زنده نگه می دارد اما فقط زنده ماندن کافی نیست. دیدید که وقتی غذا می خورید سرحال تر می شوید؟ فروش انفجاری مانند غذا خوردن باعث سرحال شدن کسب و کار می شود.

فروش انفجاری چگونه است؟

ابتدا باید یک پیشنهاد ارائه دهید. بهترین راه حل این است که در مناسبات های خاص تخفیف های بسیار بزرگی ارائه دهید و زمان را نیز محدود کنید. برای مثال 40% تخفیف تا شب فردا. در این صورت افراد زیادی وسوسه می شوند تا از شرکت شما خرید کنند چون 40% از پول را نمی پردازند و چون محدودیت زمان هم وجود دارد خیلی سریع تر از شما خریداری می کنند.

آموزش به سایر اعضای تیم

از دیگر وظایف مدیر مارکتینگ، آموزش به سایر اعضای تیم است. دیجیتال مارکتینگ چاشنی هر تخصص دیگری است و تلفیق دیجیتال مارکتینگ و سایر تخصص های اینترنتی مانند بازاریابی اینستاگرام یا بازایابی ایمیلی معجزه می کند.

آموزش دادن به سایر اعضای تیم مزیت های زیادی دارد.

اولین مزیت این است که خودتان کمتر کار می کنید. وقتی سایر اعضای تیم بدانند به لحاظ دیجیتال مارکتینگی باید چکار کنند، شما کمتر با دردسر و چالش های موجود مواجه می شود و در آخر کارهایتان کمتر و سبک تر می شوند.

مورد بعدی این است که سایر اعضای تیم شما را درک می کنند و سریع تر با شما همکاری می کنند.

و سومین و آحرین مزیت این است که دیجیتال مارکتینگ سود را افزایش می دهد و اگر همه کارمندان در مورد دیجیتال مارکتینگ اطلاعاتی داشته باشند سود شرکت بیشتر خواهد شد. ممکن است سود شرکت ارتباط مستقمی با سود کارمندان داشته باشد چون بعضی از شرکت ها به کارمندانشان پورسانت می دهند و فروش بیشتر یعنی درآمد بیشتر.

سنجش و پیشنهاد تعویض یا اخراج کارمندان غیرسودمند

گاهی اوقات بعضی از کارمندان و اعضای تیم تنبل هستند یا برای آن کاری که باید انجام بدهند ساخته نشده اند. در این موقع، مدیر دیجیتال مارکتینگ باید آن ها را جابجا کند و بر سر هر کار فردی را بگذارد، که انجام دادنش را خوب بلد است. زمان های وجود دارد که یک اپراتور پشتیبانی را تعویض می کنم و فروش 30% بیشتر می شود. یعنی این فرد برای پشتیبانی ساخته نشده و باعث ضرر می شود، پس باید یک فرد کاربلد که پشتیبانی را خوب بلد است جایگزین او شود و بهتر است او را در بخشی دیگر مشغول به کار کرد.

در نهایت و در بدترین حالت ممکن باید کارمندانی که سودی برای شرکت ندارند یا بعضا باعث دردسر و ضرر شرکت می شوند را اخراج کرد. ممکن است که عذاب وجدان داشته باشیم اما باید به فکر سود شرکت هم باشیم. کماینکه می توانیم وی را به شرکت دیگر یا جایی که برای آن ساخته شده است معرفی کنیم. ممکن است که کسی نتواند پشتیبانی خوب ارائه کند اما نویسنده عالی، خلاق و پرسرعتی باشد. بهتر است او را در بخش بلاگ یا نویسندگی شرکت فعلی یا شرکتی دیگر مشغول به کار کنیم.

گزینش افراد جدید

آخرین وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که افراد چدید و تازه کاری که به شرکت راه پیدا می کنند را گزینش کرده و بفهمد که سطح دانش این فرد چقدر است و به علاوه او برای چه کاری ساخته شده و در آن متخصص است و او را در همان بخش مستفر کند.

درآمد و حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ

درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ ارتباط مستقیمی با سابقه کار، محل کار و تخصص و تجربه وی دارد. چیزی که می توان تصور کرد حدود 3 تا 15 میلیون است و متوسط حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ حدود 7 میلیون تومان ماهیانه است.

چگونه مدیر دیجیتال مارکتینگ شویم؟

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

همانطور که حوزه بازاریابی دیجیتال همچنان در حال افزایش محبوبیت است، ممکن است از خود بپرسید که چگونه یک مدیر بازاریابی دیجیتال شوید. مدیران بازاریابی دیجیتال مسئول پیاده‌سازی، نظارت و مدیریت استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هستند که مأموریت یک سازمان را با دستیابی به مخاطبان گسترده و دستیابی به قرار گرفتن در معرض بیشتر پیش می‌برد. نتایج تلاش های آنها شامل افزایش فروش، کمک های مالی، یا علاقه و مشارکت جامعه است.

نقش یک مدیر بازاریابی دیجیتال مسئولیت های مختلفی را در بر می گیرد. تمرکز اصلی آنها بر تقویت و رشد دارایی های دیجیتال شرکتشان و ایجاد فرصت هایی برای تولید فروش است.

مدیر دیجیتال مارکتینگ شدن چگونه است؟

همراه با توسعه کمپین های بازاریابی که یک شرکت یا خدمات را تبلیغ می کنند، مدیران بازاریابی دیجیتال، آگاهی از برند را در عرصه دیجیتال پیش می برند. از جمله مسئولیت‌های دیگر، هدایت ترافیک وب‌سایت، نظارت بر ابتکارات رسانه‌های اجتماعی، و هدف قرار دادن مشتریان و مشتریان تجاری است.

دوست دارید که مدیر دیجیتال مارکتینگ شوید؟

این شغل دارای پرستیژ کاری و درآمد بسیاز مناسبی است. چند نکته درباره مدیر دیجیتال مارکتینگ:

  • برای اینکه مدیر دیجیتال مارکتینگ شوید ابتدا باید کل مباحث دیجیتال مارکتینگ را به خوبی یاد بگیرید. برای این کار باید در دوره های مختلف رایگان یا غیررایگان شرکت کنید، مطالب سایت های برتر این حوزه کاری را مطالعه کنید، کتاب های مطرح این حوزه را بخوانید و در نهایت با استفاده از سایت های ایرانی و خارجی منبع، اخبار جدید را دریافت کنید و همیشه بروز بمانید.
  • سپس برای کسب تجربه و برای اینکه رزومه ای برایتان حساب شود بهتر است در یک شرکت به عنوان کارآموز استخدام شوید.
  • در مرحله سوم سعی کنید که در یک شرکت با دستمزد هر چند کم کار کنید تا شرایط تجربی و سابقه کارتان بیشتر شود.
  • بعد می توانید به صورت مدیر دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید.

شرایط لازم برای مدیران بازاریابی دیجیتال

برای برتری در این زمینه، متخصصان باید از بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال و استانداردهای صنعت آگاه باشند. مدارک اضافی شامل دانش و تسلط در زمینه های زیر است.

  • ضروری است که با آخرین روندهای فناوری همراه باشید، از جمله تسلط کامل به تجزیه و تحلیل وب سایت و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها. یک مدیر بازاریابی دیجیتال باید بداند که چگونه روندهای فناوری نوظهور، مانند واقعیت افزوده (AR)، می تواند تجربیات منحصر به فرد و همه جانبه ای را برای مشتریان فراهم کند.
  • درک نقشی که محتوا در استراتژی بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند، از جمله ایجاد محتوا برای سئو، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، ایمیل، ویدیو و موارد دیگر، کلیدی است. همراستایی نام تجاری و پیام رسانی در محتوای بازاریابی دیجیتال با مواد بازاریابی سنتی تر برای ارتقای ثبات برند ضروری است.
  • شناخته شدن به عنوان یک رهبر فکری بعد دیگری به نقش یک مدیر بازاریابی دیجیتال می بخشد. حرفه‌ای‌ها می‌توانند با حفظ یک وبلاگ شخصی و مشارکت منظم در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های صنعتی و نشریات، این شناخت را کسب کنند.

راه های کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه از دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد کنید و به مدیر دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید، می توانید راه های زیر را امتحان کنید.

استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ

اگر سایت های استخدامی را بررسی کنید می بینید که شرکت های زیادی به مدیر دیجیتال مارکتینگ دارند که بابت آن حقوق خوبی هم پرداخت می کنند.

پروژه های فریلنسری

سایت های فریلنسری زیادی وجود دارند که در آن ها کارفرماها به دنبال مدیر دیجیتال مارکتینگ هستند که می توانید در آن ها عضو شده و پروژه های دیجیتال مارکتینگ بگیرید.

استخدام به عنوان یکی از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه های خیلی زیادی دارد که می توانید در یکی از آن ها مشغول به کار شوید. یعنی لازم نیست که حتما مدیر دیجیتال مارکتینگ باشید. می توانید مثلا در بخش محتوا یا سئو یا تبلیغات یک شرکت مشغول به کار شوید.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی داشتیم که شما را با شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ آشنا کرده و وظایف شغلی و کارهایی که باید انجام بدهد را زیر ذره بین ببریم. اگر سوالی دارید می توانید آن را از طریق بخش کامنت های همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *