هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
هاست چیست؟

هاست چیست؟ | انواع هاست

1399/09/23

هاست چیست؟ اگر شما هم برای طراحی یک سایت اقدام کرده باشید ممکن است برایتان این سوال شده باشد که هاست چیست؟ و چه انواعی دارد؟! امروز با برتر آموز همراه باشید تا در ادامه پاسخ جامع و ساده ای به این سوالات بدهم. اما هنگامی که اسم هاست می آید معمولا در کنار آن اسم سرور وا دامین را هم میشنویم! پس علاوه بر هاست در مورد سرور و دامین نیز توضیح خواهم داد.

سرور چیست؟

در واقع دانستن آن که سرور چیست و چه کار می کند پیش نیاز پاسخ به سوال هاست چیست؟ می باشد. پس برای پاسخ به سوال هاست چیست؟ باید ابتدا با مفهوم سرور آشنا شویم. به بیانی ساده سرور، کامپیوتری همیشه روشن و متصل به اینترنت است. این کامپیوتر ها منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌ سازی، پردازنده و … را برای سرویس ‌گیرنده‌ های داخل شبکه آماده می‌ کنند.

از سرور ها برای میزبانی، مدیریت، کنترل و … استفاده می شود؛ سرور ها در محل هایی به نام دیتا سرور نگهداری می شوند، در واقع سرور ها در شبکه دیتاسنتر به اینترنت بسیار پایدار و سریع وصل می شوند تا بتوانند کارایی مطلوبی داشته باشد.

به هر سرور ممکن است تعداد زیادی کاربر متصل باشد، بالا بودن سرعت و میزان توانایی های سرور در فعالیت وب سایت شما مستقیما تاثیر گذار است. پس انتخاب درست یک یا چند سرور مناسب برای سایت شما اهمیت بالایی خواهد داشت.

انواع سرور

به صورت کلی دو نوع سرور اختصاصی و مجازی داریم:

سرور های اختصاصی: اگر سرور بصورت کلی و واحد در اختیار گرفته شود به آن سرور اختصاصی می گویند.

سرور های مجازی: اگر سرور مورد نظر با ابزارهای نرم افزاری خاصی به چند بخش تقسیم شود هر بخش از آن را سرور مجازی می گویند. در واقع سرور مجازی بصورت نرم افزاری از سرور های اختصاصی گرفته می شود.

دامنه (domain) چیست؟

یکی دیگر از کلماتی که در کنار کلمه ی هاست آن را می شنویم کلمه دامنه یا دامین سایت می باشد. به عبارتی ساده دامنه همان آدرسی است که شما به دیگران می دهید تا وارد سایت شما شوند، و بر اساس شرایط و قوانینی برای آن پسوندی با نام com, org, edu, ir و … انتخاب می کنید.

به طور مثال در bartaramouz.ir : قسمت bartaramouz نام دامنه و قسمت ir پسوند آن است.

هاست چیست؟

اگر بخواهم پاسخ سوال هاست چیست؟ را در یک جمله خلاصه کنم می توانم بگویم: هاست (Host) یا هاستینگ به فضایی گفته می‌ شود که در آن اطلاعات و فایل ‌های وب‌ سایت شما بارگذاری می‌ شود و این فضا بخشی از یک سرور است.

هاست کلمه ای انگلیسی می باشد و در لغت به معنی میزبان است، پس در واقع هاست، میزبان وب سایت شماست. یکی از سایت های معتبر برای خرید هاست که می توانیم به شما معرفی کنیم سایت Host Monster می باشد.

در ادامه ی مطلب ” هاست چیست؟” با مثالی ارتباط میان این سه مفهوم (دامین، سرور، هاست) را توضیح می دهم و بعد از آن ویژگی های یک هاست خوب، انواع هاست و اهمیت خرید هاست مناسب در سئوی سایت را مورد بررسی قرار خواهم داد.

هاست، سرور و دامین!

هاست چیست؟

اکنون می دانیم که هاست فضایی است که در آن اطلاعاتی قرار می گیرد، و همانطور که می دانید هر سایتی که می خواهیم بسازیم احتیاج به فضایی امن برای ذخیره سازی اطلاعات دارد. پس این را هم می دانیم که هر سایتی و با هر شرایطی که بخواهیم بسازیم به هاست و یا میزبان نیاز داریم. این را هم متوجه شدیم که هاست بخشی از سرور است که شما آن را خریداری و یا اجاره می کنید. اما اکنون جهت آن که برای ارتباط میان سه مفهوم هاست، سرور و دامین بتوانم توضیح واضح تری ارائه دهم می خواهم برای شما خرید هاست را تشبیه به خرید یک مغازه کنم. در این مثال باهم یکی یکی مفاهیم مختلف و ارتباط آن ها را بررسی می کنیم.

مثال خرید مغازه و تشبیه آن به تولید سایت:

فرض کنید قصد دارید مغازه ای را برای فروش محصول خریداری کنید؛ ابتدا برای خرید مغازه ای مناسب به دنبال محلی خواهید رفت که در آنجا مغازه های بهتری وجود داشته باشند و تقریبا مطمئن باشید که اگر مغازه را در این محل بخرید برای شما مزایایی که مد نظر دارید را فراهم می کند. بعد از آن در این محل، مغازه ی مورد نظر را میابید، به طور مثال مغازه ای که ویترینش برای اجناس شما فضای کافی داشته باشد، و ساختار مغازه امنیت اجناس شما را تضمین کند و از اتفاقات ناگواری مانند دزدی شما را مصون نگه دارد. اما قبل از اینکه مغازه را بخرید باید کاربری آن را مشخص کنید، به طور مثال مغازه شما طلا فروشی است یا یک سوپر مارکت؟! بعد از آن باید برای مغازه ی خود نامی انتخاب کنید، هرچه این نام تک تر و متفاوت تر باشد به شما کمک می کند تا مغازه ی شما بهتر شناخته شود و با شخص دیگری قاطی نشود، علاوه بر آن طبق قوانین موجود شما موظف هستید که نام جدیدی انتخاب کنید که در آن محله و محله های دیگر از آن استفاده نشده باشد.

اکنون شما صاحب مغازه ای هستید که خریده اید؛ پس، وقت آن رسیده است که آن را تزئین کنید و اجناس را داخل آن قرار دهید، سپس تبلیغات کنید و با معرفی کردن خودتان به دیگران کسب درآمدتان را بهبود ببخشید.

حالا در مثال بالا می خواهم به شما بگویم که هر بخش مربوط به کدام بخش تولید سایت بود؟!

 

در مثال خرید مغازه سرور چیست؟ در این مثال سرور دقیقا همان محلی است که شما انتخاب می کنید تا مغازه ی خود را در آن قرار دهید؛ در واقع شما برای انتخاب سرور باید ببینید که آیا این سرور برای سایت شما امنیت و سرعت مورد نیاز را تامین می کند؟؟ آیا بودجه ی شما به خرید از این محله می رسد؟!! پس یعنی باید در این مرحله با توجه به لیست انتظارات، آنچه دارید، بررسی هدفتان برای تولید سایت و بررسی نیاز مخاطبانتان سرور را انتخاب نمایید. البته این موارد باید در خرید هاست نیز در نظر بگیرید.

 

در مثال خرید مغازه هاست چیست؟ حتما می توانید حدس بزنید که هاست نیز مغازه ای است که شما انتخاب می کنید، مغازه ی شما باید به طور مثال حتما در فلزی قفل دار داشته باشد، باید کرکره داشته باشد، باید حداقل جا برای 10 قفسه داشته باشد و … پس این ها ویژگی هایی مورد انتظار شما از مغازه یا هاستتان می باشد. در ادامه ی این مقاله با ویژگی های یک هاست خوب شما را آشنا خواهم کرد. این را هم در نظر داشته باشید که همانطور که گفتم هاست را درست مانند یک مغازه می توان اجاره کرد یا خرید، یعنی در واقع می توانید هر ماه مبلغی به عنوان اجاره به سایتی که از آن هاست خریده اید پرداخت کنید و طبق قرار دادی که بسته اید بعد از مدتی هاست را تحویل دهید یا مدت آن را تمدید کنید. یا اینکه می توانید یک هاست را بدون نیاز به پرداخت اجاره ی ماهانه و تا هر زمان که به آن نیاز دارید در اختیار داشته باشید و سپس آن را بفروشید. مجددا برای تصمیم گیری در این باره، کاربری سایت، هدف از تولید سابت، تخمین درآمدتان از سایت و بودجه ی اولیه تولید سایت را باید در نظر بگیرید.

 

در مثال خرید مغازه دامنه چیست؟ در مثال مغازه، دامین در واقع همان نام مغازه ی شما است، دامین باید یونیک (تک) باشد، با موضوع و محتوای سایت مرتبط باشد، زیبا و با مفهوم باشد و نامی باشد که شما را با آن بشناسند. اما در بخش نام گذاری مغازه گفتیم که باید کاریری مغازه را نیز مشخص کنیم، این کاربری در واقع همان پسوند دامنه است که بالاتر در مورد آن توضیح دادیم؛ یعنی به طور مثال شما صاحب مغازه ی نوشت افزار قلم هستید، و یا ما صاحب سایت ایرانی برتر آموز هستیم. ایرانی و نوشت افزار پسوند (نوع کاربری) و قلم و برتر آموز دامنه (نام) می باشند.

به این نکته توجه کنید که اگر دامنه ای انتخاب می کنید، تکراری باشد، هم از نظر سئو خوب نیست و هم در شرایطی قابل قبول نخواهد بود؛ به طور مثال فرض کنید دو سایت بیمارستانی بخواهند اسم سایتشان را سلامت بگذارند، در ابتدای امر نام سلامت از آن ها پذیرفته نخواهد شد، پس هر بیمارستانی باید تدبیری بیندیشد، به طور مثال یکی دامنه را bimarastanesalmat می گذارد و دیگری نام را salamathospital می گذارد، اکنون فرض کنید بیماری می خواهد از بیمارستان سلامت نوبت بگیرد، همین عبارت را سرچ می کند و حالا دو سایت با اسم های مشابه مقابل اوست، پس آن شخص به راحتی نمی تواند موفق به پیدا کردن سایت اصلی شود و در نتیجه این موضوع به عنوان یک نکته ی منفی در ذهن او می ماند، پس برای دفعات بعد شاید از سایت آن بیمارستان نوبت نگیرد؛ در نتیجه بازدید سایت و سپس سئوی سایت به دنبال آن کاهش خواهد یافت. درباره ی اهمیت سئو در مطلب آموزش سئو توضیحات بیتشری داده ایم.

 

در مثال خرید مغازه محتوای سایت چیست؟ در مثال بالا گفتیم که وقتی همه مراحل را طی کردید اکنون وقت آن رسیده است که اجناس را داخل آن بچینید، حالا بخش اصلی رقابت شما با فروشندگانی که کار مشابه با شما دارند شروع می شود، جنس خوب در واقع همان محتوای خوب است، در آموزش تولید محتوا مفصلا به بررسی محتوای خوب پرداخته ایم پس پیشنهاد میکنیم برای آن که مغازه ی شما همان مغازه ی محبوب محل باشد آن مطلب را از دست ندهید.

 

 

خب، تمامی بخش های خرید یک مغازه را یکی یکی بررسی کردیم و حالا می دانیم که دقیقا هاست چیست و در چه مرحله ای باید آن را خرید، اکنون وقت آن رسیده است که انواع هاست و ویژگی های آن را باهم بررسی کنیم.

 

انواع هاست برای سایت

هاست چیست؟

در این بخش ما هاست ها را با توجه به تکنولوژی ای که دارند به 4 دسته تقسیم می کنیم:

  1. سرویس های اشتراکی
  2. VPS
  3. Dedicated
  4. Cloud

هاست های سرویس های اشتراکی:

سرویس اشتراکی بسیار ارزان هستند و برای افرادی که از سایتشان مصرف زیادی نمی شود، مبتدی هستند، کاربران کمی دارند و یا قطع شدن و کند شدن سایت برای آن ها زیاد حائز اهمیت نیست، سرویس های اشتراکی بهترین انتخاب هستند.

اما چرا سرویس اشتراکی برای این افراد مناسب اند؟ شرکت هایی که از این نوع هاست ارائه می دهند در واقع یک فضای محدود را به تعداد بالایی وبسایت اختصاص می دهند، یعنی اگر یکی از سایت ها 40 درصد فضا را بگیرد برای سایت های دیگر 60 درصد فضا باقی می ماند. گاها بعضی از این هاست ها در اختیار 1000 سایت به صورت همزمان قرار می گیرند که این باعث ایجاد بحران کمبود فضا، تقسیم نامساوی فضا میان آن ها، کاهش شدید سرعت و بعضا ایجاد قطعی در سایت ها می شود.

اگر به هر دلیلی از سرویس های اشتراکی استفاده می کنید برای حل این موضوع می توانید از شرکت مورد نظر بخواهید که شما را در هاستی خلوت تر قرار دهد، البته که بعضی از شرکت ها به صورت اتومات سایت های پر مصرف تر را در سرویس های اشتراکی کم مصرف تر قرار می دهند.

هاست های VPS:

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی است. این هاست بهتر از هاست های سرویس های اشتراکی است و تقریبا محبوب ترین نوع هاست برای افرادی است که می خواهند هاست و سایت خود را ارتقا دهند. یک VPS همچنان یک محیط اشتراکیست، اما نوع به اشتراک گذاشتن آن متفاوت است. به این صورت که بر خلاف سرویس های اشتراکی تقسیم بندی و اختصاص میزان هاست به صورت مساوی انجام می شود؛ یک سرور VPS معمولا به 10 الی 20 قسمت تقسیم شده و در آنها معمولا از تکنولوژی hypervisor برای تقسیم صحیح این منابع استفاده می گردد.

در vps با توجه به تعداد کاربران فضا تقسیم بندی می شود و اگر سایتی از حد خود خارج شود فقط خود آن سایت دچار مشکل خواهد شد و تاثیری روی سایت های دیگر نخواهد داشت. البته در مواقع نادری ممکن است مدیریت کلی فضا نیز دچار مشکل شود.

این هاست ها از هاست های سرویس های اشتراکی کمی گران تر هستند ولی بسیار به صرفه تر از انواع دیگر هاست می باشند و ارزان ترین آن ها خیلی بهتر از گرانترین سرویس های اشتراکی است. حتی این نوع هاست با وجود اینکه از دو نوع بعدی که معرفی می کنیم ارزان تر است، اکثرا برای مصارف متعددی خیلی مناسب تر از آن دو است.

شرکت ها هاست های vps را با انواع و ویژگی های متفاوتی در اختیار کاربران قرار می دهند که بتوانید با توجه به نیازتان بهترین هاست Vps را برگزینید.

هاست های اختصاصی (dedicated):

هاست اختصاصی هیچکدام از اثرات منفی هاست های دیگر را ندارد، چرا که وب سایت شما به صورت اختصاصی بر روی یک سرور میزبانی می شود. این نوع هاست دارای امتیازات زیادیست اما مشکلات خاص خود را دارد. این نوع هاست ها برای سایت هایی با بیش از 100 هزار بازدید در ماه مناسب هستند چرا که همانطور که گفتیم سایت شما یک سرور و هاست مخصوص به خود دارد و نبودن سایت های دیگر روی این هاست ها مشکلات قطعی و کندی سرعت را از بین می برد.

از مشکلات هاست های اختصاصی میتوان نیاز داشتن به دانش بسیار زیاد برای راه اندازه آن را نام برد.در واقع شما نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کامپیوترها و تکنولوژی های سرور دارید. اما با این حال شرکت ها، هاست های اختصاصی خود را معمولا همراه با نرم افزار مدیریتی ارائه می دهند تا نحوه کار با آن آسانتر شود.در پکیج های بدون نرم افزار مدیریتی شما می بایست از صفر شروع به نصب سیستم عامل کرده و تمام ابزارهای لازم برای راه اندازی وب سرور را تنظیم کنید. این مسئله شاید یک نقطه ضعف در این نوع هاست ها نباشد، اما نیاز است که در هنگام خرید این نوع سرور ها با آن آشنا باشید. برای راه اندازی این نوع هاست ها از صفر نیاز به دانش بسیار زیادی است.

البته این موضوع میتواند یک مزیت هم باشد چرا که شما در هاست های اختصاصی انعطاف بسیار زیادی برای نصب اپلیکیشن های متفاوت و مدیریت افزایش سرعت و امنیت وب دارید.

یکی دیگر از مشکلاتی که هاست های اختصاصی دارند مسائل سخت افزاریست که این مشکل نیز برای افردای که نیاز به کنترل جامع روی هاست دارند و نیاز های تخصصی سخت دارند مزیت حساب می شود. در هاست های VPS در صورت پر شدن رم، سیستم به صورت اتوماتیک و موقت حافظه دیگری را وارد ماجرا می کند تا وب سایت از مشکل بار زیاد عبور کند. اما در سرور های اختصاصی احتمالا شما زمان بیشتری را برای رفع این مشکل نیاز دارید مخصوصا اگر کنترل و مانیتور سرور به صورت دستی بر عهده شما باشد.

هاست های ابری (Cloud):

هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست VPS است. حتی بعضی از شرکت ها دیگر سرویس های VPS خود را با نام سروی های vps ابری می فروشند.

در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر در یک شبکه مورد استفاده و خدمات رسانی قرار می گیرند. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد. یک VPS سنتی دارای محدودیت مشخصی است که این مقدار، ماکسیمم توان سخت افزاری آن می باشد. اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال افزایش باشد.

سیستم های ابری مقاوت بسیار بیشتری نسبت به حملات DDoS دارند. حملات DDoS مشکل امنیتی ایجاد نمی کنند و تنها هدف آنها از کار انداختن یک سرور با فرستادن بسته های ترافیکی زیادی به سمت آن است. در حال حاضر بهترین راه برای مقابله با حملات DDoS بلاک کردن درخواست های زیاد از یک منبع و پخش آن در یک شبکه بزرگتر است.

خریدن هاست خوب چه تاثیری در سئو دارد؟

همانطور که می دانید یکی از معیار های سایت خوب سرعت بالای آن است. و بخش عظیمی از سرعت یک وبسایت مرتبط با هاست و سرور آن است. سایت های سریع تر محبوب تر هستند و در نتیجه با بازدید بالاتری رو به هستند؛ بازدید بالاتر نیز سئوی بهتر را به همراه دارد.

یکی دیگر از دلایلی که خریدن هاست مناسب روی سئوی شما تاثیر می گذارد، حجم محتوای تولیدی شماست، اگر هاست شما فضای کافی برای تولید محتوا نداشته باشد شما در این امر محدود شده و در بهبود سئو نیز دچار مشکل خواهید شد.

و به عنوان آخرین دلیل می توان به ابزار ها و نرم افزار های مدیریتی نصب شده روی هاستتان اشاره کرد، اگر شما در مدیریت موارد هاست و موارد مرتبط به سایتتان ناتوان باشید نمی توانید موارد موثر روی سئو را نیز مدیریت کنید و بهبود ببخشید.

ویژگی های یک هاست خوب چیست؟

در آخرین بخش از مطلب “هاست چیست؟” ده ویژگی یک هاست خوب را معرفی میکنم.

یک هاست خوب:

  1. فضا و پهنای باند نسبتا بالا دارد.
  2. قابلیت Add On دامین دارد.
  3. منابع سرور مشخصی دارد.
  4. یک دیتاسنتر مشهور ارائه شده است.
  5. رابط گرافیکی آسان دارد.
  6. بکاپ گیری منظم دارد.
  7. قیمتش با توجه به امکاناتش مناسب است.
  8. مانیتورینگ و پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد.
  9. دوره های متنوع خرید دارد.
  10. امنیت وب سایتتان را تضمین می کند.
نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *