هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نصب فونت در فتوشاپ

نصب فونت در فتوشاپ | فارسی و انگلیسی

دسته بندی : فناوری
1399/10/30

نصب فونت در فتوشاپ: همانطور که در آموزش فتوشاپ به آن اشاره کردیم نرم افزار فتوشاپ یکی از قوی ترین، معروف ترین و کاربردی ترین نرم افزار های ویرایش تصویر است و یکی از کارهایی که می توان با آن کرد تایپوگرافی است یعنی طراحی با نوشتن؛ هر چه تنوع فونت های شما بیشتر باشد می توانید تایپوگرافی های متعددی نیز خلق کنید همچنین دست شما نیز باز تر است؛ در این مقاله از برتر آموز تصمیم دارم چند روش برای نصب فونت در فتوشاپ را معرفی کنم و آموزش دهم. این روش ها هم برای نصب فونت فارسی در فتوشاپ و هم انگیلیسی و هم تمامی زبان ها کاربردی هستند. اما علاوه بر نصب و دانلود فونت برای فتوشاپ مسئله ی دیگری نیز وجود دارد و آن هم فارسی نوشتن است؛ اگر تا به حال در فتوشاپ سعی کرده اید فارسی بنویسید خواهید دید که فتوشاپ حروف را جداگانه نمایش می دهد و آن ها را از چپ به راست می نویسد؛ در اکثر نرم افزار های ادیت و گرافیکی موجود کاربران فارسی زبان این مشکل را دارند؛ در آخرین بخش برای رفع این مشکل در نرم افزار فتوشاپ به این دو سوال پاسخ خواهم داد:

  1. چگونه در فتوشاپ فارسی بنویسیم؟
  2. چرا فونت فارسی در فتوشاپ جدا نوشته می شود؟ 

برای مطالعه پاسخ به این سوالات با من تا پایان این مطلب همراه باشید.

نصب فونت در فتوشاپ

نصب فونت در فتوشاپ

در واقع برای نصب فونت در فتوشاپ شما باید بدانید که چجوری فونت ها را در سیستم عاملتان نصب کنید به همین دلیل آموزش نصب فونت در ویندوز و آموزش نصب فونت در مک را تهیه کرده ام.

نصب فونت در ویندوز:

اولین قدم برای نصب فونت در فتوشاپ دانلود فونت است، به این منظور عبارات دانلود فونت فارسی و یا دانلود فونت انگلیسی را سرچ کنید و فونت های مورد نظرتان را دانلود کنید. بعد از دانلود، باید فونت ها را روی کامپیوتر خود نصب کنید؛ برای نصب فونت در کامپیوترتان ابتدا اگر فایل فونت zip است آن را اکسترکت کنید.

(روی فایل راست کلیک کرده و گزینه ی  extract را انتخاب کنید) فونت هایی که در فایل میبینید باید احتمالا یکی از پسوند های .otf – .ttf – .pbf – .pfm. را داشته باشند. روی فونت مورد نظرتان راست کلیک کنید و install را بزنید، فونت ها به دلیل حجم کم عموما خیلی سریع نصب می شوند.

ممکن است گزینه نصب یا install برای شما نشان داده نشود، نگران نباشید، کافیست از طریق کنترل پنل وارد Appearance and Personalization فولدر Fonts را باز کنید،در لیست فونت های نشان داده شده راست کلیک کنید و گزینه Install New Font را بزنید. اکنون باید فونت خود را انتخاب کرده و OK را بزنید.

اکنون که فونت ها در کامپیوتر شما نصب شده و در فولدر Fonts ذخیره شده اند، درون فتوشاپ نیز نمایش داده می شوند. اما باید توجه داشته باشید که فتوشاپ هر فونتی را نشان نمیدهد پس در مرحله ی دانلود فونت برای فتوشاپ فونت ‌های True Type یاOpen Type را انتخاب کنید.

نصب فونت در مک:

نصب فونت در این سیستم عامل نیز بسیار شبیه به نصب فونت در ویندوز است؛ هنگام دانلود فونت، فونت های مخصوص مک را دانلود کنید و سپس برای نصب آن ها مراحل زیر را طی کنید:

روش اول:

  1. تمام برنامه های فعال را ببندید. از آن جایی که برنامه ها از فونت ها استفاده می کنند، برای اضافه شدن باید همه برنامه ها بسته باشد.
  2. حال پوشه فونت هایی که دانلود کرده اید را باز کنید. فونت ها با فرمتی مانند .ttf – .otf قابل مشاهده هستند؛ روی آن ها دابل کلیک کنید تا باز شوند.
  3. بعد از مشاهده مشخصات فونت یا Font Book روی گزینه Install Font کلیک کنید.

روش دوم:

  1. به محل ذخیره پوشه فونت ها در کامپیوتر خود بروید. فونت در این محل  /Users/<username>/Library/Fonts/ نگهداری می شود.
  2. فونت های جدید را در این پوشه ها قرار دهید. (کپی کنید)

در سیستم عامل مک هم پس از نصب و یا کپی فونت، به طور خودکار این فونت ها روی همه برنامه های شما از جمله فتوشاپ نیز اضافه می شوند.

رفع مشکل جدا شدن و برعکس نوشتن حروف فارسی در فتوشاپ

نصب فونت در فتوشاپ

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردم وقتی در فتوشاپ فارسی می نویسیم، حروف را جداگانه نمایش می دهد و آن ها را از چپ به راست می نویسد. در ادامه برای حل این مشکل چند روش را معرفی خواهم کرد.

با مشکل تایپ فارسی عموما در نسخه های cc فتوشاپ مواجه می شویم. اما به هر حال این مشکل هیچ ارتباطی با ورژنی که نصب یا خریداری کرده اید ندارد و تماما مربوط به تنظیمات داخلی خود نرم افزار فتوشاپ است که با چند تغییر کوچک در آن می توانید این مشکلات را از بین ببرید. پیشنهاد می کنم قبل از انجام این مراحل حتما بخش آموزش نصب فتوشاپ را در مقاله ی آموزش فتوشاپ بخوانید چرا که یک مرحله از نصب مرحله ی اول مربوط به رفع همین مشکلات است.

مراحل از بین بردن مشکلات فارسی نوشتن در فتوشاپ:

1. وارد برنامه Photoshop شوید و از منوی Edit گزینه Preferences را کلیک کنید.

2. در پنجره ی باز شده گزینه Type را انتخاب کنید.

3. وارد قسمت choose text Engine Options شوید.

4. در آن قسمت دو گزینه موجود است: east Asian و Middle eastern and south Asian، شما باید گزینه ی Middle eastern and south Asian را انتخاب کنید.

5. برنامه فتوشاپ را ببندید و مجددا آن را باز کنید.

6. از مسیری که در مراحل 1 و 2 گفتم مجددا وارد تایپ شوید و این بار Language options را بزنید.

7. دو گزینه Farsi Digits و Right to left را انتخاب کنید.

8. تا اینجا مشکل برعکس نوشتن فونت فارسی را حل کردیم اکنون باید مشکل جدا نوشته شدن فارسی در فتوشاپ را حل کنیم؛ برای این کار:

9. از نوار ابزار بالای صفحه ی فتوشاپ window را بزنید و گزینه ی Paragraph را انتخاب کنید.

10. یک پنجره ی کوچک برای شما باز میشود در گوشه ی بالا سمت راست این پنجره یک مثلث کوچک که به پایین اشاره می کند می بینید روی آن کلیک کنید.

11. در منوی باز شده گزینه ی Middle East Single-line Composer را انتخاب کنید.

12. مشکل جدا نوشته شدن هم به همین سادگی حل شد.

اگر روش بالا برای شما سخت است یا نمی توانید گزینه ها را پیدا کنید، نگران نباشید راه دیگری هم وجود دارد: برنامه آنلاین Awebfont این برنامه یک برنامه آنلاین تبدیل نوشته های فارسی است که مشکلات موجود برای فارسی نوشتن در هر نرم افزاری را با یک کپی پیست از بین می برد.

برای کار با این برنامه کافیست در کادری که مقابل شماست آنچه را می خواهید تایپ کنید و روی گزینه ی تبدیل کلیک کنید. بعد از چند لحظه یک پیغام به شما نمایش داده می شود. بعد از دیدن پیام متنی که در کادر نوشته شده است را  کپی و در برنامه فتوشاپ خود پیست کنید.

پشتیبانی نکردن سیستم عامل از زبان فارسی

ممکن است مشکل از فتوشاپ و… نباشد و سیستمتان به کل از زبان فارسی پشتیبانی نکند و این دلیل مشکلات شما برای فارسی نوشتن باشد، برای حل این مشکل نیز چاره ای وجود دارد.

برای حل این مشکل می توانید از نرم افزار های آنلاین فارسی نویسی استفاده کنید که هم برای گوشی و هم برای کامپیوتر قابل استفاده هستند. در اینجا چند مورد از آن ها را معرفی میکنم:

نرم افزار GO Keyboard برای اندروید

نرم افزار SwiftKey برای اندورید و IOS

نرم افزار مریم برای ویندوز

نرم افزار شتاب فارسی نگار برای ویندوز

Medad Persian برای مک

awebfont که روش کار با آن را نیز شرح دادیم برای تمامی سیستم عامل ها

و…

 

 

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *