هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

واتساپ بیزینس چیست و مزایای استفاده آن چیست؟

1401/05/16

با رشد برنامه­‌های پیام رسان به طور قابل توجه‌ای استفاده افراد از روش‌های قدیمی ارتباطی کاهش پیدا کرده است و این موضوع محدود به زندگی شخصی انسان­ها نمی‌شود بلکه در بیزینس و کسب و کارهای آن‌ها نیزاین موضوع به صورت قابل توجه‌ای تغیر کرده است. امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارها به صورت قانونی نانوشته درآمده است. امروزه بخش قابل توجه­ای از  کسب و کارها برای رشد و تبلیغات خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­کنند. واتساپ یکی از آن‌ها است که امروز می‌خواهیم به بررسی واتساپ بیزینس و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

این بیزینس‌ها و کسب و کارها برای روابط درون سازمانی خود نیز از شبکه‌های اجتماعی به صورت خصوصی استفاده می­کنند. هریک از این شبکه‌های اجتماعی ویژگی خاص خود را دارند که مورد علاقه صاحبین کسب و کار قرار گرفته است. به نظر شما علت مطرح شدن سریع پیام رسان­های اجتماعی چیست؟ سرعت بالای آن‌ها در برقراری ارتباط؟ هزینه بسیار پایین برقراری ارتباط؟ امکان انتقال فایل ها؟ توانایی ثبت و انباشت اطلاعات؟ دسترستی بسیار سریع به آن­ها؟ … .

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رسان و البته از قدیمی ترین و دقیق پیام رسان‌ها بپردازیم، اپلیکیشنی که به صورت قابل توجه­ای مورد توجه کسب و کارها و حتی مردم عادی قرار گرفته است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا شما را با این برنامه ویژه آشنا کنیم و به شما پیشنهاداتی ارائه کنیم که هرچه بهتر از این برنامه کاربردی استفاده کنید و همچنین شما را با دنیای شگفت انگیز واتساپ بیشتر آشنا کنیم، این اپلیکیشن محبوب به مخاطبین خود بسیار اهمیت میدهد و متناسب با نیاز کاربران خود برنامه خود را در دو نسخه واتساپ و واتساپ بیزینس عرضه کرده است. در بخش های بعدی به صورت دقیق تر و جامع تر شما را با دنیای واتساپ بیزینس بیشتر آشنا می­کنیم.

 Whats app Business چیست؟

اگر بخواهیم محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان جهانی را به شما معرفی کنیم، قطعا whats app با 2 میلیارد کاربر جایگاه نخست را دارد. در این پیام رسان روزانه 65 میلیارد پیام جا به جا می‌شود که در گروه خود، نوعی رکورد محسوب می­شود. به دلیل استقبال بسیار زیاد کاربران از واتساپ توسعه دهندگان این پیام رسان به فکر توسعه این برنامه به صورت تخصصی برای کسب و کارها افتادند و از نسخه جدید واتساپ تحت عنوان واتساپ بیزینس (WhatsApp Business) در ژانویه 2018 رونمایی کردند.

واتساپ بیزیس یک اپلیکیشن OTT  (به برنامه هایی گفته می‌شود که از طریق اینترنت برای گفت و گو استفاده می‌شوند )  است. این موضوع به این جهت حائز اهمیت است که ارتباط بین مشتری و شما را و یا ارتباط بین شما با همکارانتان را به شدت ساده می کند و به شما حس خوبی میدهد.

واتساپ بیزینس

معمولا پیام رسان‌های OTT  با هدف جایگزینی با پیام کوتاه به وجود آمدند که به خوبی نیز به این هدف دست پیدا کردند. یکی دیگر از مهم ترین خواص پیام رسان‌های او تی تی در این است که شما برای ارسال و دریافت پیامک نیاز به تلفن همراه ندارید و می‌توانید با استفاده از لپ تاپ، تب لت، رایانه‌های رومیزی و حتی ساعت‌های هوشمند این کار را انجام دهید.

نکته بسیار جالب این است زمانی که شما به بررسی استراتژی‌های بازاریابی می پردازید مشاهده می‌کنید یکی از استراتژی‌های موفق بازاریابی استفاده از واتساپ بیزینس به عنوان راه ارتباطی با مشتری است که به صورت ویژه برای مطالعه بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید.
اخرین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که هنگام نصب اپلیکیشن واتساپ بیزینس به لوگو آن توجه کنید، لوگو واتساپ بیزینس مشابه لوگوی واتساپ است با این تفاوت که به جای عکس گوشی های قدیمی، از B انگلیسی استفاده شده است که مخفف کلمه Business  می باشد.

مزایایی استفاده از واتساپ بیزینس

شناسایی چت ها

زمانی که شما با اکانت‌های واتساپ بیزینس برای مخاطبین و یا مشتریان خود پیام‌هایی را ارسال می کنید، از سمت واتساپ پیغامی به صورت پین شده به صفحه «this chat is with a business account » مبنی بر نوع کاربری واتساپ شما ارسال می­شود. این موضوع به این دلیل است که به شما یادآوری کند که این گفتگو یک گفتگو کاملا تجاری و کاری می باشد و از طریق واتساپ بیزینس ارسال شده است.

ایجاد فروشگاه مجازی

یکی از مهم­ترین و جذاب ترین ویژگی­های واتساپ بیزینس در این است که شما می توانید برای خود یک فروشگاه مجازی با مشخصات کامل درست کنید. برای این منظور شما باید وارد بخش business tools شوید و سپس شروع به ساخت شناسنامه کسب و کار خود کنید. در این بخش شما به نوعی دارید خلاصه‌ای کوتاه و تیزر مانند از کسب و کار خود معرفی می‌کنید، تمامی اطلاعات خود را به صورت کامل اظافه کنید:

  1. لوگو

شما در این بخش به جای تصویر پرفایل خود از لوگو و یا برند تجاری خود استفاده می‌کنید، سعی کنید، ابعاد تصویر خود را به نحوی استفاده کنید که لوگو شما دقیقا در مرکز تصویر قرار بگیرید و در در صورتی که تصویر شما به صورت افقی بود و نتوانستید این کار را انجام بدهید با ابزار برش آنلاین، این کار را انجام دهید.

  1. نام و سمت شما

در بخش بعدی، بعدی نام خود را وارد کنید و سپس یک « / » استفاده کنید و بعد از آن سمت شغلی خود را وارد کنید. ( علی میثاقی / مسئول پشتیبانی شرکت …) شما با این کار به مشتری و یا همکار خود این اطمینان خاطر را میدهید که با فرد درستی در حال ارتباط است.

  1. معرفی کسب و کار خود

در این بخش شما می توانید، نام کسب و کار خود را به مخاطبین خود اعلام کنید، سعی کنید به صورت خلاصه تنها نام شرکت و حوزه فعالیت خود را ثبت کنید.

  1. دسته بندی کسب و کار

واتساپ بیزینس برای راحتی شما اقدام به تعریف دسته بندی کلی مشاغل کرده است و زمانی که شما به این بخش مراجعه می‌کنید بهتر است نزدیک ترین کسب و کار به کسب و کار خود و یا دقیقا همان را پیدا کنید و انتخاب کنید.

  1. ثبت دقیق آدرس مغازه

این بخش یکی از مهم ترین بخش‌های معرفی کسب و کار شما است، در این بخش شما باید علاوه بر ثبت آدرس دقیق کسب و کار خود بواسطه نقشه گوگل نیز ادرس کسب و کار خود را ثبت کنید، در این صورت کسانی که با محل کار شما آشنایی ندارند به راحتی می‌توانند به واسطه برنامه‌های مسیر یاب به شما برسند.

  1. ساعت کاری

    شما در این بخش ساعات کاری کسب و کار خود را به مخاطبین خود اعلام می‌کنید تا مراجعین شما بتوانند در زمان درستی به شما مراجعه کنند.

  2. ایمیل

آدرس ایمیل کاری خود را وارد کنید.

  1. آدرس وب سایت

شما در این بخش باید آدرس وب سایت خود را وارد کنید، یکی از بهترین کار هایی که می توانید برای بهبود این فروش سایت خود انجام دهید این است که از مخاطبین خود در خواست کنید تا از وب سایت شما دیدن کنند، شما با این کار به سئو سایت خود نیز کمک شایان می کنید.

« مجموعه برترآموز به صورت تخصصی در حوزه آموزش دیجیتال مارکتنیگ مشغول به فعالیت است و یکی از مهم ترین آموزش های سایت برترآموز، آموزش سئو توسط استاد حبیبی می باشد در صورتی که میخواهید فروش سایت خود را به صورت قابل توجه ای رشد دهید، حتما باید روی سئو سایت خود سرمایه گذاری کنید. شما می توانید در دوره تخصصی آموزش سئو VIP شرکت کنید. »

  1. عکس محصولات

شما در این بخش بهتر است، بهترین عکس های تجاری که برای محصولات خود استفاده می­کنید را در این بخش استفاده کنید، ممکن است یک جلب توجه ساده از سمت مخاطبین شما منجر به خریدی مناسب و عالی شود، در نتیجه به این بخش توجه جدی داشته باشید.

در بخش های بعدی می توانید راه های ارتباطی بیشتری نیز اظافه کنید و یا در مورد کسب و کار خود بیشتر توضیح دهید، البته اگر به درستی بخش های قبلی را اظافه کرده باشید دیگر نیازی به این کار نیست.

شما در این بخش فروشگاه خود را به صورت مجازی ایجاد کردید و زمانی که با مخاطبین خود ارتباط برقرار می کنید می توانید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها تقاضا کال تو اکشن کنید که در مقالات بعدی به صورت مفصل به شما آموزش‌هایی در این حوزه خواهیم داد.

قابلیت پاسخ دهی سریع ( Quick replies )

همان طور که میدانید واتساپ بیزینس برای ارتباط هرچه سریعتر و قوی­تر کسب و کارها طراحی شده است و به این منظور واتساپ بیزنیس گزینه پاسخ دهی سریع را برای شما فعال کرده است. برای دسترسی به این بخش کافی است از « / » در صفحه چت خود استفاده کنید.

این بخش به منظور پاسخ سریع به سوالات پر تکرار در کسب و کار شما طراحی شده است، شما با این کار به صورت قابل توجه ای در زمان خود و طرف مقابل صرفه جویی می کنید و این سرعت عملکرد شما باعث رضایت دوچندان مخاطب شما می‌شود.

ارسال پیام خوش­آمد گویی ( Greeting message )

یکی از برترین مزایای که واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ معمولی دارد در این است که شما می توانید یک پیامد خوش­آمد گویی مناسب تنظیم کنید. زمانی که هر فردی به صورت اولین بار به شما پیام میدهد، این پیام به صورت خود کار برای او ارسال می شود.شما می‌توانید در این بخش علاوه بر معرفی کسب و کار خود به صورت غیر مستقیم از طرف مقابل نیز بابت انتخاب شما تشکر کنید.

همان طور که میدانید در بخش CRM یا مدیریت خدمات مشتریان یک موضوع به صورت پیوسته قابل اهمیت است، شما باید مخاطبین خود را پیگیری کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های پیامد خوش­آمد گویی در این است که اگر فرد در مدت زمان 14 روز با شما هیچ ارتباطی نداشته باشد، پیام خوش­آمد گویی برای او ارسال میشود البته این قابلیت در بروزهای واتساپ بیزنس اندکی تغیر کرده است و بستگی به این دارد که شما از چه نسخه ای استفاده می کنید.

ارسال پیام خودکار در زمان تعطیلی شما ( Away message )

 یکی از دیگر از مزایای واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ معمولی بخش Away message  می­باشد. شما در این بخش می توانید برای زمان هایی که شما در دسترس نیستید و یا برای زمان هایی که شما در تعطیلات به سر میبرید از این پیام ها استفاده کنید. شما با  فعال کردن این بخش می­توانید برنامه ریزی به واتساپ بیزینس بدهید تا در ساعات و یا روز های تعریف شده شما اگر کسی به شما پیامی ارسال کرد یک پیام از پیش تعین شده برای او ارسال شود و راهنمایی های لازم به او اطلاع رسانی شود.

برای فعالسازی این بخش کافی است از منو business tools  گزینه ی  َAway message  را فعال کنید و سپس پیام مورد نظر خود را در آن ذکر کنید و در بخش Schedule زمان بندی خود را تعریف کنید و در نهایت گزینه ذخیره را بزنید. البته اگر منو شما فارسی باشد کار شما بسیار ساده تر است و به راحتی می توانید به این بخش دسترسی داشته باشید.

پیام در زمان تعطیلی شما در واتساپ بیزینس

امکان Lable  گذاری چت ها

یکی دیگر از مزایای جذاب واتساپ بیزینس که در تلگرام نیز مورد توجه همه قرار گرفته است، قابلیت برچسب گذاری مخاطبین پیام های شما است. شما با این کار می‌توانید  دسترسی سریع به مخاطبین خود داشته باشید و در صورت نیاز به ارسال پیام دسته جمعی نیز به سادگی در زمان خود صرفه جویی کنید.

همچنین می‌توانید برای یاد آوری پیگیری‌های خود نیز از این قابلیت استفاده کنید و فراموش کاری در کسب و کار خودر را به حداقل برسانید که این ویژگی به شدت در بخش فروش کالا و خدمات ضروری می باشد.

لینک پروفایل ( Short Link )

از دیگر ویژگی‌های جذاب واتساپ بیزینس در این است که می­توانید لینک کوتاهی از پروفایل خود ایجاد کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. امروزه شبکه های اجتماعی به جزء جدایی ناپذیر زندگی همه ما تبدیل شده است و چه بهتر است که ما از این موضوع به نفع خودمان استفاده کنیم.

شما میتوانید از قابلیت Short Link برای زمانی که تصمیم دارید اطلاعات پروفایل خود را با دیگران به اشتراک بگذارید استفاده کنید. همچنین شما میتوانید این لینک را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید که به شبکه سازی بهتر شما کمک می کند.

برای درک بهتر این بخش به شما توصیه میکنیم به مقاله « شبکه سازی چیست  » در بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از مقالات این بخش استفاده کنید، این بخش به صورت قابل توجه‌ای به قدرت رشد کسب و کار شما کمک می‌کند.

امارگیر و بررسی داده ها

زمانی که صحبت از تجارت و بیزینس می­شود همیشه، بررسی داده ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. زمانی که شما اکانت اینستاگرام خود را از حالت شخصی به حالت بیزینس تغیر وضعیت می‌دهید. به شما گزینه بررسی داده‌ها و بررسی اینگیجمنت را اظافه می‌کند.

این موضوع در واتساپ بیزینس نیز برقرار است، شما می‌توانید داده‌های خود را در واتساپ بیزینس بررسی کنید. شما در صورتی که به بخش Statictics   مراجعه کنید. می­توانید به

  1. تعداد پیام‌های ارسال شده
  2. تعداد پیام‌های تحویل داده شده
  3. تعداد پیام‌های خوانده شده
  4. تعداد پیام‌های دریافت شده توسط مخاطب

درسترسی داشته باشید. این آمارها در صورتی مناسب است که از یک بیزینس مدل مناسب استفاده کنید و از طرفی بتوانید، این داده‌ها را تحلیل کنید، برای درک بهتر این بخش به شما توصیه می‌کنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و از  مقاله « تجزیه و تحلیل مشترک چیست » استفاده کنید. این داده‌هایی که واتساپ بیزینس در اختیار شما قرار میدهد مانند، هدیه‌ای ارزشمند است که شما باید به درستی از آن استفاده کنید.

ایجاد حساب با شماره تلفن ثابت

یکی دیگر از مزایای جالب واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ معمولی در این است که شما می توانید به واسطه شماره تلفن ثابت خود اقدام به ساخت اکانت بیزینسی کنید و برای دریافت کد تایید نیز از تماس و اعلام گویا استفاده کنید.

این موضوع برای کسب و کارهایی که روی تلفن ثابت خود تبلیغات انجام میدهند بسیار ضروری است و به نوعی می­تواند به عنوان مکمل برای شما عمل کند. همان طور که میدانید یکی از تکنیک‌های جلب اعتماد در کسب و کارها استفاده از شماره تلفن ثابت معتبر است. « منظور استفاده از شماره تلفن­های شهرهای بزرگ و صنعتی است. »

ایجاد کاتالوگ و سبد خرید

از مهم ترین مزایای ویژه واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ معمولی در این است که شما می­توانید به طراحی کاتالوگ محصولات و خدمات خود بپردازید. شما در این بخش می‌توانید محصولات خود را همراه با تصاویر، برچسب قیمت، توضیحات ولینک مستقیم خرید در قالب یک کاتالوگ طراحی کنید.

زمانی که شما این کاتالوگ را برای مشتریان خود ارسال می­کنید میتوانید، کال تو اکشن داشته باشید، زمانی که مخاطب شما در حال بررسی کاتالوگ محصولات شما است، محصولاتی که مدنظر خود است را می‌تواند سفارش دهد و به صورت یک سبد خرید به شما تحویل دهد.

این موضوع برای کسب و کارهای کوچک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند به صورت قابل توجه‌ای کاربردی و مهم باشد. کسب و کارهای کوچک و متوسط میتوانند این کاتالوگ‌ها نیز درشبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

امکان پرداخت دورن برنامه ای

با توجه به بخش قبل زمانی که مشتریان شما محصولات خود را انتخاب کردند و سبد خرید خرید خود را در واتساپ بیزینس برای شما ارسال کردند، آخرین مرحله، مرحله پرداخت است که شما می توانید از مشتری خود در خواست کنید که پرداخت خود را در واتساپ بیزینس انجام دهد.

مهم ترین نکته­ای که واتساپ بیزینس به آن اشاره کرده است، این است که به هیچ وجه اطلاعات کارت بانکی مشتریان را ذخیره نمی­کند و مشتری شما به راحتی می تواند از این خدمات استفاده کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی پیام رسان    What App Businessپرداختیم، این پیام رسان کاربردی یک ابزار مناسب برای ارتباط شما با مشتریان شما می باشد و خدمات بسیار ویژه ای به شما ارائه می­کند. همچنین در این مقاله به بررسی مزایای واتساپ بیزینس نسبت به واتساپ معمولی پرداختیم و شما می‌توانید از هر دونسخه این برنامه نیز دریک تلفن همراه استفاده کنید. برای بسیاری از افراد این موضوع اهمیت زیادی برخوردار است که بتوانند فضای گفت و گوهای کسب و کار خود را از فضای گفت­وگوهای شخصی خود جدا کنند که بواسطه این برنامه کاربردی این امر امکان پذیر است. یکی از مهم ترین بخش‌های برنامه واتساپ در این است که اشخاص نمی توانند بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی پیام های خود را پاک کنند و یا در آن‌ها تغیری ایجاد کنند که این موضوع به صورت ویژه‌ای برای هر کسب و کاری به سبب وجود اسناد مالی مهم است.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *