هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

مهندس نرم افزار کیست و چه کار می کند؟

1401/03/27

به عنوان یک مهندس نرم افزار، به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی و جهت گیری استراتژیک سازمانی که در آن کار می کنید، در محیطی دائما در حال تحول کار خواهید کرد. شما سیستم‌هایی را ایجاد، نگهداری، ممیزی و بهبود می‌بخشید تا نیازهای خاص را برآورده کنید، اغلب همانطور که یک تحلیلگر یا معمار سیستم توصیه می‌کند و سیستم‌های سخت و نرم‌افزاری را برای تشخیص و رفع خطاهای سیستم آزمایش می‌کند.

این نقش همچنین شامل نوشتن برنامه های تشخیصی و طراحی و نوشتن کد برای سیستم عامل ها و نرم افزارها برای اطمینان از کارایی می شود. در صورت نیاز، توصیه هایی برای پیشرفت های آینده ارائه خواهید کرد.

عناوین و توضیحات شغلی در IT استاندارد نیستند. به جای یک مهندس نرم افزار، بسته به سیستمی که در حال توسعه هستید، ممکن است شما را یک سیستم/نرم افزار/پایگاه داده/برنامه نویس وب، مهندس یا توسعه دهنده نامید. از طرف دیگر، زبان برنامه نویسی که استفاده می کنید ممکن است بخشی از عنوان شما شود، مانند برنامه نویس جاوا یا سی شارپ. کار یک مهندس نرم افزار همچنین می تواند بخشی از نقش برنامه نویس چند رسانه ای باشد.

بسته به سازمانی که در آن کار می کنید، ممکن است نقش تعریف شده تری داشته باشید و در گروهی از متخصصان فناوری اطلاعات کار کنید که می تواند شامل تحلیلگران سیستم، طراحان سیستم و آزمایش کنندگان سیستم باشد. با این وجود، از آنجایی که مهندسان نرم‌افزار اغلب سیستم‌های پشتیبانی مورد نیاز برای اجرای مؤثر یک سازمان را مدیریت می‌کنند، این نقش می‌تواند از شما نیز بخواهد که به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید و نیازهای تیم‌های مختلف را به پیشرفت‌های سیستمی تبدیل کنید.

مهندسان نرم افزار سیستم ها و نرم افزارهایی را برای مشاغل توسعه می دهند. این محصولات از برنامه ها و بازی های تجاری گرفته تا سیستم های کنترل شبکه و سیستم عامل ها را شامل می شود. مسئولیت های یک مهندس نرم افزار همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کار با کاربران برای تعیین نیازهای نرم افزاری آنها
  • طراحی، توسعه و تست یک سیستم یا اپلیکیشن با توجه به مشخصات کاربران
  • ترسیم نمودارها و مدل هایی که به توسعه دهندگان کمک می کند تا کد مناسب برای سیستم یا برنامه را ایجاد کنند
  • مستندسازی سیستم یا برنامه با جزئیات برای کمک به مسئولین نگهداری در آینده
  • نگهداری سیستم یا برنامه همراه با به روز رسانی و رفع اشکال در صورت لزوم
  • توصیه ارتقای نرم افزار برای سیستم ها یا برنامه های موجود
  • همکاری با توسعه دهندگان و سایر مهندسان برای ایجاد نرم افزار

میانگین درآمد

به عنوان یک مهندس نرم افزار، دستمزد شما بسته به اینکه آیا برنامه ها یا سیستم ها را توسعه می دهید، متفاوت خواهد بود. مهندسان نرم افزاری که سیستم ها را توسعه می دهند معمولاً حقوق بیشتری نسبت به کسانی که برنامه های کاربردی ایجاد می کنند دریافت می کنند. عوامل دیگری ممکن است بر حقوق شما تأثیر بگذارد، از جمله مکان شرکت و ماهیت کسب و کار. مهندسان نرم افزار معمولاً کارمندان تمام وقت یا قراردادی هستند، اگرچه برخی ممکن است مشاغل پاره وقت داشته باشند.

الزامات مهندس نرم افزار

مهندسان نرم افزار معمولاً برای کسب موقعیت به ترکیبی از آموزش، آموزش، گواهینامه ها و مهارت ها نیاز دارند. ترکیب به نقش و صنعت مورد نظر بستگی دارد.

تحصیلات

اکثر مدیران استخدام از مهندسان نرم افزار انتظار دارند که دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، توسعه نرم افزار، ریاضیات یا رشته های مشابه باشند. برخی از مهندسان نرم افزار می توانند با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و 10 سال یا بیشتر تجربه مرتبط، استخدام شوند. برخی از شرکت ها ممکن است نیاز به مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر یا موضوعات مرتبط داشته باشند. این سطح از تحصیلات می تواند گزینه های شغلی شما را گسترش دهد و پتانسیل درآمد شما را افزایش دهد. اگر می خواهید در زمینه تحقیقاتی کار کنید، ممکن است دکترا لازم باشد.

آموزش

مهندسان نرم افزار سطح ورودی می توانند در طول دوره کارآموزی آموزش ببینند. دانشجویان و فارغ التحصیلان اخیر می توانند به دنبال کارآموزی در رشته مورد نظر خود باشند تا در مورد کار در یک محیط تجاری و نحوه اعمال تحصیلات خود در محل کار اطلاعات بیشتری کسب کنند.

بوت کمپ کدنویسی راه دیگری برای کسب تجربه و مهارت مهم است. آنها به افرادی که تجربه برنامه نویسی کمی دارند، اصول برنامه نویسی نرم افزار را در طول برنامه های کوتاه و فشرده آموزش می دهند. بوت کمپ می تواند از یک تا شش ماه طول بکشد و می تواند بر روی انواع زبان های کدنویسی، چارچوب ها، طراحی و پایگاه های داده تمرکز کند.

اکثر مهندسان نرم افزار آموزش های حین کار را با کسب و کار خود دریافت می کنند. از آنجایی که آنها بیشتر دانش فنی خود را در طول مدرسه می آموزند، آموزش با یک شرکت می تواند شامل یادگیری هر نرم افزار خاص برای تجارت، چرخه عمر توسعه نرم افزار و روش مدیریت پروژه مورد استفاده، مانند چابک یا اسکرام باشد.

بسیاری از فرصت های آموزشی خارج از کار برای مهندسین نرم افزار در دسترس است. آن‌ها می‌توانند در سمینارها و کنفرانس‌ها شرکت کنند تا در مورد نسخه‌های جدید در پایگاه‌های داده و چارچوب‌ها بیاموزند، یا می‌توانند دوره‌های آموزشی را به زبان‌های مختلف کدنویسی بگذرانند. از آنجایی که صنعت فناوری به طور مداوم در حال پیشرفت است، برای مهندسان نرم افزار مهم است که دانش فعلی را در زمینه های خود حفظ کنند.

گواهینامه ها

مهندسان نرم افزار دارای گواهینامه های متنوعی هستند که شامل موارد زیر است:

  • Oracle Certified Associate و Oracle Certified Professional (OCA و OCP). گواهینامه های Oracle در صنعت IT بسیار مطلوب است. می توانید گواهینامه های OCA و OCP را در یک محصول یا فناوری خاص Oracle تکمیل کنید. قبل از اینکه بتوانید در آزمون OCP شرکت کنید، باید گواهی OCA را تکمیل کنید. شما باید این گواهینامه ها را تمدید کنید تا اطمینان حاصل کنید که در مورد هر نسخه ای به روز می شوید.

  • Microsoft Certified Solutions Developer (MCSD): App Builder. گواهینامه MCSD شامل تعدادی امتحان است که شما را در جنبه های مختلف فناوری های مایکروسافت آزمایش می کند. قبل از اینکه بتوانید در آزمون گواهینامه MCSD شرکت کنید، باید گواهینامه های Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA) را کسب کنید. سپس می توانید برای دریافت گواهینامه MCSD: App Builder در یکی از چندین زمینه موضوعی آزمایش کنید. این حوزه ها شامل تست نرم افزار با ویژوال استودیو و پلتفرم یونیورسال ویندوز است. برای به روز ماندن، باید این گواهینامه را هر دو سال یکبار تمدید کنید.

  • دارای گواهینامه چرخه حیات نرم افزار حرفه ای (CSSLP). گواهینامه CSSLP که توسط کنسرسیوم صدور گواهینامه امنیت سیستم های اطلاعاتی بین المللی ارائه می شود، بر امنیت برنامه ها، آموزش متخصصان فنی برای شناسایی آسیب پذیری ها، خطرات و مسائل مربوط به انطباق نرم افزار تمرکز دارد. هشت حوزه تحت پوشش CSSLP وجود دارد، از جمله مفاهیم نرم افزار امن، طراحی نرم افزار، آموزش نرم افزار امن و زنجیره تامین و کسب نرم افزار. گواهینامه CSSLP به مدت سه سال معتبر است.

مهارت ها

یک مهندس نرم افزار خوب ترکیبی از مهارت های فنی و شخصی دارد، مانند:

  • برنامه نويسي. به عنوان یک مهندس نرم افزار، باید برخی از زبان های برنامه نویسی مانند C++، Java، Python، C#/.Net و Ruby را بدانید. اکثر مقاطع کارشناسی علوم کامپیوتر دانشجویان را با یک یا چند زبان آشنا می کنند. داشتن درک کلی از بسیاری از زبان ها و دانش تخصصی حداقل دو مورد از آنها خوب است. این به شما کمک می کند تا برای بسیاری از مشکلات کدنویسی که احتمالاً با آنها روبرو می شوید آماده شوید.

  • توجه به جزئیات. چه برنامه‌نویسی، چه اشکال‌زدایی یا آزمایش، باید صبور باشید و به جزئیات توجه کافی داشته باشید. ممکن است برای رفع مشکل نیاز داشته باشید ساعت‌ها به خط به خط کد بپردازید. جزئیات محور بودن به شما کمک می کند تا مسائل را حل کنید و اطمینان حاصل کنید که دوباره تکرار نمی شوند.

  • کار گروهی. اعضای تیم با مهارت های مختلف با هم کار می کنند تا یک سیستم را تشکیل دهند. به عنوان یک مهندس نرم افزار، باید بتوانید با سایر مهندسان و توسعه دهندگان و همکاران غیر فنی که از سیستم ها و نرم افزار شما استفاده می کنند، کار کنید. این شامل توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران و آمادگی برای گوش دادن و یادگیری از همکارانتان است.

  • تطبیق پذیری. این به انعطاف پذیری و تمایل شما برای یادگیری مهارت های جدید یا کار در محیط های جدید اشاره دارد. تکنولوژی به طور مکرر تغییر می کند و به عنوان یک مهندس نرم افزار، شما به طور مرتب با چالش های جدیدی روبرو خواهید شد. توانایی شما در یادگیری مهارت های جدید و سازگاری با تغییرات می تواند نقش مهمی در موفقیت پروژه های شما داشته باشد.

کارفرمایان شما چه اشخاص حقیقی یا حقوقی خواهند بود؟

مهندسان نرم افزار در طیف وسیعی از بخش ها مشغول به کار هستند.

  • شرکت های تخصصی فناوری اطلاعات: مانند مشاوران فناوری اطلاعات، ارائه دهندگان بزرگ فناوری اطلاعات، توسعه نرم افزار، ارائه دهندگان اینترنت و شرکت های آموزشی؛ سازمان‌هایی که از نرم‌افزار، سیستم‌ها و تجهیزات فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، از جمله خرده‌فروشان، شرکت‌های حقوقی، سازمان‌های هوش تجاری و تحقیقات بازار، ارائه‌دهندگان آموزش، نیروهای مسلح، بخش عمومی و سازمان‌های بخش داوطلبانه.
  • صنعت تولید: از جمله شرکت های خودروسازی، ناوبری، مخابرات، تولید و ساخت و ساز.
  • خدمات مالی: از جمله بانک های سرمایه گذاری جهانی، سازمان های مالی/بانکی، متخصصان بازار امنیت و بخش بازنشستگی.
  • خدمات عمومی: شامل تامین انرژی و آب، استخراج انرژی و حمل و نقل.

محیط کار مهندس نرم افزار

مهندسان نرم افزار در اکثر صنایع از جمله پزشکی، صنعتی، خودروسازی، دولتی و فناوری کار می کنند. آنها معمولاً در یک محیط مشترک با توسعه دهندگان و سایر مهندسان کار می کنند. اکثر آنها هر هفته چند ساعت استاندارد کار می کنند، اگرچه در صورت بروز مشکل اغلب در تماس هستند. غیر معمول نیست که مهندسان نرم افزار تا دیروقت و گاهی آخر هفته ها کار کنند. اکثر مهندسان نرم افزار در یک محیط اداری کار می کنند. آنها باید بتوانند برای مدت طولانی جلوی کامپیوتر بنشینند. از آنجایی که آنها می توانند بیشتر وظایف خود را روی رایانه انجام دهند، برخی از مهندسان بیشتر روزهای خود را از راه دور کار می کنند.

چگونه مهندس نرم افزار شویم؟

به دست آوردن شغل به عنوان مهندس نرم افزار معمولاً مستلزم ایجاد مهارت های فنی و محل کار مناسب است. برخی از مشاغل نیز ممکن است به مدرک یا گواهینامه خاصی برای تأیید مهارت های شما نیاز داشته باشند. در ادامه نگاهی دقیق تر به برخی از الزامات تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار می اندازیم.

مهارت های مهندسی نرم افزار

به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، شما نرم‌افزاری را برای کمک به حل مشکلاتی که افراد واقعی با آن مواجه هستند طراحی می‌کنید. این امر مستلزم ترکیبی از دانش فنی و مهارت های ارتباطی قوی است. اگر این را به عنوان یک شغل در نظر می گیرید، در اینجا چند مهارت وجود دارد که باید روی ایجاد آنها تمرکز کنید:

  • زبان های برنامه نویسی مانند پایتون، جاوا، سی، سی پلاس پلاس یا اسکالا
  • برنامه نویسی شی گرا
  • معماری پایگاه داده
  • مدیریت پروژه چابک و اسکرام
  • سیستم های عامل
  • پردازش ابری
  • کنترل نسخه
  • تست طراحی و اشکال زدایی
  • توجه به جزئیات

اگر شما علاقه مند به تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار هستید، در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای رسیدن به آن هدف بردارید:

  1. مدرک لیسانس بگیرید. فارغ التحصیل دانشگاه با مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، ریاضیات یا موضوعات مرتبط. این یک نیاز اساسی برای حرفه ای به عنوان یک مهندس نرم افزار است.
  2. در دوران تحصیل در دانشگاه در یک دوره کارآموزی شرکت کنید. این یک راه عالی برای فهمیدن اینکه شغل شامل چه چیزهایی می شود و تجربه واقعی زندگی است. همچنین به شما کمک می کند تا پس از فارغ التحصیلی به دنبال کار بگردید، زیرا با افراد حرفه ای در این زمینه ارتباط برقرار خواهید کرد.
  3. فوق لیسانس بگیرید. برخی از مشاغل نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارند. همچنین کسب مدرک کارشناسی ارشد به شما امکان می دهد تا دانش بیشتری در زمینه مهندسی نرم افزار کسب کنید.
  4. گواهینامه های مربوطه را دریافت کنید. تعدادی از گواهینامه های حرفه ای در دسترس مهندسان نرم افزار و توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد. در حالی که فقط برخی از شرکت ها نیاز به گواهینامه دارند، کسب گواهینامه های مرتبط می تواند توانایی و تمایل شما را برای یادگیری و بهبود مهارت های خود نشان دهد.
  5. در کنفرانس ها شرکت کنید. هر ساله کنفرانس های نرم افزاری زیادی در سراسر جهان برگزار می شود. اینها نه تنها به شما کمک می‌کنند تا از آخرین تغییرات و پیشرفت‌های فناوری مطلع شوید، بلکه مکان‌های عالی برای برقراری ارتباط با سایر متخصصان نرم‌افزار هستند.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *