هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی

نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی (10 نکته کاربردی)

1401/02/15

ایمیل مارکتینگ واژه ای نام آشنا که هنوز هم برای بدست آوردن مشتری های بالفعل کسب و کار ها ابزاری کلیدی شمرده میشود. شاید با پیشرفته شدن روش های بازاریابی گوناگون، خیلی از دیجیتال مارکتر ها استفاده از ایمیل مارکتینگ را در اولیت خود قرار ندهند و گمان کتتد که دیگر این روش موثر نیست. اما اگر تمامی نکات ایمیل مارکتینگ درست رعایت شود میتوانید برای شما ابزاری کاربردی نیز باشد. زمانی که با کارفرما ها راجب به ایمیل مارکتینگ صحبت میکنیم متاسفانه اکثرا دید منفی ای راجب به این قضیه دارند، بعد از بررسی اطلاعات در این مورد متوجه می شویم که کارفرما هزینه ی زیادی را برای استارت این بازاریابی پرداخت کرده اما متاسفانه بازخورد خوبی را دریافت نکرده است. این عدم گرفتن بازخود مناسب هم به این نکاj برمیگردد که ایمیل مارکتینگ غیر اصولی انجام شده است. یکی از مهم ترین قوانین در ایمیل مارکتینگ این است که شما باید ایمیل های تبلیغاتی خود را اصولی و  به صورت صحیح بنویسید و سپس منتشر کنید. اگر در مورد نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی اطلاعی ندارید در ادامه این مقاله همراه من و برتر آموز باشید تا به صورت مفصل راجب به نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی صحبت کنیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • ایمیل مارکتینگ چیست؟
  • نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی

ایمیل مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه به سراغ توضیح نکات کاربردی برویم اگر راجب به ایمیل مارکتینگ اطلاعی ندارید، به توضیح مختصری میپردازیم و اگر میخواهید اطلاعات بیشتری را کسب کنید پیشنهاد میشود مقاله ایمیل مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ در واقع به معنای ارسال پیام هدفمند برای جامعه هدف درست است. شما باید در ایمیل مارکتینگ یک راه تعامل با مشتری خود درست کنید.اگر به باکس ایمیل خود نگاه کنیم تعداد زیادی ایمیل اسپم را مشاهده می کنیم که بدون رعایت قوانین ایمیلی ارسال شده است. در واقع این کسب و کار ها نتوانسته اند با مشتری خود تعامل ایجاد کنند. این عدم برقراری تعامل با مشتری موجب شکست کمپین شما خواهد شد. شما با ایمیل مارکتینگ میتوانید در مرحله اول مشتری های دائمی خود را حفظ کنید و برایشان پکیج های تخفیف قرار دهید و در مرحله بعد باید مشتری های بالقوه خود را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش پیشرفت شغلی را مطالعه نمایید.

حالا شما میتوانید موارد زیر را از طریق ایمیل مارکتینگ به صورت جذاب برای مشتریان خود تولید محتوا کنید :

تخفیف ها و جشنواره های فروشگاه

ارسال فاکتور مشتری پس از خرید

ارسال محصولاتی که مشتری قبلا از آن خرید کرده است.

تبریک تولد و سالگرد

ارسال فرم های نظر سنجی برای مشتری

امروزه تمامی افراد برای اینکه بتوانند در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند احتیاج به یک ایمیل برای ثبت نام دارند. پس تقریبا بیشتر افراد برای خود یک ایمیل شخصی دارند. طبق آمار و ارقام حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند .در حقیقت شما با یک بانک گسترده ای از افراد مواجه هستید ولی توجه داشته باشید که نزدیک ترین بانک ایمیلی را به کسب و کار خود انتخاب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی

برای اینکه بتواین ایمیل مارکتینگ موفق را داشته باشیم باید نکات را از چند جانب بررسی کنیم که در ادامه به این موارد میپردازیم.

عنوان ایمیل تبلیغاتی مهم ترین قدم میباشد!

عنوان نویسی مسئله ای است که نباید اصلا به سادگی از روی آن بگذرید. از عنوان نو یسی در نوشتن مقالات، اسمس مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن گرفته تا در ایمیل های تبلغیاتی باید بتوانید اصول آن را رعایت کرده و عنوان نویی مناسبی را داشته باشید!

عنوان اولین موردی است که کاربر با آن برخورد میکند و اولین برخورد با مشتری است که کاربر پس از خواندن خواندن عنوان تصمیم میگیرد که از ایمیل را باز کند یا خیر!

عنوان جذاب و ترغیب کننده بنویسید!

عنوان های نوشته شده شما باید تا حدامکان و با در نظر گرفتن محتوای کسب و کار جذاب نوشته شود. مخاطب باید ضرورت و اهمیت را در ایمیل های تبلیغاتی حس کند و بداند که اگر الان ایمیل را باز نکند ممکن است فرصت دیگری را برای این کار نداشته باشد. برای مثال اگر تخفیف ها و آفر های ویژه ای را برای مشتری های خود گذاشته اید و این تخفیف ها تایم محدودی برای استفاده دارند میتوانید این موضوع را به مشتری اعلام کنید و با نوشتن عنوان هایی با موضوع تخفیف ویژه برای آخر هفته، ارسال رایگان برای 10 سفارش اول، تخفیف ویژه به مناسبت سال نو و… کاربر را به کلیک و بازکردن ایمیل ها تشویق نمایید.

ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنید!

این که یک متن از پیش تعیین شده را آماده کنید و سپس برای تعداد زیادی از مخاطبین خود بدون اطلاع از وضعیت آنها ارسال نمایید، قطعا دستاورد خوبی را برای شما به همراه نخواهد داشت. شما باید تا حد امکان پیام هاش شخصی سازی شده را برای کاربران خود ارسال نمایید. اگر تعداد کاربران شما کم است پس میتوانید با برنامه ریزی مناسب نسبت به شخصی سازی ایمیل ها اقدام نمایید. اگر مخاطبین شما زیاد است میتوانید با دسته بندی افراد و گروه بندی آنها نسبت به ارسال پیام های شخصی سازی شده اقدام نمایید. برای مثال افرادی که رنج سنی آنها بین 20 تا 25 سال، جنسیت آنها خانم، دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و…. است را در یک گروه و مابقی را به همین صورت در گروه های مختلف طبقه بندی نمایید و برای هر گروه یک پیام شخصی سازی شده که میتوانید بیشترین تاثیر را در فروش داشته باشد.

کلمات درستی را در نوشتن عنوان خود استفاده نمایید!

شما باید از کلمات واضح و بدون ابهام و ایهام استفاده نمایید تا بتوانید منظور خود را به درستی به کاربر برسانید، نیاز نیست از کلمات سخت و ادبی استفاده کنید همینکه در عین سادگی منظور خود را کاربر برسانید شما موفق خواهید بود.

در نوشتن متن ایمیل تبلیغاتی زیاده گویی ممنوع!

تبلیغات تلویریونی را در نظر بگیرید که در تایم های 30 ثانیه به کاربران مفهوم  اصلی را میرسانند و مشتری های بالقوه زیادی را از جامعه هدف بدست می آورند. اینکه یک تبلیغ تلویزیونی 10 دقیقه طول بکشد و شما را در جریان تمام جزئیات بگذارند قطعا نرخ بازگشت مشتری آن به اندازه حالت اول نخواهد بود. در نوشتن متن های تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ هم همین قانون برقرار است شما باید بدون نوشتن جزئیات و زیاده گویی در متن های تبلیغاتی تبلیغات خود را به اطلاع مشتری ها برسانید! شما در تبلیغات نیاز نیست مقاله های طولانی جای دهید تنها میتوانید با یک معرفی ساده از جامعه هدف خود بخواهید اگر به شما علاقه مند شدن و قصد دارن اطلاعات بیشتر کسب کنند به وبسایت شما و یا شبکه های مجازی شما سر بزنند تا اطلاعات تکمیلی را بدست آورند!

حتما از Call To Action های جذاب استفاده نمایید!

ایمیل مارکتینگی موفق خواهد شد که حتما کال تو اکشن خوبی را طراحی کرده باشد. حتما برای محتوای خود دکمه call to action قرار دهید. این دکمه باید خیلی جذاب و مناسب با قواعد رابط کاربری طراحی شود تا بالاترین تعامل را داشته باشد. مشتری با کلیک روی این دکمه میتواند به صفحه سایت و یا اینستاگرام شما، صفحه فرم خرید، درباره ما و یا تماس با ما و…. منتقل شود. در طراحی این دکمه میتوانید نکات زیر را رعایت نمایید:

اگر دکمه یا لینک برای کلیک کردن قرار داده اید باید در انتخاب نوع رنگ، سایز فونت و طراحی آن دقت کنید. معمولا رنگ نارنجی نسبت به آبی تأثیر بهتری دارد. متن این قسمت نباید طولانی باشد به عنوان مثال همین حالا کلیک کنید بسیار بهتر از متن فرصت را از دست ندهید و فورا کلیک کنید عمل خواهد کرد و نرخ کلیک بالاتری خواهد داشت. اگر راجب به رنگ ها و استفاده از آنها اطلاعی ندارید پیشنهاد میشود مقاله راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها را مطالعه نمایید.

نوشتن ایمیل های تبلیغاتی

مزایای خود را نسبت به رقبا بیان کنید!

همانطور که میدانید شما و رقبا همگی یک جامعه هدف یکسانی را دارید پس بنابراین باید با شیوه ها و روش های مختلف بتوانید جامعه هدف را به سمت کسب و کار خود هدایت کنید، یکی از ویژگی هایی که باعث میشود جامعه هدف شما را از سایر رقبا برگزیند این است که شما مزایای بیشتری نسبت به سایر رقبا دارید، برای مثال شما و سایر کسب و کار ها تخفیف 30 درصدی روی کالا های خود گذاشته اید اما چیزی که شما را از سایر رقبا متمایز میسازد این است که برای مثال ارسال رایگان داشته باشید،قابلیت مرجوعی کالا تا یک تاشم مشخص، قابلیت پس گرفتن کالا در صورت عدم رضایت و بازگشت وجه به مشتری و…. را داشته باشید به این صورت میتوانید وجه تمایز بین رقبا و کسب و کار خود ایجاد نمایید.

از ایموجی و کلمات به اصطلاح مانی کیورد ها استفاده نکنید!

یکسری کلمات وجود دارند که جیمیل با مشاهده آنها به سرعت آن را اسپم تشخیص داده و پیام شما وارد پوشه اسپم میشود و در دسترس کاربر قرار نمیگیرد. این کلمات شامل عبارت فروش ویژه ، تخفیف ،رایگان ، ارزان ترین قیمت ، تخفیف صد در صدی و…. میشود. سعی کنید تا حد الامکان از استفاده این کلمات در عنوان ایمیل خود جلوگیری نمایید. در عنوان های خود از اموجی استفاده نکنید زیرا اموجی ها اسپم تشخیص داده شده و ایمیل ارسالی شما به دست مشتری نخواهد رسید.

پیشنهاد میشود مقاله نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی را مطالعه نمایید.

سعی کنید فایل های HTML ارسال نکنید.

اگر نسبت فایل HTML شما به فایل های متنی بیشتر باشید. Gmail شما را اسپم تشخیص میدهد و فکر میکند که شخصی که این پیام را ارسال کرده ربات است و پیام شما را در لیست اصلی کاربر قرار نمی دهد. بنابراین سعی کنید این نکته را رعایت کنید.

در ارسال ایمیل از قالب بندی صحیح استفاده کنید.

سعی کنید در ارسال محتوای ایمیل خود حرکات عجیب و غریب نداشته باشید. همانطور که بارها هم شنیده ایم زیبایی در سادگیست پس شما هم با قالبی ساده و در عین حال زیبا برای مشتری های خود ایمیل ارسال کنید. ارسال ایمیل با فونت های عجیب، تصاویر پر حجم و انیمیشن ها و… کاملا ممنوع است. سعی کنید از فونتی مناسب و تصویری با حجم پایین استفاده نمایید. این کار از ارسال پیام های شما به پوشه اسپم به شدت جلوگیری میکند. پس سعی کنید از این نکته اسفاده نمایید و آن را رعایت کنید.

از حداقل لینک­ ها و Attachment ها استفاده کنید.

در ارسال ایمیل های خود سعی کنید از فایل های ضمیمه و لینک های زیادی استفاده نکنید. اینکه شما فایل های ضمیمه و لینک های زیادی قرار دهید از طرف Gmail ربات تشخیص داده میشوید و وارد پوشه اسپم خواهید شد. معمولا از یک Call to action مناسب استفاده کنید تا بتوانید با مشتری ارتباط خوب بگیرید.

پیشنهاد میشود مقاله جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها را مطالعه نمایید.

سعی کنید از گیمیفیکیشن استفاده کنید و برای این کار جایزه قرار دهید.

شما با قرار دادن جایزه و طراحی بازی های جذاب کاربر را تشویق میکنید تا از ایمیل مارکتینگ شما استفبال نماید.گیمیفیکیشن یعنی دخیل کردن تفکرات، مکانیزم، روش‌ و فنون بازی به فعالیت‌هایی که اصولاً بازی نیستند. در واقع شما به معنای واقعی کلمه نیاز نیست بازی (گیم) طراحی کنید. بلکه منظور از بازی ایجاد یک فضای رقابتی، هیجان انگیز تواما با معرفی محصول و کسب و کارتان است. میتوانید در قسمت Call to action از کاربر بخواهید تا با کلیک بر روی لینک و پر کردن فرم امتیاز خود را برای دریافت جایزه بالا تر ببرد، یا به تعداد افرادی که روی لینک زیر کلیک کنند و وارد وبسایت شود جایزه تعلق میگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این گونه بازی ها میتوانید مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سغی کرده ایم به طور کامل درباره ی نکات نوشتن ایمیل های تبلیغاتی صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که حتما با رعایت این نکات میتوانید ایمیل مارکتینگ خوبی را داشته باشید و افراد زیادی را به سمت کسب و کار خود سوق دهید. اگر در زمینه نوشتن ایمیل های تبلیغاتی تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *