هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نکات مهم در ثبت دامنه

نکات مهم در ثبت دامنه

1401/03/30

یکی از موارد مهمی که در ابتدای شروع هر کسب و کاری ذهن افراد حال حاضر در کار را درگیر می کند انتخاب یک دامنه مناسب و با معنا برای سایت خود می باشد. در واقع قبل از اینکه نام دامنه را انتخاب کنند نمی توانند به موضوع دیگری بپردازند و اصلی ترین و مهم ترین قدم در شروع هر کاری همین انتخاب دامنه است. اگر از من بپرسید که می گویم یکی از مهم ترین بخش ها در هر کسب و کاری همین انتخاب نام مناسب است زیرا شما قرار است روی این دامنه سرمایه گذاری کنید و کسب در آمد داشته باشید پس نباید به سادگی از روی آن بگذرید. قطعا سایت هایی را مشاهده کرده اید که نام دامنه آن ها بسیار زیباست به طوری که به راحتی در ذهن می نشیند و یا بر عکس برخی از سایت ها اصلا نام دامنه درستی ندارند و حتی برای یک بار ورود هم نمی توان نام دامنه آن ها را به خاطر سپرد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این سری از مقالات برتر آموز به توضیح موضوع ویژه نکات مهم در ثبت دامنه بپردازین. پس اگر شما در مرحله ثبت دامنه هستید و یا اشخاصی را می شناسید که در این مرحله قرار گرفته اند می توانید این مقاله را با آن ها به اشتراک بگذارید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • دامنه چیست؟
  • نکات مهم در ثبت دامنه
  • از کجا می توان دامنه خود را تهیه نماییم؟

دامنه چیست؟

قبل از اینکه به سراغ توضیح نکات کاربردی تر برویم در همین ابتدای مسیر خواستیم تا راجب به معنای دامنه صحبت کنیم تا اگر کسی این مفهوم را خوب بلد نبود بتواند در ادامه با ما همراه باشد. در واقع دامنه سایت همان آدرس سایت شما است که با تایپ کردن در مرورگر به سایت ها دسترسی پیدا می کنید. معمخولا دامنه ها از چند حرف و یا عدد تشکیل می شود که این حروف می توانید با معنا و یا حتی بی معنا باشد. به طور کلی دامنه از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل می شود. نام دامنه که همان آدرس سایت شماست که8 تعیین می کنید. پسوند دامنه در واقع همان com. و یا ir. و…. است که شما در انتهای دامنه خود قرار می دهید. با توجه به نوع کسب و کار خود می توانید از انواع دامنه استفاده نمایید. انواع دامنه ها برای استفاده به شرح زیر می باشد :

پیشنهاد می شود مقاله اشتباهات رایج در سئو سایت را مطالعه نمایید.

 دامنه co.
این دامنه برای شرکت‌ هایی است که مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی دارند و در قالب سهامی خاص ، عام ، مسئولیت محدود و تضامنی فعالیت می‌ کنند.

ایران.
این دامنه برای دامنه‌های کاملاً فارسی است که البته روی تمامی مرورگر ها پشتیبانی نمی شود.

ac.ir.:
این دامنه مخصوص مؤسسه‌ های آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت دارند.

id.
دامنه‌ای پرسنلی است که فقط ویژه دارندگان ملیت ایرانی است و پیش‌شرط ثبت آن، ارائه کد‌پستی ده‌رقمی و کارت ملی است.

org.
این دامنه برای آن دسته از شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی فراهم شده است که مدارک احراز هویت دارند.

sch.:
دامنه‌ای اختصاصی برای مدارس دارای مجوز رسمی از اداره آموزش‌وپرورش است.

gov.:
این دامنه فقط ویژه مراکز و سازمان‌های دولتی است و مدارک احراز هویت آن‌ها می‌تواند به نام عضو هیئت‌ رئیسه یا نماینده شرکت باشد.

net.
این دامنه فقط برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت رسمی در ایران است.

نکات مهم در ثبت دامنه

نوبت به آن رسید که درباره ی نکات مهم در ثبت دامنه صحبت کرده و نکات کاربردی را بیان نماییم. بهتر است یک دفترچه و خودکار در کنار خود گذاشته و به این موارد به خوبی دقت نمایید تا در انتخاب نام دامنه خود از آن استفاده نمایید.

1.نامی را انتخاب نمایید که نوشتن آن آسان باشد!

یکی از نکاتی که معمولا افراد هنگام انتخاب نام دامنه اصلا به آن توجه نمی کنند این است که اسامی ای را انتخاب می کنند که نوشتن آن ها سخت است. به این فکر کنید که کاربر قرار است با یک بار شنیدن نام دامنه آن را به خاطر سپرده و در مرورگر خود سرچ نماید و اگر نوشتن دامنه شما آسان نباشد نمی توانید این کار را به درستی انجام بدهد. اگر از املای متفاوتی استفاده می کنید باید خود را جای کاربر بگذارید که آیا می تواند به این کلمه فکر کند یا خیر.

2.نام های کوتاه انتخاب نمایید!

یکی از علت هایی که باعث می شود هر استارتاپی در ابتدای مسیر رو به شکست برود انتخاب اسامی طولانی برای آدرس سایت است. هیچ گاه اسامی طولانی ای را برای آدرس سایت خود انتخاب نمایید. اسم و فامیل شما هیچ گاه برای یک مشتری جذاب نخواهد بود که بخواهد برای خرید یک دفتر اسم و فامیل شما را به خاطر بسپارد و سرچ نماید. به شرکت های موفق نگاه کنید ، همگی از اسامی کوتاه برای انتخاب دامنه های خود انتخاب کرده اند. برای مثال به پلتفرم های جدیدی که شرکت دیجی کالا ارائه کرده است نگاه کنید. دیجی پی ، دیجی جت ، دیجی پلاس و…. همگی از نام های کوتاه استفاده شده است و به همین دیلیل در ذهن مخاطب می ماند.

پیشنهاد می شود مقاله هاست سی پنل یا دایرکت ادمین را مطالعه نمایید.

3.در صورت امکان کلمه کلیدی خود را در دامنه لحاظ نمایید!

یکی از مواردی که روی سئو سایت هم تاثیر گذار است این است که کلمه کلیدی خود را در دامنه لحاظ کنید. این مورد باعث می شود که سئو کار شما به راحتی بتواند روی سئو سایت شما کار کند. خوب در اول مسیر شاید با خود بگویید که ما اصلا نمی دانیم کلمه کلیدی یعنی چی ؟ و یا ما در مرحله اول سئو کاری را نداریم که برای ما کلمات کلیدی را مشخص نماید. در این مرحله اصلا نیاز نیست عجله نمایید و تنها کافیست طبق این دستور العمل رفتار نمایید. فرض کنید که شما فروشگاه لوازم آرایشی را می خواهید راه اندازی نمایید. پس می توانید در دامنه خود از کلماتی مانند Cosmetic ، Makeup و… استفاده نمایید. اگر می خواهید این کار را انجام بدهید باید به دنبال یک اسم یونیک هم باشید که در کنار این کلمات قرار بدهید و به همین راحتی سعی کرده اید کلمه کلیدی خود را در دامنه جای بدهید.

نکات مهم در انتخاب دامنه

4.دامنه منحصر به فردی را ثبت نمایید!

دامنه شما جزوی از هویت کسب و کار شما است و مردن با نام دامنه شما را در ذهن خود خواهند داشت. سعی کنید که ار یک نام نحصر بفرد استفاده نمایید. متاسفانه وب سایت هایی وجود دارند که با کپی کردن از نام دیگر برند های بزرگ برای خود دامنه تهیه کرده اند و انتظار بازخورد مناسبی هم دارند. برای مثال دامنه دیجی کالا را در نظر بگیرید. تصور کنید یک شخصی این دامنه را با نام Diigikala ، diggikala ، Digikalla و…. امثال این موارد ثبت نماید. این شرکت ها نمی توانند به خودی خود مستقل کار کنند زیراغ در درجه اول که تحت پیگرد قانونی از جانب شرکت دیجی کالا در می آیند و در درجه دوم مردم این نام را منحصر شرکت دی جی کالا می دانند و نام های دیگری را برای وبسا های دیگر فیک تلقی می کنند. نمونه های زیادی از این موارد برای برند های مختلف وجود دارد. پس بنابر این سعی کنید که یک دامنه منحصر بفرد برای خود انتخاب نمایید زیرا این دامنه جزوی از برند و هویت شما خواهد بود و اهمیت زیادی را دارد.

5.به ثبت برند هم فکر کنید!

اگر قرار است کسب و کاری را ایجاد نمایید که در طولانی مدت بخواهید آن را گسترش دهید و حتی ثبت برند انجام بدهید باید از همان اول راه این موضوع را بررسی نمایید و روی آن واقف باشید. خیلی از اسامی را شما نمی توایند ثبت برند انجام دهید پس نمی توانید هر اسامی ای را برای نام دامنه سایت خود انتخاب نمایید زیرا اگر غیر از این موضوع عمل نمایید مجبور می شوید که در طولانی مدت نام دامنه خود را عوض کنید. پس از همان ابتدا اگر به ثبت برند فکر می کنید اسامی را انتخاب نمایید که مشکلی برای ثبت آن از لحاظ قانونی وجود نداشته باشد. له همین منظور پیشنهاد می شود مقاله راهنمای انتخاب نام برند را مطالعه نمایید.

در ادامه با توضیح نکات بیشتر نکات مهم در ثبت دامنه همراه باشید.

6.دامنه .com رادر صورت امکان تهیه نمایید.

com. یکی از پسوند دامنه های خوب و مورد اعتماد تمامی کاربران موجود در سطح نت است. بنابراین به اکثر شرکت ها و فروشگاه ها پیشنهاد می شود در کنار خرید دامنه ir. که هزینه چندانی هم ندارد لطفا دامنه com. را تهیه نمایید. اگر بخواهید در طولانی مدت فعالیت نمایید و کسب و کار خود را گسترش بدهید هیچ چیزی با ارزش تر از دامنه com. برای شما وجود نخواهد داشت و البته یکسری از تبلیغات Add گوگل هم وجود دارد که به دامنه ir. سرویس دهی نمی دهند برای همین پیشنهاد می شود از دامنه com. استفاده نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش فرمول تبلیغ نویسی را مطالعه نمایید.

7.از خط تیره در نام دامنه خود استفاده نکنید!

سعی نکنید که از خط تیره در نام دامنه خود استفاده کنید. این کار باعث می شود که نام دامنه شما به دو بخش تقسیم شود و اصلا فرآیندی خوبی را در ادامه به دنبال خود نخواهد داشت و به خاطر سپردن آن برای کاربران سخت تر است پس سعی کنید که از نام دامنه های ترجیحا کوتاه و صد البته بدون خط تیره استفاده نمایید.

8.از نامی دلنشین برای انتخاب نام دامنه استفاده نمایید!

یکی از مواردی که همیشه به کسب و کار ها پیشنهاد می شود این است که سعی کنید از نامی دلنشین برای کسب و کار خود و صد البته دامنه خود استفاده نمایید. اسامی که معنی زیبایی دارد و یا کاربر با به خاطر سپردن آن تجربه خوبی خواهد داشت معمولا قوی تر و بهتر از اسامی ای که معنای خاصی نمی دهند عمل می کند. به این توجه کنید که اگر نام دامنه سایت شما در ذهن کاربر بماند و به دل او بنشیند در برند سازی شما به شدت موثر خواهد بود.

انتخاب دامنه

از کجا می توان دامنه خود را تهیه نماییم؟

پس از این که نام دامنه های پیشنهادی خود را انتخاب کرده اید حالا نوبت به این مرحله رسیده است که بررسی نمایید که آیا این دامنه ها قبلا توسط شخص دیگری با پسوند های مختلف به ثبت رسیده است یا خیر؟ برای اینکه کافیست به تمامی وبسایت هایی که ارائه دهنده سرویس های هاست هستند سر بزنید ، این وبسایت ها به شما خدمات خرید دامنه را هم ارائه خواهند کرد. اگر آشناییت با این سایت ها ندارید می توانید به مقاله هاستینگ برتر ایران در سال 1401 سر بزنید تا شرکت مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن ها دامنه خریداری نمایید.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تحقیقات بازار را مطالعه نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی نکات مهم در ثبت دامنه صحبت کنیم و نکات کاربردی ای را در این زمینه بیان نماییم. پیشنهاد می شود که در زمینه انتخاب نام دامنه خود اصلا عجله نکنید و سر فرصت به دنبال نام زیبایی باشید که در آینده هم بتوانید از آن استفاده نمایید. حتما کار هایی که قرار است در آینده با این وبسایت انجام دهید را در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید اسم زیبایی را انتخاب کنید. در انتخاب اسم دامنه حتما به نکات گفته شده توجه نمایید و از آن ها استفاده کنید. اگر اهمیت آدرس دامنه سایت را درک کنید قطعا می توانید در انتخاب آن بهترین عملکرد را داشته باشید. همانگونه که برای انتخاب آدرس کسب و کار خود دقت لازم را به خرج می دهید تا بهترین ملک را انتخاب نمایید لازم به ذکر است که باید در انتخاب نام دامنه است هم همین دقت را داشته باشید. اگر در انتخاب نام دامنه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید تا همگی از تجربیات شما استفاده نماییم. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *