هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
دامین

چک لیست طراحی سایت و نکاتی که باید در طراحی سایت به خوبی رعایت شوند

دسته بندی : ساخت سایت
1400/11/27

چک لیست طراحی سایت: طراحی یک سایت که بیزینس شما بر روی آن فعالیت می کند به مراتب بهتر از داشتن یک کسب و کار آفلاین و سنتی است. با راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی (که لازمه شروع حرفه ای آن طراحی سایت است)، از امکانات نامحدود و مزایای فوق العاده ای برخوردار خواهید شد که دست یافتن به آن ها در دنیای کسب و کارهای سنتی ممکن نیست. اگر به دنبال طراحی سایت آن هم به طور حرفه ای و قدرتمند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

اما برای راه اندازی سایت نیاز به چک لیست طراحی سایت است. در این مقاله در مورد چک لیست طراحی سایت و مواردی که لازم است رعایت شوند تا در نهایت یک سایت عالی داشته باشید صحبت می شود.

همیشه در دسترس

با راه اندازی وب سایت همیشه در دسترس هستید و می توانید به صورت همیشگی و در فضای آنلاین، از طریق کانال های ارتباطی مختلف، چه پشتیبانی آنلاین سایت و چه پشتیبانی آنلاین شبکه های اجتماعی در دسترس باشید و با کاربران و مشتریان و در کل جامعه هدف خود تعامل و گفتگو داشته باشید.

چک لیست طراحی سایت: فروش همیشگی

با داشتن یک کسب و کار آنلاین دیگر فروش شما تنها به روز و یا ساعات اداری ختم نخواهد شد. بلکه می توانید به صورت همیشگی و 24 ساعته در هر ساعت روز و شب به کاربران و مشتریان خود محصولات و خدماتتان را معرفی کرده و کالا یا خدمات خود را به آن ها بفروشید.

هزینه کمتر

حساب کنید برای راه اندازی یک کسب و کار سنتی آفلاین حداقل 100 میلیون تومان بودجه لازم دارید تا بتوانید اجناس مورد نیاز و مکان انبار و فروش را اجاره کنید تازه پس از شروع تا زمانی که اصطلاحا جا بیافتید و همه شما را بشناسند اجناستان باید خاک بخورند و بدون سود خاصی در انبار یا مغازه بمانند که به خودی خود برای شما هزینه‌ها و ضرر اضافی ایجاد می کند در حالیکه برای راه اندازی یک وب سایت و کسب و کار آنلاین به حداکثر 10 میلیون تومان بودجه احتیاج دارید و می توانید بخشی از آن را صرف طراحی سایت کرده و بخش دیگر برای تبلیغات اولیه و سایر موارد کنار بگذارید.

بازدهی بالا

با راه اندازی یک کسب و کار سنتی نهایتا چقدر می توانید بفروشید؟ 1 میلیون، دو میلیون سه میلیون و بیشتر که البته بخشی از آن را برای دخل کنار بگذارید… اما با راه اندازی سایت فروش شما چندین برابر می شود. با طراحی سایت و فروش در بستر آنلاین عملا می توانید به صورت نامحدودی کالا و محصولات بفروشید. مشتریان شما بسته به یک محل خاص نیستند و می توانید از سراسر دنیا مشتری داشته باشید. فرض کنید که یک مغازه در یک جای بسیار شلوغ و پر رونق تهران دارید. روزانه نهایتا چند مشتری برای خرید محصولات یا خدمات شما وارد مغازه می شود؟ هر مقداری هم که بگویید تعداد آن به اندازه مشتریانی که با استفاده از کانال های مختلف آنلاین مانند گوگل یا شبکه های اجتماعی به سایت می آورید نیستند.

دردسرهای کمتر

با طراحی سایت و ورود به کسب و کارهای آنلاین دردسرهای شما به شدت کاهش می یابد. نیازی به حمل و نقل اضافه یا انبار کالا ندارید و دیگر لازم نیست با مشتریان ریز و درشت سر قیمت چانه بزنید. همچنین دیگر لازم نیست تا ساعت ها سر پا در محل کار خود بایستاد و در دو شیفت صبح و بعد از ظهر کار کنید. همه چیز در محیط خانه و در یک سیفت کاری قابل انجام است. با طراحی سایت بخش بزرگی از دردسرهایی که با کسب و کار آفلاین دارید حذف می شود.

بهبود همیشگی

اگر یک سایت طراحی کنید و در آن به فعالیت بپردازید می توانید به صورت مستمر و همیشگی و مطابق میل خود و کاربران به بهبود موارد بصری و فنی سایت بپردازید و با افزودن امکانات بیشتر یا حذف امکانات اضافی، بدون هزینه خاصی بصورت همیشگی کسب و کار خود را بهبود ببخشید. در صورتی که به فرض مثال اگر شما بیزینس آفلاین داشته باشید، برای بهبود های هر چنگ کوچک،، مثلا رنگ آمیزی دوباره محل کار، نیاز است تا هزینه و وقت زیادی را صرف کنید.

قابلیت های بیشتر

قابلیت هایی که با طراحی یک سایت به کسب و کارتان اضافه می شود در مقایسه با کسب و کار سنتی غیرقابل مقایسه است. با طراحی سایت حرفه ای می توانید به صورت همیشگی قابلیت های بیشتری به سایت خود اضافه کنید. این قابلیت ها شامل تخفیف، فروش ویژه، پلن های مختلف و سایر ویژگی ها است که به راحتی می توانید این قابلیت ها را به سایت خود و سیستم کسب و کار خود اضافه کنید.

کار در زمان دلخواه

از اینکه ساعت 7 صبح باید به سراغ کسب و کار سنتی خود رفته و تا 11 شب آنجا بمانید و با مشتریان سر و کله بزنید و سخت کار کنید خسته شده اید؟ چرا یک سایت طراحی نمی کنید تا هر وقت که دوست داشی کار کنید و هر وقت که خسته شدید به استراحت و تفریح بپردازید؟ با طراحی یک سایت می توانید وقتی که حال و حوصله بیشتری دارید، فعالیت ها را بیشتر کنید و هر وقت که خسته بوده یا مشکلی دارید کمتر کار کنید. به صورت میانگین صاحب یک کسب و کار آنلاین در بدترین حالت ممکن باید روزی 8 ساعت کار کند در صورتی که ممکن است صاحب یک کسب و کار آفلاین روزانه تا 18 ساعت نیز به کار و فعالیت بپردازد و در طول این زمان از حضور در کنار خانواده یا لذت بردن از تفریحات محروم است.

چک لیست طراحی سایت: شبکه های اجتماعی یا وب سایت؟

ممکن است فکر کنید خب برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین از شبکه های اجتماعی هم می شود استفاده داشته باشیم پس چرا طراحی سایت انجام دهیم؟ اگر می خواهید بدانید که طراحی سایت بهتر است یا فعالیت در شبکه های اجتماعی، در ادامه نیز با ما همراه باشید.

اعتبار بیشتر

اعتبار یک پیج در مقابل یک سایت فوق حرفه ای غیر قابل مقایسه است. با داشتن یک وب سایت مخاطبین و کاربران خیلی آسان تر اعتماد کرده و حاضر می شوند تا از شما خدمات یا محصولات دریافت کنند. چون طراحی سایت در نظر همه یک کار سخت بوده و داشتن یک سایت کار همه کسب و کارها نیست. طراحی سایت باعث می شود تا اعتبار کسب و کار آنلاین شما به طرز شگفت انگیزی بالا برود. بهتر است یک آزمایش انجام دهید از مخاطبین خود در طی یک نظرسنجی بپرسید که داشتن یک سایت بهتر است یا فعالیت در شبکه هایی مانند اینستاگرام و تلگرام. از آن ها بپرسید به کدامیک راحت تر اعتماد می کنند؟ پاسخی که دریافت می کنید باعث می شود تا این صحبت ها برایتان ملموس تر باشد.

معرفی بهتر

اینستاگرام و یا تلگرام و در کل هر شبکه اجتماعی دیگر زیاد نمی توانند بستر متناسب برای معرفی تمام و کامل شما به کاربران باشند. با داشتن یک سایت می توانید در طی یک بخش، به صورت کامل و حرفه ای خود و برندتان را به کاربران و مشتریان معرفی کنید.

کاربران بیشتر

با داشتن یک سایت فروش شما به تعداد فالوورهای شما محدود نمی شود. اصلا ترافیکی که یک سایت می تواند فقط از طریق کانال سرچ گوگل جذب کند با تعداد فالوورها یا ممبرهایی که جذب می کنید قابل مقایسه نیست. در ضمن این را نیز در نظر داشته باشید وقتی که مثلا کاربری در گوگل جستجو می کند: خرید شال، دقیقا به دنبال خرید شال است در حالیکه تمام فالوورها و ممبرهایی که در ایسنتاگرام و یا تلگرام شما عضوند به دنبال خدمات و محصولات شما نیستند و ممکن است به صورت گذرا شما را دنبال کرده باشند یا طی تبلیغات غیر هدفمند به پیج یا کانال شما کشیده شده اند.

امکانات فراوان

با داشتن سایت امکانات فراوان و نامحدودی در دسترس شماست. اما در اینستاگرام و تلگرام امکانانت بسیار کمی برای یک بیزینس آنلاین موجود است. در سایت می توانید تخفیف ایجاد کرده و فروش ویژه راه اندازی کنید. همچنین می توانید با سیتم امتیازدهی به کاربران آن ها را بیشتر درگیر کرده و به آن ها پاداش دهید. این را در نظر داشته باشید که این ها فقط تعداد کمی از امکانات و قابلیت هایی است که شما می توانید به کسب و کار آنلاین خود با داشتن یک سایت اضافه کنید در حالیکه در شبکه های اجتماعی از این خبرها نیست.

مدیریت بهتر محصولات و خدمات

با طراحی سایت مدیریت محصولات و خدمات راحت تر می شود و هر محصول صفحه و دسته بندی مشخصی دارد. علاوه بر آن با فیلترهای مختلف می توانید مدیریت و مطالعه صفحه محصولات و خدمات را برای خود و کاربران دست یافتنی تر و راحت کنید. با داشتن سایت می توانید برای محصول یا خدمت مورد نظر خود دسته بندی و تگ تعریف کرده و برای هر یک از کالا یا خدماتتان صفحه ای جداگانه با امکانات اختصاصی و حرفه ای جداگانه راه اندازی کنید.

راحت بودن کاربران و مشتریان

فکرش را بکنید یک کاربر چقدر در سایت راحت تر است. خود شما وقتی که در حال گردش در محصولات یک پیج هستید راحت ترید یا وقتی که در یک سایت مانند دیجی کالا یا هر سایت دیگری می جرخید؟ مطمئنا گردش در سایت برای کاربران و مشتریان راحت تر است. چون هم دسته بندی ها و تگ ها مشخص است و هم با فیلتر جستجوی حرفه ای موجود در سایت می توانند در لحظه محصولات مورد نظر خود را از فیلترینگ های خاص گذرانده و مناسب ترین محصولات و خدمات را با ذائقه و خواست خود پیدا کنند.

چک لیست طراحی سایت: تبلیغات هدفمندتر

تبلیغات سایت بسیار هدفمندتر از تبلیغات شبکه های اجتماعی است. اگر شما بخواهید تبلیغ پیج خود را بکنید باید تبلیغات خود را به اینفلوئنسر نماهایی بسپارید که کاربران فقط به خاطر طنز یا لاکچری بازی هایشان آن ها را فالو کرده اند. برای یک تبلیغات چند ثانیه ای میلیون ها تومان هزینه می گیرند و کارشان هم اصلا هدفمند نیست و شاید حتی هزینه تبلیغات شما هم برنگردد. اما با داشتن یک سایت می توانید از انواع بسیار هدفمندی از تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات گوگل ادز یا تبلیغات همسان و بنری در سایت های هدف استفاده داشته باشید و آن هم با هزینه ای بسیار کمتر و به صرفه تر از هزینه ای که برای تبلیغات در اینستاگرام می پردازید.

درگاه های بانکی غیر مستقیم

شما با داشتن یک پیج یا کانال نمی توانید درگاه بانکی مستقیم داشته باشید و برای داشتن درگاه بانکی باید از سایت های واسطه استفاده کنید و با مشکلاتی همچون عدم پاسخگویی، برداشتن پورسانت و تسویه حساب های دیر مواجه می شوید. البته همه درگاه های واسطه بد نیستند. اما به صورت کلی داشتن یک درگاه بانکی مستقیم بهتر از دریافت درگاه بانکی غیر مستقیم است که با داشتن پیج یا کانال شما امکان دریافت آن را ندارید و برای دریافت درگاه بانکی مستقیم باید سایت داشته باشید.

نمادهای اعتماد

با داشتن شبکه های اجتماعی به شما نمادهای اعتماد نمی دهند و باید یک سایت داشته باشید تا از نمادهایی همچون اینماد و ستاد ساماندهی استفاده داشته باشید.

شرکت در جشنواره ها

برای شرکت در جشنواره هایی همچون وب و مویابل ایران یا سایر جشنواره های سطح وب باید صاحب یک وب سایت باشید.

جلوتر از رقبا

با راه اندازی سایت، نه یک قدم و بلکه قدم های زیادی از رقبای خودتان جلو تر هستید چون شما به مشتریان و امکاناتی دسترسی دارید که رقبای فعال شما در شبکه های اجتماعی به آن دسترسی ندارند. همچنین شما در حال فعال هم در سایت و هم در شبکه های اجتماعی هستید و از دو کانال مختلف مشتری جذب می کنید ولی رقبا فقط در شبکه های اجتماعی هستند و مشتریان سرچ گوگل و تبلیغات هدفمند را از دست می دهند.

دوری از استرس فیلترینگ و یا کوچ کاربران

اگر یک سایت راه اندازی کنید دیگر لازم نیست که نگران این باشید مکه ممکن است یک شبکه فیلتر شود و یا کاربران به شبکه ای دیگر کوچ کنند. هر یک از این مشکلات به راحتی می توانند کسب و کار اینترنتی شما را نابود کنند اما با داشتن یک سایت حرفه ای و مطیع قوانین، ممکن نیست که شما دچار چنین مشکلاتی شوید.

کاربرد شبکه های اجتماعی در کسب و کار اینترنتی

اگر سایت از شبکه های اجتماعی بهتر است پس کاربرد شبکه های اجتماعی چیست؟ از شبکه های اجتماعی می توانید به عنوان مکملی قدرتمند برای جذب مشتریان بیشتر و یا وفادار سازی آن ها استفاده داشته باشید اما استفاده از شبکه های اجتماعی در جایگاه یک سایت کار اشتباهی است و ممکن است باعث شود که مشتریانی را از دست بدهید و یا حتی کسب و کار شما به مرحله فروپاشی برسد. در نتیجه بهتر است تا یک سایت حرفه ای و با امکانات فراوان راه اندازی کنید و از شبکه های اجتماعی هم در کنار آن به عنوان مکمل استفاده کنید.

چک لیست طراحی سایت: طراحی سایت حرفه ای

سایت حرفه ای سایتی است که از دید کاربران معمولی وب یک سایت زیبا و با تکنولوژی ساخت مدرن و قدرتمند است. برای اینکه یک سایت را حرفه ای بنامیم مولفه های زیادی وجود دارد اما ما در ادامه به بخشی از آن ها اشاره کرده ایم.

زیبا

زیبایی بصری و چشم نوازی سایت به هنگام مشاوره و استفاده از آن باعث می شود تا یک سایت به لقب حرفه ای نزدیک تر شود. زیبایی نقش بزرگی در کسب و کارهای اینترنتی دارد و زیبایی و شیک بودن جز عواملی است که باعث می شود تا یک سایت از دید کاربران معمولی وب حرفه ای به نظر بیاید.

قدرتمند

برای اینکه به سایتی حرفه ای بگوییم باید قدت بالایی داشته باشد. قدرت بالای یک سایت در نتیجه سرعت بالا، ریسپانسیو (واکنش گرا بودن)، امکانات بالا و انعطاف پذیر بودن سایت مشخص می شود و در صورتی که یک سایت موارد ذکر شده را داشته باشد می توانیم به آن بگوییم سایت قدرتمند. طراحی سایت قدرتمند ما را یک قدم دیگر به سایت حرفه ای نزدیک می کند.

چک لیست طراحی سایت: ریسپانسیو

ریسپناسیو یا واکنشگرا بودن یعنی اینکه سایت بر اساس هر دستگاه مورد استفاده کاربر تغییر شکل دهد. مسلما اگر سایتی در ابعاد موبایل مانند ابعاد کامپیوتر نشان داده شود یا برعکس، زیبا و حرفه ای به نظر نخواهد آمد و کاربران با یک صحنه اعصاب خوردکن مواجه می شوند اما ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن یک سایت باعث می شود که کاربران حسی خوب نسبت به سایت شما پیدا کنند چون ابعاد صفحات دقیقا مطابق دستگاه آن ها است. در نتیجه احساس راحتی بیشتر می کنند و علاوه بر حس حرفه ای بودن، این لازمه بازگشت و تبدیل شدن آن ها به مشتری است.

سازگاری بالا

یک سایت حرفه ای با مرورگرها، دستگاه ها و سرعت اینترنت مختلف سازگاری بالایی دارد. لازمه سازگاری بالای سایت کد نویسی حرفه ای و استاندارد، ریسپانسیو بودن و سرعت بالای بارگیری سایت است.

امکانات زیاد

همانگونه که گفته شد برای اینکه به یک سایت لقب حرفه ای اطلاق شود باید امکانات زیبا و فراوانی داشته باشد که کار کاربر و مشتری را آسان می کند و برای آن سودهایی ایجاد می کند. سایت شما باید به لحاظ بصری و فنی دارای امکانات زیاد و قابل توجهی باشد تا کاربران آن را به عنوان یک سایت حرفه ای معرفی کنند.

قابلیت توسعه

وب سایت حرفه ای قابلیت توسعه بالایی دارد و هر موقع که بخواهید می توانید آن را توسعه داده و امکاناتی را از آن حذف یا به آن اضافه کنید.

بروزرسانی همیشگی

یک سایت حرفه ای همواره در حال بروز رسانی است هم بروز رسانی های مربوط به خود سایت که شامل آپدیت های فنی و بصری می شود و هم بروز رسانی محتوای سایت. هیچ کاربری به یک سایت راکت و بدون فعالیت حرفه ای لقب حرفه ای نمی دهد پس سعی داشته باشید به صورت همیشگی هم سایت خود را آپدیت کنید و هم محتوای سایت خود را که برخی از این بروز رسانی ها توسط برنامه نویس و طراحی سایت صورت می گیرد و بخش دیگر توسط خود شما و مدیر سایت قابل انجام است.

دامین

چک لیست طراحی سایت: فاکتورهای انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت

برای اینکه یک شرکت از لحاظ بهترین بودن در رتبه های بالا قرار بگیرد نیاز داریم تا یکسری فاکتورها را در نظر بگیریم. هر شرکتی که از پس موارد گفته شده بر بیاید، لیاقت بهترین بودن را دارد. در ادامه هم با ما همراه باشید.

قیمت مناسب

بهترین شرکت طراحی سایت ایران باید قیمت هایی مناسب و منصفانه ارائه دهد. شرکت هایی وجود دارند که بابت طراحی سایت نسبتا پیشرفته تا 150میلیون تومان هم پول می گیرند اما می توان همان سایت را با هزینه نهایتا 7 میلیون تومان در شرکت دیگر پیاده سازی کرد. قیمت طراحی سایت باید منصفانه باشد. یعنی بابت مقدار پولی که دریافت می شود خدماتی ارائه شود که با مبلغ پرداحتی همخوانی داشته باشد.

امکانات عالی

امکانات عالی ارائه شود. پیش می آید که طراحانی، سایت های کاملا بی کیفیت به مشتریان ارائه می کنند و آن سایت امکانات خیلی خاصی ندارد. شرکتی در زمره برترین شرکت طراحی سایت ایران قرار می گیرد که دارای امکانات عالی و پیشرفته باشد. برخی از امکانات یک سایت پیشرفته شامل موارد زیر است:

  • منو، زیر منو و مگامنو
  • هدر ساز
  • فوترساز
  • اسلایدر
  • پرسش و پاسخ آکاردئون
  • فرم تماس
  • آیکون شبکه های اجتماعی
  • گالری عکس و فیلم
  • جدول قیمت
  • معرفی اعضای تیم
  • بخش نمونه کارها
  • صفحه ساز
  • مپ و نقشه
  • دکمه های گوناگون
  • اعلان
  • بخش مقالات و وبلاگ
  • بخش محصولات – خدمات
  • بخش سفارشی سازی ظاهری سایت

و موارد بسیار دیگر که باعث می شود بتوانیم بگوییم این سایت امکانات عالی دارد. پس این را در نظر داشته باشید طراحی را انتخاب کنید که امکانات عالی در اختیار شما قرار می دهد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *