هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی چیست؟ همه چیز درباره آن + نکات یادگیری

دسته بندی : موفقیت
1401/03/24

مهارت های اجتماعی در ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. نشان دادن مهارت های قوی بین فردی می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی، کمک به دستاوردهای شرکت، عملکرد خوب در طول فرآیند استخدام و گسترش شبکه حرفه ای خود کمک کند. درک و بهبود مهارت های اجتماعی می تواند برای شما در هر زمینه ای از زندگی مفید باشد. در این مقاله، به این می پردازیم که مهارت های اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارند، و مثال ها و نکاتی را برای بهبود مهارت های خود به شما ارائه می دهیم.

مهارت های اجتماعی چیست؟

مهارت های اجتماعی برای برقراری ارتباط روزانه با دیگران به روش های مختلف از جمله کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری استفاده می شود. به مهارت های اجتماعی «مهارت های بین فردی» یا « مهارت های نرم» نیز گفته می شود.

مهارت های کلامی شامل زبان گفتاری است، در حالی که ارتباطات غیرکلامی شامل زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی است. هر زمان که با شخص دیگری تعامل می کنید، به نوعی از مهارت های اجتماعی استفاده می کنید. Social Skills قوی می تواند به شما در ایجاد و حفظ روابط موفق به صورت حرفه ای و شخصی کمک کند.

چرا آن ها مهم هستند؟

مهارت های اجتماعی مهم هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا ارتباط موثرتر و کارآمدتری داشته باشید و در نتیجه به ایجاد، حفظ و رشد روابط با همکاران، مشتریان و مخاطبین جدید کمک کنند. این مهارت ها صرف نظر از موقعیت، صنعت یا سطح تجربه شما برای حفظ و بهبود اهمیت دارند.

فواید

داشتن مهارت های اجتماعی به خوبی توسعه یافته برای روابط شخصی و حرفه ای شما چندین مزیت دارد. با مهارت های اجتماعی قوی، فرصت خود را افزایش می دهید تا:

  • نیازها و خواسته های خود را شفاف و موثر بیان کنید
  • روابط بهتر و بالقوه بیشتری داشته باشید
  • موقعیت های اجتماعی پیچیده را مرور کنید
  • برای فرصت های شغلی در نظر گرفته شود
  • احساس شادتر بودن داشته باش

مزایای شغلی شما

توسعه مهارت های اجتماعی به نفع شغلی شماست. مهارت های اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که:

  • ایده ها، اطلاعات، تکنیک ها و دیدگاه ها را از افراد با زمینه های مختلف تخصص به دست آورید
  • دیدگاه خود را به نفع دیگران ارائه دهید
  • وظایف را انجام دهید و با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنید
  • برای موقعیت‌های سخت یا دشوار، حمایت متقابل ارائه دهید
  • شبکه خود را گسترش دهید تا فرصت های جدید را بیاموزید و دنبال کنید
  • بازخورد و ارجاعات شخصی دریافت کنید
  • محل کار را لذت بخش تر کنید

شش نمونه از مهارت های اجتماعی مهم

در اینجا مهارت های اجتماعی مهمی وجود دارد که می توانید برای تسهیل تعاملات بهتر در محل کار خود ایجاد کنید:

1. ارتباط موثر

توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران یک مهارت اصلی اجتماعی است. اگر مهارت های ارتباطی قوی دارید، می توانید افکار و ایده های خود را به وضوح با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباطات موثر رهبران خوبی هستند زیرا می توانند پروژه ها و اهداف را به روشی آسان توضیح دهند.

2. حل تعارض

در هر شرایطی ممکن است اختلاف نظر و نارضایتی ایجاد شود. حل تعارض توانایی رسیدن به منبع مشکل و یافتن راه حل قابل اجرا است. مهارت‌های خوب حل تعارض در هر شغلی مهم هستند، اما ممکن است به‌ویژه برای موقعیتی در HR مناسب باشند، جایی که اغلب به اختلافات بین کارمندان یا در نقش خدمات مشتری رسیدگی می‌کنید، جایی که در آن تضادها را برای مشتریان در مورد محصولات یک شرکت حل می‌کنید.

3. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال توانایی توجه دقیق به شخصی است که با شما در ارتباط است. شنوندگان فعال معمولاً به دلیل توجه و احترامی که به دیگران ارائه می دهند مورد توجه همکاران خود قرار می گیرند. می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را با تمرکز بر گوینده، اجتناب از حواس‌پرتی و منتظر ماندن برای آماده‌سازی پاسخ خود تنها پس از پایان صحبت (و نه زمانی که او در حال صحبت کردن است) افزایش دهید.

4. همدلی

همدلی توانایی درک و شناسایی احساسات شخص دیگر است. اگر همدلی داشته باشید، دیگران اغلب به شما اعتماد خواهند کرد. همدلی بیشتر مستلزم تلاشی آگاهانه برای بررسی دقیق احساس دیگران است. اگر همدلی و رابطه خود را با دیگران تقویت کنید، می توانید روابط قوی تر، محترمانه تر و بازتری ایجاد کنید.

5. مدیریت روابط

مدیریت روابط توانایی حفظ روابط سالم و ایجاد ارتباطات کلیدی است. به عنوان مثال، اگر شغلی در زمینه خدمات مشتری دارید، ممکن است مسئول پرورش رابطه بین شرکت خود و مجموعه خاصی از مشتریان باشید. مدیران اجرایی در سازمان ها مشارکت با سهامداران و سرمایه گذاران را مدیریت می کنند. این مهارت اجتماعی اجازه می دهد تا روابط حرفه ای شکوفا شود و همه طرف های درگیر بتوانند از آن بهره مند شوند.

6. احترام گذاشتن

یک جنبه کلیدی احترام این است که بدانیم چه زمانی و چگونه باید ارتباط را شروع کرد و به آن پاسخ داد. در یک محیط گروهی یا گروهی، اجازه دادن به دیگران برای صحبت بدون وقفه یک مهارت ارتباطی ضروری است که نشان دهنده احترام است. برقراری ارتباط محترمانه همچنین می‌تواند به معنای استفاده عاقلانه از وقت خود با شخص دیگری باشد – ماندن در موضوع، پرسیدن سؤالات واضح و پاسخ کامل به سؤالاتی که از شما پرسیده شده است.

چگونه مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنیم؟

راه های مختلفی برای بهبود مهارت های اجتماعی وجود دارد. شروع با:

1. گرفتن بازخورد

از دوستان، مربیان یا مدیران مورد اعتماد بخواهید که بازخورد صادقانه ای در مورد زمینه های شما برای بهبود ارائه کنند.

2. تعیین اهداف

از این بازخورد برای شروع به تعیین اهداف قابل اندازه گیری برای ایجاد مهارت های اجتماعی خود استفاده کنید. چارچوب اهداف SMART (ویژه، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان) ممکن است برای پیگیری پیشرفت شما مفید باشد.

3. یافتن منابع

چندین کلاس مهارت‌سازی اجتماعی، راهنماها، کتاب‌ها و ابزارهای دیگر در دسترس هستند – هم پولی و هم رایگان. می‌توانید دروس عمومی مهارت‌های اجتماعی یا دوره‌های مهارتی خاص، مانند زبان بدن یا کاریزما را جستجو کنید.

4. مناطقی را برای تمرین مشخص کنید

هنگامی که تاکتیک ها و نکاتی را برای بهبود مهارت های اجتماعی خود آموختید، آن ها را در خانه و محل کار به کار ببرید. همچنین می توانید به دنبال فرصت های داوطلبانه یا فعالیت های فوق برنامه باشید که در آن می توانید مهارت های بین فردی را تمرین کنید.

چگونه مهارت های اجتماعی خود را در کاریابی نشان دهید؟

همچنین مهم است که مهارت های اجتماعی خود را در طول فرآیند استخدام نشان دهید. توانایی کار کردن و ایجاد روابط مؤثر با دیگران، کیفیت بسیار مهمی است که کارفرمایان در کاندیداها به دنبال آن هستند و می تواند تناسب شما را برای فرهنگ شرکت آنها نشان دهد.

برای نشان دادن مهارت های اجتماعی در نامه پوششی خود، نمونه ای از زمانی که با دیگران برای دستیابی به هدفی که منجر به موفقیت تیم یا سازمان شما شده است، ارائه دهید. در رزومه خود، دستاوردهای خاص و قابل اندازه گیری را فهرست کنید، سپس می توانید نحوه استفاده از مهارت های اجتماعی خود را برای رسیدن به اهداف خود در طول مصاحبه توضیح دهید.

آموزش مهارت های اجتماعی چگونه اجرا می شود؟

آموزش مهارت های اجتماعی که به اختصار SST نامیده می شود، بیشتر آموزش مهارت های اجتماعی از ساختار اجرایی مشابه با مراحل و تکنیک های هدفمند پیروی می کند که ممکن است مهارت های اجتماعی فرد را تقویت کند. در اینجا چند روش درمانگران یا مربیان برای اجرای آموزش مهارت های اجتماعی آورده شده است:

  1. مشکل را شناسایی کنید. مربی یا درمانگر یک بحث کامل با کارآموز انجام می دهد تا مشکل اصلی اجتماعی را شناسایی کند. برای مثال، از طریق بحث، درمانگر ممکن است متوجه شود که کارآموز از اجتماع بزرگ مردم ترس اجتماعی دارد. هنگامی که آنها مشکل را کشف کردند، می توانند برنامه ای برای غلبه بر آن ایجاد کنند.

  2. اهداف تعیین کنید. درمانگر یا مربی به شما کمک می کند تا یک هدف کلی و اهداف خاصی را تعیین کنید که می خواهید با SST به آنها برسید. به عنوان مثال، هدف کلی می تواند این باشد که با افراد در محل کار خود به راحتی معاشرت کنید. یک هدف کوچک می تواند این باشد که یاد بگیرید چگونه به طور مناسب به دیگران احوالپرسی کنید.

  3. مدل. قبل از اینکه یک درمانگر بتواند از شما انتظار داشته باشد که مهارتی را توسعه دهید، باید آن مهارت را برای شما مدل کند. به این ترتیب می توانید آنچه را که باید انجام دهید قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید، مشاهده کنید.

  4. تمرین رفتاری. تمرین رفتاری یا ایفای نقش یکی از جنبه های مهم SST است. این شامل تمرین مهارت ها در یک موقعیت شبیه سازی شده قبل از به کارگیری آنها در یک موقعیت اجتماعی واقعی است.

  5. بازخورد اصلاحی درمانگر شما در طول یک جلسه آموزشی بازخورد ارائه می کند تا بتوانید مهارت یا رفتار خاصی را اصلاح کنید و بیشتر تمرین کنید. این یک تکنیک تشویق‌کننده است که به شما کمک می‌کند مهارت‌های خود را در زمینه‌ای توسعه دهید که ممکن است هنوز قوی نباشید.

  6. تقویت مثبت یک درمانگر ممکن است نوعی تقویت مثبت را برای پاداش دادن به بهبود مهارت های اجتماعی ارائه دهد.

  7. مشق شب. درمان معمولاً فقط حدود یک ساعت در هر جلسه طول می‌کشد، بنابراین احتمالاً تمرین‌ها و تمرین‌هایی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی خاص در خانه دریافت خواهید کرد. درمانگر یا مربی احتمالاً می خواهد بداند که تکالیف شما در دفعه بعد که ملاقات می کنید چگونه پیش رفته است.

آموزش معمولاً برای کوتاه مدت کافی است و ممکن است نیاز به تکرار بر اساس نیاز باشد. گاهی اوقات مسائل اساسی دیگری در آموزش مهارت‌های اجتماعی آشکار می‌شود که ممکن است به انواع دیگری از درمان همراه با آموزش مهارت‌های اجتماعی نیاز داشته باشد.

مهارت هایی که از طریق آموزش مهارت های اجتماعی قابل ارتقا هستند:

انواع مختلفی از مهارت های اجتماعی وجود دارد که می توانید از طریق آموزش مهارت های اجتماعی آن ها را بهبود ببخشید، از جمله:

  • گوش دادن ابزاری ضروری است که باید در موقعیت های مختلف اجتماعی در زندگی توسعه داده شود و مورد استفاده قرار گیرد. گوش دادن به ایجاد اعتماد، حل تعارضات و بهبود روابط کمک می کند.

  • همدلی یک مهارت کلیدی است که به ایجاد پیوندهای اجتماعی اجازه می دهد. همدلی یک مهارت مهم است که SST می تواند از طریق ایفای نقش آن را بهبود بخشد. این به کارآموز اجازه می دهد تا در مورد احساسات دیگرانی که ممکن است با آنها درگیر باشد فکر کند و خود را در همان موقعیت تصور کند. درک موقعیت، ادراکات و احساسات دیگران و توانایی برقراری ارتباط با درک این موضوع برای نقش های رهبری ضروری است.

  • قاطعیت را می توان از طریق SST توسعه داد. کسانی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند، اغلب یا بیش از حد پرخاشگر یا بسیار مطیع هستند. زمانی که یک کارآموز یاد می گیرد که خود را ابراز کند، مرزهای سالمی ایجاد می کند که بدون اینکه دیگران را ناراحت کند یا ناراحت شود، احترام را به خود جلب می کند.

  • ارتباط غیرکلامی به زبان بدن از جمله تماس چشمی و حرکات اشاره دارد. مهارت های ارتباط غیرکلامی مناسب می تواند برای زندگی شخصی شما و همچنین زندگی کاری شما مفید باشد.

  • ارتباط کلامی برای ایجاد روابط اساسی است. وقتی یاد می گیرید که چگونه در مورد خود و موضوعات دیگر ارتباط برقرار کنید، احتمالاً دیگران نیز درک بیشتری خواهند داشت و مایل به برقراری ارتباط نیز هستند. دانستن نحوه هدایت بهتر مکالمات به شما کمک می کند اطرافیان خود را درک کنید.

  • از طریق SST می توان خودکنترلی را بهبود بخشید زیرا مربی یا درمانگر به شما کمک می کند تا احساسات، افکار یا احساسات خود را نسبت به موقعیت های اجتماعی کنترل کنید. این ممکن است اقدامات تکانشی یا طغیان های عاطفی شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا به طور موثر با ناامیدی مقابله کنید. استرس و اضطراب در مورد موقعیت‌های اجتماعی زمانی از بین می‌رود که کنترل کنید.

فواید آموزش مهارت های اجتماعی

SST عمدتاً برای کسانی سودمند است که دارای اختلالات روانی، روانی یا رشدی هستند.

با این حال، کسانی که می خواهند اعتماد اجتماعی و مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشند نیز ممکن است سود ببرند. در اینجا چند مورد از مزایایی که یک کارآموز ممکن است از آموزش مهارت های اجتماعی دریافت کند آورده شده است:

  • واکنش های مناسب را در موقعیت های مختلف اجتماعی ایجاد می کند.
  • عزت نفس را بالا می برد.
  • توانایی فرد را برای عملکرد در موقعیت های اجتماعی روزانه بهبود می بخشد.
  • ارتباطات غیرکلامی و کلامی را تقویت می کند.
  • کارایی در کار را افزایش می دهد.
  • اضطراب و استرس را در موقعیت های اجتماعی کاهش می دهد.
  • شادی و رضایت را افزایش می دهد.
  • کار گروهی تعاونی را تقویت می کند.
  • بهزیستی کلی ذهنی، اجتماعی و عاطفی را ارتقا می دهد.
  • چشم انداز شغلی را پیش می برد.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *