هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

معرفی چند جایگزین سالم به جای قند و شکر

دسته بندی : سلامت
1400/09/16

Sugar-substitute34488

در این مقاله قصد داریم چند ماده غذایی که می توانند جایگزین قند باشند را به شما معرفی کنیم پس اگر به تغذیه خود اهمیت می دهید توصیه می کنیم تا انتها همراه برتر آموز باشید.

قطعا همه ما علاقه زیادی به مواد غذایی شیرین داریم اما باید بدانید که قند و شکر برای سلامتی بسیار خطرناک هستند و ممکن است در آینده فرد مصرف کننده را دچار بیماری های خطرناکی کند. به نظر شما چه مواد غذایی هستند از شیرینی طبیعی برخوردار باشند؟

در ادامه می خواهیم چند ماده غذایی را به شما معرفی کنیم که شیرینی آن ها کاملا بی خطر است. پس بزن بریم.

چرا شکر برای سلامتی مضر است؟

در واقع شکر و قند از ترکیبات بسیار خطرناکی تشکیل شده اند تا جایی که هیچ اثر مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن نخواهند گذاشت.

یکی از مضرات قند و شکر تاثیر بر روی سوخت و ساز بدن می باشد و موجب افزایش انسولین در بدن می شود. اگر می خواهید از اندام زیبایی برخوردار شوید و چربی های خود را از بین ببرید بهتر است قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

طی تخقیقات انجام شده، بین چاقی و قند و شکر رابطه مستقیمی وجود دارد. افرادی که از مواد غذایی قندی بیش از حد استفاده میکنند، از دیگر افراد زودتر به بیماری دیابت، بیماری های قلبی و همچنین سرطان دچار می شوند.

مصرف بیش از حد شکر باعث می شود دوپامین در بخش مرکز مغز ترشح شود که در نتیجه اشتهای فرد افزایش می یابد.

 معرفی چند جایگزین قند و شکر

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حتما باید چای و قهوه خود را با شیرینی میل کنید، توصیه می کنیم تا پایان این مقاله را مطالعه کنید. به طور کلی برای قند و شکر جایگزین های زیادی وجود دارد که این جایگزین ها به شرح زیر می باشند:

عسل طبیعی

Sugar substitute2

عسل طبیعی با طعم شیرین و خطر کمی که دارد به عنوان یک جایگزین قند انتخاب شده است. زنبور عسل یک نوع حشره خارق العاده ای است که با جمع کردن شهد گیاهان می تواند آن را به یک ماده بسیار شیرین و دلپذیر تبدیل کند. به طور کلی عسل علاوه بر جایگزین قند می تواند یک وعده غذایی کامل و بسیار خوشمزه هم محسوب شود. عسل دارای مقادیر زیادی مواد معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در عسل، از اسید های فنولیک و فلانوئید های تشکیل شده است. همچنین وجود آنتی اکسیدان در عسل می تواند از بیماری هایی از جمله سرطان و دیابت جلوگیری کند.

میزان قند موجود در هر 100 گرم عسل حدود 80 گرم است.

کشمش

کشمش به عنوان دومین جایگزین قند انتخاب شده است. این ماده خوشمزه باعث تقویت بنیه و کنترل قند خون می شود. اگر توجه کنید، بیشتر پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند چای خود را همراه کشمش میل کنند. از قدیم تا به امروز از کشمش به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده می کنند.

برای خشک کردن کشمش باید از نور آفتاب کمک گرفت و آن را دور از مواد شیمیایی قرار داد. میزان قند موجود در هر 100 گرم کشمش حدودا 58 گرم است.

خرما

Sugar substitute3

خرما میوه بسیار شیرین و خوشمزه می باشد که در فصول سرد سال استفاده از آن به شدت توصیه می شود. از آنجایی که خرما موجب افزایش و تقویت نیروی بدن می شود، خوردن آن به تمامی سنین توصیه می شود. از ویژگی های خوب این میوه کنترل کلسترول خون است. خرما را در مناطق گرمسیری کشور کشت می کنند که خواص همه خرمای موجود در کشور با یگدیگر یکسان هستند.

به طور خلاصه خرما از 50 درصد گلوکز، 250 درصد ساکاروز برخوردار است. به یاد داشته باشید که بیماران دیابتی باید به طور کنترل شده ای از خرما استفاده کنند.

توت خشک

توت خشک نوعی خوراکی لذیذ می باشد که همه سنین به آن علاقه مند هستند. از گذشته تا به امروز از توت خشک در آجیل های خود استفاده می کنند. اگر می خواهید یک جایگزین مناسب به جای قند و شکر انتخاب کنید، انتخاب توت خشک بهترین گزینه است. این میوه خوشمزه برای بیماران سرطانی بسیار مفید است. اگر دچار سرما خوردگی شده اید، توت خشک می تواند به کاهش سرفه و گلو درد کمک کند. در هر 100 گرم توت خشک تقریبا 7 گرم قند وجود دارد.

انجیر خشک

Sugar substitute344

یکی از پرطرفدارترین میوه های شیرین، انجیر خشک می باشد. خواص انجیر خشک قابل شمارش نیست اما خاصیت ضد سرطانی، تقویت حافظه، رشد موها، درمان گلو درد، و درمان لاغری از جمله مهم ترین ترین خواص آن می باشد. از آنجایی که انجیر خشک از ویتامین و آنتی اکسیدان های قوی برخوردار است، می توان از آن به عنوان بهترین جایگزین قند استفاده کرد. در هر 100 گرم انجیر تقریبا 45 گرم قند وجود دارد. به این نکته توجه کنید که انجیر حتما باید در شرایط طبیعی و دور از مواد شیمیایی خشک شود.

استیویا

استیویا نام گیاهی از گروه گل های داودی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، درصد کالری در گیاه استیویا بسیار کم می باشد. جالب است بدانید که شیرینی استیویا زیاد است اما قند موجود در آن کاملا بی خطر می باشد. این گیاه باید در گلخانه و محیط های خانه کشت شود. قند حاصل از استیویا را هر فردی می تواند از آن نیز استخراج کند.

کاهش و کنترل قند خون از اصلی ترین ویژگی های گیاه استیویا می باشد.

زایلیتول

زایلیتول بیشتر از ذرت خارج می شود. این ماده در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. میزان قند موجود در زایلیتول مانند شکر است اما مانند شکر ضرری برای مصرف کننده ندارد.

در هر گرم زایلیتول نقریبا 4 گرم کالری وجود دارد که نسبت به میزان کالری شکر بسیار کم می باشد. از ویژگی های مهم این گیاه کنترل قند خون و انسولین بدن می باشد. همچنین در زایلیتول فروکتوز وجود ندارد.

شربت یاکون

Sugar substitute344

همانطور که از اسمش معلوم است، شربت یاکون از گیاه یاکون استخراج می شود. این گیاه اولین بار در آمریکای جنوبی کشت شده و از طعم فوق العاده ای برخوردار می باشد. رنگ شریت یاکون تیره است. از گیاه یاکون برای کاهش وزن استفاده می کنند چرا که میزان کالری موجود در آن 1/3 شکر می باشد.

شکر نارگیل

شکر نارگیل اغلب از شیره نارگیل به دست می آید. از جمله مواد موجود در شکر نارگیل می توان به وجود: روی، کلسیک، پتاسیم و آنتی اکسیدان اشاره کرد. میزان کالری موجود در شکر نارگیل به شدت بالا می باشد که از آن به عنوان یک جایگرین قند استفاده می کنند. به طور کلی شکر نارگیل نوعی قند طبیعی محسوب می شود اما می بایست در مصرف آن صرفه جویی شود.

شربت افرا

شربت افرا از شیره درخت افرا گرفته می شود. این شربت سرشار از مواد معدنی از جمله: کلیسم، روی، پتاسیم و آهن می باشد. برخی از محققین به این نتیجه رسیده اند که شربت افرا خاصیت ضد سرطانی دارد که از نظر علمی به طور کامل ثابت نشده است. شربت افرا را می توان به عنوان جایگزین قند استفاده کرد. توصیه می کنیم افراد دیابتی در مصرف شربت افرا کمی احتیاط کنند.

ملاس

Sugar substitute3444

ملاس ماده ای فوق العاده شیرین و قهوه ای می باشد. این ماده حاوی آنتی اکسیدان، پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است.

نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم چند ماده که بتوان به عنوان جایگزین قند از آن استفاده کرد را برایتان شرح دهیم. امیدواریم توانسته باشید اطلاعات خوبی در این باره به شما داده باشیم از اینکه تا پایان همراه ما بوده اید بی نهایت سپاسگزاریم.

نویسنده : معصومه آغاز

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *